PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusien jarrujen valinta jäykkäperäiseen XC-pyörään

Ohiampuja
14.05.2016, 21.44
Tuumasin tässä aloittaa uuden ketjun, vaikka yleensä tykkään kierrättää vanhoja topicceja.

Jotkut ovat voineet lukea tuolta muista ketjuista sähläystäni Shimanon SLX M666 jarrujen kanssa. Kohta se saa riittää, ja pyörä tulee saamaan uudet jarrut. Mutta millaiset?

Menneet vuodet ajettiin Avidin Juicy vitosilla ilman ongelmia. Ehkä teho ja tuntuma eivät olleet tätä päivää, mutta vikoja ei ollut ja palat kesti vuosia.

Ja nyt käytössä on siis Shimanon SLX jarrut, ja malli taitaa olla muistaakseni BR-M666. Ja olen ymmärtänyt että tuon vanhan mallin perusteella ei parane tuomita kaikkia Shimpan jarruja. Mutta kyllä noiden takia luottamus Shimanoon rapisi. Teho ja tuntuma niissä on kyllä hyvät.

Mutta siis mitkä seuraavaksi. Sramit DOT:lla vai Shimanot öljyllä? Vieläkö Formula käyttää sitä poikkeavaa levyn paksuutta?

Iglumies
14.05.2016, 21.58
Sramin Guide RS on mulla kahdessa pyörässä, enkä keksi valittamista.
Etusormella saa annostella jarrutehon ja tuntuma looginen koko matkan.

golfer
14.05.2016, 22.33
Uusi Xtr M-9000 sai jumbo-sijan kevät-talven Mbuk-lehdessä. Voiton vei Zee ja sitä suositeltiin kovasti trail-pyöriin ja ihmeteltiin sen vähäistä suosiota. Mutta nythän oli kyse xc-pyörästä. Mulla on nyt Xt M-785, Xt M-8000 ja Xtr M-985. Kaikki hyviä ja Xtr xc-pyörässä. Suositukseni olisi kuitenkin Xt-sarja. Uudempi 8000 tai vanhempi 785. Uudemmassa hieman hienostuneempi tuntuma tai sitten vaan kuvittelen. Erot ovat pieniä ja mitään muuta kuin painoetusa en näe Xtr-sarjassa näillä ajoilla.

miku80
14.05.2016, 22.49
Mikäli nuo nelimäntäiset Guidet tuntuvat överitehokkailta niin Sramiltahan löytyy nykyään uudet xc-käyttöön tarkoitetut Level (https://www.sram.com/sram/mountain/family/level-brakes)mallit.

Itse ajattelin jäykkäperään ottaa nuo kokeiluun kun enduro-pyörässä olen guideista tykänny..

Ohiampuja
15.05.2016, 01.33
Ja tosiaan painolla ei ole juurikaan merkitystä. Luotettava toiminta on se tärkeämpi juttu.

Juha Jokila
15.05.2016, 02.59
Magura MT8 on kevyt, tunnokas ja tehokas.

jarit
15.05.2016, 07.45
Silloin viimeksi kun maasturin omistin, niin Formulat toimi jarruna kuin junan kassa. Ei säätöjä, ei vinkumisiä vaan pelkkää ajoa. Formulan levy (se ohuempi) ei tuntunut kestävän lämpöä juuri mitään vaan lähti vetelemään kieroksi helposti. Vaihto Hopen levyyn ja tuo juttu poistui.

no-saint
15.05.2016, 08.29
Avid bb7 männät, fr5 kahvat ja esim Ashiman kunnolliset vaijerit ja kuoret niin ei tarvi sählätä.

Ohiampuja
15.05.2016, 10.36
Tässä uusi SLX, malli 675. Onkohan tuo kuinka muuttunut tuosta 666 mallista? Muissa romppeissa olen perinteisesti ollut XT -mies jo vuodesta 95 lähtien, mutta pikkuhiljaa on SLX osia sekaan päässyt. Ja tätä 666 mallin jarruepisodia lukuunottamatta kaikki on pelannut ihan hienosti.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=32912;menu=1000,2,15,117;m id%5B113%5D=1;mid%5B125%5D=1;mid%5B222%5D=1;mid%5B 38%5D=1;mid%5B931%5D=1;mid%5B70%5D=1;pgc%5B15600%5 D=15602;orderby=2

Tai sitten Shimpa XT...
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=166431;menu=1000,2,15,117; mid%5B113%5D=1;mid%5B125%5D=1;mid%5B222%5D=1;mid%5 B38%5D=1;mid%5B931%5D=1;mid%5B70%5D=1;pgc%5B15600% 5D=15603;orderby=2

Tai jopa Sram Guide R.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=85334;menu=1000,2,15,117;m id%5B113%5D=1;mid%5B125%5D=1;mid%5B222%5D=1;mid%5B 38%5D=1;mid%5B931%5D=1;mid%5B70%5D=1;pgc%5B15600%5 D=15603;orderby=2

Srameissa hiukan pohdituttaa ilmausnipan puuttuminen, Shimpassa se on kätevästi valmiina. Mutta ei se ongelma ole, kaapista kyllä löytyy kunnon ilmaustarvikkeet. :)

kaakku
15.05.2016, 12.13
Onko sulla ollu vuoto-ongelmaa sitten niissä SLX:ssä kun teho ja tuntuma ovat olleet hyviä? Jaa niin ne ovat olleet vanhaa mallia. No, nuo 675:t ovat ainakin itsellä toimineet moiteettomasti.

Uudet M8000 ovat hyviä. Mulla on nykyisen ne molemmissa maastureissa ja ei oo kyllä valittamisen sanaa. Hinta/laatu-suhde täys kymppi.

Varmasti Guidet ovat myös hyvät, niistä ei vaan ole itsellä juurikaan kokemuksia. Formulat ovat ajoittain erittäin vittumaiset säätää niin etteivät laahaisi ja Magurat taas huutavat sateella kuin syötävä.. Vuosi sitten tuli yllättäen hevonen vaunuineen metsätiellä vastaan ja luonnollisesti hidastin omaa vauhtiani - ihan hirveä ääni jarruista niin heppa meinasi pillastua ja ajaa päälle. Kotiin päästyäni revin Magurat irti ja laitoin XT:t eikä ole tarvinnut katua.

Ohiampuja
15.05.2016, 13.45
Monenlaisia jarruja olen asennellut ja ilmaillut, ja tuollainen kuva minullakin on Formuloista. Ainakin vanhoista. ;)

Sambe
16.05.2016, 12.24
Omasta mielestä ainakin vanhemmat XT 785 vissiin on jopa ylitehokkaat trailipyörässä. Omassa Stumpin Evo Compissa on tommoiset ja mitä vertaa Guide RS. Guideissa on todella paljon mukavampi mahdollisuus säätää jarrutehoa. XT tuntuu menevän todella helposti lukkoon. Vaikka painoa en sen verran ettei tartte neuvolaan mennä.

Antza44
16.05.2016, 12.47
^Shimanon metalli paloilla on vähemmän modulaatiota, kuin resiini, mutta metalliset pitää paremmin. Minulle tulee nyt kokeiluun 4 mäntäiset Zee:t niissä pitäisi olla modulaatiota enemmän, kuin 2 mäntäisissä Shimanoissa SLX, XT.
Päädyin edelleen Shimanoon, koska tykkään kahvoista ja SLX on monet talossa, niin ilmaus ym jutut on jo hyllyssä.

Tuo lisä modulaatio onkin oikeastaan ainoa mitä osaan toivoa SLX resiini paloilla + XT levyt koska 180 SLX levyt resonoi ja osuu paloihin kovempaa ajaessa vaikka kuinka säätää varsinkin edessä. 150mm läpipultti keulana.

Tuo 4 mäntäisyys lie Guidejen salaisuus.

Miten Guide RS eroa R? RSC on lisäksi ilmeisesti contact point säätö.

Petteri Ellilä
16.05.2016, 13.37
Yksinkertainen ihminen kun olen, tykkään vastaanvanlaisista fillarin komponenteista. Siksipä ääneni annan Hopelle. Fit-and-forget.

Greycap
16.05.2016, 13.43
Nyt on tyhmän pakko kysyä että eikös metalliset ole yhtä kuin sintratut ja resiinipalat on sitten omansa?

Muuten kyllä samaa mieltä, metallipalat on vähän hätäiset ja niissä tuntuu olevan vielä jotenkin havaittavissa oleva tehon lisäys kesken jarrutuksen jos jarrutus on niin pitkä että ehtii kunnolla palikat lämpenemään. Itse korjasin ongelmaa resiinipaloilla ja vaihtamalla eteenkin 160 mm levyn alkuperäisen 180 mm tilalle, höyhensarjalainen kuski kyllä pysähtyy silläkin aivan tarpeeksi hyvin. Jarruina ollut sekä M785 XT että M675 SLX.

Käyttöpyörässä on nykyisellään Magura MTS, erittäin pehmeät ja miellyttävät tuntumaltaan mutta jos pitää saada raakaa jarrutustehoa niin kyllä väittäisin Shimanon olevan siinä suhteessa parempi.

noniinno
16.05.2016, 14.30
Yhdessä fillarissani oli Sram X0 Trailit, ja en kyllä voisi parempia jarruja kuvitellakaan. Siis jos olisivat olleet luotettavat, mutta hankaaminen ja hinkuttaminen oli jokapäiväinen riesa. Lopuksi alkoivat tihkuttaa nestettä levyille, ja huoltosetti olisi maksanut enemmän kuin pelkät puristimet. Laitoin kiertoon eli myin korjattavaksi. Formulat olivat varsin vidumaiset säädettävät, toimiessaan hyvät jarrut. Hopen XC-jarrut olivat luotettavat ja helpot, mutta niin kovin alitehoiset, lähinnä mekaanisia jarruteholtaan. Ainakin kun Hopen jälkeen siirryin Sramiin. Nykypyörissä SLX:t ja XTR:n 9000 sarjaiset, ja noista SLX:t paremmat teholtaan ja tuntumaltaan, mutta jälkimmäiset ihanan kevyet eivätkä ominaisuudet paljon SLX:stä jää. En tykkää muutenkaan DOTin kanssa askarrella, joten Shimanoa tulevat jarruni jatkossakin olemaan.

Sramin tehot ja ominaisuudet, Hopen paino ja ulkonäkö, Shimanon hinta ja luotettavuus...Sellaisen jarrun kun joku vielä tekisi.

Antza44
16.05.2016, 14.37
Nyt on tyhmän pakko kysyä että eikös metalliset ole yhtä kuin sintratut ja resiinipalat on sitten omansa?Kerrankos sitä väärin ajatuksissaan kirjoittaa. Resiinejä juurikin tarkoitin.

Tässä linkki jarrutestiin mihin aiemmin viitattiin: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/best-mountain-bike-disc-brakes-33540/
Tuossa toinen http://enduro-mtb.com/en/back-issue-grouptest-six-of-the-best-disc-brakes/

Antza44
18.05.2016, 00.05
Nyt on Shimpan Zee:t koe-ajettu ja vertaan, niitä nyt SLX 675. SLX on huomattavasti enemmän on-off tyyppiset, kuin Zee:t. Alkuun tuntui, että eihän ne jarruta, kun on SLX ajanut kolmisen vuotta, mutta jarru voiman annostelu on vaan, niin paljon helpompaa ja ne ei lukita takarengasta vasta, kuin haluaa. Voima sitä on selkeästi enemmän, kun sen päättää ottaa käyttöön ja kaiken sen saa ulos yhdellä sormella, no joo, niin SLX silläkin, mutta sieltä ei vaan irtoa, niin paljon.
Molemmissa resiini palat.

SLX on edelleen hyvät jarrut 100€ hintaisekseen, mutta ei Zeen hinta laatu, kyllä paljon huonompi ole 176€ hinnalla.
Suurin etu on SLX verrattuna tunnokkuus ja lisä teho tulee kaupanpäälle. Sanosin, että SLX haluaa paremmat, niin kannattaa ohittaa XT ja siirtyä suoraan 4 mäntä leiriin, niin saa rahoille enempi vastetta.

Itse aja Fatbikellä ja ei sinänsä osu XC ketjuun, mutta kapearenkaisella ei ainakaan vähempää hyödy jarrujen paremmasta tunnokkuudesta. Fatbikellä pystyy ainakin Zeen tehot ulosmittaamaan:rolleyes:, kyllä meinaan seisahtuu:o.