PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maasturi vai ihan jotain muuta



ept
20.05.2016, 16.35
Vuosien pyörättömyyden jälkeen olisi tarkoitus taas moinen hankkia. Viimeinen omistamani pyörä oli -96 Kona Koa. Pidin tuosta kovasti aina siihen asti, että koko pyörävarasto tyhjättiin maastureista.

Maasturi tai kaltaisensa on siis ollut mielessä nytkin, mutta tätä foorumia lukemalla on todellakin iskenyt "tieto lisää tuskaa" ilmiö.
Budjetti on valitettavan rajallinen, eli tonni +-200 pyörälle (Lasken tuohon mukaan lokasuojavirityksen ja jonkinlaiset kaksipuoleiset polkimet). Kypärä ja muut kilkkeet (Lukkoja, pumppuja jne. löytyy taloudesta, vaikkei itsellä pyörää olekkaan) on laskettu erikseen ja hankitaan tarpeen ja talouden mukaan.

Pyörällä on tarkoitus ajaa:
- osa 7km työmatkoista sään ja tilanteen mukaan. Ei ole aikomus korvata autoa kokonaan.
- iltaisin ja viikonloppuisin ulkoilun/liikunnan merkeissä.
- satunnaisesti saattaa tulla poikettua kaupassa työmatkalla, mutta vartavasten kauppaan ei ole tarkoitus pyörällä lähteä. Ja tämä käyttömuoto on helppo unohtaa kokonaan.
- pyöräteillä, sorapoluilla/teillä, pellon laidalla, helpohkoilla metsäpoluilla on tarkoitus ajella. Työmatka esim. kotiinpäin enempi asvaltin ulkopuolella.
- kalaan meren/järven rannalle kevyellä varustuksella. (Sisältää ajoa kallio- ja metsäpoluilla, ei mitään kaahailua juurakoiden keskellä kuitenkaan)
- Edelliset myös talvella soveltuvin osin, vaikka tuskin nyt kovin pitkällä metsässä tai pilkillä sentään talvella kävisin.

Harrastevälineiden huollon/ylläpidon katson kuuluvan osana harrastukseen, vaikka kyseessä olisi sitten joustokeulan huoltaminen. Perustyökalut löytyy varsin kattavasti ja puuttuvat erikoisemmat on tarkoitus hiljakseen hankkia ja huoltaa pyörä järkeviltä osin itse.

Mahdolisimman nopea siirtyminen paikasta toiseen ei juuri nyt ole olennaista, vaan ulkoilmasta ja ympäristöstä pitäisi joutaa myös nauttia. Toisaalta, jokainen matka alkaa ja päättyy mäen päältä/lle ja niitä on useimmin matkalla muutenkin, joten välityksissä paino enempi pienemmillä vaihteilla(kai?).

Mittaakin on kertynyt reilusti ja lieväsi selkäpainotteisesti. Pituus 195, inseam: 90-91 (kaksin käsin metristä vatupassia jalkovälissä kiskoen mitattu tarkkuudella, jonka vaimo pystyi naurultaan tulkitsemaan). Painoa ajovarusteissa 115-125kg (mukaanlukien läppärireppu), joka käytännössä ylittää pyörän kanssa laskien Canyonin Grand Canyon 6.9:n, Radon ZR Team 7.0:n(8.0:n kohdalla en ole varma) kiekkojen painorajan ainakin ja Cuben 115kg konokaispainorajan.


Jäykkäperäinen tai jousittamaton 29er on kuienkin lähtökohtaisesti mielessä, mutta mitä mieltä raati on soveltuvuudesta ja mitä malleja kannattaisi katsastaa, ottaen huomioon paino, pituus ja ehkä lievä pitkäselkäisyys? Maasturia ehkä myös siksi, että metsässä viihtyminen ei katoa, vaikka haluaisi jatkossa ajella enemmän, pidempään ja kovempaa ihan asvaltilla, joten sitten voisi kehitellä budjetin siihen paremmin sopivaan kulkineeseen. Tuohon maasturiin voisi myös harkita laittaa resurssien mukaan toiset kiekot, joihin kesällä maastokelpoisemmat- ja talvella nastarenkaat.

Malleja, joita olen katsellut "sillä silmällä" (Joita täälläkin on suositeltu):

Kona Big Rove ST (jokseenkin budjetin ylärajalla Bikeshopin 105 alennuksella)
(http://www.konaworld.com/big_rove_st.cfm)Ja eihän tuo nyt ole edes maasturi, mutta eikös tuolla nyt polkuja pääse, etenkin jos laittaa myöhemmin toiset kiekot maastokelpoisemmilla kumeilla.
Ja nähtävästi mahtuisi myös nastat ihan suosiolla(?) Paperilla vaikuttaa varsin pätevältä omasta mielestä.

Trek X-Caliber 9 (Tämän saattaisin saada tutunkauppaan pienellä alennuksella)
(http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/x-caliber/x-caliber-9/p/2045600-2016)Toiset tuntuu tykkäävän ja toiset taas ei. Maailmalta lukenut paljon hyviä kommentteja ja tämä "pidempi" geometrialtaan?

Canyonin(GC 6.9 AL) ja Radonin(ZR Team 7.0 & 8.0) kestosuosikit kiinnostavat (Canyonin saa tosin vasta Heinä-Elokuussa), mutta kun erehdyin kaivamaan esiin noita speksejä , niin jäin miettimään painorajaa jne. Cubessa pienin painoraja ja usein olen nähnyt mainittavan, että olisi "lyhyt". Marinilla ja Pinnaclella on budjettiin mahtuvia 1x11 "rautapyöriä", mutta arveluttaa tuo 1x11 käytön ajateltu laajuus huomioiden.

Huolehdinko kenties turhaan painorajojen suhteen.

Olisiko raadilla tarjolla muita ehdokkaita? Ei tarvitse rajoittaa maasturiin, jos uskot jonkin muun sopivan paremmin. Budjetti on aika tiukka ja siinä aion pysyä, se on jo venytetty Kona Dew:n luokasta tuohon nyt mainittuun.

Fat Boy
20.05.2016, 16.57
Vuosien pyörättömyyden jälkeen olisi tarkoitus taas moinen hankkia. Viimeinen omistamani pyörä oli -96 Kona Koa. Pidin tuosta kovasti aina siihen asti, että koko pyörävarasto tyhjättiin maastureista.

Maasturi tai kaltaisensa on siis ollut mielessä nytkin, mutta tätä foorumia lukemalla on todellakin iskenyt "tieto lisää tuskaa" ilmiö.
Budjetti on valitettavan rajallinen, eli tonni +-200 pyörälle (Lasken tuohon mukaan lokasuojavirityksen ja jonkinlaiset kaksipuoleiset polkimet). Kypärä ja muut kilkkeet (Lukkoja, pumppuja jne. löytyy taloudesta, vaikkei itsellä pyörää olekkaan) on laskettu erikseen ja hankitaan tarpeen ja talouden mukaan.

Pyörällä on tarkoitus ajaa:
- osa 7km työmatkoista sään ja tilanteen mukaan. Ei ole aikomus korvata autoa kokonaan.
- iltaisin ja viikonloppuisin ulkoilun/liikunnan merkeissä.
- satunnaisesti saattaa tulla poikettua kaupassa työmatkalla, mutta vartavasten kauppaan ei ole tarkoitus pyörällä lähteä. Ja tämä käyttömuoto on helppo unohtaa kokonaan.
- pyöräteillä, sorapoluilla/teillä, pellon laidalla, helpohkoilla metsäpoluilla on tarkoitus ajella. Työmatka esim. kotiinpäin enempi asvaltin ulkopuolella.
- kalaan meren/järven rannalle kevyellä varustuksella. (Sisältää ajoa kallio- ja metsäpoluilla, ei mitään kaahailua juurakoiden keskellä kuitenkaan)
- Edelliset myös talvella soveltuvin osin, vaikka tuskin nyt kovin pitkällä metsässä tai pilkillä sentään talvella kävisin.

Harrastevälineiden huollon/ylläpidon katson kuuluvan osana harrastukseen, vaikka kyseessä olisi sitten joustokeulan huoltaminen. Perustyökalut löytyy varsin kattavasti ja puuttuvat erikoisemmat on tarkoitus hiljakseen hankkia ja huoltaa pyörä järkeviltä osin itse.

Mahdolisimman nopea siirtyminen paikasta toiseen ei juuri nyt ole olennaista, vaan ulkoilmasta ja ympäristöstä pitäisi joutaa myös nauttia. Toisaalta, jokainen matka alkaa ja päättyy mäen päältä/lle ja niitä on useimmin matkalla muutenkin, joten välityksissä paino enempi pienemmillä vaihteilla(kai?).

Mittaakin on kertynyt reilusti ja lieväsi selkäpainotteisesti. Pituus 195, inseam: 90-91 (kaksin käsin metristä vatupassia jalkovälissä kiskoen mitattu tarkkuudella, jonka vaimo pystyi naurultaan tulkitsemaan). Painoa ajovarusteissa 115-125kg (mukaanlukien läppärireppu), joka käytännössä ylittää pyörän kanssa laskien Canyonin Grand Canyon 6.9:n, Radon ZR Team 7.0:n(8.0:n kohdalla en ole varma) kiekkojen painorajan ainakin ja Cuben 115kg konokaispainorajan.


Jäykkäperäinen tai jousittamaton 29er on kuienkin lähtökohtaisesti mielessä, mutta mitä mieltä raati on soveltuvuudesta ja mitä malleja kannattaisi katsastaa, ottaen huomioon paino, pituus ja ehkä lievä pitkäselkäisyys? Maasturia ehkä myös siksi, että metsässä viihtyminen ei katoa, vaikka haluaisi jatkossa ajella enemmän, pidempään ja kovempaa ihan asvaltilla, joten sitten voisi kehitellä budjetin siihen paremmin sopivaan kulkineeseen. Tuohon maasturiin voisi myös harkita laittaa resurssien mukaan toiset kiekot, joihin kesällä maastokelpoisemmat- ja talvella nastarenkaat.

Malleja, joita olen katsellut "sillä silmällä" (Joita täälläkin on suositeltu):

Kona Big Rove ST (jokseenkin budjetin ylärajalla Bikeshopin 105 alennuksella)
(http://www.konaworld.com/big_rove_st.cfm)Ja eihän tuo nyt ole edes maasturi, mutta eikös tuolla nyt polkuja pääse, etenkin jos laittaa myöhemmin toiset kiekot maastokelpoisemmilla kumeilla.
Ja nähtävästi mahtuisi myös nastat ihan suosiolla(?) Paperilla vaikuttaa varsin pätevältä omasta mielestä.

Trek X-Caliber 9 (Tämän saattaisin saada tutunkauppaan pienellä alennuksella)
(http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/x-caliber/x-caliber-9/p/2045600-2016)Toiset tuntuu tykkäävän ja toiset taas ei. Maailmalta lukenut paljon hyviä kommentteja ja tämä "pidempi" geometrialtaan?

Canyonin(GC 6.9 AL) ja Radonin(ZR Team 7.0 & 8.0) kestosuosikit kiinnostavat (Canyonin saa tosin vasta Heinä-Elokuussa), mutta kun erehdyin kaivamaan esiin noita speksejä , niin jäin miettimään painorajaa jne. Cubessa pienin painoraja ja usein olen nähnyt mainittavan, että olisi "lyhyt". Marinilla ja Pinnaclella on budjettiin mahtuvia 1x11 "rautapyöriä", mutta arveluttaa tuo 1x11 käytön ajateltu laajuus huomioiden.

Huolehdinko kenties turhaan painorajojen suhteen.

Olisiko raadilla tarjolla muita ehdokkaita? Ei tarvitse rajoittaa maasturiin, jos uskot jonkin muun sopivan paremmin. Budjetti on aika tiukka ja siinä aion pysyä, se on jo venytetty Kona Dew:n luokasta tuohon nyt mainittuun.
Et varmaan sen läppärin kanssa kovin rajusti kivikossa rytyytä, niin painoraja tuskin on oikeasti ongelma. Ja jos muutoin tulee rajummin ajettua, niin vaihtaa alle hitusen muhkummat renkaat ja pitää niissä riittävästi painetta. Normi maasturi kestää kuitenkin melkoista menoa jos ei pahemmin kivet lyö läpi.

nih..

Gulliver
20.05.2016, 17.11
Mars kauppaan ja kokeileemaan miltä tuntuu eri mallit.

kukkaan ei voi kertoa mikä sinulle on sopivin oma pers ja halut sen kertovat.


Esimmäiseksi testaa massturi vs läski ajaa ja voit yllättyä, sillä ajoasento on erillainen ja se voi
kuumasti kallistua toiseen suuntaan.

orc biker
20.05.2016, 18.06
Huolehdinko kenties turhaan painorajojen suhteen.

Luulen niin. Toki kannattaa varmaan katsoa vähän, miten satulan kiskoille laittaa, mutta liekö tuossa muuta. En usko, että pyörä natisee alla.

nure
20.05.2016, 19.22
Ei läski varmaan paras vaihto-ehto ja budjetissa nuo plussa koon pyörät menee ohi budjetin. Täysjäykkä on mainio valinta, jouston korvaa helposti tekniikalla ja toimii myös kaikissa olosuhteissa.

ept
20.05.2016, 21.54
Et varmaan sen läppärin kanssa kovin rajusti kivikossa rytyytä, niin painoraja tuskin on oikeasti ongelma. Ja jos muutoin tulee rajummin ajettua, niin vaihtaa alle hitusen muhkummat renkaat ja pitää niissä riittävästi painetta. Normi maasturi kestää kuitenkin melkoista menoa jos ei pahemmin kivet lyö läpi.

nih..

Ei ole suunnitelmia ihan alkuun kovin pahaan kivikkoon änkeä ihan ilman reppuakaan.

ept
20.05.2016, 22.16
Mars kauppaan ja kokeileemaan miltä tuntuu eri mallit.

kukkaan ei voi kertoa mikä sinulle on sopivin oma pers ja halut sen kertovat.


Esimmäiseksi testaa massturi vs läski ajaa ja voit yllättyä, sillä ajoasento on erillainen ja se voi
kuumasti kallistua toiseen suuntaan.

Totta, kauppaan pitää mennä, mieluummin useampaankin. Mietin kyllä noita muutamia verkosta saataviakin, mutta mieluusti sitä tukisi kivijalkaa ja saisi ainakin jonkinlaisen tuntuman sopivuudesta. Sitä en toki edes harkitse, että testaisin pyörän kivijalassa ja sitten tilaisin netistä.

Läskiä pitänee kokeilla, tosin nuo ovat jääneet vähemmälle huomiolle budjetti-rajoitteiden takia.

ept
20.05.2016, 22.35
Ei läski varmaan paras vaihto-ehto ja budjetissa nuo plussa koon pyörät menee ohi budjetin. Täysjäykkä on mainio valinta, jouston korvaa helposti tekniikalla ja toimii myös kaikissa olosuhteissa.

Itseasiassa kokeilematta ja 1x10 vaihteilla löytyisi 27,5+ Pinnaclelta. Ramin 3 plus (http://www.evanscycles.com/pinnacle-ramin-3-plus-2016-mountain-bike-EV264163). Ja Myös Charge Cooker Midi 1 on hyvin samantyylinen.

Pitänee kesäkuun alussa pitää lomapäivä ja kierrellä pyöräliikkeitä.

Ulkorengas
20.05.2016, 23.51
Oletettavasti ylivoimaisesti suurin osa kilsoista tulee tieltä tai hyväkuntoiselta polulta. Vaikka X-Caliber 9 on minusta kelpo perusmaasturi, erityistä nautintoa ei sillä kuten varmaan millään muullakaan maasturilla ajaminen noissa olosuhteissa ole. Maasturi toimii maastossa, tiellä parempi on maantiepyörä, kuten Rove. Toisaalta jos kallioilla pitää selviytyä, siellä Rove taas ei ole mukava. Nyt siis täytyy vaan koittaa päättää, mitä arvostaa ja minkä kanssa voi elää. Jokin leveärenkainen retkipyörä tai krossari kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta, mutta sitä budjetti ei kestä. Käy nyt kuitenkin huviksesi katsomassa vaikka Spessun Awol tai Salsa Fargo. Noissa on otettu raskaammat kuormatkin huomioon.

nure
21.05.2016, 00.04
Tuo Ramin 3+ voisi olla aika mainio kapistus...

Nana
21.05.2016, 13.58
X-Caliber koukuttaa. Vaikka äitiä tulisi ikävä mörköjuurakossa se hassuttelee sydämeesi veikeydellään. Se on hauska, näppärä, ketterä. Se on X-Cal9 ja se vie sinut mukanaan, halusit tai et.

Sillehän on oma biisikin
Elastinen feat Nana - Anna Sen Rullaa:
Hei, kuski, anna rullaa sen, sen näkee täs kaupungis jokainen,
kilometrien päähän se paukuttaa, ihastuttaa, kohahduttaa,
keskellä stadia tai skuttaa, älä pysäytä X-Caliberii vaan

Anna sen rullaa, anna sen rullaa whoo-o,
polje kovempaa, hei, hei, polje kovempaa
Anna sen rullaa, anna sen rullaa whoo-o,
älä pysäytä X-Caliberii, älä koskaan pysäytä sitä
http://i852.photobucket.com/albums/ab82/zooming-planet/Mobile%20Uploads/F4279CDB-48E1-45CE-BD61-7B8D5FE259C7.jpg (http://s852.photobucket.com/user/zooming-planet/media/Mobile%20Uploads/F4279CDB-48E1-45CE-BD61-7B8D5FE259C7.jpg.html)

ept
21.05.2016, 18.41
X-Caliber koukuttaa. Vaikka äitiä tulisi ikävä mörköjuurakossa se hassuttelee sydämeesi veikeydellään. Se on hauska, näppärä, ketterä. Se on X-Cal9 ja se vie sinut mukanaan, halusit tai et.

Sillehän on oma biisikin
Elastinen feat Nana - Anna Sen Rullaa:
Hei, kuski, anna rullaa sen, sen näkee täs kaupungis jokainen,
kilometrien päähän se paukuttaa, ihastuttaa, kohahduttaa,
keskellä stadia tai skuttaa, älä pysäytä X-Caliberii vaan

Anna sen rullaa, anna sen rullaa whoo-o,
polje kovempaa, hei, hei, polje kovempaa
Anna sen rullaa, anna sen rullaa whoo-o,
älä pysäytä X-Caliberii, älä koskaan pysäytä sitä


Taitaa olla paras vastaus, mitä olen millään forumilla kysymyksiini saanut. Jos vastauksen "taiteelliset arvot" ratkaisisivat, olisi valinta selvä.

Taisi muuten X-Caliber päätyä listoille ketjun perusteella, jossa itse siihen päädyit.

Tank Driver
21.05.2016, 19.04
Taitaa olla paras vastaus, jonka kukaan on koskaan mihinkään missään saanut.

ept
21.05.2016, 19.14
Oletettavasti ylivoimaisesti suurin osa kilsoista tulee tieltä tai hyväkuntoiselta polulta. Vaikka X-Caliber 9 on minusta kelpo perusmaasturi, erityistä nautintoa ei sillä kuten varmaan millään muullakaan maasturilla ajaminen noissa olosuhteissa ole. Maasturi toimii maastossa, tiellä parempi on maantiepyörä, kuten Rove. Toisaalta jos kallioilla pitää selviytyä, siellä Rove taas ei ole mukava. Nyt siis täytyy vaan koittaa päättää, mitä arvostaa ja minkä kanssa voi elää. Jokin leveärenkainen retkipyörä tai krossari kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta, mutta sitä budjetti ei kestä. Käy nyt kuitenkin huviksesi katsomassa vaikka Spessun Awol tai Salsa Fargo. Noissa on otettu raskaammat kuormatkin huomioon.

Joku voisi loukkaantua moisesta budjetin pilkkaamisesta..., mutta mistähän noita Fargoja löytäisi. Pyörittelin aiemmin mielessäni pyörän rakentamista pikkuhiljaa osia ostelemalla ja tavoite oli sitten näemmä melkein juurikin Fargo X7 kopio. Hinnasta riippumatta tuota ei kyllä haluaisi ohittaa ilman lähempää tutustumista. Tuossa on tuota rengastilaakin kunnon nastarenkaille.

Kallioilla sinänsä voi tarvittaessa jalkautua jos menee hankalaksi.

Ulkorengas
21.05.2016, 21.01
Sori, ei ollut tarkoitus pilkata budjettia.

Foxcompilla ainakin Fargoja on ollut. Käytettynä jos löytää, voisi mennä budjettiin. Fillaritori.com jne.

Genesiksellä on Vagabond, mutta siinä on retkipyörän vaihdevivut, joten hinta karkaa siinäkin, jos kahvat aikoo vaihtaa.

Nana
21.05.2016, 22.13
Taitaa olla paras vastaus, mitä olen millään forumilla kysymyksiini saanut. Jos vastauksen "taiteelliset arvot" ratkaisisivat, olisi valinta selvä.

Taitaa olla paras vastaus, jonka kukaan on koskaan mihinkään missään saanut.

Kiitos pojat. Ainakin se tuli sydämestä. Minkäs teet, kun sinne uiskentelee pieni sininen pyörä.

ept
21.05.2016, 23.05
Sori, ei ollut tarkoitus pilkata budjettia.

Foxcompilla ainakin Fargoja on ollut. Käytettynä jos löytää, voisi mennä budjettiin. Fillaritori.com jne.

Genesiksellä on Vagabond, mutta siinä on retkipyörän vaihdevivut, joten hinta karkaa siinäkin, jos kahvat aikoo vaihtaa.

Hymiö puuttui. Oikeasti tuo Fargo kyllä kiinnostaa siinä määrin, että pakko yrittää päästä ihmettelemään ja sitten mietitään pitääkö jostain kehittää lisäbudjetti. Ja silmäillä tarjontaa myös käytettyjen osalta.

Marco_m
24.05.2016, 13.07
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-463482/wg_id-117
Tai
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-463503/wg_id-117
Siinä kaksi hyvää vaihtoehtoa, tuo 7.0 ollut suosittu alle 1k hintaluokassa ja kehuja saanut joka puolelta.
8.0 pari kymppiä yli 1k, hieman paremmilla osilla.

Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla

ept
03.06.2016, 23.35
Vahvassa harkinnassa oli tuo Radonin kasi. Etenkin kun budjettia tuli sitten venytettyä.

ept
04.06.2016, 02.04
Sori, ei ollut tarkoitus pilkata budjettia.

Foxcompilla ainakin Fargoja on ollut. Käytettynä jos löytää, voisi mennä budjettiin. Fillaritori.com jne.

Genesiksellä on Vagabond, mutta siinä on retkipyörän vaihdevivut, joten hinta karkaa siinäkin, jos kahvat aikoo vaihtaa.

Niinpä siinä sitten kävi, että budjetti räjähti ja 2015 Fargo 3 kotiutui.