Näytä tavallinen näkymä : Mitä Shimano FC-M522 octalink eturattaiden tilalle? Kuluvat liian nopeasti
Moi
Minulla on Shimano FC-M522 octalink kampisetti ja keskiö on BB-ES25 113mm. Nyt rattaat ovat menossa jo toisen kerran vaihtoon 4v sisällä. Ajoa alle 10 000km eli eturattaat kestävät n. 5000km, mikä on minusta todella vähän. Olen tottunut, että esim. XT-tasoisilla takarattaillakin ajellaan 10 000 ja ylikin.
Nyt en tahdo millään löytää suoraan tuohon keskiöön sopivia parempia rattaita, onko niitä edes?
Toinen vaihtoehto olisi, että vaihtaisin keskiön ja siihen sitten paremmat rattaat, mutta kun ei ole minkäänlaista tietoa tuosta keskiö/ratas-sotkusta, mitä olisivat vaihtokelpoisia kyseiseen pyörään, joka on cube attention hardtail 29 2013 29 http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cube-attention-29-hardtail-bike-2013/rp-prod111933.
Pystyisiköhän joku auttamaan? Olen yrittänyt selata kaikki mahdolliset oppaat ja nettisivustot, mutta aika sekavaahan tuon on ja joissain vaihtoehdoissa sanotaan, että runkoakin pitäisi alkaa työstämään, että pinnat tulisivat samansuuntaisiksi.
Nyt tarvitaan apua ja tietoa, kiitos!
Tero
orc biker
25.05.2016, 12.20
Tilalle Hollowtech II -keskiö. Muita järkeviä keskiön päivityksiä ei ole, koska tuskin haluat vanhempaan nelikanttiinkaan siirtyä. Esim. SM-BB52 on hyvin edullinen (12 € Saksasta) ja varmaan perushyvä. Tarvitset toki hieman työkaluja, että saat vaihdon tehtyä. Ei tuon FC-522:n tosin mikään huono pitäisi olla, että en tiedä, auttaako se vaihto välttämättä mitenkään tuohon ongelmaan. Ehkä ajelet niin hiekkaisilla ketjuilla, että se syö ne nopeasti. Joka tapauksessa tuollaisen keskiön vaihtamalla saat valita paremman pään kampiseteistä, mutta toisaalta taas menetät toistaiseksi mahdollisuuden ostaa kovin halpoja kampisettejä. Nykyiseesi halvimmat vastaavat ovat nelisen kymppiä, mutta tuohon HTII:een taitaa olla jotain 70 € halvin, joka on Deore. Tosin en ole tarkistanut ihan hetkeen, mutta tuonne päin kuitenkin.
Tarkemmin ajatellen, ehkä ei kannata vaihtaa keskiötä. Luulen, että rattaat kuluvat jatkossakin sinulta yhtä lailla, joten parempi ostaa jotain neljän kympin kampisettiä, eikä melkein tulpahintaista. Tuota 522:sta mainostetaan: "Middle gear made of steel / glass fiber composite material for enormous resistance" eli ei tuon pitäisi olla mitenkään heikko.
Laita vaan suosiolla uusi kampisetti laakereineen ja rattaineen. Tulee halvemmaksi kuin irtorattaiden ostaminen.
Yhtälailla ne rattaat kuluu tosin siinäkin. Keskiölaakerin mallilla ei ole vaikutusta rattaiden kulumiseen. Ihan normaalilta tuo 5000km kuullostaa alumiinirattaille. Takapakka kestää kauemmin kun rattaita on enemmän. Voimansiirron puhtaanapito auttaa tuossa kulumisasiassa. Tunnen ihmisen, jolla eturattaat ei kestä tonniakaan kun sen ketjut on aina ihan hiekassa kun katson.
Joskus joissain Shimanon halvemmissa (Deore, SLX) malleissa keskiratas oli terästä, en tiedä onko nykyään.
edit: jaa on näköjään SLX:ssä keskiratas terästä
(http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-crankset-10-speed-fc-m670-42-32-24-175mm-50725/wg_id-8797)Jos vaihdat ulkoisiin laakereihin vastinpinnat voivat vaatia oikaisun. Muuten alkaa ne lakrut kulua.
seppo_taalasmaa
25.05.2016, 13.10
5000km kuulostaa aika hyvältä... Itsellä kesti cyclon ensiasennusketjut 800km ja maasturissa joku 1200km/kpl. Kasetti meni vaihtoon toisten ketjujen jälkeen eli 2500km kohdalla. Myös tuo SLX:n teräksinen eturatas on melko kulunut tuon 2500km ajon seurauksena. Huollan pyöriä säännöllisesti ja esim työmatka-ajossa ketjut huollan joka viikko.
Lisähuomiona se että, ÄLÄ OSTA Shimanon SLX M672 kampisarjaa, koska siinä on tuo compact triple jakoisuus ja erikois 96mm bcd kiinnitys. Ei löytynyt kuin 1 Narrow wide valmistaja jos haluaa ajaa 1x kokoonpanolla, ja uudetkin kampisetit ovat epäsymmetrisiä 96 bcd malleja, jolloin näiden rattaiden saatavuus tulevaisuudessa on kysymysmerkki.
orc biker
25.05.2016, 13.38
Minulla on FC-552 eli näitä nimettömiä "sarjoja". En pese ketjuja koskaan ellen kirjaimellisesti uppoa johonkin mutavelliin ketjuja myöten. Noilla lienee jotain 4000 km täynnä, eivätkä ole kovin pahasti kuluneet. Kyllä minä noilla kymppitonnin odotan pääseväni.
Noissa on samalla tavoin keskiratas teräksen ja lasikuidun yhdistelmää, suurin on alumiinia ja pienin terästä.
Ei ympäri vuotisessa työmatka ajossa noilla kilometreillä vielä mitään tarvi vaihtoon laittaa, huolto syksyllä ja rasvaa lisää tarvittaessa ja ihan hyvin menee ongelmitta kymppitonni...
Toisaaltaan en kyllä ymmärrä mitä keskiöllä on tekemistä rattaiden kulumisen kanssa? Kunnon rattaita löytyy eikä tuo Shitmano tosiaan ole ainoa valmistaja...
Jos rattaat on lopussa 5000km jälkeen, on kyse liian likaisilla ketjuilla ajamisesta. Vaikka olis alumiiniakin... Omilla rattailla ajoin 18000km ja vaihdoin sen takia että laitoin pienemmän tilalle.
maalinni
25.05.2016, 18.16
Miten ne kuluneet rattaat oireilee? Kierrätätkö ketjuja?
Moi
Kiitos nopeista vastauksista. Varmaan on ketjut liian likaiset ja huonolla huollolla, mutta minulla on/oli ajossa (cube vaimon pyörä) spessu SRAM S1250 36/22t ja PG 1050 palikoilla ja kestoikä tuntuisi olevan vähintään tuplat, todennäköisesti kolminkertainen. Pitäisi varmaan kokeilla parempaa huoltoa, mutta auttaakohan se tässä tapauksessa noin paljon. Tuolla omalla pyörälläni on myös vedetty kahden lapsen kärryä ainakin 1/4 ajoista eli kovalla rasituksella on ollut.
Oireilut ovatkin sitten toinen juttu. Alkavat naksumaan ja sutimaan satunnaisesti tyhjää. Aluksi epäilin vapaaratasta ja sen jälkeen takapakkaa ja ketjua, mutta vasta eturattaat vaihtamalla tilanne rauhoittui. Sitä ennen olin kiristänyt muutamaan otteeseen kaikki keksimäni paikat, mutta vapaarattaaseen en koskenut, koska jossain vaiheessa huomasin, että ei se naksuna/napsuna sieltä tule.
Olen kierrättänyt kahta ketjua.
Tero
PS. Kyllä ne palikat ennen vanhaan kesti ihan eri lailla :)
orc biker
25.05.2016, 19.19
Joo, osta M523 tilalle, varmaan uudempi malli noista. Ei tuo homma rahaa siihen kaatamalla parane. Tuo taitaa olla halvinta 3x10:ä Octalinkiin, enkä usko speksien valossa, että se olisi yhtään heikompi kuin jokin toinen.
Raskaan kuorman veto ja raaka voima selittää rattaiden nopean kulumisen, ketju ei pysy puhtaana teki mita tahansa, parempi kun ei pese tehtaan mainioita rasvoja.
Jos keskiö on lonksumaton eikä tarvi vaihtoa, niin kammiksi tosiaan M523, linkki http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-crank-fc-m523-40-30-22-175mm-with-chain-guard-black-213457/wg_id-8797
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.