Näytä tavallinen näkymä : Vanhan maastopyörän remontointia
aitoa nahkaa
27.05.2016, 10.25
heippa,
Vanhassa ysäripyörässäni on 3x8 systeemi jossa on IG rattaat. Eturattaat alkavat olla aika loppu ja uudet on tosi kalliita ja saatavuus heikko. Arvelin että ratkaisuna voisi olla kampisetin, keskiölaakerin, ketjun ja takapaikan vaihto moderneihin HG-ratas versioihin. Voisiko joku jelppaa että sopivatko alla olevat uudet osat vanhojen tilalle/kaveriksi? Keskiölaakeri ilmeisesti pitää vaihtaa ja toimivatko vanhat vaihtajani uusien osien kanssa?
Vanhat osat
Kampisetti FC-M569 (UN52 68x110 laakerilla), etuvaihtaja FD-M566, takavaihtaja RD-M739 SGS, takapakka CS-HG70
Uudet osat:
Kampisetti FC-M361 (UN55 68x122 laakerilla), takapakka CS-HG70 ja uudet ketjut
Ainoa mikä tulee mieleen on ketjulinja muuttuminen...?
aitoa nahkaa
29.05.2016, 19.20
Mittasin vanhaa ketjulinjaa ja mielestäni se on 47,5. Tuon M361:n tiedoissa mainitaan että 50mm linjalle, eli ongelmia tulisi?
orc biker
29.05.2016, 20.02
Mittasin vanhaa ketjulinjaa ja mielestäni se on 47,5. Tuon M361:n tiedoissa mainitaan että 50mm linjalle, eli ongelmia tulisi?
Ei tule, kun Shimanon speksi on 47,5-50. Et kai sinä oikeasti meinaa vaihtaa toiseen settiin nelikanttikeskiölle? Eihän se auta modernisoinnissa paljonkaan. Tai no, eipä tuossa juuri vaihtoehtoja ole, ellei halua uusia muutakin. Varmaan ihan fiksua noin.
Aikanaan kun ajoin noilla nelikanttikeskiöillä, otin lyhimmän akselin millä kammet sopivat pyörimään rugossa, noista ketjulinjoista en tiennyt mitään ja mukavasti toimivat. Eikös tuohonkin voisi laittaa lyhemmän akselin kuin 122 mm?
aitoa nahkaa
29.05.2016, 20.28
Jaa-a? Luin vaan tiedoista että chainline 50mm, required BB 122mm: https://www.rosebikes.fi/tuote/shimano-acera-fc-m361-crankset/aid:667940
Eli jos laittaisikin 118mm keskiön niin sillä tulisi sama 47,5 linja kuin vanhassa? Vaan voiko noiden uusien kampien muodossa olla jotain ongelmaa ettei sovikaan kapeammalla laakerilla?
orc biker
29.05.2016, 20.41
Jaa-a? Luin vaan tiedoista että chainline 50mm, required BB 122mm: https://www.rosebikes.fi/tuote/shimano-acera-fc-m361-crankset/aid:667940
Varmaan kannattaa uskoa suositusta. En näe hyötyä tehdä toisinkaan. Mutta ei tuon muuttuvan ketjulinjan pitäisi siis olla ongelma.
"MTB Triple 47.5-50 mm"
"Shimano spec, measured to the middle ring.
47.5 preferred, but for frames with oversized (http://www.sheldonbrown.com/gloss_n-o.html#oversized) seat tubes, the longer dimension may be needed, because the fat tube places the derailer mechanism farther to the right."
http://www.sheldonbrown.com/chainline.html
Jaa-a? Luin vaan tiedoista että chainline 50mm, required BB 122mm: https://www.rosebikes.fi/tuote/shimano-acera-fc-m361-crankset/aid:667940
Eli jos laittaisikin 118mm keskiön niin sillä tulisi sama 47,5 linja kuin vanhassa? Vaan voiko noiden uusien kampien muodossa olla jotain ongelmaa ettei sovikaan kapeammalla laakerilla?
Shimano ilmoittaa nuo, varman päälle, hyvin varovasti, ja siten että toimivat kaikenlaisissa rungoissa. Takahaarukan alaputket ovat ne, joihin kammet saattavat törmätä, kammet eivät sovi pyörimään. Hullu veikkaus, tuo vanha 110 mm akselikin riittää. Jos keskiö ei ole väljäksi kulunut, ei lonksu kummemmin akselin päistä tunnustelemalla, voi kokeilla noita uusia kampia entiseen keskiöön. Minusta jokainen milli mitä pystyy polkimien välistä poistaman on hyvä juttu.
aitoa nahkaa
30.05.2016, 21.22
Kiitos vinkeistä. Tilasin aluksi vain tuon kammen, ajattelen että voin sovitella sitä ensin vanhaan keskiöön ja päätellä siitä sopivan uuden keskiön mitan. 122mm on varmaankin kyllä ihan sopiva kuten yllä jo vinkattiinkin, mutta koitan sivistää tässä samalla itseäni :).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.