PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yksi pykälä hukassa takavaihteista

Trekkilö
09.06.2016, 10.11
Minulla on takavaihteista yksi vaihde kateissa, eli ketju menee joko pienimmälle rattaalle, mutta ei isommalle tai sitten päinvastoin. Ääriasentojen säädöt on kohdillaan. Vaijerin kireydensäädöllä voi valita, että kummalla em. tavalla vaihteet toimii. :) Olen irrottanut vaijerin monta kertaa ja kiinnittänyt takaisin ja yrittänyt säätää, mutta ei auta.
Sitten tein niinkin, että irrotin vaijerin vaihtajasta ja napsuttelin vivustosta koko vaihdeskaalan läpi, niin vivustosta löytyi silloinkin vain yhdeksän vaihdetta (kahdeksan naksahdusta) suuntaansa, vaikka kymmenen pitäisi olla. Takavaihtaja on Shimano XT ja vivusto SLX.
Mikä siis nyt neuvoksi?

Moska
09.06.2016, 10.16
Vivussa täytyy silloin olla vika, eli purkaus ja korjaus tai uusinta.

Trekkilö
09.06.2016, 10.20
Sitä olen epäillytkin. Mikähän vivustossa voisi olla vinksallaan? Viimeksi joskus parikymmentä vuotta sitten on ollut tarvetta avata moista komponenttia.

ellmeri
09.06.2016, 10.31
Jospa siinä on 9vaihtaja ja takana kymppi pakka?

Trekkilö
09.06.2016, 10.40
Jospa siinä on 9vaihtaja ja takana kymppi pakka?

Kyllä siitä aikaisemmin on löytynyt 10 pykälää.

Ski
09.06.2016, 11.01
Ookko ruuvannu kaapelinsäädönmutterin vivustosta täysin ulos siis melkein ?

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Trekkilö
09.06.2016, 12.07
Ookko ruuvannu kaapelinsäädönmutterin vivustosta täysin ulos siis melkein ?

Säätö oli testattaessa löysimmässä asennossa ja sitten jonkin verran kiristettynä myös.

Ski
09.06.2016, 12.43
Ok no sitte varmaan liipasimen mekaniikka rikki

jussi.koppinen
12.06.2016, 17.50
Koitappa uudella ketjulla.. Miulla oli sama "vika" ja se korjaantu välittömästi uudella ketjulla..

MRa
12.06.2016, 19.58
Vaikee uskoo että ketjusta olisi kyse. Takavaihtajahan liikkuu stoppareiden väliset ääriasennot, ruuveilla voi säätää ettei mene yli kummastakaan päästä. Jos käsin siirtämällä menee molempiin päihin, niin silloin takavaihtaja on ok. Tangossa oleva vaihtaja hoitaa napsujen avulla nuo pykälät. Tässä tapauksessa pitäisi löytyä 10 pykälää. Voit tuon testata niin että vaijeri ei ole kiinni vaihtajassa. Jos ei noita 10 pykälää löydy, todennäköisesti vaijeri ei joko "avaudu" täysin tai sitten kelaudu täysin sisään.

Aakoo
12.06.2016, 21.52
Ketju tuskin vaikuttaa asiaan. Varsinkin kun on kokeiltu liipasinta ilman vaijeria, ja yksi pykälä puuttuu. Uutta liipasinta vaan.

arctic biker
13.06.2016, 06.44
Vaihdevivussahan pykäliä eli naksuja on yksi vähemmän kuin pakassa rattaita.

Edit. Vaihtajan kannattimen suoruus kannattaa aina tarkistaa, alumiinia kun on niin vanhetessaan väsyy ja lopulla omia aikojaan murtuu.

MRa
13.06.2016, 19.37
Vaihdevivussahan pykäliä eli naksuja on yksi vähemmän kuin pakassa rattaita.

Edit. Vaihtajan kannattimen suoruus kannattaa aina tarkistaa, alumiinia kun on niin vanhetessaan väsyy ja lopulla omia aikojaan murtuu.

Juup. Samaan tapaan kuin aidassa jossa on 10 tolppa on vain yhdeksän tolpanväliä [emoji1]

Sent from my iPad using Tapatalk

jussi.koppinen
14.06.2016, 06.47
Joo ei minullakaan käynyt mielessäkään että ketjusta voisi moinen johtua, mutta niin se vaan oli.. Väänsin jopa rajoitin ruuvia reilusti et olisin saanut viimesen vaihteen pykälään. Ei auttanut. Kannattaa kokeilla uudella ketjulla tai vähintään tarkistaa venymä..

TERU
14.06.2016, 07.25
Kun kahvasta on yksi naksu hukassa, pitäisi viankin löytyä kahvasta. Kymppimaastokahvat vielä melkouusiakin. Varo avaamasta kahvaa enempää kuin välttämätöntä, sumuteöljyä sisuksiin ja katso ettei sisällä mitään ylimääräistä. Naksuttele vaijerista käsin vetäen eestaas, jospa viimeinenkin naksu löytyisi. Vai joko on löytynytkin?