PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ohjainkannattimen kun kiristää niin ohjaus jäykistyy?? APUA!!



lemon11
15.05.2016, 01.33
Eli keulaa olin vaihtamassa, mutta tuli mutkia vastaan niin piti laittaa vanha takaisin kiinni.. Kaikki siihen asti sujuu hyvin, mutta kun ohjainkannattimen kiristää niin ohjaus jäykistyy viisaammilta neuvoja?? liitteenä linkki kuvaan selventämään..

https://onedrive.live.com/redir?resid=4D8D6CF3D4B8EFFB!180&authkey=!AKGV-EWECPrp9Zc&v=3&ithint=photo%2cJPG
(https://onedrive.live.com/?id=4D8D6CF3D4B8EFFB%21177&cid=4D8D6CF3D4B8EFFB)https://onedrive.live.com/?id=4D8D6CF3D4B8EFFB%21177&cid=4D8D6CF3D4B8EFFB

timpe
15.05.2016, 07.10
Ymmärsinkö oikein kuvasta, että ohjaus kiristyy kun ruuvaat tuon kädessäsi olevan "top cap" kiinni. Sillä ruuvilla kiristetään haarukkaa ei stemmiä. Stemmin pultit on kiinni siinä ohjainkannattimessa. Netistä löytyy paljon hyviä videoita, esim. http://m.youtube.com/watch?v=kD_EJjQCLoY

jarit
15.05.2016, 07.31
Top cap:llä kiristetään ainoastaan rungon-etuhaarukan laakereista (headset) välykset pois. Kiristymomentti tuolla kuusiokololle on noin 5nm ei paljoa mitään. Älä missää tapauksessa aja pelkästään top cap kirsitettynä vaan kiristä ne stemmin pultitkin.

lemon11
15.05.2016, 10.02
Se tosiiaan nihkeytyy kun tuon kädessä olevan ruuvin kiinnittää. Vaikka ei kiristäisi paljoakaan ja mitä enemmän kiristää sitä jäykemmäksi menee:/ kun sen ruuvin irroittaa niin ohjaus on herkkä ja taas on alkaa kiristää niin jäykistyy.... Stemmin pultit on kiristettynä.. Ei ymmärrä:/

TERU
15.05.2016, 10.11
Ei hattua tarvi kiristää enempää kuin sen verran, että laakeri ei lonksu, jätä hattu ihan löysälle. Jos keula ei loksu ja kääntyy hyvin ja vielä stemmin ruuvit on sopivasti kiristetty, niin ajoa vaan. Ei hatun pultin kiristäminen normaalikireyteen tietenkään saisi viimeiseksi vaikuttaa ohjaukseen mitenkään.

N-K
15.05.2016, 10.12
Unohtuiko keulasta alakooli? Tällöin keula ottaa kiinni rungon alaosaan tai laakerikuppeihin kiristettäessä.
Tai sitten ohjainlaakerin yläpuolisen laakerin päältä puuttuu joku palikka. Kannattaa vielä tarkistaa että kaikki on tallella.

MacKonte
15.05.2016, 10.15
Onhan sulla stemmin pultit löysättynä kun kiristät haarukan laakereita (topcap)? Oma proseduuri on ollut vuosia seuraava:
1. Stemmin pultit löysälle
2. Kiristetään topcap sopivalle tiukkuudelle
3. Kiristetään stemmin pultit

Yhdessä Nishikissä stemmin pulttien kiristäminen kiristi edelleen haarukkaa lisää, ellei stemmin ja topcapin väliin laittanut yhtä säätörengasta. ilman rengasta oli topcapia löysättävä aavistus oikeasta säädöstä ennen stemmin pulttien kiristämistä.

CamoN
15.05.2016, 10.22
Yhdessä Nishikissä stemmin pulttien kiristäminen kiristi edelleen haarukkaa lisää, ellei stemmin ja topcapin väliin laittanut yhtä säätörengasta. ilman rengasta oli topcapia löysättävä aavistus oikeasta säädöstä ennen stemmin pulttien kiristämistä.

Väittäisin että tässä tapauksessa käytössä olevassa Spessun epäkeskossa topcapissa voi olla samanlaisia taipumuksia. Sen asennuksessa kannattaa olla huolellinen.

pee
15.05.2016, 11.42
Joskus "dust coverin" ja "compression ringin" välissä on välyslevy(shim). Se jos puutuu välistä, niin "dust cover" nojannee yläkooliin. Ellei nyt sitten ole kyse vaikka kokonaan jo ehdotetusta yläkoolin, alakoolin tai "compression ringin" puuttumisesta.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Bicycle_headset_(threadless)_exploded_view-en.png

lemon11
15.05.2016, 22.07
Sainhan sen keulan vaihdettua.. Mut olihan siinä vähän säätämistä sen topcap ruuvin kanssa ettei mene liian kireälle tai muuten se ohjaus jäykistyy tai sitten jos jää liian löysälle niin keula jäi jotenkin väljäksi.. Niin sain sen tehtyä, että ensin kiristin sen topcapin sopivaksi sitten stemmin sivuruuvit iskarinputkeen kiinni. Mutta nyt ohjaus herkkä/normaali ja keulakaan ei väljä eli siltä se ainakin tuntuisi, että oikein meni. Tarkkaa hommaa kyllä on ton topcap ruuvin kanssa.. Kiitokset avusta vastanneille :)

lemon11
20.05.2016, 23.02
Hehheh!! Joo toimi hyvin mut eka kunnon lenkki heitetty niin eiköhän se löystynyt ajon aikana ja ongelma jatkukoon!! Pistää pikkuhiljaan v******* . Taas kun yrittää topcapiä kiristää kun saa siihen pisteeseen, että se ei enään muljua niin silloin taas ohjaus jäykkä ja sitten taas kun ohjaus olisi hyvä niin keula ei .. Vissiin vietävä liikkeeseen vaikka mielellään sen haluais ite saada pelittää...

SSGT-92
20.05.2016, 23.09
Kun ohj.laakeri on säädetty ja stemmin ruuvit kiristetty voi sen topcapin laittaa vaikka taskuun.Jos siis kaikki osat ovat yhteensopivia ja asennus tehty oikein.

hece
21.05.2016, 00.10
Kerran oli yksi kuminen pölysuoja väärässä välissä joka aiheutti samat ongelmat. Oikein kasaus ratkaisi ongelmat.

Ville_Varis
21.05.2016, 09.06
Unohtuiko keulasta alakooli? Tällöin keula ottaa kiinni rungon alaosaan tai laakerikuppeihin kiristettäessä.
Tai sitten ohjainlaakerin yläpuolisen laakerin päältä puuttuu joku palikka. Kannattaa vielä tarkistaa että kaikki on tallella.
Eli se alakooli pitää naputella irti vanhasta keulasta ja siirtää uuteen keulaan, mikäli kyseessä on uusiuusi eikä uusivanha, missä on kooli valmiina. Kannattaa tarkastaa.

PuffySticker
19.06.2016, 22.33
Ja tämä alakooli (crown race) istuu luultavasti niin tiukassa siinä vanhassa keulassa, ettei se näytä irrotettavaksi tehdyltä ollenkaan. Irrottaminen voi myös vaatia aika paljon kärsivällisyyttä ja etenkin varovaisuutta.

seppo_taalasmaa
06.07.2016, 14.40
Maasturi ollut ajamatta pari viikkoa. Kävin eilen lyhyellä fiilistelyllä ja keula kääntyi kovin vaivanloisesti. Otin stemmin auki ja sain keulan kääntymisen keventymään, mutta nyt ohjainlaakeri ei suostu enää kiristymään käyttämällä top capin kiristystä, vaan keulaan jää välystä aika reippaastikkin, vaikka kaikki osat näyttävät silmään olevan paikallaan. Onko tässä nyt keulalaakeri rikki vai mitähän pentelettä?

SSGT-92
06.07.2016, 14.58
Jääpikö välystä spacerin,2,5mm - 5mm,vai vähempi?Laita lisäspeiceri siihe,jos mahtuu,ja kokeile onko viel herkkä/pykältääkö käännelessä.Lisäpäätelmiä teet sit sen jälkeen.

paaton
06.07.2016, 15.10
Maasturi ollut ajamatta pari viikkoa. Kävin eilen lyhyellä fiilistelyllä ja keula kääntyi kovin vaivanloisesti. Otin stemmin auki ja sain keulan kääntymisen keventymään, mutta nyt ohjainlaakeri ei suostu enää kiristymään käyttämällä top capin kiristystä, vaan keulaan jää välystä aika reippaastikkin, vaikka kaikki osat näyttävät silmään olevan paikallaan. Onko tässä nyt keulalaakeri rikki vai mitähän pentelettä?

Kai sinulla on stemmin pultit löysällä samalla kun kiristät top capia?