PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fatbike vai 29", kertokaa?

Maastoon7
27.05.2016, 05.09
Kuumeisesti mietin, kumpi olis fiksumpi valinta, fattari vai 29". Kunnon maastopoluille suorastaan hinkuan, mutta myös siirtymäpätkillä osin asfaltti/ hiekkatiet.
Myös talvella tykkään maastossa ajella, latupohjilla jne.
Pyörän oltava "oikea maastopyörä", eli ei lelu, vaan sellanen, et se toimii aina ja hyvä ajaa.

Hinta/laatu oltava kohdillaan, eli kohtuuhintainen, n 1300-1800 e.

Eli, kumpi kampi: fat / 29"?
Mikä merkki nyt hinta-llaadultaan parasta a-ryhmää?

nure
27.05.2016, 06.44
27.5+ taitaa olla tätä päivää 3.0" renkailla...Mutta jos noista kahdesta hankkisin toisen niin ilman muuta 29", itse en ainakaan ole läskiin saanut mitään kummia kiksejä, en ainakaan ainoaksi pyöräksi.

Hiekkahentunen
27.05.2016, 07.32
Itellä jäi 29" talliin kun hommasin fätin. Nyt olen myynyt molemmat, ja kuumeisesti yritän löytää uuden fätin, enkä edes ole katsonut muita pyöriä!

Hiekkahentunen
27.05.2016, 07.35
^Ja lisään vielä että siis fätti tulee ainoaksi pyöräksi, KOM.n metsästykseen maastoetapeille sekä työmatkaajoon. Ilmanpaineilla saa pyörän molempiin käyttötarkoituksiin käyväksi.

JackOja
27.05.2016, 08.51
...kumpi...

Käy kokeilemassa kumpaakin, olisko mahdollista? Otat sitten sen kumpi miellyttää enempi.

JYLY
27.05.2016, 09.41
Myy vaikka munuainen, mutta hommaa Canyon Dude vähän yli parilla tonnilla. Siinä on kaikki mitä tarvitset. Itselläni on myös 29 täpäri joka on jäänyt talliin seisomaan Duden ostamisen jälkeen.

hcf
27.05.2016, 09.55
Kyllä läski menee mettässä paremmin.
Ainaki itse olen läskillä päässy sieltä missä 26:lla jäykkäperällä ei onnistunu/uskaltanu. Kivikkoset nousut/laskut menee huomattavasti paremmin ku renkaat menee tasasesti ja pitoa löytyy.
Talvella läski on paljon toimivampi/hauskempi
Melkeen vertaisin vaan täysjoustoa läskiin ja sillon ajotyyli ratkasee.

GTJamppa
27.05.2016, 10.15
Ääh. Pakko kysyä: Eli 29 2.3" renkaan ja 3.8-5" renkaan välillä on ilmeisesti havaittavaa eroa pidon ja epätasaisuuksien tasoittamisessa. Ilmeisesti myös negatiivisessa mielessä kiekko on painavampi, ja näin ollen hitaampi kiihtymään.

Entäs 29 2.3", 27.5+ 3" ja fättiksen välillä?

Onko "järkevämpää" ostaa etujousitettu 27.5+ vai täysjäykkä fat maastopyöräksi jos unohdetaan seuraavat seikat kokonaan:
- kilpailukäyttö: xc, enduro
- talviajo lumihangessa
- hiekalla ajo
- retkiajo 50kg kuormalla

+ käyttö on juurakkoiset ja kivikkoiset suomalaiset polut.

Objektiivista totuutta ei tietysti rengaskoosta voi esittää, mutta onko kenelläkään kokemuksia?

J.Kottenberg
27.05.2016, 10.50
Kaikilla pääsee ihan hyvin kun ei aleta puhua talvisesta maastoajosta. En tällä väitä että vain läskillä pääsee talvella maastossa ajamaan, mutta sillä se on ylivoimaisesti kaikkein helpointa.
Mitä kapeampaan renkaaseen mennään, sitä kovempaa pohjaa tarvitaan. Tämä johtaa siihen että esimerkiksi reilumman lumisateen jälkeen joutuu pidmpään odottamaan että koiranulkoiluttajat yms tamppaa polkuja. Samoin lämpötilan noustessa plussan puolelle, alkaa pohjat upottaa kapeampaa nopeammin.

Eli pitää miettiä ajojen painopistettä, jos yhdellä kulkineella haluaa toimeen tulla. Jos talvinen maasto on vain sivuosassa ja riittää kun silloin tällöin voi ajaa niin sitten voi hyvin katsella plussapyöriä ja kaksysiä.

Affen
27.05.2016, 15.12
Itse mietin ja selailin pitkään nettiä hyvin samanlaisilla kriteereillä. Kävin aika montaa pyörää koeajamassa ja kyllä se Orbean Loki sulatti sydämmen. Näin aloittelijana tuntui vain että uskaltaa mennä sillä paikkoihin minne ei muuten tulisi mentyä ja onhan se hauska ajaa :) Ei muutakuin koeajolle jollei matka ole turhan pitkä: ​http://www.ridemore.fi/orbea-loki-27+-h10

Poy
27.05.2016, 16.07
Nyt kannattaa myös miettiä mistä saa sen nautinnon. Nopeasta ajosta vai siitä että saa maastossa myllertää kivikossa, juurakossa, mudassa,... Itselleni enimmäkseen tuo tekninen maasto, vaikka on neulaspoluillakin kiva mennä, niin siksi tulee läskillä eniten ajettua. Isot kummit tarjoaa itsessään hyvän jouston, eikä tarvita etu- tai takajoustoa, niin on vähemmän ylläpito huolia.
Lisäksi Suomessa metsäautotiet/mökkitiet tahtoo olla isoa sepeliä/kiveä, jolloin silloinkin läski on parempi.
Jos 29":llä tarkoitat jäykkäperäistä (ei täpäriä), niin silloin etsisin pyörää jossa on loiva ohjauskulma ja >100m jousto.

Hes-su
27.05.2016, 19.18
Ite pähkäilin samaa alkuvuodesta ja päädyin läskipyörään. En ole kyllä katunut. Läski tuntui omasta mielestä monipuolisemmalta vaihtoehdolta, vaikka jäykkäperä 29" olis varmaan jossain paikoin nopeampi.

Maastoon7
27.05.2016, 19.58
Tämä kannanotto on tärkeä minulle, kun ennakkoluuloinen oon fattareiden suhteen vielä.
Minkä merkkistä, millasta fatbikea etsit, mietit nyt?

Maastoon7
27.05.2016, 20.00
Ok!
Mistäkähän sais C. Duen tinkastua edullisemmin?

Kyrdis
27.05.2016, 20.15
Ihan villi veikkaus jos uutena meinasit saada niin canyon.com

Hes-su
27.05.2016, 20.20
Jos meinaat Canyon Dudea, niin Canyonia saa vain heidän sivuiltaan canyon.com

J.Kottenberg
27.05.2016, 21.35
Canyonin outletissa on viime viikkojen aikana ollut useampiakin Dudeja satasia listahintaa halvemmalla. Jossain joku pintanaarmu tai vanhaa mallia, mutta ihan uusia käytännössä.

Hyvä urheiluläski Dude mielestäni on. Se tietysti pitää huomioida että mitään tavaratelineitä siihen ei paljon saa. Eli retkiläskit on erikseen.

kauris
27.05.2016, 21.43
Tämä ei ole kovin edullinen vaihtoehto mutta miten olis Santa Cruz Hightower. Suunniteltu 27,5+ ja 29 pyöräksi. Ensimmäisellä setupilla pääsee vähän läskin suuntaan ja jälkimmäisellä saanee erinomaisen 29 täpärin.
http://www.santacruzbicycles.com/en/us/hightower
Punaisena on tuolla sivuilla 29 renkailla ja musta-minttu on 27,5 setupilla.

Salomo
27.05.2016, 21.43
Ei tuohon kysymykseen oikein kukaan voi "oikeaa" vastausta antaa. Mun mielestä kyse on niin ikään siitä mihin ajo painottuu. Läski on mun mielestä kiva ainoastaan talvella silloin kun polut on pehmeitä ja muulloin ajan mieluummin jollain muulla, joten läskiä ei enää tallissa ole. Moni toki tykkää läskillä kesälläkin ajaa joten makuasioitahan nämä. Itse ottaisin jonkun Orbea Loki -tyyppisen loivakulmaisen jäykkäperän jota voi ajaa 27.5+ kiekoilla tai 29:nä. Jos siis yhdellä fillarilla pitää kaikki ajot hoitaa (en itse noudata ko. taktiikkaa). Tämä siis sen pohjalta että omat ajot on ympärivuotista monipuolista maastoajoa xc tyyppisestä kihnutuksesta shuttle-/hissipyöräilyyn ja kalustoon kuuluu tai on kuulunut tuumakoot 26", 27.5", 29", 27.5+, 29+ ja 26x4.0".

Odottakaa
27.05.2016, 22.08
Salomon kanssa samoilla linjoilla, että et voi saada vastausta täältä. Tai saat vastauksia mutta kaikki vaihtoehdot.

Läskillä voi ajaa kesät talvet ja kaikki maastot. Se ei vaan ole sitten aina ehkä sitä herkuinta herkkua. 29:llä voi ajaa kesät talvet, talvella se vaan ei ole sitten aina herkkua.

Mulla on täysjousto 29 sekä läski. Talvella mielummin ajan läskillä ja kesällä sitten sohva alle :)

Kiituri
27.05.2016, 22.52
Mulla on 26 täysjousto plussa kumeilla eli 26+ ja täysjäykkä läski isoilla kumeilla. Juuri metsästä läskillä tulleena sanoisin näin:
1. Mikä tahansa kunhan on täysjousto. Helvatan humputijumputiajoa läskillä. Tunti kivikkopolkuja ja sitten onkin kädet ja selkä sohjona.
2. Läskien renkaat pitää yhtä huonosti märällä kivellä kuin plussa tai vielä kapeammat renkaat. Jatkuva krooh-lipsahtelu tekee ajamisesta vielä ikävämpää kuin vastaava jousituksen kanssa. Jousitus auttaa pidon ylläpitämisessä.
3. Runko on oltava matala ja akseliväli pitkä ynnä keulakulma loiva
4. Läskin renkaat vetää tunnin aikana kymmenkutnakertaa vanteille (edessä) koska ilman jousitusta paineet on pidettäväkin matalina ja se johtaa väistämättä läpilyönteihin. Kapea kivi mene samoilla paineilla vanteille kaiken kokoisilla. Jos taas paineet on lähellä plussakoon kumien painetta... mikäs hyöty niistä leveämmistä nyt olikaan?
5. Omassa täysjäykässä läskissä tuntuu olevan matala keskiö ja kammet/poliimet hakkaa tämän tästä kiviin. Ei pysty polkemaan ollenkaan jos on yli 20 asteen viisto pinta. Myös isompi eturatas hakkaa tämän tästä kiviin. Löytyy toki läskejä missä on tarpeeksi korkea keskiö

Oma plääni on pitää tuo halpa läski talvipyöränä (siihen se on yliveto) ja ostaa 26 notkun tilalle 27.5+, täysjoustolla tietysti, ehkä Bad Habit.

Kuten jo edellä on valistettu, kaikissa on puolensa. Ehkä parempi on miettiä minkälaisesta maastosta saa fiilikset ja millä ajovauhdilla ynnä millä ajoasennolla. Sen jälkeen onkin helpompi edetä.
Sellainen asia kannattaa muistaa että fillaritrialeissa on noin suurin piirtein plussakoon kumekset ja niillä pääsee mistä tahansa paitsi upottavasta paikasta.

yannara
27.05.2016, 23.35
Melkeen vertaisin vaan täysjoustoa läskiin ja sillon ajotyyli ratkasee.
Nii... pakko oli kans ihmetellä, että miks pitää verrata 29" ja fättäriä keskenään?

Salomo
28.05.2016, 00.02
Nii... pakko oli kans ihmetellä, että miks pitää verrata 29" ja fättäriä keskenään?
Jos budjetti on max. 1800,- niin en katsoisi täysjoustoja. Jäykkäperäksi yleisajoon 29er on oiva rengaskoko. Toki on jees 27.5 jäykkäperiäkin mutta 26" kokoa kovin moni tuskin nykyään harkitsee. Ei toi mun mielestä huono vertailupari ole tossa budjetissa tuohon käyttöön.

Maastoon7
28.05.2016, 01.15
Trek Farley 5 :
Mitäs mieltä olette tästä fattarista? Etujousto puuttuu, mutta kaikkea ei voi saada kun budjetti rajallinen. Suht hyvän tarjouksen sain tästä. Kovalla alustalla varmaankin ranteet kovilla; voi voi! 😀

Bull88
28.05.2016, 02.53
Trek Farley 5 :
Mitäs mieltä olette tästä fattarista? Etujousto puuttuu, mutta kaikkea ei voi saada kun budjetti rajallinen. Suht hyvän tarjouksen sain tästä. Kovalla alustalla varmaankin ranteet kovilla; voi voi! 

Budjetti ratkaisuna itsekkin tämän ostin vuoden vaihteessa. Jarrut vaihtui slx:iin, vaihteisto vaihtui 1x11. Muuten erittäin mieluinen kulkine ollut kesät talvet. Optio leveelle (ja 27.5") renkaalle ja paikat tarakalle ym. Minulle erittäin sopiva ja mieluinen ratkaisu. Blutoa en ole osannut missään vaiheessa kaivatakkaan(teräs ranteet?). Käy kokelemassa miltä se sinun allasi tuntuu mikäli mahdollista.

Maastoon7
28.05.2016, 04.50
Antti, miksi vaihdoit vaihteiston ja jarrut?

Bull88
28.05.2016, 06.00
Jarrut vaihtuivat kova äänisyyden ja tunnottomuudon vuoksi vaihteiston vaihtumista vaikea järkisyillä perustella. Vakiolla pärjää erittäin hyvin.

Iglumies
28.05.2016, 10.54
Älä osta läskiä, ennenkuin olet koeajanut kunnolla semmosta.
Mulle on kaveripiiri koittanut tyrkyttää vuosikausia, muttakun ei vaan tunnu omaan käyttöön sopivalta, niin ei.
Täysjäykällä 29llä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54123-t%E4ysj%E4ykk%E4-29-1x10&p=2444976#post2444976) (ja oikeastaan kaikilla muillakin maastopyörillä) pääsee samoista paikoista kuin läskilläkin.
Etujousitetulla 29llä vähän helpommin.

Arskav
28.05.2016, 11.48
Itselläni on ollut 26 jäykkäperä sit läski. Meni maku läskiin niin myin sen ja ostin 29 jäykkäperän. Aika monelle kaverille käynyt samanlailla. Kyllästynyt läskiin suhteellisen nopeasti ja paluu tapahtunut kapea renkaiseen. Painotan sen verran että itse en harrasta talvipyöräilyä,silloin painotus voisi olla erillainen. Hiihto vie talvella harrastus aikani.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Läskimasa
28.05.2016, 11.54
^^ Pääsee ja pääsee, paitsi talvella ja silloin kun on soisempaa maastoa. Mut aivan eri fiilis, kiitos pehmeän ison renkaan, voi työntää läpi melkein mistä vain, ei haittaa mitä ja mitenpäin on alla. Mukavampi ja rennompi, paljon. Keskimäärin himpun hitaampi ja painavampi pyörä, mut ei välttämättä.

Mut jos täysjäykkä 29" sopii sulle niin aja ihmeessä sillä. Onhan sitä kaikille malleille kannattajansa, ja hyvä niin.

J.Kottenberg
28.05.2016, 12.39
Älä osta läskiä, ennenkuin olet koeajanut kunnolla semmosta.
Mulle on kaveripiiri koittanut tyrkyttää vuosikausia, muttakun ei vaan tunnu omaan käyttöön sopivalta, niin ei.
Täysjäykällä 29llä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54123-t%E4ysj%E4ykk%E4-29-1x10&p=2444976#post2444976) (ja oikeastaan kaikilla muillakin maastopyörillä) pääsee samoista paikoista kuin läskilläkin.
Etujousitetulla 29llä vähän helpommin.

Tämän tapauksen ja kysymyksen kohdalla toi kunnollinen koeajo on varmasti kannattava. Aina parempi jos vielä osuisi sellainen tilanne jossa ajoasennon saisi suurinpiirtein kohdalleen.

Koeajohan ei aina ole kovinkaan tarpeellinen juttu, mutta koska läskipyörän ajotuntuma ja fiilis poikkeaa aika paljon monesta muusta ja tämä johtaa siihen että joku tykkää siitä ja joku ei sitten vähääkään, kannattaa oma tuntuma kokeilla.
(luulen, en tiedä, että läskeilyssä on keskimäärin enemmän tunnetta mukana kuin muissa pyöräilyissä)

Maastoon7
28.05.2016, 13.04
Osa on varmaan fiilistelyä ja mielikuvafillarointia, kun läskipyörästä puhutaan sekä trendiä. Vaan talvimaastoajoon oletan ihan jees-juttuna nämä fattarit. Itse tykkään talvella ajaa polkuja pitkin ja siitä tämä harkinta f-fillarin hankinta lähti.

J.Kottenberg
28.05.2016, 13.21
No jos vakava tarkoitus on talvella maastossa yrittää ajaa kelejä ja päiviä suuremmin valitsematta niin kyllä läski silloin on vahva, ellei jopa vahvin, vaihtoehto.

Rusty
28.05.2016, 13.36
Hankit hyvän (etujousitetun) läskin ja toiset kapeammat 29" vanteet ja siten sinulla on molemmat vaihtoehdot?

stumpe
28.05.2016, 13.40
Ainakin täällä Turussa talvisin polut sen verta hyvin tamppautuu ulkoilijoiden toimesta että 29 täysjäykällä pärjää hienosti kun litkuttaa ice spiker proot alle. Läskiin maksoi nastat +400e?

nure
28.05.2016, 17.13
^Toimii tosiaan aivan mainiosti, ei tähänkään mennessä ole läskiä tarvittu että talvellakin voi ajaa.

Marsusram
28.05.2016, 19.16
Pyörän valinta on hankalaa jos pitäisi olla paras mahdollinen joka päivä alla. Yhden pyörän kanssa on tehtävä jonkinlainen kompromissi. Kuskista on kuitenkin kiinni ajaako vai ei.
Millä tahansa pyörällä ja renkailla "pärjäilee", valinta riippuu kriteereistä vauhdin, riskien ja helppouden suhteen. Pitääkö olla pyörä, joka liikkuu helposti 99,9% kelioloista, vai riittääkö 95% ja loput voi skipata tai raahata fillaria.
-viime talvet ovat olleet vähälumisia, mutta yksi talvi sai käydä läskillä avaamassa polkuja, muilla pääsi vasta muutaman päivän jälkeen maastoon humpsahtelemaan uralta hankeen
-jäisissä oloissa 29er + ISP on ratkaisu, jolla pääsee nauttimaan ajamisesta
Valintaan vaikuttaa haluaako kuski kehittyä vai pitääkö pyörän siloittaa maasto.

brilleaux
28.05.2016, 23.14
Kyllä nämä on itse kokeiltava. Ajamalla. Vuosia. Oma juttu saattaa löytyä. Tai sitten ei.
Jos ei löydy, sulla on 5 pyörää. Tai enemmän.
Tähän ei ikävä kyllä taida olla oikotietä.

Jos käy hyvä flaksi kuten mulla se oma juttu vihdoin löytyy.
Mulla on nyt ollu 2 vuotta yksi pyörätyyppi jolla ajetaan kaikki ajot.
Rakastan ajaa tällä pyörällä, muut vaan ei anna samaa fiilistä. Millään pinnalla.

Tais olla rakkautta ensipolkaisulla. ;)
Omalla kohdalla olen helvetin tyytyväinen että päätin kokeilla läskiä.
Siitä päivästä lukien oma pitkähkö pyöräilyharrastus on saanut aivan uusia ulottuvuuksia. :)

Ja eihän sillä ole mitään väliä millä ajat, tai kuinka monta fillaria sulla on. Pääasia on nauttia ajamisesta.
Vaikka jokapäivä eri pyörällä. ;)

TemMeke
28.05.2016, 23.26
Myös talvella tykkään maastossa ajella

Tolla perusteella pläski.

Ellet sitten tarkota talvimaastolla ainoastaan kovaks tampattua alustaa, niillä kyllä pääsee molemmilla. Muuten kehottaisin koittamaan molempia, mut tähän aikaan vuodesta on hankala löytää talvimaastoja. :)

kauris
29.05.2016, 10.48
Hieno homma! Hieman vain hymyilytti tuo "sain kaverilta lähes ilmaseksi töhrimiseen takia uudelleen maalatun". Asia on toki varmaan ihan kunnossa mutta ulkopuoliselle kuulostaa helposti alunperin varastetulta pyörältä. :)

Maastoon7
29.05.2016, 12.00
Oli tarjolla yksi "epäilyttävän historian omaava" 29", joka teknisesti näyttää toimivalta: erään perheen murkku sai vapaat kädet toteuttaa taiteellisuuttaan pyöränsä suhteen, lopulta ko fillari jäi pieneksi hänelle. Sitä kokeilin ja totesin toimivaksi.

Fatbike kaveriksi, tarjoushintainen ja Hura!

Minulla olisi näinollen molemmat: 29" ja fättäri.
-pitää vain kaupat vielä tehdä noista.

(poistin ed, viesti)

J.Kottenberg
29.05.2016, 12.30
No kyllähän noilla fillareilla pitäisi hyvin pärjätä oikeastaan ihan missä vaan.

Tietty henk.kohtaista speksaamista voi olla hyvä tehdä esimerkiksi renkaiden, satulan, ohjaustangon & stemmin osalta. Ne voi parantaa käytettävyyttä paljonki, eikä ole isoja juttuja.

pee
29.05.2016, 13.23
Oli tarjolla yksi "epäilyttävän historian omaava" 29", joka teknisesti näyttää toimivalta: erään perheen murkku sai vapaat kädet toteuttaa taiteellisuuttaan pyöränsä suhteen, lopulta ko fillari jäi pieneksi hänelle. Sitä kokeilin ja totesin toimivaksi.

Fatbike kaveriksi, tarjoushintainen ja Hura!

Minulla olisi näinollen molemmat: 29" ja fättäri.
-pitää vain kaupat vielä tehdä noista.

(poistin ed, viesti)

Siis olet ostamassa mahdollisesti varastettua pyörää? Ja tämä ei sinua haittaa?

Maastoon7
29.05.2016, 15.02
En. Vaain ihan on kuitit olemassa.
Tuttu porukka se. Poika nyt 190 cm pitkä, ei enää ihan m-koon pyörä mene hänelle.

Toisaalta ihmettelen, miten ihmisilla varaa ostaa kasvuiässä oleville muksuille n. reilun tonnin fillareita, vaikka on selvää että pieneksi jää parissa vuodessa jo.

Kemizti
29.05.2016, 15.28
Toisaalta ihmettelen, miten ihmisilla varaa ostaa kasvuiässä oleville muksuille n. reilun tonnin fillareita, vaikka on selvää että pieneksi jää parissa vuodessa jo.
Sitä kutsutaan harrastamiseksi?

J.Kottenberg
29.05.2016, 15.28
Toiset vaan on paremmin toimeentulevia.

Ja toisaalta, hankitaanhan sitä kalliita autojakin kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla vaikka samat ajot ajaisi paljon halvemmalla kulkineella. Saman porukan fillarit voi sitten olla vaikka mitä romuja.

Maastoon7
29.05.2016, 16.25
Näinhän se on, näkkärit!
Itse mieluitsen yleensä uuden, edullisemman auto hankin hintakilpailuttamalla kuin ajan vanhalla paljonkuluttavalla tai jatkuvasti korjaustarpeessa olevalla koslalla.

Kyse on arvoista ja valinnoista. Ei välttämättä edes varallisuudesta.

Maastoon7
30.05.2016, 01.35
Kysymys:
Mikä saa teidät maastopyörällä luontoon, poluille ajelemaa. Mitä maastöpyöräily kaikkinensa antaa teille?

brilleaux
30.05.2016, 08.57
Näinhän se on, näkkärit!
Itse mieluitsen yleensä uuden, edullisemman auto hankin hintakilpailuttamalla kuin ajan vanhalla paljonkuluttavalla tai jatkuvasti korjaustarpeessa olevalla koslalla.
Kyse on arvoista ja valinnoista. Ei välttämättä edes varallisuudesta.

OT:
Kyllä se varallisuus vaan suurta osaa näyttelee. Ainakin meillä varattomilla. :)
Arvot ja valinnat myös; mun pyörä maksoi enemmän kuin auto.

Korjaustarpeilta säästyy kun valitsee sopivan auton pienellä konheella, ei se paljoa kuluta/saastuta.
Uuteen/uudehkoon autoon kun ei sillä varattomalla ole varaa. Vaikka olis mitkä arvot ja valinnat. :)

Edit: ja en kyllä autoon investoisi, vaikka pelimerkkejä olisikin. Autottomuus olisi siunaus.

janne kuivakangas
30.05.2016, 11.11
Justiinsa näin ^^ 😊 ✌

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

Maastoon7
30.05.2016, 14.45
Auto/varallisuus/kunnollinen maastopyörä:
Itse käytin romutusseteliä ed syksynä, kun oikeasti jo romutuskelpoisen auton kuntoonsaatto olisi tullut jo turhan kalliiksi.
-mielestäni tein hyvän ratkaisun ja säästin, kun myös pienet tulot. Välirahaa laitoin 400,- e ja maksan 7 v/ 167,- e kuussa.
Kysymyshän on aina valinnoista.

Itse oon ajelkut joko ihan loppusuoralla olevilla autoilla tai uusilla. Tämä ajokki taitaakin kestää minulla sitten pidempään, kun tulot pienet nykyisin. Toisaalta nyt on aikaa harrastaa :-D, esim maastopyöräilyä, yms muita luontojuttuja.

Huggu
30.05.2016, 15.17
Kysymys:
Mikä saa teidät maastopyörällä luontoon, poluille ajelemaa. Mitä maastöpyöräily kaikkinensa antaa teille?

Tämä menee jo rajusti ohi alkuperäisen aiheen, mutta kerron oman näkemykseni. Itse heräsin tähän harrastukseen vasta keski-ikäisenä. Minulla on 29 täysjousto ja fättis. Tajusin tässä hiljattain sen miksi nautin, niin kovasti metsissä pyöräilystä ja se on yksinkertaisesti se vapaus ja kiireettömyys. Aamuruuhkassa ajaessa työnantaja / pankijohtaja kertoo, koska sinun tulee ajaa töihin. Autotiet määrittelee reittisi ja peltipoliisit nopeutesi. Koen, että olen tuolloin todella kontrolloitu kaiken suhteen. Metsässä voin ajaa ihan mihin vain, ihan millä nopeudella haluan tai olla ajamatta. Hyvän maastolenkin jälkeen on vain tosi euforinen olo. Oma sloganini on se, että liikunta on parasta terapiaa ja luonto on paras terapeutti.

Maastoon7
30.05.2016, 16.07
Huggu alkaa päästä/ on päässyt jutun ytimeen, eli on oltava riittävän vahvat argumentit ja perusteet "arvokkaan" maastopyörän hankintaan.
Itse komppaan täysin tätä näkökulmaa/ motiivia/ kontekstia kalliin (taviksen näkökulmasta) tai kahden maasturin hankinnalle.

Kyse siis elämäntavasta, elämänkatsomuksesta, suorastaan filosofiasta.

Pyöräilyn etujen esilletuominen ihan klopaalisti perusteltua niin ympäristö kuin hyvinvoinnin kannalta, kaikilla tasoilla ja "mittarella", (mikro, makro ja mega mittasuhteessa).

Juha Jokila
30.05.2016, 18.26
^Siinä sulle globaalia filosofiaa. Mietippäs jos pyöräilyn takia vähentynyt polttoaineenkulutus ajaa öljyriippuvaisen valtion kriisiin ja siitä aiheutuu sota. Kumpi menee ekotaseessa edelle?

Maastoon7
30.05.2016, 20.41
^Siinä sulle globaalia filosofiaa. Mietippäs jos pyöräilyn takia vähentynyt polttoaineenkulutus ajaa öljyriippuvaisen valtion kriisiin ja siitä aiheutuu sota. Kumpi menee ekotaseessa edelle?

Jaahas!
Siinäppä vasta pulma. Patti tilanne!

Kiituri
30.05.2016, 22.28
Eipä maastopyöräily ainakaan vähennä päästöjä mutta hällä väliä, se kuitenkin parantaa fyysistä ja henkistä kuntoa joten se on eduksi kansantaloudelle.
Maastopyöräilyn kuntovaikutus on jopa laajempi kuin maantiepyöräilyn. Maastopyöräilyssä sykeskaala on laajempi ja vaihtelee jatkuvasti. Maastopyöräillessä liikutaan paljon enemmän eri asennoissa ja tämän tästä seisovilla. Lisäksi teknisempi maasto on aika vääntämäistä käsille ja yläkropalle mikä tekee meille konttorirotille hyvää.
Kun pääsee säännöllisesti metsään vänkäämään kivien kanssa, ei ole minkäänlaisia niska/hartia vaivoja.

Maastopyöräily on kokonaisvaltainen laji(sto).

Harmi että sitä ei opeta. Varsinkin ajotekniikkaa pitäisi opettaa.
Tässä idea jollekin kerholle, tehdä yhteistyötä paikallisten fillariliikkeiden kanssa, järjestämällä maastoajokursseja. Liikkeet saisi enemmän tyytyväisiä asiakkaita ja kerhot ehkä liikkeiltä jotain avustusta.
Väitän että moni kova kärkipään maastokuskikin ajaisi paljon kovempaa jos maaston lukutaito ja tekninen maastoajo olisi paremmin hanskassa.
Pahoittelen että lipsahti vielä enemmän kuin edellä :rolleyes:

marmar
30.05.2016, 23.08
Kysymys:
Mahdollisuuden irtautua arjesta, hoitaa terveyttä, lasten kanssa yhteistä tekemistä jne.

Mikä sen mukavampaa, kuin ajella aamulla metsäpolkua, rauhallisesti lintujen laulaessa, kun nousevan auringon säteet kimaltelevat kasteen kostuttamissa lehdissä ja polkua ympäröi valkovuokkomeri.

Kyllä täällä varsinaissuomessa on paljon kelejä, joissa läski on optimaalisin. Riippu tietysti missä ajaa. Nyt alkaa polut kuivamaan ja kapearenkaisellakin pärjää mainiosti.

Makuasia kummalla haluaa ajella. Jos ajelee paljon, niin rengaskulut on 29" halvemmat...

Mulla on molemmat, niin voi valita kummalla ajaa. Vuositasolla 50/50 taitaa jakautua ajot. Jos pitäisi yksi valita, niin luultavasti se olisi läski, ehkä...

Maastoon7
30.05.2016, 23.17
Eipä maastopyöräily ainakaan vähennä päästöjä mutta hällä väliä, se kuitenkin parantaa fyysistä ja henkistä kuntoa joten se on eduksi kansantaloudelle.
Maastopyöräilyn kuntovaikutus on jopa laajempi kuin maantiepyöräilyn. Maastopyöräilyssä sykeskaala on laajempi ja vaihtelee jatkuvasti. Maastopyöräillessä liikutaan paljon enemmän eri asennoissa ja tämän tästä seisovilla. Lisäksi teknisempi maasto on aika vääntämäistä käsille ja yläkropalle mikä tekee meille konttorirotille hyvää.
Kun pääsee säännöllisesti metsään vänkäämään kivien kanssa, ei ole minkäänlaisia niska/hartia vaivoja.

Maastopyöräily on kokonaisvaltainen laji(sto).

Harmi että sitä ei opeta. Varsinkin ajotekniikkaa pitäisi opettaa.
Tässä idea jollekin kerholle, tehdä yhteistyötä paikallisten fillariliikkeiden kanssa, järjestämällä maastoajokursseja. Liikkeet saisi enemmän tyytyväisiä asiakkaita ja kerhot ehkä liikkeiltä jotain avustusta.
Väitän että moni kova kärkipään maastokuskikin ajaisi paljon kovempaa jos maaston lukutaito ja tekninen maastoajo olisi paremmin hanskassa.
Pahoittelen että lipsahti vielä enemmän kuin edellä :rolleyes:

Erittäin hyvä "lipsahdus" tämä kannanotto ja näkökulma maastopyöräilyn puolesta. Faktoja ja arkumentteja useita.

Itsekkin tässä ihan innostuu enemmän ja enemmän, maastopyöräilystä; läikkyy kohta yli! :-D

Minulle on tärkeää päästä luontoon, metsään ja kun olen laiska kävelijä sekä kroppa sellainen, et juoksut on juostu, on (tuleva fätaaminen/) maastopyöräily kovasana ja in.

Tykkään istuskella nuotiolla, nauttia luonnosta: maastofillarilla sinne pääsee vaivattomasti, kesät-talvet. Tietty mukavempaa, jos saa kaverin mukaan lenkeille. Ja itse varsinainen tekninen ajo, kovempaakin tosi hauskaa: sen verran oon jo päässyt lajiin kiinni.

Huggu
31.05.2016, 00.19
Mahtava ketju! Täällä ollaan asian ytimessä.

Maastoon7
31.05.2016, 00.37
Mahtava ketju! Täällä ollaan asian ytimessä.

Jep jep! 😀

Noin 15 v sitten jo mietin näitä pyöräilyn eri ulottuvuuksia. Eksyin sen jälkeen moottoripyöräilyn ynnä muuhun maailmaan. Karavaani-jututkin tuli koluttua läpi.

Nyt on elämä siinä mallissa, että nää fillarijutut saa nousta päällimmäiseksi.

Elikkäs, fatbiken osto on väistämättä edessä. 29" kaveriksi, niin saan naiskaverinkin mukaan joskus tai itse vaihtelunvuoksi sillä ajan.

Kyllä tämä tästä lohkeaa! :-)

Olis kylläkin mukava alan harrastajien kanssa porukallakin ajella.

Huggu
31.05.2016, 23.36
Jep jep! 

Noin 15 v sitten jo mietin näitä pyöräilyn eri ulottuvuuksia. Eksyin sen jälkeen moottoripyöräilyn ynnä muuhun maailmaan. Karavaani-jututkin tuli koluttua läpi.

Nyt on elämä siinä mallissa, että nää fillarijutut saa nousta päällimmäiseksi.

Elikkäs, fatbiken osto on väistämättä edessä. 29" kaveriksi, niin saan naiskaverinkin mukaan joskus tai itse vaihtelunvuoksi sillä ajan.

Kyllä tämä tästä lohkeaa! :-)

Olis kylläkin mukava alan harrastajien kanssa porukallakin ajella.

Kyllä ja viiden pisteen vihje. Kun lopulta omistat kaksi eri maastopyörää voit pyytää muitakin metsään kuin naiskaverin. Pyysin viime joulukuussa yhtä maantiepyöräilevää naapuriani kokeilemaan maastopyöräilyä. Eli tarjosin mahdollisuutta ajella molemmilla pyörilläni. Vaihtelimme pyöriä lenkin aikana. Kahdesti olimme ajelemassa minun pyörillä ja sen jälkeen naapurini osti oman fättiksen. Niin se vannoutunut mamil innostui myös maastopyöräilystä.

Alkuperäiseen aiheeseen vastaan, että molemmat. 29:llä vetää vaikka työmatkat ja fättis sopii ympärivuotiseen ajoon ihan missä vain.

janne kuivakangas
01.06.2016, 00.41
Hieno homma 👍 ☺ 🌞

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

Läskimasa
01.06.2016, 00.57
Eikai nää toisiaan poissulje? Itellä on auto(t), moottoripyörä, asuntovaunu ja läskipyörä. Kaikki käytössä, tosin enemmän oon pyörällä kun tolla mopolla ajanu.

Maastoon7
01.06.2016, 01.07
Eikai nää toisiaan poissulje? Itellä on auto(t), moottoripyörä, asuntovaunu ja läskipyörä. Kaikki käytössä, tosin enemmän oon pyörällä kun tolla mopolla ajanu.

Vuosia sitten, kun itselläkin olijos jonkinlaista härpäkettä; as.auto, kajakkeja pari kpl, hyvä mönkkäri, moottoripyörä tai kaksi, ja maantieharjottelu fillari tai maastopyörä.

Käteen jäi se, etten ehtinyt oikein mihinkään kunnolla keskittymään. Kesälomat meni luonnollisesti as.autoillessa perheen kanssa.

Elämänmuutosten myötä jäi mp, as.auto, mönkkäri pois. Nyt aikaa "nauttia" oleellisesta eli voin mennä luontoon ja maastoon lähestulkoon milloin vain haluan. On myös aikaa ystäville ja kavereille.

Rahaa on nyt vähemmän käytössä, mutta aikaa on nyt enemmän mm ystäville, harrastuksille, itse elämälle. :-)

Huggu
01.06.2016, 09.50
Itse myin moottoripyörän viime syksynä pois. Monesti tuli dilema, että mitä teen, kun oli hyvä ilma. Lähteäkö maastoon vaikka prätkällä johonkin. Enää ei tarvitse miettiä.

J.Kottenberg
01.06.2016, 10.07
Täällä on kovin eri tavalla toimivia ihmisiä kuin kotini lähellä.

Asun varsin uudella omakotitaloalueella ja olen pannut merkille että kun kaikki alkaa olla valmsta, tai lähellä sitä, niin isäntä ostaa isoimman HD:n mitä kaupasta löytyy. Ja että kaikki varmasti huomaisivat myös tämän, poistetaan pakoputkistosta jotain ilmeisesti vähemmän tarpeellisiksi katsottuja osia.
Uusia maastureita tai läskejä ei naapureilla sen sijaan ole näkynyt.

En tätä sillä sano että olisin asiasta närkästynyt. Kunhan eivät kaahaa eivätkä aja yöllä niin sen kun präpättelevät menemään jos siltä tuntuu.

Kronreif
01.06.2016, 10.27
Itsekin myin enduro/supermotoprätkän juuri keväällä pois (+autoprojektin), edelliskeväänä lähti katuprätkä. Nyt kaksipyöräisinä kulkineina toimivat lihasvetoiset Salsan läski, Trekin täysnotku sekä työmatkakulkineet Cannondale CaadX ja Tunturi Army. Vähemmälläkin pyöräkalustolla pärjäisi, mutta näillä nyt ainakin vielä mennään. Huomattavasti vähemmän vaativat huolta, huoltoa, rahaa ja tilaa kuin moottorikulkineet. Ja ennen kaikkea eri tavalla pääsee luonnosta nauttimaan.

J.Kottenberg
01.06.2016, 12.06
Joo. Oli melkein mikä tahansa fillari niin kyllähän sillä ihan eri paikkoihin tulee mentyä ja fiilis ja tunnelmat on ihan eri kuin tosiaan moottorikulkineilla.
Eikä se niin tarkkaa ole mikä tai minkälainen se pyörä tai pyörät on. Pääasia että itselle sopii ja on toimiva.

Keskiäkäinen lohjalainen
01.06.2016, 14.41
Myy vaikka munuainen, mutta hommaa Canyon Dude vähän yli parilla tonnilla. Siinä on kaikki mitä tarvitset. Itselläni on myös 29 täpäri joka on jäänyt talliin seisomaan Duden ostamisen jälkeen.

Komppausta tälle. Dude tuohon speksattuun käyttöön on aika ässä. Mullakin on molemmat ja kyllä kaks-ysikin (Nerve) joskus tulee valkattua alle, varsinkin silloin, kun tiedän että vauhti pitää maksimoida ja alla on kovaa nopeaa polkua. (Tuota tapahtuu käytännössä silloin, kun perheen teinit ilmoittavat, että nyt lähdetään "räkä poskelle"-lenkille.) Mutta jos valita pitää, niin Dude jäisi taloon.

J.Kottenberg
01.06.2016, 16.45
Arvasin ettei mene kauaa kun joku vetää porot sieraimeen jos joku sanoo julki varsin selvän asian.

En minä sanoisi ajettavuudeltaan mainion ja hyvin monenlaiseen pyöräilyyn ympäri vuoden hyvin sopivan pyörän mainitsemista hyväksi vaihtoehdoksi järjettömäksi hehkutukseksi.

Ajettavuus ja käsiteltävyys on vaan niin hyvät. Siis kokonaisuus. Ja ehkä sekin jotain kertoo kun Fillari-lehti käyttää Dudea mittapuuna johon muita verrataan. Eikä muutkaan lehdet, joissa Dudea on vertailtu, ole sitä huonoksi havainneet.

Käy ihmeessä kokeilemassa jossain.

Lopuksi todettakoon että varmasti on muitakin hyviä läskipyöriä.

Hiekkahentunen
01.06.2016, 17.34
Juu ei tommi2 varmaan hernettä sieraimeen vetäny:)
Mulla dude homma on siinä vaiheessa että rahat oli tullu perille tehtaan kassaan ja odottelen millon saavat pyörän pakattua.
Ja tosiaan prätkällä (R1200GSA) olen ajanu vaan tänä vuonna n 300km vs paksupyörällä 1239km + työajot. Toissa kesänä tässä vaiheessa gessussa oli yli 6000km ja polkupyörässä (ei paksu) vain työajot.
Niin ja kiinnostaa tosiaan itseäkin perusteet duden hyvyydelle, niin saan perusteltua paremmin itselle miksi laitoin lähes 3te rahaa pyörään jossa huoltokulut on samaa luokkaa gessun kanssa;-)

Hiekkahentunen
01.06.2016, 17.56
^Mää menin tohon "tää on paras" koukkuun. En edes kyseenalaistanu:p

J.Kottenberg
01.06.2016, 19.06
Fillari-lehden Duden kanssa samanveroiseksi arvostelema läski oli Mad Fat Carbon. Hinnaksi ilmoitettiin 3490€

Mad varmasti onnistunut pyörä. Ja ajoltaan epäilemättä hyvä. Tosin esimerkiksi voimansiirto ja jarrut vähän halvemmat kuin esimerkiksi Canyonin 9.0 Unlimitedissä.

Toi jonkun pyörän perusteleminen paremmaksi tai parhaaksi on kyllä sen verran isotöinen homma että en taida siihen alkaa. Vaatisi joka yksityiskohdan käsittelemistä ja vertaamista muihin sekä eri tasoisten osien jonkinlaista hinta/laatu suhteen eron perustelemista. Osa arviosta olisi kuitenkin makuasiaa.

Ja mihin se savotta johtaisi? Loppumattomaan juupaseipäs-tyyppiseen väittelyyn josta loppujen lopuksi ei olisi mitään hyötyä kenellekään.

Suosittelen koeajoa. Tai kyttäile Canyonin outlettia, sieltä voi tehdä hyvän ostoksen. Ja jos ei sitten miellyttäisikään niin eroon pääsee varmasti ihan järkevästi.

Hiekkahentunen
01.06.2016, 20.08
^mites noi huoltokulut on "samaa luokkaa gessun kanssa"? meinaat dudessa? toi, että pyörää joutuu huoltamaan, on mulle miinus. (eikai tämä nyt kauheeta offtopiccia vielä ole? jos on, pahoittelut)
No gessu moottoripyöräksi on edullinen huollettava, koska tuollasen boxerimoottorisen kardaanivetosen työkoneen huolto on suhteellisen helppoa itse tehdä.
Kysyin tuossa puhelinneskustelussa myyjän kanssa huolloista niin hän sanoi ensihuollon maksavan n 150e ja vuosihuollot n 200e. Heillä on 50 kohdan huolto-ohjelma joka varmaan avautuu minulle paremmin tulevaisuudessa. Olin niin täpinoissä etten pahemmin tuon antanut häiritä koska kaikki laitteet kuitenkin huoltoa kumminkin tarvitsevat....

Tctic
03.06.2016, 13.45
Tämä menee nyt mp vs polkupyörä väännöksi, mutta ainakin minun oli hankala perustella moottoripyörän käyttökuluja mitenkään itselleni. Ajamaan piti lähteä aina asioikseen ja ajot olivat käytännössä cruisailua lähiseudun pikkuteillä (=ei mitään hyötyä). Fillareihin menee rahaa, mutta pakollisia kuluja ei montaa euroa vuodessa tule. Toki pyörää pitää korjata/huoltaa ja osia ostaa, mutta vakuutusmaksut ja bensat jäävät pois kuluista ja hyvällä tuurilla kuntokin kasvaa kun fillaria ulkoiluttaa tai vaihtoehtoisesti polkee trainerilla.

Moottoripyörän vakuutukset ovat vuodessa aivan minimissään 300€ (vaikka minullakin on bonuksia 70%) ja bensaa menee se 6L/100km -> 2000km ajoilla eli 150€ + vähintään öljyhuolto joka vuosi 50€ = 500€ siitä ilosta, että saa pitää moottoripyörän pihassa.

golfer
03.06.2016, 15.13
Jos haluat ajaa, osta 29 täpäri. Jos haluat junnata ja möyriä, osta läski. No ei ehkä ihan, mutta kokeilemalla selviää sinun juttusi! Minä kuulun siihen porukkaan, jolle läskeily ei tunnu pyöräilyltä varsinaisesti. Se on jotain muuta, kuntoilua toisenlaisella aparaatilla. Onhan se hauska, mutta kyllä siitä vauhdin huuma puuttuu. Talvella kuitenkin korvaamaton, jos poluille hinkuu täällä Itä-Suomessa.
Kaveri puolestaan luopui 29 täpäristä ja laittoi läskiin joustohaarukan, pari muutakin läskeilijää porukassamme jättäneet täysjoustot varastoon kokonaan. Makunsa kullakin. Jos ajaa paljon, niin kivahan se on, kun on leluja erilaisia. Pysyy mieli virkeenä.
Läskin hankinta johti minulla myös siihen, että piti 29 trail-pyörän rinnalle ostaa 29 xc-tykki. Koomista, eikö?

Maastoon7
03.06.2016, 19.41
Niimpä! 😀
Olen nyt onnellinen läskiFillarin omistaja. Löyty yx terhakka esittely-läski. 1,9 rahaa oli ovh. Sain 1,3 rahaan. Oli niin hyvä diili, et oli vain tartuttava tilaisuuteen joka tuskin toistuu minun kohdalla enää koskaan.
Ja 29" ongelmaan ratkaisin hankkimalla toimivan käytetyn.

Hyvää forest-/metsäpyöräilykesää kaikille keskusteluun osallistuneille.

J.Kottenberg
03.06.2016, 22.50
Kun kohtuu pitkä keskustelu aiheesta käytiin niin kerro mikä läski tuli valituksi.

Maastoon7
03.06.2016, 23.20
Kun kohtuu pitkä keskustelu aiheesta käytiin niin kerro mikä läski tuli valituksi.

Trek Farley 5: sika hyvä on ajaa, rakkautta ensi polkasulta. Heti on fiilis, et tää on hyvä!

J.Kottenberg
04.06.2016, 00.44
Varmasti hyvä valinta. Ei jää harrastus pyörästä kiinni.

mahead
11.06.2016, 22.45
Täytyy nyt itsekin heittää kommenttia tähän ketjuun, kun yllätyksekseni huomasin pohtivani maastopyörää / läskiä. Vajaa pari vuotta sitten ostin Cannondale CaadX:n ja sillä on ollut mukava rullailla maanteiden reunoja sekä näin kesällä lenkkipolkuja. Piru vie kun kaveri vaan taannoin ehdotteli että käytäis sen kanssa maastossa testailemassa läskipyöriä (heidän taloudessaan niitä on kaksin kappalein). Tällä viikolla käytiin vajaan 20 km lenkki ajelemassa, ja olihan se vaan hauskaa. Ostin aikanaan vähän kalliimman cyclocrossin sillä, että sen piti olla ainut pyörä ja sillä mennään kesät talvet, mutta tässä sitä nyt sitten kuitenkin tulee selailtua kauppojen katalogeja ja lueskeltua kokemuksia. :) XXL mainosti tätä https://www.xxl.fi/rock-machine-explosion-ltd-29-maastopyora/p/1126326_1_style 800 eurolla viime tiistaina. En ostanut, mutta vähän jäi kaduttamaan että olisko vaan pitänyt. Speksit ainakin on hintaansa nähden kohdallaan. Toisaalta, tuntuu tuommoinen 29" maasturi sittenkin vähän turhalta, kun on se cyclocross jo entuudestaan. Sillä kuitenkin hoituu maantieajot ja ne hyväkuntoiset lenkkipolut. Lisäksi maastoajelussa arvelen arvostavani ehkä enempikin mukavuutta ja "tutkimusmatkailua", kuin niinkään vauhdikkuutta, joten taitaa se vaakakuppi kallistua kuitenkin läskipyörään. Verkkokauppa.comiin on heinäkuussa tulossa Silverback Scoop Fattyjä, ja ilmeisesti siinä olis ihan hyvin fillaria runsaaseen tuhanteen euroon. Toisaalta kiinnostais vertailla XXL:n valikoimatkin, mutta just nyt niillä ei ole mitään läskejä myynnissä. Pitänee vain odotella että niille tulee läskejä, ja sitten päättää kummasta ostaa ja mitä.

EvilOne
13.02.2018, 10.48
Onko kellään fatbike jossa käyttää välillä myös erillistä 29" settiä?

Antza44
13.02.2018, 11.40
Onko kellään fatbike jossa käyttää välillä myös erillistä 29" settiä?
Taita ne setit olla enimmäkseen 29+ eli vanteet 35-50mm väliltä. On joku 27+kin raportoinut, mutta tuolla keskiö tipahtaa jo jonkinverran.
29+ setti on nopeille keleille ja kesäksi aivan huippuvalinta läskiin. Tosin itsellä erillinen 29+ pyörä, kun on vähintään kaksi pöörää oltava, että ei harratus katkea kalusto rikkoihin. Onko +29 vai läski 29+ käytänön erohan noilla on aika olematon.

Oulunjulli
13.02.2018, 16.57
Ostin joulukuussa fillaritorilta komean 29+ kuitusetin, ajoin pari lenkkiä ja möin ne kun en keksinyt mitään hyvää verrattuna läskiin. Kasasin sitten joustokeulasen 27.5+ ja se on riittävän erilainen läskiin verrattuna. Mutta olishan sille 29+ setille voinut antaa lisäaikaa, varmaan kesällä olis ollut käyttöä sillekkin.

Farina
14.02.2018, 09.22
^Mitkä 29+ renkaat sulla oli alla? Miten vertaisit 29+ rullaavuutta läskiin? Foorumilla olen nähnyt mielipiteitä, että 29+ rullaavuudessa ei ole suurta eroa verrattuna 4.0 JJ:hin?

Pyhä Risti
14.02.2018, 12.02
Ostin joulukuussa fillaritorilta komean 29+ kuitusetin, ajoin pari lenkkiä ja möin ne kun en keksinyt mitään hyvää verrattuna läskiin. Kasasin sitten joustokeulasen 27.5+ ja se on riittävän erilainen läskiin verrattuna. Mutta olishan sille 29+ setille voinut antaa lisäaikaa, varmaan kesällä olis ollut käyttöä sillekkin.

Taisit pistää vahingon kiertämään minulle?:rolleyes:. Puolitettiin lähetyskulut... pakko oli ostaa kun kaikki specit natsasi.

Pistin kiekot Fatbackiin alle ja tarpeeksi jäi "mud clearencea" Maxxis Chroniclen ja rungon väliin. Muutama lenkki on takana ja olen kyllä tyytyväinen.
Tuossa Hope Fatsno 2 takanavassa taitaa olla ominaisuus, takanavan laakeroinnin rouheus kun käsissä pyörittelee. Tämäkin kiekkopari myytiin melkein uutena ja itsellä on myös vähän ajettu, uutena ostettu kiekkopari toisessa pyörässä. Itse asiassa kolmet kiekkoparit Hopella joissa etunapa pyörii nätisti ja ja takanapa tuntuu rouhealta.
(täysi synninpäästö Oulujullille, olisin voinut palauttaa kiekot. Hinta oli kuitenkin kohdallaan vaikka joutuisi laakerit uusimaan)

Kesällä sitten testaillaan lisää tuota 29+ formaattia. Tuossa on todennäköisesti nyt se aika ideaali yhdistelmä rullaavuutta ja pehmeyttä jopa maantiekäyttöön. Itsellä ei taida ainakaan olla paluuta tuohon kapeaan perusmatkailupyöräformaattiin. Olen sen verran ajellut läskirenkailla isoilla teillä kesä/talvi, että mieluummin otan paksun renkaan tukevuuden ja mukavuuden.
Esim. useaan kertaan tehtyyn Karhunpolun reissuun Pohjois-Karjalassa tuo 29+ olisi omiaan. Reitti kun ei ole ympyräreitti, auton olen jättänyt Ruunaalle, ajellut teitä pitkin Patvinsuolle ja reitin päätyttyä Teljosta puuduttavan pätkän maanteitä takaisin Ruunaalle.
Nuo maastopolkupätkät menisivät hyvin 29+ formaatilla ja maanteille kapeammat ja korkeammat renkaat pääsisivät loistamaan.

Kesällä sitten tutkitaan tarkemmin, mutta nyt ainakin näyttää hyvältä. Nuo Maxxis Chronichlet tuntuvat rullaavan hyvin ja ovat mukavat alla, olivat valmiiksi litkutettu paikalleen.
Pyörässä tällä hetkellä alla 4.4 JJ takana (aika lailla max koko pyörään) ja Dillinger 5 edessä eikä rullaavuudessa kyllä ole moittimista.

Oulunjulli
14.02.2018, 15.32
Joo, tai eihän se mikään vahinko toki ollut, hyvä setti!
Poluilla on tullut nyt muutaman kerran kippurasarvi jossa 29+ kiekot. On käynyt jonkun kerran mielessä että olispa kesällä voinut kokeilla Muklukissa sitä kiekkosettiä ja lainata toisesta droppitankoa 4cm stemmillä, jos ei muuten niin tekemisen ilosta ja olishan siitä tullut kumman näköinen. Kilautappa jos ne kesällä ärsyttää!

hiilikuitumies
14.02.2018, 15.32
Kesällä sitten testaillaan lisää tuota 29+ formaattia. Tuossa on todennäköisesti nyt se aika ideaali yhdistelmä rullaavuutta ja pehmeyttä jopa maantiekäyttöön.
Niin, miksipä ei olisi? Ilmaa vain lisää. Leveyshän ei mitenkään estä rullaamista, vaan se näkövaikutelma pettää. Ilmanvastus tietysti vähän lisääntyy, mutta verrattuna kuskin pinta-alaan se on tavan jantterille marginaalisen merkityksellistä. Sama pätee painoon, koska maanteillä kiihdyttelyjäkään ei suuremmin tarvitse tehdä. Oikeastaan ainoa tekijä on se, että löytyykö plussakoossa rullaavia rengasmalleja, kun yleensähän ne painottuvat enemmän vaativamman maaston malleihin. Se jo tuntuu, mutta valikoima kasvaa koko ajan. Nyt jo jotain Rocket Ronia saa isossa koossa ainakin 27,5:ssa, muusta en tiedä. Samoin G-Onea, mutta sillä ei kyllä sitten enää poiketa kuin tosi kuivaan maastoon.

Ja tuossa on tuo pehmeys. Minä nautin siitä asvaltillakin, koska harvoin se niin tasaista on. Ei minulla ihan plussakokoa tosin ole, mutta en tosiaan näe, mitä siinä olennaisesti maanteillä häviäisi.

Antza44
14.02.2018, 16.02
Taita ne setit olla enimmäkseen 29+ eli vanteet 35-50mm väliltä. On joku 27+kin raportoinut, mutta tuolla keskiö tipahtaa jo jonkinverran.
29+ setti on nopeille keleille ja kesäksi aivan huippuvalinta läskiin. Tosin itsellä erillinen 29+ pyörä, kun on vähintään kaksi pöörää oltava, että ei harratus katkea kalusto rikkoihin. Onko +29 vai läski 29+ käytänön erohan noilla on aika olematon.
Minulla siis läski DT2250 vanteilla ja 4.8". Täys jäykkänä en enään voi keulaa ainakaan ajaa pienemmällä kumilla vaikka aikoinaan 4" tuli aloiteltua ja 29+ saadaan tuo sama iso halkaisija, kuin 4.8" ja nopea ohjauskäytös toisin, kuin 4.8".
Karkeasti sanottuna mulla on läskikiekot romuineen 6kg ja 29+ 4kg tuon eron kyllä huomaa, jos on kovahkoa talvipolkua tai kesäkelit.
Läskillä en kyllä kesällä enään viitsi ajaa, kun on tuo 29+. No 4" kapeilla kuitukehillä joustokeulankanssa tasoitta eroa varmasti, mutta otan ennemmin ison halkaisijan ja kapeamman kumin kesä ajoihin.

Läskissä JJ 4.8" molemmissa päissä tai Bud edessä.
29+ Chupacaprat molemmissapäissä tai Minion DHF edessä. Tässä nykyään myös Hucknorrisit sisässä.
eli renkaat on ihan vertailukelposet rullausten suhteen.

Poy
16.02.2018, 19.58
^Onko navoissa noin suuri ero vai mistä tulee painoero?

Oulunjulli
16.02.2018, 22.13
Renkaissahan jo Bud vs Chupacabra tekenee pyörivistä 1.5kg ainakin. Mulla lyhyessä kokeilussa oli Chronicle vs Jumbo niin siinä ei äkkiseltään veikattuna eroa ku jotain 600g, se ei ihan niin selvästi tunnu vaikka jossain normitapauksessahan tuommonenki olis valtava muutos.

edit. eiku eihän siinä ollu ku eessä bud, mutta onhan se chupa vs iso jumbokin reilu 500g?

Antza44
17.02.2018, 01.52
^Onko navoissa noin suuri ero vai mistä tulee painoero?Arvasin, että joudun tarkentamaan...
On Stachen 9.8 pinnat muuttunut painavammiksi 2mm.siksi ja napa Bontragerista DT.n240 ja ne Huckit vanteissa. Trekissä Sramin X1 köhän se on niitattu pakka 42 ja Dudessa XT 42. DT 350 napa. Punnaan koko setit noilla setupeiella. Tänään ei kerennyt, kun piti Duden voiman siirtoa ehjätä.

Noilla ero on aivan selkeä +hyödyksi, jos suht hyvää talvipolkua alla ja paineet ei ole kummassakaan sille liian lussut.

Dude on käsissä ainakin keveempi nostella.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180216/47c9593176b95fe195549401bdd1875d.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180216/8e43efc83b15bcffe1cddbdce315d810.jpg

Antza44
06.03.2018, 17.11
^Onko navoissa noin suuri ero vai mistä tulee painoero?
Lupasin tarkentaa painoja. Kaivelin vanhoja punnailu kuvia. Eli ero noin 1.6kg 29+ eduksi kiekko/kumiseteissä ajovalmiina. Eli keveillä läskikiekoilla ja Lite JJ 4" ero kutistuu, mutta niin halkaisijakin.

Läski XT 42 pakka SLX levyt 180/160mm. Litkua noin dl ja gorillalla teipattu.
2x 4.8 JJ toinen lite ja ss yht. 6kg
Bud/JJ ss 6.4kg

29+ näissä takana vielä bontin napa. Sram 42 pakka /180mm levyt. Litkua noin dl.
Chupacabra 2x 4.38kg
Minion DHF ja Chupa 4.74kg

eakin
01.05.2020, 11.07
Kysellään vaikka täällä kun en muuta ketjua löydä. Onko kukaan koittanut laittaa fatbikeen komboa että takana olisi läskirengas (mulla nyt 26x4.0) ja edessä normi 29er joustohaarukka esim. 29x2.6 renkaalla? Onko jotain esteitä miksi tuo ei toimisi tai tekisi tuosta huonon kombon? Noisaa 29 haarukoissa taitaa olla keskimäärin kuitenkin parempi hintalaatusuhde jos haluaa vaikka 300-400€ haarukan ostaa?

hcf
01.05.2020, 11.18
No ei tulis mieleenkään koittaa. Varmasti on joku koittanukki.
Mutta sehän poistaa läskin tärkeimmän ominaisuuden eli kantavuuden. Sitä ei tiiä millon sitä aina suolle eksyy :)

Jotai foxin keulaa olen nähny 26x4.0 renkailla. Googlella varmaan selviää malli

eakin
01.05.2020, 11.35
Eikös kuitenkin 29x3.0 ole ihan normimuunnos ja sitä ei hulluna pidetä? Mietin lähinnä että saisko tolle jäykälle läskipyörälle muutakin käyttöä kuin talviajelut (joita ei viime talvena pahemmin ollut) ja eräreissut. Noiden takia haluaisin sen kuitenkin pitää enkä myydä. Ja varsinkaan nyt ton täysjoustosähkön jälkeen toi ei kovin hauskalta tuolla juurakkopoluilla tuntunut.