Näytä tavallinen näkymä : Ohjauksessa keskittävä "kolo"?
Pahoittelut, jos aihetta on jo jossain käsitelty - vaikea hakea, kun en välttämättä tiedä oikeita termejä.
Crescent Helagissa ihmetyttää ohjauksessa oleva ominaisuus tai vika, jossa ohjaustanko keskiasennossa ikäänkuin putoaa johonkin koloon, ja tällä tavoin pyrkii pysymään keskiasennossa. Mistähän moinen voisi johtua ja miten sen voisi poistaa?
Haepa seuraavilla:
indexed steering
brinelling
bicycle headset not smooth
bicycle headset lumpy
Oli kerran vuokrapyörässä täsmälleen sama vika. Vaatii korjaustoimenpiteitä.
Kiitos paljon, minäpä haen noilla.
Menin pyörän kanssa saman tien naapurissa olevaan huoltoliikkeeseen, jossa pyörä oli pari viikkoa sitten huollossa. Olivat kiristäneet ohjainlaakerin liian tiukalle. Nyt se on kunnossa.
No ei ole... Jos siellä tuntuu kolo, niin laakeri on kulunut montulle. Häviäähän se kun kääntää löysemmälle, mutta sitten laakeri on vaan löysällä.
arctic biker
27.05.2016, 19.46
Ei aivan outo homma, paaton jo kertoi. Paketti vaihtoon.
On nuo ruottalaiset sen verran outoja, että ihan ominaisuudeksikin tuon tehneet. Kaksi Cressua tuli -90 luvulla uutena hankituksi ja molemmissa tuo oli vakiona. Avasinkin laakerin, kiinni äkkä ja ajoon, oli sen verran surkea laakeri uudekseltaan, muuta kuin rasvaa lisää. Tosin molemmat on edelleen aikuiseksi kasvaneiden lasten käytössä, alkuperäisin ohjauslaakerein.
Laakereitakin noihin saa eikä maksa paljon. Omituisuus poistuu ja käsittäkin voi ajaa, lieneekö tuon estäminen ollutkin tavoitteena.
^Komps, laakeri vaan vaihtoon.
arctic biker
28.05.2016, 15.57
Mun maantieCressussa vuodelta 1978 ei tuota ominaisuutta ollut. Eihän tuo ajamista haittaa mutta ainakin omaa mielenrauhaani.
Vaimon pyörässä oli sama vika. Piti vaihtaa ohjainlaakeri. Hyvä kun vielä sai jostain vanhoja Tunturin osia kun pyöräliikkeessä oikein kaivettiin miljoonalaatikoita. Pientä painostusta tämä tarvitsi.
Tämä(kin) sai minut vakuuttuneeksi polkupyörien teknisen "kehityksen" arkaaisuudesta. Kyllä tuollaisen laakerin, jolle ei juuri mitään liikettä tule, tulisi kestää ikuisuuden. Ainakin pyörän kaiken käyttöiän, olipa se kuinka pitkä tahansa. Mutta tästähän on jo keskusteltu monessakin ketjussa ja harrastajat ovat aina sitä mieltä että ei polkupyörä mitään teknistä kehitystä tarvitse, ostetut kilkkeet vaan sattuivat olemaan huonolaatuisia..
Voit tehdä noiden vanhojen ohjauslaakereiden "elvytyksen" helposti. Irrota rungosta molemmat laakerikupit ja asenna ne takaisin kiertämällä laakerikuppi eri asentoon, kuin alkuperäinen asennuskohta. Tee sama haarukan alakartiolle ja ohjauslaakerisi pelittää taas kuin melkein uusi. Korjaantuminen johtuu siitä, että laakereiden tekemät kolot kupeissa ja kartiossa muuttuvat sijainneiltaan., eikä kuula pääse enää missään kohtaa laakerikuopan pohjalle, kun laakerikuoppien sijainti sekoittui.
Voit tehdä noiden vanhojen ohjauslaakereiden "elvytyksen" helposti. Irrota rungosta molemmat laakerikupit ja asenna ne takaisin kiertämällä laakerikuppi eri asentoon, kuin alkuperäinen asennuskohta. Tee sama haarukan alakartiolle ja ohjauslaakerisi pelittää taas kuin melkein uusi. Korjaantuminen johtuu siitä, että laakereiden tekemät kolot kupeissa ja kartiossa muuttuvat sijainneiltaan., eikä kuula pääse enää missään kohtaa laakerikuopan pohjalle, kun laakerikuoppien sijainti sekoittui.
Tämä toimii minunkin mielestäni, jos kuulat ovat laadukkaampia kuin koolit. Tätähän ei voi oikein katsomatta tietää. Kuoppa sieltä kuitenkin kääntämällä katoaa.
Kuppien kääntäminen on vain sen verran suuri homma, etten kyllä itse jättäisi vaihtamatta uutta laakeria samalla.
Vaimon pyörässä oli sama vika. Piti vaihtaa ohjainlaakeri. Hyvä kun vielä sai jostain vanhoja Tunturin osia kun pyöräliikkeessä oikein kaivettiin miljoonalaatikoita. Pientä painostusta tämä tarvitsi.
Tämä(kin) sai minut vakuuttuneeksi polkupyörien teknisen "kehityksen" arkaaisuudesta. Kyllä tuollaisen laakerin, jolle ei juuri mitään liikettä tule, tulisi kestää ikuisuuden. Ainakin pyörän kaiken käyttöiän, olipa se kuinka pitkä tahansa. Mutta tästähän on jo keskusteltu monessakin ketjussa ja harrastajat ovat aina sitä mieltä että ei polkupyörä mitään teknistä kehitystä tarvitse, ostetut kilkkeet vaan sattuivat olemaan huonolaatuisia..
Minusta taas on oikein normaalia, että ohjauslaakeri kuluu juurikin noin. Mikäli se pyörisi enemmän, niin kulumaa ei tulisi.
Kuskin paino ja tiestä tulevat iskut välittyvät käytännössä aina yhden kuulan kohdalle todella pienelle alueelle.
Minulle meni joskus moottoripyörästä radalla ajaessa yksi ohjauslaakeri kesässä, ilmeisesti jarrutukset söivät koolin kuopalle.
Omassa fillarissa huomasin muutama vuosi sitten samanlaisen "kolon" täsmälleen ohjauksen keskialueella. Ajattelin kanssa, että nyt meni ohjauslaakeri vaihtoon, mutta eipäs mennytkään. Riitti ihan puhdistus ja kiristys sopivalle kireydelle ja kas, eipä ole sen jälkeen ollut ohjauksessa minkäänlaista pykälää. Ei siis välttämättä kannata heti alkaa tilailemaan uutta osaa!
Minusta taas on oikein normaalia, että ohjauslaakeri kuluu juurikin noin. Mikäli se pyörisi enemmän, niin kulumaa ei tulisi.
Kuskin paino ja tiestä tulevat iskut välittyvät käytännössä aina yhden kuulan kohdalle todella pienelle alueelle.
Minulle meni joskus moottoripyörästä radalla ajaessa yksi ohjauslaakeri kesässä, ilmeisesti jarrutukset söivät koolin kuopalle.
Eikös ne iskut kuitenkin tule sieltä akselin suunnalta koko laakerille eikä yhdelle kuulalle?
Minulla oli maantiepyörässä tämä brinellöityminen. Vaihdoin ohjainlaakerin pari kertaa ja vika uusi aina yhden kesän aikana. Loppupäätelmä oli, että emäputken päädyt oli vinot. Feissasin ne ja samalla virittelin laakerin siten, että alempi on konelaakeri. Nyt kai kestää.
Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.