Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Neuvokaa työkaluvalinnassa aloittelijaa!

Osrok
08.06.2016, 19.14
Olen suivaantut polkupyörähuollon poskettomiin hintoihin, ja aion huoltaa pyöräni itse vastaisuudessa.
Yritän tässä saada kasaan listaa työkaluista, joilla saisin purettua polkupyöräni niin että täydellinen kausihuolto voidaan suorittaa.
Lukuunottamatta jarruja, ovat vasta vuoden vanhat hydrauliset levyjarrut.

En viitsi vaan pokkana tilata, kun sitten on kuitenkin satasella työkaluja joilla en tee mitään.
Pahoittelen melko täydellistä tietämättömyyttäni, mutta jostain on aloitettava.

Sopiiko tämän työkalulistan työkalut pyörälleni? Fillarin speksit löytyvät aloituksen lopusta.
Motonetistä ajattelin tilata osat.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18083&d=1465398421
Ostoskorin tuotteet:

Tuotenumero
Tuote
Kpl
Hinta
Yhteensä

60-3082
Motox Laakerirasva 400g (http://www.motonet.fi/fi/tuote/603082/Motox-Laakerirasva-400g)
1kpl
3,90€
3,90€

38-3872
PRO Kammen ulosvetäjä (http://www.motonet.fi/fi/tuote/383872/PRO-Kammen-ulosvetaja)
1kpl
16,90€
16,90€

38-3870
PRO Kasettityökalusarja (http://www.motonet.fi/fi/tuote/383870/PRO-Kasettityokalusarja)
1kpl
29,90€
29,90€

38-3868
PRO Keskiötyökalu Shimano kasettilaakerille (http://www.motonet.fi/fi/tuote/383868/PRO-Keskiotyokalu-Shimano-kasettilaakerille)
1kpl
19,90€
19,90€

38-3858
Super B Classic Moniura Pinna-Avain (http://www.motonet.fi/fi/tuote/383858/Super-B-Classic-Moniura-Pinna-Avain)
1kpl
3,90€
3,90€

38-5406
Super B napa-avain 17 / 18 mm (http://www.motonet.fi/fi/tuote/385406/Super-B-napa-avain-17--18-mm)
2kpl
9,90€
19,80€

Tässä vielä pari random kuvaa pyörästä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18088&d=1465398436
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18087&d=1465398431
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18086&d=1465398429http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18085&d=1465398428http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18084&d=1465398423

2015 KTM Ultra One 29"

Specifications

Frame
Ultra 29" M:1442
Alloy Frame 6061
Headtube 1.1/8
BSA, FD Band-Type Down-Swing, EXT 135QR

Colour
Neon Orange (Black)
Titan Grey Matt (White & Green)

Size Inches
17-19-21

Size cm's
43-48-53

Fork
Suntour SF15 XCT-HLO 29-100
Sp: Coil Spring, Hydraulic Lockout
100mm

Headset
Ritchey OE Logic Zero

Stem
KTM Line 7°

Bars
KTM Line Flat, 700

Disc Rotors
Shimano RT54 180/180

Brake Calipers
Shimano M355 Hydr. Disc

Shifters
Shimano Altus M370

Rear Derailleur
Ahimano Alivio M4000 Shadow

Front Derailleur
Shimano Altus M371

Crankset
Shimano M371 44-32-22

Bottom Bracket
Shimano UN26

Cassette
Shimano HG200-9 11-34

Pedals
Wellgo C127

Wheelset
KTM Line 29" Ryde/RM35

Front Hub
Shimano RM35 - 100/5 QR CL

Rear Hub
Shimano RM35 - 135/5 QR CL

Tyres
Continental X-King 29x2.2" 55-622

Saddle
KTM VL-3315

Seatpost
KTM Line 2D Forged Head, Lateral Clamp, 400/27.2

orc biker
08.06.2016, 19.24
Älä tilaa Motonetistä, vaan jostain kunnon kaupasta. Sinä olet tilaamassa hurjan kalliita tuotteita kaiken lisäksi. Esim. kammen ulosvetäjäksi käy tällainen: https://www.rosebikes.com/article/xtreme-crank-extractor-114221/aid:114223

https://www.rosebikes.com/article/park-tool-fr-5g-lockring-removal-tool-with-guide-pin/aid:852470
https://www.rosebikes.com/article/shimano-tl-un74-bottom-bracket-tool/aid:23008

Tuo on se hintataso, mitä kannattaa tavoitella. Ei välttämättä kannata ostaa juuri noita, mutta voit katsella itse lisää noita esim. Rosesta, joka on aika hyvä paikka ostaa työkaluja. Säästät puolet rahoista muihin tarvikkeisiin. Ja tuollainen pinna-avain on ihan paska; se pyöristää nippelin hyvin helposti, jos on vähän tiukemmalla. Tällainen neljästä reunasta ottava sen pitää olla: https://www.rosebikes.com/article/rixen--kaul-spokey-spoke-wrench---workshop-version--/aid:23064 (tarkista, mikä on oikea koko itsellesi, noita on käytännössä musta ja punainen, eli jompikumpi)

Osrok
08.06.2016, 19.34
Ajattelin että hommaan kerralla kunnolliset, joilla homma sujuu mahdollisimman mutkattomasti. Kiinnostaa nyt lähinnä että sopivatko ostoskorin tuotteet tähän hommaan.
Tuo ROSE taitaa olla muutenkin ulkomailla? Hieman myös arveluttaa työkalut, joissa ei ole kahvaa eikä paikkaa räikälle.

orc biker
08.06.2016, 19.40
Ajattelin että hommaan kerralla kunnolliset, joilla homma sujuu mahdollisimman mutkattomasti. Kiinnostaa nyt lähinnä että sopivatko ostoskorin tuotteet tähän hommaan.
Tuo ROSE taitaa olla muutenkin ulkomailla?
No jokin Park Tool on de facto korjaamoiden työkaluvalmistaja, joten en maksaisi tuplaten jostain nevehöörd Prosta, mikä lie Motonetin oma merkki. Ulkomailla on joo, postikulut kympin luokkaa. Sopivuudesta... luultavasti käyvät, kun ei noissa ole kunnon tuotekuvausta edes. Paitsi tuo kartioavain ei luultavasti sovi, vaan on liian iso. Heitän ihan ulkomuistista, että 15 ja 13 milliä ovat useimmiten tarvittavat Shimanon napojen kanssa. Voin olla väärässä, mutta tällainen näppituntuma olisi, ja jos olet tarkistanut, että sinulla ne vaativat noin ison avaimen, niin mikäs siinä sitten.

Hieman myös arveluttaa työkalut, joissa ei ole kahvaa eikä paikkaa räikälle.

Parempihan se on, että saa valita oman kahvansa, joksi käy usein esim. jakoavain, momenttiavain, räikkäavain tai vastaava kuin että on pakotettu käyttämään juuri sitä vartta, mikä työkalussa on vakiona kiinteästi kiinni. Missä noista linkittämistäni ei ollut paikkaa jollekin tarvittavalle? Noihin käy hylsy- tai kuuskulmapäät riippuen, mistä nyt puhutaan.

Osrok
08.06.2016, 19.46
Tarkoittaako kartioavain napa-avainta? Jos näin on, niin sen mittasin työntömitalla että 17mm oli avainväli napojen päissä (ainoat paikat mitkä oli helposti mitattavissa olivat napojen AV:t ja pinnan AV, joka oli 3,3 tai 3,2). Kaikki muut osat arveluttavat.

orc biker
08.06.2016, 19.51
Tarkoittaako kartioavain napa-avainta? Jos näin on, niin sen mittasin työntömitalla että 17mm oli avainväli napojen päissä (ainoat paikat mitkä oli helposti mitattavissa olivat napojen AV:t ja pinnan AV, joka oli 3,3 tai 3,2). Kaikki muut osat arveluttavat.
Kyllä tarkoittaa. Epäilen, että olet mitannut nyt lukitusmutterin eli sen uloimman osan. Siihenhän käy vaikka jakoavain, vaikkakin toki sopiva avain on näppärämpi. Sen sisäpuolella ovat kartiot (siksi tarvitaan ohut avain, että se mahtuu siihen väliin), ja 17 milliä kuulostaa minun korviini aika eksoottiselta, kun taas muistelen, että 17 mm on juurikin tyypillinen lukitusmutterin halkaisija. Mutta onhan noita toki eri koossa. En hämmästyisi, vaikka 17 milliäkin löytyisi jostain. En ole vain itse tavannut. Oma avaimeni on sellainen, jossa on 13, 14, 15 ja 16 samassa.

marco1
08.06.2016, 19.51
Jahas, nyt on melko asiantuntevaa neuvoa tuossa edellä...
PRO on Shimanon merkki lisävarusteille ja työkaluille.

Ei tuossa edellä mitään erityisen huonoa työkalua ole tuota pinna-avainta lukuunottamatta (napa-avaimet on kyllä väärän kokoiset) ja ns. varrelliset työkalut maksavat pikkuisen enemmän kuin hylsyt. Jos ei ole tarkoitus elantoa tienata noilla remonteilla niin valmiit työkalusarjatkin toimivat joten kuten.

Osrok
08.06.2016, 19.51
Epähuomiossa katsoin että räikkäreikä puuttui, pahoittelut tästä moukkamaisuudesta.

Osrok
08.06.2016, 19.54
Kyllä tarkoittaa. Epäilen, että olet mitannut nyt lukitusmutterin eli sen uloimman osan. Siihenhän käy vaikka jakoavain, vaikkakin toki sopiva avain on näppärämpi. Sen sisäpuolella ovat kartiot (siksi tarvitaan ohut avain, että se mahtuu siihen väliin), ja 17 milliä kuulostaa minun korviini aika eksoottiselta, kun taas muistelen, että 17 mm on juurikin tyypillinen lukitusmutterin halkaisija.

Juu mittasin pikalinkut kiinni eli pyörä oli ajokunnossa mittauksen aikana.

orc biker
08.06.2016, 19.56
Jahas, nyt on melko asiantuntevaa neuvoa tuossa edellä...
PRO on Shimanon merkki lisävarusteille ja työkaluille.

Aha. En tunnistanut sitä, joten pahoittelen asiaa. Turhan kalliita nuo silti ovat, mutta tämä PRO-brändin tuntemattomuus nyt teki kaikista neuvoistani ihan paskat. Selvä juttu, olen hiljaa.

petteri72
08.06.2016, 20.08
Esimerkiksi tälläisellä setillä pääsee alkuun: http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-bicycle-tool-kit-hg-18-pieces-445055/wg_id-354

Osrok
08.06.2016, 20.13
Kyllä tarkoittaa. Epäilen, että olet mitannut nyt lukitusmutterin eli sen uloimman osan. Siihenhän käy vaikka jakoavain, vaikkakin toki sopiva avain on näppärämpi. Sen sisäpuolella ovat kartiot (siksi tarvitaan ohut avain, että se mahtuu siihen väliin), ja 17 milliä kuulostaa minun korviini aika eksoottiselta, kun taas muistelen, että 17 mm on juurikin tyypillinen lukitusmutterin halkaisija. Mutta onhan noita toki eri koossa. En hämmästyisi, vaikka 17 milliäkin löytyisi jostain. En ole vain itse tavannut. Oma avaimeni on sellainen, jossa on 13, 14, 15 ja 16 samassa.

Aivan oikeassa olit. Nyppäsin eturenkaan irti, pyyhin vaseliinin ja kissankarvat navanpäästä ja sieltähän paljastui vielä 13mm mutteri. Tämä olisi jäänyt huomaamatta ilman Teitä, arvon herra.

lai
08.06.2016, 20.22
Olet aivan oikeassa, kerralla kunnolliset työkalut. PRO on laatumerkki, ja itse olen ostanut tämän PRO:n sarjan Kauppaveljiltä vuonna 2008 http://www.bikeradar.com/gear/category/tools/tool-box/product/review-pro-professional-16-piece-tool-box-set-19401/
Kaikki työkalut moitteettomassa käyttökunnossa 8.6.2016. Kertonee jotain PRO:n laadusta. Vanha totuus, 1€:n työkalulla tekee 100:€:n vahingon pätee vieläkin. Suosittelen ostamaan työkalusarjan joka on muovilaatikossa. On helppo kuljettaa, ja mikä parasta siinä pysyy kaikki osat varmassa tallessa. Nippeliavaimiin kannattaa panostaa tuollaiselle "multimallisella"pyöristää helposti nippelin.

rjrm
08.06.2016, 20.32
Ja käytän össä useimmat nippelit ainakin mulla on aina sitå yhtå ja samaa kokoa.

Osrok
08.06.2016, 21.42
Mitäs luulette, kun fillarista kuuluu outo napstelu/rutina aina kun takarengas on mennyt täyden kierroksen + pieniä sivunarinoita jatkuvasti. Onkohan tässä vain takanavan puhdistus, rasvaus ja kiristys riittävä toimenpide?
Aiemmin myös takalevyjarru kiljui kuin kirvestä terottaisi. Ääni loppui täysin kun löysäsin jarrun kiinnikkeet, laitoin trukkikortin levyn ja jarrun väliin ja kiristin uudestaan. Jarruttaakin paremmin nyt.

Pullapoika
08.06.2016, 23.40
^Luultavasti riittää. Ja kannattaa tilata roselta enemmin kuin mätänetistä. Parempi valikoima, halvempaa ja usko tai älä, mutta tulee nopeammin kotiin.

Osrok
09.06.2016, 10.31
Osaisikohan joku kertoa, että mistä löydän koko osasarjalistan kaupunkipyörälle mallia Trek S820?
Muistaakseni 2014 malli, mutta saatan erehtyä.

Raivokas googletus ei tunnu tuottavan tulosta, samannimistä maastopyörää pukkaa.

nure
09.06.2016, 23.05
Henk.koht. olen sitä mieltä ettei ole järjen häivääkään ostaa kaikkia työkaluja kerrallaan. Osaa tarvii ja osaa ei koskaan, riippuu tietenkin fillarin laadusta.

noniinno
10.06.2016, 10.06
Nure kirjoittaa asiaa. Ostaa vain tarvittaessa laatua, niin loppupelissä saattaa tulla edullisemmaksi. Noita tyhjiä irtopakkeja saa kaupasta ja on helpompi täydentää myöhemmin.

Osrok
10.06.2016, 17.46
Ehdottamani työkalut tulevat heti kyllä käyttöön, kunhan postipaketti saapuu. Mulla on valmiina peltinen pakki johonka nämä työkalut sopivat kuin nyrkki silmään.
Valmiissa sarjassa olisi kyllä sellaisia avaimia, joita en koe tarpeelliseksi. Mieluummin laatukamaa, mutta vain ne mitä tarvitaan.
Napa-avaimet vaihtuvat pro-merkkisiksi, koska niissä on samassa useampi koko (13-16mm).

Onnistuuko napojen ynnä vapaarattaan putsaus levyjarrulle tarkoitetulla rasvanpoistajalla vai pinttyykö kahta kauheammin?
Vapaarattaan voitelu ilmeisti öljyllä joka ei ole kovin juoksevaa?

Faucon
10.06.2016, 19.12
Mihin sinä tarvitset keskiötyökalua noin uudessa pyörässä, ei kai se vielä ole loppuun kulunut?

Shimanon vapaarattaat eivät periaatteessa ole huollettavissa (tai ovat, mutta homma on aika vaativa), vaan ne on vain tarkoitus vaihtaa uuteen jos aihetta tulee. Toki niihin voi öljyä lisätä tiivisteiden välistä, mutta purkaa niitä ei kannata yrittää.

El-Carpaso
10.06.2016, 19.20
Juu ei keskiöt nykysin mitään huoltoa tartte. Vaihdetaan tarvittaessa.

Rasva kannattaa vaihtaa pois motoxista mobilin XHP222 tavaraan. Abaut saman hintasta, mutta aivan helvatin hyvää. On esim. Hopen vakio voitelurasva. Kannattaa käyttää hanskoja, koska ei lähde helpolla saippuan kanssa.

Osrok
10.06.2016, 21.03
Mihin sinä tarvitset keskiötyökalua noin uudessa pyörässä, ei kai se vielä ole loppuun kulunut?

Shimanon vapaarattaat eivät periaatteessa ole huollettavissa (tai ovat, mutta homma on aika vaativa), vaan ne on vain tarkoitus vaihtaa uuteen jos aihetta tulee. Toki niihin voi öljyä lisätä tiivisteiden välistä, mutta purkaa niitä ei kannata yrittää.

Keskiön irroitan lähinnä vain puhdistaakseni sen, pyörää ei ole huollettu vuoteen.
Tarkoitus ei ole purkaa vapaaratasta, vaan puhdistaa se kuten molemmat navatkin. Meinasin liuottaa vanhat paskakikkareet irti ja laittaa tuoretta tavaraa tilalle ilman pölyä ja pikkukiviä.

Miksi työkaluja ei kannattaisi ostaa kaikkia kerralla, jos niitä käyttää? Eikö liikkuvia osia ole hyvä voidella uusiksi kerran vuodessa? Hyvää harjoitustahan tuon purkaminen on. Olen raskaskokoonpanossa töissä, ei tämäkään nyt mikään mahdottomuus voi olla.

Osrok
10.06.2016, 21.06
Sitäpaitsi pyörä on polkupyörätukusta, huollon tavattuani uskottavuus on tasan nolla. Haluan nähdä miten osat on rasvattu.

Faucon
10.06.2016, 21.45
Keskiön irroitan lähinnä vain puhdistaakseni sen, pyörää ei ole huollettu vuoteen.
Tarkoitus ei ole purkaa vapaaratasta, vaan puhdistaa se kuten molemmat navatkin. Meinasin liuottaa vanhat paskakikkareet irti ja laittaa tuoretta tavaraa tilalle ilman pölyä ja pikkukiviä.

Miksi työkaluja ei kannattaisi ostaa kaikkia kerralla, jos niitä käyttää? Eikö liikkuvia osia ole hyvä voidella uusiksi kerran vuodessa? Hyvää harjoitustahan tuon purkaminen on. Olen raskaskokoonpanossa töissä, ei tämäkään nyt mikään mahdottomuus voi olla.

Miten sinä meinasit puhdistaa tuon Shimanon suljetun kasettikeskiön? Shimanon vapaarattaan puhdistaminen ilman purkamista onnistuu vain irrottamalla tiivisteet ja upottamalla sitten kokonaan liuotinaineeseen. Tuossa on tosin se riski, että tuolla toimenpiteellä lyhennät vapaarattaan elinikää. Ylipäätänsä nykyaikaisissa pyörissä on suhteellisen vähän kohteita joita pystyy erityisesti huoltamaan (tietysti ketju ja nuo sinunkin pyörässä olevat kartiolaakerinavat vaativat huoltoa). Yleensä vain vaihdetaan uusi osa kuluneen tai hajonneen tilalle.

TemMeke
10.06.2016, 22.01
Miksi työkaluja ei kannattaisi ostaa kaikkia kerralla?

Mäkin väitän, että ei siihen mitään suurempaa syytä ole. Jos on tiukka budjetti, niin voihan se tuntua halvemmalta ostella niitä pikkuhiljaa. Ja tietty kerralla ostaessa on olemassa riski, ettei ihan kaikkiea tarviikaan koskaan, jos semmosesta nyt haluaa murehtia.

Osta kerralla vaan, jos se tuntuu ittelle sopivalta. :)

Osrok
10.06.2016, 22.07
Miten sinä meinasit puhdistaa tuon Shimanon suljetun kasettikeskiön? Shimanon vapaarattaan puhdistaminen ilman purkamista onnistuu vain irrottamalla tiivisteet ja upottamalla sitten kokonaan liuotinaineeseen. Tuossa on tosin se riski, että tuolla toimenpiteellä lyhennät vapaarattaan elinikää. Ylipäätänsä nykyaikaisissa pyörissä on suhteellisen vähän kohteita joita pystyy erityisesti huoltamaan (tietysti ketju ja nuo sinunkin pyörässä olevat kartiolaakerinavat vaativat huoltoa). Yleensä vain vaihdetaan uusi osa kuluneen tai hajonneen tilalle.

Keskiön putsaan siis vain ulkoisesti, koska uusi osa maksaa muutenkin ilmeisesti vain kympin. Samalla putsaan kaiken muun siinä ohessa kun keskiö on irti.
Mitenköhän usein hydraulinesteet tulisi vaihtaa jarruihin?

Osrok
10.06.2016, 22.10
Sitäpaitsi mä oon saanut nyt kipinän tähän hommaan, uteliaisuus on liian suuri. Tekniikka on mulle aina ollut sellainen että jos jotain en tiedä niin palasiks vaan ja takas kasaan niin tajuan paljon paremmin.

YocceT
12.06.2016, 21.05
Ei kai nyt fillarin vuosihuollossa tarvita kuin kuusiokolosarja ja ketjurasvaa? Tai no niillä mä olen pärjännyt. Se on sitten eri juttu kun ruvetaan rikkinäistä keskiötä vaihtamaan, mutta että se pitäisi joka vuosi avata ja putsata.. No voihan sitä harrastaa noinkin.

arctic biker
13.06.2016, 08.37
Ei kai nyt fillarin vuosihuollossa tarvita kuin kuusiokolosarja ja ketjurasvaa? Tai no niillä mä olen pärjännyt. Se on sitten eri juttu kun ruvetaan rikkinäistä keskiötä vaihtamaan, mutta että se pitäisi joka vuosi avata ja putsata.. No voihan sitä harrastaa noinkin.

Säikeen aloittajan pyörässähän on nelikanttikeskiö tai Oktalink. Suljettuja kasettilaakereita joita ei ees auki saa. Ei nyt aivan huono idea ole käyttää keskiötä ees joskus irti, muhvin kierteet puhtaiksi ja rasvausteemalla. Nelikanttilaakerit yleensä kestää sen verran kauan jotta voi olla aika tiukassa.

Osrok
13.06.2016, 10.31

Jos takanapa pitää satunnaista napsahtalua, niin eikö silloin ole hyvä tarkistaa että mikä tilanne oikeasti siellä navassa on?
Samalla tarkistaa muutkin paikat mitkä ovat silmältä jemmassa ettei tartte ruveta tilailemaan uusia osia?

Mulle tulee nyt omituinen käsitys tästä voorumista, että osat tulisi vaan käyttää paskaksi asti ilman huoltoja ja sitten vaihtaa uuteen.
Olen myös käsittänyt, että muhvi olisi hyvä pitää puhtaana, eikö näin siiis olekaan?

Lisäksi koko ruljanssi on melko vähän aikaa vievä toimenpide youtubevideoiden perusteella.

YocceT
13.06.2016, 20.55
No jos tollanen nelikantti- tai octalink -keskiölaakeri maksaa luokkaa 15-20 euroa ja pikkasen paremmissa pyörissä käytetty Hollowtech 2 20-30 euroa niin kyllä, anna sen mennä paskax ilman huoltoja ja vaihdan uuden jos tarttee. Eikä noita edes tartte kovin usein vaihdella: tossa on käyttöpyörä octalinkilllä, ikää 10v eikä sille ole tarvinnut antaa kuin ketjuöljyä ja jarrupaloja.

Mutta kuten sanoin, pyöräilyä voi harrastaa monin tavoin.

Osrok
13.06.2016, 23.20
Rihtaus taitaa olla parvekkeella aivan liian vaikeaa, täytynee sen osalta viedä fillari lundbergille rihtaukseen. Epäilen että naksunta ei kuulukaan navasta, vaan pinnoista. Ääni on ikäänkuin nariseva jousi.
Osa pinnoista oli niin löysällä että pyörivät ilman mitään voimaa ihan sormilla, ja nyt mulla on snadisti kiero vanne kun kiristelin pinnoja. Hehheh.

TERU
14.06.2016, 08.44
Osa pinnoista niin löysällä, että pyörivät pelkin sormin!
Älä nyt ainakaan samaan huoltoon vie, missä pyörä aiemmin käynyt, nyt on yksinkertaisin huolimattomuus asentajalta. Pyörä huolto, pinnat mukaan lukien on niin helppoa, että virhekin tulee helposti. Ota rihtaus uusiksi sellaisessa paikassa, missä ei ole yhtään häiriötekijää. Se on helppoa kuten totesit, vanne tottelee herkäsi säätäjäänsä. Sen saa helposti myös suoraksi ja kaikki pinnta riittävän tarkasti samaan kireyteen ihan omin keinoin ja se palkitsee itsetuntoa. Ja lopuksi yleisohje pyörän säätöihin, älä tee mitään ennenkuin tiedät mitä teet.

orc biker
14.06.2016, 10.07
Rihtaus ei tosiaan ole helppoa ainakaan ilman kunnon välineitä. Jokainen osaa laittaa (ei vinon vanteen) kiekon suoraksi, mutta temppu onkin saada se pysymään suorana! Se vaatii tasaisen jännityksen. Minä en sitä edes yritä korvakuulolta tehdä, koska tiedän, että en pysty. Mutta apuvälineillä onnistuu, eikä kiekko ole koskaan sen jälkeen vino, vaan se kestää rihtaamatta vuodesta toiseen. Siihen ei tarvitse ikinä koskea, ellei vahinkoja satu, että menee pinnaa poikki tai vannetta soikeaksi jostain älyttömästä tällistä tai menee oksaa pinnojen väliin yms.

Tuo on se ero, tuo on se haaste. Pyörähuollot usein eivät tuohon pysty, koska eivät halua, koska ei riitä aika ja toisaalta asiakas tulee sitten vuoden tai parin päästä uudelleen kiroten, että onpa huono pyörä, onpa huono vanne. Ei ole! Ei juuri koskaan ole, vaan huono rihtaustyö. Mutta ei tuo onnistu useimmilta muiltakaan, koska se vaatii tietämystä, mielellään oikeat välineet ja usein paljon aikaa, koska esim. minäkin olen tosi hidas tekemään noita, koska minun ei tarvitse tehdä noita juuri koskaan. Kerran per kiekkopari, enkä vaihda kovin usein välineitä, niin voitte kuvitella, että ei siinä rutiinia tuohon hommaan saa.

Osrok
14.06.2016, 15.40
Fillari oli siis ensihuollossa tammiston polkupyörätukussa vuosi sitten.
Nyt ajattelin viedä keravan lundbergille taikka rekolassa sijaitsevaan cycles erikssonille.

Yllä tulikin se syy miksi taidan jättää ammattilaiselle tämän rihtaus projektin; että pinnat pysyvät mahdollisimman pitkään täysin sopivalla kireydelle.

Ei riitä, että vanne on suora kuten voimme havaita. Vanne oli suora ja silti pinnoja löysällä.

TERU
14.06.2016, 18.49
Hommaa omaan hyllyyn tai ainakin kirjastosta lainaan jokin uudempi pyöräkirja. Omassa hyllyssä Alfamerin Polkupyörän huolto- ja korjausopas, siinä yksi. Jostain tuollaisesta kirjasta saa keskitetympää opastusta, kuin tällaiselta palstalta.
Pinnoje kiristys, hienommin rihtaus, on niin yksinkertainen toimenpide, että tekstinä ja siitä lukien se muuttuu pirun paljon hankalammaksi. Ota rauhassa vaan, kyllä ne vanteetkin saat kuntoon. Yksikertaisimmillaan käännä pyörä ylösalaisin, laita pahvisuikale jotenkin kiinni haarukkaan hyvin lähelle vannetta, pyörittele vannetta ja tarkkaile kumpaan suuntaan vanteen pitää liikkua suoristuakseen, liikkuu siihen suuntaan minkä puolen pinnaa kiristetään. Kun vanne on suora ja pinnat kaikki kohtuullisen samankaltaisesti kireällä, ei kiekoista enää koskaan huolta, kun on vielä levyjarrutkin jotenvanteet ei kulu kyljistään.

Osrok
14.06.2016, 21.14
Täytyy kyllä sanoa että oli hiljaista ajelua. Vapaaratastakaan ei kuule kaupunkiajossa enään lainkaan öljykylvyn jäljeen. Tietysti aivan hiljaisessa paikassa kuuluu vaimeaa napsutusta.
Jarruja ei ilmeisesti joka vuosi tarvitse huoltaa, 5 vuottako on sopiva väli vaihtaa hydraulinesteet mikäli ei ole vuotoja?

rjrm
14.06.2016, 21.24
Sanoisin että jos jarrut toimii niin ei tarvi huoltaa ellei kyseessä ole alamäkipyörä tai joku maasturi...

Samuel72
15.06.2016, 01.59
Pron kamat on laadultaan ihan ok. Itellä n 50/50 pro - parktool. Ei mitään eroa laadussa. Pro ehkä hieman parempi hinta-laatusuhteen suhteen. Huolto ehdottomasti kannattaa ite tehtynä, varsinkin jos pyöriä riittää tallissa.
Ja mukavaa hommaa yleensä. Ei välttämättä kannata odottaa, että esim keskiö hajoaa. Jos vaikka seuraavana päivänä on kisa tai muu ajo. Ja esim keskiökin kannattaa putsata ja rasvata ennen rikkoutumista.
Pyöränhuolto ei ole tosiaankaan mitään rakettitidettä. Lisäksi ite pidän varastossa koko mm vaijerieta ja kuoria.

noniinno
15.06.2016, 10.21
Ennen kisaa vältän kaikkea ruuvaamista ja huoltoa. Kausihuolto kerran vuodessa yleensä riittää, pois lukien voimansiirron ja jarrupalojen kulumisesta aiheutuvat jutut. Ketjujen öljyämistä en vielä pidä huoltona.