Näytä tavallinen näkymä : Shimano XT Hollowtech II -kampia ei saa uppoamaan millään
Penseilijä
19.06.2016, 13.10
Oli tässä aikomuksena päivitellä vaimon maasturia, jossa bottom bracket shell/muhvi/keskiöpesä (mikä lie) on 68mm kierteillä. Siinä oli ennen susi Truvativin X-flow kampisetti (jonka keskiössä lukee myöskin tuo 68mm) ja on tarkoituksena laittaa tilalle Shimanon XT FC-M770 eli 3x9 kampisetti. Tuo pitäisi sopia 68 ja 73mm muhveihin ja mukana tuli 3kpl 2,5mm spaceriä. Ohjeissa sanotaan, että 68mm rungoille noita spacereitä laitetaan 2 oikealle ja 1 vasemmalle puolelle rungon ja BB:n väliin. Ohjeet on tässä (http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/um/SI-1J10A-003-ENG.pdf).
Ei kun hommiin. Mukana tullut bottom bracket kiertyy paikalle nätisti. Ongelmana on nyt se, että tuo kammen akselipuoli ei mene rungon sisälle riittävän pitkälle vaikka paukutin sitä kumivasarallakin aika napakasti. Sitä akselia/spindleä jää näkyviin noin sentti oikealle puolelle ja sitä ei tule tarpeeksi näkyviin vasemmalta puolelta, että vasemman kammen saisi siihen kiristettyä. Se end cap (vai mikä lie) ei ota kierteille asti.
Mikähän neuvoksi vai teenkö jotain väärin? Toivottavasti alla oleva kuva selventää hiukan. Kiitokset neuvoista!
http://i.imgur.com/SESZwHn.jpg?1
Näyttäis vetopuoli jäävän aika ulos,paljonkos tuos on ketjulinja nyt ? Monta prikkaa oli vanhoil laakereilla?
Vähennä prikkoja vaik yx/puoli,saako kammen sit kiinni ?
edit.HMK:n huomio varmaan oikea,tuo pieni kierous varmaan paskonu ne edelliset laakerit.
Kannattaako vaikka kokeilla, meneekö rataspuolen kampi pohjaan asti jos toisen puolen laakeri on irroitettu pois? Näkisi ainakin, kummasta päästä ottaa kiinni. Voiko noiden asennuksessa käydä niin, että eri puolten laakerit eivät ole tarkasti saman suuntaiset ja siksi ahdistaa?
maalinni
19.06.2016, 14.48
Kannattaako vaikka kokeilla, meneekö rataspuolen kampi pohjaan asti jos toisen puolen laakeri on irroitettu pois? Näkisi ainakin, kummasta päästä ottaa kiinni. Voiko noiden asennuksessa käydä niin, että eri puolten laakerit eivät ole tarkasti saman suuntaiset ja siksi ahdistaa?
Sen takia keskiö pitää feissata.
edit: siinähän se vika taitaa olla. Oliko siinä siis aiemmin nelikanttikeskiö? Vie pyöräliikkeeseen feissattavaksi, eli ne tasaa muhvin päät.
Asensin eilen samanlaisen. Yllättävän paljon vaati vemputtamista ja kumivasarointia vaikka vanha satsi (FC-M760) lähti lähes itsestään pois. HMK:n vinkkiä en käyttänyt eikä feissaukseen ollut työkaluja.
maalinni
19.06.2016, 15.05
^ vemputtaminen ja vasarointi korvaa monta hienompaa työkalua!
tirsintarsi
19.06.2016, 17.22
Meneekös ne laakerikupit nätisti akselille irtaallaan pyörästä?
^ vemputtaminen ja vasarointi korvaa monta hienompaa työkalua!
:) Pelkkä iso moskakin riittää.
Pitäis mennä perille saakka kämmenen lyönnillä, kumivasaralla kuitenkin. Menikö normaalin helposti tuohon saakka mitä kuva kertoo? Ei kait muhvi ole kuitenin 73mm? Muhvin päistä olisi hyvä hieraista maalit pois hienolla hiekkapaperilla kapulaa tukena käyttäen.
Minustakin tuo on jo pohjassa, mutta jos tarpeeksi isolla vasaralla lyö niin muovirikat painuu kasaan.
:) Pelkkä iso moskakin riittää.
Taisi syntyä vähän väärä kuva voimankäytöstä. Ainakin omassa akselissani on pientä säännöllistä uraa ikään kuin sorvin jäljiltä, joka esti akselia liukumasta vapaasti laakerin läpi. Tiukka sovitus takaa, että akseli ei lähde luistamaan laakeria vasten, kuten vanhassa kampisarjassani oli käynyt.
Vasarointi ei ole koskaan hyväksi laakereille, mutta muuten olisi jäänyt asentamatta.
Juuri tuon viimeisen puoli senttiä viiva sentin on joskus joutunut murjomaan jopa laudanpalalla ja normi vasaralla, myös rotsattuihin runkoihin. Olen näihin tiukkoihin tapauksiin laittanut myös toisen puolen kammen paikalleen ja vuorotellen kiristänyt laakerin välyksen poistavaa muoviruuvia ja koputellut toista kampea pohjaan.
Vertasin kuvaa omaan pyörääni ja näyttäisi siltä, että juuri tuon 0,5 - 1 cm verran syvemmälle akselin pitäisi mennä. Vertaan siis pikkuratasta laakeriin. Tähän ei specerit vaikuta mitään. Muoviruuvilla voi tosiaan todeta naputtelun tehon ja tarpeen, mutta sitä kannattaa käsitellä hellävaraisesti.
Olisikohan Park Toolilla tähän ongelmaan hydraulinen prässi HP-1 :)
Taisi syntyä vähän väärä kuva voimankäytöstä. Ainakin omassa akselissani on pientä säännöllistä uraa ikään kuin sorvin jäljiltä, joka esti akselia liukumasta vapaasti laakerin läpi. Tiukka sovitus takaa, että akseli ei lähde luistamaan laakeria vasten, kuten vanhassa kampisarjassani oli käynyt.
Vasarointi ei ole koskaan hyväksi laakereille, mutta muuten olisi jäänyt asentamatta.
Eli tuolla akselin vasemmassa laidassa on sorvilla tehty karhennus?
Aika outoa. Eihän se päittäinen muoviruuvi toimi tuossa tapauksessa lainkaan ja laakerin voi moksauttaa päittäin liian tiukkaan.
Koneistusvirhe kiinalaisilta?
http://2.bp.blogspot.com/_UDKqV9h-R5g/TCgdgS8uCBI/AAAAAAAAAr4/2PHxWVosKLE/s1600/15greasespindlezz.jpg
Nyt kun näen kuvan niin sanoisin, että minulla oli juuri samanlainen. Muistin tuon keskellä olevan urituksen, mutta en sitä miten pitkälle sitä oli koneistettu. Kanitti aika tehokkaasti koko matkan, etenkin ihan lopussa. Se voi olla tarkoitus, valmistusvirhe tai sitten osa on liian halpa. Tätä end of life tavaraa ei varmaan ole kovin kiinnostavaa valmistaa, joten laaduntarkkailijoina voi olla harjottelijoita. Muoviruuvi ei todellakaan toimi tässä, kuten vanhemmassa kampisarjassa.
Penseilijä
19.06.2016, 21.59
Kiitokset hyvästä keskustelusta!
Vielä spekseistä sen verran, että muhvi on rungon pohjasta mitattuna 68mm ja vanha keskiö oli 68mm nelikanttikeskiö.
Kokeilin tuota HMK:n ehdotusta testata kammen akselin läpimenoa ilman keskiön vasenta puolta ja meni heittämällä läpi. Otin sitten oikeaa keskiön puolta takasin päin ja laitoin vasemman keskiön puolen paikalleen. Sitten keskiön oikean puolen ja tuuppasin kammen akselin sisään. Pysähtyi samaan paikkaan kun tuossa kuvassa, mutta ensimmäisellä yrittämällä tartti vasaraa jo, että pääsin edes sinne asti (jäi tuostakin puolisen senttiä vajaaksi). Päätin sitten tarjota vielä vasaraa ja sehän liikkui joka lyönnillä ja meni pohjaan. Sain toisen kammenkin kiinni mukavasti.
Ainoa mikä vielä hiukan hämää on se, että kammet ei pyöri kovin kevyesti ilman ketjuakaan (ei kauhean paljon kevyemmin kuin ketjun kanssa taaksepäin) ja pyörittäessä kuuluu hyvin pientä suhinaa. Jotain tuossa taitaa vielä olla. Tiedä sitten vaatiiko tuo sen maalinnin mainitseman feissauksen
Ei ne uutena pyörikkään, eli toimii varmaankin hyvin.
Taitaa asennuksen jumi kuitenkin johtua tuosta päiden kieroudesta, koska kampi meni ilman toista laakeria pohjaan.
Runkovalmistajat ovat tehneet jo kauan riittävän suoraksi nuo muhvin päät, mutta pyörien kasaajatehtaat maalaavat ja lakkaavat joskus melkoisen paksustikin rungot eikä päistä putsata maalia pois, kun asennetaan nelikanttikeskiö. Omissa asennkuksissa on riittänyt kevyt hionta ja ht2 kammet ovat uponneet paikoilleen kevyesti. Laakereissa on vaseliinia reippaasti joten kampien pyöriminen uudekseltaan on rasvaisen tahmeaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.