PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kokemuksia: Scott Spark - Specialized Epic - Merida Ninety Six - High end mallisto

Enzio
05.07.2016, 09.15
Terve Foorumilaiset,

Käyttökokemuksia Scott Spark & Specialized Epicin ja Merida Ninety Sixistä kaivataan.

Olisi tarkoitus hankkia uusi täysjousto high end puolelta.

Omaan kokemusta epicistä jossa takajousto toimii hyvin brain iskarilla, toki Epicin hinta erittäin korkea jos vertaa Scottiin tai Meridaan.

Onko kenelläkään Foorumilaisella kokemusta kahdesta noista kolmesta mainitusta jotta voisi antaa hieman vinkkiä?

Vai uskaltaako joku heittää että osta se Alu versio ja laita paremmat kiekot ja osasarja? :)

Kiitos,

seppo_taalasmaa
05.07.2016, 09.31
Terve Foorumilaiset,

Käyttökokemuksia Scott Spark & Specialized Epicin ja Merida Ninety Sixistä kaivataan.

Olisi tarkoitus hankkia uusi täysjousto high end puolelta.

Omaan kokemusta epicistä jossa takajousto toimii hyvin brain iskarilla, toki Epicin hinta erittäin korkea jos vertaa Scottiin tai Meridaan.

Onko kenelläkään Foorumilaisella kokemusta kahdesta noista kolmesta mainitusta jotta voisi antaa hieman vinkkiä?

Vai uskaltaako joku heittää että osta se Alu versio ja laita paremmat kiekot ja osasarja? :)

Kiitos,

Mites Canyon Lux? Trek Top fuel?

noniinno
05.07.2016, 11.28
Tai BMC Fourstroke...

nure
05.07.2016, 19.38
Tai osta jokin HiEnd fillari, Santa Cruz tai vastaava...

stumpe
05.07.2016, 20.23
Porukka latelee merkkejä vaikka kysyttiin kokemuksia? En tajua.

noniinno
05.07.2016, 23.39
No Stumpe hyvä, olisiko parempi jos ei vastattaisi yhtään mitään? Omat kokemukseni ovat 29er Epic S-Worksista ja Cuben AMS 100 HPC 29:stä joka sekin on aika hipo. Kumpi on parempi, en osaa sanoa, mutta erilaisia ne ovat. Luulen että Epic, jossa molemmissa päissä Brain hoitaa ajattelemisen, on niin äärimmäinen kisakone, että kyseessä on enemmänkin täysjäykkä pyörä, joka tarvittaessa joustaa. Jos Epicillä ajelee brainit auki, niin luultavasti mieltymykset voisivat olla enemmänkin pehmeämmässä kyydissä ja silloin tosiaan kannattaa katsella muita merkkejä/malleja. Jos taas Epicistä ja nimenomaan brainista tykkää, niin miksi edes miettiä mitään muuta? Toki olen itse alle 70kg joten en osaa kertoa, miten esim. Epic käyttäytyy yhdeksänkymmentäkiloisen karpaasin alla. Miksi esim. BMC:n mainitsin itse, olen kuullut aika paljon kehuja vekottimesta ja mielestäni tämä tulisi ehdottomasti mainita kun puhutaan high end -pyöristä.

Kaverini hankki Radonin amuliinitäysjouston viime vuonna Bike Discountin alesta, ja joustokomponentit olivat sitä luokkaa, että muutaman sadan gramman painorankaisun kyllä kestää vielä kun rahaa jäisi vielä vaikka minkälaisiin hippakiekkoihin. Eikä ole ajoltaan ollenkaan hassumpi - enskaradallakin pärjää ja lukitusheebelit aikoi riipiä pois kun ei notku häiritsevästi polkiessakaan. High End -pyörissä maksetaan puolen kilon painonsäästön lisäksi aika reilusti mielikuvista.

Mutta totta on, että tämä tarinointihan on turhaa kun en todellakaan osaa kertoa kuin vain yhdestä aloitusviestissä mainituista pyöristä. Joten otan vain takkini.

Enzio
06.07.2016, 09.33
Kiitos vastauksista, laitan tuon Canyonin ja BMC listalle.

Itse näen asian niin että loppujen lopuksi tuota vähän painavampaa pyörää päivitetään jossain vaiheessa, silloin ois ollut parempi vaan ostaa se carbon runko eikä se alurunko. Päivitettävien osien € summa tuppaa kuitenkin nousemaan jossain vaiheessa niin isoksi että alunperin olisi ollut järkevämpää ostaa se high end fillari ja keskittyä ajamiseen. :)

En toki ymmärrä tämän topicin negatiivisuutta.

Monroe
06.07.2016, 10.38
Minulla on Scott Spark 29" XX1-osilla, XTR-jarruilla ja Foxin iskareilla. En osaa noihin muihin mainitsemiisi verrata, kun en omaa niistä kokemusta. Aiemmin minulla oli Canyon 29" Nerve suunnilleen samoilla osilla ja siihen verrattuna tuo on aivan eri planeetalta. Olen pyörään todella tyytyväinen, se on kevyt (alle 10kg) ja erittäin nopea. Scotin tuunaama Foxin takaiskari toimii todella hienosti. Pyörä oli melkoisen kallis, mutta kun ajamaan pääsi niin eipä hinta harmittanut enää ollenkaan.

Ja onhan Sparkilla ajettu sm-mitaleita viime vuonna sekä XCO:ssa (hopeaa) että XCM:ssä (kultaa). Että ainakin osaavissa käsissä kulkee kyllä. Mutta toki niin kulkisi varmasti moni muukin pyörä.

CamoN
06.07.2016, 11.01
Päivitettävien osien € summa tuppaa kuitenkin nousemaan jossain vaiheessa niin isoksi että alunperin olisi ollut järkevämpää ostaa se high end fillari ja keskittyä ajamiseen. :)

Näkisin että kaupasta saa aika harvoin sellaisia kokoonpanoja, joihin voi olla 100% tyytyväinen. Tai niin ainakin minulle käy tasalaatuisen varmasti - hyvin nopeasti vaihtoon menee vähintään satula tai joku muu ergonomiaan vaikuttava osa.

Päivityskierre on siis liki väistämätön. Jos on paalua, ostaisin sen hiilikuiturunkoon kasatun kokoonpanon johon budjetin voi venyttää ja päivittäisin pisteosia sitten kun tarvetta syntyy, jolloin pyörä muokkautuu pikkuhiljaa tarkalleen omiin tarpeisiin sopivaksi "mittatilauskokoonpanoksi". Ainoana miinuksena hiilikuituisessa täysjoustopyörässä tuntuu olevan kaikenlaisen narinan ja naksumisen yleisyys. Aika paljon kuulee juttuja hiilaripyörien linkustojen ja keskiöiden naksumisesta, alumiinisten kanssa se ei taida olla niin arkista.

Pyörien/valmistajien paremmuudesta en mene sanomaan mitään. Vaikka pyöräily on pitkälti välineurheilua, kyse on kuitenkin pyörän sopivuudesta ajajan mittoihin ja ajotaitoihin sekä -tottumuksiin. Kaikissa on hyviä ja huonoja puolia. Yksi pyörä voi siis olla kuskille X parempi kuin kuskille Y, jonka suosikki on joku toinen. Sellaista tapahtumaa ei taida tästä valtakunnasta löytyä, jossa pääsisi kunnon koeajolle useamman valmistajan samaan tarkoitukseen suunnitelluilla pyörillä oikean kokoisina ja omiin mittoihin säädettynä.

Olen itse ajanut pitkään Epicillä (nyt tosin jo vanhalla mallilla) ja omat taidot loppuu paljon ennen pyörän ominaisuuksia, ei ole kamalasti tarvetta "paremmalle". Mutta ihan mielenkiinnon takia olisi hauska kokeilla muita, mm. Sparkia.

SvaR
06.07.2016, 13.20
Jos ei budjettia halua/pysty venyttämään suoraan sinne äärimmilleen niin sitten laskisin sitä sen verran että se tärkein olisi sieltä parhaasta päästä eli runko, siitä kun ei tingi niin välttämättä harmita hetimiten.
Itse osat ei tee sitä statusta, joten heti vetäisin viivan esim. näiden postimyynti fillareiden yli.

Petteri Ellilä
06.07.2016, 13.32
Ottamatta kantaa eri vaihtoehtojen putkiosiin- ja voimansiirtoon, jotka yleensä menee vaihtoon a) kulutusosina tai b) henkkoht mieltymysten vuoksi, latoisin tiskiin tarvittavan paksuisen pinkan riihikuivaa saadakseni sen rungon jonka katson sopivaksi. Itsellä on nyt kolmatta (??) vuotta ajossa Spark 900 SL LTD, joka on kyllä ollut huoleton tähän päivään saakka (kopkop). Annan rungolle pisteitä taka-akselin muunneltavuudesta, varaosien saatavuudesta, linkun high/low-muunneltavuudesta ja keveydestä. (ps onhan se räyhäkän näköinenkin) Ostin tuon runkosettinä jotenka olen jäävi kommentoimaan annettujen vaihtoehtojen osaluetteloita.

Jos/kun rungon päivitystarve iskee, nyt esitelty 2017 Spark voisi olla yksi TOP-3 listalla olevista.

noniinno
06.07.2016, 19.17
Nove Mestossa tehtiin Sparkilla selvää jälkeä:
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160706/c146f60f00ad51d7e8acc7636f7bad24.jpg

hece
06.07.2016, 23.50
Mutta jäykkäperä Scott Spark olisi vielä nopeampi? https://youtu.be/s7qjODdT2v0