PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän geometrian vaikutus ajettavuuteen, paljonko joustoa on sopivasti?

seppo_taalasmaa
11.07.2016, 16.26
Heipä hei,

On viime aikoina tullut tutkailtua paljon myös maastopyöriä ja niiden välisiä eroavaisuuksia. Isoimpana kysymyksenä tuntuu olevan optimaalinen maastopyörän keulakulma sekä joustomäärä?
Tämähän on tietenkin melko yksilöllinen juttu, ja riippuu myös paljon siitä, millaisia omat lähipolut ovat.
Itse ajan tampereella 29 jäykkäperällä, ja olen kokenut pyörän riittävän aika mukavasti omaan ajoon. Pyörän rajat tulevat vastaan lähinnä Hallilan ja Kaupin kivikoissa ja satunnaisissa alamäissä. Toisaalta kesän aikana on tullut ajettua myös esimerkiksi Kaarinan mustavuoressa, ja tässä kivikkoisessa ja nopeassa maastossa pyörä tuntuu kiikkerältä alamäkeen ja takajouston puute, syö tehot noin 15 km jälkeen, kun Tampereella maastolenkit ovat yleensä rullaavampia ja matkaa kertyy 30-50km. Pyörän rajallisuuteen vaikuttaa myös kokemus. Alussa en pyörän heikkouksia huomannut, mutta nyt ne alkavat jo rajoittaa vauhtia, joka tietenkin syö miestä.

Nykyisen pyörän ongelmia:
Taitaa olla vähän iso pyörä vaikka kivijalasta oikein ostinkin.
Reba 100mm QR flexaa minkä kerkiää 90kg kuskin alla.
Myös kiekot notkuvat enemmän ja vähemmän kivikossa, joka tekee ohjaustuntumasta epätarkkaa.
27.2mm satulatolppaan ei saa hissitolppaa, joka voisi olla aika kiva dropeissa ja alamäissä.
Päivittäminen ei paljon taloudellisesti kannata, joten vaihtaminen lienee järkevintä.

Täysjousitetut maastopyörät siis kiinnostavat, mutta kyseisten vehkeiden kunnollinen testaaminen on melko rajoitettua. Kivijalassahan pyörää pääsee pyörittelemään parkkipaikalla ja jopa hieman metsän puolella, mutta muuten tuntuma jää aina pitapuoliseksi. Pari kertaa on tullut tuollaista 120mm pyörää pyöriteltyä, mutta ovat tuntuneet kyllä todella raskailta ( iskaripaineita ei liikkeessä haluttu katsoa koeajon yhteydessä), joten tämä johtuu oletettavasti sagin suuruudesta.

Pyöräthän käyvät tunnetusti raskaammaksi, kun joustomäärää lisätään, ja siksi mietin missä menee sopiva joustomäärä ja kulma tavallista harrastelukäyttöä ajatellen.

Nyt kun Canyon on aloittanut kunnon alennusmyynnin, niin budjetille sopivia pyöriä löytyy useita.

Miten kyseiset pyörät eroavat ajettavuudeltaan :

Spectral 27,5 140mm/67 astetta
https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral/2016/spectral-al-6-0.html
Spectral 29 130mm/68,5 astetta
https://www.canyon.com/fi/bikes/bike-detail.html?b=3874
Nerve 29 120mm/69,3 astetta
https://www.canyon.com/fi/mtb/nerve/nerve-al-9-9.html
Nerve 27,5
https://www.canyon.com/fi/mtb/nerve/nerve-al-7-0.html

Kokeneiden maastokuskien mielipiteitä odottaen
-Tuttavallinen talkkari.

marco1
11.07.2016, 16.34
Minusta virhe keskittyä keulakulmaan ja jouston määrään, satulakulma ja takahaarukan mitta vaikuttavat myös merkittävästi. Kokonaisuus ratkaisee.

alteregoni
11.07.2016, 16.39
27.2mm satulatolppaan ei saa hissitolppaa, joka voisi olla aika kiva dropeissa ja alamäissä.

Kyllä saa: KS (http://kssuspension.com/product/lev-272/)

NikHa
11.07.2016, 16.40
Yritä huudella koeajopankista jotain testiin tai sitten pusket ittesti jolleki porukkalenkille mukaan ja pyydät kohteliaimmin kokeilla jotain karkeasti sopivan kokosta. Tai sitten ostat sokkona jonku halvan canyonin ja varaudut vaihtamaan rungon ens kesänä kun pieleen meni.

NikHa
11.07.2016, 16.41
Icev8 ja gravitydopper.

alteregoni
11.07.2016, 16.42
Samaa mieltä marco ykkösen kanssa. Ohjaamon pituus on yksi suurista ajettavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Eri merkeillä tässä reach mitassa isojakin eroja. Kannattaa myös tutustua tähän.

stumpe
11.07.2016, 16.54
Jos Kaarinassa olet nyt niin bikeshoppiin hakemaan testipyörää, jonka saa pidemmäksi aikaa. Kaverini on koeajanut paria pyörää, haki pe ja palautti seuraavana ma.

Vito78
11.07.2016, 17.09
Tämä nyt ei ole mitenkään kovin informatiivinen posti mutta omaan ajoon joka sisältää lähinnä teknistämaastoa (mm rantapolku ja hallila ) 29 Spectral on ollut aivan loistavan pyörä. Kiipeää riittävästi ja nopeat kivikot voi päästää aika huoletta. Hieman ketterämpi voisi olla hitaassa maastossa mutta kai nyt kaksysit suurin osa on tuollaisia.

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

seppo_taalasmaa
11.07.2016, 17.13
Yritä huudella koeajopankista jotain testiin tai sitten pusket ittesti jolleki porukkalenkille mukaan ja pyydät kohteliaimmin kokeilla jotain karkeasti sopivan kokosta. Tai sitten ostat sokkona jonku halvan canyonin ja varaudut vaihtamaan rungon ens kesänä kun pieleen meni.

Kuulostaa houkuttelevalta tuo viimeinen vaihtoehto. Ajattelin kivijalasta ostaessani, että pyörä olisi ainakin sopivan kokoinen, mutta vituiks mään.

Niin eli ohjaamon pituudella tarkoitetaan vaakaputken pituutta+ ohjainkannatin?

No miten sitä ohjaaman pituutta pitäisi sitten lähteä katsomaan? Millaisia joustomääriä ja keulakulmia ihmisillä sitten yleisesti on tuollaisessa polkuajossa? Löytyykö joku, joka olisi ajanut pyöriä niin tuolta XC:stä, Trailiin ja enduroon ja osaisi avata noita eroja ja muita huomioon otettavia seikkoja?

harmis
11.07.2016, 17.29
Aikoinaan minulla oli moottoripyörä jonka keula pohjasi rajussa jarrutuksessa. Mutta siinä ei ollut säädettävää keulaa toisin kuin nämä nykyiset ilmajousitetut keulat maastopyörissä. En ole itsekään säätämisen mestari enkä edes kokenut maastopyöräilijä, mutta omassa cube stereossa jossa on 150mm joustava Pike ja 140mm joustava perä, enkä ole huomannut että keula sukeltaisi jarruttaessa.
Vanha maasturini oli 27,5 jäykkäperä 70 asteen keulakulmalla. Nykyisessä 27,5 täysjoustossa muistaakseni 67,5 astetta ja eroa on kuin päivällä ja yöllä esteiden ylityksessä. Jyrkemmällä kulmalla varustetussa sai olla koko ajan repimässä keulaa ilmaan mutta nyt voi vaan päästellä yli sen kummemmin riuhtomatta. 29" en ole koskaan omistanut mutta kuvittelisin että 29 nerve voisi vastata esteiden ylityksessä 27,5 spectralia aikas lähelle. Toki sitten pyörän muukin geometria vaikuttaa ajettavuuteen.
Eipä se pitempi jousto taida tuoda lisää painoa noihin merkittävästi ellei nyt sitten ihan dh pyöriin mennä.

Läskimasa
11.07.2016, 18.41
^ mulla on nyt täysjousto lainassa ja huomaan ihan selvästi että keula sukeltaa.. sen ehkä saisi säätämällä pois.
Sais varmaan, mut hyvähän se on että elää koko matkaltaan, kunhan ei pohjaile liian helposti. Jos ei sukella, niin sit se on jäykkä eikä saa joustoa hyödynnettyä täysimääräisesti. Hakemalla/kokeilemalla löytyy kultainen keskitie.

alteregoni
11.07.2016, 18.48
Niin eli ohjaamon pituudella tarkoitetaan vaakaputken pituutta+ ohjainkannatin?

Kyllä ja "reach" mitta on keskiön keskeltä emäputken keskelle. Tämä mitta ehkä merkityksellisin kun ajetaan kovempaa alamäkeen. Pääpiirteittäin niin, että mitä pidempi tämä mitta sitä helpommin saa painoa keskitettyä pyörän päällä, ja liikkuma tilaa on enemmän.

Mutta koeajo on hyvä, ja oma ajotyylisi määrittelee sen oikean pyörän just sulle. Käy Ajopyörässä jos kerran Turun suunnalla heilut. Uskoisin, että heidän ammattitaidolla pystyittäisiin haarukoimaan oikeaa pyörä tyyppiä sulle.

Kaksi geo eroavaisuutta lyhyempään traili fillariin:

Commencal (http://www.commencal.net/web_bicycles/2015/geometry/geometry_meta_trail_v4.pdf) ja mainitsemasi Nerve (https://www.canyon.com/fi/mtb/nerve/nerve-al-9-0-wmn.html). Eli Commencal edustaa pidempää ja Canyon lyhyempää ohjaamoltaan. Myös kulmissa eroja.

j

Fat Boy
11.07.2016, 19.33
Keulan sukeltelu voi olla pienestä kiinni. Giantissa dt swissin keula tuntui alkuun melko omituiselta kun tökätessä meinasi lähteä tangon yli. Pieni paineen ja hitaan sisäänvaimennuksen lisäys auttoi alkuun, myöhemmin jäykemmät öljyt. Tuo siis 150mm joustava 26".

Osa tulee makuasioista, nyt alla oleva trek on jämäkämpi molemmista päistä, 120mm joustoa ja 29" rengas, mutta mukavuus jää kauaksi giantista. Tosin säädöt vielä kokeiluvaiheessa.

29" menee mukavammin pienien esteiden yli, mutta isommissa ei eroa ihmeemmin huomaa, joustoeroista johtuen. Sen sijaan 29" on selvästi kankeampi kapealla polulla tiukissa mutkissa. Meinaa mennä väkisin pitkäksi, mutta ehkä joskus opin vielä. Ehkä se 27.5 olis ollu mun pyörä.

nih..

stumpe
11.07.2016, 19.34
Löytyykö joku, joka olisi ajanut pyöriä niin tuolta XC:stä, Trailiin ja enduroon ja osaisi avata noita eroja ja muita huomioon otettavia seikkoja?

Mulla on ollut trail täpäri ja nyt endurotäpäri. Trail parempi kiipeämään koska kireemmän geon takia painoa saa eteen eikä pyörä keuli, sekä hitaassa vauhdissa ketterämpi kääntymään jyrkemmän hta:an takia. Alamäissä hermostuneempi, tökkää esteisiin helpommin. Enduro huonompi kiipeämään, koska vaikea saada jyrkissä nousussa painoa eteen ettei lähde keulimaan, mulla 60mm stemmi. Hitaassa vauhdissa pyörä alkaa kaatumaan tiukissa käännöksissä. Alamäissä peto. Ei tökkää helposti esteisiin.

Juha Jokila
11.07.2016, 19.41
Sanoisin, että 140 mm on sopivasti 29er kiekoilla, jos pyörän pystyy rakentamaan silti kevyeksi ja saa ohjaustangon tarpeeksi alas. Tai ainakin nykyisin mulla on 120 mm ja 160 mm keulaiset fillarit, jotka halusisin yhdistää tohon puoliväliin.

seppo_taalasmaa
11.07.2016, 20.40
Sanoisin, että 140 mm on sopivasti 29er kiekoilla, jos pyörän pystyy rakentamaan silti kevyeksi ja saa ohjaustangon tarpeeksi alas. Tai ainakin nykyisin mulla on 120 mm ja 160 mm keulaiset fillarit, jotka halusisin yhdistää tohon puoliväliin.

Onko tuo Nerven keulakulma ja jousto vielä sitten xc painotteinen?

Onko joku muu huomannut tuollaista keulan flexausta ja epätarkkaa ohjaustuntumaa kevyimmissä XC QR keuloissa?

Blackborow
11.07.2016, 20.48
^ mulla on nyt täysjousto lainassa ja huomaan ihan selvästi että keula sukeltaa.. sen ehkä saisi säätämällä pois. silloin kun toi pyörä oli mun oma (myin sen siis kaverille ja vaihdettiin pariksi viikoksi pyöriä, jos jotain ihmetyttää mitä selitän) en huomannut sitä, mutta jäykkäperällä ajelu tai kaverin säädöt toivat ton esiin.Keulan sukeltaminen nyt ei varmasti ole mikään täysjouston ominaisuus. Se sama keula samoilla säädöillä samalla kuskilla sukeltaa varmasti, vaikka takana ei joustoa olisikaan.

velib
12.07.2016, 00.47
Itsellä hieman samat pohdinnat kuin aloittajalla. Toinen Tahko jäykkäperällä, ja nyt kävi melko selväksi, että täysjousto pitäisi saada. Jouston määrä mietityttää. Jäykkäperässä keula joustaa 130mm, ja se tuntuu melko sopivalta. Geometria on kuitenkin tiedossa, lyhyt perä, suht loiva keula (~67-68 astetta) ja 29" kiekot. Vaihtoehtoja on nyt 120/100 joustavasta 140/140 joustavaan. 29" Spectral on Canyonilta jo loppu, ja Nerveä en uskalla kokeilematta tilata, jos onkin liian heppoinen omaan ajoon. Olen myös Tampereella, täytyisi järjestää porukkatesti :)

Juha Jokila
12.07.2016, 01.53
Onko tuo Nerven keulakulma ja jousto vielä sitten xc painotteinen?

Onko joku muu huomannut tuollaista keulan flexausta ja epätarkkaa ohjaustuntumaa kevyimmissä XC QR keuloissa?
Nervestä en osaa sanoa mikä on, mutta Foxin 32 putkilla oleva 120 mm joustava 29er keula on ihan nuudeli verrattuna tohon pitempään Foxin 36 keulaan (160 mm joustoa 26" kiekoille).
Molemmilla on ajettu esim. itärajan mtbSeikkailun 440 km reitti läpi ilman merkittävää eroa jaksamisessa. Optimi siis on tuossa puolivälissä ja olisi muutenkin tarve pääastä pois kahden täpärin loukusta.

eki15
12.07.2016, 03.56
nervessä on fox 34 uudistu tämän vuoden malliin!

seppo_taalasmaa
12.07.2016, 09.07
nervessä on fox 34 uudistu tämän vuoden malliin!

Joo tiedetään. Tuossa 9.9 :ssä olisi kyllä aika paljon herkkuja hyvään hintaan. Taidan kuitenkin kiertää jossain kohtaa kivijalkoja läpi ja koittaa sitä kautta löytää sopivaa pyörää.

Tuo 34:n laittaminen nerveen on vähän niin kuin Canyon myöntäisi tuon 32:n olevan kompromissinuudeli.

Blackborow
12.07.2016, 09.35
Mä oon sen verran höyhensarjan kuljettaja, että 32mm liukuputkien tukevuus on riittänyt mulle. Toki QR Reban vaihtaminen 15mm läpipultti-Rebaan toi keulaan sen kaivatun jäykkyyden. Nykyään keulalla on FOX 32.

Kai toi joustomäärän valinta on paljon kiinni omista tarpeista, ajotyylistä jne. Mulle tuo 120mm tuntuu 29erissä varsin optimaaliselta. En ole kisakuski niin 100mm XC-täpärit tuntuu liian raceilta ja toisaalta alamäessä enemmän pelottaa kun haluttaa polkea lisää vauhtia niin en hyödy mitään pitkästä joustosta ja muualla se tuntuu lähinnä ankkurilta. Tuollainen 120mm trailipaukutin menee omaan makuun ihan mukavasti kivikot ja juurakot pidemmilläkin turneilla. Ei se mikään mukavuuslippulaiva ole enkä sellaista edes halua vaan paikoitellen putkella käyminen kuuluu lajiin.

seppo_taalasmaa
12.07.2016, 17.36
Mä oon sen verran höyhensarjan kuljettaja, että 32mm liukuputkien tukevuus on riittänyt mulle. Toki QR Reban vaihtaminen 15mm läpipultti-Rebaan toi keulaan sen kaivatun jäykkyyden. Nykyään keulalla on FOX 32.

Kai toi joustomäärän valinta on paljon kiinni omista tarpeista, ajotyylistä jne. Mulle tuo 120mm tuntuu 29erissä varsin optimaaliselta. En ole kisakuski niin 100mm XC-täpärit tuntuu liian raceilta ja toisaalta alamäessä enemmän pelottaa kun haluttaa polkea lisää vauhtia niin en hyödy mitään pitkästä joustosta ja muualla se tuntuu lähinnä ankkurilta. Tuollainen 120mm trailipaukutin menee omaan makuun ihan mukavasti kivikot ja juurakot pidemmilläkin turneilla. Ei se mikään mukavuuslippulaiva ole enkä sellaista edes halua vaan paikoitellen putkella käyminen kuuluu lajiin.

Nuo isommat keulat on myös keventyneet aika merkittävästi ja joustomatkat lyhentyneet, joten ovat lisääntymään päin myös Giant Anthemin kaltaisissa xc pyörissä: http://www.bikerumor.com/2016/06/30/2017-giant-anthem-gains-travel-shrinks-wheels-updated-trance-xtc-and-fathom-mountain-bikes/

Blackborow
12.07.2016, 18.14
Niin ei kai se lisätukevuus koskaan haitaksi ole. Totesin vain, että tällä massalla ja vauhdilla en ole kokenut 32mm läpipulttikeuloja millään tavalla letkuiksi.

seppo_taalasmaa
12.07.2016, 18.52
Niin ei kai se lisätukevuus koskaan haitaksi ole. Totesin vain, että tällä massalla ja vauhdilla en ole kokenut 32mm läpipulttikeuloja millään tavalla letkuiksi.

Sopiiko kysyä, paljonko massaa on herralle siunaantunut?

Blackborow
12.07.2016, 19.41
Sopiiko kysyä, paljonko massaa on herralle siunaantunut?Mää painan ajokamppeissa n. 80 kiloa. Ehkä pikkasen yli.

Hokku
12.07.2016, 22.26
Korvasin vanhemman Trekin X-Caliber jäykkäperän, jossa olli keulakulma 70 astetta Canyonin Spectral AL 7.0 EX:llä, jossa keulakulma 66,4 astetta. Nyt ei pelota ajaa niitä jyrkkiä kohtia alas. Toki joustoakin on enemmän ja keulana laadukkaampi Pike vs. Reba, mutta uskon että tuolla keulakulmalla on valtavasti myös merkitystä.

Tässä muutamia ajatuksia Spectralista, jonka vaihtoehtona minulla oli alunperin Nerve. Pelkäsin, että Spectralin jousto ja loiva keulakulma tekisivät siitä huonon vaihtoehdon XC-tyyliseen ajoon, mutta satulasta poljettuna se kiipeää mielestäni käytännössä yhtä tehokkaasti kuin jäykkäperä. Pyörä on mielestäni myös, jopa aavistuksen ketterämpi kuin vanha 29er X-Caliber. Minun tarpeisiin pyörä onkin nyt muutamien lenkkien jälkeen tuntunut aivan huipulta ja osallistun mielelläni sillä jatkossa myös XC-kisoihin. Toki olen täysi harrastaja ja oikeasti kilpailullisella tason vaatimuksista en tiedä mitään. Kokemusteni perusteella en vaihtaisi sitä loivempaan keulakulmaan enkä vähempään joustoon, koska koen saavani niistä vain hyötyä ilman mitään haittoja.

Ainoa miinus Spectralissa on mielestäni, että se voisi olla vähän pidempi. Minulla on siis M-koko ja olen 178cm ja inseam on noin 82cm. L-koko ei kuitenkaan ole mielestäni vaihtoehto, koska silloin haarovälin puolesta pyörän päällä ei pysty enää seisomaan.

Olen seuraavat kaksi viikkoa reissussa, mutta sen jälkeen koeajo on mahdollinen Helsingissä, jos olet kiinnostunut

velib
13.07.2016, 11.05
Pääsin testaamaan 29" Nerven, ja koeajon perusteella jätän sen omalta listalta pois. Testilenkillä joustomatka riitti, mutta omaan jäykkäperään verrattuna pyörä tuntui hieman kiikkerältä, luultavasti jyrkemmän keulakulman takia. Yritän päästä testaamaan myös lyhyhtjoustoisen loivemmalla keulalla oleva pyörän, jos se olisi ratkaisu. Omassa ajossa siirtymillä ei ole kovin kiire, tai muuten alla on krossari. Sen puolesta joustoa voisi olla enemmänkin.

Jos kuitenkin samalla pyörällä haluaa ajella hiekkateitä, pururatoja ja ehkä työmatkaa polkujen lisäksi, voisin Nerveä suositella. Siinä käytössä tämä kaverin pyörä onkin.

seppo_taalasmaa
13.07.2016, 11.54
Vähän noita keulavaihtoehtoja tutkittuani on aika mielenkiintoista, että tuo halvemman nerven 120mm Fox 32 factory 2016 painaa muutamia kymmeniä grammoja enemmän kuin 120mm Fox 34 2016 tai Rockshox Pike 120-140mm 35mm liukuputkilla. Ajattelin, että sitä viljellään niin mielellään kevyen painon takia, mutta painoeroa tuohon 32 Stepcast keulaan syntyy yli 400g. Onko Hokkulla ajossa kuitua vai alumiinia? Onko tuo M-koko muuten hyvä 82cm insteamin kanssa? 173/80 ja mietin tässä onko tuo M koko liian suuri.

Hokku
15.07.2016, 21.20
Mulla on alumiininen enkä osaa kaivata hiilaria. Painoeroakaan noissa ei ole valtavasti. M koko on varmaan sulla siinä ja siinä, mutta ottaisin sen sinuna ehdottomasti, jos ei vaan ahdista haaroista.

Toisaalta lakettelin tänään Saalbachissa vuokra Spectralilla Alppeja, eikä mun tarvinnut jalkautua missään välissä niin, että munille olisi tullut osumaa. Sivu huomiona todettakoon, että on huikea ero Piken ja Fox 32 sen välillä, mikä oli tuossa vanhemmassa Spectralissa. Mielestäni huomasin myös eron keulakulmassa minkä 10 mm lisää joustoa tuo. Myös takapäässä Foxin iskarissa verrattuna Rockshoxin iskariin oli iso ero poljettavuudesssa Rockshoxin eduksi. Varmasti johtui myös säädöistä toki. Tämän pohjalta olen kuitenkin tosi tyytyväinen että otin EX mallin.