PDA

Näytä tavallinen näkymä : Etujarru tärisee/naksuu/vatkaa jarruttaessa

Carl0s
12.05.2016, 10.46
Moi,

Tuli viikonloppuna kaivettua fillari klitsusta ja käytyä pienellä lenkillä (focus urban planet 2.0 Belt drive) ja huomasin/muistin että tuo etujarruhan kiukutteli jo viimekesän lopussa (Shimano BR-M396).

Oire:
Jarruttaessa etujarrulla alkaa jarru pitämään aivan järkyttävää meteliä, vähän kuin vinguntaa, mutta huomattavasti matalampaa. Ylähäältäpäin kuin katsoo, niin näyttääisi myös että etuhaarukka "eläisi" tai "väpättäisi" tuon äänen tahdissa ~3mm edes/takas etu-takasuunnassa. Jos pyörä on paikoillaan, painat etujarrun pohjaan ja työnnät pyörää eteen taakse, on jossain tuossa jarrussa väljää, pyörä "heijailee" edestakas ennenkuin jarru puree, ja aina kun jarru puree kuuluu jarrusta "klik".

Satulan olen ottanut käteen, siinä ei mitään silmällä näy, samoin ei levyssä, ei kulumaa ja on suora. Eturenkaan otin kanssa irti ja asensin uudestaan varmistuakseni että se on suorassa... Ideoita?

Hippo04
12.05.2016, 11.36
Ohjainlaakeri löysällä?

Moska
12.05.2016, 11.54
Pikalinkku löysällä?

Carl0s
12.05.2016, 12.03
Pikalinkun katoin kun otin eturenkaan irti, ja mielestäni se on kiinni. Ei nyt mitenkään apinanraivolla, mutta kuitenkin kohtuullisella voimalla. Ohjainlaakeri pitääkin kattoa illalla, liike ei kyllä "tunnu stongassa", vaan ennemmin luo illuusion että etuhaarukka olisi poikki ja joustaisi. (tosi hankala kuvailla tuota) samoin kun ajaa katukiveltä alas, tuntuu koko pyörä tosi epävaakalta hetken sen jälkeen. :/

Kenno
12.05.2016, 12.04
Toi heijaileminen voi johtua myös siitä että stemmin ja emäputken välillä on väljyyttä. Jos johtuu tästä ja silti olet ajellut niin tarkistaisin laakereiden kunnon.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Moska
12.05.2016, 12.10
Pikalinkku pitää olla melko tiukasti, koska levyjarru väännättää akselia alas.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Roiala
14.05.2016, 11.24
Hyvää kekustelua kun itsellä vähän saman kalataisia oireita. Tuo "väljä" etu/taka suunnassa itsellä kylläkin on paikallistettu jarrupaloihin jotta pääsevät satulassa liikkumaan hiukan.

Mikä on pikalinkun kiristysohje? sellainen läpi tuleva akseli on kyseessä minun tapauksessa.

Moska
14.05.2016, 11.43
Eikö se ole perinteisellä linkulla ollut että kämmenessä pitää näkyä jälki kun linkku laitetaan kiinni

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla