Näytä tavallinen näkymä : Cannondale Caadx 105 VS. Kona Jake
dolbydin
15.06.2016, 10.43
Meinasin jo, että kävisin ostamassa kivijalkaliikkeestä Kona Jaken hintaan 1200€, mutta sitten huomasin että Evans cyclessa on tuo Cannondale caadx 105 noin hintaan 1100€. Tuleeko tuolta Evansista tilattaessa pyörät valmiiksi kasattuina ja vaihteet säädettyinä vai pitääkö ne kasata ja säätää itse?
pyöräsimo
15.06.2016, 12.12
Eikös tuo Jake ole vähän kallis? Toki, jos se on hyvä kooltaan ja muutenkin, niin hyvä sitten. Itse vaan ostin GT Graden, jossa on Tiagra-vaihteet (eikö Jakessakin?), 900€:lla ja siinä on kuitenkin hiilarikeula. Jake on toki muuten kyllä mielenkiintoinen. Minulla oli toisena vaihtoehtona Caadx Tiagra, joka olisi maksanut vajaan 1300€. 1100€ 105:sta kuulostaa hyvältä. Evansin käytännöistä en tiedä.
pyöräsimo
15.06.2016, 12.22
Eipä silti, kivijalkaliikkeen suosiminen on kyllä mukava juttu, sieltä ostin omani minäkin.
dolbydin
15.06.2016, 12.25
Kyllähän se vähän kalliilta kuulostaa. Täällä on tällä hetkellä kampanja että kun ostaa tuon jaken niin saa kaupan päälle 100€ lahjakortin kyseiseen liikkeeseen. Lähinnä mietin kivijalkaliikkeestä oston helppoutta kun pääsee kokeilemaan just sitä pyörää minkä todnäk mukaan ottais, tai jos tulee vaihteiden tai minkä vaan kanssa ongelmia niin takuuasiat toimis helposti. Mutta toisaalta taas tilaamalla ulkomailta vois saada rahoilleen enemmän vastinetta ja jopa halvemmalla. Pitäis vaan löytää joku expertti kuopiosta joka osais auttaa kokoomisessa ja kaikissa säädöissä=D
dolbydin
15.06.2016, 12.29
https://www.evanscycles.com/cannondale-caadx-105-disc-2016-cyclocross-bike-EV214055
dolbydin
15.06.2016, 12.32
Ymmärsinkö oikein että tuossa ois hiilarikeula?
Kyllähän se vähän kalliilta kuulostaa. Täällä on tällä hetkellä kampanja että kun ostaa tuon jaken niin saa kaupan päälle 100€ lahjakortin kyseiseen liikkeeseen. Lähinnä mietin kivijalkaliikkeestä oston helppoutta kun pääsee kokeilemaan just sitä pyörää minkä todnäk mukaan ottais, tai jos tulee vaihteiden tai minkä vaan kanssa ongelmia niin takuuasiat toimis helposti.
Lisäksi Konalla taitaa olla kaikissa alumiinirungoissa ensimmäistä omistajaa koskeva elinikäinen runkotakuu. Mikäli se kenenkään vaakakupissa mitään painaa, näinä kulutushysterian ja pressfit-keskiömuhvien luvattuna aikana.
Muista että Englannista ostetuissa kahvat toimivat väärinpäin, jotkut liikkeet sen mainitsevat ja tarjoavat niitten vaihtamista, tarkista kuuluuko vaihto hintaan. Tuo Kona on kokonaan alumiinia, on erittäin jäykkä. Tämä perustuu ihan kokemusperäiseen tietoon, tyttärellä on Rove AL, pojalla oli aikoinaan Kona Dew Plus, ovat erittäin jäykkiä. Se mitä Konalla osataan on mielikuva-markkinointi, kannattaa etsiä se video heidän kotisivultaan v.2015 joka on kuvattu tammikuussa 2015 Helsingissä, on hieno.
Mulla on toi CAADX 105. Ainakin sitä mainostettiin hiilarikeulaisena. Cannondaleissakin on elinikäinen runkotakuu ensimmäiselle omistajalle. Hyvä peli on ollut ja mielestäni keulakaan ei täristä. Suomesta otin kivijalkaliikkestä. Niiden runkokoot on aika reiluja. Mulla on 54 cm. Omat mitat: pituus 181 cm/jalan pituus 87cm. Jossain muussa merkissä 58 cm olis ollu vastaava. Tilaamalla olisin saattanut mennä metsään tuon koon kanssa.
dolbydin
15.06.2016, 14.16
Minäkin mietin sitä cannondalen kokoa, että liekkö sellanen 48 cm olis sopiva 165 cm pitkälle naiselle... Jalan sisämitta on 72 cm? Täällä kuopiossa ei pääse missään kokeilemaan kyseistä pyörää ellei sattus löytymään joku jolla olis tuon kokonen sama pyörä. Liekköhän lähin cannondalen myyjä Lahdessa. Tai sitten jos vaan uskaltais tilata sen koon 48cm...
dolbydin
15.06.2016, 14.36
Kokeilin felt f1x vm 2009 49cm, se pyörä tuntui kokonsa puolesta sopivalta. Yritin verrata sen koko tietoja tuohon CAADX:ään mutta en kunnolla löydä että oisko ne lähes samankokoiset ja kumpi on isompi ja eroavatko paljon geometrialtaan toisistaan.
Tuntuu kauheelta jahkailulta tää pyörän osto, mutta pakko käydä kaikki vaihtoehdot läpi mihin rahansa laittaa.
Vaimolla taitaa olla tuo 48 cm. Pituutta hällä on 167 cm ja jalan sisämitta on 80 cm. Muistaakseni myyjä oli vähän sitä mieltä, että toi oli hänelle siinä rajoilla ettei ollut liian iso. Vaimo on kyllä ollut tuohon tosi tyytyväinen. Toi 48 cm saattaa olla sulle vähän iso tai sitten ei...
Mulla on toi CAADX 105. Ainakin sitä mainostettiin hiilarikeulaisena. Cannondaleissakin on elinikäinen runkotakuu ensimmäiselle omistajalle. Hyvä peli on ollut ja mielestäni keulakaan ei täristä. Suomesta otin kivijalkaliikkestä. Niiden runkokoot on aika reiluja. Mulla on 54 cm. Omat mitat: pituus 181 cm/jalan pituus 87cm. Jossain muussa merkissä 58 cm olis ollu vastaava. Tilaamalla olisin saattanut mennä metsään tuon koon kanssa.
Oikeastaan: tapa ilmoittaa runkokoko on erilainen. Kun tuohon ei ole mitään standardia, niin kukin valmistaja mittaa vähän eri tavalla: keskiön keskeltä vaakaputken keskelle, vaakaputken päälle tai satulaputken päähän. Esimerkiksi omissa fillareissa samalla tavalla mitaten koot ovat liki 1:1 mutta nimelliskoissa noissa on usean sentin ero.
Nojoo, tuota oikeastaan tarkoitin.
Blackborow
15.06.2016, 14.57
Muista että Englannista ostetuissa kahvat toimivat väärinpäin, jotkut liikkeet sen mainitsevat ja tarjoavat niitten vaihtamista, tarkista kuuluuko vaihto hintaan. Tuo Kona on kokonaan alumiinia, on erittäin jäykkä. Tämä perustuu ihan kokemusperäiseen tietoon, tyttärellä on Rove AL, pojalla oli aikoinaan Kona Dew Plus, ovat erittäin jäykkiä.
Alumiinirungoissakin on eroja. Rove AL on erittäin kova kuten myös nuo Dew-sarjan hybridit. Omistanut molempia. Ainakin vanhemman mallinen Kona Jake oli paremmalla rungolla ja ei läheskään niin kovan tuntuinen kuin nuo halvimmat alumiinikanget.
dolbydin
15.06.2016, 15.14
Tuolta Evansin sivuilta kun lukee kysymyksiä mitä on esitetty tuosta CAADX 105 pyörästä, niin joku esim kertoo olevansa 163cm pitkä ja jalan sisämitta 71cm, ja kysyy onko 48 vai 51 parempi koko, niin vastaavat että 51 tai 54 olis sopiva.
pyöräsimo
15.06.2016, 15.27
Kokeilin Lahdessa Cannondalen 51:stä ja sitä pykälää isompaa, liekö ollut 54. Omat mitat 176/82 ja olisin päätynyt 51:een. GT:ssä 53 vei voiton 55:sta.
Tuolta Evansin sivuilta kun lukee kysymyksiä mitä on esitetty tuosta CAADX 105 pyörästä, niin joku esim kertoo olevansa 163cm pitkä ja jalan sisämitta 71cm, ja kysyy onko 48 vai 51 parempi koko, niin vastaavat että 51 tai 54 olis sopiva.
Oon sitä mieltä, että noilla mitoilla menee pahasti metsään.
dolbydin
15.06.2016, 16.24
No voi perhana. Ne ei taida lähettääkkään cannondalea suomeen sieltä evansista. Yks pyörä olis suomessa myynnissä 2015 mallia koko 48. Cannondale caadx tiagra. Hinta 1000€. Olisko nuo paremmat kaupat kuin että kona jaken ostais 1200 eurolla? Hirvittää vaan se kun ei pääse kokeilemaan pyörää vaan pitäs varmaan nopeesti tilata että vielä sais...
No voi perhana. Ne ei taida lähettääkkään cannondalea suomeen sieltä evansista. Yks pyörä olis suomessa myynnissä 2015 mallia koko 48. Cannondale caadx tiagra. Hinta 1000€. Olisko nuo paremmat kaupat kuin että kona jaken ostais 1200 eurolla? Hirvittää vaan se kun ei pääse kokeilemaan pyörää vaan pitäs varmaan nopeesti tilata että vielä sais...
Pyörän koon valinnassa on monenlaisia epävarmuustekijöitä. Jos ostaa kokeilematta, toimii täysin mitoitusohjeiden ja -automaattien suositusten mukaisesti. Jos ostaa testaten mutta ilman aiempaa kokemusta pyörätyypistä, pyörä tuntuu ainakin ostohetkellä sopivalta. Tuhannen kilometrin jälkeen, kun pyörä on sisäänajettu ja oma vartalo on joko tottunut tai jäänyt tottumatta ajoasentoon, kummalla tahansa periaatteella valittu pyörä voi osoittautua huonosti sopivaksi.
Jostain on kuitenkin aloitettava. Jos pyörän koko on useamman kuin yhden mitoitusautomaatin perusteella sopiva, se on todennäköisesti sen verran lähellä että hienosäädöllä siitä saa sopivan. Eikä pyörää kannata ostaa käänteisellä kilohinnalla tai jonkun tietyn merkin/valmistajan perusteella. Jos kahdesta kandidaatista toinen herättää edes vähän enemmän ajamisen halua, se on ehdottomasti ylimääräisen 200 euron panostuksen arvoinen.
dolbydin
15.06.2016, 17.20
Otin riskin ja tilasin sen 48 kokoisen cannondale caadx tiagran. Ei toimituskuluja. Näytti vielä olevan palautusoikeus käyttämättömillä tuotteilla. Jos se nyt näyttää siltä että en yltä alkuunkaan polkimille ja tangolle ja tuntuu järkyttävän pahalta niin lähetän sen takas.
dolbydin
15.06.2016, 21.47
Ihmettelin vielä sitä kun lueskelin ulkomaisia foorumeita missä oli myynnissä tuota samaa caadx pyörää, niin jokaisessa myynti ilmotuksessa mitä luin missä myytiin 48 kokoista caadx pyörää niin se on ollut 155-165 käyttäjällä, samoiten kun luin ihmisten kokemuksia. Onkohan niillä sitten erilainen käsitys siitä ajoasennosta millanen sen pitäis tuolla pyörällä olla vai mistähän se voi johtua?
Etkös ollut juurikin 165cm?
pyöräsimo
15.06.2016, 22.41
Kun totta puhutaan, niin en näistä kokoasioista paljoa ymmärrä. Sen olen käsittänyt, että jos kahden vaiheilla ollaan, niin mieluummin pienempi. Näin olen kahden cyclohenkisen pyöräni (Genesis CdA20 ja GT Grade) kanssa tehnytkin ja ei ainakaan pahasti ole pieleen mennyt. Samoin se kokeilemani Cännäri olisi ollut pienempänä parempi. Alan enenevissä määrin olla samaa mieltä tuosta "pienempi parempi"-teoriasta.
dolbydin
15.06.2016, 23.19
Joo olen 165cm... Mutta lähinnä se ihmetyttää kun ulkomaisilla foorumeilla ja liikkeissä suositellaan mun mitoille 48 kokoa ja täällä suomessa jotkut saattaa pitää sitä liian isona... No se jää nähtäväks kunhan pyörä saapuu. Pitää sisällä ensiksi kokeilla saanko säädettyä ajoasennon oikein.
Kronreif
16.06.2016, 02.14
Itsellä mittaa 166 cm ja jalat sen verran pitkät että maahan yltävät mutta lonkkaan rajoittuvat (ts. ei mittanauhaa saatavilla tähän hätään). Ja mulla siis CaadX 105 48-kokosena ja on juuri passeli 15mm lyhyemmällä stemmillä.
MacKonte
16.06.2016, 09.26
Vahvistetaan tuo tieto, että CaadX:ssä on hiilikuitukeula. Erinomaisen mukava ajettava 3.5 - 4 bar paineilla. Mulla on renkaina Contin Cyclocross Racet, kun vakiorenkaat joutui laittamaan takuuvaihtoon.
Ei paljoa häviä maantiepyörälle vauhdissa ja sen korvaa ajamisen rentoudella, kun rupinen asfaltti ei lyö käsille. Oma CaadX 105 on kokoa 56 (185/89cm), vaikka laskurit tarjosivat kokoa 58, joka sitten koeajon perusteella olisi ollut liian iso.
Lahdessa Cannaria myy Järvisen Pyörä Rauhankadulla.
Tällä on nyt poljettu reilussa puolessa vuodessa 2500km. Ainoa ongelma on maantiepyörän pölyttyminen tallissa, tällä kun voi lenkillä poiketa hiekkateillekin :)
dolbydin
16.06.2016, 18.37
Onko kellään kokemusta lisäjarrukahvoista? Myyjä ei alkanut niitä asentamaan kun kuulema heikentää jarrutustehoa...
MacKonte
16.06.2016, 19.20
Vanhemmissa retkipyörissä sellaisia on ollut ja ovat olleet lähinnä hidastimia, teho ei todellakaan ole riittävä nopeaan pysähtymiseen. Oma ajo-ote on useimmiten sellainen, että parilla sormella saa vedettyä kahvasta ja ainakin Cannondalen mekaanisilla levyilla pysähtyy ihan riittävän tehokkaasti...pysyy kuski vielä kyydissä ;)
dolbydin
16.06.2016, 20.49
No ehkä en sitten vielä niitä laita ennen kuin kokeilen ilman. Jospa niihin jarruihin kokematonkin tottuis nopeesti ja etenkin ylttäis =) jokaisessa mallissa mitä on tullut kokeiltua niin kahvoille yltää yhtä huonosti, kyllä sitä pyörän pyshtymään saa mutta ei kunnollista puristusotetta. Liekkö siihen mitään säätömahdollisuuksia?
Ainakin 10s 105 kahvoihin saa kiilapaloja joilla saa kahvat lähemmäs. Lisäkahvoja en omiin edes ottaisi
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
dolbydin
16.06.2016, 23.10
Käykö nämä kengät https://www.intersport.fi/fi/tuote/shimano-shwm34-pyorailykengat-56438101/
näiden polkimien kanssa https://www.motonet.fi/fi/tuote/383710/Shimano-pedaalipari-M520-MTB-musta
Tuossa lukee että paras yhteensopivuus ois noille kengille yhdistelmäpoljin...
MacKonte
16.06.2016, 23.37
Kyllä ne yhteen sopii. Oletko käyttänyt lukkopolkimia?
dolbydin
16.06.2016, 23.56
En oo käyttäny ikinä lukkopolkimia, saas nähä miten käy, kai sitä irrotusta pitää muutaman kerran kokeilla ennen kun liikkeelle lähtee. Voin kyllä kuvitella miten mukava niillä on polkee. Miksköhän noissa kengissä suosituksena on kuitenkin yhistelmäpolkimet?
MacKonte
17.06.2016, 00.06
Tuota suosituksen syytä en tiedä, mutta tuskin syytä huoleen Omat Shimanon SPD-kengät ovat toimineet kaikkien SPD-polkimien kanssa, myös näiden molempien esillä olleiden.
Klossi kenkään mahdollisimman taakse (pitkulainen hahlo) niin säästää polvia. Polkimien tiukkuus on tehdasasetuksena käyttökelpoinen. Kokemuksen myötä voi sitten ruuvailla itse. Kun sen kiertoliikkeen oppii, niin irrotus käy itsekseen, eikä montaa kertaa kaadu kyljelleen... ;)
Vanhemmissa retkipyörissä sellaisia on ollut ja ovat olleet lähinnä hidastimia, teho ei todellakaan ole riittävä nopeaan pysähtymiseen. Oma ajo-ote on useimmiten sellainen, että parilla sormella saa vedettyä kahvasta ja ainakin Cannondalen mekaanisilla levyilla pysähtyy ihan riittävän tehokkaasti...pysyy kuski vielä kyydissä ;)
CaadX levyjarrut on kyllä levyjarruiksi harvinaisen tehottomat. Mun maantiepyörän vannejarrut on monin verroin paremmat ja tunnokkaammat.
dolbydin
20.06.2016, 14.01
Mitä kertoo jos joutuu cyclossa laittamaan satulan samaan tasoon ohjaustangon kanssa? Liian iso? Kaikki kuvat mitä oon nähny niin kaikissa satula on reilusti ylempänä ohjaustankoa.
jii.haanpaa
20.06.2016, 15.45
Eikös pienten kokojen ohjaamo ole usein suhteessa korkeammalla kuin suuremmissa rungoissa? Esim tuossa Cannarissa 48-senttisen satulaputki on 8 senttiä lyhyempi kuin esim 56-senttisessä, mutta emäputkessa on eroa vain 3 senttiä.
Kuvat kertovat varmaan enemmän.
https://pbs.twimg.com/media/CSgnNK9UwAAsy6E.jpg
http://d2ydh70d4b5xgv.cloudfront.net/images/8/b/2015-cannondale-caad-x-rival-22-disc-cyclocross-bike-58cm-xl-fsa-f254f6fefcaeb656315d753a3fcf6631.jpg
dolbydin
20.06.2016, 16.38
Jotenkin tuntu tuo cannondalen caadx koko 48 isommalta kun vaikka felt f1x koko 49 mitä kokeilin. Feltissä satulan joutu nostamaan reilusti ylemmäks ohjaustankoa kun taas caadx:ssä satula on tasan yhtä korkealla ohjaustankoa. Lisäksi kun kädet laittoi tangolle niin ne joutui pitämään melko suorana. Ehkä tuo caadx koko 44 ois sopivampi 165 cm naiselle (inseam 72 cm)...
dolbydin
20.06.2016, 16.57
Kävin vielä näyttämässä pyöräliikkeessä sitä pyörää ja kysyin mielipidettä koosta ja ajoasennosta niin sanovat että "ei haittais vaikka olis pykälää pienempi runko, mutta kyllä tuollakin vielä menee." Pakko varmaan vaihtaa ettei ala myöhemmin kaduttamaan.
dolbydin
21.06.2016, 12.21
Nyt lähti cannondale takasin kauppaan. Tilalle kun löytäis toisen n. 1000€ luokkaa olevan pienirunkoisen cyclon. Polkimet ja kengät löytyy. Onko kellään hyviä vinkkejä? Mieluisimmat merkit mitä pystyn Kuopiossa kokeilemaan on felt ja kona. Muita merkkejä jos tilaa ja kokeilee niin pitää olla palautus mahdollisuus.
maalinni
21.06.2016, 12.47
Eikös pienten kokojen ohjaamo ole usein suhteessa korkeammalla kuin suuremmissa rungoissa? Esim tuossa Cannarissa 48-senttisen satulaputki on 8 senttiä lyhyempi kuin esim 56-senttisessä, mutta emäputkessa on eroa vain 3 senttiä.
Niin, ei kai sitä emäputkea voi kovin paljoa lyhentää.
Niin, ei kai sitä emäputkea voi kovin paljoa lyhentää.
Caadx:ssa on paitsi korkea emäputki, myös tarpeettoman korkea laakerin suoja (tai mikä se kartiomainen kappale siinä stemmin alla onkaan). Sen kun vaihtaa niin saa tankoa monta senttiä alaspäin.
dolbydin
23.06.2016, 16.04
Nyt kun on katellut noita cyclocrosseja uudestaan niin tuntuu hankalalta löytää tälläselle 165 cm pitkälle ja jalan sisämitta 72 cm, pienehköä pyörää. Oisko kellään hyviä ehdotuksia mitä kannattais kokeilla ja mikä vaakaputken pituus vois olla optimaali? (1000€-1300€). Kuopiossa pääsen kokeilemaan Konaa, feltiä, meridaa... Seinäjoelle ja lahteen suuntaan kesän aikana niin jos siellä on hyviä liikkeitä missä vois kokeilla vaikka ridleytä ja cannondalee yms niin saa vinkata!
Lahden Spessu liikkeessä näytti ainakin olevan 44cm ja 48cm naisten malleja. Kannnnattaa soittaa ja kysyä, heillä on paljon pyöriä näytillä.
^^ Kun mainitsit Feltin, niin katsopa mallia V, siinä on lyhin vaakaputki mitä olen nähnyt. Cännäristä olis pienin ehkä menetellyt, hyvä juttu kun palautit isoksi osoittautuneen. Vaakamitta on erittäin kriittinen juttu oikean koon valinnassa ja vähän hankalakin pienellä koeajolla todeta, sen sijaa SO mitta on helpommin todettavissa oikeaksi. Oikean pituuden jälkeen seuraavaksi tärkein emäputken sopiva korkeus.
Kampinalle
23.06.2016, 17.56
^^^ Cannondalea kannattaa kysellä Lahdessa Järvisen Pyörä&Urheilu -liikkeestä, siellä Jari tietää noista.
MacKonte
23.06.2016, 18.02
Lahdessa Cannondalea myy Järvisen Pyörä ja Urheilu, minkä Kampinalle ehti juuri samaan aikaan todeta :)
Poikkea Seinäjoelta Ouluun ja käy Pyörä-Suvalassa.
dolbydin
23.06.2016, 18.32
Seinäjoelta pitää poiketa Lahteen niin tulis turhan paljon ajoa jos vielä Oulussa kävisi =D
Tuo felt v100 vaikuttaa mielenkiintoiselta, ainut mikä mietityttää on tuo shimano claris vaihteisto, sen takia pyörä on ilmeisesti suht edullinen?
Tuleekohan Feltiltäkin uudet mallit nyt heinäkuun aikana niinkun Cannondalelta? Jos sitten alkais saamaan tämän vuoden malleja alehintaan. Toiveena olis levyjarrut, hiilikuitkuhaarukka ja väh. Shimano tiagra vaihteisto.
Seinäjoelta pitää poiketa Lahteen niin tulis turhan paljon ajoa jos vielä Oulussa kävisi =D
Tuo felt v100 vaikuttaa mielenkiintoiselta, ainut mikä mietityttää on tuo shimano claris vaihteisto, sen takia pyörä on ilmeisesti suht edullinen?
Tuleekohan Feltiltäkin uudet mallit nyt heinäkuun aikana niinkun Cannondalelta? Jos sitten alkais saamaan tämän vuoden malleja alehintaan. Toiveena olis levyjarrut, hiilikuitkuhaarukka ja väh. Shimano tiagra vaihteisto.
Felt on aiemmin ilmoittanut, että heillä ei ole enää vuosimalleja vaan uudet mallit tulevat markkinoille sitten kun ne ovat valmiita tai on muuten tarvetta. Jos tuo koskee kaikkia mallistoja niin silloin tod.näk. ei tule uutta heinäkuussa.
Seinäjoelta pitää poiketa Lahteen niin tulis turhan paljon ajoa jos vielä Oulussa kävisi =D
Tuo felt v100 vaikuttaa mielenkiintoiselta, ainut mikä mietityttää on tuo shimano claris vaihteisto, sen takia pyörä on ilmeisesti suht edullinen?
Tuleekohan Feltiltäkin uudet mallit nyt heinäkuun aikana niinkun Cannondalelta? Jos sitten alkais saamaan tämän vuoden malleja alehintaan. Toiveena olis levyjarrut, hiilikuitkuhaarukka ja väh. Shimano tiagra vaihteisto.
Samaan runkosarjaan kasataan myös kalliimilla osilla Feltejä, se aina kertoo runkosarjan laadusta jotain. Vois aloittaa claris-aihteistolla ja päivittää aikanaan ylöspäin, jos pyörä edelleen tyydyttää. Nuo Shimanon halvan pään osatkin ovat nykyisin yllättävän toimivia, saattaisi toimia pidempäänkin oikein käytettynä. Painoa noissa on enemmän kuin kalliimmissa.
C on hyvä pyörä, mutta nuo heidän erikoisuutensa keskiön ja putkikokojen osalta pudottaa suosituslistalla merkkiä alaspäin.
Seinäjoelta pitää poiketa Lahteen niin tulis turhan paljon ajoa jos vielä Oulussa kävisi =D
Mutta Lahesta (kuten lahtelaiset sen taivuttavat) ei ole pitkä matka Keravalle Lundbergille, jossa CaadX:n pieniäkin kokoja näyttäisi olevan saatavilla.
dolbydin
23.06.2016, 23.02
Onko heittää suosituksia vaikka cannondale caadx tiagra, ridley x-bow, felt f85x ja felt v100 pyöristä... Mikä olis hinta/laatu-suhteeltaan paras? Onko painoissa merkittäviä eroja? Cannondale tuntu melko painavalta, muista ei tietoa. Olisko meridasta hyviä malleja noin 1000€ hintaan? Jostain syystä merida merkkinä epäilyttää, en tiedä miksi =D
dolbydin
23.06.2016, 23.23
Maantiepyörämäinen cyclocross ei haittaisi, mutta ei välttämätön. Onko joku edellä mainituista maantiepyörämäinen? Suurimmaks osaks tulee ajeltua maantiellä. Tavallinen maantiepyörä ei kuitenkaan tule kysymykseen koska asun maaseudulla ja täällä joutuu ajamaan useemman kilometrin huonolla soratiellä, välillä on suurtakin soraa ja se on irtonaista, olisi myös hyvä pystyä ajamaan huonommillakin keleillä ja joka kelille ja vuodenajalle ei ole varaa ostaa erilaista pyörää. Siksi päädyin cyclocrossiin.
MacKonte
23.06.2016, 23.31
Cannondale CaadX on niin maantiepyörämäinen, että oma Cannondalen R1000 maantiepyörä on neljän kilon painoedustaan huolimatta jäänyt tänä kesänä melkein käyttämättä, kun tuolla CaadX:llä on miellyttävämpää polkea myös heikkokuntoisia asfalttiteitä ja sorapätkiä, jopa sapelihammassepeliä. Puolessa vuodessa on CaadX:n mittariin tullut 2500km ja vain jarrujen säätöä vaatinut (mekaaniset levyt). Kun erilaisille keleille haet pyörää, muista varmistaa kunnon lokarien saatavuus. CaadX:ssäni on SKS Commuter 45:t eikä heilu tai rämise - ja pyörässä on lokarin kiinnikkeet valmiina. Nastarenkailla meni mukavasti talvellakin lumisilla ja jäisillä kelveillä ja järven jäällä :)
dolbydin
24.06.2016, 00.04
Miten kapeat renkaat tuohon cannondalen vakiovanteisiin voi laittaa? Kuitenkin sellaiset että pystyis siellä sorateillä ajelemaan. Laittelin omia mittoja johonkin maantiepyörän koko laskuriin ja sieltä tuli: Top tube length 51.8 - 52.2 cm. Seat Tube range CC 47.8 - 48.3 cm. Seat Tube range CT 49.2 - 49.7 cm. Caadx 48 tuntu tosissaan liian isolta niin jospa se 44 koko on passeli. Uusissa 2017 malleissa tuo 44 jää kokonaan pois ja tulee koko 46.
Aikaisemmin mainittiin että C on hyvä pyörä, mutta erikoisuus keskiön (ja putkikoon) osalta pudottaa suosituslistalla merkkiä alaspäin... Mitä sillä keskiön erikoisuudella mahdetaan tarkottaa?
pyöräsimo
24.06.2016, 00.52
Minä olen nyt ajellut GT Grade Tiagrallani muutaman sata kilometriä. Se on kai jonkinlainen maantie- ja cyclocrosspyörän välimuoto. Siinä on 28-milliset kumit, mutta pitäisi 35-milliset mahtua myös. Saatan sellaiset sopivalla kompromissikuviolla seuraavaksi laittaa. Olen kyllä mukavasti yllättynyt, miten hyvin tuolla ajelee niin asfaltilla kuin hiekkatielläkin, metsäautoteitäkin olen noilla slikseillä päästellyt - toki märällä tuo rengas ei varmasti ole parhaimmillaan. Ostin pyörän Lahdesta Järvisen pyörästä ja urheilusta ja juurikin tuon Kampinallen mainitseman Jarin kanssa Cannondalea ja tätä GT:ä vertailin. GT tilattiin sinne koeajoon, jonka päätteeksi sen päädyin ostamaan.
pyöräsimo
24.06.2016, 00.56
Tällainen siis:
http://www.gtbicycles.com/eur_nl/2016/bikes/pavement/grade-alloy-tiagra
dolbydin
24.06.2016, 01.04
Saakohan tuota vielä tilattua sinne koeajettavaks kun niiden nettisivuilla ei ole mainintaa kyseisestä pyörästä? Miksi päädyit tuohon Gt gradeen etkä cannondaleen? Paljon tuolla oli hintaa?
pyöräsimo
24.06.2016, 01.19
Päädyin tuohon siksi, että tuon ajoasento tuntui itselleni lupsakammalta. Tuossahan on sellainen leveämpi tanko, josta tykkäsin. Vaihteet molemmissa ovat samat, mutta jarrut eri. En tiedä, onko noilla mitään käytännön merkitystä jarrutustehon kannalta. Omat ainakin tuntuvat pelaavan. Alkuun arvelutti GT:n isompi eturatas (50-piikkinen), mutta pelko oli turha. Kyllä tasaisillakin tuolla äkkinäisenkin jalat pystyvät pyörittämään, alamäissä varsinkin tuntuu hyvältä, kun saa vauhtia.
Toisaalta itselleni melkein 400 €:n hintaerollakin oli merkitystä. GT:n listahinta taisi olla 999 €. Siinähän on muuten häkkipolkimetkin mukana. Heivasin ne tosin heti pois ja laitoin lukot tilalle. En osaa yhtään sanoa, miten on noiden koeajopyörien tilausten kanssa. Kannattaa varmaan soittaa ja kysyä. Itse suunnittelin Helsinkiin menemistä, Velosport siellä noita myi, mutta kun kotikaupunkiin järjestyi, niin hyvä näin.
GT Grade on vielä lyhyemi pienimmillään kuin Felt V. Tuosta koko XXS on sopivan kokoinen Vigglen taulukon mukaan, samoin ajattelen sopivan kooksi, vaakamitta 500 ja SO mittakin passaisi. Hauskan näköisiä pyöriä ainakin keskikokoisena, mitä kuvissa yleensä. Taitaa keskiö ja putkiosatkin olla ns. normaalit. Jos tuohon vielä menee 35 mm nastarengas lokarien sisään, niin tuo on hyvä pyörä ympärivuotiseen käyttöön. Kokonainen pyörä on järkevää ostaa paikalliselta myyjältä, jos suinkin saa.
dolbydin
24.06.2016, 09.54
Mikä se SO mitta on?
Mikä se SO mitta on?
StandOver.
dolbydin
24.06.2016, 10.15
Kiitos! Miltä tuo ridleyn x-bow koko xxs vaikuttaa verrattuna gt gardenin pienimpään kokoon? Tai sitten cannondale koko 44? Suuret kiitokset jo nyt kaikille. Näitten tietojen avulla sitten pähkäilen minne päin suomea lähtisin pyörää kokeilemaan jos täältä Kuopiosta ei löydy.
dolbydin
24.06.2016, 13.22
Se paikka mistä ostin sen liian suuren cannondalen caadx tiagran, niin jouduin osan postikuluista maksamaan itse, no se on ihan ok. (Tuli ainakin selväksi koeajon tärkeys ettei tilaile mitä sattuu). Mutta se ihmetyttää kun maksoin pyörään myös lisäksi lokasuojat, mutta niitä kauppias ei hyvitä kun niitä ei voi enää uutena myydä asiakkaalle. Outoa etten minä sit saa pitää niitä maksamiani lokareita vaan joku toinen saa ne =D
dolbydin
24.06.2016, 16.10
Yhdessä brittien kaupassa olis myynnissä viiminen Ridley X-bow shimano 105 hintaan 930€, kokona xxs. Ei ole vielä varmuutta toimittaako suomeen mutta vastausta odotellessa. Hinta vaikuttaisi ainakin hyvältä mutta tuo koko vähän vielä arveluttaa voiko se olla vaikka liian pieni =D jos jollain on pohjois-savon alueella tuo pyörä tuossa koossa ja antais kokeilla niin saa ilmottaa.
Kyllä ne lokasuojat sinulle kuuluu, kerran olet ne maksanut. Saavat lokasuojat sinulle palauttaa, kerran eivät ota niitä palautuksena takaisin. Jos asia ei etene haluamallasi tavalla, laita tänne tietoa mistä liikkeestä on kyse.
dolbydin
24.06.2016, 20.24
No niin munkin mielestä kuuluis. Myyjä sanoi että pyörä täytyy nyt myydä niiden lokasuojien kanssa. Oishan se vähän hassua että se antais mun maksamat lokarit jollekkin toiselle =D vaikkei kyse suurista summista ookkaan mutta periaatteesta. Laitoin viestiä ja nyt mielenkiinnolla ootan miten käy.
pääpyörällä
26.06.2016, 11.35
Itsekin olen saman mittainen kuin ketjun aloittaja, suvalassa ehdotettiin 48 kokoa Cannarista puhelimessa , Saksassa kokoa 44. Otin sen ja hyvä on, tuo so-mitta kasvaa 48 koossa jo yli inseamin. Tilasin nyt pidemmän stemmin tuohon Caadx-pyörään, ollut ihan loistava pyörä toistaiseksi. Paypalilla kun maksaa niin ei tarvitse itse maksaa palautustilanteessa rahtia.
Sent from my iPhone using Tapatalk
dolbydin
27.06.2016, 15.44
Kauppias lupasi lokarit lähettää mulle =D Nyt mulla on harkinnassa kolme mallia: Ridley X-bow 10 disc 2016 (shimano 105) koko XXS, Gt Grade alloy 2016 (shimano 105) XXS ja Cannondale CAADX 105 tai tiagra koko 44. Kun vertaa mittoja keskenään niin tuon Cannondalen mitat on suurempia verrattuna noihin kahteen muuhun, ja ehkä pyörä näytti paksujen putkien vuoksi hieman raskaalta. Jos työ ammattilaiset katsotte noita kokoja niin onko vaikka ridleyn ja Graden geometrian välillä jotain suuria eroja? Entäs osien laadussa Ja pituutta oli siis 165 cm ja inseam 72 cm. Miljoonat kiitoket tähän astisista avuista, jospa se pyörä löytys vielä mullekkin =D
jarith70
27.06.2016, 16.26
Hankin CAADX:än muutama vuosi sitten Tiagran osilla. Itse olen aika standardi raajojen pituuden osalta, painon ollessa 105 kg ja pituuden 189 cm.
Rungon kooksi valikoitui 58, hyvin tuntuu kaikki sattuvan kohilleen ajoasennon suhteen. Tykkään kyllä että on todella hyvä peli...
Toki alkuperäistä on enään runko, etuvanne, penkki + tanko härppeineen ja kahvoineen...
pyöräsimo
27.06.2016, 18.12
Minä en osaa noissa runkojen eroissa auttaa. Sen voin osaltani sanoa, että vaikka Gradeen päädyinkin, Cannondale ei tuntunut mitenkään raskaalta, päinvastoin, erittäin menevältä peliltä. On se ehkä aavistuksen tukevamman näköinen putkistoltaan, mutta tämä ei kyllä painanut vaakakupissa, vaan muut asiat.
dolbydin
27.06.2016, 23.02
Tuota gt gradenia ei näytä olevan enää missään xxs koossa...
Tuota gt gradenia ei näytä olevan enää missään xxs koossa...
Jos on mahdollista, niin kannattaa tyypata XS-kokoistakin Gradea. Tein numeropohjaista vertailua ja se olisi mitoitukseltaan hyvin samaa luokkaa kuin 44cm CAADX, huomattavimman eron ollessa parisenkymmentä milliä suurempi stack (=alimmilleenkin vedettynä pystympi ajoasento siis). Olen vain kolmisen senttiä sinua pidempi (tosin inseam suhteessakin jonkin verran pidempi) ja kyllä nuo reach/stack-mittojen perusteella molemmat potentiaalisia on, riippuen kehon mittasuhteista.
Standover
Grade (51cm/XS): 735mm
CAADX (44cm): 739mm
X-Bow (XXS): 711mm
Emäputken kulma
Grade: 69°
CAADX: 69.5°
X-Bow: 71°
Satulaputken kulma:
Grade: 74.5°
CAADX: 75°
X-Bow: 74°
BB-droppi:
Grade: 70mm
CAADX: 67mm
X-Bow: 53mm
Stack
Grade: 534mm
CAADX: 512mm
X-Bow: 504mm
Reach:
Grade: 367mm
CAADX: 369mm
X-Bow: 374mm
edit: Lisäsin vielä sen XXS-kokoisen Ridleyn. "Perinteisemmästä" runkogeometriasta johtuen XS-kokoisessa ilmoitettu standover kasvaisi jo huomattavasta suuremmaksi kuin kysyjän sisäjalan mitta.
dolbydin
28.06.2016, 12.45
Kitos vertailusta! Noita mittoja kun katsoo niin onkohan tuo xbow sitten liian pieni xxs kokoisena? X-bown nettisivuilla koko xs olisi opitimaalinen 162-168 cm pituiselle, mutta onko se sitten taas muilta mitoiltaan liian iso (esim juurikin se SO) vai olisko se parempi maantielle. Suurinosa ajosta tulis tosiaan maantiellä ja maaseudun sorateillä, ei metsissä tai puhumattakaan kilpailuista. Kyllä ois pyörän osto huomattavasti helpompaa siellä eteläsuomessa kun olis lyhyempien matkojen päässä paljon vaihtoehtoja... Onko kenelläkään tietoa kuka suomessa myy tuota GT gradea? Lahden liikkeessä ei ollut.
jii.haanpaa
28.06.2016, 14.33
Esimerkiksi cannarin 44:n ja 48:n ero on kuitenkin millimetrejä, 44:ssa on sentin lyhyempi emäputki ja reachissa eroa 5 millimetriä. X-bow on geometrialtaan pisin ja GT lyhin. Ei noista numeroista kaikkea näe, itse tiedät varmasti paremmin kuin kukaan muu. Meinasin jo aiemmin hämmentää soppaa sanomalla, että ehkä se 48 cannari tuntui isolta, koska et ole tottunut ajoasentoon. Asento, joka tuollaiselle fillarille on ominaista, ei välttämättä tunnu tottumattoman mielestä luontevimmalta mahdolliselta heti ensimmäisellä lenkillä. Ei ainakaan itselläni tuntunut. Oliko sulla muuten sen 48:n cannondalen kanssa ongelmia SO:n suhteen?
Osta joku noista, niin pääset vielä kuluvana suvena ajamaan ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen tietää jo paremmin, mitä olisi kannattanut ostaa :)
dolbydin
28.06.2016, 15.05
Joo suurin ongelma oli SO:n suhteen, pysty tyyliin just ja just seisomaan eikä tilaa jäänyt....sitten kun olen katsonut ajoasentoja millainen pitäisi olla niin kädet ei saisi olla täysin suorassa/kyynärpäät "lukossa"... Tuossa 48 koossa näin oli, ehkä stemmiä vaihtamalla olisi parantunut mutta ajattelin että parempi valita sopivampi runko suoraan ja sitä sitten säädellä. Lisäksi kun katsoin vatupassilla niin satula oli ehkä 7cm alempana tankoa. Kokeilin felt f1x vm 09 pyörää joka oli kokoa 49, se tuntui paljon paremmalta kun cannondalen 48 koko vaikka siinä putken pituus oli 520 ja tuo korkeus oli sen 490. Siinäkään SO ei ollut paras mahdollinen mutta siedettävä ja laitoin merkille että satula oli reilusti tankoa ylempänä.
dolbydin
28.06.2016, 16.09
Oonkohan mä ekalla kerralla mitannu ton inseamin väärin, kun käytössä oli vaan 2 m vatupassi niin se oli hankalaa kaverinkin kanssa =D nyt mittasin lyhyellä passilla inseamiks n. 75 cm, ja jos puristaa passia haaroväliin kohtalaisella paineella niin 77 cm, en tiedä kuuluuko sitä puristaa...
dolbydin
28.06.2016, 20.38
Nyt kun vertailen x-bow xs kokoa niin sekin näyttäisi mitoiltaan, ainakin näin maallikon silmin, olevan sammaa luokkaa CAADX:n 44 ja Graden xs kanssa. Ja nyt jos jalkoihinkin tuli muutama sentti lisää pituutta niin ei pittäis koitua ongelmaks asti niin kuin CAADX 48 koko, jossa SO oli 762cm ja jossa pystyin juuri ja juuri seisomaan. Tuota CAADX kokoa 44 ei tunnu löytyvän mistään järkevään hintaan 105 osilla. Ridleyn saisin hintaan 1200e ja Gradenista pyysin tarjousta jonka luulen olevan myös lähellä tuota 1200e. Ainut mikä nyt tuon ridleyn ja gradenin kohdalla on "ongelma", on se että ne pitäisikin varmaan tilata, joten mietin uskallanko tällä pähkäilyn määrällä tilata ja kumpi olisi "turvallisempi" vaihtoehto, jos näin nyt voisi sannoo.
Mitoituksessa mietitytti vielä tuo bb droppi (varsinkin x-bowssa erilainen), stack ja reach, kun eroa on jonkin verran mutta on merkittävästi? Onko eroa siinä kummalla menee ylämäet kevyemmin?
Standover
Grade (51cm/XS): 742-735mm (Mitähän tämä haarukka tarkoittaa?)
CAADX (44cm): 739mm
X-Bow (XS): 746mm
Top tube length
Grade: 515mm
CAADX: 515mm
X-Bow: 516mm
Emäputken kulma
Grade: 69°
CAADX: 69.5°
X-Bow:72°
Satulaputken kulma:
Grade: 74.5°
CAADX: 75°
X-Bow: 74°
BB-droppi:
Grade: 70mm
CAADX: 67mm
X-Bow: 57mm
Stack
Grade: 534mm
CAADX: 512mm
X-Bow: 527mm
Reach:
Grade: 367mm
CAADX: 369mm
X-Bow: 378mm
Olethan muistanut katsella pyörääkin, etkä pelkkiä mittoja? Esimerkiksi rengastila on oikeasti tärkeä seikka, jos sinulla on tarkoitus ajaa pyörällä maastossa tai huonoilla keleillä lokareiden kanssa. Noista CAADX taitaa olla ainoa, jossa rengastila on riittävä.
dolbydin
28.06.2016, 22.08
Tarkoitatko rengastilalla sitä, että mahtuuko pyörään lokarit? Ridley x-bow:n ja GT gradeenko ei mahdu lokareita ollenkaan? =/
Tarkoitatko rengastilalla sitä, että mahtuuko pyörään lokarit? Ridley x-bow:n ja GT gradeenko ei mahdu lokareita ollenkaan? =/
Ainahan lokarit mahtuu, mutta minkä kokoisten renkaiden kanssa. Omaan cycloon menee 38mm renkaat lokareilla ja 42mm renkaat ilman lokareita. Jos on tarkoitus ajella talvellakin, niin yhtään pienempää rengastilaa en kyllä huolisi.
MacKonte
28.06.2016, 22.32
Lokareita ajatellen kannattaa varmistaa, että pyörässä on lokareiden kiinnityspaikat. Erilaisilla klemmareillakin lokarit pysyy, mutta aika usein olen kuullut ettei pysy. Caadx:ssä ainakin on kiinnityspaikat.
dolbydin
28.06.2016, 22.33
Onko sulla tuo CAADX? Tällä hetkellä mulla käytössä hybridi jossa on 32 mm renkaat lokareilla ja niitä ei oo tähän mennessä tarvinnut vaihtaa kapeemmaks tai paksummaks... Talviajosta en osaa sanoa intoutuisko uudella pyörällä talvellakin ajelemaan. Lokarit olis kyllä hyvä saada mahduttamaan uuteenkin pyörään jos joutuu rapakelillä ajelemaan, olis hyvä kun edes 32 mm renkaat mahtuis lokareiden kanssa...
MacKonte
28.06.2016, 22.41
Mulla on CaadX 105. Ostin lokakuun lopulla. Ajoin läpi talven Schwalben 35mm nastarenkailla. Nyt on renkaina Contin 35mm. SKS Commuter 42mm lokarit olleet uudesta asti. Tänään tuli tuon pyörän mittariin 2800km. Cannondalen maasturi ja maantiepyörä jääneet vähemmälle ajolle, kun tuolla voi ajaa melkein millä pinnalla tahansa.
Kesäkäyttöön noissa kaikissa riittää kyllä rengastila, se reilu 30mm rengas mahtuu lokareilla. Nuo pyörät ovat nyt kuitenkin aika erillaisia, eli pelkkiä mittoja ei kannata tuijotella.
GT Grade ei ole cyclo, vaan reilulla rengastilalla varustettu maantiepyörä. Jos et aja talvella, etkä metsissä, niin itse varmaankin päätyisin gradeen.
Jos taas tekee yhtään mieli poluille tai mietit talvella ajamista, niin ilman muuta caadx.
dolbydin
28.06.2016, 22.44
Harmi kun tuota caadx pyörää ei saa suomesta sillä hintaa että pystyis ostamaan, ehdoton maksimi pyörälle olis 1200€, sillä sais caadx tiagran mutta se väritys ei kyllä miellytä yhtään omaa silmää =D ulkomaan kaupoista moni on sellaisia että eivät toimita cannondalea suomeen, sitten jos joku toimittaisi niin koko 44 on loppu. Miksi tuo caadx sopii paremmin poluille?
No, eipä siinä tosiaan taida muuta eroa olla, kuin hivenen suurempi rengastila. Keskiökin on yllättäen gradessa 13mm korkeammalla mitä cannondalessa, jos en nyt aivan väärin katsonut. Miksihän se muuten on maantiekäyttöön tarkoitetussa fillarissa noin ylhäällä... Keulakulmakin on loivempi. 69ast on jo mukavan loiva kulma. Kyllä tuolla ajelee poluilla oikein mielellään.
No, eipä siinä tosiaan taida muuta eroa olla, kuin hivenen suurempi rengastila. Keskiökin on yllättäen gradessa 13mm korkeammalla mitä cannondalessa, jos en nyt aivan väärin katsonut. Miksihän se muuten on maantiekäyttöön tarkoitetussa fillarissa noin ylhäällä... Keulakulmakin on loivempi. 69ast on jo mukavan loiva kulma. Kyllä tuolla ajelee poluilla oikein mielellään.
Siksi varmaan että kyseessä on enemmänkin jokapaikanhöylä leppoisalla geometrialla, kuin varsinainen maantiepyörä.
Over the hill and through the woods… The EnduRoad series bikes are built for the long haul, and especially love it when you take the path that brings on dirt. Comfortable geometries pair up with a stiff frame and the durability you’ve come to love in our mountain bikes for the ultimate in go-anywhere road (and off road) riding.
Siksi varmaan että kyseessä on enemmänkin jokapaikanhöylä leppoisalla geometrialla, kuin varsinainen maantiepyörä.
Juu, aika ristiinhän nuo mitoitukset menevät. Omassa trekin cyclossa on esimerkiksi 72ast ohjauskulma vs grade 69ast.
Syökö loivempi keulakulma muuten myös polkemisen tehokkuutta? Maantiepyörissähän tuo 72ast näyttää olevan aika vakio kulma. Maaston kyllä vaihtaisin heti 69ast kulmaan. Saattaisi nuo tangon yli lennotkin vähentyä.
dolbydin
28.06.2016, 23.59
Miltä tuo xbow teistä vaikuttaa? Onkohan sen muotoilu enemmän pelkästään kilpailuun suunniteltu vai soveltuuko tavan tallaajalle maantiellä ajoon?
pyöräsimo
29.06.2016, 02.03
Minusta Gradessa on hämmentävää se, että siinä on ensiasennusrenkaina noin sliksit kumit. Tykkään kyllä siitä, koska noillahan se kulkee mukavasti asfaltilla. Tänä iltana kuitenkin ajelin sillä parinkympin lenkin lähinnä pelkkää metsäautotietä ja kovapintaista polkua, joissa tuolla sliksillä pärjäsin hyvin. Keskiön korkeudesta en osaa sanoa, mutta kovemmassa vauhdissa ja tiukemmassa kanttauksessa poljin otti maahan. Ei ongelma kuitenkaan. Monipuolinen pyörä, jonka yleishöylämäisyys passaa itselleni hyvin, mutta tosiaan rengastilaa kai vain 35 mm:in asti. Lokareita en ole vielä yrittänyt laittaa
Gradesta kannattaa lueskella täältä foorumilta - löytyy oma ketjunsa aiheesta.
dolbydin
29.06.2016, 10.39
Auttakee x-bown omistajat...
Miltä tuo xbow teistä vaikuttaa? Onkohan sen muotoilu enemmän pelkästään kilpailuun suunniteltu vai soveltuuko tavan tallaajalle maantiellä ajoon?
Tyttöystävä omistaa kyseisen pyörän ja käyttö on sekalaista työmatka- maantie ja retki ajoa. Kovasti on tykännyt.
dolbydin
29.06.2016, 11.20
Nyt loppu arpominen, maanantaina lähen täältä kalakukkojen maasta helsinkiin kokeilemaan pyöriä. Ajattelin käydä ainakin cyclecenterissä kokeilemassa sitä ridleytä ja varmaan velosportilla kokeilemassa gt gradee ja varmaan vertailun vuoksi myös caadx tiagraa. Onko muita liikkeitä mitä suosittelette jotka olis järkevien välimatkojen päässä toisistaan?
jii.haanpaa
29.06.2016, 11.24
Auttakee x-bown omistajat...
En omista, mutta reachiltaan X-bow on pitempi kuin Cannari + X-bowssa lyhyempi emäputki. Joten jos Cannondalen kanssa kädet olivat liian suorina, niin X-bown kanssa tämä ongelma ei ainakaan helpota. GT olisi kaiketi lyhyempi ja pystympi.
dolbydin
29.06.2016, 11.30
Tuntuu että siinä cannondalessa se kurkottava asento ois johtunut myös osittain siitä kun satulan joutu laittamaan ohajustankoa reilusti alemmaksi, tai mistä lie johtunut...
jii.haanpaa
29.06.2016, 11.35
^Eikös asia ole pikemminkin päinvastoin. Sitä enemmän kurottelet, mitä alempana ohjaamo on ja sitä enemmän pitäisi ajoasennossa olla etunojaa. Sopivankin kokoisella pyörällä voi ajaa kädet suorina, jos selkä on pystyssä.
pyöräsimo
29.06.2016, 11.39
Laitahan viestiä, mihin vaihtoehtoon reissullasi päädyt. Itse yhden pyörän "sokkona" netistä tilanneena tulin vähän varovaiseksi, kun silloin mielestäni tilasin liian isorunkoisen. Kippurasarvipyörien kanssa tuntuu itselläni olevan vielä sen verran opettelemista ajoasennon kanssa, että koeajo oli ainakin minulle paikallaan. Varsinkin, kun en oikein osaa noita lukemia taulukoista tulkita ja tajuta, mitä ne käytännössä tarkoittavat.
dolbydin
29.06.2016, 12.03
kun vertasin sitä caadx kokoa 48 useamman vuoden vanhaan felt f1x kokoon 49, niin siinä feltissä oli heti rennomman tuntunen ja varmempi ote pyörään vaikka satula oli ohjaustankoa korkeammalla.
kun vertasin sitä caadx kokoa 48 useamman vuoden vanhaan felt f1x kokoon 49, niin siinä feltissä oli heti rennomman tuntunen ja varmempi ote pyörään vaikka satula oli ohjaustankoa korkeammalla.
Ensimmäistä maantiepyörää ostava ei mielestäni saa muuta kuin vahinkoa aikaan koeajolla. Luota laskureihin ja ammattitaitoiseen myyjään.
pääpyörällä
29.06.2016, 13.14
Kannattaa varmaan käydä Velosportissa jossa asiantuntemusta Cannondalesta löytyy. Ainakin puhelimessa puhutun perusteella kuulosti hyvältä ja oli jo lähellä itselläkin reissu pyörän ostoon Hesaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuntuu että siinä cannondalessa se kurkottava asento ois johtunut myös osittain siitä kun satulan joutu laittamaan ohajustankoa reilusti alemmaksi, tai mistä lie johtunut...
Satulaa ei laiteta ohjaustankoa reilusti, eikä ollenkaan alemmaksi. Hui.
Ne erot pyöriä kokeilemalla tulevat helpostikkin väärään mittaisesta stemmistä, väärällä korkeudella olevasta tangosta ja sinulle väärissä asennoissa olevista kahvoista. Noiden päälle vielä se, ettet ole tottunut etukenoiseen ajoasentoon, niin väärin valittu runko on enemmän kuin todennäköistä.
Osaava myyjä tai se nettilaskuri toimivat riittävän tarkasti. Hienosäätöä tulet kuitenkin tekemään vielä pitkään.
dolbydin
29.06.2016, 14.36
Tuolla kun katselee noita tarkempia nettilaskureita, niin ne laskurit on maantiepyörälle. Pystyykö niitä laskurin antamia tuloksia silti vertaamaan suoraan cyclocrossiin?
dolbydin
29.06.2016, 14.44
Siksi se cannondale 48 varmaan isolta tuntuikin kun satula jäi niin alas ja SO mitta oli turhan iso. Vein pyörän sit eri liikkeeseen ja kysyin myyjältä niin sekin onneks sano että pienempi olis parempi. Onneks nyt pääsee vähän vertailemaan eri malleja ja kuulemaan toivottavasti osaavien myyjien neuvoja.
Juu. Tanko pari senttiä korkeammalle ja stemmikin ehkä alkuun sentin pari lyhemmäksi. Omasta mielestäni n. -5cm satulan korkeudesta on ok lähtökohta tangolle, jos käyräsarvisella ei ole aiemmin ajanut.
Kun menet koettamaan pyöriä, niin ainakin itse pyytäisin säätämään tangon suunnilleen samalle korkeudelle ja etäisyydelle. Eli saako esimerkiksi tuosta x-bowsta tangon riittävän ylös ilman kauheaa rikkapinoa ja stemmin ylöspäin kääntöä. Stemmin pituudenkin olisi hyvä olla järkevissä rajoissa, eli ei mitään 70mm stemmiä maantielle.
Jos tankojen paikat vaihtelee useita senttejä, niin et huomaa pyörissä mitään muuta eroa.
Satulaa ei laiteta ohjaustankoa reilusti, eikä ollenkaan alemmaksi. Hui.
Miksi ei? Mistä moinen ehdottomuus? Kun pyörä muuten on sopiva niin ohjaustanko laitetaan sille korkeudelle mikä tuntuu rennolta ja mukavalta, vaikka 5 cm sopivalla korkeudella olevaa satulaa korkeammalle.
Nettilaskuri voi antaa "oikeat" lukemat mutta ei se tiedä ihmisestä ja hänen fysiikasta mitään, kuten ei omia tarkkoja cm lukuja tangon paikaksi kertova suosittelijakaan. Mihin tuo sun "aloittelijalle tanko -5cm satulan alapuolelle lähtökohta" perustuu, muistelen että oot sitä ennenkin tarjonnu kysyjästä riippumatta? Ja miksei stemmiä voi (saisi?) kääntää spaceripinon päällä osoittamaan ylöspäin jos se tuo tangon sopivalle korkeudelle?
Hyvin karkea peukkusääntö: Jos ruoto ei taivu ja sormenpäitä ei saa lattiaan suorin jaloin niin tanko lähelle satulan tasoa, ehkä ylemmäskin. Tuolla lähtökohdalla säästynee suuremmilta kolotuksilta heti alkuun ja voi nauttia harrastuksesta.
Oletan, että kyseessä on perusterve ihminen eikä esimerkiksi selkäsairauksia ole, jolloin ei ole mitään järkeä opetella ajamaan tanko taivaissa, vaikka se mukavalta tuntuisikin. Se 5cm alle satulan on jo oikeasti rento ajoasento. Se pyörä on vaan suunniteltu niin, että paino jakautuu tasaisesti, eikä kaikki paino ole takarenkaan ja hanurin päällä.
Itselläni ei muuten mene sormet edes lähelle lattiaa, jää varmaankin 20cm rakoa ja siltikin tanko on 8cm satulaa alempana. Rennolta tuntuu.
Alaotteelta on oikein mukava ajella pidempiäkin matkoja.
Ihan järjetöntä totuttautua ajamaan aivan väärästä ajoasennosta, jos on mitään aikomusta lajinomaiseen harrastamiseen. Paaton puhuu asiaa.
dolbydin
29.06.2016, 17.54
Kyllä mä ihan hyvin taivun ja saan kämmenetkin lattiaan. Pitää luottaa siihen myyjään ja nyt on hyvä kun on edes joku käsitys koosta. Sit jos on useempi hyvälle tuntuva pyörä jotka oisivat kuitenkin täysin erilaisia niin pitää varmaan valita vaan perstuntumalta se paras niistä.
dolbydin
30.06.2016, 13.05
Aattelin ottaa koeajettavaks sit kuitenkin vielä sen cannondale caadx tiagran, vaikka eka ajattelin että täytyis olla se 105 shimano. Myyjän mukaan noissa ei ole muuta eroa kuin juurikin vaihdeosa, ja kuulema runko, jarrut, keula yms ovat samoja. Oletteko samaa mieltä?
pyöräsimo
30.06.2016, 13.24
Ei ole omaa kokemusta 105:sta eikä muutamaa sataa kilometriä enempää Tiagrastakaan, joka on pelannut erittäin hyvin tähän asti. Järvisen expertti kuitenkin piti Tiagraa, erityisesti tämänvuotista, erittäin hyvänä. Olin siis ostamassa 105:sta, mutta päädyin Tiagraan. Aika näyttää, kannattiko.
MacKonte
30.06.2016, 13.28
Tiagran ja 105 erot on vaihtajissa ja kahvoissa, muilta osin sama pyörä. Molemmat toimii. Nishikissä oli Tiagra, Caadx:ssä 105, R1000:ssa Ultegra...kaikki toimivat uutena ja vanhanakin, kun niistä pitää huolen.
Ihan järjetöntä totuttautua ajamaan aivan väärästä ajoasennosta, jos on mitään aikomusta lajinomaiseen harrastamiseen. Paaton puhuu asiaa.
Sinäpä sen sanoit. Aivan väärin ja väärästä ajoasennosta ajettu ja lähdetty totuttautumaan lajiin ja välineeseen jos se tanko on perusterveellekin hyvä esim. satulan korkeudella. /ot
Sinäpä sen sanoit. Aivan väärin ja väärästä ajoasennosta ajettu ja lähdetty totuttautumaan lajiin ja välineeseen jos se tanko on perusterveellekin hyvä esim. satulan korkeudella. /ot
Onhan siitä tietenkin jonkin verran vaivaa lähteä rakentamaan samalla sekä aerodynaamisesti tehokasta että mukavaa asentoa oikeaoppisesti kolmen tukipisteen varaan. Tämä kuitenkin mahdollistaa pitkien lenkkien tekemisen väsymättä ja hyvän tehontuoton suhteessa ilmanvastukseen. Jonkin verran se vaatii nöyryyttä harrastusta aloittaessa. Tyypillinen droppi aktiiviharrastalla aloittelijan mitoilla lienee siellä jossain reilun viiden sentin paikkeilla, ja sitä lähtisin lähestymään ehkä aluksi muutaman sentin ylempää. Jos tanko on selvästi satulaa ylempänä, opitusta ajoasennosta ei oikein jää mitään palasia hyödynnettäväksi edistyneemmän harrastastamisen vaiheeseen. Jos tavoitteena on vain selviytyä vaikkapa 10 km työmatka eikä ole tarkoitus oppia mitään tai kehittyä, voi tietenkin miettiä, paljonko on valmis näkemään vaivaa.
dolbydin
01.07.2016, 10.45
Tällä hetkellä ajelen liian iso runkoisella trek hybridillä 30-50 km lenkkejä, ihan kohtalaisen mukavaa tuollakin on ollut polkea mutta ei yhtään pidempiä pystyis niin että homma pysyis mielekkäänä. Uuden pyörän myötä toivoisin että pyöräilyharrastus sais uuden käänteen ja mukavemmin rullaavat lenkit, siksi haluan panostaa myös siihen ajoasentoon... Ja varsinkin hyvä tietää se että millasesta ajoasennosta on hyvä lähtee liikkeelle aloittelijana. Toiveena olis polkee pidempiäkin kuin 50 km lenkkejä.
Pari suuntaa antavaa sääntöä ajoasentoon mieleentulojärjestyksessä:
1. Satulan paikka
- satulan paikka on pyhä, muita ajoasennon puutteita ei koskaan korjata satulaa siirtämällä
- satulan korkeus keskiön keskeltä satulaputkea pitkin satulan yläpintaan on 0,885 x inseam (osassa lähteistä 0,883)
- satulan setbackin KOPS (knee over pedal spindle) lienee hyvä aloituspiste, ei toki absoluuttinen totuus
2. Rungon stack on 0,69 x inseam
- ehkä vähän alle, jolloin voi säätää specereilla
- muutama sentti handle bar droppia aluksi, sitten stongan laskua vähän kerrallaan
- stemmin kulmalla ja pituudella on oma vaikutuksensa
- Cannarin 44 cm koko on ihan sopiva, kyllä siitä ajoasennon saa
3. Ajoasennon pituuteen voi vaikuttaa pyörän geometrian lisäksi ensisijaisesti stemmin pituudella
- aluksi hieman lyhyt ajoasento voi olla mukavampi, mutta tyypillisesti kehitys kulkee kohti pidempää
- ainakin aluvaiheessa ajoasennossa alaotteelta etupyörän napa saa näkyä selvästi stongan etupuolella
dolbydin
01.07.2016, 15.38
Kiitos hyvistä neuvoista! Noilla tiedoilla kun kattelin niin tosiaan tuo caadx 44 koko vois olla sopiva ja vastaavasti ehkä myös x-bow koko xs ja gt grade xs. Pitää vaan toivoo että noista toisistaan suht erilaisista pyöristä löytyis se selvästi mieluisin tai muuten tulee valinnasta vaikea=D
Cannarista oli paras tarjous shimano 105 1250e ja tiagra 1119€, mutta just tuo pienin koko puuttuu tuosta 105 mallista, tiagraa löytyis, pitää kysellä jos helsingistä sais samaan hintaan (1250€) tuon 105 mallin. X-bow maksais 1200€ ja gt grade varmaan saman verran.
dolbydin
01.07.2016, 18.41
Myykö helsingissä cannondalea muut kuin velosport?
Bas-Shop (http://bas-shop.fi/index.php/polkupyorat/cyclocross.html) ja Espoon Leppävaarassa sijaitseva Sellon pyörä (http://www.sellonpyora.fi/) myyvät Cannaria valmistajan sivujen mukaan Velosportin (http://www.velosport.fi/) lisäksi. Kannattaa katsastaa, josko X-Bow:ta olisi kaupan Cycle Center Outletista Kluuvista.
Ei Helsingissä mutta jossain määrin lähellä myyjiä on myös Lahdessa, Lundberg Porvoossa ja jk-shop Lohjalla
Lundberg on Keravalla. Niillä myös varastossa yleensä aika hyvin pyöriä.
dolbydin
04.07.2016, 17.27
Nyt on pyöriä kokeiltu ja kateltu, kyllä tuo cannondale vaan tuntu aika hyvältä ja taidan päätyä siihen, tosin kokeilin versioo joka oli ultegra vaihteilla, vaikka ei ne vaihteet ainakaan vakuuttanu kun tuntu ettei aina vaihtunu kunnolla mutta muuten oli kyllä aikas huippu. Harmi vaan että kokoja ei oikein tahdo löytyä kun uudet mallit on tullu ja vanhoja ei saa enää tilattua. Tiagra mallia saattas jossain liikkeessä olla vielä hyvään hintaan ja jos sellanen löytyy niin taidan siihen "tyytyä". Keravan liikkeessä oli 105 mallia hintaan 1450, se kuulostaa kalliilta kun jossain on 1250e. En tiedä pitäskö sit vähän aikaa oottaa että joka puolella laskis hinnat, ei kyllä malttais.
MacKonte
04.07.2016, 18.15
Pyydä myyjäliikettä säätämään vaihteet kaupanteon yhteydessä. Omasta säätelin uutuuttaan 105:t kohdalleen ja ei ole ollut moittimista sen jälkeen. Tehdassäädöt oli vähän sinne päin....
dolbydin
04.07.2016, 18.44
Jos käyn tuon tiagran ostamassa niin pitää siinä kyllä pyytää että säätäisivät kohilleen ellei ole jo säädetty. Säätääköhän ne heti siinä vai sanooko vaikka että "tule huomenna uudestaan"? Mitenkähän helposti sais tinkastua että vaihtasivat alle sliksimmät kumit maantielle, vai meneeköhän siinäkin sen verran aikaa etteivät samana päivänä ala vaihtelemaan.
Sen verran pitää vaatia että pyörä säädetään kohdalleen sekä teknisesti että miksei myös ajoasennon perusteiden osalta ennen kuin se ylittää liikkeen kynnyksen. Jos myyjä kohauttaa olkapäitään ja toteaa "Nää on tehtaalla kasattu, voi olla vähän sinnepäin" niin voi kysyä "Missä on lähin pyöräliike josta saa ajokuntoisia pyöriä?" Ei vaihteiden säätö ota ammattimieheltä viittä minuuttia kauempaa jos pyörä on kasattu edes kohtuullisen säädyllisesti.
Vaihtamisessa ei kauaa mene, mutta joudut sen kuitenkin itsekkin opettelemaan. Sama juttu vaihteiden säätämisen kanssa.
Tingit mieluummin sopivaan hintaan mukaan laadukkaat bibsit eli henkselimalliset pyöräilyhousut. Noiden lisäksi lyhyt ja pitkähihainen pyöräilypaita, sekä tietenkin kengät ja polkimet.
dolbydin
04.07.2016, 21.59
Pitää huomenna koittaa jotain tinkiä mukaan ja pyytää että säätäis vaiheet ja näyttäs samalla miten se tehdään itse. Kengät ja polkimet löytyy jo omasta takaa.
Sattuipa joku tarjoomaan käytettyä jake the snakea kokona 49cm mutta se näyttää tosi paljon isommalta ainakin kun lukuja katselee=D ehkä nyt vaan keskityn siihen cannondaleen kun tykästyin siihen.
dolbydin
04.07.2016, 22.07
Ainiin renkaiden vaihdosta vielä, osaan vaihtaa renkaat mutta oon mummofillariin käyttäny apuna aina tasapää meisseliä, joka tekee vanteisiin jälet. Uuteen pyörään en halua vaihella sitä käyttäen. Oisko jollain heittää jotain linkkiä missä olis joku ulkokumien vaihtoon tarkotettua työkalua tms?
Jani Mahonen
04.07.2016, 22.09
Biltemassa, motonetissä, prismassa, jne on muovisia rengasrautoja myynnissä.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/jupiter-rengasraudat
MacKonte
04.07.2016, 22.13
Cannondalessa on ilmeisesti edelleen Schwalben Sammy Slickit alla? Antaisin niiden olla, koska ne rullaavat niin asfaltilla kuin hiekallakin ihan mainiosti. Lokarit ja pullotelineet olisivat mielestäni ne mukaan tai edulliseen hintaan tingittävät. Karvan päälle tonnin pyörään on turha koettaa tinkiä poskettomia.
Säädöt pitää tapahtua ennen kassalle siirtymistä.
dolbydin
04.07.2016, 23.14
Joo on siinä ne schwalben sammy slickit alla... Lueskelin vaan että ne menee soralla/sepelil tosi herkästi puhki, onko kokemusta soralla ajosta?
Kyllä ne normaalit kesäiset hiekkatiet kestää. Talven tappajasepeli on sitten asia erikseen.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
dolbydin
05.07.2016, 20.32
Tuli vielä sen verran muutosta pyörään että sattumoisin löysinkin vielä yhden cannondale caadx 105 pyörän koossa 44... Se oli tosi UK:ssa. Tilasin sen kun hinta oli euroissa vähän alle tonnin ja posteineenkin vaan pikkasen yli tonnin. Kahvat vaihtaavat samaan hintaan samoin päin kun suomessa. Vaihteiden säädöthän ne vähän hirvittää jos niitä tarvii säätää ja en onnistu nettiohjeiden avulla. Toisaalta täällä taitaa olla parikymppiä se säätö liikkeessä niin ei paha sekään. Toivotaan että pyörä tulis ehjänä. Ei malttais oottaa =D
Tuli vielä sen verran muutosta pyörään että sattumoisin löysinkin vielä yhden cannondale caadx 105 pyörän koossa 44... Se oli tosi UK:ssa. Tilasin sen kun hinta oli euroissa vähän alle tonnin ja posteineenkin vaan pikkasen yli tonnin. Kahvat vaihtaavat samaan hintaan samoin päin kun suomessa. Vaihteiden säädöthän ne vähän hirvittää jos niitä tarvii säätää ja en onnistu nettiohjeiden avulla. Toisaalta täällä taitaa olla parikymppiä se säätö liikkeessä niin ei paha sekään. Toivotaan että pyörä tulis ehjänä. Ei malttais oottaa =D
Osaat kyllä. Pyörä nurinpäin ja takavaihtajassa, vaijerin juuressa on ruuvi, jota kääntämällä vaihteet alkavat toimimaan. Löysämällä vaihteet tippuvat paremmin alaspäin ja kirimällä nousevat ylöspäin. Eli yleensä täytyy säätää ainoastaaan vaijerin kireyttä.
dolbydin
05.07.2016, 22.30
Katoin jokusen videonkin niin ei se ainakaan vaikeelta näyttänyt. Eiköhän siitä selviä =)
dolbydin
06.07.2016, 20.29
Tänään lähti pyörä UK:sta. Onko muilla kokemuksia kuinka kauan pyörän tulo englannista suomeen kestää?
pääpyörällä
06.07.2016, 22.56
Saksasta ainakin tulee melkolailla tasan viikossa joten tuskin paljoa heittää siitä. Mikä firma suostui myymään briteistä Cannarin postimyyntinä? Evanscycles ei ainakaan suostunu myymään Cannondalen pyörää nettimyyntinä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Santerius
06.07.2016, 23.13
Katoin jokusen videonkin niin ei se ainakaan vaikeelta näyttänyt. Eiköhän siitä selviä =)
Tämä kirja kannattaa hankkia tahi lainata:
https://kirjasto.kuopio.fi/covers/max_140x140/b355ddd9-447a-4b58-a968-df7a24d64e53.png
Siitä sitten ajomäärien ja harrastuneisuuden perusteella päättelemään, mitä työkaluja yms. kannattaa hankkia, ja mitkä hommat kannattaa teettää muualla.
Vaihteiden säätö uudessa pyörässä on todella helppo homma, mutta sitten kun se alkaa takkuamaan jostain syystä, saa hakata päätä seinään enemmänkin vaijerinkuoria vaihdellessa ja takkuamisen syytä selvittäessä. Ei kuitenkaan vaikeaa, mutta harmillista. Pyörän huolto on joka tapauksessa lasten leikkiä verrattuna auton huoltoon, koska eihän näissä kovin monta osaa onneksi ole. :)
dolbydin
06.07.2016, 23.31
Evansista minäkin alkuun kyselin mutta eivät suostunu myymään. Sitten kattelin pelkkiä saksan kauppoja mutta niissä ei ollut kokoja enää saatavilla tai sitten hinnat olivat suomen tasoa. Sattumalta kun selasin noita pyöriä netissä niin löysin sellasen liikkeen kun startfitness, sieltä onnistu tilaaminen ja kysymyksiin vastasivat nopeesti. Lisäksi niiden kahvojen vaihdon tekivät ihan mielellään. Ainakin tähän asti voin suositella kyseistä liikettä. Katsotaan sitten kun pyörä saapuu. Pitäisi olla 95% kasattuna. Polkimet pitää laittaa ja tanko suoristaa ja kiristää.
Kiitos tuosta kirjavinkistä, pitääkin katella jos jostain löytys. Tykkään kyllä opetella tekemään itse ja tykkään tehdä.
Tänään lähti pyörä UK:sta. Onko muilla kokemuksia kuinka kauan pyörän tulo englannista suomeen kestää?
Poitsulle tilasin just fillarin evanscycletistä ja olisko menny viikko ja 2 päivää päälle ku jakaja soitti että laitto paketin kototalon takapihan terassille. [emoji108]
Lähetetty minun GT-N7100 laitteesta Tapatalkilla
dolbydin
07.07.2016, 11.28
Hyvä kun kyselin tuota cannondalea yhdestä suomalaisesta liikkeestä, joka sano että niillä on hintatakuu, että jos joku liike tarjoo paremman hinnan niin he tarjoavat vielä paremman. No ne tarjos alkuun sitä hintaan 1500e plus postit, no laitoin sitten heille toisen liikkeen tarjouksen joka oli 1450e ja he tiputtivat hintaa vähän alemmaksi. No sit laitoin lahden pyöräliikkeen tarjouksen 1250e, niin tuo kyseinen liike vastasi siihen heti "me jo möimme omamme". Eivät vaan halunneet tuoda enää hintaa niin alas niin huijasivat että on myyty. Mies laittoi sähköpostia liikkeeseen ja kyseli itselleenkin pyöriä niin hänelle vastasivat että heiltä löytyy cannondale caadx 105 koko 44... Joka siis piti olla myyty.
dolbydin
11.07.2016, 12.15
Seurannan mukaan huomenna pitäis olla pyörä mulla... Jos näin käy niin toimituksessa mennyt tasan viikko, aika nopea! Nyt sormet syyhyää että saan uuden pyörän eikä malttais odottaa huomista =D
seppo_taalasmaa
11.07.2016, 13.04
Hyvä kun kyselin tuota cannondalea yhdestä suomalaisesta liikkeestä, joka sano että niillä on hintatakuu, että jos joku liike tarjoo paremman hinnan niin he tarjoavat vielä paremman. No ne tarjos alkuun sitä hintaan 1500e plus postit, no laitoin sitten heille toisen liikkeen tarjouksen joka oli 1450e ja he tiputtivat hintaa vähän alemmaksi. No sit laitoin lahden pyöräliikkeen tarjouksen 1250e, niin tuo kyseinen liike vastasi siihen heti "me jo möimme omamme". Eivät vaan halunneet tuoda enää hintaa niin alas niin huijasivat että on myyty. Mies laittoi sähköpostia liikkeeseen ja kyseli itselleenkin pyöriä niin hänelle vastasivat että heiltä löytyy cannondale caadx 105 koko 44... Joka siis piti olla myyty.
Perussettiä :D "Me pystymme tilaamaan kaikki DT Swissin kiekkosettejä ja Saksan hinnoin" , "Okei no miten ois toi R24 Spline Disc kiekkosetti 240€ ?", " No sen ovh hinta on kyllä nyt valitettavasti 350€", "... Saksan hinnoin"... :D
dolbydin
12.07.2016, 18.37
Pyörä saapui tänään ehjänä perille! Olen ollut kipeenä niin en pääse vielä täysillä testaamaan mutta pieni lenkki oli pakko heittää ja vaikutti kyllä ensi tuntumaltaan todella hyvältä. Kun vertasin siihen 48 kokoon niin tuo vaikuttaa jotenkin paljon näppärämmältä. Uskon että tein hyvän ratkaisun kun palautin sen 48 kokoisen ja ylipäätään että päädyin cannondaleen!
pyöräsimo
13.07.2016, 00.43
Hienoa - hyviä ajoja uudella fillarilla!
Kiitos tämän keskustelun vaimolle (166cm ja inseam 77cm) löytyi pyörä todella nopeasti Lahdesta. Canondale caadx tiagra 44cm tuli ostettua ja kuten aloittajalla 48cm vaikutti kyllä aivan liian isolta.
MacKonte
13.07.2016, 10.00
Onnea uusille pyöränomistajille. Satulan säädöt kohdalleen, renkaisiin 3.5....4.5bar painetta ja lenkille. Ette tule pettymään :)
Mekaanisten levyjarrujen säätöä aina tarvittaessa, ketjujen puhdistusta ja vahausta, pyörän kiillotusta. Käy ja kukkuu!
dolbydin
13.07.2016, 10.19
Onko tuohon ketjujen puhistukseen joku hyvä työkalu/apuväline vai miten se on järkevintä tehä? Pitänee käydä hommaamassa se polkupyörän korjausopas niin saa siitäkin tukea opetteluun tehä ite.
Eilen tuli paikoilleen kokeiltua lukkojen irrotusta ja ihan hyvin tuntu irtoovan, eri asia sitten liikenteesä kun pysähtyy niin muistaako sitä että ne kengät on kiinni =D
Voi voi, nyt kun paranis niin pääsis kunnolla ajelemaan, pakko varmaan ees vähän kokeilla tänäänkin.
Hyvä nicco kun sait lahdesta pyörän! Se tais olla viiminen pyörä sitä kokoa, munkin oli tarkotus käydä se ostamassa mutta otin sit riskin nettitilauksen kanssa. Saanko udella mihin hintaan teille tarjosivat sen pyörän?
MacKonte
13.07.2016, 10.31
Jotkut pitää ketjupuhdistimesta, kuten tästä Parktoolin vehkeestä https://www.rosebikes.fi/tuote/park-tool-cm-52-chain-cleaner/aid:852446. Tuollainen on mullakin, mutta vähällä käytöllä.
Vanhasta lakanasta leikattu rätti ketjun alle, suihkutellaan Zefalin tms puhdistusainetta (rasvaa poistava ja nopeasti haihtuva aine) ja kuivataan huolella puhtaalla rätillä. Puhtaalle ja kiiltävälle ketjulle valutellaan White Lightning Epic Ride - ketjuvahaa. Samalla voi puhdistella ja voidella vaihtajan nivelet, rattaat ja ketjupyörät. Näin parinsadan kilometrin välein tai ketjun alkaessa rahista. Vaihtoehtona sitten saman valmistajan Clean Ride, jolloin puhdistuksen kanssa voi olla vähän huolettomampi.
Tallinnassa muuten CaadX:n hinta oli satasen kalliimpi kuin vastaavan Suomessa....
Hyvä nicco kun sait lahdesta pyörän! Se tais olla viiminen pyörä sitä kokoa, munkin oli tarkotus käydä se ostamassa mutta otin sit riskin nettitilauksen kanssa. Saanko udella mihin hintaan teille tarjosivat sen pyörän?
Pyörälle taisi jäädä 1130e ja lisäksi otettiin lokasuojat, lukko ja muuta pikkusälää kokonaishintaan 1200e. Sulle taisivat tarjota pelkän pyörän 1119e? En jaksanut enää 10e käydä vääntämään. Tiagrat voi sitten muutaman vuoden päästä päivittää 105 sarjaan jos siltä tuntuu. Pääasia että pyörässä on toimiva runko ja asialliset kiekot.
Hienoa, jos keskusteluista on ollut hyötyä! IMHO, mikäli ei halua sukeltaa liian syvälle geometrioiden, nimelliskokojen ja mittaustapojen ihmeelliseen maailmaan, kannattaa ymmärtää reach- ja stack-mitat, ja verrata niitä merkkien ja mallien kesken.
Esim. juuri tuo 44 cm CAADX on hyvä esimerkki siitä, kuinka ilmoitetulta nimelliskooltaan pienen kuuloinen pyörä ei niin älyttömän pieni olekaan. Saisin jopa itse siitä 176/84 cm kuskina pienellä säätämisellä hyvän ajoasennon aikaiseksi.
dolbydin
13.07.2016, 15.24
Pitää käydä hommaamassa noita ketjun puhdistukseen käytettäviä aineita ja ketjuvaha. Ei oo aikasemmin tullu ketjuja puhisteltua, vaan pelkästään suihkautettua crc:tä ja sit menoks, uudesta pyörästä vois pitää vähän parempaa huolta =D tuli äsken kokeiltua ekaa kertaa noita lukkopolkimia ajossa, voi hitto että oli mukava käyttää niitä ja selvisin ilman kaatumista.
gallodepelea
13.07.2016, 16.24
Onko kukaan tutustunut Merida 500 cycloon jota saa nyt tarjouksesta alle (euron alle) tonnin ja siitä löytyy 105 osat sekä kuitu haarukka? Itsellä haussa työmatka kulkine ja jotain tällaista olen katsellut.
seppo_taalasmaa
13.07.2016, 16.36
Onko kukaan tutustunut Merida 500 cycloon jota saa nyt tarjouksesta alle (euron alle) tonnin ja siitä löytyy 105 osat sekä kuitu haarukka? Itsellä haussa työmatka kulkine ja jotain tällaista olen katsellut.
Miten ois todella hyvän hintanen GT : https://www.evanscycles.com/en-fi/gt-grade-105-2016-adventure-road-bike-EV240491
gallodepelea
13.07.2016, 17.04
Miten ois todella hyvän hintanen GT : https://www.evanscycles.com/en-fi/gt-grade-105-2016-adventure-road-bike-EV240491
Kiitos, muuten hyvä mutta ei taida GT:hen mennä tarakkaa.
Onko kukaan tutustunut Merida 500 cycloon jota saa nyt tarjouksesta alle (euron alle) tonnin ja siitä löytyy 105 osat sekä kuitu haarukka? Itsellä haussa työmatka kulkine ja jotain tällaista olen katsellut.
Tämä sama malli iskenyt silmääni ja arvostelut ainakin kohtuu suopeita. Uskoisin olevan kelpo peli työmatka kulkineeksi.
Kertokaa joku sopiva koko tästä? 183cm, inseam 84. M/L vai L? Ajo ei racing-henkistä, siihen on oma kalustonsa.
Kiitos!
gallodepelea
13.07.2016, 20.53
Kiitos, muuten hyvä mutta ei taida GT:hen mennä tarakkaa.
Tarkemmin GT Gradea tutkittua totean että kyllähän siihen menee tarakka samoin kuin lokasuojat. Onko kukaan kuljettanut perässä vedettävää lasten peräkärryä GT Gradella?
Tämä sama malli iskenyt silmääni ja arvostelut ainakin kohtuu suopeita. Uskoisin olevan kelpo peli työmatka kulkineeksi.
Kertokaa joku sopiva koko tästä? 183cm, inseam 84. M/L vai L? Ajo ei racing-henkistä, siihen on oma kalustonsa.
Kiitos!
Mulla oli tuollainen; mitat 181cm & 86cm ja koko 54 oli passeli.
Mulla oli tuollainen; mitat 181cm & 86cm ja koko 54 oli passeli.
Argh, laittoivat viestiä liikkeestä jotta 56 sopiva. Ei mahkuja päästä testaamaan mutta mittamme aika samoja +-1cm. Tuumataan vielä.
Mitä muuten pidit pyörästä?
dolbydin
16.07.2016, 10.08
Mites nuo kengät noissa polkimissa, kuuluuko kantapäällä pystyä tekemään sivuttaisliikettä vai pitäiskö jalan pysyä täysin liikkumattomana? Laitoin heti alkuun kengissä klossit kireelle ja poljinten säätöihin en koskenu, vaikka yleisenä ohjeena on sanottu että alkuun kannattaa laittaa löysälle mutta hyvin nuo tuntuu irti lähtevän. Mietin vaan täytyykö polkimestä kiristellä jotain ettei kantapään sivuttaisliikettä pystyis tekemään vai kuuluuko sen vähän antaakkin myöten?
MacKonte
16.07.2016, 10.14
Kengässä klossi pitää olla tiukalla ja säätö tapahtuu polkimessa. Jos kengän klossi ei ole tiukalla, on irrottaminen vaikeaa tai mahdotonta. Kantapää liikkuu vähän sivusuunnassa, joten anna olla tuollaisena aluksi ja kiristele poljinta sitten tulevaisuudessa, jos tuntuu siltä että tarvii.
Argh, laittoivat viestiä liikkeestä jotta 56 sopiva. Ei mahkuja päästä testaamaan mutta mittamme aika samoja +-1cm. Tuumataan vielä.
Mitä muuten pidit pyörästä?
54:ssä ja 56:ssa on sama reach (389mm), mutta vaakaputken pituudessa on eroa 15 milliä (555mm vs 570mm). Stack on vastaavasti 579 ja 593. Koska sulla on torsossa enemmän pituutta kuin mulla, niin 56 voisi olla parempi koko. Satulaputken korkeuden puolesta sulle sopii varmasti kumpi koko tahansa.
CC500 on mielestäni hyvä ja toimiva pyörä järkevällä speksillä ja fiksuilla yksityiskohdilla (mm. etujarruvaijeri kulkee etuhaarukan sisällä). Alumiinirunkoisena pyöränä Merida päästää isommat terävät iskut läpi (juurakko yms.), mutta jos ajo on enemmän työmatkapyöräilyä tai ajoa hiekkateillä yms. niin kovuus tuskin tulee häiritsemään tai sitä voi ainakin rajoittaa rengaspaineilla. Samaan hintaan on vaikea löytää parempaa cc-pyörää.
Täällä myös yksi tyytyväinen caadx:n omistaja. Oma on 105-osilla. Ainoa harmi pyörän kanssa sattui viime talvena kun kovalla pakkasella suoralla tiellä vaihtajan korvake otti ja katkesi, eikä mun reidet todellakaan ole mallia Roberto Carlos..! Ja eikun myyjäliikkeestä kyselemään osaa, no sopivasti firma konkkaan eivätkä suostuneet enää mitään tilaamaan. Ajattelin ostaessa että kätevää kun saa osat odottelematta kotikaupungista..Löysin sitten lahdesta osan, liikkeen nimeä en muista mutta myivät käytetyn korvakon uutena! Muutenkin omituista oli puljun kansssa asiointi. No, eikun kovaa ajoa, ja mukava ja hyvä pyörä on ollutkin!
Tuli mieleen kysyä olisiko täällä jollain tiedossa mistä tuohon löytyisi hyvä tarakka johon saisi sivulaukut myös? Armoton googlailu ei ole tuottanut tulosta. Olisi haaveena kokeilla retkipyöräilyä cyclolla kunhan kesäloma alkaa, ajatuksena olisi teltan+ muiden rojujen kanssa lähteä lappiin tai viroon kokeilemaan. Ilmeisesti cyclocrosseillakin väki retkeilee onnistuneesti, ei tarvitse olla retkipyörää. Tai no onnistuuhan se varmaan millä pyörällä vaan jos niikseen.
Mites nuo kengät noissa polkimissa, kuuluuko kantapäällä pystyä tekemään sivuttaisliikettä vai pitäiskö jalan pysyä täysin
liikkumattomana? Laitoin heti alkuun kengissä klossit kireelle ja poljinten säätöihin en koskenu, vaikka yleisenä ohjeena on sanottu että alkuun kannattaa laittaa löysälle mutta hyvin nuo tuntuu irti lähtevän. Mietin vaan täytyykö polkimestä kiristellä jotain ettei kantapään sivuttaisliikettä pystyis tekemään vai kuuluuko sen vähän antaakkin myöten?
Klossi kengänpohjaan tiukasti kiinni, siinä on pieni säätömahdollisuus myös kengän asentoon ja kohtaan polkimelle sijoittumisessa. Keskikohdan tienoilla on hyvä aloitus. Polkimissa on pieni kuusiokoloruuvi, jolla säädetään irtoamistiukkuutta, plussa kiristää, miinus tekee irroituksen kevyemmäksi. Polkimissa on pieni jalan kääntyily mahdollista tuosta kireyssäädöstä riippumatta. Pysähtyessä aina molemmat jalat irti, niin pienempi riski kupsahdukselle. Nollavauhtikupsahdus yleisin aloitellessa.
Kattellu hetken aikaa tuota samaa caadxia. Lähettääkö virolaiset firmat pyöriä Suomeen? Tuolla näkyisi olevan 1100€, siinä missä pääkaupunkiseudulla hinta pyörii 1500 molemmilla puolilla. Toinen kysymys tuosta koosta. Täällä tunnutaan suosittelevan yleensä pienempiä pyöriä kuin nuo laskurit tarjoavat. 177cm ja 83cm sisäjalan pituus antaa esim. tuossa competitive cyclist:n laskurissa top tube length 56.6 - 57 cm...En ole koskaan yli 30km matkoja ajanut, tiedä sitten mitä eroa 51 ja 54 esim on käytössä.
Eckerö Linella "Päivä Tallinnassa" -risteily 17 egee. Tolla hintaerolla jo kannattaa käydä hakemassa (ainakin jos myyjä on Tallinnassa tai liepeillä).
Mites nuo kengät noissa polkimissa, kuuluuko kantapäällä pystyä tekemään sivuttaisliikettä vai pitäiskö jalan pysyä täysin liikkumattomana? Laitoin heti alkuun kengissä klossit kireelle ja poljinten säätöihin en koskenu, vaikka yleisenä ohjeena on sanottu että alkuun kannattaa laittaa löysälle mutta hyvin nuo tuntuu irti lähtevän. Mietin vaan täytyykö polkimestä kiristellä jotain ettei kantapään sivuttaisliikettä pystyis tekemään vai kuuluuko sen vähän antaakkin myöten?
spd-polkimissa on tosiaan pieni vapaaliike. joissain polkimissa se on isompi, olematon tai säädettävissä oleva.
Eckerö Linella "Päivä Tallinnassa" -risteily 17 egee. Tolla hintaerolla jo kannattaa käydä hakemassa (ainakin jos myyjä on Tallinnassa tai liepeillä).Jeps, ainakin tuolla extreme:lla on putiikki Tallinnassa. Täytyy vielä arpoa tuo koko ja varmaan haen tuolta.
dolbydin
16.07.2016, 22.00
Flunssan jälkeen eka vähän pidempi (27km) ajo tehty. On kyllä huipun olonen pyörä. Vaihteita ei tarvii säätää, hyvin toimii. Aluks meinas nilkat kipeytyä, (liekkö johtu lukoista?) mutta se meni sit ehkä 10 km jälkeen ohi. Pientä puutumista oli vasemman käden kämmenessä pikkurillin puolella, johtu varmaan osittain kellosta missä oli huono ranneke, mutta sekään ei ajonautintoo latistanu. Ajohanskoja ei oo, pitänee ne vielä hommata ennen pidempiä lenkkejä.
MacKonte
16.07.2016, 22.12
Tallinnassa katselin CaadX:n hintoja ja Rocka al Maren urheilupuodissa 105-osilla oli lähtöhinta tasan satasen kalliimpi kuin Suomessa. Mikä putiikki siellä noin edulliseen myy? Helppo hakea päiväreissulla.
Runkokoosta laskurit antaa mulle 58, mutta CaadX:ssä päädyin asiantuntijan ja oman kokemuksen perusteella 56:een, joka on ollut enemmän kuin hyvä päätös :)
Päätyipä arpominen kumpaan tahansa, ei ihan pieleen mene, katsoin geometrian numerot ja jos ilman arpomista päättäisin olisi se 51. Isommassa emäputki olis liian korkea ja pienempi muutenkin näppärämpi. Tää taas tällainen heitto vaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.