Näytä tavallinen näkymä : hiilikuiturungon korjaus
Eli sain varastetun pyöräni takaisin ja huomasin, että runko katki ympäri asti takarenkaan kiinnikkeen vierestä (alaputki). Näyttää siltä että olisi saumakohdasta katkennut. Eikös se kohta ole metallia, mihin rengas kiinnitetään? Saakohan korjattua??
Kannattaa laittaa kuvaa, teksti ei paljoa kerro vamman vakavuudesta.
usko juntunen
05.07.2016, 18.06
Täällä on mainittu muutama paja. Katoppa ainakin nuo pari viimeistä postausta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45795-Hiilikuiturungon-korjaus-suomessa
Ikävä yllätys löytyi kun putsasin pyörää trainerissa. Takakolmion alaputki on murtunut kai talven aikana. Onko tälle mitään tehtävissä?
Tekeekö noilla hiilikuidun korjauskiteillä mitään että saisi edes kestämään traineriajoa?
Vai onko uusi runko ainoa vaihtoehto?
https://pic.useful.fi/fk48aSnWD.jpg
Jarkko Pulliainen Jed-bikes. Kandee olla yhteydessä jo tänään. Lattomeren jälkeen voi olla jonoa :)
Jos vain trainerikäyttöön tulee niin ulkonäkö ei olennaista niin korjaaminen suht helppo homma. Voi tehdä itsekin jos hakee jostain alan puodista/tilaa netistä sopivat aineet. Vaikeinta kuitukorjauksissa on aina laadukkaan pinnan tekeminen.
Jos vain trainerikäyttöön tulee niin ulkonäkö ei olennaista niin korjaaminen suht helppo homma. Voi tehdä itsekin jos hakee jostain alan puodista/tilaa netistä sopivat aineet. Vaikeinta kuitukorjauksissa on aina laadukkaan pinnan tekeminen.
Välttämättä en tuota chainstayta itse kokeilisi korjata. Vähän liian hazardi paikka harjoitella.
Tai no totta tosiaan. Jos vain traineripyörä kyseessä, niin siinä tapauksessa korjasin itse. Esimerkiksi motonetistä löytyy kyllä aineet.
Välttämättä en tuota chainstayta itse kokeilisi korjata. Vähän liian hazardi paikka harjoitella.
Tai no totta tosiaan. Jos vain traineripyörä kyseessä, niin siinä tapauksessa korjasin itse. Esimerkiksi motonetistä löytyy kyllä aineet.
Kiire olisi ainakin saada alkuun traineriajoa kestämään.
Mitkä aineet / välineet tuohon tarvitsee? Meinasin jo tilata ulkomailta kitin mutta motonet olisi huomattavasti helpompi vaihtoehto.
Varmaan hiilikuitumattoa ja jotain epoksia?
Unkka.T.Kumiankka
14.04.2022, 15.16
Kiire olisi ainakin saada alkuun traineriajoa kestämään.
Mitkä aineet / välineet tuohon tarvitsee? Meinasin jo tilata ulkomailta kitin mutta motonet olisi huomattavasti helpompi vaihtoehto.
Varmaan hiilikuitumattoa ja jotain epoksia?
Tarvitset nitriilikumihanskoja, asetonia, epoksihartsia (hitaalla kovetteella), hiilikuitua (esim. nauhan muodossa -> kevra.fi), pensseleitä, sekoituskipon (esim. lasinen hillopurkki käy hyvin), sähköteippiä ja mielellään esim. Bilteman digitaalisen keittiövaa'an epoksin ja kovetteen sekoittamiseen.
Vesihiot vaurioituneelta alueelta lakan/maalin veks, puhdistat asetonilla. Aseta tyhjä sekoituskippo vaa'alle, nollaa se ja kaada sekoitus-suhteen mukainen määrä hartsia ja kovetetta purkkiin, sekoita huolellisesti. Kastele laminointialue ensin epoksilla ja sitten kierrät hiilikuitunauhaa haljenneen kohdan ympäristöön siten, että keskelle tulee eniten kierroksia jotka vähenevät sivuille päin. Joka kierroksella pensselöi kuitua märäksi epoksilla, koita välttää ilmakuplia. Hosua ei kannata mutta tietty kiireellisyys pitää muistaa ettei hartsi ala kovettua ennenaikaisesti (riippuu tietty epoksin tyypistä). Kun olet tyytyväinen lopputulokseen kierrä kerros sähköteippiä laminoinnin päälle, tämä auttaa puristamaan hiilikuidun putkea vasten ja poistamaan ylimääräisen epoksin. Vaihtoehtoisesti voit käyttää vaikka muovikalvoa joka on tarpeeksi leveä peittämään koko alueen. Jos epoksia on valunut ei haluttuihin paikkoihin, pyyhkäisy asetonilla auttaa. Poista teippi seuraavana päivänä ja jos olet tyytyväinen, odottele vielä toinen päivä jonka jälkeen voit halutessasi suorittaa kevyen vesihionnan + mahdollisen paklauksen ja maalauksen.
Kannattaa myös tsekata youtubesta easycomposites-kanavalta perusjutut laminointihommista...
Olihan hyvät ohjeet! Kiitokset. Tuo oikea hiilikuitunauha on varmasti se tärkein juttu. Motonetistä sai vaan kangasta ja tuo oli hankala saada tiukalle.
Unkka.T.Kumiankka
14.04.2022, 15.25
Joo, nauha auttaa paljon tällaisissa käärimistyyppisissä laminoinneissa. Kankaasta voi leikata ohuita suikaleita mutta ne tuppaa purkautumaan helposti.
Mikä nauha noista olisi sopivinta? Esimerkiksi tuohon chainstayn korjaukseen tai kuten omassa tapauksessa yläputkeen.
Hiilikuitunauhat
Leveys Touvi Sidos Laminaatin paksuus
Hiilinauha 186/50 200 g/m2 50 mm 3K palttina 0,20 mm
Hiilinauha 118/90 250 g/m2 25/75/100 mm 3K twilli 2/2 0,25 mm
Hiilinauha 320 g/m2 37 mm 12K UD 0,35 mm
Hiilinauha 340 g/m2 50 ja 100 mm 12K UD 0,35 mm
Hiilinauha XCT411 g/m2 140 mm 12K biaksiaali 0,42 mm
https://kevra.fi/tuotteet/lujitteet/hiilikuitu/
JohannesP
14.04.2022, 16.13
Jarkko Pulliainen Jed-bikes. Kandee olla yhteydessä jo tänään. Lattomeren jälkeen voi olla jonoa :)
Onko tietoa onko tämä Jed-bikes/Pullinen vielä aktiivinen? Nettisivut kadonneet ja viimeisin fb päivitys 9/2021. En jaksanut lähettää suoraa kyselyä.
Lähetin viime viikolla Lassi Nurilalle (http://www.nurila.fi/fi/hiilikuitu-korjaukset/) kuitusatulan kiskojen uudelleenliimaukseen. Nopeat ja asialliset vastaukset ja hinta-arviohaitari ei hirvittänyt. Ensivaikutelmana tietää mitä tekee ainakin tälläisen tavallaan simppelimmän korjauksen kanssa, mihin kuitenkin tulee paljon vääntöä. Selvittää ensin pienellä alueella (laadukkaan) epoksin tarttuvuutta, kun ei tiedä mitä hartsia käytetty istuisosassa.
Sivujen referenssikuvien perusteella tehnyt myös fillarirunkojen kuitukorjausta.
Tarvitset nitriilikumihanskoja, asetonia, epoksihartsia (hitaalla kovetteella), hiilikuitua (esim. nauhan muodossa -> kevra.fi), pensseleitä, sekoituskipon (esim. lasinen hillopurkki käy hyvin), sähköteippiä ja mielellään esim. Bilteman digitaalisen keittiövaa'an epoksin ja kovetteen sekoittamiseen.
Vesihiot vaurioituneelta alueelta lakan/maalin veks, puhdistat asetonilla. Aseta tyhjä sekoituskippo vaa'alle, nollaa se ja kaada sekoitus-suhteen mukainen määrä hartsia ja kovetetta purkkiin, sekoita huolellisesti. Kastele laminointialue ensin epoksilla ja sitten kierrät hiilikuitunauhaa haljenneen kohdan ympäristöön siten, että keskelle tulee eniten kierroksia jotka vähenevät sivuille päin. Joka kierroksella pensselöi kuitua märäksi epoksilla, koita välttää ilmakuplia. Hosua ei kannata mutta tietty kiireellisyys pitää muistaa ettei hartsi ala kovettua ennenaikaisesti (riippuu tietty epoksin tyypistä). Kun olet tyytyväinen lopputulokseen kierrä kerros sähköteippiä laminoinnin päälle, tämä auttaa puristamaan hiilikuidun putkea vasten ja poistamaan ylimääräisen epoksin. Vaihtoehtoisesti voit käyttää vaikka muovikalvoa joka on tarpeeksi leveä peittämään koko alueen. Jos epoksia on valunut ei haluttuihin paikkoihin, pyyhkäisy asetonilla auttaa. Poista teippi seuraavana päivänä ja jos olet tyytyväinen, odottele vielä toinen päivä jonka jälkeen voit halutessasi suorittaa kevyen vesihionnan + mahdollisen paklauksen ja maalauksen.
Kannattaa myös tsekata youtubesta easycomposites-kanavalta perusjutut laminointihommista...Onko olemassa muuten mitään painesidettä? Esim saman tyylinen kun verenpainemittarissa mutta pienempi ja paine pysyisi kunnes sen manuaalisesti vapauttaa. Sellasellahan epoksin saisi hyvin painettua kuituun.
Tietty pakkausteipinkin saisi aika tiukastikkin vedettyä päälle.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Onko tietoa onko tämä Jed-bikes/Pullinen vielä aktiivinen? Nettisivut kadonneet ja viimeisin fb päivitys 9/2021. En jaksanut lähettää suoraa kyselyä.
.
Puhelin toimii jarkon kanssa. Numero löytyy kyllä googlestakin.
+358 44 5579633
JohannesP
14.04.2022, 16.34
Jees ei viittinyt alkaa häiritsemään edes fb kautta, kun toiminta näyttää ulkopuolelle hyvinkin hiipuneelta. Mutta ainakin tämä seuraavalle ihmettelijälle tiedoksi.
Unkka.T.Kumiankka
14.04.2022, 16.52
Mikä nauha noista olisi sopivinta? Esimerkiksi tuohon chainstayn korjaukseen tai kuten omassa tapauksessa yläputkeen.
Hiilikuitunauhat
Leveys Touvi Sidos Laminaatin paksuus
Hiilinauha 186/50 200 g/m2 50 mm 3K palttina 0,20 mm
Hiilinauha 118/90 250 g/m2 25/75/100 mm 3K twilli 2/2 0,25 mm
Hiilinauha 320 g/m2 37 mm 12K UD 0,35 mm
Hiilinauha 340 g/m2 50 ja 100 mm 12K UD 0,35 mm
Hiilinauha XCT411 g/m2 140 mm 12K biaksiaali 0,42 mm
https://kevra.fi/tuotteet/lujitteet/hiilikuitu/
Jompikumpi näistä ois varmaan passeli:
https://www.kevytrakentajanverkkokauppa.fi/tuote/hiilikuitunauha-250-g-m2-25mm-118-25/
https://www.kevytrakentajanverkkokauppa.fi/tuote/hiilikuitunauha-250-g-m2-50mm-118-50/
Unkka.T.Kumiankka
14.04.2022, 17.04
Onko olemassa muuten mitään painesidettä? Esim saman tyylinen kun verenpainemittarissa mutta pienempi ja paine pysyisi kunnes sen manuaalisesti vapauttaa. Sellasellahan epoksin saisi hyvin painettua kuituun.
Tietty pakkausteipinkin saisi aika tiukastikkin vedettyä päälle.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Ei ole ainakaan itselle tullut sellaisia vastaan, alipainesäkitys on se perusratkaisu mutta vähän hankala tällaisissa runkokorjauksessa. Erilaisilla muovikalvoilla kääriminen varmasti helpoin.
Ankka unohti yhden aika olennaisen seikan, pohjatyön. Hio ja karhenna vauriokohdasta vähintään 50milliä puhtaaksi pinnasta ja pyyhi asetonilla ennen aloittamista.
Joskus tuollaisiin pikkuhommiin kun ei ole ollut alipaine mahdollisuutta on vedetty kiristyskalvo kohteen ympärille mahdollisimman tiukkaa, saa rakenteesta riittävän tiukan.
Unkka.T.Kumiankka
14.04.2022, 18.43
Ankka unohti yhden aika olennaisen seikan, pohjatyön. Hio ja karhenna vauriokohdasta vähintään 50milliä puhtaaksi pinnasta ja pyyhi asetonilla ennen aloittamista.
Joskus tuollaisiin pikkuhommiin kun ei ole ollut alipaine mahdollisuutta on vedetty kiristyskalvo kohteen ympärille mahdollisimman tiukkaa, saa rakenteesta riittävän tiukan.
Hyviä huomioita, tosin jos luet viestini uudestaan niin mainitsin kyllä itsekin saman pohjatöistä...
Kiitos vastauksista ja ohjeista! Pitää laittaa tilaukseen nauhaa ja epoksia.
https://www.kevytrakentajanverkkokauppa.fi/tuote/epoksi-spabond-340lv-liima-hk-hidas-400-ml/
Tuo varmaan oikeaa epoksia? Saakohan tuota puristettua vaikka perus motonetin silikonipuristimella?
Tuo 65€ liimapuristin on aika hintava kertakäyttöä varten. Digitaalivaa'alla saan kyllä sekoitussuhteen mitattua.
Miten pian korjauksen jälkeen korjattu kohta kestää ajoa?
Edit. Onkohan tuo kutisteteippi lämpökutistuvaa? Sehän olisi kätevä korjauskohdan puristukseen.
https://www.kevytrakentajanverkkokauppa.fi/tuote/kutisteteippi-50-mm/
^Aivan väärää, tuo on liimaa. https://www.wendashop.fi/ Tuolta löytyy kaikki tarvittava ja voi saada jopa osaavia neuvoja. Lisätään vielä sen verran että aivan tavallisella hiilikuitukangaskin käy mainiosti jos muualla ei nauhaa saatavissa. Kunnollisissa epokseissa ongelmana usein myyntierän koko, jos lähistölläsi joku alan yritys niin voi kauniisti mennä hattu kourasa kysymään että saiskos omaan astiaan...
Unkka.T.Kumiankka
14.04.2022, 19.53
Jep, hartsia tarvitset et liimaa. Kannattaa suosia suomalaista kauppiasta mutta jos et löydä muuten pientä pakkauskokoa epoksia niin esim. tällainen starter kit voisi olla tuohon hommaan aika näppärä:
https://www.easycomposites.eu/carbon-fibre-laminating-starter-kit
Onko tämä motonetin tavara sitten kunnollista vai saako noista alan liikkeistä laadukkaampaa?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/601595/Pakla-HC-Hartsi-epoksi-750g
Unkka.T.Kumiankka
14.04.2022, 19.56
Ei kokemusta merkistä mutta kyllä se varmaan ihan ajaa asiansa.
Motonetissä on sitä mattoakin. Kokeile leikata nauhaksi. Pääset turaamaan heti aamusta.
^Terävillä Fiskarsseilla leikkaus sopivaksi nauhaksi onnistuu hyvin, ammattilaisen neuvo on että jos pelkäät rispautumista niin käytä kontaktimuovia apuna ja paina kuitumatto sille, saat juuri sopivia suikaleita... Itse tuollaisen vaurion korjaisin kiertäen spiraalina.
Taidan kokeilla korjausta sunnuntaina, voin laitella kuvia prosessista jos niistä jollekkin olisi hyötyä. Maanantai olisi lepopäivä joko tuo korjattu kohta kestäisi tiistaina (trainerissa) ajoa?
miikaael
15.04.2022, 20.35
Lämpö nopeuttaa kovettumista. Kokonaista runkoa on vähän haasteellista saada uuniin tai kuivauskaappiin mahtumaan, mutta esim tunti-pari saunassa vois auttaa.
Lämpö nopeuttaa kovettumista. Kokonaista runkoa on vähän haasteellista saada uuniin tai kuivauskaappiin mahtumaan, mutta esim tunti-pari saunassa vois auttaa.
Sitä eposkia sitten valuu jonkin aikaa teippien välistä, eli kannatta olla tarkkana kämpän kanssa :)
^^Hiustenkuivaaja hyvä kun saa kovettumisen alkuun.
Korjaus suoritettu vaikuttaa varsin jämäkältä. Harjoittelin ensin katkenneella mopilla jossa käytin teippaamiseen pakkausteippiä joka jämähti täysin kiinni pintaan. Pyörän kanssa käytin sähköteippiä mikä lähti helposti irti mutta ei saanut niin tiukalle. Leveämpi sähköteippi olisi varmaan paras.
Hioin maalin pois korjauskohdasta ja puhdistin asetonilla. Sekoitin hartsi/kovete seosta vajaa 5 min ja annoin ilmakuplien poistua vähän aikaa.
Laitoin 2 ensimmäistä kerrosta suoraan ja viimeisin ristikkäin. Leveä, kapea + ristikkäin päälle. Kiristys sähköteipillä, ylimääräistä epoksia valui runsaasti pois.
Kerroksia tuli sivuille n. 2 ja keskelle n. 4. Varmaan vähempikin olisi riittänyt keskelle.
Vuorokauden kuivunut, laitan vielä sähköpatterin vessaan myöhemmin jos saisi lämpöjä nostettua jälkikovetukseen.
Huomenna takaisin traineriin kiinni ja testailua.
https://pic.useful.fi/vCYqHuP6E.jpghttps://pic.useful.fi/EzmCG7y1a.jpg
https://pic.useful.fi/CZ8DdO2nq.jpg
maalinni
18.04.2022, 15.39
Offtopic: onko miten yleistä, että pyörä ei kestä trainerilla ajoa?
Kyllähän se kuiturunko aina trainerilla kovilla on, varsinkin jos kiritään. Mutta aika varmaan tuohonkin kohtaan on jossain elämänvaiheessa tullut pieni isku, joka on rikkonut laminointia.
Kyllähän se kuiturunko aina trainerilla kovilla on, varsinkin jos kiritään. Mutta aika varmaan tuohonkin kohtaan on jossain elämänvaiheessa tullut pieni isku, joka on rikkonut laminointia.
Jonkun verran tuli sprinttejä harjoiteltua talven aikana mikä on voinut edistää vauriota. Mutta varmasti on jonkun iskun seurauksena alkanut joko trainerissa tai tien päällä. Talvella harvoin tulee pestyä pyörää niin tuli varmasti myöhässä tuo löydettyä.
Tässä tulikin juuri aamulla surffailtua kuiturungon testaamisesta. Yllättäen sukelsin taas pääedellä valtaojaan ja tarttisi vähän tutkia runkoakin. Päälisin puolin näyttää kyllä ehjältä.
Tämä naputtelutesti paljastaa varmaankin laminoinnin pettämisen.
https://www.youtube.com/watch?v=JuewN0SHbGQ&ab_channel=TargetCompositesLtd
Toinen hyvä kikka olisi kaiketi kurkkia rungon sisään endoskoopilla, eli pienellä johdon päässä olevalla kameralla. Tekisiköhän tuolla biltsin versiolla mitään...
Koheltaja
18.04.2022, 19.20
Tuo nyt ainakin on todettu toimivaksi kameraksi: https://www.aawee.fi/b/teslong/Teslong/
Toinen hyvä kikka olisi kaiketi kurkkia rungon sisään endoskoopilla, eli pienellä johdon päässä olevalla kameralla. Tekisiköhän tuolla biltsin versiolla mitään...
Endoskoopista ei kovin kummoista apua ole. Rungon putkien sisällä on kuitenkin hartsivalumaa, ja monissa putkissa on alipainepussien muovit jääneet kiinni putkien sisälle, ja kaikkia muoveja ei ole saatu pois runkoputkista. Naputtelu on parempi tapa etsiä delaminoituneita kohtia, ja paras tapa olisi ultraääniskannaus. Iskuista ja kaatumisista johtuvat vauriot on pahoja. Päälisin puolin laminaatissa ei välttämättä näkyvää vikaa mutta kuituranne on saattanut ohentua puolella alkuperäisestä iskukohdissa.
Unkka.T.Kumiankka
18.04.2022, 22.46
Korjaus suoritettu vaikuttaa varsin jämäkältä. Harjoittelin ensin katkenneella mopilla jossa käytin teippaamiseen pakkausteippiä joka jämähti täysin kiinni pintaan. Pyörän kanssa käytin sähköteippiä mikä lähti helposti irti mutta ei saanut niin tiukalle. Leveämpi sähköteippi olisi varmaan paras.
Hioin maalin pois korjauskohdasta ja puhdistin asetonilla. Sekoitin hartsi/kovete seosta vajaa 5 min ja annoin ilmakuplien poistua vähän aikaa.
Laitoin 2 ensimmäistä kerrosta suoraan ja viimeisin ristikkäin. Leveä, kapea + ristikkäin päälle. Kiristys sähköteipillä, ylimääräistä epoksia valui runsaasti pois.
Kerroksia tuli sivuille n. 2 ja keskelle n. 4. Varmaan vähempikin olisi riittänyt keskelle.
Vuorokauden kuivunut, laitan vielä sähköpatterin vessaan myöhemmin jos saisi lämpöjä nostettua jälkikovetukseen.
Huomenna takaisin traineriin kiinni ja testailua.
Hyvältä näyttää! Ei muuta kuin kovaa ajoa...
(sähkö)sauna toimi hyvin myös jälkikovetuksessa jos semmoinen kämpästä löytyy.
Aika mötikän sait aikaiseksi! Toisaaltaan kun ei tarvi ulkonäöstä välittää niin hyvä. Kannattaa huomioida että tuolla tyylillä laminoidessa saattaa syntyä murtokohdat uuden laminaatin päihin...
Ps. Ihan uteliaisuudesta, mikähän runko on kyseessä?
Aika mötikän sait aikaiseksi! Toisaaltaan kun ei tarvi ulkonäöstä välittää niin hyvä. Kannattaa huomioida että tuolla tyylillä laminoidessa saattaa syntyä murtokohdat uuden laminaatin päihin...
Ps. Ihan uteliaisuudesta, mikähän runko on kyseessä?
Runko on Scott CR1. Joo ulkonäöllä ei niin väliä. Voisihan tuota toisaalta hioa keskeltä hieman mutta heikentääköhän se minkä verran lopputulosta? Tarvitseeko tuo lakkaa/maalia suojaksi auringon uv säteilyltä jos tuolla vielä ulkona uskaltaisi joskus ajaa?
Saunaa ei löydy mutta sain pidettyä 6 tuntia noin 45 asteessa patterin avulla.
Kannattaa vetää jokin suojalakka, kuitu ei tykkää UV:sta... Tuossa vaiheessa ei kannata enää sen kummempia tehdä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.