Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Treeni/työmatkapyörä



MaaritKoo
01.07.2016, 17.01
Olen hankkimassa pyörää, jonka tarkoituksena olisi palvella sekä treeni- että työmatkakäytössä. Treenillä tarkoitan muutamien tuntien fillarointa sekä maantiellä että hiekkatiellä. Juokseminen on se ykkösjuttu mutta monipuolisuuden nimissä haluaisin osan pitkistä harjoituksista tehdä pyörällä. Työmatkaa kertyy reilut 10 km suuntaansa, ja nykyisellä mummofillarilla se ei ole kovinkaan miellyttävää. Jonkin verran olen ajanut miehen maastopyörällä (Canyon) mutta käyttötarkoitus itsellä kovin erilainen. Olen tutkaillut sekä cyclocross-, fitness- että hybridipyöriä, enkä tiedä, mikä niistä olisi järkevin hankinta. Budjetti n. 600-900 €. Löytyisikö täältä vinkkejä kohtuullisen menopelin hankintaan?

Näitä katselin..
http://www.suomenurheilupyora.fi/nishiki-giro-vm2015
https://www.xxl.fi/merida-cx-100-claris-16-cyclocross-pyora/p/1118760_1_style

Lisättäköön vielä sekin, että olen 178 cm pitkä.

nure
02.07.2016, 10.23
Noista Merida mielummin vaikka tuo 8 vaihteinen Claris onkin hieman museokamaa, toimivaa kylläkin. Painoero selkeä Nishikiin verrattuna vaikkei sekään kevyt... 54cm runko ehkä lähtökohdaltaan sopiva mutta kannattaa sovittaa/testata huolella jos ei kokemusta tuon tyyppisistä pyöristä.

MaaritKoo
02.07.2016, 16.06
Kiitos kommentista. Kävin BikePlanetissa koeajamassa muutamia pyöriä. Cyclocrossin voi minun kohdallani unohtaa. Ajoasento ei tuntunut hyvältä. Fitnesspyörä olisi varmaankin se varteenotettavin vaihtoehto. Kokeilin paria naisten mallia, olivat minulle liian pieniä. Miesten malleista löytynee minulle se sopivin. BikePlanetissa paras kokeilemani vaihtoehto oli Ghostin Speedline 5. Ylittää kyllä suunnittelemani budjetin.
http://www.bikedealer.fi/ghost-speedline-4-15
Osaatteko suositella löytyisikö vastaavaa pyörää muilta merkeiltä.. Trek, Radon tms.?

Padex
02.07.2016, 16.32
Mielestäni Canyonilla on todella hyvä fitnesspyörä tuossa Roadlitessä esim. 6.0. Naisille on myös oma mallinsa.
www.canyon.com

orc biker
02.07.2016, 18.26
Fitnesspyörä olisi varmaankin se varteenotettavin vaihtoehto.
Tjaah. Enpä tiedä. Sehän on kuin hybridi, tai siis sehän on hybridi. Jos ei käyrätanko kiinnosta, niin kyllähän se maasturi jättää nuo fitness-hybridit jälkeensä, jos matka koostuu maanteistä ja hiekkateistä. Ja se tekee sen vieläpä mukavammin. Ei kannata antaa kategorian hämätä. Alle vain nopeat renkaat, kuten itselläni on Race King 2,2x29 tubelessina: nopeat asvaltilla, ylivertaiset hiekkateillä. Eikä tuollainen linkittämäsi Ghost edes tarjoa matalampaa ajoasentoa kuin perus 29er, eli ei pääse ilmanvastuksellakaan juhlimaan. Mutta monilla on toki tälläkin palstalla hirmuinen henkinen kynnys ostaa maastopyörää ei maastoon, mutta minusta moinen luokittelu on haitallista. Jos ei halua matalaa ajoasentoa, niin tuollaisessa eri alustoilla koostuvassa menossa leveät ja sopivan alhaisilla paineilla ajattavat renkaat ovat ylivertaiset sekä mukavuudeltaan että nopeudeltaan. Ja maasturi kestää eniten rankaisua hiekkateiden kuopissakin. Muuten sanoisin, että monster cross eli käyräsarvinen pyörä vähintään parin tuuman renkailla. Sillä voisi sitten hakea sitä alhaisempaa ilmanvastustakin.

Padex
02.07.2016, 18.37
Eli aja vaan miehesi maasturilla jos se on sopiva sinulle. Unohda kapeat asfalttirenkaat ja maantiepyörän osasarjat..

orc biker
02.07.2016, 18.44
Eilen ajoin 67 km hiekkateitä löytäen niistäkin monta variaatiota kovaksi tamppaantuneesta yli peukalon kokoisiin pinnalle lanattuihin kiviin asti sateen isoille kuopille syömistä puhumattakaan. Jos yhtään vakavissaan aikoo noista nauttia, niin kunhan huolehtii siitä, että alla on leveät ja eivät liian kovat renkaat, niin silloin pyörä kulkee. On sitten omista mieltymyksistä kiinni, että millaisen rajapinnan ohjaukseen haluaa ja miten kyyryssä haluaa vetää. Tuollaisiin fitness-hybrideihin ei vain saa mahtumaan kunnon soratien renkaita. Mutta samapa tuo minulle. Moni ei usko kuitenkaan, mutta tulkoon sitten kertomaan kokemuksiaan ajettuaan 10 km pätkän juuri lanattua soratietä kapeilla ja hyvin pinkeillä renkailla.

MaaritKoo
02.07.2016, 19.36
Kotoa löytyy tämä https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2016/grand-canyon-al-6-9.html , kokoa L. Se on minulle vähän liian iso. Pidän kyllä sillä ajamisesta mutta myönnän ajatelleeni, että maastopyörällä pitäisi painella pitkin polkuja eikä ajaa nätisti hiekkatiellä/asfaltilla. Ja tottahan tuo, että hiekkateitä löytyy moneen lähtöön. Tosi vaikeaa on päättää, millaiseen pyörään päätyisi.

canyon outletissa tällainen
https://www.canyon.com/fi/factory-outlet/#category=mtb-bikes&id=18567

Vinttaaja
02.07.2016, 21.46
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/urban/fitness/skill-fitness/skill-90/

Jos sorateiden ajeleminen ei ole se ykköstavoite niin Radonin Skill mielestäni varsin asiallinen Fitness/hybridi

pee
02.07.2016, 22.41
Enpä ole cycloa kokeillutkaan, mutta silti mun korvaan kuulostaa cyclon paikalta. Tuota kuitenkin pystyisi helpoiten varioimaan maantiellä ja hiekkatiellä ajoa varten, kuten myös kausivaihteluihin, jos ajo on enimmäkseen kovalla pinnalla tapahtuvaa. Myös ajoasentoa on tarjolla useampaa sorttia, joten tuulta vastaan on helpompi taistella.

Oma polku meni lopulta hybridistä fitness-pyörään, josta taas aika nopsaan maantiepyörään ja maastopyörään. Kahdella siis ajelen, koska juurakot ja kivikotkin on hauskaa ajeltavaa. Jotenkin tuntuisi siltä, että jos meinaa yhdellä pyörällä pärjätä, niin se on valittava sen hankalimman ajo-olosuhteen mukaan. Varmaankin niin, että jos yhtään upottavaa maastoa(lumihanki, suo jne.) niin sitten fatbike, jolla kyllä ajelee sitten kaikissa muissakin olosuhteissa edes jotenkin. Kiersihän yksi porukka Pirkan pyöräilynkin noilla. Jos taas juurakkoa ja kivikkoa, niin sitten maastopyörä. Jos taas polkua ja asfalttia, niin cyclo tai jonkin sortin hybridi. Jos taas enimmäkseen rentoa asfalttiajoa ja jonkin verran polkua/hiekkaa, niin fitness-pyörä. Asfaltille sitten maantiepyörä, joka renkaasta riippuen sopii hiukan hiekkatiellekin. Siis että listan alun pyörätyypeillä pärjää listan lopun olosuhteissa, mutta taas listan lopun pyörillä ei oikein pärjää listan alun olosuhteissa.

Ainakin omalla kohdalla ajoasentoon tottui ja tottuu edelleen hiljakseen. Alun etunojakammon jälkeen on tullut käänneltyä stemmiä alaspäin ja poisteltua spacereita stemmin alta molemmista pyöristä. Jos ei ole vaikkapa selkävaivoja liiaksi, niin kyllä se ruoto yleensä hiljalleen alkaa taittua, vaikka alkuunsa ahdistaakin. Alussa vaan täytyy pitää ohjaustanko riittävän korkealla.

nure
03.07.2016, 12.43
Entäs täysjäykkä plussakoko? http://www.wiggle.co.uk/charge-cooker-1-2016/

MaaritKoo
03.07.2016, 17.07
Hyviä kommentteja, kiitos niistä. Aika solmussa olen ajatuksissani. Pitäisi saada koeajettua pyöriä erilaisilla alustoilla (asfaltti/ulkoilutiet) , ja valita niistä sitten se, mikä tuntuu itselle parhaalta.

grep
03.07.2016, 19.01
Skippaisin kalliit fitnessit ja 900 hintaluokan halpiscyclokrossit -maasturit. Kokeile edes jonkun yksivaihdetoverin Pomppistakin.

( Ihan hyvin minulla ainakin menee talvet, helpot metsäpolut, 72 km työmatkailupäivät ja toisinaan Brevetit tuommoisentapaisella kun en kisaa enkä työmatkatempoilekaan kovin kilpahenkisesti. Jäisi vähän senttejä vaihtelevissa sääoloissa tarpeellisiin tekstiileihinkin :) )

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPKOJ/on-one-pompino-drop-bar-urban-bike

MaaritKoo
06.07.2016, 17.46
http://www.espoontorinpyora.com/index.php/pyoeraet/kona-jake-2016

http://www.espoontorinpyora.com/index.php/pyoeraet/kona-jake-the-snake-2015-1

Onko tällaiselle sunnuntaipyöräilijälle merkityksellinen tuo hiilikuituhaarukka ? Olisiko edullisempi versio aivan käyttökelpoinen?
Mitä enemmän käyn pyöriä testaamassa, sen vaikeammaksi tämä tuntuu käyvän.

hannurs
06.07.2016, 17.57
Itsellä työmatka/lenkki hybridissä hiilikuitukeula lisättynä hiilikuitutangolla ja satulaputkella niin aika hyvin noiden sirkkelinterien aiheuttamat tärinät vaimentuu. alu ohjaustangollakaan ei paha ollut se tärinä hiilarikeulan avustuksella. Mutta se on mitä pyörältään tahtoo niin sen mukaan mentävä :) Ottaisin hiilarikeulalla ja läpiakseleilla etu ja takapään jos nyt uutta pitäs alkaa specsaamaan.

TERU
06.07.2016, 19.09
Edullisempikin on hyvin käyttökelpoinen. Tosin hankkiessaan jotain tällaista budejttia kannattaa venyttää äärimmilleen ettei kolmen kuukauden kuluttua tarvitse harmitella.

Oletko sattunut palstalta huomaamaan oikean koon merkityksen, sitä ei koskaan korosteta liikaa, varo ostamasta liian isoa, maantietankoisessa oikea koko on hyvin tärkeä, tärkeämpi kuin osat tai mikään muukaan laitteessa.

MaaritKoo
09.07.2016, 18.58
Osa pidemmistä lenkeistä ja työmatka taittuvat jatkossa tällä http://www.cyclesense.co.uk/m1b0s23p16279/CANNONDALE-CAADX-Tiagra-2016

TERU
09.07.2016, 21.49
Hyvä valinta, onnea uudelle pyörälle!