Näytä tavallinen näkymä : Teräsrunkosetti hakusessa monikäyttöpyörään
Moro,
Monikäyttöpyörän runkosetti olisi hakusessa, eli työmatkoja, huviajelua, satunnaista gravelia, polkuja jne. olisi tarkoitus ajaa, myös satunnaisesti talvella. Myös touring kiinnostaa, joten telineet ja laukut eteen ja taakse tulee ehkä myöhemmin, ja ehkä lokaritkin.
Pääosa ajosta on asfalttia. Renkaita voin vaihtaa tarpeen mukaan joko toisella kiekkosetillä (siinä tapauksessa ostan halvemmat),
tai vaihtamalla kumeja avokiekkoihin. Osiksi kokoonpanoon tulee uudet 105, shimanon hydraulilevarit, ja esim racing quattro kiekot (muita kiekkoehdotuksia?).
Nykyinen pyörä on edullinen (saksalainen 2danger cross comp) osittain itse koottu alumiinicyclocross ilmeisesti alumiinihaarukalla, varustettuna 28mm miedosti kuvioiduilla renkailla ja vanhoilla 105 osilla.
Teräsrunko olisi ehdoton. Teräsrungon haluan ajettavuuden, ajattoman ulkonäön ja kestävyyden takia. Kaverini vanhaan Motobecane teräsmaantiepyörään verrattuna nykyinen on kuin kivireki, mutta se johtuu tietysti useista eri seikoista.
Mm. "Gravel grinding" -fillarit -ketjussa on mainittu seuraavat vaihtoehdot, joten niiden välillä pohdin lähinnä:
Croix de fer (2016 väri on hirveä, max 35mm? renkaat ja suurin koko 60, muuten miellyttävä)
Surly straggler (jostain syystä ei miellytä, mutta suuria kokoja löytyy)
Soma Wolverine (suurin koko 60?)
Bombtrack hook (suurin koko 60?)
Kaikki olisivat varmasti hyviä vaihtoehtoja. Olen 195cm pitkä ja inseam on 9x cm (ei mittanauhaa saatavilla juuri nyt),
joten rungon koko on suurin huolenaihe. Nykyinen pyörä on nimellisesti 62, mutta siinä on ehkä vähän liiankin suuri "reach".
Tuo bombtrack olisi kiinnostava, mutta pohdin että onko sen runko (ja haarukka) turhan jäykkä,
kun tavoitteena on kuitenkin saada mukavasti kulkeva pyörä melko leppoisaan ajoon. Sen alaputki
vaikuttaa ainakin paksulta (=jäykältä?). Onko jollakin kokemusta tuosta runkosetistä?
Mieleisen rungon teettäminen juuri omilla mitoilla ja spekseillä ei tule paljoa kalliimmaksi kuin kaupan hyllyltä ja saa mieleisen.
Jos olet lukenut "GG"-topicin, niin oletkin toki huomannutkin kokemukseni aiheesta.
Poisonilla on tuon suuntainen runkosarja.
http://www.poison-bikes.de/shopart/0015000200/Rahmen-Rahmen-Kits/Trekking-Rahmen/STAHL-RAHMEN/Chromat-IGH-Stahlrahmenkit.html?&d=1
Ernesti Kolpakko
11.05.2016, 12.56
Teräsrungon haluan ajettavuuden, ajattoman ulkonäön ja kestävyyden takia. Kaverini vanhaan Motobecane teräsmaantiepyörään verrattuna nykyinen on kuin kivireki, mutta se johtuu tietysti useista eri seikoista.
Noihin spekseihinhän menisi myös titaani? Kestäisi tiesuolaa paremmin kuin teräs jos aikoo ajaa muulloinkin kuin kesällä, tästähän oli foorumilaisillakin huonoja kokemuksia teräsrunkojen kanssa. Siitä, onko se ajattoman näköinen, voi olla montaa mieltä, mutta toisaalta ei mielestäni slouppaavalla vaakaputkella olevassa ja levyjarruilla varustetussa teräsrungossakaan ole mitään erityisen ajatonta. Itsellä on kokemusta Cross-Checkistä (aika lailla sama runko kuin Straggler luultavasti) ja Lynskeyn Cooper CX:stä, ja täytyy sanoa että jos budjetti antaa periksi niin valitsisin aina tuon titaanin. Toki oli vähän erilaisilla osilla muutenkin varustetut.
El-Carpaso
11.05.2016, 13.00
Surly LHT tai Disc Trucker. Olen tykännyt ja siitä on tullut meikäläisen vakiopyörä maasturin ja maantiepyörän ohi. Itseasiassa hieman huolestuttavaa, koska tuon takia maantiepyörää ei ole edes otettu vielä varastosta ulos. LHT:ssä on jotain niin helposti lähestyttävää, että se vaan lähtee mukaan joka kerta.
Surlyn ongelma toki on hieman pitkät rungot, mutta ei se mua ole hidastanut. Lyhkäsempää stemmiä vaan. Tämän hetkinen stemmi maantiepyörässä (koko 61) on 130mm ja surlyssä (koko 62) 100mm
Pelago Sibbo (tai Stavanger)? Nettisivuilta ei kylläkään enää löydy runkosettinä, mut on se ainakin ennen ollut ja taisi olla ihan järkevän hintainen. Noista löytyy ainakin isoja kokoja.
Brother Kepler Disc (suurin koko 60)
Yllätyin vastausten määrästä näin lyhyessä ajassa, kiitos!
Hyviä uutisia Pelagon ystäville: lähetin sähköpostia sinne, ja sieltä tuli samantien vastaus
"Olemme juuri saaneet runkosettejä tehtaalta, ja ne tulevat myyntiin ihan muutaman päivän sisällä. Ne ilmestyvät sitten myös verkkokauppaan. Sibbon runkosetin hinta on € 725,00."
Vaikka onkin hieman kallis muihin vaihtoehtoihin verrattuna, miellyttää se jostain syystä senverran paljon, että pitänee käydä koeajolla heti kun pääsen suomeen takaisin kesäkuun alussa. Siitä pitäisi löytyä suuret koot 62 ja 65 joista varmaan 62 on sopivin.
Melko rajallinen opiskelijabudjetti (n. 2000e) rajaa todennäköisesti pois titaanin ja customrakennetut pyörät. Toi Disc trucker vaikuttaa kiinnostavalta myös.
[QUOTE=Jkauko;253105
"Surly straggler (jostain syystä ei miellytä, mutta suuria kokoja löytyy)"
Itseäni Straggler miellyttää, pari vuotta ollut lähes päivittäin ajossa eikä ole vaihtohaluja vielä ilmennyt...
"Monikäyttöpyörän runkosetti olisi hakusessa, eli työmatkoja, huviajelua, satunnaista gravelia, polkuja jne. olisi tarkoitus ajaa, myös satunnaisesti talvella. Myös touring kiinnostaa, joten telineet ja laukut eteen ja taakse tulee ehkä myöhemmin, ja ehkä lokaritkin. "
Straggler taipuu juuri työmatkoihin, huviajeluun, graveliin, poluille, talviajoon. Menee paksuhkoa rengasta haarukoihin, jopa 2" taakse ja eteen enempi.
Takana ja edessä on kiinnikkeet tarakoille ja lokareille.
On niitä varmasti paljon hyviä teräsraameja, mutta ei stragglerkaan huono ole. Toki se sitten vähän huono on, jos ulkoisesti tökkii..
Mun mielestä glitter-Straggler on melkein hienoin uusista massatuotantorungoista mitä on. Toisaalta siitä tulee vähän hassun näköinen, jos haluaa ohjaamon suhteellisen ylös.
Ernesti Kolpakko
11.05.2016, 23.25
Straggler olisi muuten varmasti oiva, mutta sen geometria on totaalisen outo. Jo Cross-Check oli pitkähkö niin Surly teki ainoan loogisen ratkaisun ja teki Stragglerista vieläkin pidemmän...
En tiedä riittääkö koko, mutta jos riittää, kannattaa Konan jälleenmyyjiltä kysellä saako Rovea tilattua runkosettinä.
El-Carpaso
12.05.2016, 08.55
Straggler olisi muuten varmasti oiva, mutta sen geometria on totaalisen outo. Jo Cross-Check oli pitkähkö niin Surly teki ainoan loogisen ratkaisun ja teki Stragglerista vieläkin pidemmän...
Ja siihen päälle vielä, että straggler on myös järkyttävän matala. Jotenkin erikoista, että gravel grinderi on geoltaan agressiivisempi kuin spessun venge
Noista mainituista Wolverine ehdottomasti. Ja jos ei tarvitse kuskata mukana kaikkea mahdollista, eikä sinkulaoptiolle ole käyttöä, niin ehkäpä Double Cross Disc vielä ennemmin. Wolverinea saa kohta myös mustana, jos hipsterioranssi ei miellytä ja 62-koko löytyy myös, ainakin geotaulukosta. Double Crossista löytyy jopa 66-senttinen. HUG Bikeshop auttaa Soma-asioissa.
http://static1.squarespace.com/static/50a0aabce4b046b42953e2f5/t/560cb4ebe4b0d9a979c14892/1443673356917/SomaWolverine6
Tuo Somakin olisi varmasti hyvä vaihtoehto. Somassa on myös siisti tuo haarukan kruunu. Pitää käydä koeajamassa pelagoa, straggleria ja Somaa, ja mittailla tarkemmin itseäni sopivan geometrian löytämiseksi. Nyt kun huomasin että Stragglerista löytyy mintun värinen vaihtoehto, alkoi se näyttämään omaan silmään ihan yllättävän siistiltä (mielipide näköjään muuttuu usein). Kaikki vaihtoehdot on saanut niin hyviä arvosteluja, että mikä tahansa varmaan on jees.
Kokosin pikaisesti osakokoonpanon bikediscountin sivuilta. Headsettiä siinä ei ole, joten minkälainen headsetti tuohon olisi hyvä? 1 1/8" threadless, mutta tarkemmin? Muitakin kommentteja kokoonpanoon ovat enemmän kuin tervetulleita. Nuo sekalaiset osat ei ole erityisen harkittuja pyörän ulkonäön kannalta, joten pitänee myöhemmin ehkä vaihdella niitä.
Puuttuuko kokoonpanosta jotain olennaista?
https://tfvzgq-sn3301.files.1drv.com/y3m7Jaz-Oc3SKNrHeYf4z1fczozSG-hmO7e2XW2cxSOoxLv41BAhfw2hLENcb6OaGuAd1_TGe5hckSJb uNYLzNZ-sTeV0kPYH2kqL2BcdKHbHOaAgmpFGr1gIsxPjTocyCwB3-NI48cfKfwXvuk2qQrPlhDucrPz3yJQWngzuNRllI?width=116 0&height=1030&cropmode=none
Lähetysmaan Suomeen vaihtamalla hinnat nousee, mutta osa tavarasta on liian halpaa, vaikka lähetysmaa olisi Saksa? Pisti silmään, kun juuri ostin saman satulatolpan paljon kalliimmalla. Korissa on vain yksi rengas ja sisuri.
Lähetysmaan Suomeen vaihtamalla hinnat nousee, mutta osa tavarasta on liian halpaa, vaikka lähetysmaa olisi Saksa? Pisti silmään, kun juuri ostin saman satulatolpan paljon kalliimmalla. Korissa on vain yksi rengas ja sisuri.
Menee vähän offtopiciksi, mutta antakaa anteeksi.
Tein tuon taulukon ennen kuin huomasin ettei hinnassa ollut veroja. Eli tuotteiden kohdalla kyseessä on veroton hinta, mutta jokaisen kategorian yhteishintaan on laskettu saksan ALV 19%.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin yksityishenkilö maksaa EU-alueen sisällä alvin maahan josta tavara lähetetään(?), joten sen pitäisi olla 19%. Bike-discount laskee hinnan suomeen lähetettynä kuitenkin 24%:lla, mutta esim Starbike.com käyttää suomi kohdemaana 19% verokantaa. Ota noista sitten selvää. Vetääkö Bike-discount välistä muutaman prosenttiyksikön tietämättömiltä asiakkailta?
Tuosta listasta puuttuu myös akselit, mutta ne on olemassa ennestään jo. Polkimien hinta puuttuu myös, koska ne on ennestään olemassa.
Vielä vajaa vuosi sitten tulivat matalammalla alvilla, nykyisin monet joutuvat käyttämään meikäläistä korkeampaa. Riippuu siitä myyntimäärästä, mitä nyt meille tulee, tms. Eivät saksalaiset vedä välistä, me saamme nauttia omasta alvistamme täysin siemauksin.
Kugelschreiber
16.05.2016, 11.35
Mä voisin antaa kans äänen wolverinelle ;)
Ite 191 ja 60 cm wolverine näyttää tältä. 10 cm stemmi ja satulatolppaa näkyy 17 cm (alhaalta kiskoihin):
http://i575.photobucket.com/albums/ss193/kyttyra/Wolverine/DSC_0236_zpse2hrgq8u.jpg
62 cm rungossahan on 64,3 cm stackia ja 41,2 cm reachia (vrt. 60: 63 ja 40,3) eli luulis menevän 195-senttiselle. Olis varmaan mennyt mullekki mut päätin sit ottaa ton 60-senttisen kuitenniin kun jotenkin oon mieltä että yli 20-senttiset emäputket on liian pitkiä ja että vaakaputki on tuossakin jo melko korkeella.
Ps. kattelin somien geometrioita ja Double Cross Disc 66-senttisenä ei oo 62 cm Wolverinea pidempi, mut jokusen sentin korkeempi.
Itsellä oli vielä viime vuonna Traitor ruben joka tilattiin Suomeen varuste.netin kautta. Kiinnikkeitä löytyi ja omasta mielestä tuohon käyttöön aika hyvin sopiva vaihtoehto
Sent from my iPad using Tapatalk
Kiitos vastauksista tähän mennessä. Traitor vaikuttaa myös kivalta.
Onko jollakin kokemusta Planet X Kaffenback 2 -runkosetistä?
Edullinen olisi ainakin, alle 200€. Tässä linkki.
http://www.on-one.co.uk/i/q/FRPXKBD2/planet-x-kaffenback-2-frameset
Suurin koko vaikuttaa vähän pieneltä, eikö?
On noissa ainakin hyvä hintalaatusuhde mun tietääkseni. Itellä ei ollut koskaan harkinnassa ahtaan rengastilan vuoksi.
Tuli tuommoinen mieleen kuin Intec F10 Disc. Melko edullinen, värin saa valita ja löytyy isoja kokoja.
Onkohan missään kattavasti listattu, että kuinka paljon kevyimmät teräsrungot painavat? Jos mietitään vertailuryhmäksi tässäkin topicissa listattuja CdF, Some Double Cross, All City Nature Boy Disc jne. Mikähän näistä on kevyin?
Teräsrunkoisen gravel grinder/yleispyörän ei tarvitse olla höyhenen kevyt, mutta tuollaista aloin pohtimaan kun punnitsin ekan kerran Charge Plugista rakentamani jokapaikan-höylän. Puntari näytti 11,4kg polkimien, pullotelineen, lukkotelineen ja ylipitkän satulaputken kanssa. Jos jaksaisi lyhentää putken ja raapia edellä mainitut pois, niin oltaisin varmaan jossain 10,6-10,8 kg:n tuntumassa. Pikkasen tuntuu tuhdilta. Plugissa on erittäin kevyet kiekot ja renkaat, joten niistä ei voi laihduttaa, mutta jotain muuta voisi tehdä.
Harkinnassa olisi osien siirto "jalompaan" runkoon, mutta tuntisiko sitä eroa, jos alla olisi Reynolds-runko (Plugissa on Tange Infinity-putkea). Vai riittäisikö, että vaihtaisi keulan hiilikuituisen? Nykyinen keula on erittäin kovan tuntuinen verrattuna runkoon. Mistään pehmeästä teräskeulasta ei voi tässä yhteydessä puhua.
Kevyt teräinen maantierunko noin suunnilleen keskikokoisena painaa 1,6-1,7 kg ja krossari/gg/ym.-tyyppinen 1,8-1,9 kg. Soman vannejarrurungot on suhteellisen kevyitä ja levarirungotkin kai ihan ok, mutta Tangen Prestige on aika helposti ruostuvaa, joten anakin suola-Hesalassa talvikäytön suhteen pitää olla vähän varuillaan. Toinen teräsrungoksi ilmeisesti kevyehkö levarirunko on Ritcheyn Swiss Cross.
Kaikki suuremmassa mittakaavassa Euroopassa myynnissä olevat rungot on tehty CEN-normeihin, jotka aiheuttaa sen, että teräsrungoista tulee ylipainosia, vaikka niissä olisi minkä putkisetin tarrat. CEN-jäykkyysvaatimukset ovat samat teräs- ja alumiinirungoille, jonka vuoksi teräsrungoista joudutaan tekemään tarpeettoman kestäviä (ja painavia). Levarirunkojen jäykkyysvaatimukset ovat vannejarrurunkoja suuremmat ja niissä tuo korostuu erityisesti. Suurin osa nykyisistä tehdastekoisista levariteräsrungoista on yli kahden kilon runkoja.
Esimerkiksi All City yritti aikoinaan tehdä Columbuksen Life-putkista kevyempää kisakrossarirunkoa, mutta homma tyssäs protoasteelle, koska eivät saaneet menemään sitä testeistä läpi, vaikka ajettavuuden ja kestävyyden suhteen runko oli juuri sitä, mitä halusivat. Vaihtoivat putkisetin Reiskan 853:een, koska sitä saa myös paksummilla seinämillä ja syntyi Macho King.
Sama juttu koskee tietenkin myös levarihaarukoita. Mutta en usko myöskään sitä, että kuituiseen levarikeulaan vaihtamalla mukavuus muuttuu mitenkään olennaisesti, paino toki vähenee. Suurin osa kuituisista levarihaarukoistakin on aika kovia. Tosin nyt ihan kaikkein uusimmista läpipulttiakseleilla varustetuista kuituhaarukoista saatta rueta löytymään poikkeuksia ja Ritcheyn WCS disc saattaa olla poikkeus myös.
...Suurin osa kuituisista levarihaarukoistakin on aika kovia...
Sivuhuomautuksena toteaisin, että ainakin Lynskeyn halpiskeula (jota myydään myös monella muulla nimellä) on.
Kaikki suuremmassa mittakaavassa Euroopassa myynnissä olevat rungot on tehty CEN-normeihin, jotka aiheuttaa sen, että teräsrungoista tulee ylipainosia, vaikka niissä olisi minkä putkisetin tarrat. CEN-jäykkyysvaatimukset ovat samat teräs- ja alumiinirungoille, jonka vuoksi teräsrungoista joudutaan tekemään tarpeettoman kestäviä (ja painavia). Levarirunkojen jäykkyysvaatimukset ovat vannejarrurunkoja suuremmat ja niissä tuo korostuu erityisesti. Suurin osa nykyisistä tehdastekoisista levariteräsrungoista on yli kahden kilon runkoja. Aiheutuuko levyjarruista suurempia voimia runkoa kohti kuin vannejarruista, vai mistäköhän tuo ero johtuu?
Esimerkiksi All City yritti aikoinaan tehdä Columbuksen Life-putkista kevyempää kisakrossarirunkoa, mutta homma tyssäs protoasteelle, koska eivät saaneet menemään sitä testeistä läpi, vaikka ajettavuuden ja kestävyyden suhteen runko oli juuri sitä, mitä halusivat. Vaihtoivat putkisetin Reiskan 853:een, koska sitä saa myös paksummilla seinämillä ja syntyi Macho King. Macho King on ollut tähtäimessä, mutta ei ole vielä tullut tartuttua tilaisuuteen. Pikkaisen häiritsee siroputkisessa pyörässä niin massiivinen kuituhaarukka edessä. Kevyemmän näköisiä kuituhaarukoita on markkinoilla. Macho Mania tullut kanssa katseltua, mutta tämän vuoden väritys on mallia ambulanssi, joten se ei oikein ole sytyttänyt.
Suurin osa kuituisista levarihaarukoistakin on aika kovia. Tosin nyt ihan kaikkein uusimmista läpipulttiakseleilla varustetuista kuituhaarukoista saatta rueta löytymään poikkeuksia ja Ritcheyn WCS disc saattaa olla poikkeus myös. Onkohan kenellekään kokemusta tosta Ritcheyn haarukasta?
Palataanpa asiaan näin pitkästä aikaa. Rakensin tämän topicin perusteella pyörän joskus heinäkuussa.
Siihen tuli seuraavanlainen kokoonpano:
Surly straggler 60cm runko shockterapysta
Shimano 105 5800 osasarja hydraulisilla levareilla
Ritchey Comp V2 Seatpost 27,2 x 400 mm
Brooks B17 Narrow Imperial Saddle
Ritchey Comp 4axis Stem 6° 31,8 mm bb black
Continental tour 28 hermetic sisurit
Brooks handlebar tape
Shimano RT76 XT -jarrulevyt
M Part derailleur clamp
Road Shifting Cable Set Steel SIS-SP41 black
Ritchey Comp Evo Curve Road Handlebar
Sigma BC 12.12 STS
Mavic aksium -kiekot
Panaracer gravel king SK 32mm
Cane Creek ohjainlaakeri
Myöhemmin tuli hankittua tavarateline XXL:stä, joka sopii tuohon mainiosti, sekä ortiliebin classic roller -laukut taakse.
Hintaa tuli yhteensä noin 1650e, poislukien tavarateline ja laukut.
Pyörästä tuli hyvä ja tukeva ajaa, runko on mukava. Myyjä varoitteli etukäteen että suurella runkokoolla ja painavalla kuskilla voi esiintyä etujarrulla voimakkaasti jarruttaessa tärinää, ja se pitikin paikkansa. Hydrauliset levarit on senverran tehokkaat ja massaakin on yhteensä varsinkin laukkujen kanssa niin paljon, että täristää melko voimakkaastikin paikoitellen, tilanteesta riippuen.
Vähän offtopiccia:
Yksi päivä sen jälkeen kun sain kasattua tuon, broidin kanssa ajamaan ahvenanmaata ympäri viideksi päiväksi, ja kilsoja tuli tasan 300. Pyörä toimi mainiosti ja oli melko mukava. Kerran tuli kaaduttuakin aika kovasta vauhdista kun ajoin senverran “imussa”, että kahva osui edessä ajavaan broidiin. Kahvojen naarmuja lukuunottamatta ei käynyt mitään, pyörälle eikä kuskille.
Yöpyminen tapahtui riippumatoissa metsässä, mökissä, hotellissa ja paluumatkalla laivassa.
Poistin isot tekstit rungosta, viimeisessä kuvassa näkyy lopputulos ilman tekstejä ja tavaratelineen kanssa.
Kaikenkaikkiaan erittäin hyvä hankinta. Suosittelen, jos tarpeet ovat yhtään samantyyppiset kuin minulla.
https://ezd9mq-sn3301.files.1drv.com/y3mHyhnzhUivls1eagIJzXpRariuQM8sd46Nvti2Qxz9Xy72C2 dNfybmSufApdtoUoK16DsOOjKsyBUT91RWmKtvHaVkTCcoz63e GlpfWwv3zMWJJ-ueon1iK917_QT8_SOgkRD4bJ99IFGEBmrLpixPUZRHmjlLrWYZ 2sIQZZcjEk?width=660&height=440&cropmode=none
https://ejd9mq-sn3301.files.1drv.com/y3m6BiPnFlamUkOO-hQlghdvJ-3iUhYkSgtnvES-LvT6NnVrqi1fWti35wgP8N690TKNvMR4ky5feOY_DC2Op6smPE hQDpKuphDXNlFt8EYLI-eJBxPSkSJgWwhSKLCAYujowGf6RatsJz_8G7JPJoDH52waZunv 7ZkWvTRW1VwzdQ?width=660&height=440&cropmode=none
https://e5d9mq-sn3301.files.1drv.com/y3mfKCqyIZizZVq3ywus-ta1pdJgVU9MD-JWYWllnxh3TFVlr8imzmcW7eiGWgSsltOuijNvdpA_aEPq7MVi oBKzVi103FigiNrgcLBFRZoDW2dOqVS1g5zbElWKR-B-kUXBceZFsba2f5AK0N5vkN_l9QTk7N9Z8sM0CQIF93fNx0?wid th=660&height=440&cropmode=none
https://gzfija-sn3301.files.1drv.com/y3msVTVTOfKCJOWXxQeruTlL3yPnNgaG4n7b29PS1Y4OMWlRTB MtWMz6euj-WOawKKIY2VckmSs05fN-_hjK9U1aaL4lRroM4VDQQPHz3gW-9oQ59nJTcyJM5U2cYiUbMu8poeMZfqG8raTWyX6GPuf1qMAdcR Voldm1_DAbXkbAfU?width=660&height=440&cropmode=none
https://gjfija-sn3301.files.1drv.com/y3mlZsGU9z8ZGUCH1JveDdObHKG3bhn8zPoRRJSB4QCdmeHAWa K2TzM4fJM69OplmqU8eMHB56Nu9g8Uv8nyw0IDb3UOhQYwTZIe PvYbO3fG7XX1cxPhcOJRIh7cP-0LRXrSCIs6zyrZ_KmCjp5I03QB7_H6S7omhxwKhxG8ugqSFU?w idth=660&height=495&cropmode=none
ylempänä joku viittasi teräksen ruostumisherkkyyteen talvikäytössä. olen ajanut nyt neljä viis vuotta Pelagon Stavangerilla ympärivuotisesti, suurin koko mitä silloin sai, enkä ole huomannut mitään suolan aiheuttamia oireita - ajo on sekä cityä että matkaa, välillä perässä on ollut Bob Yak
^ Jep. Mulla ruostui Gunnar Crosshairsista chainstay puhki viidessä vuodessa. Pistemäinen vaurio kohdassa, mistä chainstay on dentattu pienemmän eturattaan vaatiman tilan vuoksi. Ruostui siis sisältä ulospäin, joten vaurio näkyi vasta, kun oli läpi asti. Mahdollisesti joku mikrohalkeama tullut putkeen denttaamisen yhteydessä, mutta paha sanoa. Suola vaurioittaa CroMo-putkia tyypillisesti tuolla tapaa pistemäisesti.
Kaikenmaailman maalichippejä Gunnariin on tullut vuosien varrella useita, mutta niissä ei ole koskaan ollut mitään ruostumista havaittavissa.
Hesassa pyöräteiden suolaamisen suhteen mopo karkasi viime talvena ja suolaa käytettiin monin paikoin aika reilulla kädellä..
Varsinkin piilossa olevat paikat ja sellaiset kohdat joissa kosteus voi muhia, kannattaa suojata säännöllisesti jollain kotelonsuoja-aineella, jos sama tahti Hesassa jatkuu.
Kokeiluluontoisesti hain kaupngilta korvausta vauriosta, mutta rakennusviraston juristin mielestä, kaupunki ei ole vastuussa. Päätöksestä olisi toki voinut valittaakin, jolloin se olisi puitu oikeasti, mutta en sitten jaksanut.
Hienon pyörän olet kasannut. Nyt vähän myöhäistä sanoa, mutta kun kasasin omaa pyörääni niin suihkuttelin kotelonsuoja-aineen putkien sisälle ja vahasin päältä. Vahaaminenkin on paljon helpompaa paljaalle rungolle. Tämä tähän ruostumisjuttuun.
Tolla hinnalla hyvät osat pyörässä. Ei tuon hintaiseen kompliittiin helpolla parempia ainakaan saa ja nyt on sitten kaikki itse valittua. Mulle on jo ekan vuoden aikana tullut 1350€ kompliitti reilusti kalliimmaksi. :D
Aika hurja saddle to bar drop b17:lle. Eikö ole ongelmaa eteenpäin valumisessa tai vaihtoehtoisesti puutumisessa?
Kugelschreiber
18.09.2016, 11.49
Ihan hyvähän tuo näyttäis olevan. Ja jos joku nyt miettii että miten pitkä ja matala Straggler on, niin jos tuon geometriaa vertaa vaikkapa langassa ehdotettuun Soma Wolverineen (60 cm) niin samalla avaruudetinpinolla ja stemmin kääntämisellä miinusasteiseksi runkojen stack ja reach olis käytännössä sama --> ero siis lähinnä esteettinen.
Retkipyörään olisin kyl laittanut ite esim. 32-pinnaiset kiekot koska vaikka olis kuivan kesän orava kuten mä niin kun lastaa >20 kg pyörään niin painoa tulee kiekkojen päälle jo aika paljon.
Pahoittelen pitkää vastausviivettä, en ole muistanut käydä tällä foorumilla aikoihin. Kiitoksia paljon vastauksista ja kehuista :)
Oli niin kiire sinne ahvenanmaalle, etten ehtinyt alkaa suojaamaan ruosteelta tuota runkoa. Suunnittelin että syksymmällä tai talvella (ennen kun ajan suolan seassa) voisin ruiskuttaa jotain ruosteensuojaainetta sisään runkoon. Vahaaminen olisi varmasti myös järkevää, se voisi ehkä myös vähän suojata naarmuuntumiselta. Tuo tuntuu naarmuuntuvan erittäin helposti, ehkä lakkapinta ei ole erityisen hyvä, vai minkälaisia kokemuksia muilla on ollut? Tietysti kiiltävän mustassa naarmut näkyy helposti.
Saddle bar droppi on aika iso, mutta jostain syystä se ei ole aiheuttanut ongelmia, se 300km ahvenanmaalla meni samoilla asetuksilla myös. Ajoasento on ala-otteella ajettaessa ehkä vähän turhan matala arki-ajoon, mutta jätinkin haarukan putken vähän pitkäksi, niin voin nostaa tankoa pari senttiä, jos siltä alkaa tuntumaan :)
Semmoisen havainnon olen tehnyt, ettei tuo tanko oli erityisen mukava, sen kurvi on liian suuri. Eli alaotteella ajaessa kämmenen ylä- ja alareuna osuu tankoon, mutta keskikohta jää ns. "tyhjän päälle", koska kurvi on liian jyrkkä. Se aiheuttaa epämukavan tunteen ja pidemmällä aikavälillä jopa kipeät kädet. Pitänee vaihtaa tanko jossain vaiheessa, harmi vaan että joutuu repimään siististi laitetut brooksin nauhat pois, mutta toivottavasti ne saa takaisin laitettua siististi.
Kuvissasi tangon alaosa on jokseenkin vaakaputken suuntainen, suositus olisi hieman alemmas, jokseenkin takajarrujen suuntaan, jos ne olisi normimaantiejarrut. Tankoteipit usein menee pilalle irroitettaessa.
Intec
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.