PDA

Näytä tavallinen näkymä : Noviisi nainen puikoissa =D

Adalmina
23.05.2016, 21.38
Vihdoin viikko sitten maanantaina hankin ensimmäisen maantiepyöräni =) Hankinta ei ollut mikään hetken mielijohde, vaan ainakin pari kesää olen jo vähintäänkin puolitosissani pyörän hankintaa suunnitellut. No nyt mulla on oma Bianchi, love it!
Olen aina liikkunut melko aktiivisesti. Viimeiset vuodet olen pitänyt kuntoa yllä lähinnä lenkkeillen ja salilla. Peruskunto on siis edes jonkinlainen. Ikää on kertynyt jo 39 vuotta, mutta ehkä pyöräilyn voi aloittaa milloin vain...

Mutta asiaan...Mulla ei ole minkäänlaista näkemystä/kokemusta/tietoa millaista vauhtia naiset yleensä ajavat. Ymmärrän toki, että kukin tavallaan ja kuntonsa sallimissa puitteissa, mutta olisi ihan kiva jossain vaiheessa vähän voida verrata itseä muihin ja mahdollisesti myös ajaa jossain porukassa jäämättä heti kättelyssä pois vauhdista. Ja olishan tämä noviisin "aloitustasokin" kiva tietää. Onko sitä edes kehityskelpoinen?
Tänään ajoin ekan vähän pidemmän lenkin ihan vain nähdäkseni millaisella tasolla olen. Mulla ei ole pyörässä vielä lukkopolkimia, sillä myyjä suositteli ensin "tutustumaan" pyörään ja hankkimaan ne sitten vähän myöhemmin. Paljonko ne vielä lisäävät ajonopeutta/mukavuutta/voimantuottoa?
Tänään taittui 42,5km aikaan 1h36min eli noin 26km/h. Mukavalta tuntui tuntea kesäinen tuuli kasvoilla ja ihanainen vapauden tunne ylipäätäänkin. Kotiin päästyäni oli sellainen olo, että hö...olisinhan mä vielä voinut ajella=D No, ehkä ihan piippuun ei kande itseään heti vetää...
Eli osaisiko joku sanoa tästä "tasostani" jotain.

frp
23.05.2016, 22.01
Sehän on oikein loistava taso jos vielä kevyesti meni. Alussa on melkein tärkeämpää saada kroppa muuten tottumaan eli kestääkö selkä kipeytymättä, puutuuko jalkapöydät, yms. Kuntoa aina saa lisää, mutta nuo muut ongelmat voivat olla hankalampia. Nimimerkillä 3 ensimmäistä vuotta selkä protestoi aina 30km jälkeen ennen kuin oppi tavoille ja ikää oli silloin suunnilleen samat kuin sinulla.

Highlander
23.05.2016, 22.02
Eli osaisiko joku sanoa tästä "tasostani" jotain.
Kuulostaa siltä, että olet päässyt samalle tasolle kuin meikäläinen lyhyessä ajassa. Olen ajanut 10 vuotta suht aktiivisesti. Onnittelut!! [emoji10][emoji512]

orc biker
23.05.2016, 22.06
Vihdoin viikko sitten maana Mulla ei ole pyörässä vielä lukkopolkimia, sillä myyjä suositteli ensin "tutustumaan" pyörään ja hankkimaan ne sitten vähän myöhemmin. Paljonko ne vielä lisäävät ajonopeutta/mukavuutta/voimantuottoa?

Mukavuutta ne lisäävät, kun jalka kestää ajattelematta kiinni töyssyissäkin. Ja voimantuottoa (jos niitä hyödynnetään jalan nostovaiheessa), mutta taloudellisuuden kustannuksella (jos niitä hyödynnetään jalan nostovaiheessa). Eli lyhyesti sanottuna vastoin yleistä luuloa niillä ei saa selviä yhtään nopeammin pidemmistä lenkeistä. Täytyy vain toivoa, ettei joku nyt tule tähän kertomaan anekdootillista todistelua, kuinka kyllä hän ainakin on huomannut... Tämä keskustelu on nimittäin käyty aika monesti, ja sitä toista näkökulmaa edustavilla ei ole ikinä ollut esittää mitään tieteellistä lähdettä asiasta toisin kuin minulla.

Suosittelen kuitenkin lukkopolkimia kahdestakin syystä. Ensimmäinen on tuo jalan kiinni pysymisen tuoma vaivattomuus ja toinen on se, että niillä voi treenata takareisiä lajissa, joka kuitenkin on vähän yksipuolinen jopa jalkalihaksille. Eli ajaa välillä tahallaan väärin eli nostaa kantapäätä ylösmenon vaiheessa ja näin pienemmillä lihaksilla huonontaa suorituksen taloudellisuutta, mutta saa monipuolisemmin treenin jaloille, mikä voi tuoda nopeutta sitten myöhemmin teknisesti oikein ajaessa.

Marsusram
24.05.2016, 00.16
Lukkopolkimilla on puolensa, kengän klossin ja polkimen suora kontakti välittää voiman hyvin kammelle. Kevennysvaiheessa voi jopa nostaa poljinta, kun ei tarvitse pitää painoa jotta kontakti säilyy.
Flättipolkimia käytettäessä kannattaa hankkia kunnolliset, eikä ajaa halvoilla aloittelupolkimilla, jotka on tarkoitettukin vain alkutestilenkkeihin. Tarvitaan laaja kontaktipinta ja piikit joilla kenkä pysyy hyvin kiinni tarrautuneena.
Kengät pitää olla jäykät ja pohjaltaan sopivaa materiaalia, jolloin häviö on pientä. Etuna fläteissä on että jalan paikkaa pedaalilla voi vaihdella eri lihaksia kuormittaen.

Jos on jotain urheilullisia tavoitteita, niin porukkalenkeillä saa parhaiten vertailukohtaa ja hyviä neuvoja.

Katila
24.05.2016, 06.01
Adalmiina, tervetuloa naisten maantielenkille mukaan opettelemaan ryhmässä ajmista ja selvittämään oman kuntosi tasoa :) Et kertonut missä päin asustelet. Pk-seudulla järjestetään erityisesti naisille suunnattuja ajoja maanantaisin klo 18 Viikin Prismalta ja torstaisin klo 18 Bembölen kahvituvalta (Tammaravit). Lisää tietoa löydät "Yhteislenkit ja ajoporukat" -osiosta. Onnittelut hienosta harrastuksen valinnasta!

VesaP
24.05.2016, 09.52
Joo, jos "aloittelija" ajeleepi yksin 26 keskarilla lähes kahden tunnin lenkkiä niin ei tarvii huolehtia tasoista. Se on taatusti riittävä vaikka about jo mihin. Ja jos kakkonen tuntuu iisiltä, aja kolmosia. Jos kolmoset ei tunnu missään aja nelosia. Jne. Toki aina ei tarviikaan tuntua "missään". Itsellä kyllä 26 keskarilla ajettu 2 tuntinen tuntuu, vaikka ihan aloittelija en kait olekaan. Kyllä tuommosenkin lenkin jälkeen tuntee että lenkillä on käyty.

Ja lukkopolkimet ja pyöräkengät nyt HETI käyttöön. Kun niillä olet muutaman lenkin maantiellä ajanut ensin alle niin ihmettelet miten ihmeessä voi edes tulla toimeen ilman.

mkp
24.05.2016, 10.27
Ketjua tässä vähän lainaan.

Näähän on positiivisia tietoja. Vajaa vuosi on aktiivista takana ja oon yli 50 vee ja tunnin lenkin oon yksinäni vetäny 33 keskarilla. Eilen meni satku yksin reilua 25 keskaria eli kait tässä on sitte ihan kohtuu vedossa nöösiksi. Satkun lenkillä oli sykkeetkin yli 90 prossasesti PK-alueella, mutta tossa tunnin vedossa sitte huitelikin jo vähän korkeemmalla ja niin pitikin.

Tsemppiä ketjun aloittajalle!

VesaP
24.05.2016, 10.49
Vajaa vuosi on aktiivista takana ja oon yli 50 vee ja tunnin lenkin oon yksinäni vetäny 33 keskarilla.

Yksinään tunti 33 km/h... Kovia kuskeja kyllä täällä palstalla! 33K/1h niin varmaan kymppitempo menis >40... :cool:

tempokisu
24.05.2016, 10.56
Joo, jos "aloittelija" ajeleepi yksin 26 keskarilla lähes kahden tunnin lenkkiä niin ei tarvii huolehtia tasoista. Se on taatusti riittävä vaikka about jo mihin. Ja jos kakkonen tuntuu iisiltä, aja kolmosia. Jos kolmoset ei tunnu missään aja nelosia. Jne. Toki aina ei tarviikaan tuntua "missään". Itsellä kyllä 26 keskarilla ajettu 2 tuntinen tuntuu, vaikka ihan aloittelija en kait olekaan. Kyllä tuommosenkin lenkin jälkeen tuntee että lenkillä on käyty.

Ja lukkopolkimet ja pyöräkengät nyt HETI käyttöön. Kun niillä olet muutaman lenkin maantiellä ajanut ensin alle niin ihmettelet miten ihmeessä voi edes tulla toimeen ilman.

Just meni viikonlopun reilut "ämmäsataset" 27,8km/h, ja lenkkitossuilla ajelen, yksikseen - sain pari ukkoa kiinni ja aattelin ny pääsen peesiin ( sen takia ne kiinni ajoinkin) ja kääntykin heti takas. Sunnuntain lenkin lopussa oli "aika väsy" . Ja just silloin joku joukkuetempoporukka vilahti ohitte.

Moska
24.05.2016, 11.01
Vähän reilu vuosi aktiivista pyöräilyä ja viime elokuun lopulla hommasin ekan maantiepyörän. Ajan tunninlenkin parhaillaan vähän reilu 32 keskarilla, mutta kymppitempoa en varmasti juurikaan sitä kovempaa. Viime lauantaina meni 67km vähän reilu 30kmh kesk. Pitäisikö käydä salilla, vai mitä? niin mää oon vuosimallia -71

Highlander
24.05.2016, 11.07
Vähän reilu vuosi aktiivista pyöräilyä ja viime elokuun lopulla hommasin ekan maantiepyörän. Ajan tunninlenkin parhaillaan vähän reilu 32 keskarilla, mutta kymppitempoa en varmasti juurikaan sitä kovempaa. Viime lauantaina meni 67km vähän reilu 30kmh kesk. Pitäisikö käydä salilla, vai mitä? niin mää oon vuosimallia -71
Ei...riittää kun hommaat sopivat käsipainot. Jalkapäivät voi jättää väliin pyöräilyn myötä.

Marsusram
24.05.2016, 11.16
Pohjakunto on siis hyvä, mutta kannattaa ottaa tarpeeksi rauhallisesti alussa.
Ajoasentoa, varustusta ja muuta säätöä voi tarkastella aina uudestaan kun on vähän aikaa harrastanut ja oppinut.

Myös liikenteessä kannattaa ottaa rauhallisesti ilman riskejä, kehittää silmää jolloin liikkuminen sujuvoituu
Voimia ja hermoja säästyy kun keskittyy liikenteeseen, eikä keskarin ylläpitoon.
Ilometreistä nauttii kuitenkin enemmän kuin kilometreistä.

erkkk
24.05.2016, 11.18
Ei...riittää kun hommaat sopivat käsipainot. Jalkapäivät voi jättää väliin pyöräilyn myötä.
No en kyllä skippais koko kropan vetoliikettä. Työnnöt ehkä.

kolistelija
24.05.2016, 11.24
Yksinään tunti 33 km/h... Kovia kuskeja kyllä täällä palstalla! 33K/1h niin varmaan kymppitempo menis >40... :cool:
Ajoin äskettäin satasen reilu 33km/h 10 lyöntiä alle aerokynnyksen, mut ajankohan kymppiä silti >40km/h.. ehkä mä joskus taas kokeilen.

sledgehammer
24.05.2016, 11.32
Mä oon ajellut yksin 90km 34,7 km/h, 180km 32,7km/h, mutta kymppitempo ei oo koskaan vielä mennyt 16min alle. Ehkä sekin vielä menee, nyt on ainakin treenit aloitettu sitäkin silmällä pitäen. Voima meinaa loppua kintuista, että sitä 40km/h kyytiä saisi pidettyä yllä. 37-38km/h jälkeen alkaa homma muttuu perkuleen työlääksi.

VesaP
24.05.2016, 11.36
No tuo oma >40 heitto oli noin about. Jos ajaa 33km/h tunnin siivun niin jos ei ole mikään ääretön lentokeli niin kyllä sitä on ihan ok kunnossa vaikka about mihin jo. Ja 26 vauhtia 2h on jo tosi hyvä vauhti ihan kelle tahansa vaikka vähän pitempäänkin lajia harrastaneelle. Vaikka täällä palstalla kaikki ajaa vähintään sen 35km/h vihellellen tietysti. Kolistelija nyt on elite tykki ja sledge ironmanguru joten niillä tietysti pyörä lentää. :)

d33b0
24.05.2016, 12.03
Voi jeesus kun porukka ajaa kovaa! :rolleyes: Pitäisiköhän sitä ruveta huolestumaan omasta kuntotasosta :D

VesaP
24.05.2016, 12.08
^Siirry säkin ajaa brevettejä jos/kun kunto ei riitä oikeisiin ajoihin kuten allekirjoittanutkin. Brevetille riittää 15 km/h kuhan ei pysähdy kertaakaan. 20km/h vauhdilla kerkee jo stoppailla ja 25 km/h vauhdilla oot jo kingi ja 30 K vauhdilla epäuskottava. :D

Palstalla ja yhteislenkeillä voi muut sit ajaa sitä 35 vauhtia vihellellen. :D

Tauno
24.05.2016, 12.30
Jos nämä keskarit aiheuttavat paniikkia, ei kannata ollenkaan tutustua noihin juttuihin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?29284-Ty%F6matkapy%F6r%E4ily/page6

Siellä työmatkalaiset pitävät kelissä kuin kelissä, liikenteen seassa sellaisia nopeuksia, että tosiaan masentuu.

The flying Chocobo
24.05.2016, 12.32
^Siirry säkin ajaa brevettejä jos/kun kunto ei riitä oikeisiin ajoihin kuten allekirjoittanutkin. Brevetille riittää 15 km/h kuhan ei pysähdy kertaakaan. 20km/h vauhdilla kerkee jo stoppailla ja 25 km/h vauhdilla oot jo kingi ja 30 K vauhdilla epäuskottava. :D

Joo näin minäkin katsoin parhaaksi. Jos meikälaisen ajokeskari on vaikka yli 2h lenkillä 27, niin olen tyytyväinen kun meni kovaa. Ketjun aloittajalle sen verran että tosi hyvä on lähtötaso. Ei kun lenkkiä lisää, hiukan totutat kroppaa ja koppaa ajamiseen ja sitten porukkalenkille - ei mitään ongelmaa. Ja ne lukot kannattaa hankkia. Turha miettiä tuoko ne lisää vauhtia, niillä kun tottuu ajamaan, on meno paljon turvallisempaa ja mukavampaa kaikin puolin. Itse viivyttelin ihan turhaan asian kanssa kun muutama vuosi sitten pyöräilyn aloitin.

Highlander
24.05.2016, 12.45
Jos nämä keskarit aiheuttavat paniikkia, ei kannata ollenkaan tutustua noihin juttuihin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?29284-Ty%F6matkapy%F6r%E4ily/page6

Siellä työmatkalaiset pitävät kelissä kuin kelissä, liikenteen seassa sellaisia nopeuksia, että tosiaan masentuu.
Niin...mm. nimimerkki "larvalate" on varmaan ajanut 45 km/h keskarilla Nopsa Picnic pyörällään vahingossa Venäjän rajavyöhykkeen sisään tai voihan olla myös, että hänet on suoraan kaapattu johonkin ammattilaistalliin koska ei ole palstalla käynyt kahteen vuoteen :seko:

kervelo
24.05.2016, 13.01
Voi jeesus kun porukka ajaa kovaa!

Joo, varsinkin aloitteleviksi naispyöräilijöiksi. :rolleyes:

d33b0
24.05.2016, 13.04

Kiitos vinkistä! Ehkäpä nuo brevetit olisivat itselle sopivampia. :D

makimies
24.05.2016, 13.33
Eipä tuollaisia kannata miettiä, yhtään. Sykemittarin kanssa kannattaa harjoitella ja unohtaa tuo vauhdin ajattelu. imo.

Mukavuutta tuovat lukkopolkimet, ja tukevuutta.

sledgehammer
24.05.2016, 17.04
Siinä ne nopeudet kasvaa kun ajaa. Eka kesä mentiin n.28 keskarilla ja siitä sitten pikkuhiljaa ne ovat nousseet ylöspäin. Ei muuta ku lukkikset paikalle, sopivat popot jalkaan ja ajoa. Ihan varmasti vauhdit nousee jos kammenpyöritys maistuu.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

Frosty
24.05.2016, 22.11
(lukkopolkimista)Tämä keskustelu on nimittäin käyty aika monesti, ja sitä toista näkökulmaa edustavilla ei ole ikinä ollut esittää mitään tieteellistä lähdettä asiasta toisin kuin minulla.
Voitko pistää linkin, kiinnostaisi lukea.

Ketjun aloittajalle voi toistella vielä, että hyvässä kunnossa olet. Jos tavoitteena on kehittyä vauhdillisesti, kannattanee hieman syventyä kestävyysharjoittelun saloihin, ja sekoittaa vähän pakkaa vauhtien lenkkien pituuksien suhteen. Road cycling UK (https://roadcyclinguk.com/how-to/six-things-need-know-training-zones.html#cIWUHtQwmH5Ow6KB.97) voisi olla ihan hyvä tärppi.

Ulkorengas
25.05.2016, 05.24
Siinä ne nopeudet kasvaa kun ajaa. Eka kesä mentiin n.28 keskarilla ja siitä sitten pikkuhiljaa ne ovat nousseet ylöspäin.

Yhdyn nopeuksien hämmästelijöiden joukkoon.

Itselleni pyöräily on ollut osa elämää siitä saakka, kun joskus ehkä 16" pyörällä 70-luvulla opin ajamaan. Toki välissä oli pitkähkö hiljaisempikin jakso, mutta nyt parin vuoden vähän aktiivisemman kauden jälkeen edelleenkään en pääse aloittajan keskinopeuksiin normaaleilla lenkeillä, vaan jään tuosta aavistuksen. Treeninä on sunnuntaipyöräilyä (50-80 kilsan lenkkejä) suunnilleen 1-2 tuhannen kilsan vuositahdilla muun satunnaisen treenin (juoksu, uinti) ohella ja kalustona krossarin tapainen pyörä sileähköillä 35 mm renkailla. Toki eroa pyörän painossa kohtuulliseen maantiepyörään verrattuna on useita kiloja, mutta en usko tuolla olevan tällä tasolla merkityksellistä vaikutusta nopeuteen tasaisessa maantieajossa.

Millaisella treenimäärällä voi mielestänne odottaa yksin ajellen keskinopeuksien nousevan n. 28 km/h suuruusluokkaan? Entä päälle 30 km/h? Entä paljonko tuohon vaikuttaa se, onko pyörä 8 kilon kapearenkainen maantiepyörä vai 13-14 kilon täysin varusteltu krossari/retkipyörä?

Toki asia on varmasti mitä suurimmassa määrin henkilökohtainen, johan jo koulun liikuntatunnilla tuli huomattua erot yksilöiden lahjakkuuksissa ja ominaisuuksissa, enkä minä noissa piirteissä päässyt loistamaan. Jos kuitenkin jotain haarukkaa voisi tässä yhteydessä yrittää hahmotella, niin saisin samanlaista referenssiä kuin aloittajakin hakee.

Moska
25.05.2016, 05.52
Mulla on talvipyöränä +13kg hybridi, jossa Vittorian Voyager Hyperit ja sillä olen ajanut saman lenkin 28-29 keskinopeudella. Toki kunto on nyt parantunut siitä, mutta viime kesänä teki 30 ylitys maantiepyörälläkin tiukkaa samalla reitillä

paaton
25.05.2016, 08.24
Kai tuo itsensä rääkkääminen on se mikä nostaa vauhtia. Eli se tasainen ja mukava ajaminen ei kehitä, jos sitä tekee jatkuvasti.

Minulla on nyt aika tasan vuosi takana pyöräilyä, eikä aiempaa kuntoilu taustaa ole juurikaan. Kunto oli 2v sitten aika nollilla, vaikka ylipainoa ei paljoa ollutkaan.

Syksyn/talven mtb tunkkailut olivat sellaista pitkäkestoista intervallia, että kunnon oli lähes pakko nousta. Nyt tälle vuodelle on ajettuna n.2500km maantietä 9kg painoisella cyclolla. 30 keskari menee nippanapppa 100km lenkillä, mutta ollaan kyllä vielä kaukana pk sykkeistä.

orc biker
25.05.2016, 08.50
Voitko pistää linkin, kiinnostaisi lukea.

En minä jaksa yrittää etsiä vanhoja ketjuja. Tuossa on kuitenkin yksi tutkimus aiheesta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18418807

orc biker
25.05.2016, 08.58
Millaisella treenimäärällä voi mielestänne odottaa yksin ajellen keskinopeuksien nousevan n. 28 km/h suuruusluokkaan? Entä päälle 30 km/h? Entä paljonko tuohon vaikuttaa se, onko pyörä 8 kilon kapearenkainen maantiepyörä vai 13-14 kilon täysin varusteltu krossari/retkipyörä?

Sanoisin, että kyse on enemmänkin laadusta kuin määristä. Parilla tuhannella kilometrissä vuodessa tekee jo paljon, mutta se vaatii sen, että tekee "tehoja" riittävästi, eikä vain ajele. Voihan sitä ajella vaikka 5 000 km lisää olematta olennaisesti nopeampi, jos ei kehitä hapenottoaan ja vauhtikestävyyttään yms. Ja välineiden vaikutus... pyörän paino luokkaa 0,1 km/h, renkaat (pitäisi tietää mitkä, mutta heitetään nyt jotain tässä kontekstissa) max. 1 km/h, mutta ajoasento voi vaikuttaa sitten jo selvästi enemmän, jos siinä on suuria eroja.

Toki asia on varmasti mitä suurimmassa määrin henkilökohtainen, johan jo koulun liikuntatunnilla tuli huomattua erot yksilöiden lahjakkuuksissa ja ominaisuuksissa, enkä minä noissa piirteissä päässyt loistamaan.

Tuohan se tekee hirmuisen eron. Kaikkien kroppa ei vastaa harjoitteluunkaan samalla tavalla eli nykyisin on huomattu, että osa ihmisistä ei kehity treenaamalla juuri ollenkaan: hapenotto ei kehity, voimatasot eivät kehity. Toisaalta moni ei treenaakaan oikein, joten ehkä kannattaisi kokeilla jotain ihan erilaista, jos ei kehitystä suuremmin tule, mutta kuitenkin sellaiseen tähtää.

sledgehammer
25.05.2016, 10.25
Kyllä se omalla kohdalla oli niin, että sitä vauhtia teki mieli lisää ja sitten ajettiin kovaa (ainakin kuntoon nähden). Nyt voi ajella PK1:tä 30km/h. Käytännössä 50-90km lenkkejä loppua kohti kiristäen (usein se lenkki kiristyi loppu kohden, vaikka vauhti pysyikin samana). Välillä joku pitkä lenkki, mutta enimmäkseen noita. Sen lisäksi Työmatkaa vetelin aikamoisella sykkeellä. Varsinkin kotiinpäin oli kiire :D Mä joskus totesin, että en oo peekoota ajanut juuri koskaan. Tänä kesänä olen, mutta toisaalta, pakkohan reilu 2h lenkin on olla PK:ta isolta osalta ajoi sen miten hyvänsä. Se olisi jo fysiologinen poikkeus, jos VK-kyytiä pystyisi ajamaan 2-3h. Garminin mittarin mukaan Zone 2-3 haaarukassa on menty paljon.

kervelo
25.05.2016, 11.14
Jos nyt unohtaa sen, ettei ole kiva pudota lenkillä nopeammin liikkuvan kaveriporukan kyydistä, mielestäni koko keskinopeuksien seuraaminen on täysin turhaa ja tarpeetonta. Ei kai kukaan treenilenkille lähde niin, että on päättänyt ajaa lenkin juuri tietyllä km/h-nopeudella?

Treenaamisen ajatushan on pikemminkin se, että ajetaan jollain (ennalta suunnitellulla) teholla tai sykkeellä tietty aika (tai jaksoja, jos tehdään intervalleja). Kotona sitten jälkeenpäin lokeja tutkiessa voi todeta, millä vauhdilla mentiin ja kuinka vauhti on kehittynyt. Itselläni ei ole vuosiin ollut ajotietokoneessakaan nopeustietoja millään näytöllä, vaan ainoastaan treeniä oikeasti ohjaavia tietoja: syke, teho, kadenssi, ajoaika, jne. Toki jonkinlainen karkea arvio omasta vauhdista on hyvä olla, jotta osaa suhteuttaa valitun lenkkireitin ja sen, milloin pitää olla takaisin kotona lenkin jälkeen.

Tauno
25.05.2016, 11.48
Täällähän taitaa kaikki olla sellaisia koneita, että survovat samalla keskarilla kelistä välittämättä. Itse olen huomannut, että varsinkin tuulella on hirvittävä vaikutus. Kun ajelee samaa lenkkiä useamman kerran eri päivinä, keskinopeus vaihtelee oikein kunnolla eikä se nyt kunnosta kerro mitään. Jos haluatte hyviä keskareita, voin antaa hyviä vinkkejä kelin ja maaston valintaan. Pääsee paljon vähemmällä, kun ei tartte niin kovasti reenata.

Ulkorengas
26.05.2016, 05.24
Kun jätetään selkeät poikkeukset esim. olosuhteissa pois, yllättävän pientä on hajonta lenkkien keskinopeuksissa ainakin minulla. Onhan maastot kotiovelta lähdettäessä aika vakiot ja alun vastatuuli kääntyy yleensä puolimatkassa myötätuuleksi.

Se olisi jo fysiologinen poikkeus, jos VK-kyytiä pystyisi ajamaan 2-3h.

Niinhän sitä sanotaan. Pitäisi vain tietää todelliset rajat, jotta voisi arvioida omaa poikkeuksellisuuttaan. Itse ajan 3 tunnin lenkit pääsääntöisesti vk:n ylärajoilla, tosin laskenta perustuu kaavaan 220-ikä ja sen perusteella määriteltyihin alueisiin. Luultavasti maksimit ja siten myös kaikki muutkin sykealueet on oikeasti paljon ylempänä kuin tuon kaavan ja mukaan pitäisi olla. Sitä en tiedä, paljonko perus-, vauhti- ja maksimikestävyysalueet poikkeaa eri henkilöillä kirjallisuudessa annetuista. Perusteellinen testaus olisi kiinnostavaa, mutta monimuotoisuutensa takia minun tasollani ehkä sittenkin turhaa. Maksimia voisi kokeilla vaikka tänään. Se kuitenkin on varmaa, että lenkkien tehojen puutteesta ei heikot keskinopeuteni johdu. Ihan piippuunkaan ei ole viisasta itseään tuollaisilla matkoilla vetää, ollaan kuitenkin yleisen liikenteen seassa, jossa ainakin pientä aivotoimintaa on syytä olla jäljellä. Ehkä treenit päinvastoin painottuu liian koviin tehoihin, jos valmentajien tms. asiantuntijoiden puheita/kirjoituksia seuraa. Näiden mukaan ylestä on turhan kovalla sykkeellä tehty treeni ja vaatimaton pk:n osuus. Tosin kun 3-4 h pystyn ajamaan noilla tehoilla, kestävyys ei ehkä ole suurin ongelma. Vaikka asiaan perehtyneen mielestä teenkin luultavasti suunnilleen kaiken väärin, veikkaan ettei minun lihastyypilleni ole luontaista kovilla nopeuksilla ajaminen. Tulosten saavuttaminen vaatisi huomattavasti enemmän treeniä kuin useimmilla muilla. Tai ainakin paljon enemmän kuin esim. aloittajalla tai näillä vuoden tai parin pyöräilyharrastuksen jälkeen yli 30 km/h ajelevilla.

paaton
26.05.2016, 06.41
Missäs se peukku nappi on. Koko ulkorenkaan kirjoitus pitää omalta osaltani paikkaansa.
Puuttuva lihaskunto on pakko korvata kovallla sykkeellä, jospa ne sykkeet sieltä alas tulee jossain vaiheessa.

orc biker
26.05.2016, 06.42
Itse ajan 3 tunnin lenkit pääsääntöisesti vk:n ylärajoilla, tosin laskenta perustuu kaavaan 220-ikä ja sen perusteella määriteltyihin alueisiin.

Miten sinä tiedät, millä alueella ajat, mutta et maksimiasi? Etkö sinä ole koskaan ajatellut selvittäväsi sen, kun sinulla ilmeisesti mittari kuitenkin on?

noniinno
26.05.2016, 07.06
Sitä en tiedä, paljonko perus-, vauhti- ja maksimikestävyysalueet poikkeaa eri henkilöillä kirjallisuudessa annetuista.

Ei noita kirjallisuuden perusteella kannata arvioida, laktaattimittaukseen perustuva testi on kaikista helpoin luotettava tapa asian selvittämiseksi.

Peruskestävyysharjoittelun tunnistaa myös PPPP-säännön avulla, eli pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Vauhtikestävyysalueella puuskutus lisääntyy ja voi puhua vain lyhyitä lauseita, ja anaerobisen kynnyksen ylityksen myötä puhe loppuu.

Tuokin on parempi kuin laskennalliset rajat.

paaton
26.05.2016, 07.34
Yksin ajaessa ei onneksi tarvitse vielä jutella ja kaverin kanssa olen kehittänyt LLT, eli lyhyiden lauseiden tekniikan.

Ylämäissä omat sykkeet yleensä karkaa.
Siinä missä triathlonia harrastava kaveri ei edes vaihda pienemmälle vaihteelle, tikkaan itse kauhealla kadenssilla, jotta pääsen mäen ylös.

ttr
26.05.2016, 07.43
Suurin romahdus omissa keskareissa tuli gps-mittauksen myötä.

The flying Chocobo
26.05.2016, 07.48
Eikös kunnon kehittymisen kannalta aika oleellista ole se, että tekee erilaisia harjoitteita? Jostakin muistelin lukeneeni, että 80% pitäisi olla peruskuntoharjoittelua, joka ei tarkoita sykkeet kaakossa vetelyä. Sitten aika ajoin pitäisi ottaa niitä tosi reippaita lenkkejä. Tämä näin karkeasti yksinkertaistettuna. Ei se kaiketi kehityksen kannalta liene ihan parasta ole jos myötäänsä huitelee räkä poskella. Mututuntumalla omasta kokemuksesta arvelisin että useimmiten ajetaan samalla ja liian kovalla sykkeellä, kuitenkin niin ettei niitä kovia harjoitteita kuitenkaan ajella tarpeeksi kovalla sykkeellä. Eli pitäisi ne rauhalliset lenkit ajaa hitaammin ja kovemmat lenkit kovemmin kuin mitä yleensä tekee. Ja tietenkin kehon pitää välillä hiukan palautuakin.

Moska
26.05.2016, 08.24
Eilen oli kova pohjoistuuli ja alkumatkasta vastaista, mutta loppuosan myötäiset antoi niinpaljon lisää vauhtia että kokonaisaika oli aivan tavanomainen. Omat sykealueet on testattu pyöräergolla ja aikalähelle oli omat arviot osuneet testin tulosta. Arvioin justiin tuolla pystyy puhumaan jne systeemillä ja mihin olin saanut maksimit nousemaan. Omat arviot oli 197 max ja testi sanoi 202.

Highlander
26.05.2016, 08.25
Miten sinä tiedät, millä alueella ajat, mutta et maksimiasi? Etkö sinä ole koskaan ajatellut selvittäväsi sen, kun sinulla ilmeisesti mittari kuitenkin on?
Joo...ei tuo kaava välttämättä ole edes suuntaa antava. Kaavan mukaan itsellä 220-43=177. Sählyssä vetelin tuossa joskus 189 max eikä ollut vielä kaikki pelissä, joten varmaan jossakin päälle 190 on omat maksimit. Pyörällä kun repii välillä, niin max syke pyörii reilusti alle 180. En vaan osaa rääkätä itseäni tarpeeksi tai varmaan jalat menee alta ensin :rolleyes:

Adalmina
26.05.2016, 08.26
Kiitos kaikille vastauksista&kommenteista :)
Lähtiessäni tuolle lenkille, mulla ei ollut siitä sen kummempia suunnitelmia. Ainoastaan reittikartan oli päähäni "piirtänyt". Ajelin siis ihan fiiliksen mukaan, välillä kovempaa, välillä hiljempaa. Maxnopeus Suunto Ambit 2S mittarin mukaan on ollut 45km/h ja nopein kilometri on tullut ajettua vauhdilla 34,3km/h. Keskisyke oli 158, mikä mielestäni mulle on ihan ok, sillä juuri viime lauantaina 1okm juoksulenkillä kokeilin jyrkässä ylämäessä etsiä jälleen kerran maksimisykettä. Tuolloin maksimiksi tuli 199!! Eli ainakin mulla tuo kaava 220-ikä on ihan turha, sillä sen mukaan olisin vasta 21-vuotias vaikka oikeasti 40 tulee vielä tänä vuonna täyteen :eek:
Mutta palatakseni ajamiseen....asustelen Tampereen seudulla, joten nuo pääkaupunkiseudun naisten yhteislenkit eivät oo ehkä se ykkösvaihtoehto. Tosin tällä hetkellä tunnun olevan niin hurahtanut tähän lajiin, että voinhan hypätä pyöräni kanssa junaan, käydä ajelemassa siellä ja palata kotiin taas junalla. Ehkä se ei ole sen vaikeampaa, kuin siitä itse tekee ;) Asennekysymys siis!
Vauhdikkaita&hyvän fiiliksen kilometrejä meille kaikille!

Highlander
26.05.2016, 08.51
^Vaaleat suht pitkät hiukset? bongattu sunnuntaina iltasella vääntämässä Bianchilla Pispalan mäkeä ylös? Aina kannattaa yrittää vaikkei edes osuisi ;) Tervetuloa Kaupin kanuunoiden yhteislenkeillä myös.

erkkk
26.05.2016, 08.58
Eikös kunnon kehittymisen kannalta aika oleellista ole se, että tekee erilaisia harjoitteita? Jostakin muistelin lukeneeni, että 80% pitäisi olla peruskuntoharjoittelua, joka ei tarkoita sykkeet kaakossa vetelyä. Sitten aika ajoin pitäisi ottaa niitä tosi reippaita lenkkejä. Tämä näin karkeasti yksinkertaistettuna. Ei se kaiketi kehityksen kannalta liene ihan parasta ole jos myötäänsä huitelee räkä poskella. Mututuntumalla omasta kokemuksesta arvelisin että useimmiten ajetaan samalla ja liian kovalla sykkeellä, kuitenkin niin ettei niitä kovia harjoitteita kuitenkaan ajella tarpeeksi kovalla sykkeellä. Eli pitäisi ne rauhalliset lenkit ajaa hitaammin ja kovemmat lenkit kovemmin kuin mitä yleensä tekee. Ja tietenkin kehon pitää välillä hiukan palautuakin.
Keskinopeuksien tuijottelu on varmin tapa saada itsensä siihen kuntoon että pystyy ajaan maailman tappiin jollain nopeudella mutta kun pitäis oikeasti ajaa kovaa niin ei kulje mihinkään.

Ei tohon kunnon kehittymiseen mitään mittareita edes tarvi, riittää about kolme rasitustasoa:
Pystyy hengittään nenän kautta= Täysin aerobinen perus PK.
Joutuu avaan suun= Edelleen aerobinen mutta kuluttavampi jos lenkit on lähinnä tätä, vähäisillä tuntimäärillä ihan ok jos pitää kierrokset ylhäällä. Lähempänä seuraavaa tasoa meno muutuu vähän epämiellyttävämmäksi.
Hengästyy ja luultavammin polttelee jo rinnan tienoilla= Anaerobinen.

Aloittelija joka ei aja joka päivä voi ihan hyvin käydä kaikilla aluella lenkeillään, mutta ei ole missään nimessä järkevää tahkota koko lenkkiä samalla alueella. Jos ajaa paljon niin toi 80/15/5 on ihan jees. Varsinkin kovemmilla vauhdeilla olisi suotavaa pitää kampikierrokset ylhäällä ja harjoittaa voimatasot erikseen.
Voimatasoja saa kohennettua esim vetämällä lenkeillä jokaisen pikkumäen kovaa isommalla vaihteella, välistä penkiltä, välistä putkelta. Ja sit myös ajamalla tuota keskitasoa isohkolla vaihteella, aluksi vaikkapa muutamien minuuttien-10 min pätkissä. Jos haluaa tohusta vähän mielenkiintoisempaa niin laittaa sopivan vaihteen ja paahtaa hiekkateitä, niissä on paremmat profiilit ja vähemmän autoja.

Isoin kompastuskivi minkä aloittelija ja vähän kokeneempi harrastaja voi tehdä on se että ajaa about samoilla rasitustasoilla ja kampikierroksilla kaikki lenkit. Sillä pääsee sit tasan sitä vauhtia hyvinkin taloudellisesti. Vauhti toki kasvaa vuosien saatossa, mutta järkevällä tekemisellä kunto nousee hieman eri tahtia.

Tauno
26.05.2016, 10.48
Tuolla on muuten ansiokas keskustelu tuulen vaikutuksesta keskinopeuksiin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47024-Tuulen-vaikutus-nopeuteen

Vaikutus ei ole ollenkaan vähäinen, koska sivutuuli vaikuttaa saman kuin vastatuuli. Varsinkin aloittelijan kannattaa huomioida tuulen vaikutus. Joskus nimittäin sopivassa vastatuulessa loppuvat aloittelijalta maantiepyörän välitykset.

orc biker
26.05.2016, 11.09
Joo...ei tuo kaava välttämättä ole edes suuntaa antava. Kaavan mukaan itsellä 220-43=177. Sählyssä vetelin tuossa joskus 189 max eikä ollut vielä kaikki pelissä, joten varmaan jossakin päälle 190 on omat maksimit. Pyörällä kun repii välillä, niin max syke pyörii reilusti alle 180. En vaan osaa rääkätä itseäni tarpeeksi tai varmaan jalat menee alta ensin :rolleyes:
Minulla tuo kaava heittää yli parilla kymmenellä. Vuosikymmenet eivät ole maksimia tiputtaneet kuin muutaman lyönnin verran eli se on vielä selvästi yli 200. Muistelen, että ensimmäisillä varsinaisilla pyörälenkeilläni parikymppisenä maksimi oli n. 213. Tuo on ihan turha kaava, ja enemmänkin, koska tuo on haitallinen kaava, kun ihmiset käyttävät tuota. Pyörällä harva saa ihan maksimia irti, vaan siitä jää ainakin muutaman lyönnin verran. En ole nyt varsinaisesti koettanut sitä, mutta pari sataa meni rikki, kun ajoin laskettelurinnettä ylös hyytyen hankalan jyrkkään kohtaan, kun ei tuo ohjaaminenkaan tuossa kunnossa oikein niin hyvin enää luonnistu.

Esa S
26.05.2016, 11.38
Kiitos kaikille vastauksista&kommenteista :)
Lähtiessäni tuolle lenkille, mulla ei ollut siitä sen kummempia suunnitelmia. Ainoastaan reittikartan oli päähäni "piirtänyt". Ajelin siis ihan fiiliksen mukaan, välillä kovempaa, välillä hiljempaa. Maxnopeus Suunto Ambit 2S mittarin mukaan on ollut 45km/h ja nopein kilometri on tullut ajettua vauhdilla 34,3km/h. Keskisyke oli 158, mikä mielestäni mulle on ihan ok, sillä juuri viime lauantaina 1okm juoksulenkillä kokeilin jyrkässä ylämäessä etsiä jälleen kerran maksimisykettä. Tuolloin maksimiksi tuli 199!! Eli ainakin mulla tuo kaava 220-ikä on ihan turha, sillä sen mukaan olisin vasta 21-vuotias vaikka oikeasti 40 tulee vielä tänä vuonna täyteen :eek:
Mutta palatakseni ajamiseen....asustelen Tampereen seudulla, joten nuo pääkaupunkiseudun naisten yhteislenkit eivät oo ehkä se ykkösvaihtoehto. Tosin tällä hetkellä tunnun olevan niin hurahtanut tähän lajiin, että voinhan hypätä pyöräni kanssa junaan, käydä ajelemassa siellä ja palata kotiin taas junalla. Ehkä se ei ole sen vaikeampaa, kuin siitä itse tekee ;) Asennekysymys siis!
Vauhdikkaita&hyvän fiiliksen kilometrejä meille kaikille!

Ei todellakaan tarvi mennä junalla pääkaupunkiseudulle, Tampereella on ehkä maan parhaat yhteislenkit:
http://www.kaupinkanuunat.net/maantielenkit-kesakaudella-2016/

Ei varsinaisia naisten lenkkejä, mutta mihin niitä tarvitaan? Valkaa vaan mieluisan nopeuksisen lenkin listasta.
Naisia on mukana käytännössä aina ainakin rauhallisemmilla lenkeillä.
Täällä keskustellaan näistä ja myös muista maantielenkeistä Tampereen ympäristössä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50543-Maantielenkit-Tampereella-vol-2

Ulkorengas
26.05.2016, 12.02

Kirjoituksessani kerroin, millä perusteella asiaa arvioin ja kuinka luotettavalla tasolla ollaan. Heti vk:n perässä.

Maksimin ja kynnystenkin selvittämistä kommentoin.

Noniinnon mainitsemaa PPPP-menetelmää voinkin kokeilla seuraavalla kerralla. Lähes aina olen yksin liikkeellä, joten puhuminen on jäänyt vähiin.

orc biker
26.05.2016, 12.09
Kirjoituksessani kerroin, millä perusteella asiaa arvioin ja kuinka luotettavalla tasolla ollaan. Heti vk:n perässä.

Et kertonut, miten mittaat olevasi milläkin alueella. On eri asia laskea jotain rajoja kuin tietää olevansa jollain sykealueella, joten oletin, että sinulla on kuitenkin sykemittari, kun kerroit olevasi esim. vk:n ylärajoilla. Jos sinulla ei ole mittaria, eikä sinulla ole koskaan edes ollut mittaria, niin suhtautuisin sinuna aika varauksella tuntemuksiin siitä, millä alueella olet, oli alue laskettu miten tahansa.

noniinno
26.05.2016, 12.15
Suurin romahdus omissa keskareissa tuli gps-mittauksen myötä.

Sama. Sportstrackerillä ja kännykällä mitatessani ajelin keskariltaan paljon kovempia lenkkejä kuin nyt Garminilla.

Ulkorengas
26.05.2016, 12.47
Jos sinulla ei ole mittaria, eikä sinulla ole koskaan edes ollut mittaria, niin suhtautuisin sinuna aika varauksella tuntemuksiin siitä, millä alueella olet, oli alue laskettu miten tahansa.

Sykemittari sentään on, vaikka paljon muuta ei olekaan.

Keskinopeus perustuu sykemittarin ajanottoon ja googlemapsista saatuun reitin pituuteen. Referenssiä eri mittaustapoihin ei ole.

Katila
26.05.2016, 13.24
Äkkiäkös Tampere pykää pääasiassa naisille takoitetun maantielenkin pystyyn :) *heitti haasteen*

No, totuuden nimissä kyllä täälläkin naisille tarkoitetut lenkit muuttuvat äkkiä miesvoittoisiksi, jos niin sallitaan, kunhan ajetaan tasatehoisesti hissuksiin. Monille on se ja sama, keitä lenkeillä ajelee. Itse näkisin naisille suunnatut lenkit matalan kynnyksen porttina harrastuksen aloitusvaiheeseen. Kyllä niitä kannattaa järjestää, kokemus on osoittanut :)

Adalmina on koska tahansa tervetullut pk-seudullekin :)

Esa S
26.05.2016, 13.51
^ Tampereella kaikki lenkit on naisille tarkoitettuja, mutta miehetkin saavat osallistua :)

Tosin tiedän kyllä jostain watsuppi salaseurasta, johon miehiä ei kutsuta mukaan.

Marsusram
26.05.2016, 13.51
Keskisyke oli 158, mikä mielestäni mulle on ihan ok, sillä juuri viime lauantaina 1okm juoksulenkillä kokeilin jyrkässä ylämäessä etsiä jälleen kerran maksimisykettä. Tuolloin maksimiksi tuli 199!!

Eri lajien välisiä maksimisykkeitä ei voi ihan suoraan verrata, esim. hiihto/juoksu/pyöräily. Mitä enemmän kutakin treenaa, alkavat lähestyä henkilön maksimia kun sydän ja keuhkot ovat rajoittava tekijä, eikä lajiominaisuudet.
Ylämäkivetoja kun jatkaa tarpeeksi hapoille, niin saa kyllä oman maksimin selville. Paikkana vaiheittain tiukkeneva ylämäki jossa saa tehtyä muutaman 4-5 minuutin vedon, on hyvä testipaikka.

humala
26.05.2016, 14.08
Sama. Sportstrackerillä ja kännykällä mitatessani ajelin keskariltaan paljon kovempia lenkkejä kuin nyt Garminilla.

Miten näissä mittaustapa eroaa toisistaan? Eikös molemmat käytä gps mittaustekniikkaa?

Tauno
26.05.2016, 14.52
Tuo Marsusramin ohje maksimisykkeen määrittämiseksi kuulostaa tutulta. 70 -luvulla sitä tehtiin Lahdessa Tiirismaan vanhassa pujottelurinteessä. Oli kyllä eläimellistä touhua, ei tulis enää mieleenkään.

Huoleton
26.05.2016, 16.05
Miten näissä mittaustapa eroaa toisistaan? Eikös molemmat käytä gps mittaustekniikkaa?
Samaa GPS-signaalia käyttää kyllä mutta usein noi puhelimen GPS:t näyttää olevan epätarkempia ja vielä sillä tavalla että reitti mittaantuu pidemmäksi kun tarkoitusta varten suunnitellulla laitteella.
Mulla aikanaan juoksulenkit "lyheni" noin 10% kun vaihdon puhelimesta GPS-kelloon. Eri kellot taas keskenään pääsi luokkaa 1% sisälle.
Eri puhelimissa varmaan on eri tarkkuuksia eikä tuota voi yleistää että puhelin näyttää 10% pidemmän matkan.
Garminilla voi tietty mitata matkan myös renkaasta jolloin tarkkuus taas perustuu kalibrointiin. Tyhjempi rengas, kovempi keskari. Siis jos ajaa samaa vauhtia.

noniinno
26.05.2016, 17.17
Hyvä kysymys. Käyttää toki, mutta näin vaan kävi. Testattu moneen kertaan molemmilla laitteilla sama lenkki nauhoittaen.

oem
26.05.2016, 17.23
Yksi selitys gps matka-eroille voi olla siinä että toinen paikallistaa pisteitä harvemmin ja siten "oikoo" matkan lyhyemmäksi ja paikannustarkkuudessa jolloin laite tallentaa ylimääräistä sivuttaisliikettä mukaan.

YT
26.05.2016, 17.31
Garmin osaa vaan tehdä asiat paremmin kuin ne muut. Garmin teki GPS laitteita jo silloin, kun siviilien käytössä oleva paikannustarkkuus oli luokkaa 100m. Niiden matkanmittausalgoritmit käyttää paikkatiedon lisäksi suunta- ja nopeustietoa.

kervelo
26.05.2016, 19.59
Tarkimmin matkan saa, kun mittaa renkaan ympärysmitan ja muuttaa garminin käyttämään sitä, eikä mitään omaa automatiikkaansa. Renkaan ympärysmitta on aina sama, koska rengaspaine tarkistetaan kuitenkin ennen joka lenkkiä (lateksisisurit). Ja jos käyttää nopeusanturina uutta magneetitonta versiota etukiekossa, anturin ja mittarin keskustelun pitäisi olla häiriötöntä.

noniinno
26.05.2016, 22.33
^ En ymmärrä vieläkään tuota logiikkaa...lyheneekö tai kutistuuko rengasmatto matalammilla paineilla? Kyllä se rengas ymmärtääkseni pysyy saman pituisena kehältään, oli rengaspaine mikä hyvänsä ja koko pituudeltaan osuu maahan/kierros. Jos tuo matka lyhenisi, tulisi myös renkaan lyhentyä tai pyöriä pituuden erotuksen verran tyhjää keskiosastaan.

No tämä alkaa karkaamaan aiheesta. Nainen puikoissa, noviisi tai ei, on kyllä paljon mielenkiintoisempi keskustelunaihe.

paaton
26.05.2016, 22.40
^ En ymmärrä vieläkään tuota logiikkaa...lyheneekö tai kutistuuko rengasmatto matalammilla paineilla? Kyllä se rengas ymmärtääkseni pysyy saman pituisena kehältään, oli rengaspaine mikä hyvänsä ja koko pituudeltaan osuu maahan/kierros. Jos tuo matka lyhenisi, tulisi myös renkaan lyhentyä tai pyöriä pituuden erotuksen verran tyhjää keskiosastaan.

No tämä alkaa karkaamaan aiheesta. Nainen puikoissa, noviisi tai ei, on kyllä paljon mielenkiintoisempi keskustelunaihe.

Säde pienenee, eli samaa vauhtia ajessa renkaan on pyörittävä nopeammin. Ajattele vaikka rengas kokonaan tyhjäksi, silloin mennään vannetta vasten.

Kierroksiahan tuo mittari oikeasti mittaa. Kehän pituus tarvitaan vain laskutoimitusta varten.

jone1
26.05.2016, 22.44
Kokeilin viime kesänä maantiefillarilla ajaa 23mm leveillä renkailla min./max. paineilla ja katsoa paljonko mittarin lukema muuttuu samalla reitillä.
30km matkalla tuli muistaakseni 60metrin ero.

noniinno
26.05.2016, 23.08
Totta kai säde pienenee se on selvä, mutta eihän rengas silti lyhene, eli kierroksella täysin yhtä pitkä osa rengasta kulkee maata vasten...äh antaa olla.

paaton
26.05.2016, 23.22
Totta kai säde pienenee se on selvä, mutta eihän rengas silti lyhene, eli kierroksella täysin yhtä pitkä osa rengasta kulkee maata vasten...äh antaa olla.

Niin kulkeekin, mutta kierroksia tulee enemmän ja mittari mittaa niitä :)

orc biker
26.05.2016, 23.50
Laita vierekkäin polkupyörän rengas ja rullaluistimen rengas tai vaikka kurkkupurkki kyljellään. Vieritä niitä vaikkapa metrin matka ja mittaa kierrokset. Nopeusmittarissa on magneetti, joka laukaisee kytkimen joka kierroksella sen ohittaessaan. Jos pyörä pyörii samalla matkalla useamman kerran, niin onhan aika olennaista tietää, että mikä sen pyörän piiri on, koska jos 29erin rengas pyörii esim. ajassa t 100 kertaa tai rullaluistimen rengas pyörii samassa ajassa 100 kertaa, niin epäilemättä kuljetussa matkassa on eroja, ja siten myös nopeudessa. Vai mikä sinua nyt tässä hämää? Alhaisemmalla paineella rengas painuu enemmän kasaan eli muuttuu pienemmäksi. Sen sisään puristuvan osan voi ajatella tässä ilmaksi ja että rengas alkaa vasta siitä, missä se "kantaa". Se on silloin sisempänä eli renkaan säde on pienempi eli piiri on pienempi ja sen täytyy näin pyöriä useamman kerran kulkeakseen saman matkan samassa ajassa. Kun liioittelee riittävästi tuota sisään painumista, niin sitten sen varmasti hahmottaa. Sen voi ajatella vaikka painuvan rullaluistimen pyörän kokoiseksi, koska pienempi kuin pienempi, se ei vaikuta itse ideaan.

alli
27.05.2016, 00.34
Yksi selitys gps matka-eroille voi olla siinä että toinen paikallistaa pisteitä harvemmin ja siten "oikoo" matkan lyhyemmäksi ja paikannustarkkuudessa jolloin laite tallentaa ylimääräistä sivuttaisliikettä mukaan.

Viime kävelylenkillä Lumia + Sportstracker sai aikaiseksi tosi kumman syherökeskittymän parin-kolmen kilometrin matkalle. Alku ja loppu oli suoralinjaista viivaa ja sitten yhtäkkiä laite oli villiintynyt piirtämään tiheää, leveää siksakkia. Reilu kymppi venyi näin yli 15 kilometriin. Ei ole ennen tälläista käynyt.

Ulkorengas
27.05.2016, 05.12
Keskisyke oli 158, mikä mielestäni mulle on ihan ok, sillä juuri viime lauantaina 1okm juoksulenkillä kokeilin jyrkässä ylämäessä etsiä jälleen kerran maksimisykettä. Tuolloin maksimiksi tuli 199!! Eli ainakin mulla tuo kaava 220-ikä on ihan turha, sillä sen mukaan olisin vasta 21-vuotias vaikka oikeasti 40 tulee vielä tänä vuonna täyteen :eek:

Oliko lähellä muita, joilla oli sykemittari käytössä? Ainakin oma Polarin mittari herkästi ottaa häiriöitä noista. Vähintään pari kolme metriä pitää olla väliä, jotta toimii luotettavan tuntuisesti.

sledgehammer
27.05.2016, 05.37
Sykejutut on tosi henkilökohtaisia ja koko vaikuttaa myös paljon. Mulla on yks kaveri, itseäni huomattavasti lyhyempi, jonka kanssa tulee käytyä joskus lenkillä. Sen pumppu naulaa aina semmosia lukemia, ettei sitä voi oikein uskoa edes todeksi. 180 taulussa kaveri juttelee vielä ihan sujuvasti. Ikää 40 kieppeillä. Mä olisin jo ihan tajunnan rajamailla tuossa kohtaa. Korkealla maksimisykkeellä ei välttämättä ole kuitenkaan mitään tekemistä hyvän kunnon kanssa. Se on vain ominaisuus siinä, missä kengän kokokin.

oem
27.05.2016, 07.07
Itelläkin ollu vaan semmosia renkaita joiden piirin pituus pysyy vakiona, samoin kierroksella taitettu matka.;)

Santerius
27.05.2016, 07.19

Itse asiassa todennäköisesti maata koskettaa hetkellisesti pidempi osa rengasta, mutta säde on lyhempi ja vierintäkehä samaten. Tämä hassuus johtuu siitä, että kun paine on korkeampi, on renkaan muoto lähempänä ympyrää ja päinvastoin. Erot eivät kuitenkaan lie kovin merkittäviä. Samasta syystä matalilla paineilla vierinvastus on suurempi: energiaa kuluu renkaan muodonmuutoksiin ja suuremman kitkavoiman voittamiseen.

Pekka L
27.05.2016, 07.27
Itelläkin ollu vaan semmosia renkaita joiden piirin pituus pysyy vakiona, samoin kierroksella taitettu matka.;)
Kerrotko ihan omin sanoin miten autoissa, joissa rengaspaineen laskun tunnistus perustuu pyörintänopeuden muutokseen abs-anturilla mitaten, voidaan todeta rengaspaineen lasku jos pyörintänopeus ei sinun mukaasi muutukaan?
Joo, kaukana ollaan aiheesta.

Näissä lauseissa on enemmän asiaa kuin kaikissa muissa yhteensä tässä topikissa.

Keskinopeuksien tuijottelu on varmin tapa saada itsensä siihen kuntoon että pystyy ajaan maailman tappiin jollain nopeudella mutta kun pitäis oikeasti ajaa kovaa niin ei kulje mihinkään.
......
Isoin kompastuskivi minkä aloittelija ja vähän kokeneempi harrastaja voi tehdä on se että ajaa about samoilla rasitustasoilla ja kampikierroksilla kaikki lenkit. Sillä pääsee sit tasan sitä vauhtia hyvinkin taloudellisesti. Vauhti toki kasvaa vuosien saatossa, mutta järkevällä tekemisellä kunto nousee hieman eri tahtia.

oem
27.05.2016, 07.40
Autoissa renkaan kehän pituus on vielä pysyvämpi joten en osaa...

e150330
27.05.2016, 08.47
Siis eikö kaava kehän pituus = 2 x pii x r enää pidäkään paikkaansa???

(r on säde, joka on matka ympyrän keskipisteestä renkaan ja alustan kosketuspisteeseen) ja siis kehän pituus on VIERINTÄKEHÄN pituus, johon kyllä tasan vaikuttaa renkaan litistyminen. Laskekaa vaikka ihan itse.

Todella OT, mutta nyt oli pakko insinöörin ärähtää.

plr
27.05.2016, 09.30
Nythän tässä päästiin oikein herkulliseen sivujuoneen. :)

Tämä ei mene täysin lukiofysiikan renkaan piiri -kaavalla. Renkaassa voi olla osia, jotka eivät puristu kasaan eli piiri voi olla vakio paineesta ja renkaan painumasta riippumatta. Jotain linkkejä alla, jotka havainnollistavat asiaa. Erityisesti tuo video on aika selvä.

http://mgaguru.com/mgtech/tires/ti103.htm
https://m.youtube.com/watch?v=_2l5bOhHNxU

Frosty
27.05.2016, 10.29
Vaikka maksimi on 199 bpm, on 158 bpm silti vielä 79 % maksimista. Toisin sanoen lähes täydellä varmuudella selvästi aerobisen kynnyksen yläpuolella. Vaikka yksilöeroista voisi puhua loputtomiin, voitaneen karkeasti yleistää, että tuolla intensiteetillä ei ole fysiologisesti viisasta tehdä kovinkaan suurta osaa lenkeistä.

Santerius
27.05.2016, 10.40

(r on säde, joka on matka ympyrän keskipisteestä renkaan ja alustan kosketuspisteeseen) ja siis kehän pituus on VIERINTÄKEHÄN pituus, johon kyllä tasan vaikuttaa renkaan litistyminen. Laskekaa vaikka ihan itse.

Ei se tässä toimi, koska rengas ei ole ympyrä, mikäli se puristuu kasaan. :)

paaton
27.05.2016, 11.30
Ei se tässä toimi, koska rengas ei ole ympyrä, mikäli se puristuu kasaan. :)

Vierintäkehä ja renkaankehä ovat eri asioita.

Jaegerhog
27.05.2016, 11.57

Juurikin näin.
Tässä vielä visuaalista esimerkkiä, ei kylläkään polkupyörän renkaasta...

https://www.youtube.com/watch?v=ghs8qoYPSjY

Frosty
27.05.2016, 12.02
Tässä ketjussahan on ainesta vaikka mihin. Ainakin seuraavat kysymykset odottavat ratkaisujaan:

- Kuinka paljon vierintäkehän pituus muuttuu painojakauman mukaan?
- Miten renkaan painuman määrässä huomioidaan mukana kannettavat juomat ja nesteen haihtuminen?
- Mitataanko keskinopeus etupyörästä vai takapyörästä? Etupää kulkee paljon pidemmän matkan, varsinkin jos mutkitellaan paljon.
- Jos keskinopeus mitataan kuskista, niin mistä kohtaa?
- Jos GPS-laite kiinnitetään ranteeseen, pitääkö pyrkiä tekemään kahdeksikon muotoinen lenkki, jottei toinen ranne kulkisi pidempää matkaa?
- Minne katosivat naiset?

noniinno
27.05.2016, 12.30
Tällainen insinöörijargonittelu on tehokas tapa karkoittaa naiset. Häpeäkseni tunnustan, että itse tään olen syypää kun aloin kaivelemaan asiaa. Tämähän on melkein yhtä hauskaa kuin teekkarihuumori. Eli ei yhtään.

Humanistinen ajattelu on paljon hauskempaa. Esim. kysymykseen, riippuuko kappaleen massa painovoimakentän vahvuudesta, on vain yksi oikea vastaus: riippuu kuka kysyy?

Asiaan liittyen, noviiseja naisia olisi mukava nähdä enemmän myös maastopyörän selässä. BTW yksi tuttavanainen kertoi että pyöräily on siitäkin mahtava laji, että saa ajaa tiukoissa hyvännäköisissä ajokamppeissa "ihmisten ilmoilla". Eikö turhamaisuus olekaan enää vain miespyöräilijöitä varten??

t. Humanisti

Katila
27.05.2016, 12.36
- Minne katosivat naiset?
:) Hahahaa! Ei kaikista niin helposti päästäkään. Kotoista :)

Toivottavasti myös ketjun aloittaja on saanut tarpeelliset vastaukset kysymyksiinsä. Täällä palstalla on pahana tapana ryökkiä toisten ketjut omikseen ja viedä keskustelu täysin aloituksesta poikkeavaan...

Huumorin kukkia kaikille :)

Santerius
27.05.2016, 12.49
Vierintäkehä ja renkaankehä ovat eri asioita.

Aivan, ja siksi puhuinkin aiemmin vierintäkehästä.

e150330
27.05.2016, 13.06
:) Hahahaa! Ei kaikista niin helposti päästäkään. Kotoista :)

Toivottavasti myös ketjun aloittaja on saanut tarpeelliset vastaukset kysymyksiinsä. Täällä palstalla on pahana tapana ryökkiä toisten ketjut omikseen ja viedä keskustelu täysin aloituksesta poikkeavaan...

Huumorin kukkia kaikille :)

Jokohan Adalmiina laittoi Bianchinsa myyntiin...

Adalmina
27.05.2016, 15.00
Hahahah....ei mua ihan näin vähällä saa karkoitettua =D
Pyöräilykärpäsen pureman aiheuttamat oireet tuntuvat olevan niin voimakkaita, että lääkkeeksi tarvitaan useampi lenkki Bianchilla. Ja elleivät oireet helpota pelkillä lenkeillä,voi kaikkea pientä kivaa laiin liityvää aina lisätä lääkkeeksi.
Viikonloppuja!

Nana
27.05.2016, 16.53
Asiaan liittyen, noviiseja naisia olisi mukava nähdä enemmän myös maastopyörän selässä.

semi OT jatkoa Niin olisi! Olen minä sentään ainakin yhteen törmäillyt, tosin ei liene ihan noviisi. tuppaavat vaan menemään semmoista haipakkaa, että hyvä, kun ehtii moi sanoa, sama vika näköjään maantielläkin tämän ketjun (ja muutamien vauhtiviivojen saattelemien naismaantiekiitäjien näkemisen) perusteella.
Miehillä sensijaan näyttää aina olevan aikaa pysähtyä vaikka miten kovasta vauhdista höpisemään, sitä varmemmin mitä syvemmällä metsässä ollaan. Ei haittaa yhtään, vaikka alla olisi päänkokoisia kivenlohkareita ja vieressä 10m pudotus ja renkaat mahtuu kivelle juuri ja juuri ja vähien paineiden vuoksi rengas heiluu, ei, tässä on ihan hyvä.

Huvitti kerrankin, kun olin vaihteeksi eksyneenä päätynyt jollekin kalliolle josta ei näyttänyt olevan minkäänlaista järjellistä poispääsyä ajamalla, kaikkialla tiedossa tyyliin hyppelyä kiveltä toiselle. Tottakai sieltä sitten sulavasti tulee joku ukko, enkä ehtinyt edes ihmetellä, että miten. Höpisimme jotakin ja yritin varovasti tiedustella pääseekö täältä tämmöisellä pikku-Rekilläkin pois jotakin kautta? Heppu totesi vaan iloisesti, että täältähän pääsee joka suuntaan. :rolleyes: Joopa joo

sledgehammer
27.05.2016, 18.02
No vaikka tää meni tähän nopeusjargoniin, niin on niistä vauhdeista ehkä pientä yleistystä tehtävissä. Oman empiirisen kokemuksen mukaan yhteislenkkivauhdit voi arvioida +2km/h säännöllä. Jos 70-80km lenkki menee 28km/h yksin, sen pystyy ajamaan porukassa 30km/h niin, että itsekin pystyy tekemään jotain vetovuorollaan. Voihan sinne mukaan lähteä "kuolemaan", mutta se ei oikein palvele ketään. Jos pääsee +30km/h puolelle, uskaltaa varmaan lähteä 33km/h sakkiin mukaan. Aika usein lenkit ovat nimenomaan lenkkejä, jolloin tuulisellakin kelillä matkalle mahtuu kaikenlaista tuulta. Kunhan muistaa, ettei kannata taistella vastatuulta vasten, menee lenkit yleensä suht samoilla nopeuksilla. Myötäiset kovempaa ja vastatuulet hiljempaa. Joskus aamulla tosin merituulet ja maatuulet vaihtavan paikkaa ja silloin voi olla koko matkan myötäistä tai vastaista. Harvinaista kuitenkin. Ei mulla muuta...

Henttari
06.06.2016, 22.12
Mites teikäläiset arviois minun kuntotasoa. 3 viikkoa sitten hommasin maantiepyörän ja kilometrejä takana noin 500. Lähinnä tullu pyöräiltyä työmatkaa ja pikkulenkkejä. 60km reissu taittu 27.3 keskinopeudella. Ennen pyöräilyn aloitusta ei juuri kuntoa kohottavaa liikuntaa ole tullu harrastettua syksyn jälkeen. Heinäkuun alussa ois tarkotus ajjaa Rajaväylän lenkki 150km, paljonko porukka veikkais mihin aikaan tuommosen matkan pystyis taittaan?? Pyöränä hiilikuiturunkonen Trek Madone 4.5

Tauno
07.06.2016, 08.50
Kyllä se 6 tuntiin menee. Todennäköisesti ei tarvitse yksin ajella vaan peesissä pääsee "lepäilemään" ainakin osan matkaa.

Adalmina
13.06.2016, 19.24
Kehitystä tapahtuu :) Vaikka ajettuja kilometrejä ei vielä ihan hirmuisesti alla olekaan (ehkä vähän reilut 300km). Keväällä kun kaivelin 18 vuotta vanhan maastopyörän talviteloilta ja ajelin ekan kerran sillä työmatkani (8km), aikaa kului n. 26min. No, tänään tuo sama matka taittui Bianchillani aikaan 16min.10sek. vaikka alla oli eiliseltä illalta 55km ajoa. Ei toki paljoa sekään, mutta olen kuitenkin edelleen tasolla; aloittelija =D
Niin ja nyt siis on jo jalassakin Shimanot =)

Santerius
13.06.2016, 19.44
Mitä pitää syödä tai harrastaa ennen pyöräilyä, jotta 300 kilometrin treenillä kulkee 10 kilometrin työmatkatempo 30 km/h? Aika kauan olen hinkannut tien laitaa, enkä ole 10 kilometrin työmatkatemmossa tohtinut koskaan rikkoa niin paljoa liikennesääntöjä tai nostaa sykkeitä niin korkealle, että olisi yli kolmea kymppiä tullut ajettua.

Adalmina
13.06.2016, 21.41
=D
A) Ihan lenkeillä&salilla ja Fazerin sinisellä pääsee jo pikälle =D =D
B) No eihän tuo nyt ollut ihan 30km/h, jää se vähän alle ;)
C) Mun työmatka ei kulje läpi kaupungin, joten uskoakseni kovin monia sääntöjä ei oo tullut rikkottua...
D) Syke , joka maksimissaan tänä keväänä ollut 199, oli 158...eli ei kai ihan älytön sekään

Highlander
14.06.2016, 20.44
Mitä pitää syödä tai harrastaa ennen pyöräilyä, jotta 300 kilometrin treenillä kulkee 10 kilometrin työmatkatempo 30 km/h? Aika kauan olen hinkannut tien laitaa, enkä ole 10 kilometrin työmatkatemmossa tohtinut koskaan rikkoa niin paljoa liikennesääntöjä tai nostaa sykkeitä niin korkealle, että olisi yli kolmea kymppiä tullut ajettua.
Ei se vauhti kasva tietyn rajan jälkeen vaikka hinkkaisi kuinka paljon kilometrejä tahansa. Sen sijaan rasva voi palaa ja kaljanhimo kasvaa. Been there done that. Mutta oikeasti jos haluaa kehittyä, niin foorumilta löytyy kyllä ketjuja aiheesta täynnä harjoittelu vinkkejä.

Sent from my iPad using Tapatalk

kervelo
15.06.2016, 07.34
Mitä pitää syödä tai harrastaa ennen pyöräilyä, jotta 300 kilometrin treenillä kulkee 10 kilometrin työmatkatempo 30 km/h?

En ole ihan varma, onko työmatka se paras paikka yrittää uusia nopeusennätyksiä. Jos itse ajaisin joskus pyörällä kaupunkiliikenteessä, luulen että keskittyisin ihan muihin asioihin.

sledgehammer
15.06.2016, 07.58
Mä ajelin välillä kunnon työmatkatempoa Turussa, kun oli semmoinen reitti, missä sitä pystyi harrastamaan. Ei ollut oikeastaan edes kaupunkia, vaan kulki ohikulkutien vartta. Pitää ajaa melkoisen kovaa, että kärsii toppailla muutamat valot. Ajattele niinpäin, että kuinka pitkään ja kuinka paljon joudut ajaman yli 30km/h, että saat takaisin pysähdyksisä menetetyn ajan. Ei kannata lähteä riuhtomaan, löytää itsensä pian auton alta tai ajat jonkun luurit päässä hortoilevan jalankulkijan yli. Mee vetelemään mielummin kymppitempoa sopivaksi katsomallesi pätkälle.

Tauno
15.06.2016, 09.38
Olen ajellut tuollaista 12 km yhdensuuntaista työmatkaa yli 10 vuotta. Mikäli siinä oikein aikaa ruvetaan yrittämään, paras kalusto on täysjoustomaasturi. Sillä uskaltaa laskettaa risteykset, kantit yms. ihan eri tavalla kuin Adalmiinan Bianchilla. Sitten kannattaa lähteä liikkeelle aamuyöstä, jolloin muuta liikennettä on vähemmän. Säätiedotuksia tutkimalla löytää optimaaliset olosuhteet yritykselle ja sitten vaan baanalle.

Santerius
15.06.2016, 20.59
En ole ihan varma, onko työmatka se paras paikka yrittää uusia nopeusennätyksiä. Jos itse ajaisin joskus pyörällä kaupunkiliikenteessä, luulen että keskittyisin ihan muihin asioihin.

Sehän tässä vähän oli ideana, että työmatkatemmossa on vaikea saavuttaa kovin suuria nopeuksia vahingossa. Tokihan edellinen viestini kannattaa ymmärtää melko kevytmielisenä, sillä työmatkatempohan voi olla niin kovin erilainen olosuhteista riippuen. Jos sekä asunto, että työpaikka ovat saman maantien varrella, tempomatka viettää alamäkeen, ja sattuu hyvät tuuliolosuhteet, niin helpostihan siinä kovia keskareita tulee.