Näytä tavallinen näkymä : Moderni trail- vs enduro pyörä yleis käytössä.
alteregoni
13.05.2016, 11.59
Töttöröö foorumilaiset! Nyt kun oma oikean elämän pyöräily on telakalla sairastumisen vuoksi, niin on liikaa aikaa harrastaa foorumi/netti fillarointia.
Olenkin tässä hiljaa mielessäni miettinyt, että jos kykenen palaamaan harrastuksen pariin niin millainen olisi paras maasto pyörätyyppi näin yleis "trail" käytössä. Vanha pyöräni oli wanha "enduro" 160 mm joustava Radon Slide ED vuodelta 2012. Se oli ihan kiva.
MUTTA, nyt kun geometriat ovat muuttuneet ja kehittyneet neljässä vuodessa. Ja lyhyempi joustoisillakin voi ajaa agressivisemmin yms, niin olenkin pohtinut että onko nykyaikainen "mini DH" enduro hieman overkill tavalliseen polkuajeluun ja satunnaisiin pyrähdyksiin Suomi bike parkeissa? Onko foorumilaisilla kokemuksessa ns. downshiftaamisesta?
Otetaan tähän vaikka pari malli esimerkkiä: Strive (https://www.canyon.com/fi/mtb/strive/2016/strive-al-6-0.html) vs. Spectral (https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral/2016/spectral-al-7-0-ex.html) ja vaikka Sommet (http://vitusbikes.com/products/sommet-vr-2016/) vs. Escarpe (http://vitusbikes.com/products/escarpe-vrx-2016/)
Viestien ei tarvitse olla juuri minulle suunnattua, vaan ketju voisi olla vapaata pohdintaa aiheesta.
Pekka
Mannavelli
13.05.2016, 13.27
Mun edellinen täpäri oli Transition Covert 29, jossa oli joustoa 140/150 mm. Se oli ihan kepoinen polkea ja mainio lenkkipeli, mutta aattelin kanssa, että vähän liikaa. Erittäin kykenevä enskamaastoissa ja kulki aika heittämällä läpi pahoistakin paikoista kun painoi vain päin. Ostin viime kesänä kakkospyöräksi 26 jäykkäperän ja oli kiva huomata taas miten ketterä se olikaan. Aattelin myös hommata vähän kettermmän ja leikkisämmän täpärin ja päädyin 125 /140 Transition Scoutiin, jossa 650 kiekot siis. Scoutti on hauskempi ja taipuu myös kovempaankin ajoon. Erityisesti matalalla oleva keskiö saa sen vakaaksi ajaa ja on myös parempi kikkailuun ja hyppelyyn. Vanha transu oli kyllä tietysti parempi kovaan kivikkojuurakkoröykytykseen, mutta saapahan tsempata nyt enemmän. Yleisesti näyttää että jengi ajaa aika pitkäjoustoisilla pyörillä ihan leppoisan näköistä perusajoa helpohkoissakin maastoissa, mutta mikäs siinä.
alteregoni
13.05.2016, 15.33
Samaa mietintää käynyt itsekin, että näin voisi olla. Muuuuutta sitä tässä kanssa pähkäilee, että jääkö joissain tilanteissa kaipaamaan sitä senttiä kahta lisää...voi olla että ei koska edellisessä Radonissa perä oli todella lineaarinen joustossaan, vaikka ajoi 20% sägillä. Näitähän pitäisi päästä testaamaan tositoimissa, mutta näin lyhyenä harvalla kauppiaalla on testi malleja pienessä koossa. Lisäksi sitä tulee näin paska kuntoisena mietittyä polkemis tehokkuutta, ja että meneekö pidempi joustoisessa mehuja turhaa jousituksen liikehdintään. Joskus olen ajatellut että pyörän suorituskyky on suorassa suhteessa joutomatkaan, mutta kun pyörien arviointeja lueskelee, niin on tullut toisiin ajatuksiin.
Mulla on ollut 29 täpäreitä muutamia, n. 130-140mm joustavia. Nyt alla 160mm täpäri, on overkill perus polulle, mutta kun haluaa paukuttaa isompaan mäkeen lujaa niin on kiva että reserviä löytyy. Eikä hyvät linkustot notku juurikaan kun nätisti pyörittää penkistä polkuajot.
Jos alamäet ei aiheuta kauheita kiksejä, niin ei kai sitten järkee hankkia 160mm enskaa.
alteregoni
13.05.2016, 17.04
No alamäkiä sitä aina etsii, ja niistä sen parhaan euforian saa. Monet testaajatkin pohtivat esim. Vituksen (hehe heh) Sommet:in ja Escarpen välillä. Tässä lyhyempi joustoista puoltava testi Escarpesta (http://enduro-mtb.com/en/the-review-vitus-escarpe-275-vrx-135mm-trail-bike/) . Mutta tosiaan omat kokemukset täysjoutoista rajalliset. Eka oli 100 mm xc täpäri ja sitten tämä Radon. Joka oli kyllä aika kakki poljettava, Foxin Pro pedalista huolimatta.
Kai sitä osaavissa käsissä vähempijyystönen pyörä menee rajusti, mutta tavan polkijalle more is more, antaa anteeksi huonojakin linjavalintoja. :)
Strive vois olla aika hauska, perän saa 130mm joustavaksi tarvittaessa.
alteregoni
14.05.2016, 09.53
Näin se on itsellänikin mennyt. Radonissa oli Foxin 36 ja kiekkoina Eastonin Havocit, joten aika huoletta pysty paukuttaan, ilman suuria taitoja.:cool: Tulee vaan mieleen, että miksi helv...ssä noita traili pyöriä tehrähän jos enska pelit on niin hyviä? ;). No mutta onhan se hyvä että on vaihtoehtoja, ja kuskistahan se on eniten kiinni. Ja tuleehan sitä erilaisia lähestymiskulmiakin maastopyöräilyyn, ja taidot karttuu kun joutuu muuttamaan ajotyyliään ja tulemaan pois omalta mukavuus alueeltaan. Ja onhan niitä kaksysejäkin... (https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/610/sCategory/509)
Mannavelli
14.05.2016, 12.03
Mun lyhytjoustoisempi fillari tuntuu ketterämmältä ja nopeammalta teknisemmässä maastossa kuin pidempijoustoiset. Vaikka eihän pidempijoustoisia voi kaikkia samanlaisiksi niputtaa.. Ja Scout tuntuu nimenomaan leikkisältä ja hauskalta ajaa. Ja fillarin geot tietysti vaikuttaa paljon ja oman fillarin osalta ne on just hyvät mun ajoon. Runkokin on jäykkä ja tymäkkä. 125/140 on mun mielestä loppujen lopuksi aika hyvin. Yhtä paljon kuin enskapyörissä 10 v sitten. 10 v päästä ne joustaa varmaa 200 mm... Mäkin tykkään juuri hakea alamäkivoittoisia pätkiä ja ero vanhaan fillariin ei oo tullut kuin pari kertaa mieleen eikä kovin suuresti. Nää on siis vain mun näkökulmia. Ja ihan hyvin voi olla että tulee taas pidempijoustoinen joskus hommattua. Tää tuntuu just hyvältä kuitenkin nyt.
Itse olen pohtinut juuri samoja hommia slide ed 160mm enduro-tankin (14kg) kanssa. Tämä pyörä on kyllä lenkilläkin aivan mahtava, kunhan vaan jaksaa pitää vauhdin päällä. Alamäissä ja rajummassa kivikossa juuri nuo havenin kiekot ja 36 foxin antaa sitä tulevuutta mitä tarvitaan. Myös takana oleva foxi on aivan mainio tuunauksen ja ilmakannun pienentämisen jälkeen.
Kuitenkin sitä tulee välillä mietittyä, että miten sellainen n. 12kg painoinen 120/140 joustava 29 tai 27+ täpäri kulkisi samoilla poluilla. Ongelmana noissa on tosin se, että hintaa tuppaa kuiturungolla ja kunnon kiekkojen kanssa olemaa jo 3.5k € tai yli.
En ole myöskään ihan varma, että onko tuollainen super moderni long-low-slack (mm. mondraker tai pole) ihan parhaimmillaan polkuajossa. Liian pitkä ja liian loivakulmainen ei kuitenkaan ole usein se kaikista ketterin polkuajossa jossa pitää oikeasti saada poljettua tehokkaasti ja tehtyä välillä tiukkaakin mutkaa.
Ehkä tässä on vähän se, että tuo nykyinen pyörä asettaa vaatimukset tukevuudesta ja alamäki kyvykkyydestä, josta ei haluis luopua yhtään - vaan haluis vaan lisää keveyttä/napakkuutta ajamiseen.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Eli paras ratkaisu ois polkemistehokas 12kg 150-160mm täpäri. Uusi Bronson CC ois aika nappi laite tuohon käyttöön. Vanhalla CC Bronsonilla oon ajellut 2-vuotta, tuo on tuntunut erinomaiselta do it all fillarilta.
Tuli taannoin vaihdettua alumiininen 29 enduro kuituseen malliin ja kyllä tuo about parin kilon painonpudotus teki menopelistä huomattavasti kevyemmän ajettavan lenkkikäytössä ja täten myös sopii monipuolisemmin omiin ajoihin kun samalla pyörällä hoituu peruslenkit siinä missä bikepark ajotkin..
Koskaan en ole 160mm joustoa kokenut haitaksi polkukaahailuissa vaikka välillä on tullut lyhempijoustosiakin ulkoilutettua niin aina on ollut hauskaa palata enskan puikkoihin..
Ei paras ratkaisu ois polkemistehokas 12kg 150-160mm täpäri. Uusi Bronson CC ois aika nappi laite tuohon käyttöön. Vanhalla CC Bronsonilla oon ajellut 2-vuotta, tuo on tuntunut erinomaiselta do it all fillarilta.
Tollanen Bronson tai Hightower kyllä kelpais erittäin hyvin, mutta noi Santa Cruzin rungot maksaa yksinään lähes sen verran mitä itse voisin laittaa koko pyörään. En ota kantaa nyt siihen, että onko ne hintansa arvoisia vai ei, mutta aika kalliita grammoja tulee noiden huippurunkojen kanssa.
Tuli taannoin vaihdettua alumiininen 29 enduro kuituseen malliin ja kyllä tuo about parin kilon painonpudotus teki menopelistä huomattavasti kevyemmän ajettavan lenkkikäytössä ja täten myös sopii monipuolisemmin omiin ajoihin kun samalla pyörällä hoituu peruslenkit siinä missä bikepark ajotkin..
Koskaan en ole 160mm joustoa kokenut haitaksi polkukaahailuissa vaikka välillä on tullut lyhempijoustosiakin ulkoilutettua niin aina on ollut hauskaa palata enskan puikkoihin..
Tulitko punninneeksi että paljonko tuolla enduron alu- ja kuituversiolla oli lopulta painoeroa? Monen rungon kanssa tuntuu olevan niin, että kuituversio ei säästä painossa ihan mahdottomasti, etenkään jos takakolmio on kuitenkin tehty alumiinista.
Silti tuollainen kuiturunkoinen kyllä kiinnostaa kovasti, koitan tässä vaan itselleni perustella, että siinä ei (muka) olisi mitään järkeä.
Tulitko punninneeksi että paljonko tuolla enduron alu- ja kuituversiolla oli lopulta painoeroa? Monen rungon kanssa tuntuu olevan niin, että kuituversio ei säästä painossa ihan mahdottomasti, etenkään jos takakolmio on kuitenkin tehty alumiinista.
Silti tuollainen kuiturunkoinen kyllä kiinnostaa kovasti, koitan tässä vaan itselleni perustella, että siinä ei (muka) olisi mitään järkeä.
Jotain kilon luokkaa on nykyään ero compin ja expertin välillä.. Pari vuotta takaperin painoero lähenteli paria kiloa kun kokoonpanot olivat melko erilaiset esim 2x10 vs. 1x11.
alteregoni
16.05.2016, 09.59
Nii-i. Noi Cruzzit on kyllä aika kermasen hintasia. Kun ei niillä alurunkojakaan oikein enään ole. Hecler on ainoa. Se voisikin taipua moneen käyttöön. Mutta senkin karvalakki malli hinta on yli 3000 euroa, ja keulakin on Revelation joka on ymmärtääkseni kovassa paukutuksessa aika jousipyssy. Varsinkin jos on tottunut Foxin 36:Seen. Orange Five olis kanssa mielenkiintonen. Mutta taitaa olla Heclerin hintaluokissa.
alteregoni
16.05.2016, 10.02
^ Korjaan siis Heclerissä on SECTOR
mehukatti
17.05.2016, 14.44
MUTTA, nyt kun geometriat ovat muuttuneet ja kehittyneet neljässä vuodessa. Ja lyhyempi joustoisillakin voi ajaa agressivisemmin yms, niin olenkin pohtinut että onko nykyaikainen "mini DH" enduro hieman overkill tavalliseen polkuajeluun ja satunnaisiin pyrähdyksiin Suomi bike parkeissa?
Jos metässä lihasvoimalla ajelu on ykkösprio, niin silloin kannattaa hankkia Spectral/Jeffsy/Bronson tai muu vastaava. Mutta jos taas bikeparkit ja muutenkin alamäkivoittoinen meininki on etusijalla, niin sitten se 160mm enskapyörä kuten Strive/Capra/Nomad on parempi. Tosin aika hyviä poljettavia nää järeämmätkin on, verrattuna neljän vuoden takaiseen. Painot on laskenu, satulaputken kulma on jyrkentyny, jne.
Samuli-1
18.05.2016, 11.17
Aika vahvasti maku- ja ajotyylikysymys. Pohjaan oman mielipiteeni Commencal Meta AM 29:iin, Spessun 29 Enduroon ja 26 jäykkäperiin.
Oon ajanu Endurolla käytännössä pelkästään madalletulla ja loivennetulla geometrialla. 130/140 joustavana Meta oli sähäkämpi poluilla ja parempi tekninen kiipijä. Peruspoluilla sillä ajoi suoraviivaisesti kaikki laskut ja ajoin myös pari kautta enskakisat ja muutaman bikepark-visiitin. Hauskaa sillä oli, mut epätasaisemmissa laskuissa kyl tuli rajat vastaan. Mut korostan, että sillä oli alamäkeenkin hauska ajaa ja tosiaan poluilla loistava pyörä. Enska jyrää sit kaikesta läpi ja luo itsevarmuuttaa laskuihin. 90% ajasta polkuajossa se on kuitenkin aika tylsä mulle, koska en jaksa koko aikaa pitää sellaista forcea päällä, mitä pyörä vaatii herääkseen henkiin. Ehkä kevyemmät kiekot ja rengastus kyllä auttaisi jonku verran. Ehkä paljonkin.
Nyt kun tallissa on jäykkäperäkin, valitsen sen melkein aika lenkkiajoon, koska sillä on kiinnostavampi ajaa.
Jäykkäperä ei nyt tähän keskusteluun kuulu, mut pointtina oli se, et omien mieltymysten mukaan löytyy se sopiva pyörä. Jos tarvii varmuutta rytyytykseen ja ei haittaa ajella perusajoa lupsakkaan tahtiin, ottaa järeemmän. Peruspoluillahan laskut on yleensä 10-30 sekuntin luokkaa, et kuin paljo painoarvoa sille sit antaa.. Jos taas haluu näpsäkämmän pyörän, ottaa vähän kevyemmän. Nykyisillä 130-150 joustavillakin kuitenki on varmasti hauskaa myös satunnaisilla bikepark-visiiteillä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
alteregoni
18.05.2016, 21.55
Nii-i. Hyviä kommentteja tullu. Ja en uskonutkaan että tässä sitä graalin maljaa löytyykään. Jokaiselle löytyy kumminkin se mieleinen. Itse olen nyt kallistumassa sen lyhyempi jouston puolelle Samuli ykkösen kommentteihin viitaten. En jaksa pitää kumminkaan sitä vauhtia päällä minkä pitkä joustoinen vaatis. Niin ja pitihän se Greg Callaghan aika vauhtia EWS:ssä. 29:llä. Tosin 160 mm keulalla, ja että hän ei ole tavallinen kuolevainen :) Yt Jefsey olis varmaan mun valinta tähän väliin, tai Vitus Escarpe, tai Spectral tai....:cool:
Hetki ylempänä pohdit heckleriä ja fiveä niin hinta/laatu pointsit taitaa napata orange. Pro taitaa olla samoissa hinnoissa ja RS himpun kallimpi. Hae orange koeajolle kun taitas aika lähellä nuita sinulle olla.
Niin ja jos 120/130 jousto riittäis niin oishan ihka uus four myös.
https://vimeo.com/153746694
alteregoni
19.05.2016, 09.08
^. Aivan unohtu tämä(kin) pohdinta. Liikaa vaihtoehtoja pienelle miehelle sanon minä. Tuota täytyy ehdottomasti harkita kun/jos tästä tervehtyy ajokuntoiseksi. Noissa Orangeissa on kyllä jotain viehättävää. Lisäksi pisteet että tehdään Englannissa. Näyttäis noi geometriatkin olevan kerrankin niin etten heilu kauhean selvästi S ja M koon välissä. Näyttää tuo MTB-Centre majailevan tuossa Nokian vuoriston lähilaaksossakin...MUTTA taitaa olla köyhän että kipeen ulottumattomissa nuokin hinnaltaan...ttu
Viehättävää nykypäivänä nuissa on tuo käsityön määrä tässä hektisessä maailmassa. Jos on n.20min joutoaikaa niin kannattaa vilkasta https://youtu.be/mlIYEdRFQu4
Tuon kun katsoo niin kunnioittavasti hattu nousee itseltä päästä.
Hintaluokassa n.3500€ RS five vs. esim. spectral cf 9.0 niin pikasella vilkasulla aika samaa tasoa osilleen, mutta entäs rungot ja kuinka ne voi olla samassa hintaluokassa?
Mannavelli
19.05.2016, 10.39
Mä kattelin myös Kona Process 134ää ja Norcon Sightia, kun pyörää vaihdoin. Mountainlove.de-sivuilla olisi nyt tarjouksia Norcon karpooni-malleista.
Hannez78
19.05.2016, 10.42
Kun kerran Trail pyöristä puhutaan, niin olen nyt marraskuun lopusta asti ajellut Pivot Mach 429 Trailillä. Mistä olen pitänyt kyseisessä pyörässä on geometria ja jousitus. Foxin uusi 34 keula ja DPS iskari toimivat loistavasti etelä-suomalaisessa maastossa. Joustoa on edessä 130mm ja takana 116mm. Jousto on ainakin minulle riittänyt vielä. Geometriasta sen verran, että keulakulma on 429 trailissa 67,5 astetta. Ylipäätään 429 Trail on hyvä pyörä, mutta muitakin hyviä vaihtoehtoja on paljon. Yt Jeffsy on aika mielenkiintoinen pyörä sopivaan hintaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Antti Kuitto
19.05.2016, 11.01
Käytiin ajaa reilu viikko Nizzassa maastoa ja lopuksi Transvesubienne Ultratrans-kisakin, jossa kinnailtiin ekana päivänä 60km + pari enduropätkää ja toisena reilu 70km alppeja ylösalas täysiä. Mondraker Foxy oli kyllä mielestäni aivan omassa elementissään tuollaisessa ajossa, oli tosi hidasta kohtaa niin ylä- ja alamäkeen, sekä todella nopeita laskuja. Painoa ei ole kuin n. 12 kiloa ja takaiskari oli koko ajan (CTD) siinä descend-asennossa. Nousua kertyi toisena päivänä yli 3000 metriä ja mielestäni en ollut tuolla pyörällä juurikaan hitaampi kuin olisin ollut XC-pyörälläni. Ei ole siis epäselvää millä pyörällä ajelen normaalit maastolenkit Suomessakin.. :)
Ainoat vaativat paikat olivat superjyrkkien alamäkien superjyrkät switchback-mutkat, mutta olettaisin että niissä olisi ollut tekemistä kyllä jyrkkäkeulaisella xc-pyörälläkin. Foxy taitaa mennä trailipyörän ja enskapyörän välimaastoo tuolla 160mm keulalla. Kantsii käydä koeajolla.. :)
https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13235578_10206424497275461_8060139412621265847_o.j pg
alteregoni
19.05.2016, 22.30
Viehättävää nykypäivänä nuissa on tuo käsityön määrä tässä hektisessä maailmassa. Jos on n.20min joutoaikaa niin kannattaa vilkasta https://youtu.be/mlIYEdRFQu4
Tuon kun katsoo niin kunnioittavasti hattu nousee itseltä päästä.
Hintaluokassa n.3500€ RS five vs. esim. spectral cf 9.0 niin pikasella vilkasulla aika samaa tasoa osilleen, mutta entäs rungot ja kuinka ne voi olla samassa hintaluokassa?
Tuo on tullut väijyttyä kyllä. Hauskaahan tuossa on tuo Guy Martinin puhe, mistä ei saa kyllä mitään selvää, liekö edes englantilainen alkuasukas saada. :D . Mutta yhdyn mielipiteeseesi, noissa on sitä SIELUA mitä välillä rungoista kovasti etsiskellään.
Vähän saman tyyppisiä pähkintöjä itsellä oli viime kesänä kun silloinen täpäri pöllittiin. Funtsin että laittaako alamäkipainotteinen 150-160mm joustava enska vai joku enemmän trailihenkinen laite. Aiemmat täpärit olivat 26" Intense Tracer (170mm keula, 150mm perä), Kona Satori (130mm) ja Intense Carbine 27.5 (160/150). Tulin tulokseen että käyttö jää suht/liian vähäiseksi jos laite on kovin järeä, vaikka sillä alamäessä oliskin vähän nopeampi rankemmissa paikoissa. Itsellä tosin on myös AM jäykkäperä, eli polkuajot voi(si) hoitaa silläkin. Se vaan että jos sen 3,5k€ pistää fillariin niin saisi sillä oikeasti melko paljon käyttöäkin olla. Hommasin sitten 2016 Orange Fiven ja siitä oon kyllä kovasti tykännyt. Vaihtoehtoja toki olisi ollut muitakin hyviä mutta tuo nyt vetosi fiiliksellään eniten ja hintakin oli loppupeleissä ok. Sillä ihan polkuajokin on varsin mukavaa ja ei tunnu turhan sohvalta, vaikka single pivot ratkaisu vanhanaikainen onkin. Rajumpaa ajoa konkeli on saanut parin reissun verran Finale Liguressa ja hyvin on toiminut sielläkin. Rehellisyyden nimissä ei pari senttiä lisäjoustoa olisi ollut pahitteeksi pidemmissä kovavauhtisissa röykytyksissä mutta en niitä siinä määrin kaivannut että vaihtoa harkitsisin. Omassa on 140mm keula ja sen voisi ehkä pidentää 150 milliseksi mutta katsotaan nyt. Jos asuisin mäkisemmässä maassa tai olisi aikaa käydä enemmän hissipyöräilemässä niin silloin varmaan olisi perustellumpaa ajaa järeämmällä pelillä, vaikka Alpine 160:lla tms.
(Jos Five kiinnostaa, niin kannattaa tsekata hinta mtb centrestä. Hinnat hyvinkin kilpailukykyiset, tosin omalla kohdalla toimitus venyi vähän turhan paljon)
alteregoni
20.05.2016, 07.04
Hyviä myyntipuheita Orangen puolesta ;). Jesh kyllä kiinnostais taitaa vaan olla yli mun budjetin, Ja mietityttää horst-linkullisen jälkeen se jarrutuksissa lukkiutuva perä.....
No eniveis, mutta jos olisin ostopuuhissa niin tätä olis aika vaikea ohittaa harkinnassa: http://www.fillaritori.com/topic/69148-orange-five-275vm2014-s-koko-pinkki/. Tiedän olen hieman sairas ja perverssi mutta ONHAN tuo nyt HIENO! :D.
Kannattaa ne hinnat tsekata oikeesti jos toi kiinnostaa. Viime vuonna ainakin sai merkittävästi edukkaammin kuin mitä vaikka Orangen sivuilla listataan. Käytettyjä jos tsekkaa niin Fiven runkohan vaihtui ja geo muuttui aika merkittävästi 2015. Tai 2015 mallisia taitaa olla sekä uutta että vanhaa runkoa. Itse katselisin ehdottomasti uudempaa joka on matalampi, pidempi ja loivemmalla keulalla. Toi linkattu pinkki Five on kyllä nätti, ja vähän harmi että uudet värit on aika paljon maltillisempia pääosin.
Mitä tohon perään tulee niin eihän se yhtä smoothi ole kuin sofistikoituneemmat ratkaisut, mutta itse en ole osannut esim. Intensejen VPP ratkaisun perään haikailla (ei silti, tykkäsin noista Intenseistä kovasti).
pturunen
20.05.2016, 10.32
Ketjun alkuperäiseen kysymykseen pyörätyypistä vaikuttaa mieltymysten lisäksi myös taitotaso (tai oikeastaan taitotasosta seuraa mieltymykset). Omat 5 senttiä tähän tarinaan on seuraava: Poljeskelin kauden Spessun 29" Stumpjumper Evolla, joka oli trail-pyöräksi speksattu. Satuin erinäisten syiden seurauksena koeajamassa Spessun Enduro Expertin 29" ja päädyin ostamaan kyseisen pyörän demolenkin lopuksi. Tämä päätös tuli siis muutaman tunnin rymyämisen ja yhden vähän kiipeämistä kysyvän nousun lopuksi. Enska-ajoa ei oikeastaan tuohon demoon mahtunut. Nyt kun enska on tullut mukaan kuvioihin, niin itselle tuo on täydellinen jokapaikan höylä.
Pyörä tavallaan teki kuskistaan paremman ajajan tarjoamalla tukevuutta ja sitä taitavampien vierastamaan läpiajettavuutta. Tuo antaa anteeksi paljon enemmän ajovirheitä (160 mm keula on pelastanut lukuisilta otb:lta) ja rohkaisee kokeilemaan paikkoja, joista "Stumpilla" en uskaltanut ajaa. Lisääntynyt rajojen ylitys kasvattaa samalla taitoa ja luottoa omaan tekemiseen. Painoluokka Enduro Expertillä on sama (tai vähän kevyempi) kuin alumiinisessa Stumpissa, mutta tukevuus, geometria ja jousto oleellisesti parempi. Lyhyt chainstay tekee tuosta riittävän ketterän poluilla, mutta samalla mukana kulkee reserviä rymistelyyn.
Varmasti löytyy paremmin lenkkikäyttöön tai kiipeämiseen soveltuvia pyöriä, mutta tuo on niin lähellä monitoimimaasturia kuin olla ja voi. Lisääntynyt varmuut ja alamäkiominaisuudet kompensoivat mennen tullen menetetyn kiipeämispuolen ja pienen pudotuksen ketteryydessä (ero olisi luultavasti isompi, jos muutos olisi ollut 27.5" > 29"). Tässä on toisaalta todettava, että Stumpin uusittu geo teki siitä hyvin nykyisen Enduron kaltaisen, joten tässä puhutaan 2015 mallista ja aikaisemmista iteraatioista. Jos nyt nemisin pyöräkauppaan hakemaan uutta maasturia monitoimipyöräksi, niin tuo uusi Stumppi 27.5+ -versiona olisi ensimmäisenä koeajolistalla. Itse asiassa suosittelisin alteregonille harkitsemaan Stumpjumper 6Fattien koeajamista yhtenä ratkaisuna speksailuun.
alteregoni
20.05.2016, 17.28
Olenkin funtsinut noita plussa koon pyöriä, mutta miettinyt että onko niissä liikaa säätämistä rengaspaineiden ym. takia. En näet ole mikään kauhean innokas säätäjä. Mutta mieli voisi koeajolla muuttua.
pturunen
20.05.2016, 17.53
^oon antanut iseni ymmärtää, ettei rengaspaineiden kanssa tarvitsisi jumpata läheskään yhtä paljon kuin fatbiken kanssa. Lisäksi nuo rullaavat bikeradarin suhteellisen perusteellisen testin mukaan paremmin kuin 29".
Mulla Mondrakerin Vantage r+ 27.5 eli jäykkäperä plussakokoinen. Paineiden kanssa en ole jumpannut, en tosin jumpannut läskinkään kanssa kun sellaisen omistin. Kevyt se on polkea ja sen verran iso rengas että kantaa pehmeässä ja hiukan syö terävämpää tärinää pois.
Kun olin vantagen hankkinut niin tallista lähti ensin Canyonin nerve täpäri ja vähän ajan päästä Feltin dd30 läski, itse voisin siis sanoa tykkääväni plussakoosta jäykkäperänä.
Mondrakerin fg geo vaatii, ainakin itselle, kilometrejä alle että alkoi tuntumaan omalta. Nyt tykkään jo kovasti siitä.
alteregoni
20.05.2016, 20.24
No sitten plussa koko vois ollakin vaihtoehto. On kyllä ollut silmiä avaava ketju, paljon uusia ajatuksia tullut, kiitos kaikille. Täytyis vaan raapia jostain rahat kasaan... Tuo plussa koko Stumpista alkoi oikeasti kiinnostaa ja Five myös. Nämä varmaan ostoslistan kärjessä jos tuohon hintaluokkaan jollain tuurilla pääsen.
Niskarangan luudutusleikkaus on 9.6. Sen jälkeen kuulen tohtoris ihmiseltä, että mihin suuntaan harrastusta voi alkaa viemään. Heh ne pistää välilevyjen tilalle muoviputket :D. Luutuu kait sitten sieltä reiästä nikamat umpeen :p
Mulla Mondrakerin Vantage r+ 27.5 eli jäykkäperä plussakokoinen.
Mondrakerin fg geo vaatii, ainakin itselle, kilometrejä alle että alkoi tuntumaan omalta. Nyt tykkään jo kovasti siitä.
Saman tyyppinen (rr+) tuli keväällä hankittua, kun huomasin tykkääväni jäykkäperän polkemistehokkuudesta enemmän kuin täysnotkun juskin vähäisiäkin tehoja syövästä mukavuudesta. Lisäksi ajattelin, että fg30 geo + semiläskirengas tukevat parhaalla mahdollisella tavalla henkilöotaisia minauuksia (mieluummin tasaista vääntöä, kun terävät kiihdytykset tuntuvat olevan mahdottomuus). Minulle fg30-geo on kyllä tuntunut luontevalta heti testilenkistä lähtien, kuski tuntuu olevan aina oikeassa paikassa ja pyörän päällä on hyvin tilaa painopisteen siirroille. Vanhoihin pyöriin nähden luottamus teknisesti hankalissa paikoisa on vieläkin vasta kasvuvaiheessa, joten pyörän täysi potentiaalin ei ole vielä selvillä.Tiukat käännökset vaativat kyllä pyörän aktiivista taittamista kropan alle.
Paineiden kanssa en ole jumpannut, en tosin jumpannut läskinkään kanssa kun sellaisen omistin.
En minäkään. Koeajolla takarengas muljusi ikävästi putkelta runtatessa, joten lisäsin painetta 1,2 bariin. Toimii hyvin kuivassa maastossa, syksyksi täytyy hankkia karkeampikuvioiset renkaat Maxxis Chronileiden tilalle (ovat pehmällä heti tukossa ja ohjauskelvottomat) ja yrittää tubeless-konversiota kolmannen kerran; kaksi aiempaa surkeaa yritystä on johtanut nopeaan luovutustappioon...
Kevyt se on polkea ja sen verran iso rengas että kantaa pehmeässä ja hiukan syö terävämpää tärinää pois.
Vanhoihin teräsrunkojäykkäperiin nähden yllätyin kyllä siitä, kuinka jäykkä ja kova tuo runko on. Ekojen lenkkien jälkeen ranteet olivat kipeinä ja sormet turtina... Polkemisen keveyskin on suhteellista, mutta noilla massoilla kiekoilla alkaa olla jo vauhtipyörävaikutusta, joten ensin pitää jaksaa kiihdyttää kiekot vauhtiin...
Kun olin vantagen hankkinut niin tallista lähti ensin Canyonin nerve täpäri ja vähän ajan päästä Feltin dd30 läski, itse voisin siis sanoa tykkääväni plussakoosta jäykkäperänä.
Minulla on Giant Trance X2 jäänyt työttömäksi, eikä muinaisgeometrialla olevilla teräsjäykkäperillä viitsi enää lähteä kuin korkeintaan Hikiän suunnan kaahauspoluille...
Kyllä tässä nyt eletään vaikeita aikoja kun kiinnostaisi päivittää tuo oma 160mm joustava 26er enduro täpäri vähän "ketterämpään" menopeliin.
Jos lähtee tuolle 27+ linjalle, niin siinä voisi olla omassa unelma kokoonpanossa takana joustoa n. 110-120mm ja edessä n. 130-140mm. Olen ymmärränyt, että tuollaisen kanssa pärjää hieman lyhyemmällä joustolla, koska keulassa/iskarissa voi pitää hieman kovempia paineta, koska rengas vaimentaa tehokkaasti pikkutärinän, tällöin lyhyempikin josto riittää pidemmälle ilman pohjaamis ongelmaa. Samalla myös polkeminen pysyy tehokkaana ilman notkumista (toki myös jousitus linkusto vaikuttaa tähän suuresti).
Yksi aika lähelle osuva voisi olla Devinci (hissitolppa tosin puuttuu)
http://www.devinci.com/bikes/bike_691_scategory_182
Toisaalta lähes samalla rahaa saisi esim Rotkolta seuraavan, joka olisikin komponettien puolesta todella mieluisa ja varmaan 2-3kg kevyempi, kuin vastaavan hintainen 27+ fillari.
https://www.canyon.com/en-fi/mtb/spectral/spectral-cf-9-0.html
Paljon hyvää olen kyllä lukenut noista 27+ fillareista ja ilmeisen nopeita ne tuntuvat porukan kokemuksien mukaan olevan etenkin "alamäki voittosessa" ajossa. Ylämäissä ne eivät ilmeisesti ole nopeimmillaan, mutta toisaalta tekniset nousut helpottuvat ilmeisen paljon, lähes loputtoman pidon ansiosta. Edelleen kuitenkin mietityttää, että tuoko tuollanen 27+ tankki kuitenkaan sitä keveyttä ja leikkisyyttä lisää, jota tässä ainakin itse luulen hakevani.
Perus 27,5" ja 27+ fillareita vertaillessa painon nousu tulee juuri tuohon ulkokehälle, jossa se varmasti myös tuntuu eniten, joten se ei välttämättä ole se mitä itse kaipaan. Reilumpaa olisi tietysti vertailla 29eria ja 27+ pyörää, jolloin kehien painoerokin tasoittuu.
Olen käyttänyt nykyisen 26erinkin kanssa isosta rengastuksesta (takana 2,4 Ardent ja edessä 2,5 Muddy Mary), joten siinä mielessä isojen renkaiden kanssa tulee ajettua varmasti jatkossakin. Ehkä tässä pelkään kuitenkin hieman turhaan sitä, että 27+ pyörä rupeisi tuntumaan liikaa läskipyörältä, kun kyse on kuitenkin vain 0,5" isommasta renkaasta.
alteregoni
15.06.2016, 22.54
Nostelen tätä hieman. Nyt alkaa olemaan jo pyörän hankinta napsun verran lähempänä. Ajatukset edelleen ketjun mukaiset, että kumpaa laitetaan lyhyttä vai pitkää. Budjetti 2500 euroa. Tässä omat ehdokkaat:
Roset Granite Chief (https://www.rosebikes.fi/bike/granite-chief-1-275-2016/aid:816274) ja Uncle Jimbo (https://www.rosebikes.fi/bike/uncle-jimbo-1-275-2016/aid:817752)
kannattaako edes Granite Chiefia edes harkita 10 mm lyhyemmällä joustolla?
+ konfiguraattorilla budjettiin (hissitolpat sun muut)
+tykkään ulkonäöstä
- korkea ja lyhyt?
YT Capra (https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/541/sCategory/92)
+ hyvännäköinen
+osat
-geo ongelma. Kokojen välissä (S/M). M koossa 150 mm Reverb. Tämä lienee liian pitkä 80 inseamilla tallustavalle. Saako vaihdettua lyhyempään? Ottaisin mieluummin M koon
YT Jeffsy (https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/616/sCategory/509)
+ samat kuin Capra
- samat kuin Capra
? 29 kiekot (tulen 26" maailmasta)
On One Codeine 29 (http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOCODGX1/on-one-codeine-29-sram-gx1-mountain-bike)
? laatu
? 29 kiekot
Canyon Spectral (https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral/2016/spectral-al-6-0.html)
+ Testi menestyjä=hyvä runko
+ hivelee silmämunia
+ osat (2x ei ongelma)
- toimitusongelmat?
- rungot katkeilee?
Striveä en halua Shape shifterin vuoksi. Haluan yksinkertaisemman systeemin, enkä halua yhtä huollettavaa osaa lisää.
Commencal Meta AM V4 (http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-ride-brushed-edition-black-2016-c2x18820533)
+ nätti ku mikä
+osat
+geo. Käy myös M mutkattomasti
+ kivijalasta
-nothing... tai no iskarissa ei kompressio säätöä......
Bird Aeris (http://shop.birdmtb.com/aeris.html)
+ ei niin kiva silmile
+/- eksoottinen
? uskaltaako
? jo liian pitkä (S koko)
Näistä Commencal suosikki. Ko mallin saisin budjettiin, ja vielä kotikylän kivijalasta. Mikä ehdottoman kova plussa. Aika vaikea on kyllä luopua tuosta totutusta pidempi joustoisuudesta...
Ja tosiaan mulle ei 2x vaihteistot aiheuta pahointivointia. Kaikkihan näistä mainetta ja kiitosta saaneet testaajilta, että ei mitään umpi kuraa olisi tulossa, mutta mitäs ajatuksia arvon foorumilaisissa herättää?
Eikai tuossa oo enää mitää epäselvää? :P Metaa vaan alle. Ilmeisesti Mtbcentreä tarkoitat tuolla kivijalkakaupalla? Loisto kauppakin vielä kyseessä.
alteregoni
16.06.2016, 14.42
Mtbcentrestä hyvinkin. Tatu vaikutti kyllä asialliselta hemmolta.
mehukatti
16.06.2016, 15.03
Nyt jos ostaa 29" pyörää traili/endurokäyttöön, niin kattelisin aika vahvasti sellaisia, joissa saa vaihdeltua 27.5+ ja 29-kiekkojen välillä. Siinä saa tavallaan kaksi pyörää yhden hinnalla. Jos ostaa perinteisen 29" pyörän kapeilla haarukoilla, niin se saattaa jäädä aika nopeasti vanhanaikaiseksi. Plussakoon myötä näyttäisi alkavan vähän samantyyppinen trendi, joka teki 26" pyöristä vanhanaikaisia muutama vuosi sitten.
Mitkäs tossa 27,5+/29 parhaat vaihtoehdot olikaan? Varmaan ens vuonna tulee lisää malleja jos sinne asti odottaisi?
alteregoni
16.06.2016, 20.24
Tuo on kyllä hyvä pointti, että 29 olisi modattavissa 27,5+ kiekoillekin.
pturunen
16.06.2016, 20.54
Varmaan kovin 27.5+/29 on Pivotin uusi Switchblade. Aluversiota luvassa myöhemmin, mutta geo on vähintäänkin kuumottava. Cruzin Hightower on myös kiinnostava. Spessun Stumppi 6Fattiena ja Trekin Fuel Ex ovat listalla heti seuraavana. Siinäpä varmaan parhaat vaihtoehdot.
Jooseppi
18.06.2016, 15.38
Tuo on kyllä hyvä pointti, että 29 olisi modattavissa 27,5+ kiekoillekin.
No nyt kannattaa miettiä että teetkö sä yhtään mitään tuolla 29/27,5+ optiolla... Ei hyvät semi-läskivanteet kovin halpoja ole, jolloin ongelmaksi muodostunee taas raha. Sitäpaitti 650B on peto menemään alamäkeen ja tosi kiva rengaskoko myös lenkkipyörään. Eli jos haet do-it all pyörää niin voin suositella 650b-rakkineita, itse ajelen kaikki ajoni yhdellä pyörällä ja vannesetillä. Tuossa linkittämässäsi metassa on ihan pirun kova hinta-laatu-ominaisuus-suhde. Jos meinaat saada yhtä kovan rassin alamäkeen noista uusista 29/2,75+ rungoista niin joudut vähintään tuplaamaan budjettisi. Enkä tiedä siltikään onko esmes higtower yhtä hyvä menemään alas kuin tuo meta. Ja tuo Meta on varmasti hyvä pyörä myös kaikkeen muuhunkin ajoon.
Itse ostaisin Metan ja ajelisin hymyissä suin. Kannattaa käyttää säästetyt rahat sitten vaikka hissilippuihin/tapahtumiin :)
alteregoni
18.06.2016, 16.13
Ei ole ihmisellä helppoa tässä fillareiden viidakossa. Ajatukset on kun pallolla filpperissä. Mutta Jooseppi heitti hyvät pointit tiskiin. Ja kyllä mä luulen että naulaan kiinni tuohon Metaan. Enkä enään rimpuile Commencalista mihinkään, hieno tarinakin merkin takana...tosin onko se tuo malli vai tämä (http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v4-ride-orange-2016-c2x17223599) :cool:.
Jooseppi
18.06.2016, 19.47
Ei ole ihmisellä helppoa tässä fillareiden viidakossa. Ajatukset on kun pallolla filpperissä. Mutta Jooseppi heitti hyvät pointit tiskiin. Ja kyllä mä luulen että naulaan kiinni tuohon Metaan. Enkä enään rimpuile Commencalista mihinkään, hieno tarinakin merkin takana...tosin onko se tuo malli vai tämä (http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v4-ride-orange-2016-c2x17223599) :cool:.
No se jää artistin päätettäväksi. Minkä verran ajat hissillä jne jne ja se kilon painoerokin on aika iso juttu. Itsellä on 150 millinen jonka olen omistanut nyt jo 3 vuotta. Voin myöntää suoralta kädeltä että en pysty ottamaan vieläkään kaikkea irti pyörästä kun menen tonne alamäkeen ajamaan. Siinä on niin paljon pitoa, vauhtia ja sillä on niin hyvä hyppiä että näillä ajotaidoilla mies on hidaste, ei pyörä. No toivoakseni ajan kanssa tilanne muuttuu toisinpäin :cool:
Ja sitten kannattaa muistaa että tämä on fillarifoorumi, täällä tuppaa porukka menemään aina sinne missä on uutta ja jännää vaikka kaikki uudistukset ei ole hyvästä/tarpeellisia. Ja uusista jutuista joutuu turhan paljon maksamaan preemiumia joten joskus on ihan hyvä seurata sivusta ja katsoa mitkä uudistukset selviää ja mitkä ei. Itse ostin rungon sillä periaatteella että pidän sitä pitkään. Sitten kun on vaihdon aika niin katsellaan sitten missä mtb silloin menee, tällä hetkellä rengaskokoja on nyt ainakin aivan naurettava määrä ;)
alteregoni
18.06.2016, 21.58
No pääasia varmaankin perus polku ajoa . Mutta aika agressiivinen ajotyyli mulla on. Vanhassa tuli Foxin 36:sta ulosmitattua kyllä koko matka, enkä millään pikku paineilla ajellut. Että sillä houkuttaisi toi 170 Yari. Ja saahan siitä ilmeisesti ilmajousta vaihtamalla lyhennettyä. Paino ero on kyllä aina huomioon otettava fakta, ja tuleehan tuohon toiseen vielä pakollisen hissitolpan tuoma lisäpaino. Mut ans kattoo mihin noista Metan malleista sitten päädyn, kun sen aika tulee.
alteregoni
08.07.2016, 12.14
Tällä tarinalla oli onnellinen päätös. Päädyin Metasta Black Edition (http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-ride-brushed-edition-black-2016-c2x18820533) malliin. Tilasin Mtbcentren kautta. Ja kyllä oli mukava kun sai pohtia pyörä valintaa myyjän kautta. Tatu on kyllä asiallinen hemmo ja hyviä vihjeitä antoi mallin valintaan. Kiitos kaikille ketjuun osallistuneille! Täältä tulleiden ajatusten myötä pystyin haarukoimaan mulle sen sopivimman eli "enduron" puolelle meni. Ja vielä joustomatka edessä lisääntyi edellisestä Radonista...:). Hyväksi käyttäkää toki ketjua jos aihepiiristä viriää ajatuksia.
Itse olen päätymässä Strive AL 6.0 race kun tulee viikon päästä tarjoukseen.
alteregoni
08.07.2016, 17.01
Hyvä valinta Janmppa! Itsellä jäi Canyon pois laskuista tuon Shape Shifterin vuoksi. Ja jotenkin Commencal edusti minulle enemmän sielukkuutta. Plus Tatu kyllä pistää aika vaikeasti ohitettavaa kokonais tarjousta tiskiin.! Mutta eipä Commencal ihan samanlaista osalista orgiaa tarjoa kuin esim. Canyon ja YT. Mutta päätin tässä fillari hankinassa olla menemättä täysin osalistan perässä, kuten tein entisen Radonin kanssa, vaan menin runko ja geo edellä. Toki oli osia mistä en tinkimään lähtenyt, kuten hissitolppa, hyvät jousto kompponentit, sekä ok. tason kiekot. Putki plus kampi osastolle en niin suurta painoarvoa antanut. Lisäksi piti olla 1x11 tai 2x10. Jarruthan tuossa on se heikoin lenkki, mutta ei kait noilla Sram DB5:lla sentäs tarvitse henkensä puolesta pelätä.
Jooseppi
11.07.2016, 21.07
Orange uusi mallistoansa, Fiven ja Alpinen uudet kuoret:
http://www.pinkbike.com/news/2017-orange-five-and-alpine-160-first-look.html
Uudet geot, boostit yms. Vähän epäilen boostin tarpeellisuutta 650B traili/enskapyörissä, ei käy vanhat vanteet jne jne. Mutta Orangen pyörissä on kyllä yleensä saanut hyvin vastinetta rahoille, joten kannattaa tsekata jos jollain on pyörän osto edessä. Halventunut punta tekee gutaa Suomi-hinnoille... :)
Edittiä: Ja mikä tärkeintä, Orange antaa paljon mahdollisuuksia kustomoida pyörän väritystä... :D
alteregoni
11.07.2016, 22.05
Ovat kyllä hyvän näköisiä. Fivenkin takahaarukka on nyt paljon paremman näköinen kun siinä on tuo pokkaus.
Liikuva shikaani
11.07.2016, 23.24
^Makuasioita, näyttää ihan Venäläisten tekeleiltä:D Tuohon vielä lefty keula...
alteregoni
11.07.2016, 23.28
No juurikin näin. Hehhee, onkohan kukaan uskaltanut kokeilla :eek:
alteregoni
30.08.2016, 21.32
Siinä se nyt lepää, ensi parkaisu kuvassa. Kiima oli kova, kahdeksan viikkoa :( kärsimystä kesti saada pyörä. Tilauksessa meni varmaan kaikki pieleen, maksujen välityksessä ynnä muissa epäselvyyksissä. Lopussa meni hieman tunteisiinkin ak:n taholta, mikä ehkä mulle suodaan. Mutta homma hoidettiin Mtbcentren osalta mallikkaasti maaliin ja hyvityksiä tuli isosti! Ja asiakas voitti! Olisin saanut Yetin lainaksi odotus ajaksi, mutta en halunnut, ettei olisi tullu uudesta pyörästä antikliimaksia...
Kuva suttunen, varmaan kuvaajan kuumotuksesta johtuen. Polkimet Azonic World Force. Levyt vaihdoin wanhan mallisista G2 levyistä Centerlineen. Laittelin myös hieman kivenisku teippiä raamin suojaksi.
http://i1102.photobucket.com/albums/g444/alteregoni/DSC_1197.jpg
alteregoni
31.08.2016, 17.35
Jaaha. En tiedä kiinnostaako näitäkään (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kivi) , mutta ensi maisteluita fillarista tarjolla:
+ Koko (M). Onneksi otin vaikka lýhyt olenkin (168). Kuinka paljon 4 centtiä lissä reach mittaan tuokin parannausta vs vanha pyörä.
+ Yari, miten hyviä Piket ja muut ovatkaan, jos tämä on näin hyvä. Ehkä yhden Tokenin laitan silti.
+/- Enään ei pysty ajamaan pyörän ominaisuuksien yli. Miinus siitä, että en ollutkaan kova kuski enään :rolleyes:
- Jarrut (DB5) on selvä heikoin lenkki.
Muuten, eritoten pyörän pituus ei haittaa, vaan ehdottomasti parempi, en uskonutkaan kuinka paljon vaikuttaa että pääsee liikkumaan hyvin ja siirtelemään painoa. Eikä kahta eturatasta jäänyt kaipaamaan, hyvin riittää välitykset yhdelläkin ja 11-pakalla. Ja se huonoa (sarkasmia), että ei oma kovakaan enään pelota, kun ei pysty viemään pyörään äärirajoille, kun kunto ja taito loppuu. On se kova!
Hyvältä näyttää! Mieskin on ilmeisesti kunnossa? Aloituspostauksessa kun olit vielä epävarma, että pystytkö pyöräillä vielä.
Yaristahan saa vielä lyrikin tasoisen vaihtamalla ilmapatruuna tms. En muista tarkemmin. Et jos jossain vaiheessa kaipaa lisää suorituskykyä. Luultavasti ei. DB5:sta ei oo omaa kokemusta, mutta jos tuo on ainut miinus niin onneksi kohtuullisen edullinen päivittää parempiin. Slx on itelle ollut ihan riittävät. Varmaan Zeet tai Saintit laittaisin ite jos lisää jarrutehoa lähtisin hakemaan.
alteregoni
01.09.2016, 23.04
Kiitos! No juu, pää ei irronnut ryskätessä, mikä oli tietysti ihan kiva juttu. :p
Yari eroaa Lyrikistä käsittääkseni vaimentimen osalta, mutta mulle riittää Motion Control hyvin. On paljon parempi kun vanhan Fox 36 R, alkuherkkyys on käsittämättömän hyvä.
Noista jarruista tuli mieleen, että voisikon "helpon" päivityksen tehdä vaihtamalla vain satulat? Kun kahvat vaikuttaa samoilta kuin Guidessa. Satula menee vielä vaihtoon, ei kestä perse edes vaipoilla tuota originaalia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.