Näytä tavallinen näkymä : One bike to rule them all. Maanteiden yleistykki.
seppo_taalasmaa
16.06.2016, 17.06
Morjesta, neuvoja uuden hankinnan kanssa olenkin jo useammalta foorumilaiselta saanut, mutta laitetaan nyt vielä isolla leimasimella, jos vaikka jollain tulisi parempia ideoita.
Ominaisuusvaatimukset:
- Lenkkipyörä keväästä loppu syksyyn. Säässä kuin säässä tänä aikana.
- Vähäisen tilan takia tyydyttävä myös maantiepuolella yhteen yleispyörään.
- Lenkkejä heittelen helposti 150-250km/vk nykyisellä cyclolla, mutta pyörässä havaitut puutteet hakevat vaihtoa: Väärä koko, liian halpa osasarja, kiekot heikosti kasatut, riittämätön jarruteho tektron mekaanissa levareissa.
- Hintakatto on maltillinen 2000€, koska kalliimpi työmatkatykki on riskisijoittamista. Pyörä jää kuitenkin yksin ajoittain kunnon lukkojen kera.
- Koska pyörä on aktiivisesti lenkkipyöränä edellytän vehkeeltä kohtuullista keveyttä ja renkaaksi mukavuuden vuoksi vähintään 28mm mielellään 32mm.
- Ajoasento nauttisi muutamasta korotusrenkaasta ohjainkannattimen alla.
- Runsaan työnmatka-ajon vuoksi tunnokkaat levyjarrut taitavat olla ainoa vaihtoehto. Maantiepyörän vannejarrujen teho epäilyttää.
- Syksyn sadelenkkejä varten olisi hyödyllistä jos jonkunnäköistä lokaria saisi kiinni.
- Mittoihin 174/80
- Ajo 90% asfalttia, mutta satunnaisia hiekkapätkiä esiintyy niinkuin myös kaupunkialueen kivetyksen kynnyksiä jne.
- 95kg kuskina kestävyyttä, mutta oishan se kiva jos ajettavan pyörän paino olisi kokonaisuudessaan vaikka siinä 9,0 kg paikkeilla.
Tällä hetkellä ainoa vaihtoehto tuntuu olevan Canyonin Infinite 9.0 malli.
Luovaa ideointia kaivataan :D
Voisko se olla tuollainen Poison Codein, jolla minä ja eräs toinen kokenut palstalainen ajaa. Levyjarrullinen saattaa olla nimeltään jotain muutakin kuin Codein. Siihen saa kiinni mitä vain, runko on kolmoisohennettu, malliltaan hieman lyhyempi kuin monet muut, muut mitat hyvin neutraalit, kierteinen keskiömuhvi, tapered ohjauslaakeri jne. Tuollaisen ostin runkosarjana pian kaksi vuotta sitten, on tyydyttänyt, on ilo ajaa, hyvin maantiepyörämäinen ajokki mutta ronskimpi. Painoa en ole punninnut, taitaa mennä kymppiin saakka. Talvella menee pitkien lokareiden kanssa 35/37 talvirengas mukisematta. Kasaavat noita myös valmiiksi saksanmaalla.
Kävin kurkistamassa miltä nyt näyttää, Poison Codein on edelleen, eihän tuo tietenkään mikään hipo-vehjes ole. Varmaan 54 olis se oikea kooltaan, se näyttää olevan tehtaansuositus ja sama koko on omanikin. Mitenkään painostamatta tai yliyllyttämättä, hienompiakin löytyy...
Tuossa linkki http://www.poison-bikes.de/Cyclo-Crosser/Cyclo-Cross-und-Randonneur-Raeder/Cyclo-Crosser-mit-Aluminiumrahmen-und-Scheibenbremsen/
seppo_taalasmaa
17.06.2016, 08.54
Molemmat ehdotukset lienevät sangen raskaita? Tuo Coticin alukeula saa kylmät väreet aikaan. Perkele kun tuo Canyon tarjoaa hyvää hintalaatusuhdetta. Eipä tässä taida paljon vaihtoehtoja olla....
Blackborow
17.06.2016, 10.02
Molemmat ehdotukset lienevät sangen raskaita? Tuo Coticin alukeula saa kylmät väreet aikaan. Se ei kyllä ole alua vaan terästä...
Mä en kyllä tuolla budjetilla liikkeellä ollessa kelpuuttaisi enää kuin hydrolevarit jarruiksi.
Luovaa ideointia: mä panostaisin kivaan runkoon. All Cityn Mr. Pink voisi hyvinkin olla se, mihin päätyisin tuolla budjetilla. Ainakin jos ajatus siitä, että joutuu joskus vanteita uusimaan, ei haittaa. Juuri muuta todellista hyötyä ei levareista tuollaisessa käytössä ole, atmo. Klikkaa kaikki boksit. Kestää käyttöä ja aikaa.
https://vimeo.com/141698812
Molemmat ehdotukset lienevät sangen raskaita? Tuo Coticin alukeula saa kylmät väreet aikaan. Perkele kun tuo Canyon tarjoaa hyvää hintalaatusuhdetta. Eipä tässä taida paljon vaihtoehtoja olla....
Mitä kanjonin mallia katsellut?
Mitä kanjonin mallia katsellut?
Arvelisin, että se on katellut Infinite 9.0:aa.
Blackborow
17.06.2016, 11.19
Luovaa ideointia: mä panostaisin kivaan runkoon. All Cityn Mr. Pink voisi hyvinkin olla se, mihin päätyisin tuolla budjetilla. Ainakin jos ajatus siitä, että joutuu joskus vanteita uusimaan, ei haittaa. Juuri muuta todellista hyötyä ei levareista tuollaisessa käytössä ole, atmo. Klikkaa kaikki boksit. Kestää käyttöä ja aikaa.
Sitten voi ottaa myös ajatuksen, että runkoa joutuu joskus uusimaan jos talvella ajaa kun maantiesuola syövyttää tuon teräsraamin piloille.
Inflite 9.0 näyttää kieltämättä houkuttelevalta paketilta. Tekisi mieli hommata.
seppo_taalasmaa
17.06.2016, 11.31
Sitten voi ottaa myös ajatuksen, että runkoa joutuu joskus uusimaan jos talvella ajaa kun maantiesuola syövyttää tuon teräsraamin piloille.
Inflite 9.0 näyttää kieltämättä houkuttelevalta paketilta. Tekisi mieli hommata.
Käytännössä kun budjetti on noinkin pieni jää vaihtoehdot aika rajoille, jos haluaa kokonaisvahvan paketin. Tosi monet vielä +2500€ alucrossarit sisältävät painavat noname peruskiekot ja Esim FSA:n kammet ja schwalben halvimmat renkaat jne.
Esim GT Grade AL X sopisi budjettiin, mutta siinäkin ensiasennuksen noi paljon parjatut kiekot ja ei oikein toi rivalin hydrokahva istu käteen.
Köyhänä opiskelijana taidan vielä venailla, että tulisi alekampanja kohdalle ja saisi kotiutettua tuon 9.0:n tai 8.0:n alehinnalla. Huhtikuun lopussa olivat pyörät alessa mutta jotenkin tuli missattua se :/
Arvelisin, että se on katellut Infinite 9.0:aa.
Hyvä, tuosta koko s kysyjälle, kuten suosituskin tukee.
Emäputki 130, vaaka 544, stemmi 90, tankoon vähän lisää leveyttä, suurempi edessä 52, lujaa pääsee. Hyvä kokonaisuus ja vielä kun voi omiakin toiveita hankinnassa toteuttaa. Kelpais mullekin. Kalusto vaan niin timmissä vedossa ettei tarvetta uudistaa.
Lenkkipyörä keväästä loppu syksyyn.
Lisäksi noissa All Cityn rungoissa on se ED-käsittely parantamassa korroosiosuojaa. Se, että mulla ruostu Hesan suolakelveillä ohutputkinen teräsrunko yhdestä kohtaa puhki vajaan viiden vuoden päivittäisillä ympärivuotisilla ajoilla, ei tarkoita, että kaikille teräsrungoille käy niin. Tuolla liikkuu esimerkiksi Hesan fillarilähettien alla 10-15 vuotta ajettuja teräsraameja, joita ei ole saatu ajamalla katki eikä talvikäytöllä puhki.
Lisäksi mun runko näyttäisi olevan edelleen ihan käyttökelpinen ruostereiästä huolimatta, kun olen nyt keväästä lähtien yrittänyt saada chainstaytä katki tekemällä kaikkea typerää, mutta en ole saanut. Uusi runko on kyllä speksattu ja se tehdään ruostumattomasta tavarasta. Sellainen pointti kannattaa myös huomioida, että aika harva noita alumiinisia bulkkipyöriä näyttää jaksavan edes sitä viittä vuotta omistaa, ennenkuin ne lähtevät kiertoon syystä tai toisesta.
Mutta tuo oli siis sitä aloittajan kaipaamaa luovaa ideointia. Canyonin ostamista epäluovempaa ideaa ei mulle tule mieleen.
Jos ajomukavuudella on jotain merkitystä, niin ylikokoemäputkella varustetusta levarikeulasta ja vannejarruteräskeulasta ei kannata puhua edes samana päivänä.
Keveys ja sen merkitys on tietenkin suhteellinen juttu, mutta 2015 mallin Kona Rove, jos sellaisen jostain löytäisi, voisi olla hyvä. Uusi ei käy ahtaan etuhaarukan takia. Toinen vaihtoehto on Genesiksen Croix de Fer-sarja. Todennäköisesti liian raskaana sekin on, mutta kannattaa ehkä ajatella asiaa uudestaan. Yleispyörään lastaan ainakin itse tavaraa joskus reilustikin. Tällöin etenkin kiekot joutuu lujille, eikä keveyden ehdoilla tehty valinta ole ehkä toimivin mahdollinen ratkaisu. Laadukas teräs tuntuu ominaisuuksiltaan sopivalta rungon materiaaliksi. Entä vaikutus lenkkeilyyn? Mitä oikeasti tavoittelet ja mitä menetät, jos pyörä painaa 9,5 kilon sijaan 12 kg?
Sepon listaan vastaa myös hyvin Jamis Renegade Expert, joka on nyt alessa Evanssilla: https://www.evanscycles.com/jamis-renegade-expert-2016-adventure-road-bike-EV245159 . Kuituraami rennolla geolla ja kohtuuosat hintaan 1500€
Siemenlinko
18.06.2016, 14.44
Mites tämä?
http://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/cyclocross-bikes/tomac-mesa-verde
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
^ Huono geo: lyhyt, korkea keskiö ja matala etupää.
Yleispyörään lastaan ainakin itse tavaraa joskus reilustikin. Tällöin etenkin kiekot joutuu lujille, eikä keveyden ehdoilla tehty valinta ole ehkä toimivin mahdollinen ratkaisu. Laadukas teräs tuntuu ominaisuuksiltaan sopivalta rungon materiaaliksi. Entä vaikutus lenkkeilyyn? Mitä oikeasti tavoittelet ja mitä menetät, jos pyörä painaa 9,5 kilon sijaan 12 kg?
Tämä on muuten ihan totta. Jos käytössä on jo katu ja/tai maastopyörä, niin yleispyörän kiekoiksi kannattaa laittaa kestävät kiekot.
Minulla on taakan kanssa käytössä sun ringlen vanteet, jotka tuntuvat kestävän hyvin nippeleiden vaihdon jälkeen. Maantielle sitten 25mm setti ja vielä kolmannet leveät ja kevyet kiekot maastoon.
Mittailin tuossa crocketin (http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/cyclocross-pyorat/trek-crockett-5-disc-2015/) painoksi 9.7kg, kun paikallaan on 41mm surlyn knardit sisureilla. Maantiekunnossa kepeämmillä polkimilla paino on vähän reilu 8.5kg.
Isä nitro
25.06.2016, 20.10
Just kehuin toisessa säkeessä Grade GTtä että siinä "the only one" just mulle, mutta jos ei kelpaa niin tuo edellä mainittu Jamis on ainakin paperilla kova luu ja testeissä kehuttu. Oli harkinnassa mutta päädyin sitten GThen.
Tässä ei nyt ole mitään luovaa, mutta itse valkkaisin Infliten sijaan Endurace CF 105 osilla (ainakin 28 mm kumit mahtuu 105 jarruihin komeasti), jos tosiaan ajat 90% assulla. Vannejarruissa teho riittää mainiosti, miinus vain siitä että sotkevat renkaan kyljet sadesäällä. Infliteen saa loksut helpommin, Enduraceen voi laittaa satulan alle ass-saver (ja etuhaarukkaan muoviteippiä nuolemaan renkaan kehää) tai syksyn pimeillä kun kukaan ei nää mitään, niin loksut Bilteman kumisilla kiinnikepannoilla. Tohon käyttöön Endu on paljon maukkaampi - inflite taas sorakaahaukseen loistopyörä.
Uusi BMC Roadmachine voisi sopia budjettiin: http://www.bmc-switzerland.com/int-en/roadmachine/
Tällä ilmeisesti ovh 2099,- http://www.bmc-switzerland.com/int-en/bikes/road/endurance-roadmachine-03-105/
seppo_taalasmaa
30.06.2016, 17.19
Tässä ei nyt ole mitään luovaa, mutta itse valkkaisin Infliten sijaan Endurace CF 105 osilla (ainakin 28 mm kumit mahtuu 105 jarruihin komeasti), jos tosiaan ajat 90% assulla. Vannejarruissa teho riittää mainiosti, miinus vain siitä että sotkevat renkaan kyljet sadesäällä. Infliteen saa loksut helpommin, Enduraceen voi laittaa satulan alle ass-saver (ja etuhaarukkaan muoviteippiä nuolemaan renkaan kehää) tai syksyn pimeillä kun kukaan ei nää mitään, niin loksut Bilteman kumisilla kiinnikepannoilla. Tohon käyttöön Endu on paljon maukkaampi - inflite taas sorakaahaukseen loistopyörä.
Esa miten tohon enduranceen saa kiinni jotain pikalokaria, esim raceblade? Täytyy varmaan käydä vielä vähän koeajamassa maantiepyöriä ja cycloja. Myös alet näyttävät alkavan pikkuhiljaa, joten valinta saattaa tulla yllättävältäkin taholta. Gt Grade AL X, GT Grade Carbon 105, Canyon Infinite ja Canyon endurance lähinnä tässä mietinnässä. Tosiaan vielä kertauksena nyt alla Grade al claris joka on kokonaisuutena ollut pettymys (kiekot, vaihteet jarrut) todella huonot ja runko yhden koon liian suuri :D. En vain osaa oikein päättää pidänkö tuosta flair tangosta vai enkö pidä. Ehkä koeaja muutamaa normidroppia ja koitan selventää tätä itselleni. GT Grade Carbonissa ihanasti noi lokarimahikset huomioitu Suomen keleihin.
Enduraceen ei kyllä saa muuta loksua taakse kuin satulatolppaan tai satulaan lippaa - jarrut tulee tielle ja haarukka on ahdas. Toisaalta eturenkaasta tulee jaloille kylmää vettä joka tapauksessa eli kun on märkää niin vesi lentää kuitenkin. Tsekkasin että heitin Endulla (ass-saver tyyppisellä loksulla) säännöllisesti työmatkaa viime syksynä 11.11. saakka eli aika myöhäissyksyyn. Mutta jos kiinteet loksut on saatava, niin tsekkaa alu-cyclojen lisäksi teräs-gravel gridereitä ja silleen että stacci ja reachi mitat on sulle sopivat. Työmatka-ajossa niillä levyjarruilla ei oo käyttöä, ennakoinnilla ja tilannenopeudella sitäkin enemmän. Ja etenkin sillä ennakoinnilla, aina tuntuu oppivan uusia källipaikkoja, kun joku tunkee poikittain tai suoraan eteen (jalankulkija, koira, fillari, auto, peura, mopo, yms.).
seppo_taalasmaa
01.07.2016, 09.02
Enduraceen ei kyllä saa muuta loksua taakse kuin satulatolppaan tai satulaan lippaa - jarrut tulee tielle ja haarukka on ahdas. Toisaalta eturenkaasta tulee jaloille kylmää vettä joka tapauksessa eli kun on märkää niin vesi lentää kuitenkin. Tsekkasin että heitin Endulla (ass-saver tyyppisellä loksulla) säännöllisesti työmatkaa viime syksynä 11.11. saakka eli aika myöhäissyksyyn. Mutta jos kiinteet loksut on saatava, niin tsekkaa alu-cyclojen lisäksi teräs-gravel gridereitä ja silleen että stacci ja reachi mitat on sulle sopivat. Työmatka-ajossa niillä levyjarruilla ei oo käyttöä, ennakoinnilla ja tilannenopeudella sitäkin enemmän. Ja etenkin sillä ennakoinnilla, aina tuntuu oppivan uusia källipaikkoja, kun joku tunkee poikittain tai suoraan eteen (jalankulkija, koira, fillari, auto, peura, mopo, yms.). Kuinka paljon tuohon Stack mittaan pitäisi kiinnittää huomiota? Nykyisessä pyörässä on 578 stack ja 373 reach ja pyörä on kyllä liian pitkä vaikka vaihdoin alkuperäisen 110mm stemmin 80mm stemmiin. Omat mitat tosiaan 173/81-80
Tuo Endurance osuu juuri tuohon mittojen väliin, onko s vai xs...
Valintani olisi xs noilla mitoilla ihan kokonaisajopituuden ja emäputken korkeuden perusteella ja tanko vaihtuis ehkä 420 ja stemmi 90 mm. Pienempi on näppärämpi rungoltaan, mutta riittävän iso pieneen viilaukseen isompaan suuntaan jos aikanaan tarvitsee. Onko pyörä tyypiltään varmasti se mahdollisimman sopiva. Saako tarvittavat lisäosat kiinni tyydyttävästi. Riittääkö haarukoiden tila renkaille. On näissä punnitseminen hyvään lopputulokseen päästäkseen.
Mä etsisin sellasen Bike fittingin, josta saisit suosituksen etenkin stack ja reach mitoille ja nimenomaan sun kropan mittasuhteiden ja liikkuvuuden (alaselkä, pakarat, takareidet) perusteella. Ja sen jälkeen miettisin vielä kerran, että ajanko myös karkealla soralla/sepelillä, tarviinko yli 30 milliset kumit, tarviinko ehdottomasti kiinteet loksut, meinaanko kuskata sivulaukkuja vai meneekö kantamukset repussa, tarviinko cyclocrossarin patarautakestävän rungon ja keulan (eli paukutteletko 40 km/h murskepintaisia kelvjä alamäkeen tai cyclocross kisoissa jotain portaita). Ja sen jälkeen koeajoja tai osto todellisen tarpeen ja mittojen perusteella.
Bike fittingiin voisi ottaa vanhan pyörän mukaan ja kertoa mistä kiikastaa. Itse kävin 4 vuotta sitten bikefittingissä ja sanoin, että ostaisin myös samalla cyclocrossarin. No kysyeinen cyclocrossari oli vasta parin kesän säädön jälkeen mulle sopiva, kun asensin siihen viimein heads upin stem riserin. 12 cm droppi muuttui 6,5 cm dropiksi ja ajoasento alkoi olla viimein kohdillaan. Sitten kun ostin maantiepyörää, niin mittailin cyclosta etäisyydet keskiöstä emäputken yläkohtaan ja ostin pyörän noiden stack ja reach mittojen perusteella. Tsekkasin koon vielä kotona trainerissa varmistaen ja hyvä tuli. Stemmin tosin vaihdoin sentin lyhyempään, mutta nyt on hyvä ajella hupuilta ja alaotteelta.
Jutun opetus oli se, että vaikka kävin bike fittingissä niin vasta toinen pyörä oli sittenkin sopiva. Ja lisäksi, että alu-crossarin sijaan hiili-maantiepyörä on kivempi asfaltilla (sitä ennakointia ja tilannenopeuden säätöä vaaditaan kanssa - nopeuserot on työmatkaliikenteessä huomattavia).
Mä etsisin sellasen Bike fittingin, josta saisit suosituksen etenkin stack ja reach mitoille ja nimenomaan sun kropan mittasuhteiden ja liikkuvuuden (alaselkä, pakarat, takareidet) perusteella. Ja sen jälkeen miettisin vielä kerran, että ajanko myös karkealla soralla/sepelillä, tarviinko yli 30 milliset kumit, tarviinko ehdottomasti kiinteet loksut, meinaanko kuskata sivulaukkuja vai meneekö kantamukset repussa, tarviinko cyclocrossarin patarautakestävän rungon ja keulan (eli paukutteletko 40 km/h murskepintaisia kelvjä alamäkeen tai cyclocross kisoissa jotain portaita). Ja sen jälkeen koeajoja tai osto todellisen tarpeen ja mittojen perusteella.
Bike fittingiin voisi ottaa vanhan pyörän mukaan ja kertoa mistä kiikastaa. Itse kävin 4 vuotta sitten bikefittingissä ja sanoin, että ostaisin myös samalla cyclocrossarin. No kysyeinen cyclocrossari oli vasta parin kesän säädön jälkeen mulle sopiva, kun asensin siihen viimein heads upin stem riserin. 12 cm droppi muuttui 6,5 cm dropiksi ja ajoasento alkoi olla viimein kohdillaan. Sitten kun ostin maantiepyörää, niin mittailin cyclosta etäisyydet keskiöstä emäputken yläkohtaan ja ostin pyörän noiden stack ja reach mittojen perusteella. Tsekkasin koon vielä kotona trainerissa varmistaen ja hyvä tuli. Stemmin tosin vaihdoin sentin lyhyempään, mutta nyt on hyvä ajella hupuilta ja alaotteelta.
Jutun opetus oli se, että vaikka kävin bike fittingissä niin vasta toinen pyörä oli sittenkin sopiva. Ja lisäksi, että alu-crossarin sijaan hiili-maantiepyörä on kivempi asfaltilla (sitä ennakointia ja tilannenopeuden säätöä vaaditaan kanssa - nopeuserot on työmatkaliikenteessä huomattavia).
Oli kyllä tosiaan onnistunut bike-fitting, jos lopputuloksena myydään cyclo 12cm dropilla.
Jos asiakas haluaa cyclocrossin, niin sitten myydään asiakkaalle cyclocrossi. Eihän siinä mitään, myyntiä kun pitää tehdä.
Olen sivusta lueskellut kun kirjoitellaan että onko crossarin runko liian iso jne. ja todennäköisesti kyse on siitä, että cyclojen geo on lajityypillisesti matala ja pitkä. Rungon koko tulisi sopivaksi jos ostaisi Bike Componenstilta sen Heads Upin stem riserin. Tai sitten ostaisi pyörän jossa on riittävän korkea stackki. Monet pyörämerkit vaan ei edes ilmoita stack ja reach mittoja - ja ne on tärkeimmät mitat olen itse oppinut katsomaan.
seppo_taalasmaa
01.07.2016, 12.42
Valintani olisi xs noilla mitoilla ihan kokonaisajopituuden ja emäputken korkeuden perusteella ja tanko vaihtuis ehkä 420 ja stemmi 90 mm. Pienempi on näppärämpi rungoltaan, mutta riittävän iso pieneen viilaukseen isompaan suuntaan jos aikanaan tarvitsee. Onko pyörä tyypiltään varmasti se mahdollisimman sopiva. Saako tarvittavat lisäosat kiinni tyydyttävästi. Riittääkö haarukoiden tila renkaille. On näissä punnitseminen hyvään lopputulokseen päästäkseen.
Olen alkanut miettimään, että mikä se todellinen tarkoitus on pyörän hankinnalle? Lyhyet kauppareissut jne hoituu mummiksella mukavasti, High end kuitumaantiepyörä ei eroa juurikaan työmatka-ajossa high end cyclosta. Molempien säilytykseen on laitettava ajatusta. Levyjarrut ovat todella kivat, hydraulisina myös tunnokkaat ja hyvä modulaatio, Mutta ovatko ne tarpeellisia, jos +90% käytöstä on maantiellä ajoa. Enimmäkseen lenkkiä, mahdollisuus myös työmatka-ajoon jos siivut kasvavat pitkiksi. Vaakakupissa painaa myös paino ja hinta. Useimmat cycloista lähenevät kymmentä kiloa. Canyonin maantiepyörät taas 7-8kg. Kyllä sillä useammalla kilolla ja esim 1500g kiekot+ 2x250g renkaat vs 2000g kiekot+800g renkaat+ levyt ja eroa pyöriviin massoihin syntyy toista kiloa.
Kävin eilen vähän koeajamassa kivijalassa ja runkokoot olivat lähinnä loppuunmyyty. Se kuitenkin selvisi, että 105 vannejarrutkin olivat todella tehokkaat, itseasiassa huomattavasti sisäänajamattomia hydraulisia tehokkaammat. Kuinka nopeasti nuo maantiepyörän jarrupalat ajetaan loppuun? Meneekö niitä esim 3 paria kaudessa tai jtn? Kuinka kauan maantiepyörän kiekot kestävät säännöllistä lenkkiajoa?
Pyörällä tulee varmasti käytyä lenkillä myös syksyllä, mutta pienen tutkinnan perusteella nuo uudet SKS Raceblade long:t saa kaikkiin tavallisiin maantiepyöriin.
Tehdäkkö kompromissi suorituskyvyssä monipuolisuuden vuoksi vai mennäkkö suorituskyky edellä tinkien monipuolisuudesta. Lisäksi nöösinä jonkun verran geometriataulukkoa tutkineena käsittääkseni Endurance on ajoasennoltaan jopa rennompi Infiniteä? (joku voisi vahvistaa)
Maasturi löytyy talveksi, joten lenkki onnistuu myös lumessa. ( joka tampereella kestää vaihtelevasti muutamasta viikosta kolmeen kuukauteen )
Voiko tosta pienemmästä runkokoosta olla jotain haittaa?
kuovipolku
01.07.2016, 12.52
Oli kyllä tosiaan onnistunut bike-fitting, jos lopputuloksena myydään cyclo 12cm dropilla.
Olen lukevinani tuossa jonkin sortin ironiaa tai jotain sen tapaista, mutta vaikka keskimäärin 12 cm kuulostaa aivan hurjalta, lienee täysin eri asia onko kyseessä 190-senttinen pitkäraajainen ja notkea kisakuski vai 175-senttinen mahakas ja jäykkä harrastelija? Tai onko pyörän runkokoko 60 cm vai 52 cm?
Vaikka kieltämättä taitaa olla niin ettei kuskin pituuden ja dropin välillä ole mitään sellaista suhdetta jota voisi käyttää laskurina?
PS Minusta ainoa oikea dropin mitta on selllainen että "so that in a 4h ride, you can comfortably ride the last 30min in the drops" (Steve Hogg)..
Jarrupaloja menee harvakseltaan (vaihto ehkä joka toinen kesä - riippuu monesta tekijästä), kjivan kelin lenkkikäytössä ne ei kulu juuri lainkaan. Mulla on Inflitessä ja Endu racessa molemmissa sama runkokoko - geot hyvin lähellä toisiaan. Täyspitkät lokarit maantiepyörässä on hirveen näköset, älä laita niitä. Koita saada Treeltä tyypit vaikka s-koon enduracesta (alumiini on vähän korkeampi kuin hiilari) tai sitten sinne bike fittiin selvittämään omia mittoja. Niillä on säädettävät pyörät, joilla saadaan penkki ja tanko kohdilleen keskiöön nähden.
Trekin cyclossa (http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/cyclocross-pyorat/trek-crockett-5-disc-2015/)on maantiemäinen geometria kohtuu korkealla emäputkella, eli oikealla runkokoolla droppi on 5-8cm välillä, stemmi alaspäin käännettynä. 178/83 mitoilla 54 koko on itselleni sopiva.
Maantiellä pyörä on hyvä. Ainoastaan paino on sen 1.5-2kg maantiefilaria suurempi. 42mm renkaat menevät ilman lokareita paikalleen, eli ajan tällä työmatkat aina kun lunta on alle 5cm.
Pakko myöntää, että alkuun mekaaniset jarrut harmittivat. Mutta varsinkin nyt vaijerin vaihdon jälkeen olen kyllä näihin oikein tyytyväinen.
En tulisi millään toimeen pelkällä maantiepyörällä, mutta kuitenkin sellaista tekee koko ajan mieli. Eli osta kumpi vaan. Myöhemmin tulet kuitenkin tarvitsemaan myös toisen kaveriksi.
Cyclo kaksilla tai kolmilla vanteilla on kuitenkin se do-it-all laite. Juurakko paukutukset, maantielenkit ja laukkujen sekä peräpyörän kanssa reissaamiset onnistuvat hienosti.
Olen lukevinani tuossa jonkin sortin ironiaa tai jotain sen tapaista, mutta vaikka keskimäärin 12 cm kuulostaa aivan hurjalta, lienee täysin eri asia onko kyseessä 190-senttinen pitkäraajainen ja notkea kisakuski vai 175-senttinen mahakas ja jäykkä harrastelija? Tai onko pyörän runkokoko 60 cm vai 52 cm?
Vaikka kieltämättä taitaa olla niin ettei kuskin pituuden ja dropin välillä ole mitään sellaista suhdetta jota voisi käyttää laskurina?
PS Minusta ainoa oikea dropin mitta on selllainen että "so that in a 4h ride, you can comfortably ride the last 30min in the drops" (Steve Hogg)..
Noinhan tuo menee. Esa kuitenkin kirjoitti muuttaneensa dropin vasta seuraavana kesänä puoleen tuosta, jolloin pyörä tuntui hyvältä.
Olen aika skeptinen siihen, että kerrotaan heti liikeeseen mennessä halu ostaa pyörä fittingin jälkeen. Cyclo kuitenkin ostetaan monasti ensimmäiseksi maantipyöräksi.
Minusta myyjän pitäisi osata kertoa, ettei se 12cm droppi ole välttämättä se mikä toimii aloittelijalla, vaikka niissä liikkeen omissa pyörissä nyt sattuukin olemaan matala emäputki.
Tuo vähintään 30min dropeilla on varmastikkin pätevä ohje. Tankokin vaikuttaa tähän paljon. Omassa trekissäni on compacti droppi, jolloin alaotteella on tosi mukava ajella pidempiäkin matkoja.
Olen alkanut miettimään, että mikä se todellinen tarkoitus on pyörän hankinnalle?
Tämä on se oleellisin juttu, pitäisi tietää mitä tarvitsee ja sen tulee huomaamaan vain kokemuksen eli ajojen myötä. Säilytys on se toinen iso juttu, mä en joudu säilyttämään pyöriä ulkona tai lukittuina, kuin kahvilan/kaupan pihassa lyhyen aikaa. Jos pitäisi olla se asemalla päivät seisova pyörä, niin se ei todellakaan olisi maallikon (varkaan) huomiota herättävän pyörä ulkonäöltään.
seppo_taalasmaa
01.07.2016, 15.21
Tämä on se oleellisin juttu, pitäisi tietää mitä tarvitsee ja sen tulee huomaamaan vain kokemuksen eli ajojen myötä. Säilytys on se toinen iso juttu, mä en joudu säilyttämään pyöriä ulkona tai lukittuina, kuin kahvilan/kaupan pihassa lyhyen aikaa. Jos pitäisi olla se asemalla päivät seisova pyörä, niin se ei todellakaan olisi maallikon (varkaan) huomiota herättävän pyörä ulkonäöltään.
Joo eihän toi parin tontun pyörä koskaan oikein tykkää yksin jättämisestä. Tässä ovatkin juuri sopivasti Evanssin ja canyonin alet päällänsä. Isojen merkkien kuten Cannondalen ja Giantin uudet pyöräjulkaisut ovat mukavasti paineistaneet alejen alkamista. Jos haluaa dropit lähelle ja useimmissa pyörissä joutuu kurottamaan niin pitäisikö sitten ottaa tuo XS koko ja siihen tarvittaessa pitempi stemmi vai S ja siihen lyhyempi :D Kovin vaikeaa tämä
Penseilijä
02.07.2016, 10.01
Esim GT Grade AL X sopisi budjettiin, mutta siinäkin ensiasennuksen noi paljon parjatut kiekot ja ei oikein toi rivalin hydrokahva istu käteen.
Mistäs olet parjauksia lukenut noista Jalcon kiekoista? Itselle kun ei Jalcot kertoneet mitään kun oli X harkinnassa, niin eipä noista paljon mitään tietoa löytynyt hyvässä eikä huonossa.
Itselläni kieroutui takakiekko ensimmäisen vajaan 200 kilsan aikana, mutta se piti sisällään aika monta korkean kanttarin ylitystä reippaassa vauhdissa ilman sen kummempia painonsiirtoja tms ajatteluja. Nyt ei ole rihtauksen jälkeen ollut ongelmia, kun on nuo kanttarit ottanut varovaisemmin/kiertänyt. Polkurymistelyjä ovat kestäneet ongelmitta. Painoa kuskilla tosin vaan 60 kg.
Jos haluaa dropit lähelle ja useimmissa pyörissä joutuu kurottamaan niin pitäisikö sitten ottaa tuo XS koko vai S
yl
Endu CF mitat (XS/S): stack 541/556 (+15 mm) ja reach 366/373 (+7mm). Eli S-koossa tanko tulee suhteessa ylemmäs kuin kauemmas keskiöön nähden, jos molemmissa on saman pituinen stemmi (vakiona S-koossa pidempi,mut sen voi vaihtaa tarvittaessa testauksen jälkeen).
Jos levarit ei ole must, niin brittifirmoilta löytyy monenmoista ja -hintaista pitkillä maantiejarruilla varustettua Audax-runkoa tai kokonaista pyörää, joissa yleensä on kaikki kiinnikkeet ja niihin mahtuu 28 mm renkaat ja lokarit tai 35 mm renkaat ilman lokareita.
Esimerkiksi Kinesis Racelight T2, jota saa edullisesti jonkimoisena kompliittina tai vaihtoehtoisesti runkosetistä itse kasaamalla saat juuri sellaisilla osilla kuin haluat.
Enigman Columbus Zona -putkinen Ezona on hieno, mutta kalliimpi ja siinä taitaa olla normijarrut, joten rengastila on rajallisempi.
Kiitos Brexitin punnista saa 10% extra-alen :D
https://coresites-cdn.factorymedia.com/rcuk/wp-content/uploads/2014/11/01-IMG_6352.jpg
http://www.enigmabikes.com/wp-content/uploads/2016/02/Ezona_-_Black_-_Thumb.jpg
Lisäyksenä edelliseen Condor Fratello (Columbus Spirit) ja Italia (alu). Molempiin mahtuu 28 mm lokareiden kera.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0858/4882/products/0000004417_ce8aa5f0-5948-41c2-9979-328a9810aada.jpg?v=1467195058
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0858/4882/products/0000005482.jpg?v=1466783813
seppo_taalasmaa
02.07.2016, 16.19
Mistäs olet parjauksia lukenut noista Jalcon kiekoista? Itselle kun ei Jalcot kertoneet mitään kun oli X harkinnassa, niin eipä noista paljon mitään tietoa löytynyt hyvässä eikä huonossa.
Itselläni kieroutui takakiekko ensimmäisen vajaan 200 kilsan aikana, mutta se piti sisällään aika monta korkean kanttarin ylitystä reippaassa vauhdissa ilman sen kummempia painonsiirtoja tms ajatteluja. Nyt ei ole rihtauksen jälkeen ollut ongelmia, kun on nuo kanttarit ottanut varovaisemmin/kiertänyt. Polkurymistelyjä ovat kestäneet ongelmitta. Painoa kuskilla tosin vaan 60 kg.
Jos tuollaisen Grade x:n hankkisi esim paikaillisesta, niin olisiko huono idea, että hankkii siihen kevyemmät XC kiekot? Esim: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=77886;menu=1000,2,140,209; page=17
Onko tuo 20mm sisäleveys hyvä jos ajelee renkailla 28-35mm? Onko tällä 500g vaikutusta maantieajossa? Pari sataa saattaisi lähteä vielä renkaista ja pari sataa jarrulevyistä. Eroa kertyy siis lähemmäs kilon.
roadking
02.07.2016, 18.27
Jos noi Eastonit meinaavat hankkia, niin kotimaasta saa hyvään hintaan. http://www.hi5bikes.fi/~JAg0x0000001/?Y999=PIF&Y104=EC-7051818-20
seppo_taalasmaa
02.07.2016, 22.40
Jos noi Eastonit meinaavat hankkia, niin kotimaasta saa hyvään hintaan. http://www.hi5bikes.fi/~JAg0x0000001/?Y999=PIF&Y104=EC-7051818-20
Ei toimi toi alekoodin aktivointi. :(
Ei toimi toi alekoodin aktivointi. :(
Meinaat tuota -10% tarjousta? Toimii ainakin minulla.
Ei taida mahtua 11-rattainen maantiepakka maasto-Eastoneihin ja mahdollisesti saattaa olla myös niin, että ei kestä vanteet maantiepaineita.
Ei taida mahtua 11-rattainen maantiepakka maasto-Eastoneihin ja mahdollisesti saattaa olla myös niin, että ei kestä vanteet maantiepaineita.
Eastonin sivuilla olevassa olevassa yleisessä painetaulukossa (https://www.eastoncycling.com/media/Easton%20Rim%20pressure.pdf) luvataan mielestäni aika korkeita paineita. Esimerkiksi 17.5-19.9mm sisäleveyden kehällä 32mm leveällä renkaalla 6.0bar, 2.10" (54mm) leveällä renkaalla 3.5bar.
Luovuudesta ja ideoista ei ole kukaan koskaan syyttänyt joten heitänkin vaihtoehdoksi tylsää peruskauraa. Nykyisellä kurssilla noita saa melko kohtuullisin hinnoin, kunhan suostuu hyväksymään mahdolliset vaihtelut laadunvalvonnassa.
http://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/road-bikes/london-road
Ohessa oma testivaiheessa oleva kulkine. Kasattu alennusmyynnistä poimitun rungon ympärille.
Yksi neljästä juomapullotelineen kiinnikeholkista pyöri tyhjää ja taka-akselin dropoutit oli maalattu lähes umpeen. Kevyt raputtelu poisti jälkimmäisen ongelman. Mukava ajettava, silti.
http://kuvapilvi.fi/k/y40v.jpg (http://kuvapilvi.fi/k/)
seppo_taalasmaa
03.07.2016, 01.55
Tarvitseeko Sram 11 maantiepakka erilaisen vapaarattaan verrattuna shimanon 11 maantiekasettiin? Eikö se XD freehub ole vain noissa 11-12 speed maastopakoissa.
katselin että postimyyntikaupan hiilariyleispyörän hinta näkyy edullistuneen houkuttelevasti,
http://www.on-one.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/on-one-bish-bash-bosh
http://d2plslj6xljffa.cloudfront.net/imgs/products/oo/600x600_constWH/CBOOBBBRIV22_P1.jpg
Tarvitseeko Sram 11 maantiepakka erilaisen vapaarattaan verrattuna shimanon 11 maantiekasettiin? Eikö se XD freehub ole vain noissa 11-12 speed maastopakoissa.
Shi/Sram 8,9 ja 10 maantie- ja maastopakat sopivat kaikki samanlevyiselle vapaarattaalla, mutta Shi/Sram maantie 11 vaatii leveämmän vapaarattaan, jolle nuo harvavaihteisemmatkin sopivat, mutta tarvitsevat speicerin. Siksi maastonavoista ei voi automaattisesti olettaa, että maantie-11 onnistuu.
Sitä en tosin osaa sanoa, millaista vapaaratasta maasto-11 käyttää. Omat maasturit ovat olleet 1-vaihteisia niin pitkään, että viimeksi, kun mulla oli vaihteet maasturissa, ei kukaan osannut vielä unelmoida 10-lehtisestäkään... ;)
Shi/Sram 8,9 ja 10 maantie- ja maastopakat sopivat kaikki samanlevyiselle vapaarattaalla, mutta Shi/Sram maantie 11 vaatii leveämmän vapaarattaan, jolle nuo harvavaihteisemmatkin sopivat, mutta tarvitsevat speicerin. Siksi maastonavoista ei voi automaattisesti olettaa, että maantie-11 onnistuu.
Sitä en tosin osaa sanoa, millaista vapaaratasta maasto-11 käyttää. Omat maasturit ovat olleet 1-vaihteisia niin pitkään, että viimeksi, kun mulla oli vaihteet maasturissa, ei kukaan osannut vielä unelmoida 10-lehtisestäkään... ;)
Käsittääkseni shimanon MTB-11 sopii sille vanhalle 10-speed hubille ja tämän vuoksi onkin tosiaan helppo ostaa cycloon sopimattomat 11-speed vanteet maastopuolelta.
seppo_taalasmaa
03.07.2016, 13.06
Käsittääkseni shimanon MTB-11 sopii sille vanhalle 10-speed hubille ja tämän vuoksi onkin tosiaan helppo ostaa cycloon sopimattomat 11-speed vanteet maastopuolelta.
Ovatko 11 speed maantiepakat (shimano ja sram) siis molemmat sopivia samalle vapaarattaalle? Mutta kuitenkin siis eri vapaaratas mitä 11 lehtisissä maastopyörissä? wtf
Ovatko 11 speed maantiepakat (shimano ja sram) siis molemmat sopivia samalle vapaarattaalle? Mutta kuitenkin siis eri vapaaratas mitä 11 lehtisissä maastopyörissä? wtf
No sramin XD, eli 11-mtb, vapaaratashan on aivan erinäköinenkin, ei sinne shimanoa saa survottua.
Shimanon 11 lehtinen MTB pakka taas menee myöskin vanhempaan 10-vapaarattaaseen, jota ilmeisesti käytetään vieläkin MTB-puolella.
10 vs 11-speed shimano/sram road hubeissa on eroa ainoastaan syvyydessä.
Korjatkaa, jos meni väärin.
seppo_taalasmaa
03.07.2016, 18.39
No sramin XD, eli 11-mtb, vapaaratashan on aivan erinäköinenkin, ei sinne shimanoa saa survottua.
Shimanon 11 lehtinen MTB pakka taas menee myöskin vanhempaan 10-vapaarattaaseen, jota ilmeisesti käytetään vieläkin MTB-puolella.
10 vs 11-speed shimano/sram road hubeissa on eroa ainoastaan syvyydessä.
Korjatkaa, jos meni väärin.
Eli jos vapaaratas on vanhempaa ja kapeampaa mallia menee vain 8,9,10 lehtiset kasetit niin maantieltä kuin maastostakin. Uudempi on vähän leveämpi ja siihen sopivat sekä maantien 11 lehtiset shimano ja sram pakat että myös 11 lehtinen shimanon maastopakka. Siitten nuo SRAM:n xd maastopakat (11, 12 speed) ovat asia erikseen .
Eli summasummarum maantie ja maasto vapaarattaat ovat samanlaisia kunhan tarkistaa, että vapaaratas on leveämpi ja 11 speed yhteensopiva. SRAM XD:t ja Campan virvelit ovat sitten vielä asia erikseen.
Eli jos vapaaratas on vanhempaa ja kapeampaa mallia menee vain 8,9,10 lehtiset kasetit niin maantieltä kuin maastostakin.
Ja Shimanon 11-speed maastopakka. Sekä SRAMin se halvin 11-speed maastopakka (NX:kö se oli?)
Uudempi on vähän leveämpi ja siihen sopivat sekä maantien 11 lehtiset shimano ja sram pakat että myös 11 lehtinen shimanon maastopakka.
No "uudempi" ja "uudempi", 11s ROAD-tyypin vapaaratas imee noita Shimpan ja Sramin 11-speed maantiepuolen kasetteja. MTB-kasetitkin meneen kun laittaa spacerin.
Siitten nuo SRAM:n xd maastopakat (11, 12 speed) ovat asia erikseen .
Joo. Paitsi NX menee normi 10s vapariin.
Eli jos vapaaratas on vanhempaa ja kapeampaa mallia menee vain 8,9,10 lehtiset kasetit niin maantieltä kuin maastostakin. Uudempi on vähän leveämpi ja siihen sopivat sekä maantien 11 lehtiset shimano ja sram pakat että myös 11 lehtinen shimanon maastopakka. Siitten nuo SRAM:n xd maastopakat (11, 12 speed) ovat asia erikseen .
Eli summasummarum maantie ja maasto vapaarattaat ovat samanlaisia kunhan tarkistaa, että vapaaratas on leveämpi ja 11 speed yhteensopiva. SRAM XD:t ja Campan virvelit ovat sitten vielä asia erikseen.
Väärin vieläkin:
Shimanon 11-v mtb käyttää samaa vapaaratasta kuin Shimano/Sram 8,9 ja 10 mtb. Sekä Sramin että Shimanon maantie-11-v vaatii maantie-11-vaihdeyhteensopivan vaparattaan, joka on 1,85 mm leveämpi. Shimanon 11-v mtb-pakat ei ole yhteensopivia Shimano 11-v maantievaihtajien kanssa, joten ainakin Shimanon maantie 11-v vaatii aina leveämmän vapaarattaan (muoks: poislukien sähkövaihteet ks. alla).
Jos Sramin 11-v maantiekahvat ja maastopuolen uudet 11-v NX-vaihtajat on yhteensopivia, niin siinä tapauksessa mtb-kiekon käyttäminen 11-v maantiekahvojen kanssa voi onnistua. Mutta siis ainostaan siinä tapauksessa ja ainostaan NX-pakan kanssa
Mavicin kiekot ovat poikkeus, koska niissä on aina ollut tavanomaista leveämpi vapaaratas ja niihin ilmeisesti maantie 11-v pakat mahtuu.
Sram 10-v on helppo, koska niissä käy mtb/maantie-vaihdevivut ja -vaihtajat ja pakat ristiin ja pakat sopii kaikille vapaarattaille (joko speiserillä tai ilman).
Campalla on erilainen hahlotus ja halkaisija, mutta campalla mahtuu kaikki vaihdemäärät ysistä yhteentoista samalle vapaarattaalle.
Summasummarum taitaa mennä niin, että 11-vaihteiseen maantievaihtajilla varustettuun pyörään kannattaa ostaa vain ja ainoastaan 11-vaihteisille maantiepakoille tarkoitettuja kiekkoja, ellei ole aivan 100%:n varma siitä, mitä tekee.
E: niin ja vielä se, että Shimanon 11-v maantiesähkökahvoihin voi yhdistää sähkö-xtr:n takavaihtajan ja käyttää maastopuolen 11-v pakkaa ja maastonapaa.
seppo_taalasmaa
03.07.2016, 21.08
Väärin vieläkin:
Shimanon 11-v mtb käyttää samaa vapaaratasta kuin Shimano/Sram 8,9 ja 10 mtb. Sekä Sramin että Shimanon maantie-11-v vaatii maantie-11-vaihdeyhteensopivan vaparattaan, joka on 1,85 mm leveämpi. Shimanon 11-v mtb-pakat ei ole yhteensopivia Shimano 11-v maantievaihtajien kanssa, joten ainakin Shimanon maantie 11-v vaatii aina leveämmän vapaarattaan (muoks: poislukien sähkövaihteet ks. alla).
Jos Sramin 11-v maantiekahvat ja maastopuolen uudet 11-v NX-vaihtajat on yhteensopivia, niin siinä tapauksessa mtb-kiekon käyttäminen 11-v maantiekahvojen kanssa voi onnistua. Mutta siis ainostaan siinä tapauksessa ja ainostaan NX-pakan kanssa
Mavicin kiekot ovat poikkeus, koska niissä on aina ollut tavanomaista leveämpi vapaaratas ja niihin ilmeisesti maantie 11-v pakat mahtuu.
Sram 10-v on helppo, koska niissä käy mtb/maantie-vaihdevivut ja -vaihtajat ja pakat ristiin ja pakat sopii kaikille vapaarattaille (joko speiserillä tai ilman).
Campalla on erilainen hahlotus ja halkaisija, mutta campalla mahtuu kaikki vaihdemäärät ysistä yhteentoista samalle vapaarattaalle.
Summasummarum taitaa mennä niin, että 11-vaihteiseen maantievaihtajilla varustettuun pyörään kannattaa ostaa vain ja ainoastaan 11-vaihteisille maantiepakoille tarkoitettuja kiekkoja, ellei ole aivan 100%:n varma siitä, mitä tekee.
E: niin ja vielä se, että Shimanon 11-v maantiesähkökahvoihin voi yhdistää sähkö-xtr:n takavaihtajan ja käyttää maastopuolen 11-v pakkaa ja maastonapaa.
Asia selvä. Kiitoksia syvällisestä perehdytyksestä. Lähinnä tässä ajoin vain takaa sitä, että ei olisi itseä haitannut, jos krossarin kiekot olisivat sopineet myös maasturiin tulevaisuudessa.
Asia selvä. Kiitoksia syvällisestä perehdytyksestä. Lähinnä tässä ajoin vain takaa sitä, että ei olisi itseä haitannut, jos krossarin kiekot olisivat sopineet myös maasturiin tulevaisuudessa.
Sopiihan ne, ja helposti :)
Riittää, että ostat vanteet joiden vapaaratas on shimanon 11-speed road versio. Siihen sopivat kaikki shimanot.
Moniin napoihin voi myös vaihtaa vapaarataaksi myöskin XD:n
seppo_taalasmaa
04.07.2016, 09.52
Sopiihan ne, ja helposti :)
Riittää, että ostat vanteet joiden vapaaratas on shimanon 11-speed road versio. Siihen sopivat kaikki shimanot.
Moniin napoihin voi myös vaihtaa vapaarataaksi myöskin XD:n
Tuleeko mieleen jotain maastopuolen kiekkosettiä, jossa tälläinen on ? Noin 20C ja hyvä hintalaatusuhde?
Tuleeko mieleen jotain maastopuolen kiekkosettiä, jossa tälläinen on ? Noin 20C ja hyvä hintalaatusuhde?
Käytän köyhänä novatecin napoja, joihin saa haluamansa vaparin. Kehän valinnassa saa olla tarkkana, sen pitäisi olla mahdollisimman leveä ja kestää kuitenkin painetta maantiekäytön vuoksi.
Yksi hyvä valmis setti olisi varmaankin tämä. Kokemusta ei kyllä näistä itselläni ole.
http://www.huntbikewheels.com/collections/road-disc-wheels/products/4season-gravel-disc-road-cx-wheelset-1589g-24deep-24wide
Blackborow
04.07.2016, 11.05
Olisiko mitään vaihtoehtoa johon menisi väh. 40mm kumi lokarien kanssa? Minulla oli Kona Rove AL, mutta möin sen pois kun en oppinut millään pitämään ajotuntumasta. Pitäisi sille löytää korvaajaa ja mielellään alle tonnilla.
Eastonin ea70 xl kiekkoihin taitaa kyllä saada 11-speed hubin. Kannattaa varmistaa high5bikesta. Nämä olisivat varmaankin hyvät yleiskiekot.
Hunteissa on vain 28 pinnaa, jotka ainakin minia arveluttavat juurakko ajossa.
seppo_taalasmaa
04.07.2016, 12.54
Olisiko mitään vaihtoehtoa johon menisi väh. 40mm kumi lokarien kanssa? Minulla oli Kona Rove AL, mutta möin sen pois kun en oppinut millään pitämään ajotuntumasta. Pitäisi sille löytää korvaajaa ja mielellään alle tonnilla.
Kyllä se aika vaikeaa on löytää yleismaantiepyörää alle tonnilla. Noita Crossareita on siihen tonnin pintaan aikaa monta. Esim Cube Cross race.
noniinno
04.07.2016, 14.20
Planet X myy London Roadia edullisesti.
Blackborow
04.07.2016, 15.56
Planet X myy London Roadia edullisesti.
Tuota olen katsellut, mutta kuinka leveät kumit siihen oikeasti mahtuu lokarien kans.
seppo_taalasmaa
04.07.2016, 16.39
Väärin vieläkin:
Todella hämmentynyt olo. Hi5bikes myyjä ilmoitti, että tuo eastonin vapaaratas on "perus shimanon vapaaratas" ja 11 lehtinen shimanon mtb ja 11 lehtinen Sramin maantiepakka toimivat kuulemma hyvin. :D
Mihinhän tässä nyt pitäisi uskoa :eek:
Parhaiten selviää kokeilemalla, täysin 100% varmoja vastauksia kaikista yhdistelmistä on hankala antaa. Elän siinä uskossa, että tyypillisesti "Shimano 11spd road" -vapaarattaaseen sopii Shimanon 10spd -maantiepakka 1,85mm aluslevyn kanssa ja SRAM:n 10spd -maantiepakka 1,00mm aluslevyn kanssa. Tämä siis vaan yhtenä esimerkkinä.
Erot on pienet. Loppupeleissähän kyse on siitä, miten lyhyellä kierreosuudella uskaltaa kiristää pakan vapaarattaaseen ja jos kyseessä on joku epäkurantti yhdistelmä, osuuko esim. ketju takahaarukkaan pienimmällä rattaalla. Maastopakalle tarkoitettu Shimano/SRAM-yhteensopiva vapaaratas on kapeampi kuin 11spd road, mutta voi olla leveämpi kuin 10spd road. Ja erot on millin kymmenyksiä.
Viidakko muuttuu vielä vähän tiheämmäksi, kun CX-pakat ja osasarjat yleistyy. Esimerkiksi omassa yleispyörässä on SRAM Rival 1 -sarja ja ensiasennuskiekoissa on käsittääkseni maastokäyttöön tarkoitettu levyjarrutakanapa, koska se on ensisijaisesti tarkoitettu 12x142 -akselille. Kuitenkin SRAM Rival 1 on brösyyrin mukaan "1x11 maantieosasarja".
Todella hämmentynyt olo. Hi5bikes myyjä ilmoitti, että tuo eastonin vapaaratas on "perus shimanon vapaaratas" ja 11 lehtinen shimanon mtb ja 11 lehtinen Sramin maantiepakka toimivat kuulemma hyvin. :D
No myyjään tietenkin. Vähän epäilinkin, että uudemmissa vanteissa käytetään suoraan shimanon 11-speed hubia.
Ehkä kannattaa aina kysyä myyjältä eikä uskoa sokeasti internettiin.
Parhaiten selviää kokeilemalla, täysin 100% varmoja vastauksia kaikista yhdistelmistä on hankala antaa. Elän siinä uskossa, että tyypillisesti "Shimano 11spd road" -vapaarattaaseen sopii Shimanon 10spd -maantiepakka 1,85mm aluslevyn kanssa ja SRAM:n 10spd -maantiepakka 1,00mm aluslevyn kanssa. Tämä siis vaan yhtenä esimerkkinä.
Tai 11-speed hubiin kuuluu laittaa se shimanoa käytettäessä se 1.85mm rikka JA pakan mukana tuleva millin rikka.
Sramin pakalle riittää pelkkä 1.85mm. Sramin tapauksessa voin olla väärässäkin.
Shimanon uusiin 11-speed mtb pakkoihin laitetaan road 11 hubin kanssa ainakin se 1.85mm spaceri, tuskin muuta jos pakan mukana ei rikkaa tule.
seppo_taalasmaa
04.07.2016, 20.11
No myyjään tietenkin. Vähän epäilinkin, että uudemmissa vanteissa käytetään suoraan shimanon 11-speed hubia.
Ehkä kannattaa aina kysyä myyjältä eikä uskoa sokeasti internettiin.
Uusi juonipaljastus. Soittelin kahteen eri kivijalkaan joissa tuote oli tarjouksessa ja toisessa sanottiin kokeilemisen jälkeen että SRAM:n PG-1170 kasetti ei sopinut kiekkoihin. Hi5Bikessa varmistettiin mekaanikolta ja sanoivat, että sopii oikein hyvin. ÖÖ mitähän....
noniinno
04.07.2016, 20.20
Hi5Bike on verkkokauppa, johon voi palauttaa tuotteen jos ei sovikaan. Katsoo vaan, että pysyy myyntikuntoisena. Toki helpompaa olisi käydä hakemassa/testaamassa paikan päällä kiekot. Mitä tuon kanssa ämpyilemään enempää kun ei taida tulla muuten selkoa.
Eipä tuota tosiaan kukaan muu voi tietää, kuin Hi5bike. Nämä ea70xl kiekot näyttävät googletuksen jälkeen tosiaan tulevan vakiona 10-speed hubilla.
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=1285
https://www.bike24.com/p277896.html
Onhan se mahdollista, että ovat kokeilleet kasettia paikalleen, mutta ei ole katsottu riittääkö mutterissa kirimävara. Tai sitten high5biken setissä on tosiaan se 11-speed vapari, koska sellaistakin tuohon saa. X-4 on se navan tyyppi. Vaparissa näyttää lukevan selkeästi 11-speed, jos se sellainen on.
https://www.bike24.com/p278732.html
seppo_taalasmaa
04.07.2016, 21.59
Eipä tuota tosiaan kukaan muu voi tietää, kuin Hi5bike. Nämä ea70xl kiekot näyttävät googletuksen jälkeen tosiaan tulevan vakiona 10-speed hubilla.
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=1285
https://www.bike24.com/p277896.html
Onhan se mahdollista, että ovat kokeilleet kasettia paikalleen, mutta ei ole katsottu riittääkö mutterissa kirimävara. Tai sitten high5biken setissä on tosiaan se 11-speed vapari, koska sellaistakin tuohon saa. X-4 on se navan tyyppi. Vaparissa näyttää lukevan selkeästi 11-speed, jos se sellainen on.
https://www.bike24.com/p278732.html
Eipä siinä erikseen sitä M1 vaparia ole, kun on kerta noinkin tyyris vapari. Kiitos kuitenkin avusta.
Nyt olisi 279e tuo eastonin setti hig5bikessa. Joko hinta alkasi olemaan passeli?
Tämä setti lähtisi itsellenikin tilaukseen, mutta en oikein luota 24 pinnaiseen vanteeseen cyclossa.
Eikä ole oikeastaan edes tarvetta vanteille.
Pakko korjata aiempia näkemyksiä. Ainakin hyvät levyjarrut on työmatkaliikenteessäkin erillaiset (ehkä paremmat) kuin vannejarrut. Moniin paikkoihin tulee mentyä kovempaa (vannejarrut voi sen takia olla käytännössä turvallisemmat), kun filo pysähtyy tehokaasti ja tunnokkaasti. Etenkin märällä ei tarvitse himmailla etukäteen tai alamäkiristeyksissä niin aikaisin. Laitoin Canyonin Infliteen nurkissa pyörineet Kojakin 35 mm slicksit lateksisisureilla ja toimii kyllä kaupungissa paremmin kuin 28mm Duranot. Tuntuvat rullaavan maantielläkin yhtä kevyesti, mutta ah niin pehmeästi - keula ei täristä Kojakeilla yhtään ja jarrut on kuin prätkässä - 35 mm slicksi imee assuun hyvin. Jos joskus on pakko mennä yhden pyörät taktikkaan, ni se voisi olla toi setti kaksilla kiekoilla.
seppo_taalasmaa
10.07.2016, 21.05
Pakko korjata aiempia näkemyksiä. Ainakin hyvät levyjarrut on työmatkaliikenteessäkin erillaiset (ehkä paremmat) kuin vannejarrut. Moniin paikkoihin tulee mentyä kovempaa (vannejarrut voi sen takia olla käytännössä turvallisemmat), kun filo pysähtyy tehokaasti ja tunnokkaasti. Etenkin märällä ei tarvitse himmailla etukäteen tai alamäkiristeyksissä niin aikaisin. Laitoin Canyonin Infliteen nurkissa pyörineet Kojakin 35 mm slicksit lateksisisureilla ja toimii kyllä kaupungissa paremmin kuin 28mm Duranot. Tuntuvat rullaavan maantielläkin yhtä kevyesti, mutta ah niin pehmeästi - keula ei täristä Kojakeilla yhtään ja jarrut on kuin prätkässä - 35 mm slicksi imee assuun hyvin. Jos joskus on pakko mennä yhden pyörät taktikkaan, ni se voisi olla toi setti kaksilla kiekoilla.
Ei itsellä ole tarvetta mennä yhden pyörän taktiikkaan, mutta koska kaikki genret kiinnostavat, on maantiepyörät rajattava yhteen :D
Paaton, setti ei sopinut kuitenkaan cyclon 11 pakkaan, ilman että tilalle vaihtaa M1 vapaarattaan, ja omaanpyörään tarvii vielä adapteritkin. Tämän jälkeen setin hinta onkin jo 400€, joka ei oikein enää itselle taivu kun tuo setti on muutenkin tuollainen eastonin spin of malli, josta tietoakin saa etsiä oikein kiven alta. Cycloon saisi neljällä huntilla jo kaikenlaisia kiekkoja esim 450€ Hope XC Tech Pro4 navoilla ( käy komeasti myös maasturiin ), tai 375€ DT Swiss R32 Spline/R23 Spline, Stans Iron Cross 450€ (oon liian läski näiden käyttöön ) :D
katselin että postimyyntikaupan hiilariyleispyörän hinta näkyy edullistuneen houkuttelevasti,
http://www.on-one.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/on-one-bish-bash-bosh
http://d2plslj6xljffa.cloudfront.net/imgs/products/oo/600x600_constWH/CBOOBBBRIV22_P1.jpg
Tällainen postimyyntikaupan hiilariyleispyörä saapui eilen ja ensimmäisen lenkin perusteella tässä on ajoasennon säädön jälkeen aineksia yleispyöräksi, kunhan olen löytänyt sopivat kiekot maantielle. Fiskarsin saksista tuttu hillitty oranssi väritys on hieno, tai oikeastaan niin ruma että se on hieno.
En ole tainnut koskaan edes kokeilla cyclocross pyörää, kokemukset rajoittuvat maasto- ja maantiepyöriin. Eilisillä kosteilla poluilla pyörä oli jopa helpompi ajaa kuin ajattelin, vaikka pito (tai sen puute) märillä juurilla välillä aiheutti jänniä tilanteita. Polkuajoon force 1 osasarja kaipaa kyllä minun ajossa pienempää eturatasta kuin mukana tullut 42t.
Syksyn cyclocross kisoihin pitää hommata vielä kapeammat, sääntöjen mukaiset renkaat. 40mm WTB nanot vaikuttivat kyllä muuten hyviltä renkailta sekalaiseen ajoon, varsinkin kun ei ole vertailukohtaa olemassa. Nuo kun vielä jaksaisi litkuttaa.
Uskon että tämä pyörä tulee korvaamaan ainakin vanhan maantiepyörän, ehkä myös täysjäykän maastopyörän jota käyttänyt lähinnä talvitreeneissä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.