PDA

Näytä tavallinen näkymä : Napa- ja ketjuvaihteen yhdistelmä?



Mika M
28.05.2016, 18.31
Sellaista tuossa tykönäni mietein miksei enää tehdä napa- ja ketjuvaihteiden yhdistelmäpyöriä? Isäukon vanhassa kipparasarvisessa retkipyörässä, Nopsa Commanderissa vuodelta 1983 oli kuusilehtinen takapakka ja kaksiasentoinen napavaihde, ”hi” ja ”low”. Miksi enää ei tehdä tällaisia? Varsinkin kun ketjuvaihteisessahan osa vaihteista on vain teoreettisia, ei suositella käytettäväksi kaikkein ristikkäisimpiä yhdistelmiä. Eli se jo blokkaa esim 21-vaihteisesta kuusi vaihdetta pois. Lisäksi eri eturattaiden yhdistelmät ovat ”tuumiltaan” yhteneväisiä tai hyvin lähellä toisiaan, jopa niin, että pienemmällä eturattaalla pääsee suurempaan välitykseen kuin suuremman eturattaan pienemmällä vaihteella.


Omassa 21-vaihteisessa hybridissäni tuumat: eturattaat 28-, 38- ja 48-piikkiset. Takana 13-, 15-, 17-, 20-, 23-, 26- ja 30piikkiset. 28-piikkisellä siis käytössä tuumat 25, 29, 33, 38, 44, 50 ja 58. Mutta sitten 38-piikkisellä onkin taas käytössä tuumat 34, 39, 45, 51, 60, 68 ja 79 ja suurimmalla eturattaalla tuumat 43, 50, 56, 65, 76 86 ja 100. Eli osittain vaihteet menevät ristiin. Toisin on tuollaisessa napavaihteen ja rataspakan yhdistelmässä, jossa eturattaat on tavallaan korvattu takanavavan vaihteilla. Kun on asennossa ”low” käynyt läpi kuusi vaihdetta, voi olla varma, että seuraava seiska asennossa ”hi” on isompi kuin edellinen kuutosvaihde. Ja niin edelleen. Onko paino- ja kustannuskysymykset ainoa peruste?


Ukolla muuten tuo Nopsa edelleen aktiivisessa käytössä.

Marsusram
28.05.2016, 18.39
Sramilla on dualdrive edelleen mallistossa
https://www.sram.com/sram/urban/family/dd3

HMK
28.05.2016, 20.12
Eri rattaiden välitysalueissa on syytäkin olla reilusti limitystä. Vähentää tarvetta rassata etuvaihdetta, eikä tarvitse naksutella koko takapakkaa toiseen reunaan, kun vaihtaa edessä. Eikä pyörällä muutenkaan ajeta kuin autolla, että lähdetään liikkeelle pienimmällä ja kiihdytellään yksi kerrallaan suurimpaan. Valitaan etuvaihteella olosuhteiden ja vauhdin mukaan sopiva alue, jolla ajellaan. Etuvaihdetta käytetään, kun joko olosuhteet tai vauhti muuttuu tarpeeksi. Mainittu limitys tuo joustavuutta siihen, missä kohtaa vaihdon tarve tulee.

Kai saman voi toteuttaa napavaihteen ja rattaiden yhdistelmälläkin.

maalinni
28.05.2016, 21.08
Lisää painoa ja rikkoontuvia/huollettavia osia hyötyyn nähden. Nykyisillä 1x9/10/11 systeemeillä pärjää loistavasti, eikä ole napavaihteiston sisäistä kitkaa etenkään talvella.

arctic biker
29.05.2016, 00.18
Lisää painoa ja rikkoontuvia/huollettavia osia hyötyyn nähden. Nykyisillä 1x9/10/11 systeemeillä pärjää loistavasti, eikä ole napavaihteiston sisäistä kitkaa etenkään talvella.
Jos sinä pärjäät niin ei minusta kannata ainoona oikeena mainostaa. mun mettä/hyötypyörässä on 40/28 rattaat edessä, takana normi 11-36 pakka. Noita kaikkia rattaita hyödynnän.

maalinni
29.05.2016, 08.28
^ ei ollut tarkoitus esittää sitä ainoina oikeana. Oletko sinä kaivannut vielä napavaihteistoa itsellesi?

Fat Boy
29.05.2016, 09.39
Jos etuvaihtajan korvaisi napavaihteella (teoriassa ajateltuna) joka olisi kevyt ja suht huoltovapaa, ei se välttämäti huono asia ainakaan maastoon olisi. Mun kokemuksen mukaan takavaihtaja vaihtaa kohtuullisessa vedossa vielä hyvin, kovemmassa ei kannata. Etuvaihtajan pykälät pitää valita siinä vaiheessa kun on varaa keventää, mäessä on jo myöhäistä. Sikäli napavaihde hoitaisi homman samalla tavalla. Plussana, että napavaihtajalla saisi suht suuren välitysmuutoksen myös paikallaan tai lähes paikallaan.

Mutta toki, ymmärrän kannan, koska itsekin pidän ketjuvaihteen helppoudesta huollon ja korjauksen suhteen. Juuri pari päivää sitten vääntelin taittuneet piikit eturattaasta poikki, eivät häiritse enää ja muutaman piikin puute ei toimintaa haittaa.

nih..

Marsusram
29.05.2016, 10.47
Olisihan tuosta se hyöty, että voisi käyttää NW eturatasta, mikä tuo 1x systeemin hyötyjä mm. vähentää ketjun hyppimistä.
Haittana napavaihteiston kitkaongelmat talvisin. Takakiekon irrotus ei onnistu yhtä helposti napavaihteisessa kun pitää irrottaa vaijeri.

^Ei ketjuetuvaihtajan kanssa ole ollut vaikeuksia vaihtaa vedossa pienemmälle eturattaalle. Takavaihtajaa käyttäessä pitää keventää jotta nousee sujuvammin isommalle takarattaalle.

Fat Boy
29.05.2016, 10.54
Mulla ei etuvaihtajan jousi jaksa vetää ketjua pienemmälle rattaalle kun on reilummin vetoa päällä. Ei toki takavaihtajakaan vaihda jos kovasti polkee, mutta helpommin, koska siihen suuntaan se vaihtaa vaijerin vetämänä, ei jousikuormalla.

maalinni
29.05.2016, 11.19
Onhan noita kaikenlaisia virityksiä http://www.pinkbike.com/news/Zerode-G-1-Gearbox-DH-Frame-2012.html

Hinnat varmaan karkaa liikaa hyötyyn nähden, jos mietitään perushybridiä kuten aloittajalla oli mielessä.

nure
29.05.2016, 13.49
Tuo Sacsh Commander ainakin oli aika syvältä, ei positiivista sanottavaa. Jos napavaihde pitää saada niin Rohloff ainoa vaihto-ehto ja sitä sitten rajoittaa muut syyt.

paaton
29.05.2016, 13.55
Tuo Sacsh Commander ainakin oli aika syvältä, ei positiivista sanottavaa. Jos napavaihde pitää saada niin Rohloff ainoa vaihto-ehto ja sitä sitten rajoittaa muut syyt.

Tonnin hinta ja 1.7kg paino toimivat aika hyvinä rajotteina.

kmw
29.05.2016, 14.09
Rohlo taakse ja Hammersmitti eteen https://www.sram.com/truvativ/products/truvativ-hammerschmidt-fr-crankset
Siin olis 28 toimivaa vaihdetta. Eikä edes kallis zydeemi, vaikka se köyhästä siltä tuntuukin.

rjrm
29.05.2016, 15.55
Voishan sinne eteen laittaa triplakammet niin ei lopu valinnanvara. Tosin Roholon maksimimomentti saattas ylittyä.

Pekka L
30.05.2016, 20.52
Tuolta löytyy napavaihteellisia kasettitakanapoja. Ja kaikkea muutakin kuviteltavissa olevaa.
http://www.sturmey-archer.com/en/products/rear-hubs
(http://www.sturmey-archer.com/en/products/rear-hubs)
Ette tekään mistään mitään tiedä.:(

arctic biker
31.05.2016, 00.10
Mulla ei etuvaihtajan jousi jaksa vetää ketjua pienemmälle rattaalle kun on reilummin vetoa päällä. Ei toki takavaihtajakaan vaihda jos kovasti polkee, mutta helpommin, koska siihen suuntaan se vaihtaa vaijerin vetämänä, ei jousikuormalla.
Näissä 2xetuvaihtajissa paremman pään vaihtajat kohtuuvedolla jaksavat kyllä kiskoa ketjun pienemmälle. Ideahan että etuvaihtaja kiskoo kireällä olevaa ketjua ja takanen löysää ketjua. siis edessä vaihtaessa tietty keventäminen polkiessa ei huono idea ole, takana niin suurta väliä.

arctic biker
31.05.2016, 00.12
^ ei ollut tarkoitus esittää sitä ainoina oikeana. Oletko sinä kaivannut vielä napavaihteistoa itsellesi?

No en todellakaan, Rohloon ei ole ees varaa.

Kurvari
26.05.2020, 09.57
Nostetaas tätä ketjua kun tuli tällainen eteen, eli pelastin silppurin hampaista vanhan, rungoltaan siistin Soliferin retkipyörän, jossa takana sekä napa että ketjuvaihteet ja taisi olla 3+7. Onko kukaan kokeillut huoltaa kyseisen tyyppistä napaa, tai mistähän löytyisi räjäytyskuvia? En itse ainakaan löytänyt tässä aamun aikana netistä.

Tsygäilijä
04.11.2020, 21.01
Onko kukaan kokeillut huoltaa kyseisen tyyppistä napaa

Olisiko Sram DD3 tai Sturmey-Archer CS-RK3? Perustoiminnaltaan varmaan hyvin sama kuin Shimanon Nexus 3, jonka olen huoltanut, mutta avaaminen on tietysti voitu tehdä vaikeammaksi. Huolto liuotinpesulla, ATF-öljyssä uitto, valutus ja laakerien rasvaus.

Itse kysyisin, onko kukaan kokeillut napavaihteen ja etuvaihtajan yhdistelmää. Näin saisi helposti esim. Nexus/Alfine-vaihteistoon lisää gear rangea, ja säilyttäisi sen kaupunkiajossa minulle mieluisen edun, että paikallaankin voi vaihtaa vaikka isoimmalta vaihteelta pienimmälle. Tietysti ylimääräistä härpäkettä tulee etuvaihtajasta, ja taaksekin pitää laittaa ketjukiristin: yksinkertaisimmillaan ihan takavaihtaja.

Eihän tällä saavuta mitään, mitä ei saavuttaisi Rohloffilla, mutta sen hintaista vekotinta en vain uskalla hankkia pyörään, jota ei saa työpäivän ajaksi lukitun oven taakse.

nure
05.11.2020, 15.51
Siis Sachsin napa, mallia en muista, 90luvun kuraa, ei kannata ikävöidä... Jostain retrosivuilta löytyy jos jostain yleensäkin. Onneksi ko. firma ainakin fillarimarkkinoilta hävisi, oli yhder heidän Codalle speksatut navat ja ei huonompia voinut olla.

markkut
06.11.2020, 12.59
Tuli mieleen tämä Sheldonin 63-vaihteinen pyörä:

https://www.sheldonbrown.com/org/otb.html

Kolme eturatasta, seitsemän takaratasta ja kolmevaihteinen napa.


"do you really need all those gears?"
The answer, of course, is "no."


:D

Marsusram
06.11.2020, 13.23
Siis Sachsin napa, mallia en muista, 90luvun kuraa, ei kannata ikävöidä... Jostain retrosivuilta löytyy jos jostain yleensäkin. Onneksi ko. firma ainakin fillarimarkkinoilta hävisi, oli yhder heidän Codalle speksatut navat ja ei huonompia voinut olla.
Sachs on osa SRAM konsernia


SRAM now incorporates the former bicycle divisions of Fichtel & Sachs, Sachs-Huret, and acquired component makers RockShox, Avid, Truvativ, Zipp, and QUARQ.

Olli L
06.11.2020, 16.04
...Itse kysyisin, onko kukaan kokeillut napavaihteen ja etuvaihtajan yhdistelmää. Näin saisi helposti esim. Nexus/Alfine-vaihteistoon lisää gear rangea, ja säilyttäisi sen kaupunkiajossa minulle mieluisen edun, että paikallaankin voi vaihtaa vaikka isoimmalta vaihteelta pienimmälle. Tietysti ylimääräistä härpäkettä tulee etuvaihtajasta, ja taaksekin pitää laittaa ketjukiristin: yksinkertaisimmillaan ihan takavaihtaja.

...

En ole kokeillut, mutta mahdollisena ongelmana tulee mieleen ketjun sisäleveys etu- ja takapään välillä.. Tuolla lisää https://bike.bikegremlin.com/1220/1-bicycle-chains-compatibility/
(https://bike.bikegremlin.com/1220/1-bicycle-chains-compatibility/)

hartsu
06.11.2020, 18.29
En ole kokeillut, mutta mahdollisena ongelmana tulee mieleen ketjun sisäleveys etu- ja takapään välillä.. Tuolla lisää https://bike.bikegremlin.com/1220/1-bicycle-chains-compatibility/
(https://bike.bikegremlin.com/1220/1-bicycle-chains-compatibility/)

Ei tule ongelmaa ainakaan Shimanon napavaihteiden kanssa, niissä suosituksena on että käytetään ihan normi ysi/kymppiketjua.

Minä jonkun aikaa ajoin työmatkaa tuollaisella Stevensillä jossa oli ihan tehtaan toimesta takana Alfine ja edessä kaksi ratasta. Hienosti toimi.

http://www.bikekatalog.pl/2008/ppg_fotki/foto_big/8_33098_09_02_08.jpg