Näytä tavallinen näkymä : 105 etuvaihtaja vääntynytkö..?
Fillari on ketjun vaihdon jälkeen alkanut tiputella ketjua isommalle eturattaalle vaihtaessa. Vaihdoin kokeeksi (ja rassaamisen riemusta) suht kuluneen eturattaan, ja huomio kiinnittyi vaihtajaan.
Vaihtajan ulommassa "levyssä" on kevyt kupera kaarre. Interwebin kuvissa en vastaavaa kaarretta huomaa. Miltä 105 etuvaihtajan pitäisi näyttää? Kuuluuko kaarre asiaan?
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160511/bd4c4a8eb500b894dee3f0d8b9331720.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160511/11358e9c695ccd5b88a39fddf8923370.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160511/e796239672265dc1e8c33b51bd98a201.jpg
Häkin kuuluisi olla suora, eli on vääntynyt. Väännä takaisin.
Minulle jää vähän epäselväksi, mitä tarkoittaa tiputtaa isommalle eturattaalle? En saa kielikuvasta kiinni, koska isolle rattaalle kiivetään minun mielikuvissani.
Ei toi kamalan vinolta kyllä näytä ja kuva saattaa hämätä.
Minulta alkoi tiputtaa isolta rattaalta ulos, siis kampien puolelle, kun etuvaihtaja oli liian ylhäällä niin, että vaihtajan ja rattaan välistä pääsi ketju livahtamaan ulos.
Joo, ketju on varmaan vääntänyt häkin kiilautuessan rattaan ohi. Alkuperäinen syy on varmaan, että vaihtajan rajoitinruuvi on päästänyt liian pitkälle jolloin ketju menee yli.
arctic biker
13.05.2016, 21.06
Mennä syksynä 20t kilsaa ajettu 105 etuvaihtaja hajosi, häkki murtui etupäästään, kerran karseempi chainchucki kävi. Oikaisin vaihtajan silloin mutta en vissiin hyvin. Hitsasin häkin kasaan muttei tuosta toimivaa tullut. Just laitoin Ultegraa kiinni. Etuvaihtajan suhteen suositan hankkimaan sen parhaan mahdollisen. 10-Ultegran kahvoilla ei 7900 sarjan Dura-Ace etuvaihtajana ole hyvä.
ridgebikester
19.05.2016, 22.16
Mulla oli täysin sama ongelma samassa mallissa. Paina peukalolla häkin keskeltä, itselläni antoi periksi, kunnes oli taas oikeassa muodossa. Tämän jälkeen säädöt kohdilleen ja menoks!
Sent from my GT-I9195I using Tapatalk
ridgebikester
19.05.2016, 22.18
https://tapatalk.com/shareLink?url=http%3A%2F%2Fwww.fillarifoorumi.fi%2 Fforum%2Fshowthread.php?t=55195&share_tid=55195&share_fid=16643&share_type=t
Suosituksia eturattaiksi FSA:n tilalle
Sent from my GT-I9195I using Tapatalk
Suosituksia eturattaiksi FSA:n tilalle.
Ultegran (https://www.evanscycles.com/shimano-ultegra-6800-50-34-11-speed-chainset-EV197020) kampisarja, etuvaihtaja ja ketjut.
Vaihtaa selvästi FSA+105 settiä paremmin. Se veemäinen runksutus eturattaiden vaihdossa loppui kokonaan.
orc biker
20.05.2016, 11.56
Lainaan tätä ketjua. Törmäsin ihmeelliseen ongelmaan, kun minulla ei näytä enää mikään pyörän huolto onnistuvan. Laitoin maasturiin uutta 3x10 Deore -etuvaihtajaa ja sain säädettyäkin sen tuumien, että onpa helppoa ja miellyttävää säätää, kun osaa tai ainakin luulin osaavani. Sitten yllättäen huomasin, että sehän ei vaihda isoimmalle rattaalle, vaan ketju jää puristuksiin häkin ja rattaan väliin. Katsoin korkeussäätöä, jonka laitoin mukana tulleen pro-set-palikan turvin millin kymmenesosalleen täydellisesti, mutta näytti vähän matalalta isolla rattaalla. Sillähän sen välin pitäisi olla 1-3 mm. Nostin vaihtajaa, mutta ei auttanut. Nostin lisää ja lisää, ja tuolla jossain 6 millin tienoilla ketju alkoi taas siirtyä isommalle.
Mitähän kummaa nyt taas tänään? Voiko tuohon olla jokin muu selitys kuin vaihtajan korkeus? Vaihtajan kulma on oikea. En minä oikein keksi, miten jokin kaapelin kireys tai rajoitinkaan tuohon vaikuttaisi, kun nehän vain siirtävät sivusuunnassa. Ok, satulaputken kulma on pyörässäni melkein 74 astetta ja vaihtajan kohdalla lukee, että 66-69, mutta niin se oli edelliselläkin (toki vähän erilaisella vaihtajalla), eikä ollut tällaista ongelmaa. Enkä oikein osaa kuvitella, että tuota vaihtajaa kallistamalla taaksepäin (eli kuvitellaan, että satulaputken kulma olisi pienempi) tuo ongelma korjaantuisi.
Eniten hämää kuitenkin se, että se oli tosi alhaalla säätäessäni jopa high-rajoittimenkin kuntoon, että kyllä se silloin kuitenkin sinne vaihtoi ainakin kerran. Miten se on edes mahdollista, koska nyt kun yritän laskea tuota vähänkin alemmas, niin se puristuu väliin oikein kunnolla?
Vai voisiko olla liian alhainen kaapelinkireys, jolloin se ei tuuppaa sitä tarpeeksi voimakkaasti eli nopeasti siitä sivuun, ja siksi se pääsee ajautumaan liian pitkälle ja siten jumiin, kun siellä tulee jokin vähän ulokemaisempi kohta vastaan? Se voisi selittää, miksi se alussa toimi matalammalla? Täytyykin kokeilla tätä teoriaa.
Onko keskimmäisen rattaan ja suurimman kokero riittävä, tulisi olla yli kymmenen piikkiä. Minulla oli kerra kahdeksan piikin ero ja vaihtajan piti olla tosi korkealla, mitään toimintaongelmia ei tuosta ollut. Vaihtajan sisempi aisa on noissa melko leveä. Minulla samainen etuvaitaja on ollut kahden rattaan kampienkin kanssa pyörässä, toimien hyvin, vaikka ruman korkealla on ollutkin.
orc biker
20.05.2016, 13.34
Onko keskimmäisen rattaan ja suurimman kokero riittävä, tulisi olla yli kymmenen piikkiä. Minulla oli kerra kahdeksan piikin ero ja vaihtajan piti olla tosi korkealla, mitään toimintaongelmia ei tuosta ollut. Vaihtajan sisempi aisa on noissa melko leveä. Minulla samainen etuvaitaja on ollut kahden rattaan kampienkin kanssa pyörässä, toimien hyvin, vaikka ruman korkealla on ollutkin.
On, kaikki on kuten ennenkin, Dynasys ja mitä lie, mutta on vain eri vaihtaja. Ennen oli top pull ja nyt on side swing. Ja uudet ketjut, joskushan niistäkin tulee tuollaista jumittelua etuvaihtajaan, mutta enpä tiedä, kyllä tuo lyö sen väliin siihen malliin, että tuskin on ketjusta kiinni.
Ei auttanut kaapelin kiristelyn. Nyt saan sen vaihtamaan n. 4 millin korkeudella, mutta nytkin siinä on vähän ketjun imaisun makua. Tuskin jää jumiin polkiessa voimassa, mutta käsin pyöritellessä meinaa nytkin vähän vielä jumitella.
Eipä taida pystyä kokenutta lajitoveria auttamaan. Joskus nuo vaan rupeavat toimimaan ihan normaalisi pienen kakistelun jälkeen. Sopiva avain vaihtajaa ja vaijeria varten taskuun ja koelenkille, katse vaihtajaan kun vaihtaa ja toivoo keksivänsä mikä syynä. Mikä vaitaja se numeroltaan on?
orc biker
20.05.2016, 15.52
Eipä taida pystyä kokenutta lajitoveria auttamaan. Joskus nuo vaan rupeavat toimimaan ihan normaalisi pienen kakistelun jälkeen. Sopiva avain vaihtajaa ja vaijeria varten taskuun ja koelenkille, katse vaihtajaan kun vaihtaa ja toivoo keksivänsä mikä syynä. Mikä vaitaja se numeroltaan on?
FD-M612 Low Clamp. Kyllähän tämä vähän eri lailla liikkuu, pitäisi olla parempi, mutta ei taida minun pyörässäni se tavoite täyttyä.
Kyllä tuossa vanhassakin on samanlainen muoto, mihin se lopulta tässä tökkää. No, kenties tällä ei ole niin väliä. Saahan se olla ylhäällä, jos se silti vaihtaa ok. Pitää tosiaan katsella myöhemmin. Joutunen kuitenkin säätämään sitä uusiksi ajelun jälkeen, kun en halunnut kiskoa uusia kaapeleita venytellen, kun ei tuo uusi kaapelointi ole niin tukevasti kiinni.
Katselin tekniset kuvat eikä mitään tullut mieleen, onhan sinulla nuo samat kuvat olleet käytössä?
http://si.shimano.com/#seriesList/7
orc biker
20.05.2016, 16.28
Joo, eikä noissa mitään. Kyllähän minä yhden etuvaihtajan osaan säätää, tai niin ainakin luulin. Ehkä se liike on vain niin erilainen, että se melkoisen suuri istuinputken kulma sitten tuossa tuntuu. En oikein muutakaan keksi.
arctic biker
20.05.2016, 18.03
HETKINEN, kerkeä ny mutta särähtää. Ennen oli top pull ja nyt on side swing, jotain ny ei ehkä ole oikein.
"Ok, satulaputken kulma on pyörässäni melkein 74 astetta ja vaihtajan kohdalla lukee, että 66-69"
Tämän voi sulkea pois ongelmista. Tuo 66-69 kulma on satulaputken ja takahaarukan alaputken välinen kulma, se kertoo vain miten mukavannäköisesti vaihtajan häkinkaari asettuu rattaan ympärille, no on sillä tietenkin muutakin merkitystä, ei häkin alareuna saa mm. sattua haarukan putkeen. Maantiepyörien vaihtajissa tuo luku on 63-66.
Ei tuossa yhdistelmässä pitäis olla mitään sopimatonta, jokin selitys pitäisi löytymän toimintaongelmalle.
Juu, ennen oli yläkeinu ja alakeinu, nyt on sivukeinukin, uutta olla pitää...
arctic biker
20.05.2016, 21.18
Ei mulla yhtään keinuhellua, nyyh. Vasta asensin XTR 2x10 etuvaihtajan omaani. Niimpä vain kun luin Shimanon Tec doc sivuilta kuinka se pitäis oikeesti säätää niin piti nöyrtyä. Vaihtajan numerokoodi kuukkeliin ynnä tec doc ja siellä seikkailua. Ei nuo ohjeet turhan takia ole.
orc biker
21.05.2016, 05.24
HETKINEN, kerkeä ny mutta särähtää. Ennen oli top pull ja nyt on side swing, jotain ny ei ehkä ole oikein.
On ihan oikein. Uusi kaapeliveto piti tehdä, mutta muutenhan tuo on spekseiltään ihan samanlainen paitsi tietenkin se, että se liikkuu vähän eri periaatteella, kun se on vähän erilainen kapistus. Kumpikin on alapuolisella pantakiinnityksellä. Ideahan tuossa vaihdossa oli saada lisää tilaa renkaan ja satulaputken väliin.
Minä ajelen tuolla vähän aikaa ja katson sitten tuota uudelleen paremmalla ajalla. En kyllä keksi, mitä olisin tehnyt väärin, koska säätäminenhän on vain korkeus, kulma, alaraja, kaapelin kireys ja yläraja.
Noilla säädöt on iät-ajat tehty kitkavipuajasta lähtien. Vasta sähkötoiminen etuvaihtaja toi uutta, kun taas sähkötoiminen takavaihtaja on jousipalautteista tekniikkaa edelleen, mutta pitkän vaijerin palautusveto sentään puuttuu.
Varovaista ajoa ennenkuin odottaa täyttä toimivuutta, käyttö osoittanee mikä kiikastaa.
orc biker
21.05.2016, 10.10
Minä pidän etuvaihtajista, kun taas jotkut haluavat niistä kiireellä eroon. Kunhan sähkö halpenee, hehheh, niin sitten hommaan sähkövaihtajan oikein mieluusti. Yleensäkin ennustan sähkövaihtajista etuvaihtajien uutta tulemista. Tänään illalla toivon pääseväni koeajolle, niin sitten näkee toimivuuden mukaan lukien, kevenikö vaihtaminen, kun jäi yksi jyrkkä mutka pois ja kaapeli lyheni ehkä 30 senttiä ja tuon uuden pitäisi olla vähän kevyempi vaihtaa. Miinuspuolena nyt on koko kaapelin matka kuoritettu, mikä vähän vastineeksi lisää kitkaa.
arctic biker
22.05.2016, 13.41
On ihan oikein. Uusi kaapeliveto piti tehdä, mutta muutenhan tuo on spekseiltään ihan samanlainen paitsi tietenkin se, että se liikkuu vähän eri periaatteella, kun se on vähän erilainen kapistus. Kumpikin on alapuolisella pantakiinnityksellä. Ideahan tuossa vaihdossa oli saada lisää tilaa renkaan ja satulaputken väliin.
Minä ajelen tuolla vähän aikaa ja katson sitten tuota uudelleen paremmalla ajalla. En kyllä keksi, mitä olisin tehnyt väärin, koska säätäminenhän on vain korkeus, kulma, alaraja, kaapelin kireys ja yläraja.
Olen luullut jotta Side Swing on vaan 11spd:lle tarkoitettu. Jotta kympillekin löytyy niin mulle uutta tietoa. 9pakkaan asti olikin aika helppoa noitten osien sekoittaminen.
Käy se 3x10 systeemiinkin. Etuvaihtajat muutoinkin pyörän harmittomimpia osia ja ehdottoman välttämättömiä!
https://www.bike24.com/p2139919.html
orc biker
23.05.2016, 00.57
Olen luullut jotta Side Swing on vaan 11spd:lle tarkoitettu. Jotta kympillekin löytyy niin mulle uutta tietoa. 9pakkaan asti olikin aika helppoa noitten osien sekoittaminen.
Ei ihme, kun ne on tuotu markkinoille hyvin vaivihkaa. Maksoin Deore-versiosta 17,61 €, eli ei ollut pahan hintainen päivitys. Siihen vielä kaapeli ja kuorta, eli reilut parisen kymppiä. Ja tietysti vielä pidikkeitä uudelle kaapelivedolle. Ne olivatkin ryöstöhintaisia, eivätkä meinanneet oikein toimia, kun ne olivat tarkoitettu c-klipeille, mutta niillä johto jäi ihan liian löysäksi, ja nippusiteitä oli aika tuskaa saada työnnettyä niiden pidikkeiden rakosista toisin kuin mainoskuvista ehkä olisi voinut päätellä. Eli varmaan yhteensä sitten meni kuitenkin kolmisen kymppiä.
orc biker
23.05.2016, 12.19
Kävin heittämässä pienen lenkin, mutta jäi lyhyeksi, kun etuvaihtaja ei vaihtanut pienimmälle. Tuumin jo, että olen onnistunut hajottamaan liipasimen, kun ei se reagoinut mitenkään, mutta hetken säädettyäni huomasin, että kyllähän se vaihtaa, kun käyttää voimaa. Vähän ihmeteltyäni havaitsin, että sehän ottaakin pienimmälle vaihtaessa kiinni jarrukahvan kiinnitykseen, mutta voimalla suostuu kampeutumaan siitä ohitse :D Piti vähän siirtää sitä sitten.
No, samalla tuli taas säädettyä tuota korkeutta. Nyt tuntuisi jostain syystä jumittavan vähemmän, joten uskaltauduin jopa laskemaan sitä. Nyt se on hieman alle 3 mm tiukimmasta kohdasta. Ja edelleen vaihtaa, mutta meinaa vähän välillä jumia korjaustelineessä rauhallisesti pyöristellessä, mutta vähemmän silti kuin aiemmin. Luotan siihen, että normaali ajossa se ei jää jumiin. Saa nähdä. Aika outo juttu. Uusi ketju, uusi vaihtaja. Ehkä se vaati vähän sisäänajoa. En minä tiedä. Ihan täysi mysteeri, mutta ajelen nyt noin vähän aikaa ja katselen, miltä tuntuu.
Oletko varma ettei häkin sisempi leveä aisa satu keskimmäiseen rattaaseen? Tarkoitan tilannetta jossa häkki liikkuu kahden suurimman rattaan välillä ohjaten ketjua vaihtotilanteessa.
orc biker
23.05.2016, 18.59
Oletko varma ettei häkin sisempi leveä aisa satu keskimmäiseen rattaaseen? Tarkoitan tilannetta jossa häkki liikkuu kahden suurimman rattaan välillä ohjaten ketjua vaihtotilanteessa.
En ymmärrä, miten se voisi olla mahdollista, kun ketjuhan siinä on välissä. Sehän se ongelma olikin, mutta kyllähän tuo tuntuu toimivan ainakin lähes normaalisti, kun ei se käytännössä ajaessa jäänyt kertaakaan jumiin. Nyt sen korkeus on kuitenkin speksien sisällä. Siinä ei jostain syystä yhteispeli ketjujen kanssa pelannut. En pysty selittämään sitä varmaan koskaan, mutta eipä tuolla niin väliä, kun nyt pyörä toimii. Kyllä tuo luultavasti vähän kevyemmin vaihtaa, mutta hankala sanoa, kun kaikki on nyt uutta siinä. Ihan onnistunut päivitys siis kuitenkin, kun sain sillä kaivattua lisätilaa, mikä oli tärkein syy vaihtoon.
The Brain
02.07.2020, 15.37
Mulla on Shimano 105 etuvaihtaja (2 ratasta edessä, pieni ja iso) maantiepyörässä. Tämän kesän aikana se oli ruvennut heittämään ketjut liian oikealle, siis vaihdettaessa ketju mennyt oikean kammen puolelle. No, eipä siinä mitään, säädin vähän h-ruuvia ja homma ok. Mutta kun samalla satuin huomaamaan, että koko vaihtaja on turhan korkealla, niin ajattelin että voisin siirtää sitä hieman alemmas, niin että se olisi noin 2-3 mm isomman rataspyörän yläpuolella, niin kuin suositellaan. Vaihtaja on sellainen joka kiinnitetään rungon pystyputken ympärille. Jostakin syystä tämän operaation jälkeen vaihtaja ei pääse tarpeeksi vasemmalle, eli nyt jos vaihdan isommalle rattaalle edessä, en saa enää vaihdettua takaisin. Olen irrottanut vaijerin eikä L-ruuvikaan rajoita liikettä, mutta silti vaihtajan häkin oikea reuna on millimetrin verran ison rattaan oikealla puolella, ja tämä ei riitä ketjun siirtämiseen pienelle rattaalle. Olen kokeillut eri asentoja ja myös siirtänyt vaihtajan takaisin korkeammalle, siis siihen missä se oli alunperin, mutta ei tunnu auttavan.
Kummallinen juttu on se, että ennenkuin lähdin säätämään vaihtajaa alunperin, niin vaihtajan jousi (siis se pyöreä sylinteri missä jousi on) osui rungon pystyputkeen, ja sen välttämiseksi jouduin kiristämään hieman L-ruuvia. Nyt sellaista ongelmaa ei ole, vaan etäisyys runkoon on noin 3 mm, eikä lähemmäksi pästä. Tämä tietysti selittää myös miksei vaihda pienemmälle, kun häkki on liian oikealla. Onko ideoita mistä tämä voisi johtua? Tuntuu epätodennäköiseltä, että vaihtaja olisi vääntynyt nyt yhtäkkiä, mutta ehkä niin on tapahtunut.
Olisiko häkin "häntä" jäänyt liian ulos? Itse säädän ensin liikerajat ilman vaijeria ja sitten vasta vaijeri kiinni. Sitä ennen tarkistaa vaijerin liikkuminen vivusta niksuttamalla ja vaijerin päästä vetämällä.
Onpas kummallinen ongelma, kun tuntuu asiat olevan hallussa ja säädöt kohdillaan.
Johonkin vaihtaja kuitenkin törmää ennen aikojaan, kun ei vedä ketjua pienemmälle, se on jusivoimainen, ns. jousipalautteista mekaniikkaa, ikiaikaista mutta toimivaa. Kerran vielä tarkistukset epäilyttävistä kohteista.
The Brain
03.07.2020, 15.31
https://photos.app.goo.gl/38qzcAAez9eyGpyW6
Vertasin vaihtajaa tyttären vastaavaan, ja kyllä mun on selvästi vääntynyt. Häkin ulkoreuna on aika kaaressa, kun hänen pyörässä on melkein suora. Täytyy yrittää oikaista jos se auttaisi.
The Brain
03.07.2020, 17.03
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20354&d=1593784412
Ennen: vääntynyt etuvaihtaja.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20356&d=1593785143
Jälkeen: taas kunnossa. Nyt jo kiinni pyörässä ja toimii niin kuin pitääkin!
Ilmeisesti kammen puolelle hypännyt ketju oli aiheuttanut vahtajan vääntymisen, kun vaihdoin silloin pienemmälle eturattaalle ja poljin ketjun takaisin paikoilleen. No, nyt toimii taas, vaihtaja alempana ja myös h-ruuvi tarkistettu. :)
Jaloissa on voimaa jota ei arvaiskaan olevan.
Peukut vian selviämiselle ja sen korjaukselle, ei häkin oikaisusta jää mitään huonoa, samoin jos takavaihtajan häkkiä joutuu suoristeleen, toimivat jälleen kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Paha vekki jos tulee sitte uutta.🤗
Ilmeisesti kammen puolelle hypännyt ketju oli aiheuttanut vahtajan vääntymisen, kun vaihdoin silloin pienemmälle eturattaalle ja poljin ketjun takaisin paikoilleen. No, nyt toimii taas, vaihtaja alempana ja myös h-ruuvi tarkistettu. :)
Juu, pienemmällä puolella ketjun tipahtaminen saattaa tapahtua rytyytyksessä ja se kyllä useimmiten nostetaan vaihtajalla. Isolta puolelta ulos tipahtaminen on aina säätövirhe ja sen nosto takaisin saattaa aiheuttaa tuon hyvinkin. Mulla on useimmiten onnistunut ilman pienelle vaihtoa. Kunhan on vain varovaisesti pyörittänyt kunnes poljin on nostanut ketjun takaisin. Tämä on tietysti edellyttänyt ettei säätövirhe ole suuren suuri.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.