Näytä tavallinen näkymä : Cyclon kahvan toiminta pelkkänä jarrukahvana?
Hieman pihalla noista nykyisistä maantie/cyclo osista... Muutin kaverin cyclon 1x10, siis poistin alkuperäiset kaksi ratasta ja korvasin RF:n rattaalla. Etuvaihtaja on vielä kiinni ja nyt mietityttää että kun irroitan sen niin miten oikean puoleinen combokahva toimii, jääkö siihen "jännitys" päälle kun vaihde vaijerin irroittaa vai tuleeko siitä löysä ettei pysty käyttämään pelkkänä jarrukahvana? Osasarja on Tiagraa.
Toimii pelkkänä jarrukahvana.
Itsellä oli sama tilanne, napsaisin rohkeasti etuvaihtajan sen enempää ajattelematta. Toimii siis ilman ongelmia.
Pitäisi lähiviikkoina laittaa krossaria nippuun, joten kysyn proaktiivisesti seuraavaa, kun oon sitä jonkun aikaa jo miettinyt:
Kun on Ultegra 2x11 vaihteensiirtäjät, ja luopuu etuvaihtajasta, niin miten sen ulomman ja sisemmän vaihdevivun saisi vasemmasta kaffasta "jumitettua" paikalleen? Eli vain jarru toimisi, mutta kahva ei taipuisi sivuttaisliikkeeseen.
Tuli semmoinen mieleen, että jos laittaisi pienen pätkän vaihdevaijeria jonka laittaisi solmuun? Onko parempia ideoita? :)
Mitä se tyhjän vivun liike siellä haittaa, aikansa kuluksi voi napsutella edes ja taakse...
Mitä se tyhjän vivun liike siellä haittaa, aikansa kuluksi voi napsutella edes ja taakse...
En oo ihan varma haittaako, mutta jos sen saa pysymään paikallaan niin varmaan parempi. Liikehän on oletettavasti aika hätäinen kun ei ole mitään vaijeria...
Senhän voisi varmaan myös liimata :D
Blackborow
07.07.2016, 22.32
Pysyy se siinä paikalla. Sitä voi napsutella kun tappaa itseään tylsyydellä seuratessaan valkoista viivaa.
Saiskohan vaijerin tilalle laitettua jonkun sopivan pituisen ohuen läpipultin/ ruuvin?
Ei tuo vaijeriton STi-kahva omasta mielestä mitenkään yliherkkä ole ilman vaijeria. Ja hyvä vaan että mahdollisissa pannutustilanteissa taipuu edelleen edestä pois. :)
Kysytään näin päin, että ne joilla on krossarissa 1x vaihteensiirto 2x kahvoilla, niin haittaako se liike? Ei sillä että epäilisin etteikö edellä kommentoinneilla olisi empiiristä kokemusta, köh köh :)
Ja hyvä vaan että mahdollisissa pannutustilanteissa taipuu edelleen edestä pois. :)
Erittäin hyvä pointti siellä takana
Blackborow
07.07.2016, 22.38
Empiirinen kokemukseni rajoittuu 9kk ajoihin ilman etuvaihdevaijeria 1x systeemillä ja se liike ei ainakaan itseäni haitannut.
Empiirinen kokemukseni rajoittuu 9kk ajoihin ilman etuvaihdevaijeria 1x systeemillä ja se liike ei ainakaan itseäni haitannut.
Joo. En oikeasti epäillyt yli 50% epätodennäköisemmäksi etteikö olisi empiiristä kokemusta
Toi jäykän kahvan skyrvähdysvaara kyllä laittoi nyt miettimään koko hommaa uusiksi. Ehkä kokeilen ensin miltä se tuntuu.
Vaihda Sramiin. Siinä iso kahva ei liiku ja sen pikkuliipasimen voi poistaa. Saat näin katu-uskottavan setin, kun ei ole tyhjää toiminnallisuutta pyörässä. :) Ite siis vaihdoin taannoin 105:n 1x10 Rivaliin, jossa näin on tehty.
Läskimasa
08.07.2016, 00.06
Tuli semmoinen mieleen, että jos laittaisi pienen pätkän vaihdevaijeria jonka laittaisi solmuun? Onko parempia ideoita? :)
En tunne rakennetta, mutta solmua parempi varmastikin joku "sokeripala" tai vastaava ruuvattava nippa.
Itteeni pikku perfektionistina (tietyissä asioissa) häirittis tyhjä tarpeeton liike ihan periaatteessa, tuskin käytössä.
P.S. Samanaiheinen topikki tältä illalta myös: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55746-Cyclon-kahvan-toiminta-pelkk%E4n%E4-jarrukahvana&p=2555835
ite laittaisin jousen ja nipan vaijeriin
supertele
08.07.2016, 00.10
Kysytään näin päin, että ne joilla on krossarissa 1x vaihteensiirto 2x kahvoilla, niin haittaako se liike?
En ole tajunnut häiriintyä.
Mua riepois ihan sikana jos "joku liikkuu" ilman näkyvää ja järkevää syytä :)
Mua riepois ihan sikana jos "joku liikkuu" ilman näkyvää ja järkevää syytä :)
Itsehän olen neuroottinen tälläisistä että siksi kysyin ;)
vesipossu
08.07.2016, 08.12
Mua ei ole se tyhjä liike häirinnyt. Välillä tulee tylsyyksissään taivuteltua tarkoituksella, mutta vahingossa ei ole koskaan napsunut.
Blackborow
08.07.2016, 08.50
Vetää vaijerin pätkän sieltä ja hitsaa tankoon teipin alle niin ei liiku.
seppo_taalasmaa
08.07.2016, 09.25
Se se itseä ainakaan häiritse. Ihan typerää vaihtaa SRAM:n rivaliin tuollaisen takia, kyseessä kuitenkin liki 800€ osakokonaisuus.
Jatkokysymys: Mistä löytyy Shimanon palikoiden räjäytyskuvat? Mietityttää että saako tuon Tiagran etuvaihtajan häkin auki ilman rälläkkää tai ketjujen katkomista?
http://si.shimano.com/#
Etuvaihtajat ovat joskus niitattuja joskus ruuvilla avattavia. Niitatun kanssa ei muuta keinoa kuin ketjun katkaisu tai rälläkkä.
Se se itseä ainakaan häiritse. Ihan typerää vaihtaa SRAM:n rivaliin tuollaisen takia, kyseessä kuitenkin liki 800€ osakokonaisuus.
Juuei tässä nyt leiriä aleta vaihtaa, ainakaan vielä. Toki jos A) vaihdekaffan heiluminen alkaa VIT... sekä B) 1x11 ei ilman lukollista takavaihtajaa meinaa toimia niin täytyy harkita. Ehkä siinä kohtaa voisi päivittää myös nestejarrut.
Hämmentävän samanaikaiset ja -aiheiset ketjut mulla ja nurella :D Mulla oli myöhempi joten nämä voisi vaikka yhdistää.
^Kiitos, näyttää olevan ruuvilla. Ei katkaiseminenkaan ole ongelma mutta budjetti saattaa ylittyä ketjulukon hinnalla ;-)
B) 1x11 ei ilman lukollista takavaihtajaa meinaa toimia niin täytyy harkita. Ehkä siinä kohtaa voisi päivittää myös nestejarrut.
Kyllä sen pitäisi toimia. Cyclossa Rivalin takavaihtajalla ilman lukkoa ei ketju ole tippunut kertaakaan vaikka aika rytyytystä on tullut ajettua. Täysjäykässä maasturissani on vuoden 2010 1x9 xt-vaihtaja ilman lukkoa eikä siinäkään ole ongelmia. Hyvin toimii. Ei pudota ketjua vaikka juurakossa rälläisi.
Täysjoustoissa lukko lienee välttämätön, mutta jäykissä ei niin väliä.
^ Hyvä kuulla, samaa sanoi myös Jack OjaBauer. Mulla on tulossa eteen 40t Wolftoothin ovaali N/W, odotukset on korkealla mutta saa nähdä miten toimii.
Juuei tässä nyt leiriä aleta vaihtaa, ainakaan vielä. Toki jos A) vaihdekaffan heiluminen alkaa VIT... sekä B) 1x11 ei ilman lukollista takavaihtajaa meinaa toimia niin täytyy harkita. Ehkä siinä kohtaa voisi päivittää myös nestejarrut.
Olen muutaman tonnin ajanut kotikutoisella 1x10 maantiepyörässä. Lukoton takavaihtaja ja normaali eturatas tietysti. Ensimmäisellä lenkillä (3h) ketju tippui 3 kertaa. Laitoin etuvaihtajan takaisin (ilman vaijeria), eikä sen jälkeen ole tainnut tippua kertaakaan. Kahvan sivuttaisliike ei häiritse sen enempää kuin vaijerin ollessa kiinni vaihtajassa, eli ei ollenkaan. Joskus tulee tyhjänä napsuteltua ja seurattua vaihteenosoittimen liikettä.
LJL, jos ei samankaltaisuus meitä ärsytä niin kyllä tilaa riittää...
maalinni
08.07.2016, 17.23
Miulla putoili rampittomalta sinkularattaaltakin turhan usein, vaikka oli ihan kaupunkipyörä. Narrow/wide rattaan kanssa ei kertaakaan, lukoton Deore takavaihtaja.
B) 1x11 ei ilman lukollista takavaihtajaa meinaa toimia niin täytyy harkita. Ehkä siinä kohtaa voisi päivittää myös nestejarrut.
Mulla on krossarissa jarruton XT, eikä ole kertaakaan tippunu ketjut rytkytyksen takia. En tiedä varmaan tuossa maastovaihtajassa voi olla aavistuksen jäykempi jousi, ja ketjut olen joka tapauksessa katkaissut niin lyhyeksi kuin ilkee. Eturattaana ollut Wolftoothin sekä Absoluteblackin ovaalia että normia NW:nä.
Itsellä kaksi 1x9:llä ja kolmas 1x10:llä työn alla. Työmatkakapistuksesta tipahtaa ketjut kai pari kolme kertaa vuodessa ja ihan vakio RF:n ratas käytössä. 1x10:ssä Blackspiren pitkäpiikkinen ja tuntuu pysyvän ketjut rattaalla kuin tauti...
jame1967
09.07.2016, 18.23
Mulla oli edesmenneessä täysjoustossa 1x10 normietusella ilman ohjuria ja ketjut pysyi rattaalla melko hyvin , pyörä oli focus thunder .
Nykyiseen sparkkiin kun rakentelin , ei ilman ohjuria pysyneet ketjut vaan täytyi hommata tuo nw.
Tämän ketjun aiheeseen palaten , campan kahvasta saa varmaan rakennettua tuon etuvaihtajan poiston poistamalla pikkuvivun ja palautusnapin .
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.