Näytä tavallinen näkymä : FB: Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä
Kettu-Pekka
28.06.2016, 06.15
Onko väki käynyt jo bongaamassa oheisen ryhmän? Hauskoja juttuja ;)
https://www.facebook.com/groups/1455518094723683/?fref=ts
Mistä nämä autoilijat tietävät että kyseinen pyöräilijä kieltäytyy ajamasta pyörätiellä. Ehkä pyöräilijä vain on saapunut sivukadulta, ja liikennemerkkien puutteesta johtuen ei tiedä että siinä menee pyörätie. Silloinhan pyöräilijän nimenomaan pitää ajaa ajoradalla.
Jotkut kuvat näyttävät siltä kuin autonkuljettaja olisi räplännyt kameraa ajon aikana.
Joku jota kiinnostaa tarpeeksi voisi heittää tuonne muistaakseni oulun porukkalenkeillä ollaan casen, jossa poliisi sovelsi "järjestäytyneen kulkueen" sääntöä ryhmässä ajaneeseen porukkaan (ja sakotti vain autoa jossain pikku insidentissä). Toki kaikki lain kohdat "järjestäytyneelle kulkueelle" ei täyty, mutta lakia voi ja pitää soveltaa.
Blackborow
28.06.2016, 11.41
Onko väki käynyt jo bongaamassa oheisen ryhmän? Hauskoja juttuja ;)
https://www.facebook.com/groups/1455518094723683/?fref=ts
Ei noissa jutuissa kyllä ole mitään hauskaa. Noista tyypeistä kun osaa ajaa tuolla ulkona joka päivä kymmenien tonnien painoisia yhdistelmiä.
Santerius
28.06.2016, 12.07
Joku jota kiinnostaa tarpeeksi voisi heittää tuonne muistaakseni oulun porukkalenkeillä ollaan casen, jossa poliisi sovelsi "järjestäytyneen kulkueen" sääntöä ryhmässä ajaneeseen porukkaan (ja sakotti vain autoa jossain pikku insidentissä). Toki kaikki lain kohdat "järjestäytyneelle kulkueelle" ei täyty, mutta lakia voi ja pitää soveltaa.
Vaan sikäli kun mennään oikeusistuimeen kysymään, ei pyöräilijäryhmä sieltä tule ulos järjestäytyneenä kulkueena, mikäli se ei sellainen oikeasti ole.
Halloo halloo
29.06.2016, 01.22
Siis tuollaisia kuljettajia on liikenteessä?
en oikein voi käsittää että ihmisillä on aikaa juoruta tuolla tavalla, ja vaarantaa liikennettä ottamalla kuvia liikkuvasta ajoneuvosta ratin takaa.
cheesus kriistis...
Ei muutako action kamerat päälle ja kusipäisten autoilijoiden FB ryhmää perustamaan. Niitä riittää ainaki eteläsuomessa. Olin aika yllättyny siitä liikennekäyttäytymisestä ku tässä viikon reissun tein vihtiin ja turkuun täältä lapista. Niin auton ku fillarin kyydistä tämä tuli todettua. Ihmisillä aivan turha kiire.
Nämä FB-ryhmät on kyllä melkoisia wall of shameja. Täytyy pitää mielessä, että vaikka siellä kovaa ääntä pidetään ja näkyvyyttäkin saadaan, on kyseessä aika pieni ryhmä ihmisiä isosta massasta. Haluan uskoa että enemmistö (kummassakaan vastakkain asetetussa ryhmässä) ei ole moisia pällejä.
Riittää kaikilla kulkuvälineillä, valitettavasti. Tänään sain melkein sydänkohtauksen kun kiireessä ollut pyöräilijä kiilasi aamulla Hämeenlinnan sairaalanmäellä autoni eteen. Etäisyyttä ihan liian vähän ja näkyvyys noilla kohdin aivan naurettavan huono. Onneksi lukkojarrutus ja pieni väistöliike minun puolelta auttoi eikä sattunut mitään. Kaveri itse ei edes kääntynyt katsomaan.
Tosin, aiheeseen liittyen: kaippa meitä on moneksi. Yksi entinen naapurikin kyyläsi enemmän muiden tekemisiä kuin mitä ehti itse tekemään. Ja totta, kusipäisiä autoilijoita kyllä riittää.
MTB Fillaristi
29.06.2016, 10.44
Ei muutako action kamerat päälle ja kusipäisten autoilijoiden FB ryhmää perustamaan. Niitä riittää ainaki eteläsuomessa. Olin aika yllättyny siitä liikennekäyttäytymisestä ku tässä viikon reissun tein vihtiin ja turkuun täältä lapista. Niin auton ku fillarin kyydistä tämä tuli todettua. Ihmisillä aivan turha kiire.
Ois kyllä taas tänään aamulenkillä ollut paikallaan olla actionkamera mukana, olisi saanut muutamasta rekasta Vantaan Tikkurilantiellä taas mukavaa materiaalia. Olivat ajamassa Postin pihaan/pihasta. Yksi sankari oli parkissa väärällä puolella postin pihasta tulevaa liittymää ja yllättäen päättikin ruveta peruttamaan siihen eteen ja lopulta peruutti niin, että sopivasti tukki koko kevyenliikenteen väylän. No tusta selvittiin sillä, että huomasin ajoissa jotain epäilyttävää ja hieman rupesin himmaamaan vauhtia, jota normaalisti tuossa olisi 40km/h. Toki lopulta houduin pysähtymään täsin ja odottelemaan, jotta tuo sankari päätti siirtää tas autoa eteenpän sen veran, ettei sen enää tukkinut koko kevyenliikenteen väylää. Vain noin 1km aiemmin tultaessa Katriinantieltä tunnelin kautta Tikkurilantielle ja ylittäessä kevyenliikenteenväylää pitkin liittymän tikkurilantieltä Katariinantielle tuli rekka Tikkurilantieltä ja käänsi eteen, vaikka varmasti näki, että ajan suoraan kevyenliikenteenväylää pitkin. Varma olen siksi, että pää kääntyi alaviistoon ja katsoi suoraan minua. Siitä välittämättä veti eteen ja mulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin vetää liinat kiinni. Onneksi sain kengän irti ja vauhdin pysähtymään, etten ajanut alle tai kaatunut. Siinä tämän päivän saldo.
Tuolla Facebook sivulla on muuten todella järkyttäviä kommentteja ja varsinkin noilta ammattiautoilijoilta, joiden tulisi ottaa muut hyvin huomioon ja tuntea liikennesäännöt.
Itse ajan aina, jos vaan mahdollista kevyenliikenteenväylää, mutta aina se ei ole mahdollista. Miten autoilijaa voi harmittaa niin paljon se, että pyörä ajaa laillisesti tien sivussa pientareella valkoisen sulkuviivan ulkopuolella pyörällä? Voihan siina joku vaikka kävelläkin tai ajaa mopolla?
Poliisikin on todennut, että vaikka periaatteessa olisikin laitonta käyttää ajorataa, jos kevyenliikenteenväylä on olemassa, niin joissain tapauksissa se on ns. sallittua, ymmärettävää ja kaikkien kannalta turvallisempaakin, koska kilpapyörän nopeus voi olla helposti 30-50km/h ja se on varsinkin ruuhkaiselle kevyenliikenteenväylälle liikaa.
Nämä FB-ryhmät on kyllä melkoisia wall of shameja...
Hassuinta tosiaan, että tuolla(kin) ihmiset ihan omilla nimillään(?) ilmoittavat julkisesti kuinka tyhmiä ovatkaan.
Nämä FB-ryhmät on kyllä melkoisia wall of shameja. Täytyy pitää mielessä, että vaikka siellä kovaa ääntä pidetään ja näkyvyyttäkin saadaan, on kyseessä aika pieni ryhmä ihmisiä isosta massasta. Haluan uskoa että enemmistö (kummassakaan vastakkain asetetussa ryhmässä) ei ole moisia pällejä.
Pieni vähemmistö on tässäkin asiassa kovin äänekäs. Harmi, kun tässäkin vähemmistössä tyhmyys taitaa tiivistyä ja houkutella mukaan lisää väkeä..
Eikä mikään kostona tehty kusipäisten autoilijoiden lynkkausryhmä ainakaan parantaisi asiaa. :/
Pieni vähemmistö on tässäkin asiassa kovin äänekäs. Harmi, kun tässäkin vähemmistössä tyhmyys taitaa tiivistyä ja houkutella mukaan lisää väkeä..
Tämä houkuttelu on kyllä se pahin. Muistaakseni joitakin vuosia sitten kävi sellainen tapaus, että netissä perustettiin lynkkausryhmä tyypille joka tappoi koiranpennun paistinpannulla hakkaamalla ...ja joku tappoi sen sällin paistinpannulla hakkaamalla, kun oli niin kova halu kuulua ryhmään ja saada arvostusta..
Varmaan kaikki me muistetaan yläasteajoilta se (tarkkisluokan) kaveri joka oli aivan saatanan yllytyshullu ja teki melkein mitä vain että saisi muilta hyväksyntää. Ne tyypit on edelleen tuolla ja kaipaa sitä samaa hyväksyntää ja on edelleen valmiita tekemään just sitä mitä uskovat toisten arvostavan. Riittää että se lueskelee rajat kiinni -ryhmää ja kusipääpyöräilijäbongauskerhoa ja saa ajatuksia. Loppu luetaan iltalehdestä.
seppo_taalasmaa
29.06.2016, 11.50
On tullut tässä viimeisen kahden kuukauden aikana huomattua, että ainakin Turussa pyöräilijän pahin vihollinen on toinen pyöräilijä mallia hessu hopo. Rikotaan jatkuvasti tarkoituksella liikennesääntöjä. Ajellaan päin punaisia, ylitetään autotie suojatien päältä pyöräillen ja pakottaen autot pysähtymään, Ryhmitytään vaarallisesti. Eilen meinasi jäädä yksi ihminen alle, kun uudenmaankadun ja hämeenkadun risteyksessä pyöräilijöitä tuli hämeenkatua pitkin jokilaivoilta päin. Uudenmaankadun liikennevalot vaihtuvat portaittain, niin että kauempi valo vaihtuu noin 5sec ennen lähempää kaistaa. Mestarinero kiireessä lähti ajamaan päin lähempä punaista valoa ja autoilija taisi hipaista eturengasta.
Mihin ihmisillä on niin kiire ettei omasta turvallisuudesta huolehdita. On myös erittäin huolestuttavaa kuinka monella on työmatkapyöräilyssä päässä jotkin vtun pannulaput. Siinä on reagointikyky huipussa kun ajaa mummiskalla kuulokkeet korvissa ja katse kännykässä.
Olen kesän aikana alkanut ymmärtää yhä enemmän autotiellä ajavia maantiepyöräilijöitä. Jos ajaa vähänkään kovempaa niin välinpitämättömiä ihmisiä on vaikea välttää kevlillä ilman onnettomuuksia.
Turussa näytti porukka menevän punasia päin jatkuvasti keskustan alueella. Niin kävelijät ku pyöräilijätki. Liekkö vaihtuvat niin hitaasti?
Turussa näytti porukka menevän punasia päin jatkuvasti keskustan alueella. Niin kävelijät ku pyöräilijätki. Liekkö vaihtuvat niin hitaasti?
Lainkuuliaisuutta voisi auttaa, jos päästäisiin eroon edes niistä valo-ohjausratkaisuista, joissa suoraan ajaville autoille näytetään vihreää, mutta saman suunnan kevyelle liikenteelle aina punaista, ellei nöyryytysnappia ole painettu. Napin painamisen jälkeenhän noissa odotetaan pahimmillaan seuraavan kokonaisen valokierron päättymiseen asti.
Olen kesän aikana alkanut ymmärtää yhä enemmän autotiellä ajavia maantiepyöräilijöitä. Jos ajaa vähänkään kovempaa niin välinpitämättömiä ihmisiä on vaikea välttää kevlillä ilman onnettomuuksia.
Siellä vaarana on vain häiriintynyt autonkuljettaja omalle terveydelle kun taas kelvit ovat täynnä kaikenlaisia kombinaatioita lentävästä matelijaan. Kelvillä saattaa satuttaa muitakin.
Sirkkeli
29.06.2016, 22.15
Hassuinta tosiaan, että tuolla(kin) ihmiset ihan omilla nimillään(?) ilmoittavat julkisesti kuinka tyhmiä ovatkaan.
Niin no, vastaavana esimerkkinä käynee jo iäisyyden vanhempi minä pysäköin pyörätielle-ryhmä.. suurin osa sinne postatuista kuvista on jostain duunarista tekemässä töitään, ja kokolailla kaikissa näissä tapauksissa mikään ei estä kiertämästä sitä pysähtynyttä (ei pysäköityä) työvälinettä. Suomeksi, otanpa tuostakin kuvan koska voin, ja valitan siitä somessa vaikka tapaus ei vaikeuttanut elämääni millään tavalla.
Toisaalta se on hauska miksi on pienempi paha sotkea pyörien ja jalankulkijoiden elämä, voi auto myös kiertää jos jättää sen pakun tielle eikä tuki koko jalkakäytävää
Jos yhtään miettii, miten parkkeeraa moisessa tilanteessa. Niin autot pääsevät kulkemaan pysähtelemättä, korkeintaan hidastaen, samoin kevyt liikenne.
Autoissa ja kevyessä liikenteessä kun on se ero, että pienemmillä teillä auto on sille varattuun tilaan nähden melko leveä, kun taas pyöräilijä/jalankulkija tilaansa nähden melko kapea, (ainakin teinejä mahtuu helposti neljä rinnakkain kävelemään) joten pyörätie ei mene yhtä helposti tukkoon kuin autokaista.
Tietty, jos oikein yrittää, niin saahan sen pyörätienkin tukittua.
nih..
Sirkkeli
30.06.2016, 01.07
Njaa, been there, done both.. ja pyöräilen vieläkin. Edelleenkään en ole liikenteessä löytänyt "ongelmaa" jota olisi mitenkään hankala fillarilla kiertää. Autolla montakin, isolla (lue: 25-metrisellä yhdistelmällä n. 7 vuotta) aikanaan löysin työntekemistä haittaavia asioita enemmän kuin jaksan muistaa, suurin osa juurikin spandex-väkeä. Luojan kiitos se aika on mennyttä, harvempi tulee nykyiselle työpaikalle aukomaan turhasta naamaansa vaikka kuinka tukkisin esim. tasoristeyksen. Ne jotka tulee tielle, päätyy monesti lehteen, olkoonkin että 80% tapahtuu "tahallisesti".
Uskokaa tai älkää, fillaristit aiheuttaa eniten sydämen tykytyksiä silti vieläkin; tulet keskimäärin 2 miljoonaa kiloa painavalla laitteella puomitettuun tasoristeykseen nopeudesta riippumatta, melkeen joka kolmannessa näkee kun joku työntyy fillarilla puomien ohi ajatuksella "kyllä mää vielä ehdin".. itse kun et voi tehdä muuta kuin pistää silmät kiinni (ettei jää mahdollinen osuma uniin), jarruttaa ja toivoa ettei sen jalka livennyt pahassa paikassa.
EDIT: Tämähän ei toki tarkoita etteikö liikenteessä olisi kusipäisiä autoilijoita, päinvastoin. Niitä on paljon. Mutta kusipäisiä pyöräilijöitä on suhteessa tasan yhtä paljon...
mutanaama
30.06.2016, 01.11
Niin no, vastaavana esimerkkinä käynee jo iäisyyden vanhempi minä pysäköin pyörätielle-ryhmä.. suurin osa sinne postatuista kuvista on jostain duunarista tekemässä töitään, ja kokolailla kaikissa näissä tapauksissa mikään ei estä kiertämästä sitä pysähtynyttä (ei pysäköityä) työvälinettä. Suomeksi, otanpa tuostakin kuvan koska voin, ja valitan siitä somessa vaikka tapaus ei vaikeuttanut elämääni millään tavalla.
Mutta pisti se minutkin miettimään, onko se auto aina saatava siihen keskelle kelviä parkkiin. Totuin ajamaan auton aina lähimmäksi ovea, koska kyllä ne mahtuu tuosta hangen puolelta tai lastenrattaat voi helposti kantaa sen muutaman metrin, ja enhän mä tässä ole parkissa kuin vajaan päivän.
Nykyään voin jonkun erityisen painavan tuotteen takia pysäyttää auton hetkellistä purkamista varten lähemmäksi ovea, mutta pystyn siirtämään sen välittömästi sen jälkeen sivummalle.
Sirkkeli
30.06.2016, 01.28
Mutta pisti se minutkin miettimään, onko se auto aina saatava siihen keskelle kelviä parkkiin. Totuin ajamaan auton aina lähimmäksi ovea, koska kyllä ne mahtuu tuosta hangen puolelta tai lastenrattaat voi helposti kantaa sen muutaman metrin, ja enhän mä tässä ole parkissa kuin vajaan päivän.
Nykyään voin jonkun erityisen painavan tuotteen takia pysäyttää auton hetkellistä purkamista varten lähemmäksi ovea, mutta pystyn siirtämään sen välittömästi sen jälkeen sivummalle.
Totta tuokin. Jännä vaan kun ei ole vieläkään vastaan tullut moista. Onko tää nyt sitten pelkästään pääkaupunkiseudun ongelma vai mikä, itse en ole Oulussa enkä Tampereella reilun 40 vuoden aikana moista löytänyt.
E-Cruiser
30.06.2016, 07.02
Parkkeerattuja autoja on kelveillä aika tasaisesti viisi per päivä. Ympäri vuoden. Joskus voi olla kymmenenkin 30km matkalla. Eilen oli aika monta.
Polkupyörän maksimileveys on 125cm. Jos nyt sen verran jätettäis tilaa, niin kiva. Joskus on, joskus ei. Välillä täytyy jäädä kinnerillä odottelemaan, kun ohi ei pääse mistään, ei edes ajoradan kautta kun sinne tiputtaa hillitön rotvalli ja bussit menee ohi tuhatta ja sataa. Kääntäminen onnistuu vain nousemalla ulos ja nostamalla keula ilmaan. Käy selän päälle. Siinä sitten joku vartti joskus odotellaan ja seurataan purkua. Kinnerillä ajaminen rauhoittaa, tekis hyvää joillekin hätäisimille TMT-tykeille. Joskus sä vaan jäät vartiksi paikalles, eikä sulta kysytä.
Halloo halloo
30.06.2016, 08.00
Ei auton paikka ole pyörätiellä.
Ei auton paikka ole pyörätiellä.
On, jos työt sitä edellyttää. Muutoin tuo on itsestään selvää.
nih..
Polun tukko
30.06.2016, 08.18
Yhtälailla kusipäisten autoilijoiden pongaus ryhmä olisi paikallaan.
Tai ihan vaan yleinen kusipäiden ryhmä!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Siinä menis naamakirja tukkoon. Ajoin eilen vajaat 600km fillaria hakiessa, eikä voi kuin ihmetellä sitä hätäilyn ja kiireen määrää jota tiellä näkee. Tällä kertaa kevyt ka-kuskit erottui erityisesti koheltamisellaan ja melkoisen tiukoilla ohituksilla tietyöalueella.
Juuri ennen tätä käytiin lähes koko suomen kattavalla reissulla matkailuautolla, 3500km ja täytyypi sanoa, että hurjimmat suoritukset tapahtui etelä-pohjanmaalla. Ranualta ylöspäin ja itä-suomessa jo kuopion korkeudella homma alkoi rauhoittua. Reissulla ei käyty pääkaupunkiseudulla, jossa varmaan olisi ollut nähtävää tässäkin mielessä.
nih..
Juuri ennen tätä käytiin lähes koko suomen kattavalla reissulla matkailuautolla, 3500km ja täytyypi sanoa, että hurjimmat suoritukset tapahtui etelä-pohjanmaalla. Ranualta ylöspäin ja itä-suomessa jo kuopion korkeudella homma alkoi rauhoittua. Reissulla ei käyty pääkaupunkiseudulla, jossa varmaan olisi ollut nähtävää tässäkin mielessä.
nih..
Karavaanarit näkevät varmaankin keskimääräistä enemmän keskisormia :)
Tuohon ryhmään tiivistyy facebookki-ihmisten typeryys. Aina pitää olla jotain ruikuttavien ryhmää. Yksi syy miksi poistuin sieltä viime vuonna. Johan sitä tuli oltuakin, muistaakseni vuodesta 2007. Täysin ääliömäistä keskustelua tuolla, mitä äkkiseltään luin.
"Eihän kisa-autollakaan saa olla kuin kilparadalla, miksi siis kisapyörällä??" Voi herra mun vereni ja elämämkoulu.
mutanaama
30.06.2016, 08.48
nih..
Tämä juuri, joku mieltää, että viereisessä asunnossa tehtävä remontti vaatii auton pitämistä parkissa, koska saatan tarvita autosta yhtä nippeliä.
Karavaanarit näkevät varmaankin keskimääräistä enemmän keskisormia :)Eipä juurikaan ainakaan matkailuautolla liikkuessa. Auton iso koko ja paino rauhoittavat menoa ja toisaalta tilaa saa paremmin kuin henkilöautolla.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että kaikkien osapuolien ongelma tuntuu olevan nykyään kovin muodikas minä-keskeisyys eli mitäs noista muista kun MINULLA on kiire tai MINÄ menen näin kovaa/muut noin hitaasti tai MINUN matkantekoni hidastuu tai tuo p*rkele on MINUN ajoradallani. Autoilijat voisivat joskus miettiä asiaa niin päin, että sen moottorin käskyttäminen pedaalilla ei ole niin kovaa työtä kuin pyöräilijän tai kävelijän omin lihaksin tekemä siirtyminen, voisi antaa tietä, väistää, ohittaa turvallisesti vaikka siinä saattaa joutua hidastamaan ja odottamaan hyvää tilaisuutta päästä hyvällä turvavälillä ohi. Vastaavasti kevyt liikenne voisi muistaa, ettei autoilijatkaan ole demoneita tai ajatustenlukijoita, vaan ihan samanlaisia ihmisiä kuin hekin eli hyvällä kommunikaatiolla aikeistaan pääsee jo pitkälle. Kaikista osapuolista löytyy niitä kusipäitä, vahinkoja sattuu kaikille ja sitten on niitä, jotka eivät ole koskaan edes ajatelleet miten toimivat ja että toisinkin voisi toimia. Kun kaikki tasapuolisesti parantaisivat muiden huomiointia, asettuisivat itse joskus sen toisen asemaan ja ajattelisivat järjellä eikä tunteella, homma rauhoittuisi jo mukavasti.
pturunen
30.06.2016, 09.27
Mielenkiintoista. Näin pyöräilijänä olen kyllä monesti autoilijoiden kanssa samaa mieltä kusipäisistä kanssapyöräilijöistä. Tuo devonin minä-keskeisyys pätee tasan pyöräilijöihinkin. Heitä ei tunnu normaalit väistömisvelvollisuudet tai liikennevalot koskevan. Jotenkin moraalinen oikeus ekologisena liikkujana tuntuu ajavan ohi.
vilpertt
30.06.2016, 09.54
Loppuu usko ihmisiin ja ihmisyyteen noita tekstejä lukiessa, onneksi tuo kansanosa joka pitelee rattia noiden ajatusten kanssa on suhteellisen pieni.
Aikanaan ainakin tuli tutuksi se ilmiö, että ihan fiksukin ihminen saattoi muuttua täydelliseksi kusipääksi autonratissa. Sitä on oikein tutkittukin, että mistä se johtuu. Voisin melkein väittää tutkimatta, että pyörän selkään astuminen ei aiheuta samanlaista ilmiötä. Eli kusipäinen pyöräilijä on kusipää myös muutoin.
No ei. Siitä ei oo koskaan seurannu mitään hyvää, jos tehdään pari vastakkaista leiriä ja möksäillään toisille.
Käykää mielummin postailemassa asiallisia kommentteja tuolla ryhmässä..
Blackborow
30.06.2016, 11.01
Näitä "minulla on oikeus" - tyyppejähän on paljon. Ei ajatella yhtään kokonaisuutta kun mennään ties minne veivaamaan.
Tätä samaa porukkaa löytyy pyöräilijöistä ja autoilijoista törttöilemässä, metsässä roskaamasta, kaupan jonossa etuilemassa jne. Jotkut vaan kuvittelee olevansa vähän muita kiireisempiä, tärkeämpiä, viisaampia tms. Osa ehkä onkin. Iän myötä näistä joillain meno rauhoittuu, mutta toisilla pahenee, joten mikään ei muutu.
nih..
Itse kuuluin hetken tohon ryhmään ja pyrin asialliseen keskusteluun, mut aina ne päättyi vttuiluun ja trollailuun.
Sellaisten kanssa on vähän hankala keskustella, jotka eivät itse esim. pyöräile ikinä. Ne ei näe asiaa muuten kuin sen 5000tonnisen hytin ikkunasta.
Itse taas koen, että ku hommaa tekee 50/50 niin sitä oppii pelaamaan ratin ja tangon takana.
Itse kuuluin hetken tohon ryhmään ja pyrin asialliseen keskusteluun, mut aina ne päättyi vttuiluun ja trollailuun.
Sellaisten kanssa on vähän hankala keskustella, jotka eivät itse esim. pyöräile ikinä. Ne ei näe asiaa muuten kuin sen 5000tonnisen hytin ikkunasta.
Itse taas koen, että ku hommaa tekee 50/50 niin sitä oppii pelaamaan ratin ja tangon takana.
Samaa mieltä, parhaiten oppii huomioimaan muita, jis on hetken muiden kengissä.
Mut niin kauan ku rekkakorttiin ei sisälly pakollista fillarointia, ni voi vaan yrittää vaikuttaa puhumalla. Se on hidas tie ja varmasti tulee kuittia päin naamaa, mut onko parempiakaan keinoja?
Kaikki ei tajua toisen pointteja koskaan, ehkä ei edes enemmistö, mut jos edes joku..
http://izquotes.com/quotes-pictures/quote-before-you-criticize-someone-you-should-walk-a-mile-in-their-shoes-that-way-when-you-criticize-jack-handey-296418.jpg
Halloo halloo
30.06.2016, 16.59
nih..
Mitkä työt edellyttävät pyörätielle auton pysäköintiä?
Nih?
Pyörätien kunnossapito, sen valmistelu ja suunnittelu noin ensimmäisenä esimerkkinä.
Jos autoilijat olisivat yhtä joustamattomalla asenteella liikenteessä kuin nimimerkki Halloo halloo, olisi perin jännää peruuttaa parkkiruudusta pois jos vieressä sattuu olemaan isompi auto, jonka läpi ei näe.
Edit: olen itse pysäköinyt pyöräteille (niitä tukkimatta) ja ajanut niitä pitkin melkoisen määrän kilsoja, autolla siis. Ja ei siinä sen kummempaa. Vilkku katolle ja erittäin varovaista ajoa, tarvittaessa pysäköintiä.
nih..
Pyörällä ja autolla
30.06.2016, 17.15
^
Tieliikennelaki 27 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevatkiellot
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä
pysäköidä sellaiseen paikkaan eikäsiten, että siitä aiheutuu vaaraa tai
että liikenne tarpeettomasti estyy taihäiriytyy.
Pysäyttäminen ja pysäköinti onkielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä,pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä
viiden metrin matkalla ennen suojatietä,risteävää pyörätietä tai pyörätien
jatketta.
Tieliikennelain 27.3 §:ssä asetetaantiukat kriteerit sille, milloin auton
saa pysäyttää jalkakäytävälle taipyörätielle:
1) Pysäyttäminen saa kestää vain lyhyenajan
2) Pysäyttämisen syynä on ajoneuvoonnouseminen tai kuorman
purkaminen/lastaaminen
3) Läheisyydessä ei ole käytettävissämuuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa
4) Pysäyttämiseen on pakottavia syitä
5) Pysäytetty ajoneuvo ei saakohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja
pyörätiellä kulkemista
6) Kuljettajan on pysyteltäväajoneuvonsa läheisyydessä
7) Kuljettajan on tarvittaessa
siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa seei häiritse jalkakäytävällä ja
pyörätiellä kulkemista.
Jotta pysäyttäminen jalkakäytävällä taipyörätiellä olisi lainmukainen
toimenpide, täytyisi kaikkien edellämainittujen kriteerien täyttyä.
Säännöksen sanamuodosta käykin ilmi,että lainsäätäjä on tarkoittanut TLL
27.3 §:n eräänlaiseksi hätäratkaisuksisellaisiin tilanteisiin, joissa
mikään muu ratkaisu ei kerta kaikkiaanole mahdollinen.
(Tällainen tilanne syntyy esimerkiksisilloin, kun kadulla olevat
raitiovaunukiskot estävät pysäyttämisenajoradalla).
Tätä tulkintaa tukee myös Itä-Suomenyliopiston rikos- ja prosessioikeuden
professori Matti Tolvasen näkemys teoksessaTieliikenteen käsikirja 2014.
Tolvanen tulkitsee lainkohtaa siten,että lyhytaikainen pysäyttäminen
jalkakäytävällä tai pyörätiellä onsallittua ainoastaan poikkeustapauksissa.
Lisäksi jalankulkijoille on jätettävävähintään puolet jalkakäytävän
leveydestä. Lisäksi Tolvanen toteaa,että missään tapauksessa ajoneuvoa ei
saa pysäyttää jalkakäytävälle taipyörätielle pelkästään sen vuoksi, että
kuljettaja ja purkausmiehistö tätenhelpommin voisivat suorittaa
tehtävänsä".
Pysäköinti jalkakäytävälle taipyörätielle on tieliikennelain nojalla aina
kiellettyä. Työmaiden ja muuttojenkaltaisissa tapauksissa tarvittava tila
on erikseen vuokrattava kadunpitäjältäeli yleensä kaupungilta
Toinen hyvä esimerkki on likakaivon tyhjennys. Se säiliöauto on sen verran iso vehje että sitä ei ihan lyhtypylvään taakse piiloteta ja jos täytyy valita tukkiiko pyörätien vai autotien niin melkoinen pyöräilyfanaatikko saa olla että laittaa autotien jumiin. Kevyen liikenteen kulkijalle on kuitenkin jokseenkin helpompi homma kiertää este kuin vaikkapa bussille tai tukkirekalle.
Toinen hyvä esimerkki on likakaivon tyhjennys. Se säiliöauto on sen verran iso vehje että sitä ei ihan lyhtypylvään taakse piiloteta ja jos täytyy valita tukkiiko pyörätien vai autotien niin melkoinen pyöräilyfanaatikko saa olla että laittaa autotien jumiin. Kevyen liikenteen kulkijalle on kuitenkin jokseenkin helpompi homma kiertää este kuin vaikkapa bussille tai tukkirekalle.
Tosimies pysäköi poikittain ja tukkii molemmat tasapuolisesti.
Olen parina aamuna nähnyt ihmeen. Jakeluauto oli pysäköinyt tiensivuun purkamaan kuormaansa, eikä kelville.
brilleaux
30.06.2016, 18.16
Tai ihan vaan yleinen kusipäiden ryhmä!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tämä! Joko mut on bongattu?
Ongelma tossa pysäköinnissä on vain että se oletusarvoisesti tehdään klv:lle miettimättä kokonaisuutta. Joissakin paikoissa se pyörätie on vain paljon ajorataa vilkkaampi osuus, niin onko järkeä tukkia pyörätie? Tuossa muutaman kerran lauttasaari-keskusta-väliä rullanneena on ollut joku lähemmäs kymmenkunta autoa tuolla 5km matkalla pysäköinyt poikkeussäännön mukaan, josta väkisinkin nousee kysymys että kuinka monessa tapauksessa on ollut lain tarjoama oikeus käytössä?
Kyllähän suu vaahdossa jonkun saturodun nimeltä pyöräilijän, tai autoilijan toiminnasta itkeminen jollain tasolla korreloi kaverin ymmärryksen tasosta. Kaikkihan tuolla liikenteessä ajattelee omaa etua, eikä siinä sinänsä mitään, mutta pitää myös ymmärtää että joku muukin kuin itse sitä tekee. Kyllä itsekkin siirryn ajoradalle ajamaan monesti ihan itsekkäistä syistä, eli siksi että se on reilusti sujuvampaa ja nopeampaa, sekä vähemmällä sähläyksellä tapahtuvaa. Toisinaan taas ratkaisuni on liikenteen kokonaisuuden kannalta paljon järkevämpikin, eli jos esim ajoradan oikealla puolella oleva pyörätie on raksamiesten vuokraamaa aluetta, niin mielummin ajan hetken ajoradalla sen sijaan että ylitän sen ajoradan kaksi kertaa, eli hidastan molemman kaistan ajoradalla liikkuvien kulkemista. Muutenkin tuolla liikenteessä kovin helposti porukka ymmärtää toisten osapuolten toimet agressiivisena, vaikka kyseessä voi olla puhdas virhe, tai muuten puhdas ajattelemattomuus. Mutta mitään rotua nimeltä "autoilija", tai "pyöräilijä" en ole viellä tavannut, vaan jos näkee myös sinne auton sisälle, tai pyörän päälle, niin näkee että siellä on monia erilaisia ihmisiä, pyöräilijöissä toki hitusen monipuolisempi porukka, mutta aika paljon on ihan täsmälleen samaa ainesta molempien päällä. Osa ymmärtää toisen ajoneuvon kuljettajaa, monet taas ei.
Halloo halloo
30.06.2016, 20.25
Jos autoilijat olisivat yhtä joustamattomalla asenteella liikenteessä kuin nimimerkki Halloo halloo, olisi perin jännää peruuttaa parkkiruudusta pois jos vieressä sattuu olemaan isompi auto, jonka läpi ei näe.
nih..
Kun tunnut tuntevan minut ja ajotapani, niin kertoisitko missä tilanteissa olen joustamattomalla asenteella liikkeellä, jotta osaan korjata asenteeni?
Tuli vaan mieleen, että mitä jos ajaa autolla ja on pyörä/pyöriä katolla? Kumpi olen? Autoilija vai vihattu pyöräilijä..
Omien kokemuksien mukaan autolla ajavat töpeksii liikenteessä suhteella 80-20.
Yleisin ongelma mitä kohtaan pyöräilijöiden kanssa on se pakottava tarve ajaa yksin tai kaksi keskellä kelviä, käytännössä tukkien kaikki mahdolliset ohitusmahdollisuudet. Autolla ajaessani todella harvoin kohtaan häiriötä aiheuttavia jalankulkijoita tai pyöräilijöitä.
Kun tunnut tuntevan minut ja ajotapani, niin kertoisitko missä tilanteissa olen joustamattomalla asenteella liikkeellä, jotta osaan korjata asenteeni?
En voi sanoa tuntevani ajo- tai muita tapojasi, mutta kirjoituksesta jää hyvinkin se käsitys, erityisesti toistuvasta kirjailusta "jos et näe, et aja" jota autolla joutuu "rikkomaan" ajoittain väkisinkin. Itse viimeeksi eilen, vinoparkista pois peruuttaessa, lavapakun takaa täytyy vain luottaa siihen, että tietä pitkin mahdollisesti liikkuva toinen ajoneuvo antaa minulle tilaa, vaikka minulla on tuossa väistämisvelvollisuus. Sama toistuu muuallakin, nurkan takaa kadulle ajaessa yms.
Noissa vaan pitää joustaa ja jänkkääminen näkemisistä, kameroista tai apumiehistä/naisista on turhaa. Joskus on vain mentävä, mutta rauhallisilla ja ennakoitavilla liikkeillä pyrittävä minimoimaan riskit.
Ja myös pyörätielle pysäköinti, huomannet sen toisinaan välttämättömäksi. Toki, monesti se ei sitä ole, vaikka niin tehdäänkin, mutta se on jo toinen tarina.
Ps. Aiheeseen liittyen, kävin lukemassa noita höpinöitä facebookissa ja kyllähän noi suht mielenvikaisilta vaikuttaa. Onneksi kuitenkin valtaosa kirjoittelijoista niin tuolla kuin täälläkin, on huomattavasti sovinnollisempia tosipaikan tullen. Omalle kohdalle ei ole sattunut yhtä ainutta "kouluttajaa" tähän mennessä. Asiaan vaikuttaa se, että 95% kilometreistä kertyy maastossa, mutta jotain maantielläkin.
Edit. Ps
nih..
Halloo halloo
01.07.2016, 15.19
En voi sanoa tuntevani ajo- tai muita tapojasi, mutta kirjoituksesta jää hyvinkin se käsitys, erityisesti toistuvasta kirjailusta "jos et näe, et aja" jota autolla joutuu "rikkomaan" ajoittain väkisinkin. Itse viimeeksi eilen, vinoparkista pois peruuttaessa, lavapakun takaa täytyy vain luottaa siihen, että tietä pitkin mahdollisesti liikkuva toinen ajoneuvo antaa minulle tilaa, vaikka minulla on tuossa väistämisvelvollisuus. Sama toistuu muuallakin, nurkan takaa kadulle ajaessa yms.
Noissa vaan pitää joustaa ja jänkkääminen näkemisistä, kameroista tai apumiehistä/naisista on turhaa. Joskus on vain mentävä, mutta rauhallisilla ja ennakoitavilla liikkeillä pyrittävä minimoimaan riskit.
Ja myös pyörätielle pysäköinti, huomannet sen toisinaan välttämättömäksi. Toki, monesti se ei sitä ole, vaikka niin tehdäänkin, mutta se on jo toinen tarina.
Ps. Aiheeseen liittyen, kävin lukemassa noita höpinöitä facebookissa ja kyllähän noi suht mielenvikaisilta vaikuttaa. Onneksi kuitenkin valtaosa kirjoittelijoista niin tuolla kuin täälläkin, on huomattavasti sovinnollisempia tosipaikan tullen. Omalle kohdalle ei ole sattunut yhtä ainutta "kouluttajaa" tähän mennessä. Asiaan vaikuttaa se, että 95% kilometreistä kertyy maastossa, mutta jotain maantielläkin.
Edit. Ps
nih..
1. When the shit hits the fan, jos et näe ja aiheutat kolarin, niin olet syyllinen. Usein vedotaan "ku emmä nähny". Se ei oikein riitä oikeudessa. "Noissa vaan pitää joustaa ja jänkkääminen näkemisistä, kameroista tai apumiehistä/naisista on turhaa" Mielestäni argumenttisi on turvallisuutta aliarvioiva. Tietty apukuskit lisäisivät kustannuksia, mutta mitä on jokin palkkakustannus ihmishengen rinnalla? Mitätöntä minun näkemykseni mukaan.
2. Arvostaisin, jos keskittyisit kommenttini arviointiin, asiaan, ja välttäisit henkilöön meneviä arviointeja, etenkään, kun et tunne minua. Henkilöön menevä argumentointi saa karvat nousemaan pystyyn ja silloin hyvin helposti pitää sen kirjoittajaa typeränä, eikä jaksa ottaa argumentteja tosissaan, vaikka niissä saattaisi olla asiaa.
3. Kyllä, joustoa, liikenteessä ollaan yhdessä. Jousto ei kuitenkaan tarkoita... noh, tiedät kyllä.
^ ykköseen vastaten: Nyt menee hitusen mutulla nämä oikeuskeissit, mutta itse muistaisin että tästä on molempia tulkintoja. Autoilija joka oli tullut jostain pihatieltä/autojen takaa ajoradalle väistämisvelvollisena, todettiin syylliseksi vaikka puolustautui että ensimmäinen hetki jolloin ajoradan liikenteen näki oli silloin kun oli jo autolla "liian pitkällä" Toinen keissi missä pyöräilijä tuli talon nurkan takaa ajoradan ylitse, todettiin että autoilija ei ollut ainakaan täysin syyllinen vaikka tulikin kolmion takaa, sillä pyöräilijä tuli niin kovaa katveesta. Jälkimmäinen keissi taisi olla mainittu kaupunkifillarissa, joten sieltä voinee kaivella lähteet.
Jälleen tänään törmäsin autoillessani, tai onneksi en, yhteen kusipäiseen pyöräilijään. Siittä vaan veti klv:n jatkeelle ja yli, tippaakaan välttämättä minusta, vaan jouduin nostamaan jalan kaasulta ja kevyesti jopa jarruttamaan.
Keski-iän kynnyksellä ollut täti, mummiskalla etukoreineen kyllä havaitsi minut, mutta oli vaan sellanen kusipää...vai oisko kuitenkin kuulunut siihen suureen joukkoon liikenteessä pyörällä tai autolla liikkuvista, joka ei vaan kertakaikkiaan ole sisäistänyt jatkeen väistämissäännöstöä.
Osa "kusipäisyydestä", puolin ja toisin, selittyy varmasti myös tietämättömyydellä. Jatkeen kohdan selvääkin selvemmät :) liikennesäännöt vaan yhtenä esimerkkinä.
Marsusram
01.07.2016, 19.34
Jälleen tänään törmäsin pyöräillessäni, tai onneksi en, kahteen kusipäiseen autoilijaan. Siittä vaan vetivät klv:n jatkeelle ja yli, tippaakaan välttämättä minusta, vaan jouduin lopettamaan polkemisen ja kevyesti jopa jarruttamaan.
Peltikuoristaan kyllä havaitsivat minut, mutta olivat vaan sellaisia kusipäitä...vai oisko kuitenkin kuuluneet siihen suureen joukkoon liikenteessä pyörällä tai autolla liikkuvista, joka ei vaan kertakaikkiaan ole sisäistänyt väistämissäännöstöä.
Osa "kusipäisyydestä", puolin ja toisin, selittyy varmasti myös tietämättömyydellä. Kiertoliittymän ja kärkikolmion selvääkin selvemmät :) liikennesäännöt vaan yhtenä esimerkkinä.
:)
Santerius
01.07.2016, 19.41
Jälleen tänään törmäsin pyöräillessäni kahteen kusipäiseen autoilijaan - tiedoksenne, että toinen ajoi Bemarilla, toinen Audilla.
Pysähdyin kiltisti liikennesääntöjen mukaisesti odottamaan vuoroani pyörätien jatkeen eteen, mutta nuo pirulaiset ne vain pysähtyivät, eivätkä suostuneet jatkamaan matkaansa. Hädissäni lähtiessäni kiireesti liikkeelle en meinannut saada edes kenkiä lukittua polkimiin, ja siitä aiheutui suurta hävetystä.
Tarina on tosi, mutta kusipää-osuus oli vitsi - tuohan on ylimukavaa tahi tietämättömyyttä eikä suinkaan kusipäisyyttä. Kuitenkin olisi toki helpompaa, jos kaikki pelaisivat sääntöjen mukaan.
Halloo halloo
01.07.2016, 19.49
^ ykköseen vastaten: Nyt menee hitusen mutulla nämä oikeuskeissit, mutta itse muistaisin että tästä on molempia tulkintoja. Autoilija joka oli tullut jostain pihatieltä/autojen takaa ajoradalle väistämisvelvollisena, todettiin syylliseksi vaikka puolustautui että ensimmäinen hetki jolloin ajoradan liikenteen näki oli silloin kun oli jo autolla "liian pitkällä" Toinen keissi missä pyöräilijä tuli talon nurkan takaa ajoradan ylitse, todettiin että autoilija ei ollut ainakaan täysin syyllinen vaikka tulikin kolmion takaa, sillä pyöräilijä tuli niin kovaa katveesta. Jälkimmäinen keissi taisi olla mainittu kaupunkifillarissa, joten sieltä voinee kaivella lähteet.
Ollet oikeassa. No mutta pitäydyn edelleen kannassani, ettei apukuski ole ihmishenkeä kalliimpi.
Jälleen tänään törmäsin autoillessani, tai onneksi en, yhteen kusipäiseen pyöräilijään. Siittä vaan veti klv:n jatkeelle ja yli, tippaakaan välttämättä minusta, vaan jouduin nostamaan jalan kaasulta ja kevyesti jopa jarruttamaan.
Keski-iän kynnyksellä ollut täti, mummiskalla etukoreineen kyllä havaitsi minut, mutta oli vaan sellanen kusipää...vai oisko kuitenkin kuulunut siihen suureen joukkoon liikenteessä pyörällä tai autolla liikkuvista, joka ei vaan kertakaikkiaan ole sisäistänyt jatkeen väistämissäännöstöä.
Osa "kusipäisyydestä", puolin ja toisin, selittyy varmasti myös tietämättömyydellä. Jatkeen kohdan selvääkin selvemmät :) liikennesäännöt vaan yhtenä esimerkkinä.
Tunteekohan oikeasti edes puolet autoilijoista ja pyöräilijöistä väistämissääntöjä? Suurin osa autoista väistää kohdissa, joissa pyöräilijän kuuluisi pysähtyä ja monet täti-ihmiset tosiaan vetelevät aina suojatien nähdessään pyörällä sumeilematta eteen.
Tunteekohan oikeasti edes puolet autoilijoista ja pyöräilijöistä väistämissääntöjä? Suurin osa autoista väistää kohdissa, joissa pyöräilijän kuuluisi pysähtyä ja monet täti-ihmiset tosiaan vetelevät aina suojatien nähdessään pyörällä sumeilematta eteen.
Tänään kaksi kusipäistä tätiä mummiskoillaan eivät millään meinanneet toimia sääntöjen mukaan ja ylittää pyörätienjatketta. Piti pysähtyä pitkäksi aikaa ja kohdistaa ratin takaa jopa mulkoileva katse, joskin tummien linssien taakse kätkettynä. Kaikkea sitä.
tempokisu
01.07.2016, 21.46
No huh. Jos hieman iäkkäämmät naisihmiset yleensä pyöräilevät, niin sehän on hyvä asia. Olisko toi "kuspäisyys" nyt jossain muualla kun näissä täti-ihmisissä?
Olen ite huomannut että on mikä tahansa suojatie - olkoonkin pyörätien jatke - niin vanhemmat naisihmiset pysäyttävät ja taluttavat suojatien yli. Sitä monasti nimittäin on ite ajamassa, ja yllättäen edellä ajava pysähtyy. On vanha ohjeistus iskostunut aika syvälle. Tänään eräälle taluttajalle huomautin ihan nätisti, että tästä saa kyllä ajaakin.
Varmaankaan kaikki eivät osaa tieliikennelain mutkikkaita väistämissääntöjä. Ja jos osaakin teoriassa, käytännössä se tilanne voi tulla nopeesti ja - varmana jokainen on tässä tehnyt virheitä jos ylipäätään on ajellut. Pääasia että seuraa muuta liikennettä ja osaa reagoida.
Hyötypolkija
02.07.2016, 00.38
No tänään Kauniaisissa oli vähän nuorempia "tätejä", jotka veteli niin surutta jatkeelle, että punainen valokaan ei sitä estänyt. Olin itse tulossa vastaan ja punaisiin pysähtyneenä jo sen aikaa, että risteävän kadun autoilijallekin vaihtui jo vihreä hetki sitten. Ihmettelin mitä se ämpyilee, niin odotteli, että ne kaksi likkaa noin 10 metrin päästä sai reilua kävelyvauhtia polkea keskustelun häiriintymättä päin punaisia. Lähti sitten rauhallisesti liikkeelle, aivan kuin valottomassa risteyksessä olisi antanut tietä...
Olen nähnyt vähän vastaavaa ennenkin, en tosin ihan noin absurdia. Nykyään ei vissiin lapsia saa enää kasvattaa ja jos sellainen joskus sattuu erehtymään ulos neljän seinän sisältä älylaitteen kimpusta, pitää holhota ja varjella, joten kaikki mukisematta väistää. Olin tosin itsekin siinä nöyryytysnappiin koomassa nojaten näytelmää seuratessani niin hölmistynyt tilanteesta, etten saanut sanaa suustani. No ehkä se sääntöihin vielä uskova tukkirekan kuski hoitaa noikin joskus kuleksimasta, niin voi vanhemmat ja tollaset fantsut mullakinonlapsi-autoilijat sitten miettiä, että miten meni kasvatus noin niinku omasta mielestä.
Osuipa tuossa minunkin kohdalle eräänä päivänä tällä viikkoa muutama kusipäinen pyöräilijä. Olin pyörälenkillä ja ihan oikeaoppisesti ajoin kevyenliikenteenväylää oikeanpuoleista reunaa käyttäen. Vastaani ajoi lauma teini-ikäisiä poikia, arviolta yhdeksän pyörää ja osalla taisi olla kyytiläinenkin mukana. Kolme rinnakkain koko väylän leveydeltä tulivat eikä kukaan tehnyt elettäkään väistääkseen. Varmasti näkivät parisataametriä ennen jo että tulen vastaan. Ajelin siinä sellaista kolmeakymppiä ajatellen että kai ne jossain vaiheessa väistää kun lähelle tulen mutta ei, jouduin vetämään penkan kautta ohi. Onneksi oli juuri niitetty niin ei tarvinu metrin korkuiseen horsmikkoon ajaa. Kyllä siinä vähän saatananperkelettä huusin pojille ja teki mieli käydä paiskaamassa ojaan mutta maltoin mieleni ja jatkoin matkaa.
Santerius
02.07.2016, 12.14
Kun näitä sankareita tulee vastaan, auttaa usein se, että siirtyy keskemmälle väylää ja ottaa törmäyskurssin.
mikko001
02.07.2016, 12.37
Kun näitä sankareita tulee vastaan, auttaa usein se, että siirtyy keskemmälle väylää ja ottaa törmäyskurssin.
Ja kun polkee vielä putkelta vähän lisää momenttia törmäyksen varalle niin hyvä tulee.
Santerius
02.07.2016, 12.49
Ja kun polkee vielä putkelta vähän lisää momenttia törmäyksen varalle niin hyvä tulee.
Näin on.
Edellisen kerran huutelivat energiajuomamainoksia perään, kun ilmeisesti näytti, ettei ukko jaksa enää polkea.
Kettu-Pekka
02.07.2016, 19.40
Äsken oli Jykylässä maantiepyöräilijä nurin keskellä risteystä, makasi aika tuskaisen näköisenä. Yksi autollinen oli auttamassa ja toinen autollinen mustalaisia parkissa. Todennäköisesti kolarin toinen osapuoli. Poliisi ja ambulanssi tuli just paikalle.
Nähtävästi kaveri oli ajanut valion suoran kevliä ja Kangasvuoren risteyksessä oli kolahtanut.
Sirkkeli
02.07.2016, 20.48
mustalaisia
Case closed.
Äsken oli Jykylässä maantiepyöräilijä nurin keskellä risteystä, makasi aika tuskaisen näköisenä. Yksi autollinen oli auttamassa ja toinen autollinen mustalaisia parkissa. Todennäköisesti kolarin toinen osapuoli. Poliisi ja ambulanssi tuli just paikalle.
Nähtävästi kaveri oli ajanut valion suoran kevliä ja Kangasvuoren risteyksessä oli kolahtanut.
En tunne paikkaa enkä tapausta mutta vihjaatko että ko pyöräilijä olisi tehnyt jotain qsipäistä?
telipyörä
02.07.2016, 21.40
Varmaan tämä paikka (https://www.google.fi/maps/@62.2726243,25.7896723,17.75z), jossa autoilija väistää aina.
Kettu-Pekka
02.07.2016, 22.30
Varmaan tämä paikka (https://www.google.fi/maps/@62.2726243,25.7896723,17.75z), jossa autoilija väistää aina.
Just tuo paikka
Kettu-Pekka
02.07.2016, 22.33
En vihjaa yhtään mitään vaan otan just olutta.. Laitoinpahan vaan tiedoksi, varmaan parempikin topicci mun postaukselle olis ollu. Mut pikku tihneessä ja kännykällä ei viitti hienostella
orc biker
02.07.2016, 22.41
Tuon keskusteluryhmän jutut ovat sen tasoisia, että on aika pelottavaa, että noin vihamielisiä ja asenteellisia tyyppejä on liikenteessä. Enemmän nuo pelottavat kuin ryhmään laitetut kuvat tai videot. Jokainen voi sitä paitsi tehdä virheitä. Minä esim. en tajunnut näyttää suuntamerkkiä pari päivää sitten, niin auto joutui suotta takiani pysähtymään. Tapanani on näyttää, mutta minä olin ajatellut lipua vain risteykseen ja antaa auton mennä ensin, kun katselen vieraassa paikassa vähän, että mihin tästä pitäisi edes mennä. Mutta auto antoikin tietä ihan liikennesääntöjen mukaan (tulin oikealta ja päädyin kääntymään oikealle tien laitaan, auto olisi voinut ihan huoletta paahtaa suoraan, kun tilaa oli reilusti) ja minä siitä typertyneenä unohdin näyttää suuntamerkkiä. Pieni virhe, mutta jos joku tuon ryhmän autoilija olisi tuon nähnyt, niin varmaan olisi tuominnut minut taas yhdeksi suuntamerkkiä näyttämättömäksi kusipäiseksi pyöräilijäksi. Kusipää saatan olla, mutta en liikenteessä ikinä tahallani. Tuon ryhmän monista kirjoittelijoista en olisi sen sijaan niin varma, kun jutut ovat niin vihamielisiä ja lapsellisia tuollaisessa yhden liikennemuodon tuomitsemisessaan.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana liikennekulttuuri on yleisestikin mennyt ihan sairaaksi. Road ragea näkee jatkuvasti ja aivan vatipäisiä ohituksia ihan autolla ajaessakin saa todistaa vähän väliä. Iso osa ihmisistä tuntuu kuvittelevan että torven/posken soittamisella, ylinopeudella ja niillä kilparata-ohituksilla saavuttaa jotain suurtakin, vaikka tosiasiassa sillä koheltamisella säästää ehkä 5-10 minuuttia monen tunnin ajossa. Samoin se että antaa sille maantiellä polkevalle succikselle tilaa sen puolen minuutin ajan ei ole mistään pois. Tuntuu että koko kansa tartteis kuurin chill pillejä kun tavat on niin perseestä.
Santerius
03.07.2016, 12.18
Ettei nyt menisi vanhojen hyvien aikojen muisteluksi? Olen autoillut kymmenisen vuotta, ja en ole kyllä huomannut juuri minkäänlaista muutosta.
orc biker
04.07.2016, 02.49
Minusta tuntuu, että roimat ylinopeudet ovat vähentyneet kameravalvonnan myötä. Olkoonkin, että ihmisillä on käytössä näitä tolppapaikoista hälyttäviä appseja, mutta silti tuntuisi, että aiempaa harvemmin näkee älytöntä kaahaamista. Lievää ylinopeutta on aika paljon ja sitten usein pidemmällä reissulla näkee vähintään 1-2 aivan aivotonta vaarallista kuskia, jotka poimivat jonosta autoja yksi kerrallaan, vaikka miten olisi vastaan tulevaa liikennettä. He tekevät varmasti kymmeniä ohituksia, osa niistä vaarallisen täpäriä, ja voittavat sillä ehkä minuutin, koska vähänkin vilkkaamman liikenteen aikana ohittaminen on hyödytöntä hyödytöntä. Mikä viittaisi siihen, että ei sitä sen takia tehdäkään, vaan nuo tekevät sitä saadakseen kicksejä. Usein liikenteessä levottomat ovat muutenkin levottomia kuumakalleja.
Tuon keskusteluryhmän jutut ovat sen tasoisia, että on aika pelottavaa, että noin vihamielisiä ja asenteellisia tyyppejä on liikenteessä. Enemmän nuo pelottavat kuin ryhmään laitetut kuvat tai videot. Jokainen voi sitä paitsi tehdä virheitä.
Moni provosoituu, kun provosoidaan ja siksi mielestäni tuon ryhmän merkitys on negatiivinen, vaikka Tamsi muuhun ainakin virallisesti pyrkii. Vanha sanonta ensimmäisen kiven heittämisestä kannattaisi pitää mielessä facebookissakin.
https://www.youtube.com/watch?v=b_JpR_ZSNkc ryhmä varmaan saisi kollektiivisen orgasmin tätä videota katsoessaan, joku ei aja kelvillä niin repee lahkeet, fcukmeintheeed, mitähän jos Suomessakin otettaisi tila haltuun, pojat!
https://www.youtube.com/watch?v=b_JpR_ZSNkc ryhmä varmaan saisi kollektiivisen orgasmin tätä videota katsoessaan, joku ei aja kelvillä niin repee lahkeet, fcukmeintheeed, mitähän jos Suomessakin otettaisi tila haltuun, pojat!
Jo kahden minuutin kohdalla minäkin toivoin jonkun rekkakuskin kolaavan nuo urpot.
Edit: Youtube ilmeisesti luki viestini ja ehdotti seuraavaksi tätä https://www.youtube.com/watch?v=-rWu9rMPj7o
Tämäkin oli varmaan kusipäinen pyöräilijä, kun kehtas tulla ohi. Onneks prätkä sai kiilattua sen eteen..
https://www.youtube.com/watch?v=qC9eILT7EMs
Tämäkin oli varmaan kusipäinen pyöräilijä, kun kehtas tulla ohi. Onneks prätkä sai kiilattua sen eteen..
https://www.youtube.com/watch?v=qC9eILT7EMs
Ajolinjoista päätellen, molemmilla hölskyi päässä.
nih..
^ Hehe... Tulee niin "Dejavu" taannoisesta MP-reissusta alpeilla. Hiukan noloa kun vasemmalta ja oikealta sujahteli fillaristeja ohi (alamäessä :D ). En kuitenkaan yrittänyt noista ohi...
Tuon keskusteluryhmän jutut ovat sen tasoisia, että on aika pelottavaa, että noin vihamielisiä ja asenteellisia tyyppejä on liikenteessä. Enemmän nuo pelottavat kuin ryhmään laitetut kuvat tai videot. Jokainen voi sitä paitsi tehdä virheitä. Minä esim. en tajunnut näyttää suuntamerkkiä pari päivää sitten, niin auto joutui suotta takiani pysähtymään. Tapanani on näyttää, mutta minä olin ajatellut lipua vain risteykseen ja antaa auton mennä ensin, kun katselen vieraassa paikassa vähän, että mihin tästä pitäisi edes mennä. Mutta auto antoikin tietä ihan liikennesääntöjen mukaan (tulin oikealta ja päädyin kääntymään oikealle tien laitaan, auto olisi voinut ihan huoletta paahtaa suoraan, kun tilaa oli reilusti) ja minä siitä typertyneenä unohdin näyttää suuntamerkkiä. Pieni virhe, mutta jos joku tuon ryhmän autoilija olisi tuon nähnyt, niin varmaan olisi tuominnut minut taas yhdeksi suuntamerkkiä näyttämättömäksi kusipäiseksi pyöräilijäksi. Kusipää saatan olla, mutta en liikenteessä ikinä tahallani. Tuon ryhmän monista kirjoittelijoista en olisi sen sijaan niin varma, kun jutut ovat niin vihamielisiä ja lapsellisia tuollaisessa yhden liikennemuodon tuomitsemisessaan.
Tuon ryhmän "hyvä puoli" on se, että jokainen voi tuota lukea, seurata ja todella yrittää tallettaa omalle korvienväli-kovalevylle sen millaisia vatipäitä liikenteessä oikeasti on. Tuon tajuaminen auttaa hengissä ja terveenä selviämistä liikenteessä.
Tästähän tuli mieleen legendaariset Ghost Rider videot :-) https://www.youtube.com/watch?v=YTdStgg0x8w
Jo kahden minuutin kohdalla minäkin toivoin jonkun rekkakuskin kolaavan nuo urpot.
Edit: Youtube ilmeisesti luki viestini ja ehdotti seuraavaksi tätä https://www.youtube.com/watch?v=-rWu9rMPj7o
Tuossa on kyllä riskikertoimet jo kohdallaan. No Darwin korjaa heikot häiriköimästä :D
Jep, kusipäisten faceryhmä. Toistaiseksi autolla ajaessani yksikään pyöräilijä ei ole uhannut henkeäni vaikka olisi töpeksinyt. Tuskin näin koskaan käykään. Samaa en voi sanoa autoilijoista.
groovyholmes
09.07.2016, 21.39
Jep, kusipäisten aaToistaiseksi autolla ajaessani yksikään pyöräilijä ei ole uhannut henkeäni vaikka olisi töpeksinyt. Tuskin näin koskaan käykään. Samaa en voi sanoa autoilijoista.
Tämä. Hienosti tiivistetty[emoji3]
groovyholmes
09.07.2016, 21.40
Jaahas. Erroria anto ja silti julkas! Saa poistaa...
Ihan sivunvaihdon takia, että näkyy!
Jep, kusipäisten faceryhmä. Toistaiseksi autolla ajaessani yksikään pyöräilijä ei ole uhannut henkeäni vaikka olisi töpeksinyt. Tuskin näin koskaan käykään. Samaa en voi sanoa autoilijoista.
Juuri näin. Sen verta lisään että, Toistaiseksi autolla ajaessani yksikään pyöräilijä ei ole uhannut henkeäni eikä omaansa vaikka olisi töpeksinyt.
orc biker
10.07.2016, 05.53
Aika pelottavaa, että huomattavan osan videon kommentoijista mielestä tuo oli autoilijan vika. Pyöräilijä kiihdytti takaa sivulta täpärästi oikealta ohitse suoraan auton etukulman eteen. Ja sitten vetää hirveät raivarit kolahduksesta toivuttuaan. Näistä, sekä reaktioista näihin, huomaa hyvin, että liikenne on osa hullujenhuonetta, koska ihmiset ovat hulluja.
Kävin uteliaisuuttani lueskelemassa kyseistä fb ryhmää. En jaksanu kovin kauas selailla, mutta ryhmä lienee alkujaan perustettu succishomojen toimintaa kritisoimaan. Nyt kun niitä harvoja videoita kattoo, niin niissä pääosaa näyttelee tavallisia pyörällä liikkuvia kansalaisia, esim. Viimeisimpien joukossa äiti lapsi kyydissään. Joka kyllä tötöili, mutta ei ollu kippuratankoa, succikset ehkä, mutta piilossa. Missä ne videot näistä kaheleista maantieohjuksista viipyy. Vai ajaako niistä valtaosa sittenkin niin laidassa, ettei sitä naama punaisena kuvattua videota enää viitsikkään julkaista kun sen pari kertaa kotikoneen näytöltä katsoo.
nih..
Kävin uteliaisuuttani lueskelemassa kyseistä fb ryhmää. En jaksanu kovin kauas selailla, mutta ryhmä lienee alkujaan perustettu succishomojen toimintaa kritisoimaan.
<oma mutu>
Ryhmä näyttäis lähteneen jonkun kaveriporukan keskuudesta, vähän samaan tapaan kun täällä on kelviongelmien aihe. Yks joutuu hidastamaan töissä fillaristin takia, eikä ehdi minuuttien puitteissa kotiin. Toinen joutuu hidastamaan Strava-segmentillä koirankusettajan takia, eikä tullu ennätystä. Samaa asiaa, eihän liikenne oikeesti oo kummankaan kilparata, vaikka hitaammat harmittaiskin. Sitten mukaan on ilmestyny kovempaa rekkapenaa yliajoasenteella ja lurahti pöksyihin, kun eri tahot nosti ton esiin ja julkisuus oli valmis. Siinä kohin koitettiin vielä selitellä jotain kaunista, että ryhmän tarkotus on vaan saada rakentavaa keskustelua fillaristien kanssa. :)
</oma mutu>
^ihan alkuperäinen idea oli miksi ajaa pyörällä ajoradalla kun kelvi menee vieressä. Se, että meneekö kelvi kummalla puolen, onko se edes ajokunnossa tai onko sitä edes olemassa ei ollut merkitystä vaan porukkaa ttutti ajoradalla ajavat pyöräilijät. Etenkin niitä kuskeja joilla on 50000tkg painavat yhdistelmät ja niiden hidastaminen ja uudelleen kiihdytys kuluttaa 798l/km. Jossain vaiheessa sit ilmestyi pyörävideot missä ihmiset loukkaavat pahasti itseään, ymsp. Siinä vaiheessa hyppäsin satulasta..
orc biker
10.07.2016, 23.36
First world problems. On ihan käsittämätöntä, miten pienestä joillain pinna palaa.
Sirkkeli
11.07.2016, 06.30
käsittääkseni alunperin toi lähti "vastatoimena" sille "minä pysäköin pyörätielle"-ryhmälle. Kai se käy närästään kun koittaa töitänsä tehdä ja jokapaikassa seisoo joku pässi kuvaamassa, ja suurin osa nillittää ihan turhaan. Yhdyn Orc Bikerin ylläolevaan kommentťin, molempien ryhmien osalta.. ainakin osittain.
käsittääkseni alunperin toi lähti "vastatoimena" sille "minä pysäköin pyörätielle"-ryhmälle.
Sieltä ryhmästä tuo tosiaan lähti. :)
^ näin teki, mutta kohteena oli ajoradalla ajavat vaikka jne.. Mut ainahan kitisijät syyn keksii.
Huvittavintahan kummassakin on, että postaillaan kuvia ihan laillisesta toiminnasta. Pyörätiellehän saa pysäköidä tietyin ehdoin ja moni kuva näyttäis enempää tietämättä just siltä. Ja toisessa on monta kuvaa pyörästä ajoradalla, kun vieressä menee jalkakäytävä. :)
Yleinen reagointi molempiin vielä selityksen jälkeenkin on, että väärin se silti on. Kun ei edes halua ymmärtää..
Pyörällä ja autolla
11.07.2016, 17.11
Huvittavintahan kummassakin on, että postaillaan kuvia ihan laillisesta toiminnasta. Pyörätiellehän saa pysäköidä tietyin ehdoin ja moni kuva näyttäis enempää tietämättä just siltä. Ja toisessa on monta kuvaa pyörästä ajoradalla, kun vieressä menee jalkakäytävä. :)
Yleinen reagointi molempiin vielä selityksen jälkeenkin on, että väärin se silti on. Kun ei edes halua ymmärtää..
Sori nyt vaan mutta pyörätielle tai jalkakäytävälle pysäköinti on aina kielletty.
Tieliikennelaki 27 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai
että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.
Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä
viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien
jatketta.
Pysähtyä saa tietyin ehdoin jotka ovat tarkkaan rajattuja.
Tieliikennelain 27.3 §:ssä asetetaan tiukat kriteerit sille, milloin auton
saa pysäyttää jalkakäytävälle tai pyörätielle:
1) Pysäyttäminen saa kestää vain lyhyen ajan
2) Pysäyttämisen syynä on ajoneuvoon nouseminen tai kuorman
purkaminen/lastaaminen
3) Läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa
4) Pysäyttämiseen on pakottavia syitä
5) Pysäytetty ajoneuvo ei saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja
pyörätiellä kulkemista
6) Kuljettajan on pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä
7) Kuljettajan on tarvittaessa
siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse jalkakäytävällä ja
pyörätiellä kulkemista.
Jotta pysäyttäminen jalkakäytävällä tai pyörätiellä olisi lainmukainen
toimenpide, täytyisi kaikkien edellä mainittujen kriteerien täyttyä.
Säännöksen sanamuodosta käykin ilmi, että lainsäätäjä on tarkoittanut TLL
27.3 §:n eräänlaiseksi hätäratkaisuksi sellaisiin tilanteisiin, joissa
mikään muu ratkaisu ei kerta kaikkiaan ole mahdollinen.
(Tällainen tilanne syntyy esimerkiksi silloin, kun kadulla olevat
raitiovaunukiskot estävät pysäyttämisen ajoradalla).
Tätä tulkintaa tukee myös Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden
professori Matti Tolvasen näkemys teoksessa Tieliikenteen käsikirja 2014.
Tolvanen tulkitsee lainkohtaa siten, että lyhytaikainen pysäyttäminen
jalkakäytävällä tai pyörätiellä on sallittua ainoastaan poikkeustapauksissa.
Lisäksi jalankulkijoille on jätettävä vähintään puolet jalkakäytävän
leveydestä. Lisäksi Tolvanen toteaa, että missään tapauksessa ajoneuvoa ei
saa pysäyttää jalkakäytävälle tai pyörätielle pelkästään sen vuoksi, että
kuljettaja ja purkausmiehistö täten helpommin voisivat suorittaa
tehtävänsä".
Pysäköinti jalkakäytävälle tai pyörätielle on tieliikennelain nojalla aina
kiellettyä. Työmaiden ja muuttojen kaltaisissa tapauksissa tarvittava tila
on erikseen vuokrattava kadunpitäjältä eli yleensä kaupungilta
Tieliikennelaki 27 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai
että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.
Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä
viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien
jatketta.
Ei meikäläiselle ole kyllä tullut vielä mieleen uhkailla jalkakäytävälle/pyörätielle pysäköijiä yliajolla, vaan lähinnä kilkuttelen kellolla kun eihän noiden talojen taakse näe, ja kuka tahansa saattaa juosta eteen tai avata auton oven kun olet autoa ohittamassa.
Täällä Espoon erityistalousalueella ovat erikoistuneet myös tuohon kevyen liikenteen väylien tukkimiseen rakennustyömaiden takia. Kun kolmantena aamuna jouduin heittämään U-käännöksen kun paikallisesta lähiöstä lyhintä reittiä tielle johtava kevyen liikenteen väylä oli tukkeessa lastia purkavasta rekasta ja kiertämään ylimääräisen kilometrin, niin piti oikein jututtaa kavereita. Kun kysyin, että olisiko edes kohtuullista, että olisivat pistäneet liikennemerkin tai liikenteen ohjaajan kertomaan suljetusta tiestä, tuli vastaukseksi tyhjiä katseita ja vastaus " ei tässä mene kuin varttitunti ". Jatkoin siiitä kysymällä, onko kohtuullista, että joudun odottamaan työmatkalla varttitunnin kuormansa purkua tai kiertämään kilometrin siksi kun eivät ole vaivautuneet järjestämään opastusta, joka olisi pari sataa metriä aiemmin voinut kertoa tien olevan tilapäisesti tukossa, tuli vastaukseksi vaan olan kohautteluja.
Ei minua niin haittaa ajella työmatkalla ylimääräinen kilometri - kuntoni vuoksi työmatkoja muutenkin poljen - mutta ketuttaa toi muista piittaamaton asenne.
Täällä Espoon erityistalousalueella ovat erikoistuneet myös tuohon kevyen liikenteen väylien tukkimiseen rakennustyömaiden takia. Kun kolmantena aamuna jouduin heittämään U-käännöksen kun paikallisesta lähiöstä lyhintä reittiä tielle johtava kevyen liikenteen väylä oli tukkeessa lastia purkavasta rekasta ja kiertämään ylimääräisen kilometrin, niin piti oikein jututtaa kavereita. Kun kysyin, että olisiko edes kohtuullista, että olisivat pistäneet liikennemerkin tai liikenteen ohjaajan kertomaan suljetusta tiestä, tuli vastaukseksi tyhjiä katseita ja vastaus " ei tässä mene kuin varttitunti ". Jatkoin siiitä kysymällä, onko kohtuullista, että joudun odottamaan työmatkalla varttitunnin kuormansa purkua tai kiertämään kilometrin siksi kun eivät ole vaivautuneet järjestämään opastusta, joka olisi pari sataa metriä aiemmin voinut kertoa tien olevan tilapäisesti tukossa, tuli vastaukseksi vaan olan kohautteluja.
Ei minua niin haittaa ajella työmatkalla ylimääräinen kilometri - kuntoni vuoksi työmatkoja muutenkin poljen - mutta ketuttaa toi muista piittaamaton asenne.
Se on vielä ihan hyvä tilanne jos joutuu pelkästään kilometrin kiertämään... mutta tuo kuurinniityn ja suurpellon välinen pätkä on erikoinen siitä että sen kiertämiseen meneekin jo useampi kilsa, ja liikennemerkit ei ole tosiaankaan kuin vasta kohdalla. Joo, on siitä toisinaan päässyt ilman pyöränkin kantamista, mutta aikamoinen härdelli se on joka kerta ollut kun siitä on mennyt. Kyseessä on ilman maastopyörää semmoinen musta pekka, jos läpi ei pääse, että tuota reittiä en uskalla nykään ajaa (tulee noin 5km lisää lenkkiä).
Hauskaahan on tosiaan kaakkois-espoosta bembölen suuntaan ajaessa että about kaikki vaihtoehdot on tukittu työmailla. Kauniaisista kaksi ~yhtä nopeaa vaihtoehtoa on tukittu työmailla, jopa tuomarilaan päin ajaminen on tuhoon tuomittu valtavan härdellin takia ja vaihtoehtoiset reitit alkaa hidastamaan tai on muuten hyvin ärsyttäviä. Luultavasti mitään reittisuunnittelua ei ole työmaiden ajoituksessa mieititty, vaan se on vähän voi voi, joka reitti on tukittu työmaalla, ja jokaisessa asenne pyöräilyä kohtaan on välinpitämätön. Tällä hetkellä reitti menee siis kauniaisten keskustasta nopeuden takia, mutta etenkin kotimatkalla joutuu työmaan kohdalla ajamaan ylämäkeen irtosoraa, ja jos vastaan tulee muita, niin täytyy arpoa että josko jossain kohtaa mahtuu tämän toisen kohtaamaan.
Sitten ihmetellään että fillaristit on joskus ajoradalla... Itse en yhtään ihmetellyt, tai harmitellut autolla ajaessa kun tuo kauklahden väylä räjäytettiin vuosi takaperin, kun siellä näkyi jalankulkijoita sekä pyöräilijöitä: härdellin kiertäminen jalan kesti 20min pidempään kuin ennen työmaan aloitusta. Pyörälläkin ajoradalla ajaminen oli huomattavasti suoraviivaisempi ratkaisu kuin alkaa vetelemään ihan ihme kiemuroita. Hymyilin vaan ja teki mieli näyttää autoa ajaessa peukkua täsmälleen oikeasta ratkaisusta jos joku uskalsi hyödyntää pyhää ajorataa.
Sori nyt vaan mutta pyörätielle tai jalkakäytävälle pysäköinti on aina kielletty.
"Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle."
Pyörällä ja autolla
11.07.2016, 19.10
"Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle."
Niin saa mutta niitäkään ei niin että haittaavat jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
Kyse oli kylläkin autoista tuossa sinunkin postauksessa.
Luulin kyllä postanneeni pidemmän jutun, enkä pelkästään tuota lainausta..
Tarkoitin tosiaan myös autoja, mutta myös mopoja ja fillareita, kun niitäkin postaillaan. Yhden kuvan perusteella on ihan mahdotonta sanoa onko joku esmes purkamassa kuormaa ja ihan laillisella asialla. Olet kyllä oikeassa, että lain mukaan silloin ollaan vain pysähdytty, ei pysäköity.
Sitten on taas näitä, joiden "kuorman purku" kestää tunteja, eikä mitään tapahdu. Kuorkki vaan on paikallaan liikkeen edessä isot ovet auki, eikä se pirkkojakaan kiinnosta, vaikka touhu on ihan jatkuvaa. Tosin jos tuosta yhdestä seuraamastani ollaan tarkkoja, niin siinä on vain jalkakäytävä, ei pyörätietä. :)
Taisin lentää ulos tänään ko. sivustolta, kun kehotin vaikka hakkaamaan vaimoa välillä, kun pitää kokoajan rypeä negatiivisuudessa.
Taisin lentää ulos tänään ko. sivustolta, kun kehotin vaikka hakkaamaan vaimoa välillä, kun pitää kokoajan rypeä negatiivisuudessa.
Priceless ❤️
Muutenkin siellä ryhmässä on tyhmää porukkaa, kun luulivat viestin yllyttävän väkivaltaan ja sen jälkeen julkaisivat kuvan viestistä tykänneistä.
Takamisakari
02.08.2016, 10.35
Mä olen seuraillut tuota "alusta saakka" kun oli vielä suljettu ryhmä. Tuohon aikaan keskustelu oli jonkunverran hurjempaa ja väkivaltaan yllyttäminen oli ihan peruskauraa. Nyt meno on pikkasen siistiytynyttä ja tosiaan tollasta perusurpoilua. Ihan pakko oli ottaa talteen kuvankaappauksella muutamia helmia, sitten kun se road rage osuu jollekin näistä sankareista päälle..
Pitkästä aikaa kävin lueskelemassa tuon ryhmän "antia" ja oli kyllä aika pelottavia (ja opettavaisia) kommentteja tuolla. "Yksi vähemmän" - kommentteja onnettomuuksista, joissa pyöräilijä on kuollut. "Kusipää-viherkommunisti"-nimittelyä, "keilataan, aurataan muutama". Kannattaa todella seurata ja lukea tuota ryhmää, niin saa käsityksen siitä millaisella asenteella jotkut autoilijat liikkuvat! :( Aika uskomatonta mitä ihmiset omissa nimissään oksentavat suustaan.
Pitkästä aikaa kävin lueskelemassa tuon ryhmän "antia" ja oli kyllä aika pelottavia (ja opettavaisia) kommentteja tuolla. "Yksi vähemmän" - kommentteja onnettomuuksista, joissa pyöräilijä on kuollut. "Kusipää-viherkommunisti"-nimittelyä, "keilataan, aurataan muutama". Kannattaa todella seurata ja lukea tuota ryhmää, niin saa käsityksen siitä millaisella asenteella jotkut autoilijat liikkuvat! :( Aika uskomatonta mitä ihmiset omissa nimissään oksentavat suustaan.
Ilmeisesti rikoksen tunnusmerkistö ei ylity kun poliisi ei ole kiinnostunut? Esimerkiksi voisi kuvitella että muiden pahoinpitelyyn tai potentiaaliseen tappamiseen viittaavat kommentit saattaisi ylittää rikokksen tunnusmerkit.
Blackborow
10.09.2016, 19.11
Ilmeisesti rikoksen tunnusmerkistö ei ylity kun poliisi ei ole kiinnostunut? Esimerkiksi voisi kuvitella että muiden pahoinpitelyyn tai potentiaaliseen tappamiseen viittaavat kommentit saattaisi ylittää rikokksen tunnusmerkit.
Ei kun tutkintapyyntöä tekemään.
Just tässä päivänä eräänä juttelin syyttäjän kanssa joka totesi että nämä Facebookin "tapan sut huora" -osaston jutut on hänellä aivan pinon alimmaisena... Näin siis niiden juttujen osalta, missä poliisi on tehnyt esitutkinnan loppuun ja laittanut paperit syyttäjälle syyteharkintaan. Varmaan suurimmassa osassa tulee SJP ihan pelkästään siksi että noita uhkauksia on koko netti täynnä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.