Näytä tavallinen näkymä : Vanha Skandia-pyörä
pyöräsekopää
15.06.2016, 01.01
Ostin kolmella kympillä riskisijoituksena tämmösen Skandia-merkkisen polkupyörän(raadon).
Kuvaa:
http://www.antiquesboulevard.net/lauta/b/src/146574305181.jpg
Voisiko joku kertoa mitä tälle kannattaa tehdä? En tiedä pyörän ikää tai onko sillä mitään keräilyarvoa.
Ajattelin että johan tuossa nahkasatulassa on koko pyörän hinta, mutta Elascon vanha nahka on jo parhaat päivänsä nähnyt. Uitin sitä valjasöljyssä ja nahka on silti hapertunutta ja huonoa.
Kun lähdin purkamaan pyörää osiin, huomasin että rungosta löytyy ruostevaurioita. Ongelmat on lähinnä keskiön takana siinä alueella mihin takalokari kiinnittyy. Metallissa on kuoppia kaikkialla ja parista kohdasta mennäänkin jo rungosta läpi. Takalokarin kärkikin on osittain läpiruostunut.
Keskiö lähti samantien irti kun yritin vähän polkaista polkimilla. Vanteiden kehät on entiset, navoista en vielä osaa sanoa mutta ei tässä voi liikoja toivoa.
Jos jotain hyvää pyörästä haluaa etsiä, niin rungon kuvioinnit on aika kivat ja takaheijastin on täysin ehjä, mikä on aika ihmeellistä.
Onko tämä sellainen pyörä että tämä kannattaisi entisöidä ihan viimeisen päälle? Oma idea oli lähinnä heittää tuosta vääntynyt tarakka menemään, laittaa vanhat maalatut vanteet alle ja muutenkin päivitellä pyörää vintage-osilla jotka ei tosin kuulu kyseiseen pyörään.
Olen sanaton. Onneksi takaheijastin on ehjä.
Markku Liitiä
15.06.2016, 08.57
Hieno laite! Erityisesti satulaputken kulma lämmittää mieltä.
Jos ja kun runko on keskiön takaa läpimätä, mitä aiot tehdä sille? Ikävää jos pyörä jossain reippaassa alamäessä sortuu alle. Viimeisen päälle entisöinti taitaa kaatua siihen, että täsmälleen samanlaisia osia on vaikea löytää. Jonkinlainen käyttöentisöinti, kuten ehdotatkin, voisi olla helpointa - jos saat sen rungon kestämään.
Skandiaa valmisti vaasalainen Teräs Oy 1920-1950-luvuilla.
Hieno laite! Erityisesti satulaputken kulma lämmittää mieltä.
Jos ja kun runko on keskiön takaa läpimätä, mitä aiot tehdä sille? Ikävää jos pyörä jossain reippaassa alamäessä sortuu alle. Viimeisen päälle entisöinti taitaa kaatua siihen, että täsmälleen samanlaisia osia on vaikea löytää. Jonkinlainen käyttöentisöinti, kuten ehdotatkin, voisi olla helpointa - jos saat sen rungon kestämään.
Tuo on sekä hyvä että huono kommentti. Hyvä siksi, että siinä on pointti, huono siksi, että tuollaisen ajattelun yleistyessä ihmiset saattavat alkaa pelkäämään suotta vanhoja fillareita. Nykyään ollaan turhan neuroottisia ja pelokkaita muutenkin.
Koska kyse on raskaista laitteista, ruostumisvaraa on verrattuna vanhoihin maantiepyöriin. Ruostunut teräs taipuu ja antaa periksi, ei niinkään yllättäen murru ja repeä kappaleiksi. Vähemmän on uutisoitu onnettumuuksia, jotka johtuvat liian ruostuneista rungoista.
Jos tuollaisen haluaa testata, niin pitäisi kaiketi päästä kuuttakymppiä sorateiden nimismiehenkiharoihin, tai ajaa laite hyppyristä alas.
Saattaisi olla ihan hyvä tutkinnan aihe sinänsä.
Markku Liitiä
15.06.2016, 10.06
Aloittajahan kirjoittaa, että parissa kohtaa katsastusmiehen meisseli menee runkoputkesta läpi. Jos haarukan alaputkista paistaa päivä läpi, niille varmaan pitää tehdä jotain, ehkä hitsata uutta putkea tilalle tms. Kuvan perusteella Skandia on pikkuisen enemmän ruosteessa kuin normaali asemapyörä.
Itsellänikin on yli 15 vuotta vanha, On-Onen maineikkaasta LN6-teräsputkesta (vai mitä se nyt oli?) tehty fillari. Ajan sillä pelotta.
Pyörässä näyttäisi kuitenkin etuhaarukka ja sitten koko runkokolmio olevan kohtalaisessa kunnossa. Takakolmion alaosa on vähän hapertunut, mutta siinäkin suurin rasitus kohdistuu pystytukeen. Mitä siitä, jos nyt tuo takakolmio rusahtaa alta? Tilanne on vielä ihan kohtuullisen turvallinen. Etuhaarukan ja runkokolmion hajoaminen ajossa on tietenkin ihan eri lailla riskaabelia.
Siis maksoit tuosta... Ja mä luulin että mä ostelen kaikkea turhaa nurkkiin kierimään...
Aika kyrväkkäästi sojottaa sitsi kohti loistavaa tulevaisuutta. Diggaan ton tzygän släcistä geosta, tollaha pommittas vaikka mäkee alas! Härskin näkönen laite. Mä laittasin jotain rost-offin tapasta mömmöö likoomaan ihan joka paikkaan. Nippelit ja nappelit, keskiöt sun muut. Faijan vanhassa tähdes on vähä samaa näköä paitsi satula on joku markettikauhistus...sorzi ot. Kyl siitä hieno tulee, heitä fotoi kuinka rojekti etenee.
Nure on kyllä ihqu mörökölli :)
Aloittajahan kirjoittaa, että parissa kohtaa katsastusmiehen meisseli menee runkoputkesta läpi. Jos haarukan alaputkista paistaa päivä läpi, niille varmaan pitää tehdä jotain, ehkä hitsata uutta putkea tilalle tms. Kuvan perusteella Skandia on pikkuisen enemmän ruosteessa kuin normaali asemapyörä.
Itsellänikin on yli 15 vuotta vanha, On-Onen maineikkaasta LN6-teräsputkesta (vai mitä se nyt oli?) tehty fillari. Ajan sillä pelotta.
Sori, olin puusilmä. Jos runko on tosiaan jostain puhkiruostunut, niin anna sovinnolla olla. Pannut syystä mistä hyvänsä eivät ole niitä kokemuksia, joita kannattaa ehdoin tahdoin hakea (osta vaikka multa satasella parempi laite).
Myyt sisustusesineenä 200 eurolla eteenpäin.
pyöräsekopää
15.06.2016, 22.46
No nyt on purkaminen aloitettu, ja vähän pelottaa vetikö myyjä pidemmän korren tämän vehkeen kanssa.
Projektikuvaa:
http://www.antiquesboulevard.net/lauta/b/src/146601964758.jpg
Huomasin, että rungosta pilkottaa jotain mikä silmääni näyttää messingiltä. Miksi? Eihän runko nyt messingistä voi olla?
http://www.antiquesboulevard.net/lauta/b/src/146601995353.jpg
Tässä kuvaa rungon ongelmakohdasta. Monin paikoin runko on tuollainen kuoppainen, mikä huolestuttaa minua. Pari reikää saa kyllä hitsattua umpeen, ja paukuttelemalla tuntuisi siltä että läpimätä tämä ei ole. Mutta saa aikamoiset pohjatyöt tehdä ennen maalausta:
http://www.antiquesboulevard.net/lauta/b/src/146601973135.jpg
(http://www.antiquesboulevard.net/lauta/b/src/146601973135.jpg)
Joo 30 kymppiäkin tuntuu paljolta tuossa kunnossa olevalta, mutta tietysti historiallinen arvo on
jos ruostetta syvällä niin vaikea on parsia kuntoon, jos ei halua hitsailla ja uudesta putkesta tavallaan rakentaa runkoa uudelleen, ajalla/vaivalla voi nippa nappa saada vielä ajettavankin
Kun hiekkapuhallat, tai mieluummin lasikuulapuhallat rungon, niin näet, millainen se loppujen lopuksi on. Oikeat ruostereiät ovat piiitkä miinus, mutta monasti pintaruoste näyttää hurjemmalta, kuin on.
Huomasin, että rungosta pilkottaa jotain mikä silmääni näyttää messingiltä. Miksi? Eihän runko nyt messingistä voi olla?
[/URL]
Oliko messigillä juotettu kasaan tuo runko tai ainakin jotkut hilppeet kiinnitetty messingillä.
Ja ei näe kuinka paljon putket ruostuneet sisältäpäin... Juu, tuskin kestää hiekkapuhallusta mutta sooda taitaa olla halvempaa kuin lasikuula ja voi tuo sen kestää... Tai sitten ei...
Parhaimmillaan tuollainen olisi jossain lattekahvilan seinälle ripustettuna.
Mobilisti(nihilisti) puolellahan on rakennettu paljon pahempiakin projekteja. Autosta kun on jäljellä suurinpiirtein pyöränkaari ja joku laho puurunko niin siitä ne vaan mittailee ja rakentelee vielä toimivan pelin kanssaharrastajien avustuksella ja internetin avulla.
Toivotan onnea projektiin ja iso hatunnosto jos projekti joskus valmistuu. Värkin arvollahan ei ole mitään väliä, vaan kulttuuriteolla ja harrastamisella.
Jos tuota lähdet jollakin puhaltamaan niin ei todellakaan hiekkaa. Rungosta ei ole jäljellä kuin rippeet sen jälkeen. Hellävaraisin on varmasti kuivajää(hiilidioksiidijää)-puhallus. Näitä on ihan kiertäviä pakuja/kuorma-autoja jotka hoitaa homman paikan päällä. Kuukkeli varmaan auttaa paikkakunnallasi. Kuivajäässä on sekin hyvä puoli ettei jää roskaa. Kuten vaikka lasikuulapuhalluksessa.
E: Pakko vielä sanoa että onhan tuo tyylikäs.:cool:
Kysyit että mitä tälle pitäisi tehdä? No entisöidä tietenkin. Vai oliko mielessä jotakin muuta kun tuon ostit?
Mitä tahansa teetkin, älä tee mitään hätiköityjä päätöksiä tyyliin äkkiä kasaan ja baanalle. Kun epätoivo tai kyllästyminen iskee laitat vain projektin hyllylle ja odottelet seuraavaa sadepäivää. Vanhojen fillareiden kunnostuksessa yli 90% ajasta menee netissä palikoita shoppaillessa.
Jos tuota lähdet jollakin puhaltamaan niin ei todellakaan hiekkaa. Rungosta ei ole jäljellä kuin rippeet sen jälkeen.
Tosin juuri sen takia tuo pitäisi hiekkapuhaltaa, jotta saa mätäkohdat esiin. On parempi, että kaikki epäterve poistuu hiekkapuhalluksessa sen sijaan, että käsissä olisi paperiharsorunko, joka saattaa pettää, ja johon käytetty vaiva menee hukkaan.
Markku Liitiä
18.06.2016, 12.21
Neuvoja vanhan Skandian laittoon voi kysellä myös vanhatvelot.org-sivustolta. Siellä pyörii todellisia asianharrastajia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.