Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen maantiepyörä, neuvoja tarpeessa
Hei! Olen siis ostamassa ensimmäistä kunnon maantiepyörää. Pyörä olisi tulossa lähinnä vain kuntoiluun ja lenkkeilyyn, ehkä tulevaisuudessa sitten Pirkan Pyöräilyyn tai vastaaviin tapahtumiin jossa voisin vähän haastaa itseäni, mutta ei kuitenkaan ihan vielä näin alkuun. Jonkin verran on jo kokemusta pyöräilystä vanhalla itse kokoamalla fixillä. Polkeminen kuitenkin aika raskasta jo pelkästään vaihteiden puutteen ja pyörän painon takia.
Jonkin verran olen netistä lukenut erilaisia ostajan oppaita ja muita neuvoja mutta jotenkin jäänyt niin sekavat fiilikset niistä. Osassa sanotaan että turha ostaa edes pyörää jos ei ole Shimanon 105 sarjaa parempia härpäkkeitä ja linkkaavat sitten jotain 1000e pyöriä että tämä on hyvä ensimmäiseksi. Puolitutulta kysäsin apua niin antoi todella auttavan vinkin: “osta Bianchi, ne toimii”.
Opiskelijana en oikeen 800e enempää ole kykeneväinen laittamaan pyörään joten sekin rajoittaa jo mahdollisuuksia. Tästä syystä olenkin pyöriä katsellut lähinnä käytettynä, tosin ei sen pakko ole käytetty olla. Tarjontaa näyttää olevan todella hyvin käytettynä, jos vaan tietäisi mitä pitäisi etsiä. Lähinnä neuvoa tulin kysymään juuri siihen, että mitä kannattaa ekalta pyörältä etsiä sekä jos käytettyjä katselee, mitä niistä kannattaa varmistaa ennen kuin kauppoja alkaa tekeen?
Oikea runkokoko on tärkein asia. Internetistä löytyy useita mitoitussuosituksia ja -automaatteja, joihin omat vartalomitat syöttämällä selviää sopivat runkomitat. Kun maantiepyöräilystä ei ole aikaisempaa kokemusta, se ensimmäinen kannattaa ostaa mitoitussuosituksia noudattaen siten, että pyörässä olisi jonkin verran säätövaraa kaikkiin suuntiin. Sopivan ajoasennon hakeminen kun on jatkuva prosessi, ei mikään nopean analyysin perusteella iäksi lukittava totuus. Käytettyjen markkinoilla maltti on valttia eikä kannata haksahtaa siihen hyvällä hintalapulla varustettuun liian isoon tai liian pieneen runkoon, koska se on hinnastaan huolimatta sopimattoman kokoinen.
Shimano 105 -osat ovat siinä mielessä hyvä lähtökohta, ettei niiden pitäisi näyttää juurikaan kulumaa parin ajetun kauden jälkeen jos pyörää on ylläpidetty edes suurinpiirtein valmistajan suosittamalla tavalla. Niiden kanssa voi siis olettaa ettei isoa voimansiirtoremonttia tarvitse tehdä välittömästi. 2-3 vuotta vanhan, 105:llä varustetun, hiilikuitukeulan ja alumiinirungon ympärille rakennetun pyörän saattaisi saada 800€.
"Osta Bianchi, ne toimii" on suunnilleen yhtä hyvä neuvo kuin moni muukin harrastajan suositus. Kaikilla on omat suosikkinsa ja painotuksensa. Suosittelen kysymään puolitutulta miksi ne Bianchit vaan toimii, ehkä sitä kautta alkaa havainnollistua hyvän maantiepyörän perusasiat.
ps. Ikinä en ole Bianchia omistanut, enkä osta.
http://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/road-bikes/rt-58-alloy
siitä budjettiin sopiva fillari. Tosin toimitukset päälle jotka muistaakseni oli aika paljon
Uusi on kuitenkin aina uusi. Nöösinä katselisin ennemmin niitä niin säästyy harmailta hiuksilta kuntoanalyysin suhteen.
Kahdeksalla sadalla näyttää (hyvin nopean) pikakatselun pohjalta olevan aika vähän vaihtoehtoja, mutta känjöniltä sais satasen lisäämällä uutta enduracea tiagralla ja suomen urheilupyörältä irtoais just alle 800 euron bianchia soralla (jos vain kokoja löytyy). Sorasta en osaa sanoa että onko se miten hyvä tai huono, mutta tiagralla on tässä kymmenisen vuotta tullut ajeltua ja ihan tuo on asiansa ajanut. Toki kuskillakaan ei sitten ole watteja jaloissa yhtä paljon kuin ammattilaisilla, eikä kilometrejä tule yhtä kovaa tahtia. Satavitosta suositeltaneen sen takia että siinä on paras hintalaatusuhde osasarjoista, ei sen takia että kaikki sitä huonommat on kuraa.
Mut niin, enpä tiedä. Itse varmaan tekisin tuossa vaiheessa niin että säästäisin 200 euroa lisää niin pääsis sitten valitsemaan ihan isosta joukosta sen mieleisen pyörän. 8 rahaa on kuitenkin jo aika paljon ja noin isoja summia ei mielestäni kannata heittää "huonoon" pyörään kiinni. Tonnilla sais sitten valita ihan postimyyntipyöristä bianchiin, olmoon, trekkiin ja muihin "nimekkäisiin" asti.
Tuolla hinnalla osasarjat on soraa tai mahdollisesti tiagraa ja molemmilla pärjää.
Katsele pyörä jossa on kuitukeula joka sekin löytyy tuohon rahaan.
Huippua ei löydy mutta varmasti ihan asiallinen pyörä jolla pääsee mukavan harrastuksen makuun ja päivittelet osia pyörää sitten kun koet tarpeelliseksi(itse en ole kokenut tarvetta tiagra/soran päivitykseen vielä kolmessa vuodessa)
KingOfTheRoad
13.06.2016, 18.28
Toinen kesä menossa biancin via nirolella 900e makso. Toimii ja pelaa ja nyt kun sääti takavaihtajaa niin vaihteetkin menee silmään. :D
Ei ole tuo Planet kaunis eikä kevyt mutta kuitenkin aivan toimiva paketti... Jos ei ole kokemusta paljoa pyöristä niin käytetyn osto hieman hankalaa ja hyvin harvoin todellisten helmien koko on juuri sopiva ja saattaa tulla ostettua väärän kokoinen pyörä.
Adalmina
13.06.2016, 20.51
Kuukausi sitten olin samassa tilanteessa kuin sinä nyt; ostamassa sitä ekaa maantiepyörää. Myös minä etsin, tutkin, hain ja imin kaikkea mahdollista ja mahdotonta tietoa, että mikä pyörä ja minkälainen sen sitten olisi oltava. Samassa haarukassa oli myös budjetti, ja kuten edellisenkin viestin kirjoittaja, päädyin Bianchin Nironeen. Sain sen hintaan 790e. Toistaiseksi olen ollut ihan tyytyväinen, toki vaihteissa olisi ehkä vähän petrattavaa. Ajettuja kilometrejä toistaiseksi vähän reilut 300. Ehkä ensi vuonna sitten sinne Pirkalle =) Nähdäänkö siellä ? ;)
seppo_taalasmaa
13.06.2016, 20.51
Ei ole tuo Planet kaunis eikä kevyt mutta kuitenkin aivan toimiva paketti... Jos ei ole kokemusta paljoa pyöristä niin käytetyn osto hieman hankalaa ja hyvin harvoin todellisten helmien koko on juuri sopiva ja saattaa tulla ostettua väärän kokoinen pyörä.
Hep! Täällä näin :D väärän kokoinen pyörä.
Unohda muiden merkki ja mallisuositukset ja lähde koeajamaan pyöriä omassa hintaluokassa. Pian huomaat, että joku pyörä istuu ja tuntuu hyvältä, moni taas ei niinkään. Toisista kaupoista saa hyvää palvelua, pyörä säädetään kohdalleen koeajolle eikä tuputeta mitään. Toisesta kaupasta lykätään jokin vähän sinnepäin pyörä alle ja kolmannessa ei saa edes palvelua.
Tämä siis oma kokemukseni tältä keväältä. Vasta viimeinen pyörä tuntui selvästi omalta ja se lähti mukaan heti, kun kävin vielä varmistamassa koeajamalla uudestaan siihen astisen 1. vaihtoehdon.
Tuolla budjetilla pitäisin silmällä XXL:n tarjouksia. Kaveri osti juuri parisen viikkoa sitten tämän (https://www.xxl.fi/white-white-rr-pro-16-maantiepyora/p/1118210_1_style) 750€. Osat ovat jo hyvää hinta laatusuhdetta tuolla tonnillakin enkä itse keksinyt tuosta mitään valitettavaa, kun testasin ajamalla korttelin ympäri.
Vinttaaja
17.06.2016, 09.35
Onko tässä Scott Speedsterissä jotain pahasti vialla?
https://www.xxl.fi/scott-speedster-15-maantiepyora-16/p/1118173_1_style
Näin mitään ymmärtämättömänä nöösinä tuo vaikuttaisi hintaisekseen ihan hyvältä lenkkikaverilta.
Kiitäjäkuus
17.06.2016, 17.11
Onko tässä Scott Speedsterissä jotain pahasti vialla?
https://www.xxl.fi/scott-speedster-15-maantiepyora-16/p/1118173_1_style
Näin mitään ymmärtämättömänä nöösinä tuo vaikuttaisi hintaisekseen ihan hyvältä lenkkikaverilta.
Varmaan yhtä nöösinä voisin sanoa, että ainakin jarrut vaikuttivat aika rempuloilta kun kävin tuota joku aika sitten äimistelemässä. Jostain kuulin että alu/hiilari etuhaarukkaa kannattaa välttää sen vuoksi että se ei kestä rasitusta liitoskohdasta? Itse koittaisin tingata paremmilla osilla olevan Whiten rr pro:n tuohon Scottin hintaan.
Vinttaaja
20.06.2016, 23.53
Varmaan yhtä nöösinä voisin sanoa, että ainakin jarrut vaikuttivat aika rempuloilta kun kävin tuota joku aika sitten äimistelemässä. Jostain kuulin että alu/hiilari etuhaarukkaa kannattaa välttää sen vuoksi että se ei kestä rasitusta liitoskohdasta? Itse koittaisin tingata paremmilla osilla olevan Whiten rr pro:n tuohon Scottin hintaan.
Onko siis jotkut etuhaarukat ihan kokonaan pelkkää hiilikuitua?
White vs Scott? Sellainen muistikuva jäänyt mieleen, että Scottia pidettiin 90-luvulla ihan laatupyöränä Whitestä en ole aikaisemmin kuullutkaan.
Mikä niissä Sora/Tiagra vaihteissa on oikeasti huonompaa kuin 105? Kokemusta tähän mennessä tullut 1994 Aliviosta (tai acera) ja 2012 Deoresta. Kummallakin 1500-3000 km ilman ongelmia.
(Nyt kun hybridi varastettiin, niin alkoi enemmänkin kiinnostaa tämä ketju...)
Nishiki Coursea olisi tarkoitus käydä lähikaupassa katsomassa.
Tuolla tarkoitetaan että myös rungon läpi menevä osa on samaa kuitua eikä alumiiniputki.
Metallia voi silti olla kierre holkeissa ja akselin hahloissa
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Olen siis ostamassa ensimmäistä kunnon maantiepyörää. Pyörä olisi tulossa lähinnä vain kuntoiluun ja lenkkeilyyn, ehkä tulevaisuudessa sitten Pirkan Pyöräilyyn tai vastaaviin tapahtumiin jossa voisin vähän haastaa itseäni, mutta ei kuitenkaan ihan vielä näin alkuun.
...
Jonkin verran olen netistä lukenut erilaisia ostajan oppaita ja muita neuvoja mutta jotenkin jäänyt niin sekavat fiilikset niistä. Osassa sanotaan että turha ostaa edes pyörää jos ei ole Shimanon 105 sarjaa parempia härpäkkeitä ja linkkaavat sitten jotain 1000e pyöriä että tämä on hyvä ensimmäiseksi. Puolitutulta kysäsin apua niin antoi todella auttavan vinkin: “osta Bianchi, ne toimii”.
Ennuste valintasi onnistumiselle on hyvä. Et mennyt ostamaan Bianchia, kun se toimii. Paljon tärkeämpää kuin merkki, malli tai voimansiirron osien perusteella päätelty hyvä hinta/laatu-suhde, on selvittää pyörälle asetettavat vaatimukset eli millaiseen käyttöön pyörä soveltuu ja mihin sitä haluat käyttää.
Maantiepyöriksi luokiteltavia on puhtaasti asfalttiajoon tarkoitetut kapearenkaiset pyörät, soratielläkin toimivat cyclot/gravel grinderit/adventuret/yms. ja noiden välimuodot. Lisäksi pyörien geometrioissa on eroja. Osa on ajettavuudeltaan rennompia, osa paremmin kilpailukäyttöön (jos näin voi sanoa) sopivia eli hiukan matalammalla ajoasennolla ja erilaisen ajettavuuden tarjoavalla geometrialla. Osa soveltuu myös kevyeen retkikäyttöön, osa pelkästään lenkkeilyyn jne.
Tuohon moniulotteiseen koordinaatistoon pitäisi siis laittaa rasti suunnilleen oikeaan paikkaan, sen jälkeen voi alkaa etsiä budjettiin soveltuvaa pyörää. Runkokoko on tärkeä juttu, mutta sen aika tulee vasta, kun kiinnostava malli on löytynyt.
kuovipolku
21.06.2016, 09.07
White vs Scott? Sellainen muistikuva jäänyt mieleen, että Scottia pidettiin 90-luvulla ihan laatupyöränä Whitestä en ole aikaisemmin kuullutkaan.
Mikä niissä Sora/Tiagra vaihteissa on oikeasti huonompaa kuin 105? (...)
"Laatumerkkiajattelun" voi unohtaa ja vielä paremmalla syyllä muistikuvat jonkun merkin pyörien laadusta. Lähes kaikkien suurien merkkien nimellä myytävistä pyöristä osaa voi pitää halpatuotantona, laadullisesti saman merkin ylemmän keskitason pyöriä merkittävästi heikompana tai jopa kurana. Useiden suurtenkin merkkien historiaan vaihtuu erilaisia vaiheita ja laatupyörävalmistajastakin voi tulla pelkkä bulkkituotannolle ansiotonta laatumielikuvaa antava nimi.
White on norjalaisen urheiluvälinekauppajätin "talon oma merkki". Kauko-Idässä tehty, mutta Norjassa suunniteltu. (Siis ikään kuin Nishiki, mutta edullisempi.) Foorumillakin on kommentoitu merkin eri pyöriä, haulla voi jopa löytyä. Kaikissa ansioita, usein hyvä tai erinomainen hinta/laatusuhde, mutta myös pyörän muuta tasoa huonompia osia.
Mikä on "oikeasti huonompaa"? Se lienee eri asia käyttäjästä, hänen tottumuksistaan ja vaatimuksistaan riippuen. 105 toimii sulavammin, siinä on 2x11 vaihdetta, vaijerit eivät kulje "pyykkinaruina" ja se mahdollisesti toimii paremmin vielä 3000 kilometrin jälkeenkin. Tiagrakin toimii, hyvin säädettynä jopa hyvin ja riittää sopivalla pakalla useimmissa käyttötarkoituksissa ja kulutusosien uusiminen on edullisempaa eli en tyrmäisi jotain pyörää Tiagran takia, ellen nimenomaan haluaisi pyörältä joitain 105:n ominaisuuksia.
Ja sanovat että uusi 10s tiagra olisi parempi kuin vanha 10s 105. Ja siinäkin on vaijerit jo laitettu piiloon. Omalla 10s 105 vaihteistolla on +3600 kilometriä takana ja pelaa niinkuin pitää. Etuvaijerin vaihdoin melko uutena (vaijerissa oli mutka) ja takapakka vaihtui kiekkojen mukana, muuten mennyt pelkillä putsauksilla. Ketjun uusin pakan kanssa.
Mutta liikkeessä näpelöin 11s D-A vaihteista pyörää ja olihan se vielä herkemmän tuntoinen kuin oma...
800 euron hintaluokassa löytyy ihan hyvin tarjontaa, itse päädyin Btwin Triban 540-pyörään (Decathlon), mutta katselin myös muita vaihtoehtoja kuten Merlin FF1 105 Mix jonka saat Shimanon lukkopolkimella ja FLR kengillä toimitettuna Suomeen hintaan 805€, sama pyörä Tiagralla alle 700€ (Merlincycles.com). Wiggleltä (wiggle.com) löytyy Mekk Pinerolo SE 0.2, Sora-vaihteilla alle 600€ toimitettuna Suomeen. Kaikissa on alumiinirunko ja hiilikuituhaarukka.
Morjensta taas, pientä päivitystä tähän omaan hommaan!
Ostan mielummin ensimmäisen pyörän kivijalkakaupasta ja vaikka sitä ei ole vielä ehdotettu niin en lähde kauppaan kokeilemaan jotain ja sitten tilaa sitä netistä, koska se on aivan perseestä. Vaikka netistä voisikin hieman säästää.
Kuitenkin tässä viikon aikana käynyt eri pyöräliikkeissä kyselemässä ja katsomassa tarjontaa paikanpäällä. Olen nyt aikalailla kahden pyörän välillä ja ajattelin taas tulla tänne kyselemään teidän mielipiteitänne ja neuvoja. Pyörät ovat siis Felt Z95 (699e) ja Bianchi Nirone (799e). Molemmat Shimanon Sora osilla, alumiini rungolla sekä hiilikuitu haarukalla. Tässä nyt huomautan että en siis lähtenyt kaverini Bianchi huumaan josta puhuin jo ekassa viestissä, sain vaan niin perkuleen hyvää palvelua Suomen Urheilupyörässä, pyörä tuntui hyvältä, on budjetin sisällä ja silmäänkin sopiva.
Itseäni kuitenkin vähän hämmästyttää tuo 100e hintaero kahden pyörän välillä jotka ovat muuten ainakin paperilla hyvin samanlaiset specseiltään. Jos on normihintaan uskomista niin pyörissä olis 200e hintaero. Osaisko joku valottaa mistä moinen hintaero, sillä tietääkseni kuitenkin kummatkin laatumerkkejä?
Laatumerkki ei tarkoita enää mitään ihmeempää. Biachin runko on kuitenkin kolmoisohennettu, okeastaan runkosarjassa on vielä laatuakin, samaan runkosarjaan kasataan sevästi kalliimpiakin versioita, joten sitä olisi mielekästä päivittää paremmilla osilla aikanaan. Mikäpä Feltissäkään, siitä ei kokemusta, joten ei siitä enempää. Ajan kuudetta kesää maantieajot Nironella hyvin suurella tyytyväisyydellä. Oikean kokoinen, säädöt saa haluamikseen, ei katu-uskottavuutta, siinä pääpiirteittäen. On tätä monin osin jo muutettu oman ajon toiveiden suuntaan, isoimpana kiekot on vaihdettu, mutta väistyville on käyttöä arkisemmassa pyörässä. Hinnasta kannattaa keskustella toisenkin kerran. Kokonaista pyörää ei saa ulkomailta edullisemmin kuin jostain poistomyynnistä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.