PDA

Näytä tavallinen näkymä : Silminnäkijöitä haussa pyörän ja auton kolarille Kuusisaaressa tiistaina 24.5.!



janezky
27.05.2016, 15.28
Morjens kaikille,

Kävi niin ikävästi että jouduin pyöräni kanssa viime tiistaina eli 24.5., noin 16.20, kolariin auton kanssa, paikkana Kuusisaari, Helsinki. Sattumus tapahtui Kuusisaarentien ja Kuusilahdenkujan risteyksessä, Didrichsenin taidemuseon risteyksessä.

Ajoin pyörälläni siinä kohdin muun pyöräliikenteen mukana kohti itää eli Munkkivuorta. Olin lähes ylittänyt risteyksen, kun kääntyvä auto ei väistänyt vaan törmäsi kylkeeni sillä seurauksella, että lensin auton keulan yli risteyksen jälkeiselle jalankulku/pyörätielle.

Kun istuin maassa tutkien murtuiko luita ja kuinka tilanteessa kävi, paikalle sattui ainakin yksi pyöräilijä joka kysyi vointiani, ja siinä kaiken keskellä erehdyin sanomaan että hän voisi jatkaa matkaansa. Näinköhän ehättäisin täältä tämän henkilön, tai jonkun muun joka näki tämän onnettomuuden? Jos sinä tai joku muu erityisesti edessä tai takanani pyörällä ajanut näki tilanteen, voisitko laittaa täällä yksityisviestillä yhteystiedot ja infoa tilanteesta.

Tuntomerkkeinä minusta sen verran että päässäni oli hopea kypärä, tummansininen t-paita ja kuviolliset shortsit. Pyöränä aavistuksen kustomoitu maantiepyörä.

T: kohta toivottavasti takaisin pyörän päälle hyppäävä janne

yannara
27.05.2016, 15.38
Kokeile myös Facebookkia ja siellä myös Hepo Ryhmää: https://www.facebook.com/groups/HelsinkiCyclists/

Aflakorppi
27.05.2016, 16.16
En kehoita rikokseen, mutta kun kuljettaja selviää niin voisi käydä vetään porukalla sitä pataan josko seuraavalla kerralla osaisi pysähtyä auttamaan

Rikoslain 23 luku liikennerikoksista


11 § Liikennepako tieliikenteessä
Jos moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja liikenneonnettomuuteen osallisena laiminlyö velvollisuutensa heti pysäyttää ja kykynsä mukaan avustaa vahingoittuneita, hänet on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, liikennepaosta tieliikenteessä sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.






Olin lähes ylittänyt risteyksen, kun kääntyvä auto ei väistänyt vaan törmäsi pysähtymättä kylkeeni sillä seurauksella, että lensin auton keulan yli risteyksen jälkeiselle jalankulku/pyörätielle.

plr
27.05.2016, 16.32
Oliko kuvauksessa kerrottu, että autoilija pakeni paikalta? Käsitin, että haluttiin silminnäkijä tapaukselle, mutta se ei selvinnyt lähtikö autoilija paikalta vai ei.

Aflakorppi
27.05.2016, 17.01
Jos autoilija olisi pysähtynyt ja asia olisi hoidettu niin kuin pitää niin tuskin tässä silminnäkijöitä kyseltäisiin(ellei autoilija ole pysähtynyt ja myöntänyt syyllisyytensä, mutta myöhemmin kieltänyt sen, varsinkin jos poliisit eivät ole käyneet paikalla). Jos kolari tapahtuu niin kuskin ensisijaisena tehtävänä on jäädä auttamaan. Sitten kaikki muu pakollinen; ambulanssi tarkistamaan vammat, poliisi paikalle, yhteystietojen ja muiden tarpeellisten tietojen vaihtaminen, silminnäkijöiden havainnot ymsym.

Jannelle tsemppiä ja paranemisia!

HEPOn sivuilta löytyy hyvä lista asioista mitä tehdä

https://www.hepo.fi/pyora-ja-liikenne/liikennevalistus/onnettomuuden-sattuessa/


Kuten alkuperäinen kirjoittaja sanoi


Olin lähes ylittänyt risteyksen, kun kääntyvä auto ei väistänyt vaan törmäsi pysähtymättä kylkeeni sillä seurauksella, että lensin auton keulan yli risteyksen jälkeiselle jalankulku/pyörätielle.

janezky
27.05.2016, 17.26
Silminnäkijöiden perään juurikin kyselen. Tämä autoilija pysähtyi törmäyksen jälkeen kyllä selvittämään tilannetta asiaankuuluvalla tavalla. Pysähtymättä jättämiselle tarkoitin sitä että auto jatkoi törmäyshetkellä tasaisella vauhdilla eteenpäin, taisi autokuski katsella silloin tyystin toiseen suuntaan.

TemMeke
27.05.2016, 17.28
Mulle tuli kyllä ekana mieleen, että autoilijan versio tapahtumasta on joku "mä olin jo pysähtynyt odottamaan, kun fillaristi horjahti päin" ja siksi tarvittais silminnäkijöitä nimenomaan tilanteen nähneistä, eikä kysellä tunnistaisko joku auton.

Toivottavasti ap tarkentaa ja muutenkin infoaa miten tapaus etenee. :)



Edit: No tulikin just tuohon väliin tarkennus. Toivottavasti löytyy.

plr
27.05.2016, 17.31
Tämä nyt vähän meni sivuraiteelle. Tuon "pysähtymättä" voi ajatella tarkoittavan sitä, että auto ei ollut pysähtynyt esimerkiksi kolmion taakse ennen kolaria. Tuosta kuvauksesta ei voi päätellä yhtään tuliko henkilövaurioita, pyörän rikkoutumista, auton rikkoutumista, selviteltiinkö asiaa auton kuljettajan kanssa jne. Ei se ole edes oleellista. Ketjun aloittaja tietää itse miksi hän kaipaa silminnäkijää. Toivottavasti löytyy!

janezky
27.05.2016, 17.57
Hyvä huomio, otin sanan kaiken varmuuden vuoksi pois ettei sekoita varsinaista aihetta. Ja tosiaan, silminnäkijöitä kaipailen, heillä voisi olla vielä lisätietoa tilanteesta. Se että kyselen asian perään vasta nyt olikin jo tuolla aiemmin esillä. Mutta kaikesta oppii jotain, ja jos (toivottavasti ei) vastaavahko tilanne osuu kohdalle, tietää toimia tilanteessa paremmin.

k23435
27.05.2016, 20.59
Janezky, toivottavasti sinulle ei käynyt pahemmin.

Tunnen kyseisen risteyksen niin pyöräilijänä kuin autoilijana valitettavan hyvin, vaikka en olekaan tarinan autoilija. Mielestäni se on todella vaarallinen, niin pyöräilijöille kuin autoilijoille. Syytä tähän tosin on vaikea hahmottaa satulasta: Autolla Kuusisaarenkujalta Kuusisaarentielle tullessa kumpaankaan suuntaan ei ole suojatien takaa mitään näkyvyttä, koska Kuusisaarenkujan molemmin puolin on tiiliaita. Tällöin autoilijalle jää ainoaksi vaihtoehdoksi ajaa mahdollisimman varovasti suojatielle, ja siis keskelle pyöräväylää, odottamaan pääsyä Kuusisaarentielle liikenteen sekaan. Autoani on potkittu, hakattu, räitty, näytetty keskisormea jne, mutta valitettavasti muuta vaihtoehtoa nähdä Kuusisaarentien liikennettä ei ole. Tämä on itselleni pyöräilijänä todellista suolaa haavoihin.

Otin asiasta taannoin yhteyttä myös Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirastoon, ehdottaen että liikennejärjestelyitä muutettaisiin tämän osalta. Vastaus kesti yli 6kk, ja totesi että risteys on a) toteutettu liikennesuunnittelupäällikön hyväksymän liikennesuunnitelman mukaan, ja b) itse käytyään paikalla, ei näe mitään ongelmaa.

Anteeksi jo etukäteen, kun taas olen siellä keskellä suojatietä.

janezky
28.05.2016, 12.12
Helsingissä on monia vaaranpaikkoja liikenteessä. Se mitä tulevasti tiedän niin liikenneympäristöä kehitetään Helsingissä kaiken aikaa kokonaan uudella ajattelutavalla eteenpäin. Se on positiivista. Tietysti yksittäistapauksia muutoksen esteenä voi aina olla, mutta ehkei sukupolvien vaihtuessa nuoremmiksi enää niin paljon kuin ennen.

oppes
28.05.2016, 13.58
Taannoisessa pienessä onnettomuudessa (värttinäluu, kylkiluita, ruhjeita vähän jokapuolella) opin yhden asian. Heti onnettomuuden jälkeen ei kannata sanoa "kaikki Ok". Adrenaliini tekee noissa tilanteissa ihmeitä ja kivut / rikkoontuneet paikat tulevat esille vasta hetken päästä. Oli elämäni pisin 10km matka poljettavaksi kun hajonneen värttinäluun, toisiaan vasten hinkkaavieen kylkiluiden ja nesteellä täyttyvän polven kivut alkoivat tuntua. Eli tuosta oppineena. Jos vastaavaa vielä (toivottavasti ei) sattuu, niin vedän kyllä happea ja kuulostelen oloa vähintään 10min. Samoin noille silminnäkijöille kannattattaa sanoa, että "oota hetki tai jätä tietos".

arctic biker
28.05.2016, 14.26
Otan osaa, marraskuulla kolaroin aivan kunnolla jalankulkijaa väistäessäni tai ainakin yritin.Taju kankaalla ja ambulanssissa vasta oikein heräsin. Sen verta noppana että kun halusin niin pois pääsin. Sairaalareissu ois vienyt Joensuuhun kunnei täällä iltapäivystystä ole. Irtipoikki solisluulla ajelin takasin mökille ynnä kypärä hieman ruvella. Sitte piti nöyrtyä seuraavana päivänä taksin kyytiin kun en pyörällä kyennyt. Minusta tuli entistä arvokkaampi mies, on titaania olkapäässä. Eikä se salli halkohommia kirveen kanssa vieläkään.

Toki minun mielestä "pimeä" jalankulkija kärsi myös, hänet vietiin isompaan lasarettiin. Sitten poliisikuulustelu, syyttäjältä tuli kirje ettei aihetta enempään.

janezky
28.05.2016, 14.50
Näinpä tosiaan, heti onnettomuuden jälkeen pauhaa vielä selviytymishalu takaraivossa, ja jos ei ole ennalta käynyt tilanteita kaiken varmuuden vuoksi läpi, unohtuu moni asia helposti tilanteen syövereihin. Tätä jo mietin matkalla päivystykseen vaikka 15min aiemmin tuntui ettei mitään pahempaa ollut käynyt. Anyway, hyvä että asioita tuodaan julki ja esille, viimeistään sitten onnettomuustilastoihin että tilanne teillä muuttuisi nykyistä nopeammin paremmaksi. Vallilassa Op:n uuden talon edessähän on sellaista liikennerakentamista mikä olisi pitänyt olla ohjenuorana itsestäänselvyytenä jo vuosikymmeniä sitten.

ptaipale
28.05.2016, 15.13
Joo, sama havainto: kauan sitten pyörätielle pomppi pallo, jolloin en tajunnut jarruttaa heti kovaa, vaan vasta sitten kun se lapsi juoksi perässä puskasta eteen. Tangon yli, sitten yleisölle soperrellen että ei tässä mitään, sitten ajelemaan kotiin ja vasta vähän ajan kuluttua alkavat luunmurtumat tosissaan tuntua.

erkkk
30.05.2016, 08.07
Otin asiasta taannoin yhteyttä myös Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirastoon, ehdottaen että liikennejärjestelyitä muutettaisiin tämän osalta. Vastaus kesti yli 6kk, ja totesi että risteys on a) toteutettu liikennesuunnittelupäällikön hyväksymän liikennesuunnitelman mukaan, ja b) itse käytyään paikalla, ei näe mitään ongelmaa.
Pääkaupunkiseutu on täynnä pyöräteiden risteyksiä, joissa tulee ajan kanssa kuolemaan tai loukkaantumaan pyöräteiden käyttäjiä. Olemme vaan pyöräilevien veronmaksajien näkökulmasta täysin epäonnistuneita suunnittelun (tai sen johdon) rekrytoinnissa.