PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vastaantulevan liikenteen sulkeminen maantiepyöräilykilpailuissa



nga
01.06.2016, 17.31
Tämä keskustelusäie on aloitettu Tavastia 3D 2016 -etappikilpailun keskustelusäikeen (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55359-Tavastia-3-days-p-b-Bioracer-27-29-5-2016-Riihim%E4ki-Ryttyl%E4) innoittamana. Toivon, että tässä säikeessä:

* pysytään asiassa
* ei viljellä sarkasmia
* kunnioitetaan kaikkien näkemystä
* ollaan ratkaisumoodissa, ei osa ongelmaa.

Asioiden esiintuominen negatiiviseen sävyyn johtaa vain tuloksettomaan riitelyyn, jossa ainoana kärsijänä on maantiepyöräily.

Itse asiaan. On todettu, että maantiepyöräilykilpailuissa tapahtuva vastaantulevan liikenteen kaistalla ajaminen on vaarallista eikä siten toivottavaa. Asian "kitkeminen" on vaikeaa ja tarvitaan pidemmällä aikajänteellä tarkasteltuna kestäviä ratkaisuja. Foorumilla on useampia suomalaisittain merkittäviä lajin vaikuttajia, joilta uskon löytyvän jaettavaksi vastantulevan liikenteen sulkemiseen liittyviä

* hyviä puolia (esim. parantunut liikenneturvallisuus)
* huonoja puolia (esim. resurssit eivät riitä niin moneen lähtöön mitä SPU:n virallinen sarjajako edellyttää)
* vastakkaisen liikenteen sulkemiseen liittyviä haasteita (esim. viranomaisilta saatavat luvat).

Ihan jokaisen tavoite varmastikin on saada kilpailupaikat suljetuksi vastaantulevalta liikenteeltä. En usko, että tätä kuitenkaan tullaan ihan lähiaikoina saamaan aikaan, joten parasta olisi mikäli SPU yhdessä tuumin kilpailijoiden ja kilpailujärjestäjien edustajien kanssa pohtisi ainakin seuraavia asioita:

1) Miten lyhyellä tähtäimellä saataisiin sellainen malli joka korostaa nykyistä tilannetta enemmän ajajien turvallisuutta ilman, että kilpailujärjestäjien on resurssipulan vuoksi jätettävä esim. naisten lähtö tai 3. kategorian lähtö ajattamatta.
2) Onko realistista, ja jos on, miten päästään pitkällä tähtäimellä siihen että vastaantulevaa liikennettä ei ole?

JPV
01.06.2016, 18.17
https://youtu.be/AJhejeJYVcI

Tuossa on pätkää 2013 BCT: n Lahden etapista. Etuautojen, prätkien ja sinistenvalojenarmeija on vaikuttava, mutta ei liene realistinen kansallisissa kisoissa. Mutta yksittäisenä huomiona tuossa ruskeassa Skodassa on iso kyltti katolla, jossa lukee "valmistaudu pysähtymään". Tämän luulisi herättävän huomiota vastaantulevassa liikenteessä, varsinkin keltaisten vilkkuvalojen tehostaessa sanomaa kyltin rinnalla. Toki vaatii lisäksi liikenteen aktiivista ohjaamista penkan puolelle. Nythän esim. Ryttylässä osa vastaantulevasta liikenteestä tuli hiljentämättä vastaan.

Ite oon sen verran noviisi touhuissa, ettei juuri kokemusta ole miten etuautoja on tavattu merkata tai mitä vaatimuksia säännöt itsessään järjestäjiltä edellyttää. Toi kyltti vaan jäi mieleen Lahden tapahtumasta näkyvänä ja olisi ideana pienellä panostuksella kopioitavissa.

plr
01.06.2016, 18.43
Onko tuossa videossa yksi vai useampi liikenteenohjaaja risteyksessä? Videossa näkyvä liikenteenohjaaja katsoo koko ajan suuntaan, josta ajajat tulevat. Videosta ei näe miten kuvasta oikealta mahdollisesti tulevat ajoneuvot pysäytetään. Oletettavasti sinne pitäisi näyttää ajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä koko ajan, kun pyöräilyyn liittyvää liikennettä on tiellä. Ehkä siellä on toinen kaveri näyttämässä. Lisäksi liikenteenohjaajan käsi, jolla osoitetaan pyöräilijöille ja autoletkalle menosuunta risteyksessä, putoaa välillä alas ja osa tulijoista näkee vain ohjaajan, jolla molemmat kädet ovat alhaalla.

JPV
01.06.2016, 19.23
Kyseessä taisi olla vilkasliikenteiseltä Lahti- Jämsä 24 tieltä kääntyminen pienemmälle tielle. Siihen oli sijoitettuna autokunnallinen kiertäviä liikenteenohjaajia. Eli siinä on ollut useampi kaveri pysäyttämässä ison tien liikennettä ja videolla näkyvä kaveri lähinnä "varmistaa tilannetta".

Juha Jokila
01.06.2016, 19.48
Eikös siinä pääryhmän edessä ja takana voisi ajaa kaksi autoa lisää, jotka olisi yhdistetty peräkäin vaijerilla, joka estää siirtymisen sivusuunnassa vastaantulevan kaistalle?

buhvalo
01.06.2016, 21.29
Muutama actionkamera joka lähtöön ja videotuomiot lähtöjen jälkeen. Jokaisesta viivan ylityksestä varoitus ja kolmesta variituksesta suorituksen hylkäys tms..

Esa S
01.06.2016, 21.56
Tarton Rattarallissa vastaantulijat ohjattiin pientareelle asvaltin ulkopuolelle. Itsekin tuli ajeltua välillä vasemmalla pientareella, siis kuitenkin asvaltilla, kun tuuli tuli oikealta, ja ison porukan takaosa valui kohti vasenta reunaa.
Tuolta pientareelta parkista on sitten isompi kynnys lähteä hötkyilemään liikenteeseen ennen aikojaan.
Varmaankin takana tuleva motskari antoi luvan jatkaa matkaa, tai jos seuraava porukka on tulossa ihan kohta, niin käski pysymään edelleen parkissa.

Hivo
01.06.2016, 21.58
Eikös siinä pääryhmän edessä ja takana voisi ajaa kaksi autoa lisää, jotka olisi yhdistetty peräkäin vaijerilla, joka estää siirtymisen sivusuunnassa vastaantulevan kaistalle?

Joku iso pleksi olisi parempi, estäisi myös sivutuulen.

SKe
01.06.2016, 22.06
Mie en tiiä pyöräilystä mitään ja vielä vähemmän pyöräkilpailujen järjestämisestä. Mutta joskus joutunut jonkun verran olemaan tieliikennelainsäädännön kanssa tekemisissä. Pyöräkilpailuista pitänee tehdä poliisille ilmoitus, tuossa ilmoituksessa tulee olla liikenteenohjaussuunnitelma. Tässä suunnitelmassa pitänee ilmoittaa liikenteenohjaajat. Risteyksissä olevat liikenteenohjaajat on tietenkin selvä homma. Mutta olisiko jollain kopypastata esimerkki miten jonkun kilpailun ilmoituksessa on otettu esille etuautoista tapahtuva liikenteen ohjaus ja millaisen kannanoton poliisi on tämän tyyppiseen ohjaukseen ottanut?

OJ
01.06.2016, 22.11
Lyhyen aikavälin ratkaisu: Ensimmäisestä keskiviivan ylityksestä 1 min sakko, toisesta 5 min sakko ja kolmannesta pihalle. Lisäksi jos putoaa porukasta ja jää vaikkapa 3 minuuttia, niin liputetaan kisasta ulos.

Pitkän aikavälin ratkaisu: 5 minuutin liikkuva sulku. Eli etuauton ja häntäauton välillä on 5 minuuttia ja tie pidetään suljettuna, tarvittaessa poliisien avulla, tämä aika. Kilpailunjohdolle sitten vähän haastetta, että missä vaiheessa liputetaan kisasta pois jos ero kasvaa yli 5 minuuttiin. En tiedä miten tien laitaan pysäytetyt autoilijat saisi pysymään paikallaan ton aikaa ilman jatkuvaa vasenta kaistaa ajavaa poliisisaattuetta, eli joku saattaisi onnistua ajamaan nokkakolarin.

Idioottivarmaa ratkaisua ei ole olemassa ellei aitaa kisareittiä molemmin puolin ja koko matkalta. Tai tässäkin tapauksessa sinne saattaa joku työntää sekoilemaan. Jos olet porukan perässä tai jopa huoltoautoletkan perässä, niin pidä silmät ja korvat auki äläkä oleta kenenkään näkevän sinua. oli koko tie suljettuna tai ei.

Esa S
01.06.2016, 22.15
Ei tarvitse mennä Viroa kauemmaksi kysymään neuvoa, kuinka tämä hoidetaan. En tiedä yksityiskohtia, mutta kisailijan näkökulmasta homma toimii.

Markku Silvenius
01.06.2016, 22.33
Tai sitten kilpailujärjestäjän kilpailumaksu unionille olisi käänteinen siten että pienimmän kilpailumaksun sisältövaatimus olisi laajin ts. Kilpailujärjestäjältä vaaditut eri speksit olisi pisteytetty. Fasiliteetit, liikennejärjestelyt jne. Jos puutteita, suurin maksu xxxxx euroa jos tip top pienempi maksu xxx euroa.

Toinen juttu voisi olla että unioni ottaisi fasiliteetti-/liikennejärjestelyt itselleen puittarisopparille jonkun ulkopuolisen toimijan järjestämäksi. Siinähän olisi kiinteää ja liikkuvaa mainospintaakin myytävänä, vosiko siitä löytyä balanssia?

Pekka L
01.06.2016, 22.54
Ei tarvitse mennä Viroa kauemmaksi kysymään neuvoa, kuinka tämä hoidetaan. En tiedä yksityiskohtia, mutta kisailijan näkökulmasta homma toimii.
No eliten keulilla, muutaman minuutin kilpailijoiden edellä ajaa muutama poliisimoottoripyörä. Pysäyttävät vastaantulijat ja ajavat ne pientareelle. Perästä tulee järjestäjien etumoottoripyöriä, jotka jää varmistamaan että pysäytetyt pysyy pientareella. Sen jälkeen poliisit syöksyy eteenpäin pysäyttämään seuraavia. Jonkun ajan päästä alkaa tulla etuautoa ja -moottoripyörää, joilla on sitten jo huomattavan helppo urakka hoidettavana. Eli sanotaanko 10 prätkää joista 3 poliiseja sekä muutama etuauto _yhdelle_ lähdölle.
Resurssit saattaa tulla joillakin seuroilla Suomessa vastaan...

Esa S
01.06.2016, 23.06
^ Niin silloin 6 vuotta sitten kun yhdessä lähdettiin yli 1500 pyöräilijän takaa ja ohitettiin yli 1000, niin jäi ihmetyttämään miten tuo toimi niinkin isolle porukalle. Siinähän oli vähän kuin useampi lähtö kun porukka hajaantui moneen "pelotooniin"matkan edetessä.

Pekka L
01.06.2016, 23.22
Rattarallissa on varmasti vielä suurempi arsenaali.
Satuin vaan kerran vahingossa Tallinn-Tartu GP:n reitille kun kilpailijat tuli vastaan ns. normaalin kokoisella lähdöllä ja sain ihailla sitä mitä siellä edellä tapahtuu.

Esa S
01.06.2016, 23.41
Tätä silloin tuli katsottua:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3D0KQ9zmfA-cw&ved=0ahUKEwiMnej9yIfNAhXKkCwKHZ-EC0kQtwIIGzAB&usg=AFQjCNGtymC5XJFaeyUFcJKhAySmtFye1w&sig2=PnYmUNKSFLDBSZehqCSQpw

Siinä näkyy koko porukka, mekin vilahdetaan siellä, kun tarkkaan katsoo. Mutta aluksi tulee parikymmentä motskaria ja vajaa 10 autoa. Nämä sitten ilmeisesti hajautuivat porukan mukaan eri ryhmien eteen ja taakse.

ville
02.06.2016, 00.01
Cat2 lähtöön liittyen lyhyen aikavälin ratkaisu.

Ollaan tyytyväisiä että kilpailujen järjestäjät satsaavat näinkin paljon harraste lähtöihin, kun on etu ja taka-autot ja kaikki.

Otetaan selkärankaamme turvallisempi asenne ja ajetaan näin:
Ei turhaan roikuta vasemmalla kaistalla koko aikaa ja rynnitä sieltä pääjoukkoon kun auto tulee vastaan. Vetohommiin nousu ja hatka yritykset ja muut kilpailun kulkuun liittyvät ratkaisujen hakemiset on tottakai ok. Kyllä hatkaan tai veto hommiin täytyy päästä jos niillä yrittää kilpailun itselleen/joukkueelleen voittaa.
En usko että normi ajossa kun mitään ei tapahdu niin sillä vasemmalla kaistalla roikkumisella km tolkulla kukaan podiumille nousee tai kilpailun luonne siitä kärsii tai kisa mene ajeluksi ja jos jonkun mielestä menee niin ei muuta kuin irti ottoa repimään ja pienellä porukalla maaliin ja kädet ilmaan. Lopulta päästään vain kaikki varmemmin kotiin yöksi ja aamulla töihin.

Eli muutetaan asennettamme.

Tuomas
02.06.2016, 00.07
Etuajoneuvojen määrä ja niissä olevien kuskien / tikkarikaverien toiminta määrittää tuloksen silloin kun toimitaan ei-suljetuilla teillä.

Vastuullinen järjestäjä nimeää myös etuautokuskit liikenteenohjaajiksi.

Kolmella etuajoneuvolla ennen ensimmäistä ajajaryhmää ollaan jo aika hyvällä mallilla. Etenkin jos yksi niistä on mp jolla jäädä paremmin hetkeksi vartioimaankin. Yhdellä hyvällä tosin korvaat
toiminnallisesti tiukan paikan tullen kolme huonoa. Mikäli ryhmien väliset aikaerot ovat pieniä, voi seuraaviin ryhmiin riittää pienempikin määrä.

NEA:ssa oli ennen ensimmäistä ajajaryhmää 7 etuajoneuvoa joista yksi poliisi. Tuloksena 100% pysäytysteho.

Kansallisissa ajoneuvomäärä on usein pienempi ja pysäytysteho ei aina 100%.

Se mistä pitää aina muistuttaa, että vaikka pysäytysteho olisikin 100 , vaatii ajoradalle pysäytyn ajoneuvon väistäminen aina tiivistämistä ryhmässä joka ajaa koko tien leveydeltä.

Lasol
02.06.2016, 01.32
Ryttylässä M-Eliten osalta loistavaa toimintaa. Suurin osa vastaantulevista autoista pysähtyneenä ja liikkuvatkin hitaasti eteneviä. Taisi olla moottoripyöräkuskilla hajua pyöräilystä ;)

En tiedä Eestistä mutta Espanjassa olen muutaman kisan ajanut. Pienessä Andalucia-cup kisassa skoudeja enemmän kun sieniä sateella (risteysvahteinakin). Tietä sai käyttää just niinku halusi, tosin pablot on vähän herkempiä härväämään porukassa. Espanjassa kisajärjestäjille ei maksa poliisien kutsuminen paikalle toisin kuin suomessa. Ymmärtääkseni ei todellakaan ole halpaa täällä. Voisi mielestäni mennä ihan veronmaksajien turvallisuuden ylläpitämisen piikkiin verovaroin, ainakin 1 mopo / lähtö. Kyllähän tätä harrastavat säästävät kansantaloutta hoitamalla kuntoaan, jolloin sairastaa vähemmän ja on jaksava työmyyrä. Vrt viikonloput bisseä ja kosanderia kiskova burger king vakioasiakas. Tämä on tärkein korjattava asia, joka ei kuitenkaan tule korjaantumaan. Yksikin poliisi tekee ihmeitä autokuskien mielissä.

Suomalaisten liikennekulttuuri on 'minä, sitten minä, ja minä'. Karrikoidusti toki, mutta moni ei ymmärrä että lyhyt odotus ei pilaa koko elämää. Tähänkään ei ole muutosta näköpiirissä. Joskus muutama vuosi sitten AHH ajoissa muistaakseni punainen pakettiauto lähti ohittamaan pääjoukkoa tyytti pohjassa (taka-auto ei ehtinyt blokata) ja todella kovalla vauhdilla kaasutti ohi ala-aste ikäinen lapsi pelkääjän paikalla. Siinä se pahin esimerkki. Erittäin vaarallinen tilanne. Oli kuulemma maalin kohdaltakin vetänyt hirveetä ylinopeutta tyytti taas vinkuen.

M-Eliten lähdöissä on panostus ilmeisesti hieman enemmän ja vrt kilpasarjaan muutama vuosi sitten. Paremmin pysäytetään ja/tai ohjataan pientareelle. Ihan oiken mielestäni, edustus-sarja (ja yleensä isoin, tänä vuonna tosin ei välttämättä). Kansallisista kisoista Porvoo on ehdoton ykkönen (SM-kisat eri kategoriaa), joku moottoripyöräseura (en muista nimeä) on siellä jeesaamassa usean pyörän voimin. Erinomaista toimintaa!

nikib
02.06.2016, 10.49
Tulkaapa ajamaan edes yksi kunnollisen kokoinen ja tasoinen yhteislähtö, ennen kuin kommentoitte, että ratkaisu ongelmaan on sakot keskiviivan ylittäjille.

Kehoitan aloittamaan vaikka Porvoon ajoista M-Elite lähdössä. Katsotaan pysyttekö omalla kaistalla, kun sivutuuli puhaltaa oikealta ja keulalla aletaan ajetaan.

Tämä kommentti on teille Juha Jokila, buhvalo ja OJ.

Tm_T
02.06.2016, 12.24
Anteeksi kun tällaisena ei-vielä-isoissakisoissa pyöräilijänä huutelen, mutta että jos ruvetaan muutaman minuutin takamatkan takia liputtamaan kisoista pois niin mitä hittoa nyt taas. Luulis 1-4 -tuntisen kisan luonteeseen kuuluvan että (esim teknisen vian tms takia) välillä jotkut jää selkeästi taakse ja sitten tapellaan takaisin pääjoukkoon. Tietty jos halutaan taas korostaa sisäpiiri-elitististä kaveriporukkalenkkeilyä niin siitä vaan rajoittamaan muiden osallistumista kisoihin (ja maaliin pääsemistä?) erinäisin tekosyin.

kp63
02.06.2016, 12.34
1) Miten lyhyellä tähtäimellä saataisiin sellainen malli joka korostaa nykyistä tilannetta enemmän ajajien turvallisuutta ilman, että kilpailujärjestäjien on resurssipulan vuoksi jätettävä esim. naisten lähtö tai 3. kategorian lähtö ajattamatta.

Mun näkemyksen mukaan sopimalla ja 2 lisämoottoripyörällä / lähtö homma hoituu. Toinen siirtää vastaan tulijat viimeistään sivuun ja toinen varmistaa, että sopimusta noudatetaan. Sivarissa on aina se reuna vastassa, sopimuskysymys onko se keski- vai reunaviiva.

nikib
02.06.2016, 12.55
Sivarissa on aina se reuna vastassa, sopimuskysymys onko se keski- vai reunaviiva.

Ei se toimi näin käytännössä. Kaikki tila käytetään mitä voidaan.

SpeedKills
02.06.2016, 13.31
Ei se toimi näin käytännössä. Kaikki tila käytetään mitä voidaan.

Maksoi mitä maksoi.

Tiedän ettei se onnistu, mutta jos sovitaan että keskiviivan vasemmalla puolella on leikisti rotko...

Tehdään vaan useampia oikealle kaistalle sopivia "auroja".

Ei se kyllä onnistu. Idiootteja riittää.

Tuomas
02.06.2016, 13.45
...Espanjassa kisajärjestäjille ei maksa poliisien kutsuminen paikalle toisin kuin suomessa. Ymmärtääkseni ei todellakaan ole halpaa täällä...

Ei ole meillä tosissaan halpaa. Se on nimittäin ilmaista.

Poliisien apu yleisötapahtumissa on järjestäjille lisäarvo, ei henkilöresurssi jonka mukaan oman toiminnan voi mitoittaa. Poliisi päättää itse, että mihin tulee ja mihin ei.

nikib
02.06.2016, 14.24
Maksoi mitä maksoi.

Tiedän ettei se onnistu, mutta jos sovitaan että keskiviivan vasemmalla puolella on leikisti rotko...

Tehdään vaan useampia oikealle kaistalle sopivia "auroja".

Ei se kyllä onnistu. Idiootteja riittää.

Lopettakaa tämä typerä saivartelu. Sinullekin vaan tervetuloa Porvooseen, kerro sitten miten meni mielikuvitusrotkojen noudattaminen.

buhvalo
02.06.2016, 14.51
Tulkaapa ajamaan edes yksi kunnollisen kokoinen ja tasoinen yhteislähtö, ennen kuin kommentoitte, että ratkaisu ongelmaan on sakot keskiviivan ylittäjille.

Kehoitan aloittamaan vaikka Porvoon ajoista M-Elite lähdössä. Katsotaan pysyttekö omalla kaistalla, kun sivutuuli puhaltaa oikealta ja keulalla aletaan ajetaan.

Tämä kommentti on teille Juha Jokila, buhvalo ja OJ.

No itehän putoan porukasta satunnaisen katsojan yskäsyn ilmavirrasta.

Jos ei sakot pelota enemmän kuin kontaktin menettäminen pääjoukoon niin siloinhan se ei toimi. Mutta jos sakkojen tuloksena menetää sen sääntörikkomuksella saamansa tilansa niin missä on ajajan logiikka? No tietysti työjuhdat voisi mennä sinne viiivan toiselle puolelle sakoista välittämättä kun eivät itse aja sijoituksesta.

Nufan
02.06.2016, 14.52
Kyseessä taisi olla vilkasliikenteiseltä Lahti- Jämsä 24 tieltä kääntyminen pienemmälle tielle. Siihen oli sijoitettuna autokunnallinen kiertäviä liikenteenohjaajia. Eli siinä on ollut useampi kaveri pysäyttämässä ison tien liikennettä ja videolla näkyvä kaveri lähinnä "varmistaa tilannetta".

Video on minun kuvaamani.
Videossa käännytään Kouvolantieltä (312) Kuivannontielle (1711) Ja paikalla oli 2 liikenteenohjaajaa. Saattoi olla kolmaskin, mutta 2 oli varmasti.
Liikennettä oli todella vähän ja videolla olevan miehen takana oli toinen mies pysäyttämässä liikennettä.

SpeedKills
02.06.2016, 15.03
Lopettakaa tämä typerä saivartelu. Sinullekin vaan tervetuloa Porvooseen, kerro sitten miten meni mielikuvitusrotkojen noudattaminen.

Ei näköjään hyvin. Kun TE ette niin tee.
Tehän ne päätökset teette. Ja itse en enää aja juuri näiden romurallien takia.

SpeedKills
02.06.2016, 15.07
No itehän putoan porukasta satunnaisen katsojan yskäsyn ilmavirrasta.

Iso peukku.

Toivottavasti joku jyrää koko vasemman kaistan mukanaan. Evoluutio nääs.

hannahoo
02.06.2016, 15.08
Kisareitistä riippuen joissain tapauksissa voisi olla mahdollista pyrkiä vähentämään vastaantulevien autojen määrää ennakoivalla tiedotuksella? Eli reitille liittyvien teiden varsille kylvettäisiin kylttejä, jotka ehdottaisivat vaihtoehtoista reittiä pyöräkisan takia. Tai ylipäänsä tiedotuskylttejä vastaantulevien kaistalle, että pyöräkisa on tulossa, valmistaudu väistämään. Näin autoilija olisi siitä tietoinen ja henkisesti valmiimpi jo aiemmin kuin vasta siinä vaiheessa, kun näkee tööttäilevän etuauton/-mopon.

nikib
02.06.2016, 15.21
Iso peukku.

Toivottavasti joku jyrää koko vasemman kaistan mukanaan. Evoluutio nääs.

Justiinsa.

ville
02.06.2016, 16.02
Olisko nyt pitänyt jo otsikkoon laittaa että tämä keskustelu koskee cat2.Ei eliteä. Tai niin se ainakin siellä edellisellä sivulla oli.

Tämä menee vähä huonoksi jos toiset puhuu kansalliseta huippu urheilusta ja toiset harraste kilpailusta.

Mattia
02.06.2016, 16.15
Perusongelma tuossa "sopimisessa" on se, ett peruskisareitin kaistalle mahtuu rinnakkain maksimissaan ehkä 6-8 kuskia. Normaalissa pääjoukon muodossa liikutaan sijoilla 20-30 tai jopa korkeammalla, kun tuo kaistan leveys on tukossa. Eli tukko sijaitsee melko kärkipäässä pelotonia. Takana keikkuu koko ajan iso lauma kuskeja, joiden mielestä heille parempi asema ajaa olisi juurikin tuolla ryhmän kärkipäässä. Koska kaista on tukossa, niin ohi pääsee vain levittämällä vasemmalle.

Samaa ongelmaa ei synny, jos ajetaan reilusti kahden kaistan leveydellä. Mikäli koko tie on tukossa ~15 rinnakkain ajavasta kuskista, niin siinä kohdalla pääjoukkoa ollaan jo melko tyytyväisiä omaan sijaintiin ja hyväksytään tosiasia, että edellä menee vaikkapa 100 kuskia (taitaa olla teoreettista Suomen kisoissa :) ). Noilta sijoilta ei olla lähtökohtaisestikaan hinkumassa mukaan irtiottoihin tai muihin äkkinäisiin muutoksiin kisan kulussa. Tästä syystä kohti kärkeä on nousemassa vain yksittäisiä kuskeja. Tällöin on helpompi/ rauhallisempi haeskella linjaa tuon "muurin" läpi. Tämä siis myös vaikka käytössä olisi vielä yksi tyhjä kaista. Yksittäinen ajaja väärälle kaistalle silloin tällöin on aivan toinen tilanne, kuin jatkuva parinkymmenen kuskin vyöry takaa ohi.

kp63
02.06.2016, 16.24
olen ajannut pappojen PM ja MM kisoja reiteillä, joissa iso osa on yhden kaistan levyisiä. tais olla tanskassa 150 viivalla. kaikenlaisia mielipiteitä on niin kauan kunnes tapahtuu kunnon mälli vastaantulevan kanssa, sitten ei enää muisteta tätäkään säiettä

Markku Silvenius
02.06.2016, 16.39
Olisko nyt pitänyt jo otsikkoon laittaa että tämä keskustelu koskee cat2.Ei eliteä. Tai niin se ainakin siellä edellisellä sivulla oli.

Tämä menee vähä huonoksi jos toiset puhuu kansalliseta huippu urheilusta ja toiset harraste kilpailusta.

Näkisin että cat 3 voisi olla harrastekilpailua. Cat 2 on teoriassa nousukarsintasarja uci luokkiin ellei sinne mene uci junioriluokkia myöten. Silleen sen rooli on ihan hyväkin olla semi-kova ja joukkuetaktiseen suuntaan taipunut.

Ei sivaritilanne ole ainoa. Yksi taito on osata käyttää tierakenteita kilpailullisesti hyväksi. Vaikkapa jakautua kahta puolen jakajaa, liikenneympyrää, oikaista liikenneympyrän halki. Hyökätä iskuun toiselta puolen jakajaa jne. Näitä on kaikenlaisia mitkä ovat ihan arkea vaikka menisi vaan Viroon m-16 etappiajoon Tarto Noortetuuriin. Skidit vetää erilevyisillä isoillakin asfalteilla koko tien leveydeltä ja luovasti katutilaa tierakennetta käyttäen, liikennejärjestelyt mahdollistaa tämän.

Kuten tuolla aiemmin sanoin unioni esim voisi tehdä tästä irrallisen puittarin; tämä on lähinnä suunnittelu- ja resursointikysymys eikä urheilijoiden kiltteyskysymys.

kolistelija
02.06.2016, 18.06
Olisko nyt pitänyt jo otsikkoon laittaa että tämä keskustelu koskee cat2.Ei eliteä. Tai niin se ainakin siellä edellisellä sivulla oli.

Tämä menee vähä huonoksi jos toiset puhuu kansalliseta huippu urheilusta ja toiset harraste kilpailusta.
Ihan samaa harrastekilpailua se elitekin on, vaikka onkin korkein kansallinen sarja. Moniko elitekuski kutsuisi itseään muuksi kuin harrastelijaurheilijaksi...?

Ihan jos määritelmäksi haluaa jotain muuta kuin sen että pyöräily ja kisaaminen on harrastus eikä esimerkiksi tähtää lajin huipulle tai edes kansainvälisiin kisoihin. Ei sillä että sillä olisi mitään väliä, kisan osallistujamäärä on se jolla tässä on väliä ja tietyn kokoisella lähdöllä on järkeä sulkea tie vähintään vastaantulevan liikenteen osalta.

ville
02.06.2016, 18.29
Ihan samaa harrastekilpailua se elitekin on, vaikka onkin korkein kansallinen sarja. Moniko elitekuski kutsuisi itseään muuksi kuin harrastelijaurheilijaksi...?

Ihan jos määritelmäksi haluaa jotain muuta kuin sen että pyöräily ja kisaaminen on harrastus eikä esimerkiksi tähtää lajin huipulle tai edes kansainvälisiin kisoihin. Ei sillä että sillä olisi mitään väliä, kisan osallistujamäärä on se jolla tässä on väliä ja tietyn kokoisella lähdöllä on järkeä sulkea tie vähintään vastaantulevan liikenteen osalta.

Olet varmasti oikeassa. Enkä väitä etteikö noi ehdotukset teiden sulkemisista olisi todella hyviä, ja onhan se erinomaista jos siihen päästään ja sehän olisi paras vaihtoehto.

OJ
02.06.2016, 19.05
Tulkaapa ajamaan edes yksi kunnollisen kokoinen ja tasoinen yhteislähtö, ennen kuin kommentoitte, että ratkaisu ongelmaan on sakot keskiviivan ylittäjille.

Kehoitan aloittamaan vaikka Porvoon ajoista M-Elite lähdössä. Katsotaan pysyttekö omalla kaistalla, kun sivutuuli puhaltaa oikealta ja keulalla aletaan ajetaan.

Tämä kommentti on teille Juha Jokila, buhvalo ja OJ.
Joskus muinoin Mynämäen Ajossa Tobias Lergård liputettiin kisasta yhden keskiviivan ylityksen jälkeen. Joskus muinoin Laihian SM kisoissa TWD laittoi kasitiellä auransa vasemmalle penkalle. On mielenkiintoista seurata kun vastapalloon tuleva täysperävaunu arpoo mihin pitäisi ajaa kun porukkaa on tien täydeltä. Laihialla ei ketään liputettu kisasta vaikka jotkut oikaisi melkein puolet kierroksesta. En tiedä miten Porvoon Ajoissa menee nykyään kun ajoin sen viimeksi 2005, mutta en myöskään muista koskaan ajaneeni Suomi-tyylisiä "vauvasta vaariin" maantiekisoja suljetulla reitillä. Pääosin suljetut reitit ovat olleet yhden startin kisoja.

Jos kilpailijoiden ja muiden tienkäyttäjien turvallisuus on etusijalla, niin on kaksi vaihtoehtoa, ei keskiviivan yli tai sitten vähintään kaikki liikenne seis kilpailijoiden ohituksen ajaksi. Jos liikenne pitää saada seis kaikkien, jopa porukasta syystä tai toisesta pudonneiden ajaksi, niin käytännössä tämä taitaa tarkoittaa kierrosradalla koko reitin sulkemista kilpailun ajaksi. Ehkä reittien sulkeminen pitäisi olla "pakollista", mutta siinä tapauksessa kannattaa varautua vähempiin kisoihin ja/tai kalliimpiin osallistumismaksuihin.

Lisäys: Tohon Markun tienkäyttämikommenttiin. Jos aikoo suunnata maailmalle, niin on tosiaan hyvä osata kiertää ne liikenteenjakajat. Ehkä tärkeämpää on osata ajaa 100 kuskin porukassa, missä kaikki haluaa keulille ja tie on täysin tukossa jos vauhtia on alle 50. Koko tien käyttäminen Suomi-kisoissa on tietty mukavaa kun aina on tilaa iskeä tai päästä keulille ennen vaikkapa Porvoon kaupunkipätkää.

Ja aika varmaan kultaa muistot, mutta ei Porvoossa ole mun mielestä koskaan ollut erityistä sivutuulta. Vastaantulijoiden kaistalla menee kun oikoo mutkia.

Juha Jokila
02.06.2016, 19.31
^Mynämäellä on kova laki ja vaijerit sähköistetty. Joku vuosi takaperin poliisi pysäytti koko kilpailun pääjoukon ja piti puhuttelun 8-tiellä vastaantulevien kaistalla ajamisen takia.

Paljonko maantiepyörien tuuliherkkys johtuu aerokiekoista, eli onko se kuskin oma valinta hankkia etua ajamalla purjeilla?

OJ
02.06.2016, 19.38
Olen tainnut olla parikin kertaa eri puhutteluissa Mynämäellä.

Ja minä olen varmaan unohtanut enemmän tekeminiäni typeryyksiä pyörän päällä kuin monet ehtivät ikinä hölmöilemään, eli mun jutut voi laittaa koukkupolven tekopyhäksi jupinaksi.

Lasol
02.06.2016, 20.39
Ei ole meillä tosissaan halpaa. Se on nimittäin ilmaista.

Poliisien apu yleisötapahtumissa on järjestäjille lisäarvo, ei henkilöresurssi jonka mukaan oman toiminnan voi mitoittaa. Poliisi päättää itse, että mihin tulee ja mihin ei.

Nonni olin taas väärässä! Muistaakseni Liedossa kuulin jotain sensuuntaista että maksaa paljon. Turkulaiset..... ;)

Resurssipula siis poliisilla ja/tai väärin priorisoitu IMO.

konkelo
02.06.2016, 20.54
Tunnustan kuuluvani vasemman kaistan käyttäjiin. Nousen sitä kautta kohti kärkeä siirtyäkseni vetämään, ryhmittyäkseni joukkueeni kanssa, päästäkseni järkevälle paikalle irtiottoa varten tai turvallisuussyistä esimerkiksi silloin, kun edessä tulee sumppu. Jos tulee voimakas sivari, niin koitan olla silti oikealla kaistalla mutta jos en pysty ja vaihtoehtona on putoaminen, niin otan tuulensuojaa myös vasemmalla kaistalla.
Äärimmäisen harvoin rauhallisesti liikennöidyillä kisareiteillä tulee vastaan autoja täysin yllättäen. Pahat paikat ovat mäen nyppylöitä ja vasemmalle sokkona kaartuvia kurveja. Jos niistä saadaan se vasemmalla kaistalla ajaminen kontrolliin, niin ollaan varmaan jo aika pitkällä. Siihen monilla voi myös oma itsesuojeluvaisto ohjata. Järkevä ajaminen noissa tilanteissa koko porukalla vastaa aika hyvin sitä tilannetta, jossa reitti kapenee jostain muusta syystä. Kärjessä on vapaampi linja, perässä kevyempää ja pääjoukko pitenee.
Ei kai tämä ihan mahdotonta ole. Ja jos joku aiheuttaa muille ja/tai itselleen riskejä ajamalla sokkona vaikeissa paikoissa, niin kollektiivinen paheksunta, sosiaalisten siteiden katkaiseminen ja terävästi ohjaavat #&!-sanat sanktiona. Hyviä ja turvallisia kisoja me pystytään ajamaan jo näillä nykyisen tasoisilla järjestelyillä kun pidetään järki mukana.

SpeedKills
02.06.2016, 21.02
olen ajannut pappojen PM ja MM kisoja reiteillä, joissa iso osa on yhden kaistan levyisiä. tais olla tanskassa 150 viivalla. kaikenlaisia mielipiteitä on niin kauan kunnes tapahtuu kunnon mälli vastaantulevan kanssa, sitten ei enää muisteta tätäkään säiettä

Iso peukku.
Asenteesta se on kiinni.

ÄmÄl
02.06.2016, 21.22
Varoitusääni etuautoille olisi hyvä. Joku riittävän kuuluva sumutorvi, jonka kuullessaan pääjoukko tietää heti, että joku vaaran paikka on edessä. Rekat, asuntoautot, traktorit, tyhmästi pysäköidyt autot, eläimet tms. ja siitä kaikki tietävät olla varuillaan. Vaara ohitetaan nopeasti järjestyksessä, eli iskuja ei silloin saa tehdä. Kun ohitettu, niin normimeno jatkuu.

Lasol
02.06.2016, 21.51
Iso peukku.
Asenteesta se on kiinni.

Itse luen KP:n tekstin niin, että reitti kulki kapealla (pyörä?)tiellä. Eli jengi käytti koko tietä, tie vain oli kapea. KP voi korjata jos luen hänen kirjoituksensa väärin.

TunkkiPuolikas
02.06.2016, 21.59
http://m.iltalehti.fi/urheilu/2016060121658466_ur.shtml?orig_ref=http%3A%2F%2Fm. facebook.com

SKe
02.06.2016, 22.36
Liikenteenohjaajat tulee ilmoittaa etukäteen poliisille liikenteenohjaussuunnitelmassa. Liikenteenohjaajien tulee olla täysi-ikäisiä ja ajokortillisia. Itsekin huomasin viikonloppuna yhdessä risteyksessä tämän nuoren pojan.

Mitä tulee tuohon liikenteen pysäyttämiseen etuautoista. Käsittääkseni näin: Mikäli tuossa liikenteenohjaussuunnitelmassa ei ole esitetty, että vastaantulevaa liikennettä pysäytetään tai ohjataan sivummalle etuautosta tai -moottoripyörästä (ja poliisi hyväksynyt tätä) ei liikenteen pysäyttäminen ole mahdollista. Se että auton tai moottoripyörän kuljettaja on ilmoitettu liikenteenohjaajaksi ei riitä. Varmaan homma on kisoissa mallikkaasti hoidettu, mutta kiva olisi nähdä minkälaisia suunnitelmia etuautoista ohjaamiseen on poliisi hyväksynyt. Tai millaisia lisäohjeita poliisi on asiasta antanut.

Muussa tapauksessa ei etuautolla ole paljon muuta tehtävää kuin yrittää varoittaa takana tulevasta pelotonista.

Hyvinkäällä taisi moottoripyörä ajella ensimmäisenä. Mielestäni järjestys oli tässä tapauksessa väärä. Asiaa pitäisi ajatella vastaantulevan autoilijan silmin (joka ei tiedä tuon taivaallista alueella olevasta pyöräkilpailusta). Jos vastaan ajelee käsiäänheiluttava keltaiseen liiviin pukeutunut moottoripyöräilijä, ei tämä juuri muuta kuin aiheuta melkoista ihmettelyä. Ehkä jopa niin paljon ihmettelyä että autoilija katselee taustapeiliin ihmetellen että mikäköhän tuokin oli ja täräyttää seuraavaa etuautoa keulaan ;)

Itse ajattelisin näin:
1. kerro vastaantulevalle mitä tuleman pitää. Eli ensimmäiseksi auto jossa keltaiset vilkut ja teksti pyöräkilpailu. Kiinnittää vastaantulevan autoilijan huomion ja hän tajuaa heti mitä on tulossa hetken päästä.

2. Etuauto / moottoripyörä joka (poliisille tehdyn liikenteenohjaussuunnitelman mukaisesti) ohjaa autoilijaa hidastamaan vauhtia.

3. seuraava etuauto pysäytysmerkillä ohjaa auton sivuun pysähtymään. Tämän pitää tapahtua tarpeeksi lähellä pelotonia, jos matkaa on liian paljon, etenkin jos pelotonia ei mutkan takaa vielä edes näy, autoilija lähtee uudelleen liikkeelle.

Sitten jää vielä ratkaistavaksi miten hoidetaan kun irtiotto tulee. Espoon girossa esimerkiksi taisi poliisimoottoripyörä hävitä kolmen ajajan irtioton eteen. Etuautohässäkkä pitäisi opastaa niin, että vahvin resurssi jää pelotonin eteen. Irtioton edessä ei liene tarpeellista kuin esim moottoripyörä opastamassa mihin suuntaan ajetaan (yleensä).

No, kuten sanottu en tiedä pyöräilystä tai kilpailujen järjestämisestä mitään, mutta tässä nyt muutama ajatus...

Lienee aina olisi turvallisinta jos poliisi vähistä resursseistaan saisi mopedin pelotonin eteen...

kp63
03.06.2016, 08.17
Lasse: kapeita autoteitä (2 tai 3 rinnan) ja helvetisti sivutuulta Tanskan malliin. Pitää vaan odotella ohituspaikkoja ja viuhkaksi ei pääse. Silti voidaan kisata. Täällä se ilmeisesti ei onnistu. Normaaliinkin työmatka-autoiluun kuuluva MINÄ ajattelu näyttää olevan yleistä myös fillaroinnissa. MINUN tai MINUN seuran pitää päästä... Jos se aiheuttaa muille vaaraa tai harmia, se ei ole MINUN ongelma. Cat 2 jatkanee näin kunnes tulee se iso mälli ja sitten tulee muutos. Toivottavasti olen väärässä. Oma kausi cat 2:ssa päättyi Riihimäelle. Muille turvallista ja toisia kunnioittavaa ajoa.

Lasol
03.06.2016, 08.31
Vaativampi reitti tottakai kun kapeampi väylä sivutuulen puhaltaessa. Hyvä asia, useempi joutuu 'ojaan' mitättömällä peesillä. Kyllä Ryttylän M-Eliten pikkukierroksilla olleella hiekkatiellä oli peltoaukeeta ja tuulta. Ainakin ekalla kierroksella tuli välejä kun yhdessä jonossa painettiin. Niiq Niki sano, on vain turha kuvitella ettei kaikkea mahdollista peesiä käytetä kun twd laittaa junan pystyyn. Ei kovin moni aja yhtä kovaa yksin ilman peesiä kun 6x twd. Siis ei kovin moni suomi-kuski, Cancellara varmasti!

Oman kokemuksen perusteella M-Elitessä pyöränkäsittely ja vaarojen huomioiminen on paremmalla tasolla vrt muutama vuosi sitten kilpasarjaan. Ei välttämättä huonosti arvattu että näin on edelleen. Kokeneemmat kuskit ja jos jotkut häröilee palaute on välitön. Ryttylässä itsekin annoin asiallisen mutta tiukan palautteen kertaalleen (ei tosin liittynyt väärällä kaistalla ajoon). Silti jos käytetään vastaantulevien kaistaa on onnettomuus toki aina mahdollinen. Liikennettä niin sivuun ja seis kun mahdollista on ratkaisu IMO. Poliisimopo joka lähdön pääjoukon eteen (toiveajattelua).

kolistelija
03.06.2016, 08.40
Sehän tuossa elitessä ja kilvassa on erona että elitessä joukko elää ihan luonnostaan ja siihen ollaan tottuneita. Tilaa annetaan kun on pakko ja omasta paikasta pidetään kiinni loppuun asti silloin kun se on turvallista. On sitä kuuluisaa maalaisjärkeä..

Olisi vähän outoa jos porukka ei eläisi silloin kun kellään ei ole vetovastuuta. Silloin ajo on tietenkin nykivää, repivää, epätasaista ja kisaamista. Suu auki vaan jos joku ajaa vaarallisesti, mutta ihan turha sitä on ihmetellä että joku nousee vastaantulijan kaistaa silloin kun siitä ei ole vaaraa.

TunkkiPuolikas
03.06.2016, 09.10
Ajoin itse joko keskiviivan vieressä tai aivan oikeassa reunassa lauantain lähdössä. En yksinkertaiset uskaltanut mennä keskelle porukkaa. Sunnuntaina oli sitten jo ok. Se oli kyllä elämäni pahin kisakokemus ja niitä on 30 vuoden ajalta . Ei edes rattarallissa jossa on se 1500 samassa lähdössä onnistuta noin hyvin heilumaan. No siellä se vauhti on koko ajan kova. Auttaa asiaa.
Mutta kisajärjestäjän pitää kaikin mahdollisin tavoin pyrkiä sääntöjen noudattamiseen. Ja se tarkoittaa liikenteen pysäyttämistä . Aina ei onnistu. Silloin kisailijoille järkeä päähän.

Jami2003
03.06.2016, 09.24
Jos kisajärjestäjällä ei riitä resursseja riittävään liikenteenohjaukseen tulee kisa siirtää reitille ja ajankohtaan mihin riittää. Simple like that.

TunkkiPuolikas
03.06.2016, 11.29
Kun tuota juttua ja kommentteja tuon linkin kautta luki, oli yksi juttu johon kannattaa kiinnittää huomioita.
Tiedottaminen . Mitä enemmän laittaa tietoa, vähemmällä tappelulla pääsee. Meillä on cupin kortteli täällä Porissa ja usein tuli sanomista. Kun otettiin käytäntö , että pari päivää ennen kisaa, anteeksipyyntöjen kera laitettiin lappu reitin varrella oleviin postilaatikoihin , on homma toiminut. Ihimiset eivät pidä yllätyksistä.
No vaikka tehtäis mitä, ei kaikki tietoa saa koskaan varsinkaan pääväyliä ajavat, mutta helpottaa.
Ja tiedottaminen voi tuoda myös sitä yleisöä paikalle.
Kyllä me urheilukansaa ollaan. Suurin ongelma on se , että tilanne tulee puun takaa.
En lupaa mitää muuta kuin kovan yrittämisen K pään Skoda cupin finaaliin. Pitäis olla paljon etuautoa , kortteli kokonaan suljettu.
Tiedottaminen on kunnossa. Lehdessä on ollut jo kaksi juttua. Kisa on syyskuussa.
Yritetään siis. Voi se silti mennä pieleen. Mutta ollaan ainakin yritetty sitten.

OJ
03.06.2016, 19.52
Pitää laittaa tänne selventävä kommentti tohon aikaisempaan postaukseen. En yritä osoitella yhtään joukkuetta sormella, vaan osoittaa tulkinnan vaihtelevan rajusti. Laihian SM esimerkissä ei muistaakseni tuomaristo ei puhunut mitään miten vaasantiellä pitäisi ajaa, paitsi jälkikäteen. Järjestäjällä ei tainnut olla mitään aietta pysäyttää liikennettä ja en tiedä oliko edes nopeusrajoitusta alennettu. Koko homma tietty huipentui siihen kun keulaporukka pysäytettiin maaliviivalle ja porukasta pudonneitten annettiin liittyä porukkaan, joidenkin jopa oikaistessa tuomarin siunauksella. Jos systeemi on edelleen yhtä "johdonmukaista" niin ei kannata pidätellä hengitystä jonkinlaista kisajärjestelyjen standardia odotellessa. Eikä sillä, että Suomi olisi jotenkin ainutlaatuinen tässä asiassa, kyllä muuallakin "osataan".