PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclo-teräsrunko v-jarruilla?



Mkkoman
08.07.2016, 13.53
Muutamasta projektista on jäänyt autotalliin roikkumaan läjä osia, jotka kaipaisivat runkoa.

Tarkoitus olisi rakentaa teräsrunkoinen cyclo/endurance-henkinen pyörä tulevaa syksyä/talvea ajattellen johon saisi vähintään 700x32 renkaat alla ja mieluummin leveämmät. Toisena vaatimuksena olisi että rungossa olisi campa tapit v-jarruille, kun löytyisi valmiina mavicin a319 kehät ja siihen navat. Plussana myös "leveämpi" 132.5/135 takapää. Voimansiirroksi tuohon tulisi tiagran 2x10, joten sinkulaa tässä ei olla tekemässä.

Joitakin speksit täyttäviä runkoja näyttää vielä löytyvän markkinoilta ja eri lähteistä on haarukoitunut alla olevat rungot mietintään. Noista kaipaisinkin kokemuksia/suosituksia/risuja. Vinkkejä otetaan myös vastaan jos listasta puuttuu järki runko. Alla olevien runkojen hinnat pyörivät 500e tuntumassa ja tämän alle joten ei kannata ehdottaa esim. ritcheyn swiss crossia.

Surly Cross-Check
Intec F10
Brother kepler
Soma double cross
Fyxation Quiver
All-city Nature Boy

stenu
08.07.2016, 17.23
Somassa paras hinta-laatusuhde, mutta ohutputkisempana se on arempi ruosteelle, joten talvikäyttöä varten kannattaa ruostesuojata huolellisesti. Soma ja Surly on molemmat aika pitkiä ja matalia - toimivat lyhyellä stemmillä, mikä parantaa ajettavuutta maastossa, mutta joidenkin mielestä lyhyet stemmit ja speiseripinot vie katu-uskottavuutta. Keppler taas on muistaakseni aika lyhyt ja korkea.

Pitkälänkisillä maantiejarruilla varustetttuun runkoon mahtuu myös 35 mm renkaat ja niissä sitä ohuemmat renkaat näyttää järkevämmiltä kuin krossarirungoissa eli jos ei ole tarvetta möhkökumeille, niin Surlyn Pacer esim. on hyvä vaihtoehto myös. Jos taas pitää saada mahtumaan yli 40 mm rengasta taitaa Crosscheck olla ainoa noista.

Varsinkin jos on tarkoitus ajella pääasiassa teillä, kannattaa tutkia keskiön korkeudet (BB-dropit) ja jos et muuten osaa valita mieluista, niin valitse se, jossa on matalin keskiö (eniten droppia).

Mkkoman
12.07.2016, 14.09
Kiitoksia vinkeistä.

Vaikka tulee ajaltua pääsääntöisesti maanteillä niin tässä kaipaisi talvea ajatelle tilaa "möhkökumeille". Rumahan tuo crosscheck olisi 28 tms kumeilla, mutta kun puhutaan rospuutto pyörästä niin käytettävyys menee kauneuden edelle. Täytyypä tehdä vielä kierros paikallisissa putiikeissa.

JiiÄm
15.07.2016, 10.15
Onko ~520€ käypä päivänhinta kaupassa Surly Cross Checkin runkosetistä? Lähialueen kauppiaat ei tuota myy ja pidemmällä olevien kivijalkakauppojen tarjouksista ei ole tietoa. Nettikauppojen varassa siis.

Miettinyt teräsrunkoista cantilever jarrullista (sattuu löytämään laadukkaat osat jne.) kans rospuutto käyttöön. 168cm ja sisäjalkaa noin 79cm. Tiedossa on kyllä k.o. rungon pituus, 46cm olis varma. Mut mitenhän 50cm? Ihan rehellisesti vain esteettisistä syistä :). Esim. 90mm stemmillä ja sarvien (kompakti taivutus) sopivalla reachilla varmaan vielä ihan ajokelpoinen.

jurpo
15.07.2016, 12.18
^Melko liki on (https://www.bike-components.de/en/Surly/Cross-Check-Rahmenkit-p33414/).

lai
15.07.2016, 20.50
Onko ~520€ käypä päivänhinta kaupassa Surly Cross Checkin runkosetistä? Lähialueen kauppiaat ei tuota myy ja pidemmällä olevien kivijalkakauppojen tarjouksista ei ole tietoa. Nettikauppojen varassa siis.

Winstanley myy 405 tai 388€:n hintaan: http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/39504/Surly_CrossCheck_Cyclecross_Frameset

arctic biker
16.07.2016, 08.03
Oma CrossCheck tuli -Componentsilta, kysyin jotta pystyttekö feisaamaan keskiömuhvin/emäputken ja onko tarpeellista? Pystyivät, järkevään lisähintaan ja pitivät pakollisena operaationa.

Noista muista kandidaateista en tiedä mutta soiva rospuutto/rahtiruunahan tää on. Takahaarukan korvakkeissa on asemointiruuvit, niitten kanssa kantsii olla tarkkana.

Stenun kommentti geometriasta kannattaa ottaa tosissaan.

Edit. Tuo on aika tarpeellinen http://surlybikes.com/parts/drivetrain/hurdy_gurdy. Itteltä ei löytynyt niin vankkaa pikalukkoa joka ois pitänyt takakiekon paikallaan.
Tein teräksestä

JiiÄm
16.07.2016, 09.58
Joo otan, geometria-taulukoita sekä nykyisten pyörien mittoja vertailemalla totesin että reachille tuossa valinnassa on laitettava pääpaino. Ei sillä ettäkö ajoasento menisi pitkäksi, vaan että säilyttäisi pyörän muunneltavuuden yleisesti.

Hyvä tietää tuo feissauksen tarpeellisuus.