Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtajan "rissat"
Tää nyt kuuluu taas sarjaan aloittelijan nolot kysymykset. Kuvittelen jopa tietäväni vastauksen, mutta haenpahan vahvistusta ennakko-oletukselleni. Eli kauankos nuo takavaihtajan rissat / pikkurattaat kestää? Oikea vastaus varmaan on, että "riippuu huollosta" - kuinka usein puretaan ja rasvataan? No jospa noita ei ole purettu :( vaan ainoastaan putsailtu ja ajoittain spray-öljytty? Riittäisikö 2500km viimeistelemään moisen? Tänään vaan huomasin kun ketjut oli veks pyörästä, että siinähän on pirullinen klappi - varmaan vaikuttaa myös kokemaani huonoon vaihtamiseen isommalle? Jos se "eturatas" klappaa sivusuunnassa pari milliä, ei varmaan ainakaan paranna vaihtamisen tarkkuutta. Nimimerkillä jatkossa sitten varmaan noita puretaan ja puhdistellaan useammin....
Shimanon vaihtajissa siinä ylemmässä kuuluu ollakin se millin, parin heitto, kompensoi vähemmän kohdallaan olevia säätöjä kun ratas saa olla siinä mihin ketju sen pakottaa. Jos on SRAMin tekele niin sitten siinä on kyllä vikaa.
Virvelitehtaan tavara on kyseessä... Eli Shimanolla köyhä menee...
En ole koskaan vaihtanut, joskus suurimman innon aikana purin ja voitelin pari kertaa vuodessa. On tainnut parhaimmilla mennä muutama kymppitonni...
PuffySticker
31.05.2016, 00.09
Mulla meni Sram X9 rissapari vaihtoon vajaan puolen vuoden ja vajaan 5K jälkeen, koska laakeria ja sen suojausta ei ole suunniteltu pohjoisen erityisolosuhteisiin, lue tiesuolan käyttöön pyöräteillä.
Klappia on Raminkin alemmassa rissassa. Mutta itse laakerissa ei tietenkään, vaan paikallaan pitävien levyjen välissä. Jos rissan irrottaa ja tunnustelee pelkkää laakeria, selviää sen kunto varmaan helpommin. Tämä pätee siis "teollisuuslaakeriin" joka on suunniteltu vaihdettavaksi, ei purettavaksi.
En keksi pyörästä yhtään osaa, joka pitäisi vaihtaa 2,5K ajon jälkeen. Kuskille suosittelen tuolla matkalla vähän huilitaukoja ja ketjuja voisi öljytä pariin otteeseen. Mutta matka ei olekaan ainoa kuluttava tekijä, vaan olosuhteet, aika ja virheellinen käyttö kuten kaatuminen jne...
orc biker
31.05.2016, 00.56
En ole ikinä vaihtanut noita. Taitavat olla niin hintaviakin, ettei ole paljon järkeä, koska kun ne ovat vaihtokunnossa, niin vaihtajakin on silloin jo aika vanha ja uuden vastaavan tai paremman saa jo niin pienellä lisäpanostuksella. Asia varmaan on toisin, jos joku ajaa tosi monta tuhatta vuoteen, mutta minulla ei tule yhdelle pyörälle kuin korkeintaan pari tai kolme, niin siinä helposti vaihtajan arvo laskee niin alas, ettei noita pyörylöitä kannata erikseen ostella.
Tänään heitin vanhan vaihtajan roskiin ja siinä samalla katselin noiden kulumista. Aika piikikkäiksihän ne olivat päässeet, mutta ei se vaihtajan ongelma siitä johtunut, vaan jostain väljyydestä. En loppupelissä edes tiedä, mistä se väljyys tuli, mutta selvästi siinä jotain oli, kun pyörässä kiinni ollessaan ketjulinjan ollessa vähän vinossa ketju hyppi toisen pikkurullan ohitse. Uudessa vaihtajassa ei moista väljyyttä ole; ei se heilu sivusuunnassa samoin kuin vanha sitä käsin heilutellessa. 30 € siihen meni, mutta onpahan kaikin puolin napakka vaihtaja taas. Vanhalla oli ikää 7 vuotta ja reilut 10 000 km. Tämä on vähän eri asia, kun ajaa näin vähän. Jokuhan ajaa tuon jo vuodessa, joten sulaa hulluuttahan olisi vaihtaa vaihtajaa joka vuosi.
orc biker
31.05.2016, 01.06
varmaan vaikuttaa myös kokemaani huonoon vaihtamiseen isommalle?
Oletko säätänyt B-ruuvia?
Kaikki riippuu vain olosuhteista. Pakko kertoa tähän väliin toisen ääripään kokemus. Viime syksynä sadat pyöräilijät itse mukaan luettuna saivat tuhottua vaihtajan rissat ihan sadan kilometrin matkalla. Kyseessä oli etelä virolaista kalkkikivivelliä joka todella tehokkaasti jauhoi muovirissat palasiksi.
http://mckramppi.com/wpblog/wp-content/uploads/2015/10/IMG_2468-400x267.jpg
arctic biker
31.05.2016, 07.40
Shimanon vaihtajissa siinä ylemmässä kuuluu ollakin se millin, parin heitto, kompensoi vähemmän kohdallaan olevia säätöjä kun ratas saa olla siinä mihin ketju sen pakottaa. Jos on SRAMin tekele niin sitten siinä on kyllä vikaa.
Parisataa kilsaa ajetusta XT10spdvaihtajasta aamupisulla käydessä oikein koestin. Pikkasen liioittelet, ylemmän rissan kuuluu liikkua sivusuunnassa mutta pystyasentonsa säilyttäen. Eikä ees milliä.
Nuo 105/Deoretasoiset rissat olen vaihtanut Taxcin kuulalaakeroituihin ennen pitkää, varsin jähmeästi pyörii liukulaakeroidut.
Ite ajoin kans tollasella ihan sileellä rissalla satoja kilometrejä ilman ongelmia kunnes lopulta ketju jumiutui rissan ja häkin väliin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.