ept
20.05.2016, 16.35
Vuosien pyörättömyyden jälkeen olisi tarkoitus taas moinen hankkia. Viimeinen omistamani pyörä oli -96 Kona Koa. Pidin tuosta kovasti aina siihen asti, että koko pyörävarasto tyhjättiin maastureista.
Maasturi tai kaltaisensa on siis ollut mielessä nytkin, mutta tätä foorumia lukemalla on todellakin iskenyt "tieto lisää tuskaa" ilmiö.
Budjetti on valitettavan rajallinen, eli tonni +-200 pyörälle (Lasken tuohon mukaan lokasuojavirityksen ja jonkinlaiset kaksipuoleiset polkimet). Kypärä ja muut kilkkeet (Lukkoja, pumppuja jne. löytyy taloudesta, vaikkei itsellä pyörää olekkaan) on laskettu erikseen ja hankitaan tarpeen ja talouden mukaan.
Pyörällä on tarkoitus ajaa:
- osa 7km työmatkoista sään ja tilanteen mukaan. Ei ole aikomus korvata autoa kokonaan.
- iltaisin ja viikonloppuisin ulkoilun/liikunnan merkeissä.
- satunnaisesti saattaa tulla poikettua kaupassa työmatkalla, mutta vartavasten kauppaan ei ole tarkoitus pyörällä lähteä. Ja tämä käyttömuoto on helppo unohtaa kokonaan.
- pyöräteillä, sorapoluilla/teillä, pellon laidalla, helpohkoilla metsäpoluilla on tarkoitus ajella. Työmatka esim. kotiinpäin enempi asvaltin ulkopuolella.
- kalaan meren/järven rannalle kevyellä varustuksella. (Sisältää ajoa kallio- ja metsäpoluilla, ei mitään kaahailua juurakoiden keskellä kuitenkaan)
- Edelliset myös talvella soveltuvin osin, vaikka tuskin nyt kovin pitkällä metsässä tai pilkillä sentään talvella kävisin.
Harrastevälineiden huollon/ylläpidon katson kuuluvan osana harrastukseen, vaikka kyseessä olisi sitten joustokeulan huoltaminen. Perustyökalut löytyy varsin kattavasti ja puuttuvat erikoisemmat on tarkoitus hiljakseen hankkia ja huoltaa pyörä järkeviltä osin itse.
Mahdolisimman nopea siirtyminen paikasta toiseen ei juuri nyt ole olennaista, vaan ulkoilmasta ja ympäristöstä pitäisi joutaa myös nauttia. Toisaalta, jokainen matka alkaa ja päättyy mäen päältä/lle ja niitä on useimmin matkalla muutenkin, joten välityksissä paino enempi pienemmillä vaihteilla(kai?).
Mittaakin on kertynyt reilusti ja lieväsi selkäpainotteisesti. Pituus 195, inseam: 90-91 (kaksin käsin metristä vatupassia jalkovälissä kiskoen mitattu tarkkuudella, jonka vaimo pystyi naurultaan tulkitsemaan). Painoa ajovarusteissa 115-125kg (mukaanlukien läppärireppu), joka käytännössä ylittää pyörän kanssa laskien Canyonin Grand Canyon 6.9:n, Radon ZR Team 7.0:n(8.0:n kohdalla en ole varma) kiekkojen painorajan ainakin ja Cuben 115kg konokaispainorajan.
Jäykkäperäinen tai jousittamaton 29er on kuienkin lähtökohtaisesti mielessä, mutta mitä mieltä raati on soveltuvuudesta ja mitä malleja kannattaisi katsastaa, ottaen huomioon paino, pituus ja ehkä lievä pitkäselkäisyys? Maasturia ehkä myös siksi, että metsässä viihtyminen ei katoa, vaikka haluaisi jatkossa ajella enemmän, pidempään ja kovempaa ihan asvaltilla, joten sitten voisi kehitellä budjetin siihen paremmin sopivaan kulkineeseen. Tuohon maasturiin voisi myös harkita laittaa resurssien mukaan toiset kiekot, joihin kesällä maastokelpoisemmat- ja talvella nastarenkaat.
Malleja, joita olen katsellut "sillä silmällä" (Joita täälläkin on suositeltu):
Kona Big Rove ST (jokseenkin budjetin ylärajalla Bikeshopin 105 alennuksella)
(http://www.konaworld.com/big_rove_st.cfm)Ja eihän tuo nyt ole edes maasturi, mutta eikös tuolla nyt polkuja pääse, etenkin jos laittaa myöhemmin toiset kiekot maastokelpoisemmilla kumeilla.
Ja nähtävästi mahtuisi myös nastat ihan suosiolla(?) Paperilla vaikuttaa varsin pätevältä omasta mielestä.
Trek X-Caliber 9 (Tämän saattaisin saada tutunkauppaan pienellä alennuksella)
(http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/x-caliber/x-caliber-9/p/2045600-2016)Toiset tuntuu tykkäävän ja toiset taas ei. Maailmalta lukenut paljon hyviä kommentteja ja tämä "pidempi" geometrialtaan?
Canyonin(GC 6.9 AL) ja Radonin(ZR Team 7.0 & 8.0) kestosuosikit kiinnostavat (Canyonin saa tosin vasta Heinä-Elokuussa), mutta kun erehdyin kaivamaan esiin noita speksejä , niin jäin miettimään painorajaa jne. Cubessa pienin painoraja ja usein olen nähnyt mainittavan, että olisi "lyhyt". Marinilla ja Pinnaclella on budjettiin mahtuvia 1x11 "rautapyöriä", mutta arveluttaa tuo 1x11 käytön ajateltu laajuus huomioiden.
Huolehdinko kenties turhaan painorajojen suhteen.
Olisiko raadilla tarjolla muita ehdokkaita? Ei tarvitse rajoittaa maasturiin, jos uskot jonkin muun sopivan paremmin. Budjetti on aika tiukka ja siinä aion pysyä, se on jo venytetty Kona Dew:n luokasta tuohon nyt mainittuun.
Maasturi tai kaltaisensa on siis ollut mielessä nytkin, mutta tätä foorumia lukemalla on todellakin iskenyt "tieto lisää tuskaa" ilmiö.
Budjetti on valitettavan rajallinen, eli tonni +-200 pyörälle (Lasken tuohon mukaan lokasuojavirityksen ja jonkinlaiset kaksipuoleiset polkimet). Kypärä ja muut kilkkeet (Lukkoja, pumppuja jne. löytyy taloudesta, vaikkei itsellä pyörää olekkaan) on laskettu erikseen ja hankitaan tarpeen ja talouden mukaan.
Pyörällä on tarkoitus ajaa:
- osa 7km työmatkoista sään ja tilanteen mukaan. Ei ole aikomus korvata autoa kokonaan.
- iltaisin ja viikonloppuisin ulkoilun/liikunnan merkeissä.
- satunnaisesti saattaa tulla poikettua kaupassa työmatkalla, mutta vartavasten kauppaan ei ole tarkoitus pyörällä lähteä. Ja tämä käyttömuoto on helppo unohtaa kokonaan.
- pyöräteillä, sorapoluilla/teillä, pellon laidalla, helpohkoilla metsäpoluilla on tarkoitus ajella. Työmatka esim. kotiinpäin enempi asvaltin ulkopuolella.
- kalaan meren/järven rannalle kevyellä varustuksella. (Sisältää ajoa kallio- ja metsäpoluilla, ei mitään kaahailua juurakoiden keskellä kuitenkaan)
- Edelliset myös talvella soveltuvin osin, vaikka tuskin nyt kovin pitkällä metsässä tai pilkillä sentään talvella kävisin.
Harrastevälineiden huollon/ylläpidon katson kuuluvan osana harrastukseen, vaikka kyseessä olisi sitten joustokeulan huoltaminen. Perustyökalut löytyy varsin kattavasti ja puuttuvat erikoisemmat on tarkoitus hiljakseen hankkia ja huoltaa pyörä järkeviltä osin itse.
Mahdolisimman nopea siirtyminen paikasta toiseen ei juuri nyt ole olennaista, vaan ulkoilmasta ja ympäristöstä pitäisi joutaa myös nauttia. Toisaalta, jokainen matka alkaa ja päättyy mäen päältä/lle ja niitä on useimmin matkalla muutenkin, joten välityksissä paino enempi pienemmillä vaihteilla(kai?).
Mittaakin on kertynyt reilusti ja lieväsi selkäpainotteisesti. Pituus 195, inseam: 90-91 (kaksin käsin metristä vatupassia jalkovälissä kiskoen mitattu tarkkuudella, jonka vaimo pystyi naurultaan tulkitsemaan). Painoa ajovarusteissa 115-125kg (mukaanlukien läppärireppu), joka käytännössä ylittää pyörän kanssa laskien Canyonin Grand Canyon 6.9:n, Radon ZR Team 7.0:n(8.0:n kohdalla en ole varma) kiekkojen painorajan ainakin ja Cuben 115kg konokaispainorajan.
Jäykkäperäinen tai jousittamaton 29er on kuienkin lähtökohtaisesti mielessä, mutta mitä mieltä raati on soveltuvuudesta ja mitä malleja kannattaisi katsastaa, ottaen huomioon paino, pituus ja ehkä lievä pitkäselkäisyys? Maasturia ehkä myös siksi, että metsässä viihtyminen ei katoa, vaikka haluaisi jatkossa ajella enemmän, pidempään ja kovempaa ihan asvaltilla, joten sitten voisi kehitellä budjetin siihen paremmin sopivaan kulkineeseen. Tuohon maasturiin voisi myös harkita laittaa resurssien mukaan toiset kiekot, joihin kesällä maastokelpoisemmat- ja talvella nastarenkaat.
Malleja, joita olen katsellut "sillä silmällä" (Joita täälläkin on suositeltu):
Kona Big Rove ST (jokseenkin budjetin ylärajalla Bikeshopin 105 alennuksella)
(http://www.konaworld.com/big_rove_st.cfm)Ja eihän tuo nyt ole edes maasturi, mutta eikös tuolla nyt polkuja pääse, etenkin jos laittaa myöhemmin toiset kiekot maastokelpoisemmilla kumeilla.
Ja nähtävästi mahtuisi myös nastat ihan suosiolla(?) Paperilla vaikuttaa varsin pätevältä omasta mielestä.
Trek X-Caliber 9 (Tämän saattaisin saada tutunkauppaan pienellä alennuksella)
(http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/x-caliber/x-caliber-9/p/2045600-2016)Toiset tuntuu tykkäävän ja toiset taas ei. Maailmalta lukenut paljon hyviä kommentteja ja tämä "pidempi" geometrialtaan?
Canyonin(GC 6.9 AL) ja Radonin(ZR Team 7.0 & 8.0) kestosuosikit kiinnostavat (Canyonin saa tosin vasta Heinä-Elokuussa), mutta kun erehdyin kaivamaan esiin noita speksejä , niin jäin miettimään painorajaa jne. Cubessa pienin painoraja ja usein olen nähnyt mainittavan, että olisi "lyhyt". Marinilla ja Pinnaclella on budjettiin mahtuvia 1x11 "rautapyöriä", mutta arveluttaa tuo 1x11 käytön ajateltu laajuus huomioiden.
Huolehdinko kenties turhaan painorajojen suhteen.
Olisiko raadilla tarjolla muita ehdokkaita? Ei tarvitse rajoittaa maasturiin, jos uskot jonkin muun sopivan paremmin. Budjetti on aika tiukka ja siinä aion pysyä, se on jo venytetty Kona Dew:n luokasta tuohon nyt mainittuun.