Näytä tavallinen näkymä : Eturattaan vaihto vanhaan Helkamaan
madenhacker
21.06.2016, 00.39
Minulla on Helkama Vaeltaja (28") jostain 1990-luvun alusta ilmeisesti. Ketjut tippuilee kiristettynäkin jatkuvasti ja eturatas näyttää hyvin kuluneelta. Ilmeisesti se ratas pitäisi siis vaihtaa.
Pyörässä on sen verran vanhat osat, ettei ainakaan lähin Helkama-myyjäni osannut auttaa. Osaisiko täällä joku sanoa, millä tavalla tuollainen eturatas vaihdetaan (lähteekö helposti perustyökaluilla?) ja saisiko tarvittavat osat helposti ja huokeasti jostain?
Yksi kysymys tässä tietysti on, onko operaatio yleensä kannattava, vai pitäisikö ostaa uusi pyörä.
Tässä on kuvat:
https://postimg.org/image/ytgealtif/
https://postimg.org/image/vq39ofugh/
Kyllähän noita perus fauberien rattaita pitäis joka pyörähuollosta löytyä. Ratas ei montaa euroa maksa ja kannattaa samantien vaihtas takaratas ja ketjutkin.
Tuota Fauberin ratasta löytyy tuhansia kiloja pyöräliikkeiden varastoista ympäri Suomea. Liekö kyseisellä Helkama-kauppiaalla hinku käyttää tietämättömyyttäsi hyväkseen ja myydä sinulle uusi pyörä. Ehdottomasti kannattava homma. Ketju tietysti myös uusiksi. Todennäköisesti takaratas on vieläkin kuluneempi ja se uusiksi myös. Sen jälkeen pyörä toimii niiden osalta, kuin uusi.
Useimmissa kaupungeissa on myös erilaisia työpajoja tai kierrätyskeskuksia, joissa kunnostetaan pyöriä. Niistä kannattaa kysellä. Ja mummosi naapurin liiterin takana todennäköisesti lojuu vähintään kolme pyörää, joissa on sopivia osia.
Olikos noissa rattaat jotenkin niitattu kiinni,että helpommin vaihtaa koko kammet?
madenhacker
21.06.2016, 15.43
Kahdeksannesta pyörähuollosta löytyi. Järjestyksessä toisessa olisi periaatteessa kuulunut valikoimaan, mutta oli loppu. Kuulema siinä tulee olemaan aikamoinen vasarointi edessä.
Eikait siinä juuri tarvi vasaroida, varsinkaan jos kampi lähtee pois laakerikuppeja irroittamatta.
Ratas lähtee pois kun irrottaa sisäpuolelta laakerikoolin.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Vasarointi ? Ei kuulosta oikealta työmenetelmältä. Toki tuon vastapuolella "mutterin" voi joutua naputtelemaan irti ( tarkista kierteen suunta), mutta ei siinä vasarointia pitäisi tarvita...
https://www.youtube.com/watch?v=2gVEqJ5mYns
Noita Fauber keskiöitä on periaatteessa kahta mallia. Uudempi ja vanhempi. Uudemmassa pitää ottaa vain rattaan vastapuolinen laakerikuppi irti ja kampi mahtuu pois keskiöstä. Vanhassa mallissa taas joutuu irrottamaan molemmat laakerikupit, jotta saa kammen pois ja rattaan vaihdettua. Jos tuo on -90 luvulta, niin aivan varmasti uudempaa versiota. Ratas irtoaa kammesta pikkurillin voimalla. Ei mitään lukitusta siinä, kun laakerikartion ottaa kammesta pois. 15 minuutin homma.
arctic biker
21.06.2016, 18.06
Minä taas muistelen ettei painettavia Fauberlaakerikuppeja tarviis ees irrottaa, kampi ilman vasenta poljinta tulee sujuvasti pois,
No, näinhän se taisi olla, kuten artic biker, tuossa ylempänä loihe lausumaan. Näissä "moderneissa" malleissa tuo rattaan vaihto on sitten viisi minuuttia.
arctic biker
21.06.2016, 19.57
Toki tuo riesa vielä että monissa Fauberkammissa on ratas hitsaten kiinni. Jotenkin muistan että muinaisavuosisani oisin yhden kammenrattaan pannu Migillä kiinni.
madenhacker
21.06.2016, 20.16
Kaikki ohjeet näyttää olevan vain keskiön vaihtoon. Jos tällä kertaa vaihtaisin vaan eturattaan... Pitääkö silti avata sieltä toiselta puolelta? Tuossa eturattaan puolella ei oikein näy mitään, mistä sitä lähtisi irrottelemaan.
edit: ilmeisesti siis pitää, "vastapuolinen laakerikuppi"
Kaikki ohjeet näyttää olevan vain keskiön vaihtoon. Jos tällä kertaa vaihtaisin vaan eturattaan... Pitääkö silti avata sieltä toiselta puolelta? Tuossa eturattaan puolella ei oikein näy mitään, mistä sitä lähtisi irrottelemaan.
edit: ilmeisesti siis pitää, "vastapuolinen laakerikuppi"
Pitää avata toiselta puolelta, jotta saat kammen vedettyä ulos. Sitten rattaan puolimmainen kartio irti ja ratas irtoaa. Uusi paikoilleen ja kartio kiinni. Kampi takaisin ja toisen puolen kartio, tomusuoja, lukkorengas ja kiristysmutteri. Toki kuularenkaan sinne takaisin. Veikkaisin keskiösi olevan niin uusi, että kuulakuppeja ei tarvitse irroittaa saadaksesi kammen ulos.
madenhacker
21.06.2016, 21.12
en nää mitään kaartiota rattaan puolella. kuulalaakeri irtosi sieltäkin ihan omia aikojaan, mutta muuta sieltä ei oikein löydy. joku lukkorenkaan näköinen kohta sielläkin on rattaassa, mutta ei kai sitä siitä rattaan puolelta enää tarvii mitään naputella.
en nää mitään kaartiota rattaan puolella. kuulalaakeri irtosi sieltäkin ihan omia aikojaan, mutta muuta sieltä ei oikein löydy. joku lukkorenkaan näköinen kohta sielläkin on rattaassa, mutta ei kai sitä siitä rattaan puolelta enää tarvii mitään naputella.
Kyllä siinä on kartio. Molemmilla puolilla on kartio, kuularengas ja kuulakuppi. Naputtelet sen rattaan vieressä olevan kartion irti. Se lukitsee rattaan paikoilleen.
madenhacker
21.06.2016, 22.34
Joo, sen eturattaan sai liikkeelle, kun naputteli sen päällä ollutta lukkorengasta kymmenisen minuuttia (se ihan ensimmäinen lukko vasemmalla puolella sen sijaan aukesi aivan parilla iskulla). Hommat jäi tänään siihen, että vasemman puolen poljinta en saanut irti (vaikka käsittääkseni väänsin ihan oikeaan suuntaan eli vasenta poljinta myötäpäivään), mutta siihen pitää etsiä joku asianmukainen työkalu sitten huomenna. En tiedä, miten tuon olisi saanut auki ilman, että koko paketti tulee ulos ja kuulat lentää helvettiin, mutta onhan mulla toinen keskiö laittaa tilalle. Pitää vaan kattoa, meneekö ne osat nätisti takas vai onko siinäkin jotain mysteeriä.
Noh, verrattuna Monarkin peruspyöriin, missä eturatas+kampi-osan saa vaihdettua koskematta polkimiin tämä on kyllä aikamoisen huono systeemi, mikä tässä Helkama Vaeltajassa on (todennäköisesti tosiaan 1990-luvun alkupuolta, mutta en ole varma).
Kuulat on kuularenkaassa, ellei se ole jauhautunut pois ja kuulat ovat irtonaisina. Jos irtonaisina, niin osta uudet kuularenkaat. Jos taas laitat irtokuulat takaisin, niin joudut lisäämään yhden ylimääräisen kuulan puolelleen. Älä yritä laittaa kahta. Kuulien välille pitää jäädä vajaan kuulan kokoinen väli, kun vedät ne kuulakuppiin tiukasti yhteen. Asennus käy helposti vaseliinilla, eli kupit täyteen vaseliinia ja oikea määrä kuulia kuppiin.
madenhacker
22.06.2016, 16.47
Nyt jäljellä olis asentaa nuo kiristysrenkaat, mitkä tässä kuvassa on kaksi ala-oikealla olevaa:
http://www.fillarikellari.fi/media/catalog/product/cache/1/image/250x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/1/3104-0008_org_C3200007.jpg_13.jpg
Ei vaan mitään tietoa, millä logiikalla ne kiristetään, kun niissä ei ole kierteitä, eikä ne veny.
Olen käyttänyt tätä räjäytyskuvaa ohjenuorana keskiön kokoamisessa. Tämän mukaan nuo kiristysosat tulisi päällimmäiseksi (kuvassa kaksi äärivasemmalla olevaa). En ole kuitenkaan ihan varma, näyttääkö tämä kuva oikein.
http://www.pianetadueruotesrl.it/images/2289caff18d845b831eb685ff4bca846.jpg
Tuossa kuvassa on akseli väärin päin. Ensin hammasratas kanssa sitten oikealta lähtien
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
madenhacker
22.06.2016, 17.41
Tuossa kuvassa on akseli väärin päin.
No minun fauber-akselissani on onneksi se ulkonema eturattaalle, että sitä ei saa väärin päin laitettua.
Toivottavasti laakerit on kuvassa oikein päin.
Ensin hammasratas kanssa sitten oikealta lähtien
Niin, mutta varsinainen ongelma oli, miten nuo mainitsemani kaksi osaa laitetaan kireälle, kun niissä ei ole kuin jotain lovia, jotka eivät näytä osuvan mihinkään.
Matti Heikkinen
22.06.2016, 18.35
jos tarkoitat Fillarikellarin kuvassa olevia kirkkaita osia toinen on aluslevy ja toisessa pitäisi olla sisällä kierteet millä se ruuvataan kampeen,sillä kiristetään laakerin kireyttä säätävä kuulakuppi paikalleen
madenhacker
22.06.2016, 18.44
jos tarkoitat Fillarikellarin kuvassa olevia kirkkaita osia toinen on aluslevy ja toisessa pitäisi olla sisällä kierteet millä se ruuvataan kampeen,sillä kiristetään laakerin kireyttä säätävä kuulakuppi paikalleen
Tosiaan siinä paksummassa osassa onkin kierteet. Oletin kai, että se on liian ohut kierteitä ajatellen, mutta on siinä kierteet. Jos tuo sitten tulisikin kuulakupin päälle, jää vielä kysymys, miten tuo kaikista pienin osa sitten kiinnitetään.
Tosin kaikissa räjäytyskuvissa, mitä tulee vastaan, tuo selvästi isompi kierteillä varustettu osa on aina kuulakupin päällä, mikä herättää epäilyksiä.
Ilmeisesti tuo linkkaamani räjäytyskuvan antama järjestys ei ollut oikea fauber-keskiölle. Valitettavasti en ole löytänyt fauber-keskiön räjäytyskuvaa (ainakaan ihan samanlaista, kuin minun osani).
madenhacker
22.06.2016, 20.24
Okei, tajusin vihdoin, että toisin kuin eräs ammattilainen oli sanonut, tuo oli aika erilainen keskiösetti, minkä olin ostanut, kuin mikä Helkamassani oli. Sain vaihdettua kuitenkin eturattaan lisäksi itse laakerit, mitkä näyttivät olevan samanlaiset molemmissa seteissä. Tuossa minun pyörässäni esim kuulakupit näyttävät olevan osa runkoa, ja muutenkin osat enemmän tai vähemmän eri kokoiset... Mutta en tiiä onko noilla muilla osilla niin väliksikään, eikö tärkeintä ole, että laakerit tuli kuntoon (olettaen, että tuolla nyt ajelee, testiajo vielä tekemättä)
Nyt en ymmärrä ongelmaasi. Sinähän olet purkanut oman fauberkeskiösi ja tiedät mitä osia siinä on. Miksi katsot sitten kellokeskiön kuvaa. Fauber, kuten muutkin keskiöt ovat maailman yksinkertaisimpia asioita. Lähdetäänpä nyt alusta. Ajattele, että katsot pyörääsi ylhäältä, satulasta istuen. Silloin ratas jää oikealle. Ensin kampeen tulee ratas, sen jälkeen tomusuoja, jonka kiristät laakerikartiolla. Siinä samalla kiristyy ratas paikoilleen. Kuten olet huomannut rattaassa on toinen reikä, joka menee kammessa olevaan tappiin, joka estää rattaan pyörimisen.
Sitten sujautat kampeen kuularenkaan ja sen jälkeen työnnät kammen keskiörumpuun. Kuulalaakerin osaat varmaankin laittaa oikein päin?
No, niin. Nyt laitat vasemmalle puolelle kuulalaakerin. Vaseliinit tietysti mukaan. Sen jälkeen kierrät laakerikartion kampeen kiinni, siten että kartio menee kuuliin kiinni. Sen jälkeen laitat sen vasemmanpuolen tomusuojan paikoilleen. Huomaa siinä pienet pykämät sisäpuolella. Ne kuuluvat laakerikartion kolosiin. Tällä tomusuojalla saat kiristettyä kartion sopivalle kireydelle ihan käsivoimin.
Nyt laitat kampeen tomusuojan jälkeen sen ohuen lukkorenkaan. Lukkorenkaassa on sisäpuolella pieni nystyrä ja se nystyrä menee kammessa olevaan pieneen uraan. Tämän lukkorenkaan tehtävänä on estää kartion kiristyminen, kun seuraavaksi kierrät siihen viimeisen osan, eli kiristysrenkaan. Siinä on ulkokehällä kahdessa, tai useammassa kohdassa, koloset, joita lyöntituuralla naputtamalla kiristät sen. Nyt keskiö on valmis.
Pyöritä kampea. Jos se ei pyöri vapaasti, niin se on liian kireällä. Silloin avaa viimeiseksi kiertämääsi kiristysrengasta siten, että saat tomusuojasta kääntämällä avattua laakerikartion painetta kuularenkaalta. Käännä vaikka puolikierrosta auki ja kiristä kiristysrengas uudestaan. Jos taas keskiössä on klappia, niin kiristä em. systeemillä, eli avaat viimeisen kiristysrenkaan ja käännäät tomusuojasta hieman laakerikartiota kireämmälle.
Ei se sen vaikeampaa ole. Ensi kerralla se menee heittämällä kuntoon.
madenhacker
22.06.2016, 21.32
Fauber, kuten muutkin keskiöt ovat maailman yksinkertaisimpia asioita.
Kiitos ohjeista. Kuten edellisessä viestissä ehdinkin jo selittää, olin saanut erilaisen keskiösetin, kuin mitä pyörässäni oli, enkä tajunnut sitä heti.
Joka tapauksessa testiajo sujui huonosti. Ketjut putosivat kerran 20 km matkalla (en sitten uskaltanut sen jälkeen niin kovaa ajaakaan) ja monta kertaa voimansiirto jotenkin nytkähti metallisen kolauksen kera ja kerran näistä aikana ajoin seisoaltani, jolloin lensin tangon päälle. Eturattaan vaihdon oli tarkoitus korjata ketjujen putoilu ja voimansiirron nytkähdyksiäkin oli tullut jo aiemmin. Nyt jäi sitten mysteeriksi, miksi ketjut ei pysy ja voimansiirto poksuu, vaikka takakiekko on jostain maalis/huhtikuulta, ketjut uudet ja kiristetyt, takaratas näyttää olevan OK ja eturatas juuri vaihdettu.
Olisko ketjulinja syyllinen, ketjun tulee kulkea rattailla melkoisen suoraan rattaiden välillä. Sen voi tarkistaa ketjun suuntaisesti takaa tai edestä katsomalla. Korjaus sopivaa prikkaa taka-aselille.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.