Näytä tavallinen näkymä : Uudet eturattaat - nykyiset FSA
akvavitix
16.06.2016, 14.05
Eilen kävi niin, ettei ketju ajossa halunnutkaan enää irrota eturattaasta, vaan oli lähdössä toiselle kierrokselle rattaan ympäri. Tämä lienee selkeä merkki rattaiden hampaiden kulumisesta.
Nykyiset rattaat ovat FSA Super Type 50/34T 110BCM. Näyttää olevan poistunut/poistuva malli, joten ulkomailtakaan ei verkkokaupoista tahdo samoja rattaita löytyä kohtuuhinnoin Suomen liikkeistä puhumattakaan. Kysymys siis kuuluukin, sopiiko esim. Shimanon eturattaat FSA:n kampiin tai olisiko FSA:lla jokin muu sopiva ratasmalli, joka kannattaisi hommata? Myös muitakin merkkejä saa ehdottaa.
Kriteerinä on, että toimii Shimano 105 osasarjan kanssa ja että hinta ja laatu kohtaavat. Ja tietysti se yhteensopivuus FSA kampien kanssa, koska niitä en halua uusia.
Kampisarja on kaikista normaalein harrastelijan compact-sarja, siihen löytyy hyvin uusia rattaita. Samalla kannattaa niettiä uusiksi rattaiden piikkiluvut, ainakin pienemmän, 36 tai 38 vois olla parempi.
Tarkkana vain, että tulee 110 BCD, viidellä pultilla ja kaden rattaan kampiin, merkillä ei niin väliä Yksi hyvä hankitapaikka http://www.bike-discount.de/en/shop/chainring-10-speed-422/l-24
Ketjun tarttuminen ei kuitenkaan merkitse kuluneisuutta, vaan rattaassa on jokin piikki, mihi ketju tarttuu. Viilaa se pois.
https://www.bike-components.de/en/FSA/Kettenblatt-Pro-Road-5-Arm-N-10-11-110-mm-Lochkreis-p39880/ (https://www.bike-components.de/en/FSA/Kettenblatt-Pro-Road-5-Arm-N-10-11-110-mm-Lochkreis-p39880/)
Terua kompaten,tarkista ne nykyiset rattaat,kiristääkö takavaihtaja kunnolla ketjua,kuis kulunut ketju on ?
akvavitix
16.06.2016, 15.41
Ketju on n. 1000km vanha ultegra. Takavaihtaja toimii ongelmitta, eli kiristää hyvin. Ongelma tuli, kun vaihdoin isommalta rattaalta pienemmälle, jolloin ketjun kiertyessä uudelleen se jumiutui etuvaihtajaan, joka oli jo pienemmän rattaan päällä. Jouduin tien päällä irrottamaan etuvaihtajan solmun avaamiseksi. Sekä isompi eturatas että ketju saivat pienet nirhaumat. Pistin etuvaihtajan takaisin silmämääräisesti parempaan asentoon, minkä jälkeen loppulenkki sujui ongelmitta, joskin vaihtajan säädöt täytyy katsoa uusiksi.
Pienempää eturatasta en mielelläni vaihda isommaksi, koska raskaampana polkijana isommissa ylämäissä pienistä välityksistä on iso hyöty ja toisaalta joutuisi opettelemaan välitykset uusiksi, joten taidan pitäytyä 50/34T rattaissa.
Olipas ikävänoloinen takertelu, ketjun ikä ei tuollaista aiheuttanut, olisko jossain piikissä takertelun syy. Jokin selitys olisi hyvä löytää, rikkoo vielä osia. Hyvä ettei tällä kertaa pahempaa.
Suomen mäkisimmisä osissa hyvinkin tarvitsee pientä eturatasta.
akvavitix
16.06.2016, 23.58
Näyttäisi pieni pala lohjenneen siitä hampaasta, johon ketju jumitti. Jos siinä on joku väkänen ollut, niin ei ole enää. Irrotin samalla BB30-laakerit, putsasin ja uudelleenrasvasin ja samalla putsasin eturattaat kunnolla. Kokeilen niitä nyt parin lenkin ajan ja jos ongelmia ilmaantuu, niin ei auta muu kuin tilata uudet. Yllätys oli, ettei fillarin keskiö ole oikeasti BB30, vaan siinä on jonkinlainen sovitin. Tarkoittanee sitä, että voisi jossain vaiheessa vaihtaa esim. shimanon 105 kampisarjan ja siihen sopivan keskiön tilalle. BB30 näyttää jotenkin rakenteeltaan minun mielestäni haavoittuvaiselta mm. pölyn ja veden suhteen.
Toisen laakerin ulkokehällä oli pikkaisen ruostetta, mutta se lähti pyyhkimällä pois. Putsasin laakerit degreaserilla ja paineilmalla, jonka jälkeen tuntui rullaavan suht hyvin. Eihän ne uudenveroiset ole, mutta ajavat ainakin jonkun aikaa asiansa vielä; minkäänlaista pykällystä ei pyörimisessä ollut. Pienenpieni välys tuntui molemmissa laakereissa - joskin identtisesti molemmissa. Tungin ne täyteen rasvaa ja prässäsin takaisin paikalleen. Huomenna vielä etuvaihtajan säätö ja sitten lenkille.
akvavitix
28.06.2016, 13.37
Brexitin heikentämän punnan innostamana etsiskelin sopivia osia brittiläisistä verkkokaupoista, jotka hinnoittelee punnilla. Rose-bikesin brittikaupasta löysin Shimano 105 FC-5750 eturattaat edullisesti, mutta pienempi eturatas (34T) löytyy vielä edullisempana Ultegra-sarjasta: FC-6750. Ultegrasta ei löydy samaa sarjaa isompaa eturatasta, joten kysymys kuuluu, kannattaako eturattaissa lähteä sotkemaan kahta sarjaa keskenään? Molemmat ovat 110-kehällä 5 pultilla.
Mulla on Ultegran 34-piikkinen ja Stronglightin 46-piikkinen 105-kompaktikammissa. Paheksuvia katseita on tullut porukkalenkeillä, joten olen lopettanut niillå käymisen. Muuten niillä on kiva ajaa. Vois dremelillä ajaa logot pois niin kehtaa ajaa muutoinkin kuin hämärällä.
akvavitix
28.06.2016, 13.58
^Joo, ei kai tuossa pahaa virhettä voi tehdä, kun kerran ratas maksaa alle £7. Taidanpa myöskin hankkia tällaisen yleistä paheksuntaa aiheuttavan setin. :D
Edit. Samasta paikasta saa uudet BB30-laakerit ja Ultegra-ketjut että taidan tilata samaan konkurssiin.
akvavitix
28.06.2016, 15.32
Prkle! Rose muuttaakin näköjään hinnat euroiksi viimeisellä hetkellä ennen maksua ja hinnaksi tulee saksan hinnat. Yhteensä 6€ kalliimpana... Selvisin lopulta halvemmalla bike-discountissa, joten tilasin sieltä.
timppa_234
28.06.2016, 15.57
Shimanon isot eturattaat ei ole suoria kuten FSA:n vaan ne on prässätty sellaisiksi koveriksi. Siksi Shimanon eturattaat tulee kauemmaksi pikkurattaasta ja ei oikein sovi tilalle.
Pienet rattaa käy hyvin yhteen
Shimanon isot eturattaat ei ole suoria kuten FSA:n vaan ne on prässätty sellaisiksi koveriksi. Siksi Shimanon eturattaat tulee kauemmaksi pikkurattaasta ja ei oikein sovi tilalle.
Pienet rattaa käy hyvin yhteen
Jaa eikös tuosta selviä vaan vaihtajan säädöillä? Itse ainakin ajoin sujuvasti FSA:n kammilla joissa oli shimpan 46 piikkinen ja FSA:n 34 piikkinen.
arctic biker
29.06.2016, 00.52
Mun kolmen kippuratankoisien compaktikammissa on ratastuksina Sram/Sram, Fsa/Fsa ja rahtiruunassa Shimanon FC-R600 kammissa Fsa/Ultegra, just tää halpa 34piikkinen. Ja eron huomaan, ei niin sulavasti vaihda. Vastaisuudessa käytän saman tehtaan rattaita.
Sekin kannattaa miettiä ettei Shimanon kampiin visuaalisessa mielessä nätisti istu kuin Simpan omat rattaat.
akvavitix
29.06.2016, 11.44
^Kai se on sitten hyvä, että on FSA:n kammet, joihin tulee Shimanon rattaat..? :D FSA:n rattaat on toki visuaalisesti paremman näköiset, mutta odotin kyllä eturattaiden kestävän pitempään, kuin mitä nämä FSA:t kestivät. Näillä nyt tilatuilla FC6750 34T ja FC5750 50T rattailla ei onneksi suuria taloudellisia tappioita tee, jos osoittautuvat susiksi. Pikkaisen kuitenkin häiritsee, että silmämääräisesti nykyiset FSA:n rattaat ovat ihan ok näköiset, eli ei selvää 'koukkuuntumista' piikeissä eikä muutenkaan merkittävän näköistä kulumaa. Kuitekin ketju tarttuu rattaalle edelleen vaihtaessa siten, että ketju kilahtelee etuvaihtajan häkkiä vasten, kun se lopulta vapautuu rattaalta. Ketjun alussa kuvailemaani lukkiutumista ei onneksi ole enää tapahtunut.
Ketjun venymän mittasin ja n. 1500km jälkeen venymää ei ole lainkaan. Taidan aloittaa ketjurotaation, kunhan DHL tuo paketin Bike-Discountilta. Pitää varmaan kolmannetkin ketjut hankkia ja aina tonnin välein vaihto.
Uudesta lähtien pyörässä on ollut myös ikään kuin ominaisuutena, että ketju saattaa pudota eturattailta, kun vaihdan isommalta rattaalta pienemmälle. Ketjun saa vaihtajalla nostettua kivuttomasti takaisin rattaalle, eli ei ole ollut tarvetta pysähtyä ketjujen ojentamiseksi. Etuvaihtajan säädöt ovat takuuvarmasti kohdallaan, eli siitä ei ketjujen tippuminen johdy. Olen mielessäni pohtinut, mahtaako FSA:n rattailla olla osuutensa tässäkin sopassa.
arctic biker
01.07.2016, 11.22
Empä usko että tippuminen olisi rattaista kiinni, sen verran oon ajellut monenlaisilla yhdistelmillä. On toki ketjusiepparit asennettuna.
https://www.bike-components.de/de/DEDA/Dog-Fang-Kettenfaenger-p10098/
Ketjujen kierrätykseen eli kolme ketjua per pyörä ja tonnin välein vaihto annan varovaisen puoltoäänen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.