Näytä tavallinen näkymä : Cycloon voimansiirtoa uusiksi
Moikka
Apua tarvitaan, seuraavanlainen voimansiirto tällä hetkellä paikallaan GT cyclocrossissa:
Takavaihtaja Shimano Tiagra (ilmeisesti 9speed)
Takapakka Tiagra 9-lehtinen
Ketjut Tiagra
Edessä kampisarja kahdella kiekolla
Sora vaihtajat (ilmeisesti 9speed?
Kaikki mainittu voimansiirto todella kuluneet. Katselin uusia osia ja ehkä viisainta laittaa Shimanon 105 osaa tilalle. Onko tuo 9 lehtinen pakka jo ikääntynyttä kun ei meinaa löytyä sille sopivaa takavaihtajaa? Shimanon 105 löytyy 10 tai 11 speed vaihtajaa edulliseen hintaan.
Toimiiko 10 speed takavaihtaja 9 lehtisen takapakan kanssa?
Ja vielä viimeisenä, netistä olen yrittänyt etsiä takavaihtajan korvaketta tähän pyörään kun talven kaatumisen seurauksena vääntynyt.
Tässä linkissä etsittävä malli mutta tilapäisesti loppunut:
http://www.fillarikellari.fi/takavaihtajan-kiin-korvake-gt-cyclocross-g10-4
Hääppönen
26.06.2016, 17.25
Tuolta vaihtajan korvaketta: http://derailleurhanger.com/index.htm
Kyllä pitäisi kymppivaihtaja toimia ysikahvojen ja pakan kanssa kanssa...
Kaikki mainittu voimansiirto todella kuluneet. Katselin uusia osia ja ehkä viisainta laittaa Shimanon 105 osaa tilalle. Onko tuo 9 lehtinen pakka jo ikääntynyttä kun ei meinaa löytyä sille sopivaa takavaihtajaa? Shimanon 105 löytyy 10 tai 11 speed vaihtajaa edulliseen hintaan.
Siinähän on jo lähes koko osasarja vaihtolistalla (tarkoitatko Sora-vaihtajilla kahvoja? Ne, kuten kaikki muukin Sora-osasta on 9-vauhtista). Kannattaa kyllä harkita niiden päivitystä könttänä, voi tulla kokonaisuudessaan halvemmaksi ja ainakin helpommaksi. Esim. jos jostain löytyisi vaikka 4700 Tiagra 2x10 tai 5800 105 2x11 setit ilman maantiejarrulänkiä.
Kyllähän noita 9-osia vielä kohtuullisesti löytyy mutta lähinnä juuri Tiagra/Sora osastoa (ja vanha Deore XT yms.), kun nuo ylempiarvoiset maantieosasarjat on päivittyneet siitä jo aikoja sitten eikä niitä löydä kuin korkeintaan jotain vanhaa varastoa.
Jep, Sora kahvoja tarkoitan. Jarrut on vielä hyvässä kunnossa. Taidan kallistua tuon Shimano 105 5800 2x11 setin puolelle. Gt cyclolla nyt 4 vuotta ajanut ja pyörä ajoasentoineen muovautunut todella mahtavaksi lenkkikaveriksi.
Osasarjan vaihtoon minulla on tarvittavat työkalut ja hieman kokemusta, itse ajattelin vaihtaa ja jos säätöjen suhteen osaaminen loppuu niin siihen apua saatavana.
... ja takakiekkoon sit se 11s vapaaratasrunko sille 11s pakalle oli varmaan jo katottuna ...
10s suattaa käyä ilman isompia rimpuiluja,butjetin puitteissa kukin...
Ei tietenkään ole vapaaratas hommia katsottu... 10 speed setille ei siis tarvi erikoista vapaaratasta?
Nettiä selasin, Shimanon 105 10 speed voimansiirto ilman jarruja voisi olla pätevin vaihtoehto.
Shimanon 8/9/10 maantiepakat menee samalle vapaarattaalle, 11-lehtinen tarvitsee sitten leveemmän. Jos 2x10:nä pysyttelee, niin silloin vaihtoehdot on tuo 5700 105 (jos jostain vielä löytyy) tai 4700 Tiagra.
Kymppiosia löytyy hyvin ja hyvin valitulla pakalla pääsee hyvään tulokseen. Kahvat ja muutkin kamat kannattanee tilata Saksasta. Kampisarjaan joutuu varmaankin vaihtamaan rattaita myös.
http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-dual-control-shifters-set-sti-105-st-5700-2x10-speed-black-43333/wg_id-439
Bike Discountista juurikin meinaan tilata. Onko suositusta pakalle? Miksi kampisarjaan pitää vaihtaa rattaat, onko sarjassa vakiona liian iso/pieni hammastus?
Vaihtajan korvake löytyi Hääppösen linkistä ja tilaukseen meni. Koetin suoristaa vanhaa vääntynyttä korvaketta, hieman sain kulmaa suorempaan mutta toisesta päästä alkoi menemään mutkalle. Yllättävän hintavia nuo korvakkeet...
Kerroit neljä vuotta ajetun, kampiinkin on syytä uusia rattaita, kun uusi ketju ja pakkakin tulee, jos on hyvin runsaasti ajettu. Kaiken sanoit olevan kovin kulunutta. Samalla voi miettiä rattaiden kokoa.
Maasto ja ajo ratkaisee rattaiden piikit ja sopivan pakan, ovat vähän makukysymyksiäkin. Minä olen tiivistänyt välitysalaa molemmista päistä, niin voi mukavammin ajaa, tosin maastoni on tasankoa. Tehtaan jäljiltä usein vuoristovälitykset.
Olin jo illalla katselemassa uutta kampisarjaakin mutta tajusin että kyllä pelkät uudet etukiekot riittää kun uusii samalla keskiölaakerin. Pitää tosiaan katsoa tarkkaan minkäkokoiset kiekot tilaa.
Nyt on Shimanon 105 sarjaa katsottu ja hieman yli 300e budjetilla saa Shimanon 105 10 vaihteista voimansiirtoa uusittua. Päivitän vielä myöhemmin mitä tilasin ja millaisia ongelmia saapuu asennus vaiheessa...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.