PDA

Näytä tavallinen näkymä : Niskan jumitus, kypäräongelma?

Ishtor
25.05.2016, 14.17
Tästä aiheesta lienee jo ziljoona topiccia mutta en löytänyt joten...

Pyöräilen maantiepyörällä vasta toista kesää joten voi olla kyse niskalihasten tottumisestakin, mutta olen huomannut että 2h ja sitä pidemmillä lenkeillä minulla menee niskat jumiin (kaulan sivut alkaa kiristää). Onko muilla vastaavia kokemuksia? Olen miettinyt että kun kypäräni on mallia "Citymarket", eli todennäköisesti ei mikään keveyden huipentuma, niin voisiko kypärän paino rasittaa kaularankaa?

Mahdollisia syitä on tietysti muitakin. Esim. olen aika herkkä vedolle esim autossa ei voi pitää ikkunaa auki kesälläkään, ja pyöräillessä sitä vetoa vasta saakin. Veto tosin iskee yleensä hartiat jumiin, eli sikäli tämä on eri juttu.

Ajoasento voi myös vaikuttaa: Jotenkin en ole oppinut olemaan luontevassa maantieajo-asennossa niin, että näen kunnolla eteeni, mutta niskat ei "kekota" luonnottomalla mutkalla. Tähän tuli parannusta uusien lasien myötä, kun yläkehys oheni eikä tarvitse pitää päätä niin pystyssä eteenpäin katsoessa. Mutta edelleen itsestäni tuntuu, että siinä asennossa missä pää olisi luontevasti selkärangan jatkona, en näe kuin 2 metriä eteeni.

Ja kuten alussa todettu, ehkä niska ei vaan ole tottunut tuollaiseen asentoon? Aiemmin nimittäin ajelin suoratankoisella trekking-pyörällä ja vasta toinen vuosi maantiepyörällä menossa. Ärsyttävää pysähdellä niskakipujen takia venyttelemään, kun muu lihaskunto kestäisi ajaa ilman ongelmia. Ja jos taas ei venyttele, niin jumitus alkaa levitä alaspäin kun alkaa jotenkin varomaan kiputuntemuksia, ja pian on hartiatkin jumissa.

tapna
25.05.2016, 14.37
Heikko lenkki on ilmeisesti sternocleidomastoid (en tiedä suomenkielistä nimeä). Ylimääräinen paino päässä tietysti aiheuttaa vaivoja heikkoihin kaularangan lihaksiin, mutta syy voi olla yhtä lailla solisluuaukon (ei varmasti ole oikea anatominen termi) ahtautuminen. Kuitenkin kypärän kanssa säätämisen sijaan suositelen tukilihasten vahvistamista kaularangasta lannerankaan.

Warlord
25.05.2016, 14.53
Mulla helpotti parin maantievuoden jälkeen, kun jumppasin niskan lihaksia vahvemmaksi pari kertaa viikossa ja opettelin ajosennon siten, että kaula on pitkänä ja hartiat alhaalla ja kaularanka pysyy luontevassa asennossa.

Juke
25.05.2016, 15.12
Mulla on samanlaista ongelmaa. Fysioterapeutin mukaan epäkkäiden alaosan treeni auttaisi mun tapauksessa. Maastopyöräillessä ei ole tätä ongelmaa. Ajattelisin että maastossa yläkroppa on koko ajan aktiivinen ja maantieajelu on enemmän tai vähemmän staattista. Ja sitten on tuo asentoero kanssa.

noniinno
25.05.2016, 15.43
Itselläni hartiat nousevat ja niska jännittyy huomaamatta ajaessani. Tämä aiheuttaa joskus päänsärkyä lenkin jälkeen. Kun huomasin asian ja aloin määrätietoisesti korjaamaan asentoa, ovat ongelmat kadonneet tai ainakin vähentyneet. Kannattaa laittaa vaikka ajotietokoneeseen tai kännykkään muistutus, että lenkillä ollessaan muistaa painaa hartiat alas ja rentouttaa käsivarret. Tuota kun tekee viikon verran joka lenkillä kymmenen minuutin välein, niin alkaa pikkuhiljaa oppimaan. Itselleni hölmö ajoasento valkeni, kun näin ajokuvia itsestäni.

Ishtor
25.05.2016, 17.34
Eli yhteenvetona, kypärän paino ei liene ongelman syy, tai edes osatekijä?

Poy
25.05.2016, 17.49
Itselläni oli sama ongelma ja pääsin siitä eroon myymällä maantiepyörän pois ja jatkamalla pyöräilyä maastopyörällä.

YT
25.05.2016, 17.53
Maantiepyöräilijän kuuluu tuijottaa ohjaustangon taakse piiloon jäävää etupyörän napaa. Horisonttia ei tarvitse nähdä, koska siellä saattaa odottaa lannistava ylämäki.

hannupulkkinen
26.05.2016, 11.36
Minulla on joka kesä samaa ongelmaa ekalla tonnilla. Sitten helpottaa. Jos muistan kevättalvella alkaa vahvistaa niskalihaksia ja olkavarren lihaksia niin viissatasellakin tottuvat. Minulla oli 46 senttinnen tanko ja vaihdoin sen kevällä 44 senttiseksi. Tuloksena se, että olkavarret eivät väsy niin paljon kuin aikaisemmin ja alaotteeltakin pystyy aina vain piteneviä pätkiä ajamaan. Niskanikamissa on kulumia ja siksi tuo lihasten vahvistamien on tärkeää. Parhaiten se onnistuu tekemällä niskaojennuksia kuminauhalla vahvistaen.

JaniM
29.05.2016, 20.53
Olisko asento?
https://www.youtube.com/watch?v=TQ34hed0qBw

TERU
29.05.2016, 21.26
Eihän vaan tuossa Citymarket-kypärässä ole lippaa?

On se 70 g painossakin merkityksellinen asia, jos se tuolla pään päällä on, kevyempi kypärä on mukavampi päässä vaikka ongelma olisi muuallakin. Kun pääsee sellaiseen tilaan tangon ja satulan yläpuolella, että ylävartalossa on sellainen rennon jämäkkä olo niin vaivat vähenee.

Sentin lyhyempi stemmi saattaisi auttaa...