JiiÄm
18.06.2016, 11.17
Otsikossa kuvattu projekti olisi edessä, enkä haulla löytänyt täältä ketjuja, joten...
Alustavasti olen vaan kartoittanut miten tuo kannattaisi tehdä, ja tässä kohtaa em. operaation suorittaneiden kokemukset ovatkin arvokkaita ja koska noita napoja on varmasti vielä porukalla käytössä luulen että aihe saattaa kiinnostaa jotain muutakin. Erityisesti miten homman saa hoidettua kustannusten, laadun ja vaivan kannalta mahdollisimman tehokkaasti. Alkuperäisen 10spd-vapaarattaan koneistamisen 11spd-kelpoiseksi on melkolailla hankala ellei jopa tekemätön paikka, materiaalia on niin vähän ettei kannaksesta oteta helpolla 1.8mm pois. Lisäksi pakan urat lähtee kaareutumaan ylös samoilla kohdin, joten nekin vaatisivat luultavasti jyrsintää. Eli vapaarattaan vaihto taitaa olla ainoavaihtohto.
Oma napa on 2012 188 V7 ("Falcon Grey", toinen vaihtoehto on "Beyond Black"), joka on virallisestikkin konvertoitavissa 11spd-vapaarattaalle. Zipp:n setti pitää sisällään vapaarattaa, akselin, päätytulpan ja pölysuojat. Ohjeistuksen mukaan kehä vaatii operaation jälkeen hienoista keskittämistä kun offset muuttuu. Nettijuttujen mukaan ei ole välttämättä tarpeen, muutos olematon. No, totuus selviää mittaamalla.
http://i.ebayimg.com/images/g/2nkAAOSwY0lXRcFR/s-l500.jpg
http://www.zipp.com/about/story.php?ID=496
Aftermarkettina saa Uniquevelolta V6 ja V7 napohin käypäistä, pelkistettyä konversio-kittiä jossa lähinnä vain kaikki oleellinen. Eli päätytulppa ja vapaarattaan runko laakereineen. Kynnet, o-renkaat yms. käytetään alkuperäisestä navasta. Valmistajan mukaan kehää ei tarvitse keskittää. Tämä on kartoittamistani vaihtoehdoista yksinkertaisin ja halvin. Taiwan tavaran kohdalla laatu on aina kysymysmerkki, mutta em. seteillä on ilmeisesti paljon tyytyväisiä käyttäjiä.
http://i.ebayimg.com/00/s/NDk2WDc2MA==/z/svIAAOSwv0tVVv3I/$_1.JPG
Yksi mahdollinen vaihtoehto olisi myös vaihtaa pelkkä Campagnolon vapaaratas päätytulppineen ja käyttää Campan 11spd pakkaa. Yksinkertainen homma ja ilmeisesti toimii käytännössä yhteen. Osien laatua ei tarvitse ainakaan arvuutella.
http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/m/mFkYAXdW9MgbTrn22qeGJ1Q.jpg
http://velonews.competitor.com/2013/09/bikes-and-tech/drivetrain-compatibility-hidden-in-plain-sight_303199
Loppuun muutama linkki, rakenne ja räjäytyskuvia.
http://zipp.com/technologies/hub/88-188-hubs.php
http://zipp.com/_media/pdfs/support/188-dimensions.pdf
http://www.zipp.com/support/maintenance/88-188_hub_maintenance.php
Alustavasti olen vaan kartoittanut miten tuo kannattaisi tehdä, ja tässä kohtaa em. operaation suorittaneiden kokemukset ovatkin arvokkaita ja koska noita napoja on varmasti vielä porukalla käytössä luulen että aihe saattaa kiinnostaa jotain muutakin. Erityisesti miten homman saa hoidettua kustannusten, laadun ja vaivan kannalta mahdollisimman tehokkaasti. Alkuperäisen 10spd-vapaarattaan koneistamisen 11spd-kelpoiseksi on melkolailla hankala ellei jopa tekemätön paikka, materiaalia on niin vähän ettei kannaksesta oteta helpolla 1.8mm pois. Lisäksi pakan urat lähtee kaareutumaan ylös samoilla kohdin, joten nekin vaatisivat luultavasti jyrsintää. Eli vapaarattaan vaihto taitaa olla ainoavaihtohto.
Oma napa on 2012 188 V7 ("Falcon Grey", toinen vaihtoehto on "Beyond Black"), joka on virallisestikkin konvertoitavissa 11spd-vapaarattaalle. Zipp:n setti pitää sisällään vapaarattaa, akselin, päätytulpan ja pölysuojat. Ohjeistuksen mukaan kehä vaatii operaation jälkeen hienoista keskittämistä kun offset muuttuu. Nettijuttujen mukaan ei ole välttämättä tarpeen, muutos olematon. No, totuus selviää mittaamalla.
http://i.ebayimg.com/images/g/2nkAAOSwY0lXRcFR/s-l500.jpg
http://www.zipp.com/about/story.php?ID=496
Aftermarkettina saa Uniquevelolta V6 ja V7 napohin käypäistä, pelkistettyä konversio-kittiä jossa lähinnä vain kaikki oleellinen. Eli päätytulppa ja vapaarattaan runko laakereineen. Kynnet, o-renkaat yms. käytetään alkuperäisestä navasta. Valmistajan mukaan kehää ei tarvitse keskittää. Tämä on kartoittamistani vaihtoehdoista yksinkertaisin ja halvin. Taiwan tavaran kohdalla laatu on aina kysymysmerkki, mutta em. seteillä on ilmeisesti paljon tyytyväisiä käyttäjiä.
http://i.ebayimg.com/00/s/NDk2WDc2MA==/z/svIAAOSwv0tVVv3I/$_1.JPG
Yksi mahdollinen vaihtoehto olisi myös vaihtaa pelkkä Campagnolon vapaaratas päätytulppineen ja käyttää Campan 11spd pakkaa. Yksinkertainen homma ja ilmeisesti toimii käytännössä yhteen. Osien laatua ei tarvitse ainakaan arvuutella.
http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/m/mFkYAXdW9MgbTrn22qeGJ1Q.jpg
http://velonews.competitor.com/2013/09/bikes-and-tech/drivetrain-compatibility-hidden-in-plain-sight_303199
Loppuun muutama linkki, rakenne ja räjäytyskuvia.
http://zipp.com/technologies/hub/88-188-hubs.php
http://zipp.com/_media/pdfs/support/188-dimensions.pdf
http://www.zipp.com/support/maintenance/88-188_hub_maintenance.php