PDA

Näytä tavallinen näkymä : SID aiheuttaa harmaita hiuksia

_Juki
14.06.2016, 20.18
https://1drv.ms/i/s!AmRtXb_YWtfoi-1d45obM0tTA9-cXQ

RockShox SID keulaan on syntynyt linkin kuvan mukainen reikä. Reikä on sopivasti kohdassa, että ilmat eivät pysy keulassa.

Oletteko törmänneet vastaavaan ongelmaan? Oisko ideoita miten tuon voisi korjata?

Irocci
14.06.2016, 20.41
Kemiallinen metalli.

Marsusram
14.06.2016, 21.06
Liukuputken päässä on ilmeisesti juuri tiivisterenkaan kohdalla kolo, josta ilmat pääsevät karkuun.
Tuo paikka ei liene mitenkään kuorman alla, joten liimalla tms täyttämällä ja hiomalla voi saada tiiviiksi.
Toinen vaihtoehto on vastinpinnan kalvaminen hieman syvemmäksi, mutta arvelisin ensimmäisen tavan olevan kustannustehokkaampi.

Terwis
11.06.2017, 17.01
Lainataan samaa topiccia.

Sain juuri pyörän mukana SID:n -> https://www.sram.com/rockshox/products/sid-rlc#sm.000tfzhnp19ekdrct911lqrvgwnpb
Vaimennin on RCT3
Jousituksen herkkyyden suhteen tuo on suorastaan pettymys.
Aivan uskomattoman pintakova

Jotta tuo olisi jollain tasolla siedettävä niin paineet pitää olla alle suositusten 80psi kun omalla massalla suositus on 105psi
Tuo johtaa siihen että keulan on pohjausherkkä.
Tokeneita on 2kpl sisällä. Maksimi 3kpl
Myös Compressio on kokonaan auki.

Onko kyseessä vika vai ominaisuus?
Onko tälle muuta korjausta kuin vaihtaa tilalle FOX joka on herkkyyden suhteen aivan omassa luokassan.

H. Moilanen
12.06.2017, 09.09
Ohuemmalla öljyllä herkkyyttä saa hieman lisättyä, samoin käyttämällä liukuputkissa jotakin extralubrikanttia (esim: http://www.enduroforkseals.com/id79.html )

Ja sitten fillari hetkeksi nurin päin ennen jokaista lenkkiä.

Plus
12.06.2017, 09.54
Rock Shoxin suosituspaineet ovat olleet ihan pielessä niin pitkään kuin muistan, itselläni on vajaa 80-kiloisena Sidissä noin 70 psi että sag on kohdallaan. Compression-säädössä voi olla vikaa, ainakin xloc-remoten letku huonosti ilmattuna tekee keulasta kovan. Mutta sulla ei remotea taida olla...

Terwis
12.06.2017, 10.25
Itseä hieman epäilyttää juuri tuo vaimennuspuoli.
Vaikka otin paineet kokonaan pois ja "pumppailin" niin tuntuma on todella tahmainen.
Liukuputkissa on tuota Enduron liukkaria ja ne tuntuu ihan hyviltä.
Lukitusvipu on tuossa keulassa, eli tuota x-lockia ei ole.

Maailmalla foorumeilla ja arvosteluissa kovasti tätä kehuvat uskomattoman smoothiksi ja oma muistuttaa lähinnä semi-jäykkää keulaa.

Mtbr:n puolella oli juttua tuosta öljystä että sitä olisi hyvä vaihtaa ohuempaan. Vajaan viikon vanhaan keulaan ei itse vaan viitsisi tehdä remonttia.
Seuraava kokeilu onkin tuo yhden tokenin lisäys ja paineen pudotus vielä 10psi

CamoN
12.06.2017, 11.12
Reagoiko keulan vaimennin sisään- ja ulosvaimennuksen säätöihin loogisesti? Kun paineet on poissa, saako keulan painettua aivan pohjaan saakka?

noniinno
12.06.2017, 14.36
Onko paluuvaimennuksen säädöllä mitään vaikutusta?

Terwis
12.06.2017, 17.07
Vaimennukset toimii ok.
Fillariosa osasi kertoa että tässä mallissa olisi turhan tiukat liukuholkit sekä öljy kannattaa vaihtaa toiseen.
Hieman ahdistaa ajatus laittaa 150€ täysin uuden keulan tuunaamiseen jotta se toimisi kunnolla.
Vikahan tuo ei suoranaisesti ole joten takuu juttuja turha toivoa.

Täytynee ajella useampia lenkkejä ja toivoa että herkkyyttä alkaisi löytymään.

H. Moilanen
13.06.2017, 09.49
Uuden keulan öljynvaihdosta en maksaisi 150 euroa. Työnä ehkä 15 min ja tarvikkeet öljypullon hinta. Jos työkalut pysyy käsissä, toimenpiteenä naurettavan helppo. Ohjeetkin löytyy Sramin sivuilta.

Vai kuulukohan tohon hintaan jotain muutakin?

Terwis
13.06.2017, 17.01
Tuo hinta pitää sisällään noiden liukuholkkien tuunaamisen vähemmän tiukoiksi, ohuemman öljyn sisälle sekä simmityksen mieleiseksi.
Tuolla holkkien hiomisella nopeutetaan holkkien normaalia kulumista. Eli keula olisi saman tein herkempi eikä vaadi sisäänajoa joka tuottaisi saman lopputuloksen.

Päädyin itse siihen ratkaisuun että tilasin lisää tokeneita sisälle jotta saan painetta pienemmäksi ja ajan holkit herkemmiksi.

Tottahan se on, että kun vertailee Foxia ja tätä niin Sid on huomattavasti jämäkämpi.

CamoN
13.06.2017, 17.39
Tottahan se on, että kun vertailee Foxia ja tätä niin Sid on huomattavasti jämäkämpi.

Aika laaja käsite tuo "Fox". Toisaalta Fox varmaan haluaakin sen olevan laaja käsite, kun mallistosta ei ole tunnistettavissa sellaista pysyvää yhtenäisyyttä ja brändi ratsastaa kätevästi lippulaivatuotteilla.

Sitä ei käy kieltäminen, että keskenään verrannolliset Foxin ja Rock Shoxin tuotteet on lähtökohtaisesti vähän erilaisia luonteeltaan. Kummaltakin saa aivan soivia pelejä. Kaikki ostamani joustokeulat on olleet joko Rock Shoxin tai Foxin tuotteita. Kaksi edellistä on sattuneet oleman Foxeja, kun ominaisuudet ja hinta on osuneet hyvin kohdalleen.

slade
02.07.2017, 14.33
Mikähän tuli sid rl, solo air, keulaan? Tekee sen että muuttuu pintakovaksi kun laitan normi paineen millä oon ajanu. Elikkä ei sagia lainkaan kun nousen pyörän päälle. Kun paineet otan pois, ei painu kasaan niinku ennen vaan pysyy ihan ylhäällä. Ilman paineita sen saa painettua pohjaan.

Mcross
05.07.2017, 05.28
Mahtisiko olla lukitus päällä koko ajan?

SSGT-92
05.07.2017, 05.42
Pos. ja neg. kammioiden tasauskanavisto tukkeessa/tukkeutunut,ja paine nyt sit vaan pos. puolella ... ?

slade
05.07.2017, 08.27
Huollossa se sitten selvis: tiiviste rikki, ilmapuolella ja lukituksessa jumitus. Elikkä kaksivikaa löyty. Vaan tulipa smuuthi keula kun sen taas huolsi.

slade
03.08.2017, 19.59
Hello! No nyt sitten on ihan uusi vika. Elikkä napsuu. Ohjain laakeri on uusi. Stemmi vaihettu. Napse kuuluu kun kaveri pitää tankoa paikallaan ja itse väännän alajaloista nii että toista eteenpäin ja toista taaksepäin. Kuuluu myös kun rengas on paikallaan ja kruunusta vääntä. Mikä tän voi aiheuttaa?

Weston
03.08.2017, 20.24
Ohjainlaakeri löysällä? Mulla rupes viime lenkillä napse käymään ja säikähdin jo että runko olisi halki. Kiristämällä hävisi napinat.

Iglumies
03.08.2017, 20.47
Kaula- tai liukuputken liitos kruunuun löystynyt.

stenu
03.08.2017, 20.51
Hello! No nyt sitten on ihan uusi vika. Elikkä napsuu. Ohjain laakeri on uusi. Stemmi vaihettu. Napse kuuluu kun kaveri pitää tankoa paikallaan ja itse väännän alajaloista nii että toista eteenpäin ja toista taaksepäin. Kuuluu myös kun rengas on paikallaan ja kruunusta vääntä. Mikä tän voi aiheuttaa?

Mulla joskus aikoinaan Foxi alkoi naksumaan samalla tapaa ja silloin syynä oli väsynyt kruunun ja liukuputken liitos. Meni yläosa haarukasta vaihtoon. Nyt on viimeiset viisi tai kuusi vuotta ollut vaan jäykkiä keuloja. Ne ei naksu :)

e: iglu ehti ensin..

slade
03.08.2017, 22.30
Okei. Sitä mä vähän pelkäsinkin.....prkl. elikkä yläjalat vaihtoon vai pelkkä kaulaputki?

Marsusram
03.08.2017, 22.42
Jos SIDi on hiilarikaulaputkella ja hiilarikruunulla, niin tuon liitoksen napsunta ei ole kovin todennäköistä, ovat käytännössä samaa kappaletta.
Jalkojen liukuputkien liitokset kruunuun on seuraava tarkistettava.
Varaosa taitaa sisältää kokonaisuutena nuo kaikki..

H. Moilanen
04.08.2017, 10.51
Okei. Sitä mä vähän pelkäsinkin.....prkl. elikkä yläjalat vaihtoon vai pelkkä kaulaputki?
Yläjalat on yhtä osaa, eli kokonaan vaihdettava.

Vaikka ääni onkin ärsyttävä, se ei välttämättä ole muuta kuin ääni. Itsellä oli vastaavasta oireesta kärsivä Foxi. Keppi kävi tarkistuksessa jossa todettiin että kovaa ajoa vaan. Pari vuotta sillä ajetin ilman ongelmia, kunnes pyörä siirtyi seuraavalle omistajalle.

Jenkka
05.08.2017, 23.10
Sidin kanssa aikamoista....ostin cuben hiilarijäykkäperän 2016 ns. Ylivuotisena ja sidin lukitus petti 3-4 ajokerran jälkeen. Maahantuojan kautta sovittiin hyvän asiakaspalvelun helngessä huolto ja kappas kolme lisäajoa latu-uraa (ei edes polkua) niin lukitus korkkasi taas. Tänään kämähti ihan kevyessä ajossa Petikosta serenalle.....

Reban keulan kanssa ollut vuosien aikana koskaan mitään ongelmaa.

Taitaa olla todellinen maanantaitekele?

henripit
06.08.2017, 11.18
Ei pidä mullakaan Sidin lukko. Jos on korjausohjetta, niin saa kertoa..

Iglumies
06.08.2017, 12.02
Olisko vaimentimen runko murtunut, silloin ei lukitus voi toimia.

slade
08.08.2017, 06.18
Mun SID lähti takuuhuoltoon, saapa nähä mitä uusivat. Ääni oli todella paha kun keula oli irti ja kahestaan väänneltiin, toinen piti kruunusta kiinni ja toinen alajaloista.

Jenkka
08.08.2017, 23.52
Huomenna menee pajalle täälläkin.....päivitän sitten.

slade
20.08.2017, 20.47
Ja keulahan tuli takas, yläkerta vaihettuna. Ei napsu enään.

Jenkka
22.08.2017, 20.50
Päivitän. Hain tänään. Keula oli maahantuojalla huollossa ja hajosi 100 metrin kokeilun jälkeen.

Jäykkäperä cubella on nyt ajettu n. 12 x latupohjaa ja keulan lukitus korkannut 3 kertaa.

Tänään tarina oli seuraava:

A) tuotantolinjan virhe, jolloin oikeankäden jalan toinen tiiviste leikkaantunut rikki koneellisesti koottaessa?

B) Huoltoliikkeen mies korjasi laittamalla tiivisteen väärin

C) Kolmatta syytä en vielä tiedä, mutta jos ja kun työnlaatu on, mitä päällepäin näkyy kun pushlockin vaijerista puuttuu holkki ja vaijeri rispaa, niin varmaan sisätyöt samaa tasoa.

Tämä saga jatkuu ja Jämillä joutuu ajamaan varmaan läskillä...

Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla

Jenkka
22.08.2017, 20.53
Päivitän. Hain tänään. Keula oli maahantuojalla huollossa ja hajosi 100 metrin kokeilun jälkeen.

Jäykkäperä cubella on nyt ajettu n. 12 x latupohjaa ja keulan lukitus korkannut 3 kertaa.

Tänään tarina oli seuraava:

A) tuotantolinjan virhe, jolloin oikeankäden jalan toinen tiiviste leikkaantunut rikki koneellisesti koottaessa?

B) Huoltoliikkeen mies korjasi laittamalla tiivisteen väärin

C) Kolmatta syytä en vielä tiedä, mutta jos ja kun työnlaatu on, mitä päällepäin näkyy kun pushlockin vaijerista puuttuu holkki ja vaijeri rispaa, niin varmaan sisätyöt samaa tasoa.

Tämä saga jatkuu ja Jämillä joutuu ajamaan varmaan läskillä...

Lähetetty minun D6503 laitteesta TapatalkillaJa kuva rispaavasta vaijerista, kun pyörä kehdataan antaa asiakkaalle suoraan huollosta tällaisessa kunnossa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170822/d356a88c4636e34e8805ea5a16abed5f.jpg

Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla