Näytä tavallinen näkymä : Naiselle juuri naisten maastopyörä? Miten oleellista?
Moi! Ensimmäistä "kunnollista" pyörääni olen hankkimassa, pohdinnan jälkeen olen päätynyt jäykkäperäiseen maastopyörään, jota sitten tarvittaessa tuunailen paremmin katuajoon sopivaksi mm. renkaiden ja tavaran kuljetuksen puolesta (hyviä vinkkejä tällä foorumilla!). Asun Alpeilla, joten tuntuu, että joka tapauksessa eniten tulee vähän haastavammalla pohjalla ajoa, ja tahdon ehdottomasti pystyä vuorille silloin kuin huvittaa, tosin pysyn todnäk silloinkin hiekkateillä enkä halaja tässä vaiheessa pahemmin polkuja alamäkeen.
Mietin nyt tuota pyörän valintaa, ja etenkin, että kannattaako minun katsella nimenomaan naisten maastopyöriä vai keskittyä vain oikeaan kokoon pyörä kuin pyörä? Käsittääkseni naisten malleissa eroja on ainakin rungon pituudessa(/mallissa, naisilla yleistäen lyhyemmät kädet?), ja satulassa. Muuta? Tulee väkisinkin mieleen, että onko se sitten jotenkin nössömpi valinta vai onko ajomukavuus naisena todella huomattavasti parempi? :D
Mielipiteet ja kokemukset ovat erityisen toivottavia naisilta, mutta asiaa tuntevat miehet, mielellään kuulen teitäkin! ;)
perttime
30.05.2016, 10.08
Ihan yleisesti... naisten mallit on mitoitettu niin, että pitkäjalkainen ja lyhytselkäinen keskivertonainen saa todennäköisemmin hyvän ajoasennon. Ja sitten niissä on kivat värit. Istuimet ja ohjaustangot on sitten tavaraa, joita moni vaihtaa joka tapauksessa saadakseen kosketuspisteet mahdollisimman hyviksi.
Meillä ostettiin vaimolle ensimmäinen kunnollinen maastopyörä tässä toukokuun alussa ja pyöräksi valikoitui Canyonin 29" jäykkäperä. On tykännyt todella paljon.
Tämä malli siis kyseessä: https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-6-9-wmn.html
Meillä ostettiin vaimolle ensimmäinen kunnollinen maastopyörä tässä toukokuun alussa ja pyöräksi valikoitui Canyonin 29" jäykkäperä. On tykännyt todella paljon.
Tämä malli siis kyseessä: https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-6-9-wmn.html
Eipä tuossa Canyonin mallissa hirveästi geometria eroa miesten mallista (eroaako yhtään? en jaksanut niin tarkkaan katsoa https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2016/grand-canyon-al-6-9.html ), joten voisi kai ajatella, että ei sen pyörän tartte olla just naisten mallistosta.
Mietin nyt tuota pyörän valintaa, ja etenkin, että kannattaako minun katsella nimenomaan naisten maastopyöriä vai keskittyä vain oikeaan kokoon pyörä kuin pyörä?
Minusta naisten malleihin rajoittuminen tulee kyseeseen lähinnä jos on sen kokoinen, että pienimmätkin miesten mallit (tai voisikohan puhua vain unisex-malleista) ovat liian suuria. Tai sitten siinä tapauksessa, että haluaa ehdottomasti pyörän, joka on ulkonäöltään (väreiltään...) suunniteltu naisille. Omat mittani ja mieltymykseni ovat sellaiset, että miestenkin pyörät käyvät ihan hyvin.
Lisäksi se on käsittääkseni lähinnä myytti, että naiset eroaisivat mittasuhteiltaan (tässä raajojen ja selän pituus) miehistä jollakin tietyllä, kaavamaisella tavalla. Yksilöjen välillä on varmasti suuriakin eroja, mutta se ei ole välttämättä erityisen sukupuolisidonnaista. Siksi ei nähdäkseni ole järkevää rajoittaa etsintää pyörämalleihin, jotka on suunniteltu jollekin kuvitteelliselle keskivertonaiselle.
Onnea pyörän etsintään! :)
perttime
31.05.2016, 11.51
... Yksilöjen välillä on varmasti suuriakin eroja, mutta se ei ole välttämättä erityisen sukupuolisidonnaista....
Saattaa olla muuten perimäsidonnaista myös. Ainakin jossain vaiheessa näytti esimerkiksi siltä, että saksalaiset tekivät (tai teettivät) miehille lyhyitä ja korkeita runkoja.
Hyviä vastauksia tässä on jo tullut. Tärkeintä tosiaan on, että pyörä on itselle sopiva, sekä koon että ominaisuuksien puolesta. Naisten malleissa on tosiaan monilla merkeillä hieman erilainen geometria, saatavilla on pienempiä runkokokoja ja kammet saattavat olla lyhyemmät. Satulan saa ja usein joutuukin vaihtamaan itselle sopivaksi joka tapauksessa. Itselle tärkeää oli riittävän pienen runkokoon lisäksi nykyistä pyörää ostaessa se, että takajousto (joka ei kysyjän tapaukseen siis vaikuta) on suunniteltu kevyemmille kuskeille sopivaksi eikä niin, että se pitää säätää ihan ääriasentoon.
^
Enpä ole tuota takajousituksen sopivuutta pienelle hoksannut vielä murehtiakaan.
Piti vielä sanomani, että Alpeilla asuessa kannattaa tarkastaa, että pyörässä on riittävän pieniä välityksiä (ajoin pari vuotta sitten Sveitsissä lomalla vuokratulla halvalla Feltin naisten maasturilla pari lenkkiä enkä meinannut päästä edes asfaltoituja mäkiä ylös) ja hyvät levyjarrut. Hitsi, nyt tuli kauhea ikävä Käkikellomaahan...
Kiitos vinkeistä! :) Olen opiskellut sen mitä kyennyt ja nyt lähden pyöräkauppaan. Onneksi on siellä myös tuttu auttamassa valinnassa, mutta vieraalla kielellä näin isojen ostosten tekeminen tietty aina vähän haastavaa ja jännää ;) Raportoin tuloksista kun niitä on...
http://www.sportler.com/de/p/bulls-copperhead-3-2016-10321857;jsessionid=0713150FACC94F326B9CD5DAC212C0 23?filterFarbe=Black+matt%2FGrey
(http://www.sportler.com/de/p/bulls-copperhead-3-2016-10321857;jsessionid=0713150FACC94F326B9CD5DAC212C0 23?filterFarbe=Black+matt%2FGrey)
Onko mielipiteitä? Tätä se kamu ehdotti ja hinta on kyllä enemmän ku hyvä jos on arvioihin uskominen... Ja tosi mielellään kuulen jos tässä on jotain oleellista puutetta mitä pitäis etsiä toisessa pyörässä...!
Käyttöhän tulee olemaan melko sekalaista, huudeina Alpit. En pyri juurakkoihin/alamäkipoluille.:)
Taitaa olla suntourin keulalla. Tonni on aika arvokas hinta siinä tapauksessa.
Ei tuon merkkistä keula ole olemassakaan. Uudelleen brändätty talon omalle merkille.
Canyonilla olisi S-kokoa heti toimituksessa, jos koko on passeli ja canyonia saa tilattua maahan jossa asustelet.
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-6-9-wmn.html
hauska, toi oli mulla toinen vaihtoehto auki tässä koneella...
Mistä tiedät et se on sit alkuperäsesti suntour? joka on ilmeisesti huono...
hauska, toi oli mulla toinen vaihtoehto auki tässä koneella...
Mistä tiedät et se on sit alkuperäsesti suntour? joka on ilmeisesti huono...
En kai minä sitä mistään varmaksi tiedäkkään. Kuvien ja googlettelun mukaan keula taitaa olla suntourin axon, joka on ilmeisesti aivan ok keula.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.