Näytä tavallinen näkymä : Levyjarrulliset maantie/gravel grinding kiekot
TrailRider
15.05.2016, 10.52
Moi,
Olen pohtinut toisten kiekkojen hankkimista uuteen "allroad" pyörääni. Levyjarrulliseen pyörän sopivat tubeless käyttöön sopivat kiekot kiinnostavat. Yrityksistä huolimatta en löytänyt tätä aihetta koskevaa lankaa. Jos kuitenkin on jo olemassa niin ohjataan keskustelu toki sinne.
Vaatimukseni tuleville kiekoille olisi siis ainakin levyjarrullisuus ja tubeless yhteensopivuus. Ajelen pyörällä eripituisten asfalttilenkkien ohella myös paljon hiekkatietä ja helppoja polkuja. Budjetti 1000-2000€
Muutamia löytämiäni malleja:
- No tubes Avion. Hiilikuituinen ja levyjarrulllinen aerokiekko tubeless ominaisuuksilla ja kohtuullisella painolla. Hinta 1600-2100€. Saatavuus Euroopasta haasteena? Nämä kiinnostavat erittäin paljon! Onko kellään kokemuksia? Hyvät arvioinnit BikeRadarista: http://www.bikeradar.com/road/gear/category/components/wheel-sets/product/review-stans-avion-disc-pro-wheelset-50115/
- Reynolds Attac tai Assault. Avionia kapeampia sisäleveydeltään (17mm), mutta toimii varmasti hyvin 30-35mm renkaan kanssa. Raynoldsin sivut: http://www.reynoldscycling.com/wheels/road-disc-brake
- Mavic Ksyrium pro disc allroad. Alumiininen kiekko Mavicilta. Sisäleveys 17mm. http://www.mavic.com/wheels-road-triathlon-ksyrium-pro-disc-allroad
Onko kokemuksia näistä tai tuleeko mieleen jotain muuta?
Huntin (http://www.huntbikewheels.com) tarjonta kannattaa katsastaa. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta heillä on ainakin kova halu markkinoida tubeless-kehiään.
Itselläni on tällaiset Huntit käytössä: http://www.huntbikewheels.com/products/mason-x-hunt-four-season-disc-brake-road-bike-wheelset-tubeless-ready
Ovat kyllä mielestäni erittäin laadukkaat ja mitään moitittavaa en keksi.
TrailRider
15.05.2016, 12.43
Hunt olikin minulle uusi tuttavuus, mutta erittäin hyvältä vaikuttaa! Kiitos vinkeistä!
Mitenköhän paljon käytännön hyötyjä saavutetaan hiilikuidulla jos esim. Huntin mallistossa verrataan 4season aero vs. 38carbon? Paino melko samoissa, mutta mitä etua kuidulla saadaan? 38carbon profiililtaan korkeampi, joten ilmanvastus lienee yksi ero. Toinen lienee jäykkyys, mutta mitenköhän paljon se tuntuu käytännön ajossa. Kyselen koska itsellä ei vielä kokemusta hiilikuituisista kiekoista..
Miten tarkkaan noita kiekkojen painorajoja pitää tulkita? Ilmeisesti jo 85 kiloisen kuskin pitäisi tarkastella ohjeen mukaan kiekkojen kuntoa tiiviimmin? Tämä siis noilla 4-seasoneilla.
Miten tarkkaan noita kiekkojen painorajoja pitää tulkita? Ilmeisesti jo 85 kiloisen kuskin pitäisi tarkastella ohjeen mukaan kiekkojen kuntoa tiiviimmin? Tämä siis noilla 4-seasoneilla.
Itseäni viisaammat ovat minulle vakuutelleet, että jos kiekko on kunnolla rakennettu ja pinnat sopivan kireellä, niin ei mitään huolta. Varsinkin jos kyseessä on "kolme yli" pinnoitus. Joku radiaalipinnattu on sitten herkempi. Mutta ite aloitin 120 kiloisena semi-radiaali pinnnatuilla, jotka tosin osaava kiekon rakentaja kävi läpi. Noilla painettiin surutta ja säälittä 3,5tkm. Edelleen kiekot luotisuorat ja kaikki pinnat soi tasaisesti. Koska painon minimointi ei ole tärkeää vaan toimintavarmuus rakenneltiin sitten uudet konservatiivisemmin pinnattuina.
Nostetaan säiettä.
stenu heitti haasteen, että Barlow passit gravelpyörän alla jättää maantiekonkelin varastoon pölyttymään. Otan oikeasti haasteen vastaan ja tasapuolisuuden nimissä, lompakon sallimissa puitteissa, myös kiekot pitää uusia. Etsin jonkinlaista sweet spottia, mutta en tiedä mitä pitäisi painottaa. Hinta tietenkin on tärkeä, entä millaisen merkityksen paino tai aerodynamiikka saa näissä valinnoissa?
En ole menossa erityisen haastavaan maastoon tällä setillä eli pääkohde on kovapintainen hiekkatie, jota höystää nimismiehen kiharat. Läpiakseli ja tubeless.
DT Swissiltä saisi kohtalaisen edullisesti noin 1700g settiä, esim. DT Swiss CR 1600 Spline 23 . Mavic Allroad Elite UST Disc menee kutakuinkin samaan, mutta maksaa enemmän. Kun tämä maailma on minulle täysin vieras, otan vastaan auliisti valistuneempia käsityksiä.
^noita minäkin olen arponut (ihanvitun)pitkään ja lisäksi kuvioissa mukana Hope Pro 4 20Five sekä varauksin myös Hunt. Mavicin puolesta puhuis UST.
Löytyiskö näistä PatilZ:lle sopivaa settiä: Slowbuild.eu (https://www.slowbuild.eu/disk-gravel-cx-disk/). Itsellä tuolta hommattu täpäriin Newmen A.X.25 kehät DT Swiss 350 navoilla ja olivat hyvin kasatut ja muutenkin sain hyvää palvelua. Juuri eilen tarkastin takakiekon kireydet renkaan vaihdon yhteydessä (n. 150 km rymistelty), eikä isoa säätöä tarvinnut tehdä. Kannattaa laittaa viestiä ja kysellä saatavuutta (ymmärtävät hyvin englantia). Jos jotain ei ole varastossa, niin silloin toimitus voi kestää, koska toiminta perustuu ymmärtääkseni isojen erien hommaamiseen kerralla ja pieniin katteisiin. Seuraavatkin kiekot tulen ostamaan erittäin todennäköisesti heiltä.
Täältä ääni näille: Fulcrum Quattro Carbon.
https://www.probikekit.co.uk/bicycle-wheels/fulcrum-racing-quattro-c17-carbon-clincher-disc-brake-wheelset/11234073.html
Tuon firman (Campagnolo) tuotteista on ainoastaan hyviä kokemuksia.
Täältä ääni näille: Fulcrum Quattro Carbon.
https://www.probikekit.co.uk/bicycle-wheels/fulcrum-racing-quattro-c17-carbon-clincher-disc-brake-wheelset/11234073.html
Tuon firman (Campagnolo) tuotteista on ainoastaan hyviä kokemuksia.
Velosportista kannattaa kysyä tarjous, ei ainakaan kovin kauaksi jää. Ei oo levyjarruversiota nyt nettisivulla, mutta maanantaina on..
Quattro Carbon on aika kapeilla kehillä sanoisin.
Mulla on 38c Gravelking slicksit tubelessina Reynolds ATR X 700 kiekoilla, sisä-/ulkoleveys 23/32mm, profiili 40mm.
https://reynoldscycling.com/products/atr-700-x
Näyttää hyvältä ja inflite kulkee kovaa :)
Kestävyydestä en osaa vielä sanoa, ajeltu vasta reilu tonni.
Täältä ääni leveähyllyiselle, leveähkölle eli n. 19-20 mm sisäleveälle vanteelle. Kokemuksesta voin sanoa, että leveä hylly helpottaa tubeless-elämää Compassien kanssa. Mä nimittäin sain ne suhteellisen iisisti nousemaan WTB:n CrissCrosseille, joissa on leveä, olakkeella varustettu hylly, mutta en niinkään iisisti Hed Belgium Plussille, joissa hylly on kapeahko ja olakkeeton. Open Pro UST ja sen tyyppiset varmaan hyviä. Hookless-vanteita compass ei suosittele renkailleen lainkaan, joten se sulkee osan muovivanteista pois.
(Ps. multa meni pinna takaa vetopuolelta katki just tänään tuolla jossain lentokentän takana. 32 kolme ristiin, Sapim Laser ei veto, Sapim Race veto. Onneksi oli pinnavain mukana, niin sai pätkän irti vanteen päästä, koska nippeli oli hapettunut sek verran jumiin, että sormin ei pyörinyt. Navan pään jämän pyörittelin viereisen pinnan ympäri ja rihtasin pikaisesti sen verran, että sain jatkettua matkaa. Niin ja kuski noin 80 kg. Eli noihin kannattaa kyllä varautua graveleilla, ainakin jos liikkuu jossain, mihin ei saa taksia tai muuta autokyytiä lähettyville.)
Ei pahaa sanottavaa Mavic Allroad Elite kiekoista. Tosin vasta pari sataa ajettu. Aamulla Pohjois-Savon sorateille lisäkokemusta hankkimaan.
Sent from my iPad using Tapatalk
DT Swiss:lta olisi nyt saatavilla GG-spesifinen GR-kiekkosarja. Oliskohan vaikka tästä GR1600 Spline (https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-road/gravel/gr-1600-spline/gr-1600-spline-25/)-mallista mihinkään? Mukana saisi myös XDR-vaparin ja alle 500€ näyttäisi olevan hinta.
https://dycteyr72g97f.cloudfront.net/uploads/WGR1600NIDMSA10677/PHO_WGR1600NIDMSA10677_WEB_SHO_001.jpg
EDIT: no kävipä niin, että tilasin moiset. Loppuupa tämä hitonmoinen speksailu ja jahkailu kiekkoasiassa. Itse asiassa aika kiva kun puskista ryntäsi tälläinen musta hevonen leikkiin mukaan.
tunkkari
24.08.2020, 20.35
Eipä ole paljon jengi speksaillut gravelkiekkoja :) Nyt tarkoitus hankkia toiset kiekot. Onko kokemuksia kellään Just Riding Along Gecko, Scriben tai Yoeleo kiekoista. Esim Yoeleo Sat c28/28 db pro DT SWiss 240 navoilla n. 1085€ ja paino jää 1324g. Jotain kokemusta näistä? Vaihtoehtona Zipp 303 S, kunhan sellaiset vaan joskus jostain saa...
Tainnut hajota tuo kiekkojen speksailu useampiin ketjuihin, mm. noihin kahteen gg-pyöriä käsitteleviin ketjuihin. Yoeleoa ei ole tainnut tällä foorumilla paljon näkyä. Varmaan ihan hyvät tekeleet, aika lailla käsi kädessä taitaa mennä esim. Light Bicyclen kanssa. LB:llä hiukan monipuolisempi ja mielestäni nykyaikaisempi valikoima.
Farsportsin Federit kannattaa katsastaa.
tunkkari
24.08.2020, 21.46
Farsportsin Federit kannattaa katsastaa.
Kiitos vinkistä. Vaikutta hyvälle vaihtoehdolle. Yksi kysymys, hook vai hookless?
Kiitos vinkistä. Vaikutta hyvälle vaihtoehdolle. Yksi kysymys, hook vai hookless?
Tuosta en osaa sanoa, itse ostaisin varmaan hookedin(50mm korkeana, tietty :))
Täällä löytyy enemmän kokemuksia: https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=113&t=156164&start=330 ilmeisen kevyitä settejä noista saa.
Wheelsfarista on hävinnyt se tax-prepaid(XDB) toimitusoptio sivuston päivityksen yhteydessä. Kannattaa kysellä vaikka sähköpostilla sen mahdollisuudesta, jos omatunto sen sallii ja jaksaa odottaa. Muutenkin näihin saa kysymällä eri viimeistely ym. vaihtoehtoja mitä sivusto ei suoraan tarjoa.
tunkkari
25.08.2020, 21.04
Tuosta en osaa sanoa, itse ostaisin varmaan hookedin(50mm korkeana, tietty :))
Täällä löytyy enemmän kokemuksia: https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=113&t=156164&start=330 ilmeisen kevyitä settejä noista saa.
Wheelsfarista on hävinnyt se tax-prepaid(XDB) toimitusoptio sivuston päivityksen yhteydessä. Kannattaa kysellä vaikka sähköpostilla sen mahdollisuudesta, jos omatunto sen sallii ja jaksaa odottaa. Muutenkin näihin saa kysymällä eri viimeistely ym. vaihtoehtoja mitä sivusto ei suoraan tarjoa.
Eli näihin tulee tullit päälle, verot??
Tulee todennäköisesti, jos ei käytä tuota niiden tarjoamaa tax-prepaid toimitusta.
Coasting
26.08.2020, 00.20
Kyselin näistä joku kuukausi sitten ja päädyin noihin Justridinalongeihin. Tai yhteen eli takakiekkoon. Toiminut todella hyvin. 32 mm GP5k nousi jalkapumpulla ja pitää ilmat litkutta. Leveä rengas istuu vanteelle hyvin ja XD driver sallii hyvän kasetin. Kilsoja nyt muutama tonni.
Toimiko homma Justridealongin kanssa ok? Mua vähän jänskättää aina ekat tilaukset uusista paikoista. Ja mites noi verot ja tullit menee engelsmanneilta tilatessa?
JRA oli ennenvanhaan -kun tämä foorumi oli vielä voimissaan- yksi parhaista ja luotettavimmista kioskeista ostaa kiekkoja.
Coasting
10.09.2020, 11.00
Mulla ei ollut vaikeuksia. Hyvä palvelu ja kommunikointi. Tavara tuli kuten piti ja toiminut hyvin.
Pähkäilen ostaisinko Actionsportsilta tai Huntilta noin 1600grammaset kiekot noin 400 eurolla. (esim. https://eu.huntbikewheels.com/collections/gravel-wheels/products/4season-gravel-disc-road-cx-wheelset-1589g-24deep-24wide )
Vai vaihtaisinko vaan edulliset (35€ / kpl), kevyehköt (450grammaa) kehät OEM-kehien tilalle ja käyttäisi samat pinnat ja navat. Kehän vaihto ja rihtaus itse tehden. (esim. https://r2-bike.com/DT-SWISS-Rim-28-R-470-DB-Disc)
OEM-kiekot painaa hiukan yli 2kg, mutta kehän paino on arvoitus.
Yellow Me
13.10.2020, 23.32
Mitä Campa-yhteensopivia kiekkoja suosittelisitten noin 400e:n hintaluokassa, jos haluaa mahdollisimman hiljaisen vapaarattaan?
^
eiks tähän kuulu vastata aina Zonda
--
Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. - Michael Kosterlitz
Vai vaihtaisinko vaan edulliset (35€ / kpl), kevyehköt (450grammaa) kehät OEM-kehien tilalle ja käyttäisi samat pinnat ja navat. Kehän vaihto ja rihtaus itse tehden. (esim. https://r2-bike.com/DT-SWISS-Rim-28-R-470-DB-Disc)
Onko kehissä sama ERD, ja ovatko navat laadukaat eli mikä merkki ja malli?
Yellow Me
14.10.2020, 11.00
^
eiks tähän kuulu vastata aina Zonda
--
Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. - Michael Kosterlitz
Onko kaikki Zondat nykyään tubeless-valmiita? Sehän kai olisi tätä päivää. Onko kellään kokemuksia näistä: https://www.saldenbikes.com/miche-syntium-wp-axy-dx-disc-wielset-zwart.html Olisivat satasen pari edullisemmat kuin Zondat (edullisimmat löytämäni olivat pikalinkuilla, kun tarvinnen läpiakselit). Tuleeko säästö tyylipisteistä vai ovatko muutenkin huonommat? Paino ainakin on samaa luokkaa.
Onko kehissä sama ERD, ja ovatko navat laadukaat eli mikä merkki ja malli?
Giant PX-2 kiekot. Perus oem. Erd lienee tarpeeksi kohdallaan, kun vanteen syvyys on sama molemmissa.
^No, kiekkojen rakentelu on ihan kivaa puuhaa ja varmaan tuosta jotain hyötyy. Kuinka paljon on vaikea tosiaan sanoa, kun ei tiedä kuinka paljon painosta tulee navoista ja mikä on vanteiden osuus.
Näin on. Ehkä helpompi kuitenkin ostaa valmis setti ja myydä ajamattomat eteenpäin.
https://www.bike-components.de/en/bc-original/RAVeL-28-Gravel-Center-Lock-Disc-Wheelset-p79519/ (https://www.bike-components.de/en/bc-original/RAVeL-28-Gravel-Center-Lock-Disc-Wheelset-p79519/)
Äsken löytyi aika mielenkiintoiset kiekot. Paino 1425g. Suunniteltu Graveliin. Hiukan epäilyttää kun ovat bike-componentsin omaa merkkiä ja pinnoja 24. Toisaalta painoraja on omaan käyttöön riittävä 115kg.
^ Suhtautuisin ilmoitettuun painoon varauksella, vastaavilla spekseillä varustetut DT Swissin GR1600 kiekot painavat 1727g eli 300g enemmän. Se on aika paljon painoa pois alukiekoista, eli kehät täytyy olla tosi kevyet tai sitten navat jotain tosi huippua. Jälkimmäiseen on hintaluokka huomioiden aika vaikea uskoa.
Vaara kiehtoo joten tilasin B-C RAVeLit. Toivottavasti ovat positiivinen yllätys.
Varmaankin ihan hyvä valinta. Laitahan kokemuksia kun saat kiekot käsiisi, minkälaiset navat on ja mitä puntari näyttää.
Yellow Me
20.10.2020, 16.14
Onko kaikki Zondat nykyään tubeless-valmiita? Sehän kai olisi tätä päivää. Onko kellään kokemuksia näistä: https://www.saldenbikes.com/miche-syntium-wp-axy-dx-disc-wielset-zwart.html Olisivat satasen pari edullisemmat kuin Zondat (edullisimmat löytämäni olivat pikalinkuilla, kun tarvinnen läpiakselit). Tuleeko säästötyylipisteistä vai ovatko muutenkin huonommat? Paino ainakin on samaa luokkaa.
Ei ilmeisesti kokemuksia Micheistä. Fulcrum 5 DB disc:iä saisi myös samaan hintaluokkaan. Ne ovat tubeless-yhteensopivahkot. Toimiiko ne käytännössä kaikkien tubeless-renkaiden kanssa vaikka kieltävät muiden kuin hyväksymiensä renkaiden käytön? Googlaamalla löysin tietoa että uudet Flucrumin vapaarattaatkin olisivat kohtuu hiljaiset, mutta pystyykö joku vahvistamaan tiedon?
WECLIMITS
27.10.2020, 23.58
https://www.bike-components.de/en/bc-original/RAVeL-28-Gravel-Center-Lock-Disc-Wheelset-p79519/ (https://www.bike-components.de/en/bc-original/RAVeL-28-Gravel-Center-Lock-Disc-Wheelset-p79519/)
Äsken löytyi aika mielenkiintoiset kiekot. Paino 1425g. Suunniteltu Graveliin. Hiukan epäilyttää kun ovat bike-componentsin omaa merkkiä ja pinnoja 24. Toisaalta painoraja on omaan käyttöön riittävä 115kg.
Olisikohan uusintapunnitukseen tarttunut jo kuraa mukaan, nyt paino näyttäisi olevan järkevämpi 1555g
Nonni! Se on melkein 10% lisää painoa kiekkoihin. Ei ole tilaus vielä lähtenyt. Tällä hetkellä 4.11 on arvioitu lähtöpäivä. Saa nähdä paljonko painoa on karttunut kun ovat Suomessa saakka.
Vaihtoehtoja tai ideoita tarvittaisiin.
Pitäisi löytää kovaan sorapyöräilyyn 1) riittävän kestävät navat mielellään centerlock-jarrulevyn kiinnityksellä 12x100/12x142 -akseleilla, 2) joista takanapa teräksisellä vapaarattaan rungolla ja 3) kestävät, kevyehköt ja riittävän leveät (yli 23 mm?) kehät, jotka olisivat saatavilla 32-pinnaisina versioina.
Kiekkosettinä ei tule äkkiseltään mitään näihin kriteereihin sopivia mieleen, ainakaan kohtuullisessa budjetissa. Varmaan kokoan itse tai lahjon jonkun kokoamaan. Työkalut kyllä löytyy, mutta aikaa turhan vähän.
Navoista tuli mieleen Hope RS4 eteen ja Hope Pro 4 taakse tai sitten DT Swiss 350:n MTB-etunapa 12x100 päätyholkeilla sekä takanapa vaihdetulla vapaarattaan rungolla. Onko muita tuon hintaluokan (yhteensä siellä n. 250 e) napoja, mitä harkita? Takanapa saisi olla aika jykevää tekoa, kun on kaksi budjettinapaa jo levinnyt.
Haluaisin kehät 32-reikäisinä, koska ylimääräinen paino ei niinkään haittaa tasamaalla. Mieluummin panostan kestävyyteen. Vai riittääkö 28 pinnaa? Omat reittivalinnat ovat oikeastaan kaikkea joustamattomalla pyörällä ajettavissa olevaa. Vauhti on mulla yleensä melko kova ja ajan melko pehmeällä tuntumalla (toisaalta kiihdytykset aika repivällä tavalla), mutta oma paino vaihtelee siinä 85 ja 90 kilon välillä.
Materiaalilla ei ole niinkään väliä. Olen kokeillut maantiepyörän kuitukiekkoja soralla muutaman kerran sorarenkailla enkä huomannut riittävän suurta eroa samalla renkaalla budjettiluokan alumiinikiekkojen kanssa. Oma mielipide on, että rengastus vaikuttaa enemmän. Lienee kuitenkin niin, että kuitukiekkoja ei tarvitsisi rihdata aivan yhtä usein.
Vaihtoehtoja tai ideoita tarvittaisiin.
Pitäisi löytää kovaan sorapyöräilyyn 1) riittävän kestävät navat mielellään centerlock-jarrulevyn kiinnityksellä 12x100/12x142 -akseleilla, 2) joista takanapa teräksisellä vapaarattaan rungolla ja 3) kestävät, kevyehköt ja riittävän leveät (yli 23 mm?) kehät, jotka olisivat saatavilla 32-pinnaisina versioina.
Kiekkosettinä ei tule äkkiseltään mitään näihin kriteereihin sopivia mieleen, ainakaan kohtuullisessa budjetissa. Varmaan kokoan itse tai lahjon jonkun kokoamaan. Työkalut kyllä löytyy, mutta aikaa turhan vähän...
HED belgium G -kehä voisi olla yksi vaihtoehto:
https://www.hedwheels.com/product-page/belgium-g (https://www.hedwheels.com/product-page/belgium-g-rim)
Sama kehä on käytössä myös HEDin omissa Emporio-kiekoissa:
https://hedcycling.com/products/emporia-ga-performance/
HED belgium G -kehä voisi olla yksi vaihtoehto:
https://www.hedwheels.com/product-page/belgium-g (https://www.hedwheels.com/product-page/belgium-g-rim)
Sama kehä on käytössä myös HEDin omissa Emporio-kiekoissa:
https://hedcycling.com/products/emporia-ga-performance/
Niin joo näitä saa myös levyjarrupyöriin. Pitääpä selvitellä saatavuutta, näitähän on pidetty luotettavina.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.