Näytä tavallinen näkymä : Tuubikumi npompottaa
Moi
Minulla on ongelma tuubikumien kanssa.
Vaihdoin vanhaan DBS:n kilpuriin haurastuneiden renkaiden tilalle uudet tuubit. En käyttänyyyt liimaa enkä teippiä. Ajettaessa takarengas takoo ja paukuttaa venttiilin vierrestä. Vanteessa ei ole mitään vikaa siinä kohdassa. Renkaassa on venttiilin vieressä pieni kohouma, mitä ei kunnolla tunne kädellä. EN kuitenkaan usko että tuubi olisi venynyt tai kärsinyt, sillä se on aivan uusi.
Et laittanut tuubia millään kiinni? Aika hurjaa...
Oletko varma että pompottaa venttiilin vierestä?
Kokeile laittaa tuubin venttiilin ympäri sähköteippiä siten että se on se teippi mikä ottaa kiinni vanteen reikään eikä itse metallinen venttiili. Lisäksi kokeile laittaa teippiä vastapainoksi venttiilin vastaiselle kehän osalle. Pidä pyörää ilmassa satulaputkesta ja pyöräytä kampia --> pompottaako enemmän/vähemmän? Jos vähemmän, lisää teippiä vielä lisää vastapainoksi. Toista testi.
Mutta sinuna ottaisin tuubin välittömästi irti, ja LIIMAISIN sen kiinni. Muuten voi käydä ohrasesti kun ekan kerran kanttaat mutkaan pyörälläsi.
Liimaamattoman/teippaamattoman tuubin kanssa voi käydä myös niin, että ensimmäinen kiihdytys tai jarrutus repii venttiiliä melko rajusti, kun rengas pyrkii pyörimään kehällä.
Istuuko muuten venttiili venttiilinreikään napakasti? Joskus olen joutunut hieman siistimään liima yms. rippeitä venttiilin juuresta, jotta se ei jää koholle vanteella.
Liimaamattoman/teippaamattoman tuubin kanssa voi käydä myös niin, että ensimmäinen kiihdytys tai jarrutus repii venttiiliä melko rajusti, kun rengas pyrkii pyörimään kehällä.
Istuuko muuten venttiili venttiilinreikään napakasti? Joskus olen joutunut hieman siistimään liima yms. rippeitä venttiilin juuresta, jotta se ei jää koholle vanteella.
Juuri näin! Liimaamaton tuubi liikkuu jarrutuksen tai kiihdytyksen takia, aiheuttaen venttiilin vääntymisen ja sen johdosta renkaan "vääntymisen". Mielenkiinnosta kysyn, että miksi ajelet liimaamattomalla tuubilla? Riskaapelia hommaa ja sen riskin voi hyväksyä ainoastaan lenkillä tapahtuneen rengasrikon jälkeen, jotta pääsee kotiin liimailemaan sitä.
Kiitos vastauksista.
En ole kyseisellä pyörällä ajanut vuosiin. Omassa pyörässäni ei ole tuubeja, vaan sisuskumit. Fiksasin pyörän iskälle isänpäivälahjaksi. Edellinen kumi oli liimattuna, ja liimat oli paakkuuntuneet, mikä aiheutti pompotusta. Nyt liimoja ei ole. Sössin teipin asennuksen kanssa ja jouduin poistamaan teipit. Kokeilin pyörää kuitenkin toimivuuden testaamiseksi.
Kumi pompottaa venttiilin kohdalta kun ajan. Pyörän pompotuksen huomaa myös pyörän ollessa väärinpäin ja pyöritettäessä kampea. Venttiilin molemmilla puolilla on sellainen tasainen kohta/lievä kuoppa, mikä ehkä viittaa venttiilin huonoon istuvuuteen. Kuitenkin mielestäni venttiili uppoaa ihan pohjaan saakka.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.