Näytä tavallinen näkymä : Vaimolle kevyt gg/crossari yleiskäyttöön
Mulla kun ei noista kippurasarvisista ole niin hyvin tietoa, niin ajattelin kääntyä tässä ongelmassa teidän puoleenne. Vaimolla on tällä hetkellä tuollainen Kona Rove AL muistaakseni viime vuoden mallia. Pyörä on ollut lähinnä työmatkakäytössä ja muussa hyötykäytössä esim. kauppareissut yms. Muuten hän on ollut pyörään tyytyväinen, mutta onhan se vähän painava ja raskas ajaa. Itsekin olen sitä kokeillut ja se tuntuu lähinnä joltain rautakangelta tai ratakiskolta. Nyt olisi harkinnassa hieman parempi pyörä tuon tilalle seuraavilla vaatimuksilla:
- Hinta noin 1500€ (tämä ei ole vielä kiveen kirjoitettu)
- Täyspitkät lokarit ja tavarateline sovittava
- Droppitanko oltava
- Paino alle 10kg lokareilla, tavaratelineellä ja polkimien kanssa?
- Shimano 105 -tason osat
- Levyjarrut
En tiedä yhtään onko tuohon hintaan mahdollista saada tuon tason osilla ja varusteilla alle 10 kilon painoista pyörää? Jos ei ole niin painon ja hinnan kanssa voi tehdä jonkun kompromissin. Talveksi tuohon on Schwalben Marathon Winter nastarenkaat jo valmiina, mutta tuossa Konassa on kesärenkaina sen mukana tulleet Schwalbet, jotka on vissiin tosi painavat. Hyvät renkaathan tekee jo paljon pyörän ajo-ominaisuuksiin. Nuo ensiasennusrenkaat on kyllä olleet kestävät, ei yhtään sisuria mennyt vielä puhki ja tuon käyttötarkotuksen pyörässä ehkä parempi painottaakin kestävää rengasta ettei tarvitse kokoajan olla paikkailemassa. Joku hyvä kompromissi voisi kuitenkin olla rullaavuuden ja kestävyyden suhteen eli jos jollain on ehdottaa myös hyvää rengastusta niin olisin kiitollinen. Työmatka-ajo on pääosin keskuspuiston hiekkateitä ja loput sitten kestopäällysteellä.
Ridley X-Bow täyttäisi melkein täydellisesti vaatimukset (lokarien + tarakan kiinnikkeet ja droppitanko löytyy, n. 10kg (tosin raakapaino), 5800 105:t ja mekaaniset levyjarrut, takasatulan vaijeri vielä fiksusti alaviistoon) ja hintakin taitaa jäädä alle tuon 1500€. Ainut mikä itseä mietityttää, on että millainenhan tuo Ridleyn käyttämä aluhaarukka on esim. asfaltilla. Tosin renkaat ja sisuritkin vaikuttaa paljon. Oma kuituhaarukallinen alurunkoinen krossari menee karkeella kestopäällysteellä kuin sukkasillaan Contin Cyclocross Speedeillä ja Michelinin lateksisisureilla.
https://www.ridley-bikes.com/fi/en/bikes/offroad/cross/x-bow/97/x-bow-10-disc-xbo-01bm.html
paskalokki
15.06.2016, 00.29
Vaimolle vain parasta, badumtsiuhh: https://www.canyon.com/fi/road/inflite/2016/inflite-al-8-0.html
Miten olisi Felt V85?
Merida cc500, jos hyväksyy tavaratelineen yläkiinnikkeiden puuttumisen ja laittaa ne korvaavat palikat.
https://www.canyon.com/fi/road/inflite/2016/inflite-al-3-0-sl.html tuossa versiossa tulee viel lokarit kaupan päälle kaiten.
Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla
Vaimolla on tällä hetkellä tuollainen Kona Rove AL muistaakseni viime vuoden mallia. Pyörä on ollut lähinnä työmatkakäytössä ja muussa hyötykäytössä esim. kauppareissut yms. Muuten hän on ollut pyörään tyytyväinen, mutta onhan se vähän painava ja raskas ajaa.
Voitko punnita pyörän, paljonko se painaa? Mikä on pyörän koko?
Mitkä renkaat siinä on eli paranisiko ominaisuudet ne vaihtamalla? Jos viitsit nähdä vaivaa, voitko punnita samalla kiekot? Minusta on turha vaihtaa muuten toimivaa pyörää kokonaan uuteen, ellei ole selvyyttä mahdollisen uuden ja nykyisen pyörän eroista.
Kommuutteri
15.06.2016, 09.34
Ridley X-Bow täyttäisi melkein täydellisesti vaatimukset (lokarien + tarakan kiinnikkeet ja droppitanko löytyy, n. 10kg (tosin raakapaino), 5800 105:t ja mekaaniset levyjarrut, takasatulan vaijeri vielä fiksusti alaviistoon) ja hintakin taitaa jäädä alle tuon 1500€. Ainut mikä itseä mietityttää, on että millainenhan tuo Ridleyn käyttämä aluhaarukka on esim. asfaltilla. Tosin renkaat ja sisuritkin vaikuttaa paljon. Oma kuituhaarukallinen alurunkoinen krossari menee karkeella kestopäällysteellä kuin sukkasillaan Contin Cyclocross Speedeillä ja Michelinin lateksisisureilla.
https://www.ridley-bikes.com/fi/en/bikes/offroad/cross/x-bow/97/x-bow-10-disc-xbo-01bm.html
Laitoin omalle vaimolle juuri tuon. Ollut kovasti, jopa intohimoisesti tyytyväinen. Tosin renkaat pitää vaihtaa, jolloin ajettavuus asfaltilla todella hyvä, hiilariahan tuo haarukka pääosin on.
Toinen vaihtoehto minusta olisi Merida cyclo-cross 500, josta ei tosin omaa kokemusta.
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Vaimo päätyi tilaamaan tuon Ridleyn Saldenilta, kun sattui sopivasti noin 1000 euron hintaan löytyvän sieltä. Cyclecenterissä ei käyty, koska oon kuullut niin paljon huonoja kokemuksia sieltä. Lieneeköhän palvelun taso parantunut viimeaikoina? Noh, ei jääty ottamaan siitä selvää. Canyonia harkittiin myös, mutta siitä kokotaulukon mukaan sopiva koko eli XS oli loppuunmyyty. En tosin tiedä olisiko siinä ollut noita kaikkia kiinnikkeitäkään mitä Ridleyssä.
Koko on Ridleyn kokotaulukon suosittelema XS. Vaimo on 165cm pitkä ja inseam on 81cm eli pitkät jalat ja lyhyt selkä. Meillä on melkein sama inseam vaikka olen 10cm pidempi. Naisilla tuo tosin on vissiin aika yleistä, että jalat on ylävartaloon nähden aika pitkät verrattuna miehiin. Toivottavasti tuo koko on sopiva, jotenkin vaikuttaa tosi omituiselta näiden joidenkin crossareiden mitoitus. Kona Rove AL oli kokoa 49cm.
Mitkä olisi hyvät kesärenkaat siihen? Konassa oli Schwalben Road Plussat ja ne oli ehkä vähän turhan järeät jo. Mulla oli joskus crossarissa 28mm Schwalben Duranot (nykyään ilmeisesti Durano Performance?) ja ne oli ihan hyvät renkaat rullaavuuden ja kestävyyden kannalta. Vieläkö nuo olisivat kova sana vai onko jotain parempaa tullut markkinoille?
Voitko punnita pyörän, paljonko se painaa? Mikä on pyörän koko?
Mitkä renkaat siinä on eli paranisiko ominaisuudet ne vaihtamalla? Jos viitsit nähdä vaivaa, voitko punnita samalla kiekot? Minusta on turha vaihtaa muuten toimivaa pyörää kokonaan uuteen, ellei ole selvyyttä mahdollisen uuden ja nykyisen pyörän eroista.
- 13,9kg Shimanon M324 polkimilla, muovisilla lokareilla ja Bilteman tarakalla
- 49cm
- Schwalbe Road Plus
- Kiekkoja en jaksa punnita
Vaimo ei ehkä tiedä niin hyvin eroja pyörien välillä, koska hänellä ei ole kokemusta paremmasta. Mulla on ollut kunnollinen crossari ja se kulki aika eri tavalla tuohon Konaan verrattuna. Kyllä vaimokin varmasti enempi eroja pyörien välillä huomaa kunhan saa lisää kilometrejä alle. Hän kuitenkin halusi hankkia paremman pyörän ja mun mielestä se ei ole koskaan mikään huono sijoitus.
Joo kuullostaa hyvältä tuo XS, itse olen suht samoilla mittasuhteilla (hiukka pidempi vaan) ja sama olisi oma valinta. Noista renkaista, omassa krossarissa on tosiaan ollut sekalaisessa ajossa nuo CX Speedit ja niillä on tullut heitettyä lenkkiä, käytyä kaupassa ja pendelöityä. Toimi jotenkin vähän joka alustalla, jos puhdas maastoajo jätetään pois. Asfaltilla jaksaa pitää sopivaa keskinopeutta ja vähän paineita laskemalla menee neulaspolkua ja metsäautotietä suht varman tuntuisesti. Että em. tai joku vastaavan tyylinen Vittorialta (Cross XN) tai Challengelta (Chicane) olisi henk. koht. valinta.
Kommuutteri
17.06.2016, 07.33
Yleiskäyttöön kun kummeja mietit niin ääni speedeille. En enää viitsi itsellekään muita vaihtaa, koska rullaavat niin hyvin ja paneita säätämälle soveltuu moneen. Vaimokin tykkää kun ovat kepoiset ja pehmoiset. Itse ajelen myös talven näillä.
Koko on oikea. Vaimo about samoilla mitoilla, vähän lyhyempi jalka. XS sopii tosi hyvin. Senttiä lyhyempään stemmiin voisit ehkä aluksi varautua, rouvasi tottumuksesta riippuen. Aika lyhyt tuo Ridley on tosin jo valmiiksi.
Satula meni meillä vaihtoon, ja siinäpä se kumien lisäksi olikin.
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
^
Mulla ois täsmälleen sama rojekti ja vaatimukset kuin aloittajalla mutta myös se hiton jalka pitäs saada kiinni. Ja standoveria sais olla reilusti satunnaisia poluille eksymisiä varten. Netistä en taida uskaltaa alkaa tilailemaan ettei koko mene huti kun edellinen pyörä on n. 20v vanha kressu 7-v nexuksella...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.