Näytä tavallinen näkymä : Vaihteiden päivitys retkikäyttöön
Pitäisi Pelagon Hankoa päivittää vakiokoonpanosta paremmin alppimaisemiin toimivaksi. Löytyisikö täältä apuja ja/tai vinkkejä? 1x10? 2x9? 2x10? Uudet eturattaat? Kaikki edestä uusiksi kampineen päivineen? Uusi takapakka ja häkki? Liikkeeseen vien työn alle tietysti, mutta voisi alkaa suunnittelemaan.
Niin pieni pienempi eturatas kun vaan mahdollista, ja niin iso isompi takaratas kun vaan mahdollista. No, ite ajoin alpeilla vissiin 36x29, toisaalta retkikamoja ei ollut, mutta talvirenkaat oli (koska oli talvi...). Retkikamojen kanssa ottaisin selvästi kevyemmän välityksen.
Se onkin selvää, että välitykset kuntoon :)
Malamuutti
10.06.2016, 11.37
34t eturatas; 10-vaihteinen 11-36-takapakka ja 10-vaihteinen vaihdevipu. Takavaihtaja luultavasti klaaraa 36-hampaisen rattaan jos siinä nyt on 34, hiukan saattaa joutua häkkiä säätämään ruuvilla ulospäin. Uusi ketju vielä niin vot.
Edith: Vaihdevivun on tässä systeemissä oltava 9-v maastotakavaihtajan kanssa maantie-/katumalliston 10-v vaihdevipu. Tiagra ainakin löytyy.
34t eturatas; 10-vaihteinen 11-36-takapakka ja 10-vaihteinen vaihdevipu. Takavaihtaja luultavasti klaaraa 36-hampaisen rattaan jos siinä nyt on 34, hiukan saattaa joutua häkkiä säätämään ruuvilla ulospäin. Uusi ketju vielä niin vot.
Pelagon kuvasta voisi arvailla, että keskiörattaan pulttikehä on 130 mm. Silloin pienin mahdollinen ratas on 38 kampia vaihtamatta. http://sheldonbrown.com/cribsheet-bcd.html (http://sheldonbrown.com/cribsheet-bcd.html)
kettukolo
11.06.2016, 08.16
Omaani Bianchiin laitoin eteen kolmilehtisen eli vaihdoin kammetkin. Pienin 30 hampainen. Takana suurin taitaa olla 32. Vaihdoin taakse campan medium mittaisen häkin. Stelvion nousussa tuntui pahalta kevyillä retkikamoilla (yöt teltassa). Tosin pahalta olisi tuntunut ilman kamojakin. Olin tyytyväinen pakettiin. En lähde seuraavalla kerralla yhtään raskaammilla välityksillä. Suomen oloissa ei juuri tule tuota pientä eturatasta käytettyä.
Malamuutti
11.06.2016, 09.13
Pelagon kuvasta voisi arvailla, että keskiörattaan pulttikehä on 130 mm. Silloin pienin mahdollinen ratas on 38 kampia vaihtamatta. http://sheldonbrown.com/cribsheet-bcd.html (http://sheldonbrown.com/cribsheet-bcd.html)
Joo, kyllä näyttää pulttikehä olevan aika liki hampaita ja tuossa on kai 39t eturatas vakiona. Sitten ei kai oikein jää vaihtoehdoksi kuin uusi kampisarja ja samalla vaivalla 3x, kuten Kettukolo. Etuvaihtajan vaijerin kuoren päälle tosin ei välttämättä ole valmista paikkaa, joten senkin joutunee johonkin virittämään.
Olin itse äskettäin käymässä Nizzan lähellä, siis Ranskan Merialppien kupeessa, ja meren tasosta sinne ylös mäkiin kun katseli, kyllä tuli pyöräilymielessä lyhyet välitykset mieleen.
Aiemmin olikin ajatus uusista 3x kammista, mutta ajatukset eksyivät sitten sivuraiteille. Tämän kun löytäisi tältä mantereelta: http://www.rivbike.com/product-p/cr1.htm vai liekö laittaa tämä.... https://www.bike24.com/p243479.html
Kysytäänpä vielä samalla, että jos jompaankumpaan yllämainittuun ratkaisuun päätyy, niin mitkä olisivat luotettavia valintoja etuvaihtajaksi ja takavaihtajaksi (uudelle pakalle) ja vaihdevivuiksi?
Malamuutti
11.06.2016, 13.16
Jos tuohon 3x-kampisarjaan päädyt, ei takapakkaa ja -vaihtajaa kannata lähteä muuttamaan, jos sen kiristyskapasiteetti riittää - linkittämäsi LX-kampisarja tarvitsisi esimerkiksi 43 hammasta kapasiteettia (edessä 44-24=20 ja takana 11-34=23, 20+23=43).
24/34 on kuitenkin jo varsin lyhyt välitys. 11-36-kymppipakallekin kävisi nykyinen takavaihtaja - jos siis kapasiteetti riittää - tarvitset maantievaihtajan vedolla olevan 10-vaihteisen vaihdevivun. Tiagra-sarjaa ainakin on.
Kolmelehtiselle kampisarjalle kai käy lähes mikä tahansa etuvaihtaja, LX, XT, 105. Etuvaihtajan vaihdevivuksi nykyisen takavaihdevivun kanssa samaa sarjaa oleva 3x-vipu (jos päädyt pitämään takapään välitykset samoina).
Minulla on Salsa Casserollissa Stronglight Impact triple, joka on aikalailla kopio Barakan linkittämästä Suginon kampisatsista. Kyseisiä kampia löytyy myös Euroopasta (mm. Ribble).
Minulla on Salsa Casserollissa Stronglight Impact triple, joka on aikalailla kopio Barakan linkittämästä Suginon kampisatsista. Kyseisiä kampia löytyy myös Euroopasta (mm. Ribble).
Spacycles myös myy tuota, tuli sitäkin katsottua ja sieltä löytyisi myös vaikka tämä: http://www.spacycles.co.uk/m2b0s109p2002/SPA-CYCLES-XD-2-Touring-Triple-Chainset-with-TA-chainrings
Noissa kahdessa on tällä hetkellä kuitenkin yli 60 punnan hintaero, että Stronglight Impactillakin varmaan pärjää? Pitääkö sitten laittaa myös keskiö uusiksi samalla?
Aihetta sivuten... Omassa retkisetupissa o. Kompaktikammet 34/46 edessä ja taakse on vaihdettu mediumvaihtaja ja 11-34-pakka. 34-34 välitys oli todellakin tarpeen. Kävin kokeilemassa peräkärryn ja kuorman vetoa Puolangan ja Hyrynsalmen välillä. Vaaroja riitti. Neljässä mäessä piti tottumattoman pitää hengitystauko, mutta kaikki menivät ajamalla. Leipivaara oli tiukka. Samoin joku jossa oli 9% kaltevuusvaroitus.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.