PDA

Näytä tavallinen näkymä : Apuja maasturin valintaan

latuman
10.06.2016, 08.49
Hei kaikki!

Parikolme maasturia testanneena, rahani hukanneena, olen oppinut, että minun huonolle selälle, törkeän pitkille jaloille ja lyhyille käsille tarvitaan hyvin erikoinen geometria. Vertailin vanhoja pyöriäni ja saavuin lopputulokseen että minulle sopii erittäin slackilla, rennolla geometrialla valmistettu maastopyörä.

Sen pitäisi olla 27,5 renkailla, koska 29 tuntuu turhan junalta, ja siinä olisi erittäin hyvä olla kaksi ratasta edessä ja takana ei niin väliksi. Ainiin, hinnan pitää olla mielummin reilusti alle tuhat euroa. Tämä siksi, että ei enää viitsi ottaa kovin paljon turpaan fillarikaupoissa. Mitä pyörän kestävyyteen tulee, kuski on voimaton ja pelokas; pyörä ei joudu koville.

Arvioin kaiken mittailuni jälkeen seuraavaa; lyhyt reach, korkea stack ja mitä loivempi keulakulma, sen parempi (tämä liittyy lähinnä pelkuruuteeni). Yllättäen tämän mallisia pyöriä ei kovin paljon ole myytävänä. Useimmat on "aggressiivisia" kilpakiitureita, sellaisia joilla idolimme ajaa. En tarvitse idoleita, joten löysin ne harvat sopivannäköiset pyörät ja ne on tässä:

Genesis Core 20 839€
http://i.imgur.com/sHWgcfB.jpg
+Hyvännäköinen
+tasapainoisen näköiset osat
-kolme rieskaa edessä

Pinnacle Iroko 1 816€
http://i.imgur.com/sBj4yma.jpg
+Kaikkein lähimpänä ideaalimittoja
+Keula ja vaihteisto hyvät
-Ruma kuin rullatuoli
-Jotkut osat kuten kampisarja erittäin epäilyttävät
-Näyttää huonolaatuiselta (?)
-Siis ällöruma, hei

Vitus Sentier 949€
http://i.imgur.com/o3LJadq.jpg
+Kenties laadukkaimmat osat
+Kevyin
+Hyvännäköinen
-Kallein

Haluaisin siis teiltä apua, että onko valinnoissani jotain virhepäätelmiä, heikkoja kohtia, tai puutteita. Oonko missannut jonkun toisen fillarin kokonaan? Tulee myös ottaa huomioon, että Genesiksen saatavuus on arvoitus, eikä varastosaldo ole muuttunut pariin kuukauteen. Se saattaa olla poissuljettu. Tässä tapauksessa edessä on valinta; hemmetin ruma mutta halpa vai nätti ja 150 euroa kalliimpi Sentier?

Yksi Pinnacle minulla on jo. Sekin on ruma, osat välttävät ja yleinen laatuvaikutelma on hieman heikko, vaikka fillari on kyllä toiminut moitteetta. Fiiliksellä tuntuu olevan väliä ja onhan se niin, että kun kaivaa fillarin varastosta esiin, onhan se kiva katsoa nättiä pyörää...

Ymmärrän myös joidenkin kannan, "Ostat vaan fillarin ja ajat sillä". Valitettavasti ei, minua sattuu selkään olla kumarassa. Ehkä joku fysio siihen auttaisi, mutta yritykset ovat olleet tuloksettomat. Annetaan mielummin minulle fillarin suhteen helpot lähtökohdat joista alkaa rakentamaan.

tl;dr: Tehkää päätös mun puolesta, niin voin sitten syyttää teitä, kiitos!

Viltro
10.06.2016, 10.23
Mun mielestä olet päätöksen jo tehnyt jos toinen on aika ruma ja toinen nätti? Tuo 150e on loppupeleissä aika pieni raha ärsytyksestä jos miettii että edes vuoden päivät ajelet kokoajan kyseisellä menopelillä.

latuman
10.06.2016, 12.12
Olet varmaan oikeassa... Kipuraja vaan ylittyisi. Tätä pitää miettiä

Lähetetty minun XT1562 laitteesta Tapatalkilla

CamoN
10.06.2016, 12.38
Kauneus on katsojan silmässä ja välillä markkinointimateriaalissa. Väittäisin että nuo kaikki näyttävät erilaisilta luonnossa. Mutta siitä huolimatta kannattaa ostaa se joka miellyttää silmää eniten, koska siihen kertyy eniten kilometrejä.

Eikös foorumilla ollut pitkään elossa joku "jäykkäperäiset DH-pyörät" -lanka. Sieltä luulisi löytävän lisää suosituksia.

latuman
10.06.2016, 13.14
Onko tämänmallinen pyörä huono XC ajeluun?

Lähetetty minun XT1562 laitteesta Tapatalkilla

latuman
11.06.2016, 11.39
Ja onko nuo Vituksen Novatecin navat merkittävästi paremmat kuin tuossa Pinnaclessa? Omassa pinnaclessa on just samanlaiset, että takana shimano, edessä no-name. Edestä on pitänyt jo huoltaa.

Nana
11.06.2016, 13.03
Eikös foorumilla ollut pitkään elossa joku "jäykkäperäiset DH-pyörät" -lanka. Sieltä luulisi löytävän lisää suosituksia.

Ei kai niillä nykyään ajeta edes XCtä. Niillä ajelee vain jokunen hassu porrasspedeleilijä, jotka eivät ole vielä oppineet satulassa istumaan, vaan luulevat normaalin ajoasennon olevan peppu sentin irti takarenkaasta ja ylämäkeen peppu sen satulaputken päässä olevan pitkulaisen mötikän edessä.

Ei vaan, kivannäköisiä molemmat, Pinnacle on hienomman värinen.

kauris
11.06.2016, 13.27
Ekan pyörän kohdalle olit laittanut ainoaksi miinukseksi kolme eturieskaa. Sehän nyt on helppo kuin mikä muuttaa ite. Otat kolmannen isoimman vain pois.

latuman
11.06.2016, 14.36
Ekan pyörän kohdalle olit laittanut ainoaksi miinukseksi kolme eturieskaa. Sehän nyt on helppo kuin mikä muuttaa ite. Otat kolmannen isoimman vain pois.

Siinäkö ei ole mitään muttia vaihteenvaihdon suhteen? Toimii suoraan? Näyttää tehdasasenteiselta?

Fat Boy
11.06.2016, 15.41
Säätää vaihtajan niin, ettei se vaihda keskimmäistä ylemmäs, rajoittimet kohdalleen. Nakkaa isoimman rattaan laatikkoon ja itse laittaisin rockringin tilalle (omassani on) joka kummasti suojaa jäljelle jäävää rillukkaa kiviosumilta. Ja lähinnä rockringin ulkonäöstä riippuu, miltä se lopulta näyttää.

http://www.dookie.cz/fotocache/bigorig/e.13-rockring.jpg

latuman
11.06.2016, 15.45
No mutta toihan on nerokasta! 30-11 riittää kyllä siirtymille, kun tuossa mun aiemmasakin on. Plus, toi rockring/bashring/whatevö näyttääkin aika päheeltä

Smo
12.06.2016, 11.06
Oon kyllä surutta käyttäny suurinta ratasta bashringinä .. tiedä sitten mitä haittaa, yksi keskiö ainakin alkoi naksumaan