akvavitix
05.07.2016, 19.19
Sain pojalleni käytetyn pyörän, jossa oli jonkin verran huollon tarvetta. Kaikki vaijerit uusiksi ja totesin, että melkein samalla hinnalla vaihdan tilalle myöskin uudet revoshift-vivut, mitkä eilen hain Motonetista ja asensin. Ennen asennusta kokeilin ja vaihtaja naksutteli ihan oikeissa kohdissa ja ne numerot kohdistuivat hienosti siihen linssiin. Kun vaihdevivut olivat ohjaustangossa kiinni ja vaijerit paikallaan ja olin vaihteistoja säätämässä huomasin, että etuvaihtajan vivun (vasen) toiminta oli jotenkin muuttunut. En enää saa vivussa numeroa 1 ollenkaan linssiin, kun vaihdan pienimmälle eturattaalle. Lisäksi 3:n jälkeen on paljon tyhjää. Nyt tuntuu, että kakkoselle vaihdettaessa vipu naksahtaa saman tien kun sitä alkaa vääntämään, mutta siirtääkseen ketjun keskirattaalle joutuu vipua vääntämään aika paljon ylimääräistä; melkein kolmoselle saakka.
Jotenkin siis tuntuu, että vaihdevipu on nyrjähtänyt väärään asentoon. Satuin ostamaan toisenkin setin revoshift-vaihtajia, kun lupasin tämän pyörän lahjoittaneen henkilön toisen pojan samanlaiseen fillariin myös tehdä vastaavat huoltotoimenpiteet. Kun vertaan vaihtajia toisiinsa, niin toinen toimii odotetulla tavalla, mutta tämä kuvailemani tapaus siis toimii kovastikin eri tavalla. Onko näissä revoshifteissä jotain säädön mahdollisuutta, ovatko nämä vain niin paskoja, että toimii miten sattuu, vai onko tämä minun asentamani yksilö rikki ja syytä käydä vaihtamassa? Tämän jos olisin tajunnut olisin hommannut pojalle vipuvaihteet, enkä revoshiftiä... Vanhemman pojan pyörässä revoshiftit ovat toimineet ongelmitta.
Jotenkin siis tuntuu, että vaihdevipu on nyrjähtänyt väärään asentoon. Satuin ostamaan toisenkin setin revoshift-vaihtajia, kun lupasin tämän pyörän lahjoittaneen henkilön toisen pojan samanlaiseen fillariin myös tehdä vastaavat huoltotoimenpiteet. Kun vertaan vaihtajia toisiinsa, niin toinen toimii odotetulla tavalla, mutta tämä kuvailemani tapaus siis toimii kovastikin eri tavalla. Onko näissä revoshifteissä jotain säädön mahdollisuutta, ovatko nämä vain niin paskoja, että toimii miten sattuu, vai onko tämä minun asentamani yksilö rikki ja syytä käydä vaihtamassa? Tämän jos olisin tajunnut olisin hommannut pojalle vipuvaihteet, enkä revoshiftiä... Vanhemman pojan pyörässä revoshiftit ovat toimineet ongelmitta.