PDA

Näytä tavallinen näkymä : Parasta mitä (todella vähällä) rahalla saa?



LeGuillotine
07.07.2016, 15.45
Moro!

Hommasin edukkaasti vähän vanhemman Meridan alu-runkoisen jäykkäperän.
Aika rujossa kunnossa yksilö on, mutta ehostan rungon kauniiksi ja korjailen muutenkin toimivaksi.
Tämä kesä/syksy mennään näin.

Ostin sen lähinnä rungon vuoksi ja kysymykseni onkin mitkä osat pitäisi ensimmäisenä vaihtaa ja mitkä osat ovat sopivia
köyhälle joka ei ota hommaa kovin vakavasti. Haluaisin hyvää ja halpaa samassa paketissa ;)
Nyt fillarissa on kiinni Hayesin MX-4 mekaaniset levyt, Shimanon perus 3x8 pakkoineen napoineen ja RST Gila keula.

Kannattaako katsella käytettyjä vaikka fillaritorilta vai ostaa uutta?

Mainittakoon vielä että satanen on minusta iso raha... ja en tule mitään vaativaa dh ajoa harjoittamaan


Kiittäen

LeGu

Läskimasa
07.07.2016, 20.50
mitkä osat pitäisi ensimmäisenä vaihtaa
Ne mitkä on rikki. Tottakai torit kannattaa syynätä jos budjetilla mennään, välillä uutta/uudenveroista tavaraa kaupan sopivalla hintaa.

LeGuillotine
07.07.2016, 21.24
Mutta kun kaikki on ehjiä.
Eli teiltä kokeneilta mielipiteitä kaipaisin siihen että jos olen tyytyväinen runkoon mutta loput osat on suunnilleen halvinta niin mistä päivittäminen kannataisi aloitta?
Voimansiirto, jarrut, vaihteet vaiko keula?

Onkos kellään kokemuksia Pyhtään Siltakylän Fixxit pyöräkorjaamosta, pitäisi ohjainlaakerin kupit vaihtaa...

LeGu

Jopo81
07.07.2016, 21.53
Fixxitissä asioineena voin suositella[emoji106]
Asiantunteva kaveri ja mukavan oloinen mies muutenkin[emoji1]

tiaalto
07.07.2016, 22.30
Ensimmäisenä vaihtaisin huonot ensiasennusrenkaat joihinkin Schwalben evo-sarjaisiin tai Continentalin vastaaviin hipo-kumeihin. Lisäksi kahden pennin peltipolkimet mäkeen ja tilalle kunnon piikkiflatit tai lukkospedut jos sellaisista sattuu tykkäämään. Väitän vahvasti että Noi ovat varmasti kustannustehokkaimpia päivityksiä.

hannurs
08.07.2016, 08.22
Minulla oli Merida Matts Race vuodelta 2000. Minä en tehnyt siihen muuta kuin totaalisen osiksi purun, putsauksen ja uusin vain kuluneet osat ja keulahuollon tein. Alkuperäiseen tuli siis muutosta renkaat ja satula, kesällä mentiin Big Appleilla ja talvet Ice Spikereillä. Täytyy sanoa että tykkasin kovasti laitteesta vaikka en sen isompia upgradeja tehnytkään. Jarrut meinasin päivittää SLX:iin mutta siihen maailman aikaan oli Manitoussa eri pulttiväli mitä nykyään levareissa niin olisi keulakin pitänyt vaihtaa.

nure
08.07.2016, 10.03
Toimiiko tuo RST:n keula? Jos toimii niin uusi vain kuluneet osat, vetosysteemi ja renkaat, jos kerran rahasta pulaa...
Hyvä ja halpa samassa paketissa on äärinmäisen harvinaista, korkeintaan kohtalaista saat...

Polun tukko
08.07.2016, 10.11
Ja jos kuvitellaan että alettais esim keulaa vaihtamaan,jarruja,voimalinjaa jne niin äkkiä ollaan semmoisissa hinnoissa että olisi saanut jo "valmiin" pyörän. Jos kaikki toimii niin tekisin kuten yllä,renkaat ja polkimet mieleiseksi.

hcf
08.07.2016, 10.46
Kasettipakka, ketjut, jarrupalat, polkimet, renkaat, uudet rasvat napoihin ja tarkistaa keskiö. Keula varmaan pitäs kans huoltaa tai vaihtaa jäykkään. https://www.youtube.com/watch?v=2eoE3iMyr50

SamiMerilohi
08.07.2016, 11.14
Ensimmäisenä vaihtaisin huonot ensiasennusrenkaat joihinkin Schwalben evo-sarjaisiin tai Continentalin vastaaviin hipo-kumeihin. Lisäksi kahden pennin peltipolkimet mäkeen ja tilalle kunnon piikkiflatit tai lukkospedut jos sellaisista sattuu tykkäämään. Väitän vahvasti että Noi ovat varmasti kustannustehokkaimpia päivityksiä.

Samaa mieltä. Vaihdoin omaan hinnat alkaen -Radoniin halpojen ensiasennusrenkaiden tilalle Continentalin Race Kingit ja ero oli todella suuri. Parempi rullaavuus ja pito sekä maantiellä että maastossa, ja reilusti pyörivää massaa pois. Siinä sai vajaalle sataselle aika paljon vastinetta.

orc biker
08.07.2016, 11.21
Keula ja tubeless. Ajotyylistä riippuen pyöräilykengillä voi saada huolettomuutta ajoon, kun jalka on pultattu kiinni, niin se ei siitä vahingossa pompi irti. Jokuhan täällä tilasi vasta tarjouksesta XC32 SA:n 130 eurolla uutena.

LeGuillotine
08.07.2016, 11.46
Kiitoksia kaikille vastanneille.

Keulasta sen verran verran että joo se joustaa ja lukitustoimii... mutta se säätö ei tee mitään. Eikä joustovara kyllä ole sitä mainostettua 100mm. Olisin purkanut ja huoltanut mutta kun se oikea puoli (ajajan oikea) vain pyörii tyhjää...

Entä kannattaakos tourney/acera/alivio osista päivitellä deore/slx vaihteisto-/voimanosien suhteen. Niitä saisi kuitenkin kohtuu edullisesti.
Jarrut tuntuvat minusta riittäviltä ja ne saa olla.

Renkaista, millaiset renkaat on hyvät jos suurin osa ajosta poluilla?

Ja tarkennettakoon että voin maksaa enemmänkin kuin satasen jos siitä on selkeä hyöty ;)

LeGu

nure
08.07.2016, 13.21
Päivitys kannattaa aina ja jos joutuu/haluaa vaihtaa vivuista asti niin löytyy kyllä parempaakin kuin nuo virvelitehtaan tuotteet. RalliKunkku on mainio yleis rengas ja ei maksa Saksanmaalla maltaita.
Tarkennetaan, satasella tai kahdella aloitetaan... Varsinkin jos keula ja kiekot menee vaihtoon...

tiaalto
08.07.2016, 14.08
Itselläni on hyviä kokemuksia Schwalbe Rocket Roneista polkuajossa. Kevyt, nopea ja pitävä. Onko tuo Merida 26" vai 29" kiekoilla? Jos se on 29er niin vähän pidemmällekin viety päivitys voi olla järkevää.

Mainittu XC32 tai Recon Silver ilmakeula on ihan toimiva vehje ja kohta niitä voinee saada ylivuotisina hyvinkin sopuhintaan.

LeGuillotine
19.07.2016, 19.08
Tervehdys taasen. Ehostus lähti lapasesta ja runko päätyikin sitten saamaan uuden maalauksen :D

Mutta tuota päivittämistä mietin että onkos tämmöinen ihan rahan haaskuuta: https://www.bike-components.de/en/Shimano/Deore-M610-Gruppe-3x10-24-32-42-p50743/

Näin tavallisen ihmisen mielikuviin on juurtunut että deore olisi jo ihan ok satsi??

tiaalto
19.07.2016, 19.51
Eipä tuo mikään tajuntaa räjäyttävä päivitys 3x8:aan ole. Jos voimalinjan välttämättä haluaa uusia niin ennemmin tätä:

https://www.bike-components.de/en/SRAM/NX-Gruppe-1x11-32-GXP-p51048/

LeGuillotine
19.07.2016, 20.07
itse en pistä osasarjalle oikeastaan mitään painoa jos vaihteet vaihtuvat edes jotenkin jne. .. kantsii tosiaa funtsia että paljonko olet valmis sijoittamaan vanhaan pyörään. eri asia jos meinaat joskus ostaa paremman rungon noihin osiisi.. se olisi yksi taktiikka, päivittele vähän kaikkea ja kun osat ovat runkoa rutkasti parempia vaikka käytettynä tai tarjouksesta uusi runko..

Rungoistapa juontui mieleeni että mikä on hyvä runko ja mikä ei, eli siis miksi 6v vanha alu-runko ei olisi kelvollinen kantamaan parempia osia. Jos ei tarkoitus mennä kisamaan eikä alamäkeen vaan poluilla ja teillä kuntopyöräilee. Minä laskisin painoa arvoa sille että vaihteet vaihtuvat mukavasti ja täsmällisesti eikä ääntele liikaa. Jarruina esim meinaisin pitää hayesin mekaaniset levyt kun toimivat ja tuntui minusta tehokkaamilta kuin vanhan fillarin v-jarrut. Keulankin voin mahdollisesti jättää kunhan saan ensin vähän tuntumaa miltä se alla tuntuu.
Eli mitä uusi runko minulle antaa? Tuskin välitän siitä painon pudotuksesta minkä voisin saada maksamalla satoja euroja uudesta rungosta.

LeGu

LeGuillotine
19.07.2016, 20.11
Eipä tuo mikään tajuntaa räjäyttävä päivitys 3x8:aan ole. Jos voimalinjan välttämättä haluaa uusia niin ennemmin tätä:

https://www.bike-components.de/en/SRAM/NX-Gruppe-1x11-32-GXP-p51048/

Miksi (kysyn tyhmänä), 1x11 olisi parempi kuin 3x10. Todennäköisesti asia niin on... mutta miksi?

LeGu

tiaalto
19.07.2016, 21.34
Miksi (kysyn tyhmänä), 1x11 olisi parempi kuin 3x10. Todennäköisesti asia niin on... mutta miksi?

LeGu
Tästä esimerkistä voinee päätellä:

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=22,30,40&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF=2240&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&GR2=DERS&KB2=32&RZ2=11,13,15,17,19,21,24,28,32,37,42&UF2=2240

LeGuillotine
19.07.2016, 22.42
Tästä esimerkistä voinee päätellä:

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=22,30,40&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF=2240&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&GR2=DERS&KB2=32&RZ2=11,13,15,17,19,21,24,28,32,37,42&UF2=2240


Hetken tavattuani tuota aluksi sekavan näköistä systeemiä alkoi siitä erottumaan joku tolkku :D
Eli koska todennäköisesti 3x10:llä ei juurikaan käyttäisi suurimpia/pienimpiä välityksiä, niin miksi niitä olisikaan. Kiitoksia hyvin perusteltu!

Onkos jossain ruodittu noita runkoja artikkeli tyylillä, minulle ei keulakulmat, materiaalit yms hirveästi sano paitsi mitä perusjärjellä voin vähän päätellä miten käyttäytyminen voisi muuttua.

LeGu

Ps. pidän että asiat perustellaan muullakin kuin toteamuksella että näin on tai mikä pahempaa ihan mutulla.

juakko
20.07.2016, 00.03
Huokealla linjalla pysyen: renkaat, kontaktipisteet (satula, polkimet ja hantaakit) sekä uudet vaijerit.

Garymies
20.07.2016, 17.33
Kyllä sitä vanhalla ja edullisellakin rungolla ajaa ihan hyvin. Mulla on vuosimallin 2007 29'' jäykkäperä, jonka ostin 2008 tarjouksesta. Pikkuhiljaa olen päivitellyt paremmaksi ja nyt on enää alkuperäistä ohjainlaakeri ja satulatolppa+panta. Osat rutkasti parempaa kuin pyörässä on alunperin ollut. Tykkään pyörästä niin paljon, etten ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa runkoa. Muutamat marakisat vuodessa tulee tuolla ajettua ja hyvin riittää mun tasolla siihenkin.

Garymies
20.07.2016, 21.32
Joo en minäkään aloittajalle suosittele kovin isoja päivityksiä, ennen kun on ajellut niin paljon, että tietää mitä haluaa.

orc biker
20.07.2016, 21.35
Todella vähällä rahalla? Miten keskustelu hyppäsi siitä 1x11:een?

LJL
20.07.2016, 21.38
No kyllähän moni hieno asia elämässä on ilmaista eli esimerkiksi sukupuoliyhdyntä. Jos huoria ei lasketa. Täsmennyksenä sanottakoon etten ole käynyt huorissa enkä käy, koska ei tarvitse.

Jami2003
20.07.2016, 23.14
No kyllähän moni hieno asia elämässä on ilmaista eli esimerkiksi sukupuoliyhdyntä. Jos huoria ei lasketa. Täsmennyksenä sanottakoon etten ole käynyt huorissa enkä käy, koska ei tarvitse.

Perheellisenä miehenä sanoisin että kyllä ne huorat on varmaan ihan sieltä halvimmasta päästä sukupuoliyhdyntää.