Näytä tavallinen näkymä : Fatbike suosituksia???
Mitä fatbikea suosittelisitte?
Hinta noin 1500€ max. Hydauliset jarrut sais olla.
Mielessä ollut esim. Felt DD70 tai DD30. Myös Mondraker Panzer ollut vaihtoehtona mielessä.
Odottakaa
07.07.2016, 14.21
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51925-Fat-bike-eli-l%E4ski%E4-haussa
Perussuositukseni on, että jätät sen läskipyörän ostamatta ja laitat nekin rahat kunnon pyörään tai muihin varusteisiin.
Suosittelen jo Nikkisi puolesta Trek Farley 5:sta.
Perussuositukseni on, että jätät sen läskipyörän ostamatta ja laitat nekin rahat kunnon pyörään tai muihin varusteisiin.
Varmaan on hyvät perusteet suositukselle?
Perussuositukseni on, että jätät sen läskipyörän ostamatta...
Samaa mieltä, kun itsellä muut fillarit jääneet talliin keräämään pölyä.
Whiten hiilikuiturunkoinen 4Fat Interceptor lähtee n. 1700 euroon ennakkotilauksena, toimitukset taisi olla elokuussa.
Larouten kanssa samoilla linjoilla, itse katselisin plussakokoista jos renkaat täytyy olla paksummat...
J.Kottenberg
09.07.2016, 11.19
Itse kartoittaisin vähän ensin minkälaisissa paikoissa ja koska aion ajella ja miettisin hankintaa tältä pohjalta.
Varmaan on hyvät perusteet suositukselle?
Läskitpyörät ovat niin äärierikoistuneet olosuhteisiin missä vain harva pystyy niitä hyödyntämään. Saadaksesi läskistä ne hyödyt mitä läskirenkailla haetaan, edellyttää käyttäjältään poikkeuksellista halua ajaa hitaasti ja raskaasti olosuhteissa missä taluttaminen saattaa olla nopeampi vaihtoehto. Kaikissa muissa olosuhteissa heikennät läskillä pyöräilyn etenemistehokkuutta marginaalisen tarpeen takia.
Itse asiassa läskipyörät ovat tekemällä tehty trendi ja suurin osa läskipyörän omistajista ajaa 99.9 prosenttia kilometreistä olosuhteissa, joissa pyörän ominaisuuksia ei tarvita. Läskit ovat kaupallinen menestys, kuten laihdutuslääkkeet.
Oikein valitusta maastopyörästä saadaan rengasvalinnoilla läskin suuntaan viittaavia ominaisuuksia ja yhdellä pyörällä ajat silloin hyvin useimmissa maasto-olosuhteissa, jopa maantiellä slicseillä.
Olen kuitenkin täydellisen vapauden kannattaja ja olen siten valmis kuolemaan oikeudestasi ostaa läskipyörä. Yksikään pyörä ei ole huono ostos, jos sillä ajetaan.
Läskitpyörät ovat niin äärierikoistuneet olosuhteisiin
Juurikin näin. Ei haittaa 10cm uusilumi, märät loskat, huonot tiet, juuurakot, kivikot yms. Ja asfaltillaki pääsee kevyesti 25km/h keskinopeuteen kuhan laittaa paineitta renkaisii.
Suomessa on 4 vuodenaikaa ja läski sopii näihin kaikkiiin. Säästä ja alustasta riippumatta.
t: Entinen maastopyörän omistaja
^^ Kuten aiemmin sanoit niin kyseessä on perussuosituksesi. Ilman että otat selvää käyttäjän tarpeesta? Toivottavasti et työksesi myy yhtään mitään. Sit ne on sun mielestä tekemällä tehty trendi ja kuitenkin vikassa lauseessa yksikään pyörä ei ole huono ostos, jos sillä ajetaan? Ootko koskaan ajanu fätillä? Ihan rehellinen kysymys ilman väheksymistä eli yksinkertainen vastaus riittää. Ite oon ajanu maastoa nyt täysjoustolla, plussakumilla ja fätillä - ja kaikissa on ollut hyvä puolensa. Läskistä oon kuitenkin tykännyt ehkä eniten. Mutta se varmaan johtuu päässäni olevasta harhaanjohtavasta trendiajattelusta? Mikä muuten on mainitsemasi "suurin osa läskipyörän omistajista" ja mihin tilastoon se perustuu? Naapureihin ja työpaikalle? Samasta tilastosta on tuo 99,99%?
^^ Kuten aiemmin sanoit niin kyseessä on perussuosituksesi. Ilman että otat selvää käyttäjän tarpeesta? Toivottavasti et työksesi myy yhtään mitään. Sit ne on sun mielestä tekemällä tehty trendi ja kuitenkin vikassa lauseessa yksikään pyörä ei ole huono ostos, jos sillä ajetaan? Ootko koskaan ajanu fätillä? Ihan rehellinen kysymys ilman väheksymistä eli yksinkertainen vastaus riittää. Ite oon ajanu maastoa nyt täysjoustolla, plussakumilla ja fätillä - ja kaikissa on ollut hyvä puolensa. Läskistä oon kuitenkin tykännyt ehkä eniten. Mutta se varmaan johtuu päässäni olevasta harhaanjohtavasta trendiajattelusta? Mikä muuten on mainitsemasi "suurin osa läskipyörän omistajista" ja mihin tilastoon se perustuu? Naapureihin ja työpaikalle? Samasta tilastosta on tuo 99,99%?
Älä vääristele kirjoituksiani! Esittämäni prosenttiluku oli 99.9%, eikä 99.99%. Miksi toivot että en työkseni myy mitään? Teen sitä suurella menestyksellä. Olen kohtuullisen perillä suomalaisesta pyöräkaupasta ja siksi tiedän, että läskit ovat tervetullut lisä nimenomaan pyöräbisnekseen. Nyt on vaan se tilanne, että läskejä ostetaan pääsääntöisesti sen trendikkyyden takia ja vain aniharva käyttää sen ominaisuuksia. Läski on junnujen bemari ja bemari on tunnetusti köyhän egon jatke.
Läski on junnujen bemari ja bemari on tunnetusti köyhän egon jatke.
Näin kai se sitten on. Ittelle eka läski tulossa. Innostus syttyi kun kaveri pyysi lenkille, ja huomasin miten mukavaa ja rentoa sillä on ajella. Oikeaa kunnon maasturia en ole omistanut, mutta harkinnan jälkeen totesin etten ostakkaan kun semmoinen menis liikaa päällekkäin cyclocrossin kans (jolla joitakin polkuja olen ajanut, enempi hiekkapohjaista lenkkipolkua ja enimmäkseen asfalttitietä).
Olen aika varma että tulevat ajoni ovat semmoisia, että 99,9 % kilometreistä oikeilla renkailla sinä ajelisit siellä nopeammin tavallisella maasturilla, ja loput taluttaisit nopeammin. Olennaista on kuitenkin, että suurella todennäköisyydellä minä en.
Sent from my iPhone using Tapatalk, written at köyhän egon jatke
Näin kai se sitten on. Ittelle eka läski tulossa. Innostus syttyi kun kaveri pyysi lenkille, ja huomasin miten mukavaa ja rentoa sillä on ajella. Oikeaa kunnon maasturia en ole omistanut, mutta harkinnan jälkeen totesin etten ostakkaan kun semmoinen menis liikaa päällekkäin cyclocrossin kans (jolla joitakin polkuja olen ajanut, enempi hiekkapohjaista lenkkipolkua ja enimmäkseen asfalttitietä).
Olen aika varma että tulevat ajoni ovat semmoisia, että 99,9 % kilometreistä oikeilla renkailla sinä ajelisit siellä nopeammin tavallisella maasturilla, ja loput taluttaisit nopeammin. Olennaista on kuitenkin, että suurella todennäköisyydellä minä en.
Sent from my iPhone using Tapatalk, written at köyhän egon jatke
Tärkeintä on se, että sait juuri haluamasi pyörän. Älä ota liian vakavasti noita minun aikaisempia "totuuksiani".
J.Kottenberg
09.07.2016, 16.10
Läski on junnujen bemari ja bemari on tunnetusti köyhän egon jatke.
Todella hienoa lukea tällaista!
Ajan tiellä Volvolla ja BMW:llä metsässä ja olen (taas) junnu. Paremmin ei voisi olla. Toivottavasti Lidlin kassatytöt alkaa kysyä henkkareita kun ostan saunakaljat. Ja alkaahan ne kun ollaan junnuja. Ja egoahan ei koskaan ole liikaa joten jatkaminen on aina paikallaan.
Enemmän tällaisia ajatuksia tänne foorumille.
Läskimasa
09.07.2016, 16.47
Saadaksesi läskistä ne hyödyt mitä läskirenkailla haetaan, edellyttää käyttäjältään poikkeuksellista halua ajaa hitaasti ja raskaasti olosuhteissa missä taluttaminen saattaa olla nopeampi vaihtoehto. Kaikissa muissa olosuhteissa heikennät läskillä pyöräilyn etenemistehokkuutta marginaalisen tarpeen takia.
Mulla saattais jäähä ajot kokonaan ajamatta jos ei läskiä olis, ei vaan inspaa muut pyörämallit, tai no 27.5+ täpärillä voisin kuvitella ajavani.
Eikä sen väliä vaikka watteja kuluu enempi hukkaan, kuntoilua varten se pyörä on olemassa, eipähän tarvii niin pitkiä lenkkejä kun lyhyempi "huonommissa" olosuhteissa polttaa samat kalorit.
Itse asiassa läskipyörät ovat tekemällä tehty trendi ja suurin osa läskipyörän omistajista ajaa 99.9 prosenttia kilometreistä olosuhteissa, joissa pyörän ominaisuuksia ei tarvita.
No samaan sarjaan menee mun autokin, on jatkuva neliveto, isoo rengasta ja korotusta ja 99.9% ajosta asfaltilla. Mut kun se on niin mieluinen. :) Ja reservissä on mukava olla ominaisuuksia jos vaikka joskus jossain tarvii, talvella toisinaan pääsee hyödyntämäänkin.
Mitähän väliä sillä on vaikka ajaisi vaan asfaltilla Fattiksellä jos kerran itselle maistuu? Itse pääsääntöisesti maastossa ajelen omallani, mutta sinne pääsemiseen pitää ajaa muutamia kilometriä asfaltilla ja on tullut huomattua, että se on yllättävänkin mukavaa ajaa myös afaltilla fättiksellä ei tunnu raskaalta ollenkaan.
Läskimasa
09.07.2016, 17.48
^ Ajaakohan niillä (fixieillä) myös joku? Vai roikottaako vain koristeena tai rekvisiittana seinällä?
Mitähän väliä sillä on vaikka ajaisi vaan asfaltilla Fattiksellä jos kerran itselle maistuu?
Ei tää pelkästään pyörämaailman juttu oo. Aina kun tulee jotain uutta, ni muutosvastarinta vanhojen keskuudssa on kovaa. Ikäänku uusi jotenkin uhkais kaikkea vanhaa ja sen menestyminen olis muilta pois. Aika rauhottaa. Kohta läskit on vaan yks vaihtoehto muiden joukossa ja on tullut joku uus juttu jota dissataan porukalla. :)
Netissä mielipiteiden jyrkkyys toki koventuu, livenä ihmiset tuppaa olla lepposempia.
Mitähän väliä sillä on vaikka ajaisi vaan asfaltilla Fattiksellä jos kerran itselle maistuu?
Eihän sillä tietenkään olekaan mutta ongelmia tulee siinä vaiheessa kun muut alkavat tietää asian paremmin kuin se joka on sitä kokeillut. Itsekin olen läskillä pari koelenkkiä ajanut, ei se mennyt asvaltilla niin mihinkään ja oli muutenkin melkoinen jyrä ajaa mutta minulle kyllä kovasti jälkeenpäin väitettiin että se kulkee ihan yhtä kevyesti ja herkästi kuin minun oma 29er XC-maasturi. No ei se kulje, ei edes lähelle, mutta ilmeisesti kokeilin väärin koska mielipiteeni poikkesi yleisesti hyväksytystä.
Ei tuo minun allekirjoitusteksti ole ihan tyhjästä tullut. Joskus on vaan pakko olla eri mieltä vaikka tietääkin että eihän siitä tule kuin sanomista.
Joskus on vaan pakko olla eri mieltä vaikka tietääkin että eihän siitä tule kuin sanomista.
Eihän siinä, jos joskus. Mut jos joku on jo päättäny haluavansa läskin ja kyselee suosituksia, niin tarviiko sillekin alkaa vängätä, että et sä läskiä halua? :D
J.Kottenberg
09.07.2016, 19.11
^Toi minustakin on kummallista. Voihan kysyjä olla hyvinkin huolellisesti miettinyt mitä tarvitsee, eli tietää mitä on tekemässä.
Jos on ihan puhdasta sporttiläskiä etsimässä eikä mitään retkeilymallia johon saa kaikenlaisia tavaratelineitä yms niin näinä päivinä on Canyonilla läskeistä aika hyviä tarjouksia joten niitäkin kannattaa katsoa. Hinta/laatu varsin hyvin kohdallaan.
Mitä fatbikea suosittelisitte?
Hinta noin 1500€ max. Hydauliset jarrut sais olla.
Mielessä ollut esim. Felt DD70 tai DD30. Myös Mondraker Panzer ollut vaihtoehtona mielessä.
Itse ostin Panzerin viime syksynä ja sen jälkeen se on ollut ajossa melkein päivittäin. Pyörä oli tuolloin vielä -25% alennuksessa. Talven ajoin originaali renkailla ja keväällä alle tuli JJ 4,8. Viimeisin investointi oli hieman pystympi stemmi jotta ajoasento nousi 30 mm. Minulla on ollut 29 täpäri Kona Hei Hei jo vuodesta 2012 ja se on kyllä läskin hankinnan jälkeen pölyyntynyt varastossa. Käy koeajamassa muutamaa eri läskiä. Niin minäkin tein ja se oli sitten menoa. :)
Muokkaus: Lapsille en ole fättejä ostanut, koska ne on niin julmetun painavia heille.
Läskitpyörät ovat niin äärierikoistuneet olosuhteisiin missä vain harva pystyy niitä hyödyntämään. Saadaksesi läskistä ne hyödyt mitä läskirenkailla haetaan, edellyttää käyttäjältään poikkeuksellista halua ajaa hitaasti ja raskaasti olosuhteissa missä taluttaminen saattaa olla nopeampi vaihtoehto. Kaikissa muissa olosuhteissa heikennät läskillä pyöräilyn etenemistehokkuutta marginaalisen tarpeen takia.
Itse asiassa läskipyörät ovat tekemällä tehty trendi ja suurin osa läskipyörän omistajista ajaa 99.9 prosenttia kilometreistä olosuhteissa, joissa pyörän ominaisuuksia ei tarvita. Läskit ovat kaupallinen menestys, kuten laihdutuslääkkeet.
Oikein valitusta maastopyörästä saadaan rengasvalinnoilla läskin suuntaan viittaavia ominaisuuksia ja yhdellä pyörällä ajat silloin hyvin useimmissa maasto-olosuhteissa, jopa maantiellä slicseillä.
Olen kuitenkin täydellisen vapauden kannattaja ja olen siten valmis kuolemaan oikeudestasi ostaa läskipyörä. Yksikään pyörä ei ole huono ostos, jos sillä ajetaan.
Itse en läskiä omista mutta ajanut olen ja nyt jos olisi maasturin hankinta ajankohtaista niin kokemuksieni perusteella jäisi läskipyörä käteen.
Yleispyöräksi sitä en ehkä itselleni haluaisi mutta perus maastoiluun mielummin läski kuin normi maasturi.
Yleispyöräksi sitä en ehkä itselleni haluaisi mutta perus maastoiluun mielummin läski kuin normi maasturi.
Perus maastoiluun Läski? Taidat olla anarkisti?
Sananvapautta vaikkakin täyttä sontaa :)
Trolli mikä trolli.
Sprintrs
09.07.2016, 22.46
Tätä mää pelkäsin, että ski ottaa kantaa. Helevetin raskassoutuinen oli kun ihe yritin läskipyörällä ajaa. Silti parhaimmallakaan xc-tykillä ei ole mitään mahdollisuuksia ski:tä vastaan.😨
Samaa mieltä ;)
Sananvapauteni on täyttä sontaa, koska olen erimieltä läskien järkevyydestä. Tuskin koskaan sananvapautta on näin vähäisin perustein pyritty mollaamaan. Mehän puhumme nyt polkupyöristä ja olen tuolla todennut aiemmin, että jokainen pyörä on arvokas, jos sillä ajetaan, myös läski.
Onko näin, että polkupyörien erot ovat niin suuria, että jotkut haluavat riitaa niiden arvioimisesta. Minä arvostan jokaista pyörää ja pyöräilijää, vaikken kaikista pyöristä pitäisikään. Läskeistä en pidä sen takia, että ne ovat puhtaasti kaupallisia, ilman suurempaa käytännön hyötyä. Tämä on aika paljon sanottu minulta, äärikapitalistilta.
Blackborow
10.07.2016, 00.48
Kaikilla ei välttämättä ole se maksimaalinen etenemistehokkuus listan kärjessä...
J.Kottenberg
10.07.2016, 00.55
Sananvapauteni on täyttä sontaa, koska olen erimieltä läskien järkevyydestä. Tuskin koskaan sananvapautta on näin vähäisin perustein pyritty mollaamaan. Mehän puhumme nyt polkupyöristä ja olen tuolla todennut aiemmin, että jokainen pyörä on arvokas, jos sillä ajetaan, myös läski.
Onko näin, että polkupyörien erot ovat niin suuria, että jotkut haluavat riitaa niiden arvioimisesta. Minä arvostan jokaista pyörää ja pyöräilijää, vaikken kaikista pyöristä pitäisikään. Läskeistä en pidä sen takia, että ne ovat puhtaasti kaupallisia, ilman suurempaa käytännön hyötyä. Tämä on aika paljon sanottu minulta, äärikapitalistilta.
Eihän sinun sananvapauttasi kukaan mitenkään mollannut. Arvostelu koski esityksesi sisältöä. Ei minusta myöskään kukaan erityisemmin halunnut riitaa niiden arvioimisesta. Ihmiset vain ovat kanssasi eri mieltä. Ja esityksesi oli sisällöltään sen kaltainen että sitä ei tarvitse ihmetellä.
Sanot että läskit ovat puhtaasti kaupallisia. Voitko mainita joitain tavaroita joita joku valmistaa ja jotka eivät ole kaupallisia. Siis toisinsanoen niiden valmistamisella ei pyritä saamaan voittoa.
Sanot myös että läskit ovat ilman suurempaa hyötyä. Kun näin sanot niin sinun pitäisi myös pystyä vertaamaan tätä läskin "ilman suurempaa hyötyä" jonkin muun harrastepyörän hyötyyn että voidaan tarkastella onko näin ja jos on niin paljonko eroa on.
ps. Jos jokin pyöräilyn laji tai pyörätyyppi ei henkilöä kiinnosta tai miellytä niin miksi pitää mennä sitä kritisoimaan? Hyvin kummallista. Ei minuakaan kaikki pyörät ja niillä ajaminen kiinnosta mutta en silti mene niitä arvostelemaan.
Voipi olla, että vastaan puhtaalle trollille...mutta omalla kohdallani vs. 160mm täpäri:
+Läskillä pääsen paremmin ylämäkeen
+Läskillä uskallan paremmin alamäkeen (ei hypyt)
+Läskillä selvitän paremmin itselle vaikeat kivikot ym. tekniset osuudet
Tämä näin teknisesti vaatimattoman ja hitaan kuskin näkökulmasta.
Kohtuu hintava täpäri lähti käytön puutteessa taloudesta, läski jäi ainoaksi pyöräksi kaikkeen ajoon työmatkoista alkaen....siihen mitä ikinä uskaltaakin...
Juha Jokila
10.07.2016, 01.25
Läskeistä en pidä sen takia, että ne ovat puhtaasti kaupallisia, ilman suurempaa käytännön hyötyä. Tämä on aika paljon sanottu minulta, äärikapitalistilta.
Olet väärässä. Läskit kehittyivät alussa käyttäjien tarpeista ja niitä on valmistettu teollisestikkin jo yli vuosikymmen. Alussa yleistyminen oli erittäin hidasta ja sitten kun kriittinen kynnys oli ylitetty, ei pyöriä riittänyt useampaan vuoteen kaikille halukkaille. Jos toiminta olisi kaupallista lähtökohdiltaan, niin näkisimme tökeröitä markkinointivideoita niin kuin nyt nämä sähkömopokauppiaat yrittää lanseerata paskojaan, eikä myytävä olisi taatusti loppunut kesken.
Sitten ne lainaläskin kokeilijat tuskin ovat niin lahjakkaita, että heti oppivat ajamaan läskillä tai niin onnekkaita, että ajoasento, kumit ja painot sattuu heti kohdalle.
Olen hävinnyt olemattoman taistelun ja siksi läskipyörät ovat hyviä useimmille ketjun ihmisille ja sen myötä useimmille muillekin.
brilleaux
10.07.2016, 07.56
Läskeistä en pidä sen takia, että ne ovat puhtaasti kaupallisia, ilman suurempaa käytännön hyötyä.
Tuon oman kokemukseni julki. Vaikkapa trollille.
Mulle läski on mahdollistanut ympärivuotisen liikkumisen luonnossa. Saan mahdollisuuden pitää huolta fysiikastani, puhumattakaan psyykestä.
Mikään muu laji/väline ei ole entiselle ikuiselle talven vihaajalle tätä mahdollisuutta avannut. Nykyisin pidän talvesta. Sain siis myös yhden vuodenajan lisää elämääni.
Käytännön hyöty? Ilmeisen vähäinen.:rolleyes:
Homelite
10.07.2016, 10.51
Tuon oman kokemukseni julki. Vaikkapa trollille.
Mulle läski on mahdollistanut ympärivuotisen liikkumisen luonnossa. Saan mahdollisuuden pitää huolta fysiikastani, puhumattakaan psyykestä.
Mikään muu laji/väline ei ole entiselle ikuiselle talven vihaajalle tätä mahdollisuutta avannut. Nykyisin pidän talvesta. Sain siis myös yhden vuodenajan lisää elämääni.
Käytännön hyöty? Ilmeisen vähäinen.:rolleyes:
Erittäin hyvin sanottu! Mulla on läski niitä talvipäiviä varten kun millään muulla ei eteenpäin pääse. Niitäkin kilometrejä tuli talvella paljon ja ennen kaikkea nautin niistä jokaisesta.
Perus maastoiluun Läski? Taidat olla anarkisti?
Oot ilmeisesti satuttanut pääsi kaatuessasi, olen pahoillani puolestasi(olisi ehkä kannattanut käyttää kypärää)
Olen hävinnyt olemattoman taistelun ja siksi läskipyörät ovat hyviä useimmille ketjun ihmisille ja sen myötä useimmille muillekin.
Ihan mielenkiinnosta, mikä oli syysi taisteluun? Miksi joku muu ei saisi ajaa läskillä? Onko se sulta jotenkin pois?
pikkupoika
10.07.2016, 12.10
ilman suurempaa käytännön hyötyä.
Tervetuloa vuodeksi mukaan meidän lenkeille, katsotaan sitten vuoden päästä vieläkö vastaat samalla tavalla?
Liikuva shikaani
10.07.2016, 12.40
Tässähän kysyttiin Fatbike suosituksia, miksi pitää edes kommentoida jos on niitä vastaan?
minulle paras fillari maastoon olisi kevyt läski about 3.5" - 4" kumeilla (onko tuo läski vai plussa?) ja pitkällä etujoustolla.
Jatkuvuuden nimissä pitää väittää, että eipäs ole. Osta cyclocrossi, se on nopeampi! :D
Blackborow
10.07.2016, 14.26
Onhan tällä foorumilla kieltämättä tietyllä tavalla lahkomeininkiä tuon läskihypen ympärillä ja vastakkaisia mielipiteitä ei suostuta hyväksymään sitten niin millään. Toisaalta edellä ollut oli taas sen verran raskas kärjistys ettei ihmekään, että tuli älähdys. Fakta on kuitenkin se, että läski ei kaikille tuo sitä ahaa elämystä. Paljon täällä on niitäkin, jotka ovat kokeilleet, mutta eivät ole hurahtaneet. Olen itseasiassa varmaan yksi niistä, vaikka läski edelleen tallissa onkin, mutta minulla on myös perinteinen 29er täysjousto. Periaatteessa nuo olisi erittäin hyvät vertailukohdat toisilleen, kun molempiin on syydetty suurinpiirtein yhtä iso kasa rahaa, mutta en lähde siihen, koska molemmissa on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, jotka osaltaan riippuvat henkilökohtaisista preferensseistä. Yksi ja sama, mutta molemmilla lähtee mielellään lenkille. Se on kuitenkin raaka fakta, että aika moni lenkki olisi viime talvenakin jäänyt maastossa ajamatta ilman läskiä.
Läskihype on toisaalta tuonut paljon sellaisia maastopyöräilyn pariin, joita se ei ole aiemmin kiinnostanut teknisyytensä yms. takia. Jäykkä läskihän on yksinkertainen ja aika huoltovapaa laite. Jos mietitään niin tuollainen tonnin XC-jäykkäperä vaatii aika paljon kuskilta edetäkseen jouhevasti poluilla, jotka asutuskeskuksissa ovat enemmän tai vähemmän juurakkoisia ja kivikkoisia. Läskillä on sellaisella paljon helpompi ja mukavampi ajaa aloittelijankin. Tuollaisella perusjäykkäperällä voi into aika äkkiä loppua, jos on vain kokeilemassa lajia. Kun katselee kauppoja niin entry-levelin hyvä laatuiset läskit on kivenalla, mutta noita kalliita läskejä alkaa olla kaupat täynnä. Kävin eilen kahdessa paikallisessa ja niitä kokeneen harrastajan hintaluokassa olevia läskejä oli molemmissa edelleen pitkät rivit.
Jami2003
10.07.2016, 14.43
Pitäis varmaan ostaa läski kun aina eksyn täpärillä ties minne soille missä teoriassa läski voisi kantaa. Yksi kiistaton hyvä puoli läskeissä olisi. Suolle johtaa monesti huonot pitkoset jonka puiden väliin normi rengas mahtuu tippumaan mutta läskin ei :)
Mun viides pyörä tulee varmaan olemaan läski mutta eihän se kyllä ole yleis vaihtoehto jos yhtään vauhdista tykkää, oli sitten kyseessä asfaltti, sora, polku tai alamäki. No siinähän ne neljä ensimmäistä pyörää omille alustoilleen tulikin mainittua :)
Ei cyclo joka välttämäti ole nopeampi.. Tän aamun lenkillä läski olis epäilemättä ollut nopeampi kuin 29", tosin vain osalla matkaa. Cyclolla tuskin olisi ajamalla edennyt kukaan kyseisessä paikassa.
nih..
Minulla on neljä erityyppistä pyörää. Kaikilla ajan pisteestä A pisteeseen A. Vain reitti on erilainen.
Melkoinen avautuminen Laroutelta Fatbike suosituksia ketjuun, vähän jopa hourimistakin.😄 Toivottavasti kukaan ei ota palopuhetta täysin vakavasti ja jätä hyvää harrastusta aloittamatta.
J.Kottenberg
10.07.2016, 16.19
Melkoinen avautuminen Laroutelta Fatbike suosituksia ketjuun, vähän jopa hourimistakin. Toivottavasti kukaan ei ota palopuhetta täysin vakavasti ja jätä hyvää harrastusta aloittamatta.
Ei tämmöisiä avautumisia juuri kukaan onneksi vakavasti ota. Tällaisia vastaavia purskahduksiahan on vaikka miten monella keskustelufoorumilla ja -palstalla. Jonkin kimppuun hyökätään kyseenalaisin perustein tai ilman perusteita. Ja kun keskustelua enemmän seuraa niin usein havaitsee että arvostelijalla ei aina olekaan kontaktipintaa arvosteltavaan kohteeseen. Uskonkin että omaa pahaa oloaan moni purkaa ja anonyymisti keskustelupalstoilla se käy helposti.
Onneksi kuitenkin kaikki keskustelijat ovat olleet asiallisia eikä ole alennuttu käyttämään sopimattomia ilmauksia.
Paluun alkuperäiseen felt on hyvä valinta tossa hintaryhmässä, vapaaraas ongelmia kaverilla ollu DD70 mallissa. Muuten ihan kohtuu pyörä. On mullaki kuituläski mutta tänään ajoin notkupyörällä ihan vaan vaihteeksi.
Kyllähän tässä on paljon asiaakin, ei se läskipyörä vettä viiniksi muuta.:cool:
Blackborow
10.07.2016, 16.42
Ei tämmöisiä avautumisia juuri kukaan onneksi vakavasti ota.
Minusta näyttää, että aika moni otti vakavasti :rolleyes:
Itse aiheeseen niin Trek Farley 5 irtoaa varmaan aika liki 1500 euroon tähän aikaan vuodesta ja se kyllä omien koeajojen perusteella on erittäinkin asiallinen peli, jota kannattaa myös myöhemmin päivittää jos siltä alkaa tuntumaan.
^maastoon? haet varmaan että jos läski ei ole hyvä, niin miksi pienentää kumeja vain vähän? mulla on maantiefillari ja maantiesinkula 32mm kumeilla, ei niillä tee mieli ajaa maastossa, itseasiassa en tykkää jäykällä keulalla ajaa millään maastossa
Ei, vaan hain sitä, että me kaikki muut tiedetään paremmin mitä sä tarvitset. Ajat väärin, jos et tykkää ajaa jäykällä keulalla ja ohkasilla renkailla maastossa. ;)
Missasko kaikki ton ekan postin? Kaveri kysyi suosituksia läskiksi ja tiesi jo vähän speksatakin mitä haluaa. Ja ilman yhtään tarkentavaa kysymystä osattiin vastata, että ei se läskiä halua. Seuraavaksi varmaan jokaiseen maantiefillarisuositukseen aletaan vastata, että jätä ostamatta, kun ei se kuitenkaan oo vuoden ympäri joka maastossa hyvä. :D
J.Kottenberg
10.07.2016, 16.46
^^^Ei tuossa ole minusta mitään olennaista asiaa. Ikivanhaa mantraa, " läskipyörä ei ole täydellinen", toitotetaan omasta mielestä hyvillä perusteilla. Samalla tavalla voi arvostella ihan mitä vaan pyörää. Ei maastopyöräkään ole täydellinen pyörä vaikka se tuossa nostetaan korkeammalle.
Eikä edes toi sopimattomuus maantiellä ajoon osu kovin hyvin. Läskillä on esimerkiksi ajettu TdH ihan onnistuneesti.
mulla on esim. painava teräsläski, sellainen mitä osapuilleen (ei edes mun oma mielipide, luettu ulkomaan sivustoista) ekat surlyläskit oli, mutta se haukuttiin tällä palstalla (ajamatta) koska se on hirvee painava (ja halpa). eli maailma on muuttunut ekoista läskeistä niin, ettei sellasilla voi enää yksinkertaisesti ajaa :P
Teräsläski täälläkin, vaikkei noilla jaksakaan ajaa. Vanteetkin on leveimmät maholliset, mitkä on kiven nähtyäänkin vaihtokunnossa. Renkaat on kesälläkin 2xLou, jotka ei rullaa edes alamäkeen. Sisuritkin on, vaikka ne tekeekin tosta ajokelvottoman. Ja formulan jälkeen taas mettään tekemään mahdottomia. :)
J.Kottenberg
10.07.2016, 17.55
Teräsläski täälläkin, vaikkei noilla jaksakaan ajaa. Vanteetkin on leveimmät maholliset, mitkä on kiven nähtyäänkin vaihtokunnossa. Renkaat on kesälläkin 2xLou, jotka ei rullaa edes alamäkeen. Sisuritkin on, vaikka ne tekeekin tosta ajokelvottoman. Ja formulan jälkeen taas mettään tekemään mahdottomia. :)
No eihän tuossakaan mitään vikaa ole. Jos, ja luulenpa että todennäköisesti, tykkäät sillä ajaa niin ei kun antaa vaan mennä.
Samantapainen juttu itsellä kun olin maasturilla tielenkillä kun lippaamisesta kipeä peukalo ei sietänyt maastoilua ja olin samoissa liikennevaloissa maantiepyörämiehen kanssa ja vaihdettiin muutama sana ja kun sanoin että tuolla pitää ajaa vähän pitempi lenkki kuin tällä maasturilla nappularenkain niin ukko totesi että:"niin varmaan täytyykin mutta samahan se on millä ajaa, pääasia että kunto paranee". Näinhän se juttu on.
Kuntopyörä ajaa siis asiansa yhtä hyvin. On halpa ja pärjää liki ilman huoltoa
nih..
J.Kottenberg
10.07.2016, 19.14
^Kuntopyöräily on yleensä sisäliikuntalaji. Läskipyörällä ajetaan yleensä ulkona. Lisäksi läskipyörällä maastossa ajettaessa vaaditaan yleensä enemmän ajotekniikan hallintaa.
Mutta puhtaasti hengitys- ja verenkiertoelimistön kehityksen kannalta ajatellen ei liene suurempaa eroa kummalla ajaa.
Minä ajan mieluummin läskipyörällä kun siinä yleensä maisemat vaihtuu enemmän.
Jami2003
10.07.2016, 19.51
Muotoilisin niin että sama millä ajaa kunhan tykkää ajaa :)
... Vaikka sitten sillä kuntopyörällä ;)
Läskimasa
10.07.2016, 20.14
mulla on esim. painava teräsläski,
mutta se haukuttiin tällä palstalla (ajamatta)
Haukuttiin ja haukuttiin, mut eipä toi paperilla ainakaan loista. 😜Muistaaksein tää: http://www.wiggle.co.uk/verenti-indulgence-2015/
Itteeni edelleen hämmästyttää ton täysin metsään kelpaamaton ratastus, 42/32 tiheimpänä. Ootko tehny mitään sille?
Tolla saattaa saaha tottumaton kokeillessaan vaan just niitä negatiivisia fiiliksiä läskeilystä, vaikka joku toinen ajelee pois tiehensä vallan tyytyväisenä.
...poikkeuksellista halua ajaa hitaasti ja raskaasti olosuhteissa missä taluttaminen saattaa olla nopeampi vaihtoehto...
Minulle juuri tässä piilee läskeilyn ydin: pääsen polkemalla vaikeat nousut - vaikka sitten hitaasti - mutta eipähän tarvitse taluttaa. Ja vaikka sitten muualla eteneminen hiukan kärsisi.
Liekö sitten ajokunnon ja/tai -taidon puutetta tiukissa ylämäissä, mutta ainakin tällä hetkellä fläsä minulle paras. Plus että sillä ajaa vuoden ympäri.
Eikä se vauhti nyt niin hirveästi tasasella edes heikkene.
Läskimasa
12.07.2016, 00.12
Nyt olis tommi2 kysyntää Verentille jos kiinnostaa kaupitella: http://www.fillaritori.com/topic/74510-verenti-indulgence-fatbike/
J.Kottenberg
12.07.2016, 12.43
^Edellä olleessa ilmoituksessahan haettiin läskipyörää. Sinun pyöräsihän on lähinnä jäykkäperäinen pluspyörä. Siis aika kaukana läskipyörästä.
Voi kyllä olla hyvinkin mukava ajella.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.