Näytä tavallinen näkymä : Huono tasapaino! Missä pitäisi ajaa?
Moikka! Mulla on vähän huono tasapainoaisti ollut aina. Pyöräillessä tämä on ongelma. Jos ajan autotien reunassa, niin meinaan kokoajan osua joko katukivetykseen tai autoihin tai pelkään muksahtavani ojaan, ja tämä on aika stressaavaa. Kaikki keskittymiseni menee suorassa ajamiseen. Myöskin pelkään ajaa autotien reunassa, mitäs jos joku vyöryy päälle. Olenkin ajanut lähinnä vain öisin ja silloinkin jalkakäytävillä (jos pyörätietä ei ole), silloin se ei varmaan haittaa ketään.
Kysyisinkin teiltä neuvoja, että miten uskaltaisin ajaa myös päivisin? Voinko vain röyhkeästi ajaa autojen välissä keskellä kaistaa? Onko jalkakäytävällä ajaminen vielä röyhkeämpää? Vai pitäisikö tyytyä vain kävelyyn (jolloin siksakkailen silloinkin lievästi)? Ja ihan tavallisella 3-vaihteisella "mummopyörällä" siis ajelen, joskus hitaammin, joskus nopeammin. Olisinpa alle 12v. :D
Hääppönen
10.05.2016, 22.19
Jos vaikka Assari tms. osaisi vastata?
^^Eipä tuolle kait ole mitään tehtävissä jos ko aistia ei jotenkin voi treenauksella parantaa. Etsiä mahdollisimman tyhjät väylät millä ajella niin reunassa kuin uskaltaa/voi.
Suosittelen kunnon traineria sisälle. Paino sanalla kunnon, eli semmoinen millä jaksaa ajella peräti. Virtuaalimaailmat (vuoret) nenäneteen telkkariruudusta ja eiku vääntää. On hubaa kun traineri säätää vastusta sen mukaan miten iso ylämäki on (tai alamäki).
Highlander
11.05.2016, 12.54
Olisko joku kolmipyöräinen paikallaan?
Pystytkö ajamaan suht suoraan, jos tilaa on reilummin? Aina kyse ei ole tasapainosta vaan turhasta jännittämisestä. Jos pelkää, ettei tila piisaa, alkaa jäkittämään kroppa ja kädet tönkköinä ja silloin alkaa mutkittelu. Kun taas rentona ajellessa pysyy reunaviivan päällä.
nih..
Kuulostaa vaaralliselle touhulle. Siinä ei autokuskiakaan naurata, jos alle horjahdat. Mutta kokeile tuota rennosti ajamista jossain. Itse huomannut, jotta pitkospuilla ei meinaa millään pysyä, kun niin keskittyy siihen, vaikka normipolut ja tiet ei ole mitään ongelmia pysyä. Mutta kerta kävellessäkin tulee siksakkia niin eipä tuo pyörällä ole sitä vähääkään turvallista itselle ja muille.
http://www.apuvalineavux.fi/48--pyorat
Ja ihan tavallisella 3-vaihteisella "mummopyörällä" siis ajelen, joskus hitaammin, joskus nopeammin.
Hitaastihan on kyllä vaikea ajaa suoraan. Tuo "nopeammin" lienee kuitenkin enemmän kuin kävelyvauhti? Oletko kokeillut toisenlaisella pyörällä?
Mulla on vähän huono tasapainoaisti ollut aina.
Tasapaino ei ole pelkästään aisti siellä jossain korvan sisällä. Sitä voi treenata. Onko keskikropan syvät lihakset kunnossa? Ja onko paljon pyöräilykokemusta eli paljonkin kilometrejä takana?
Tasapaino ei ole pelkästään aisti siellä jossain korvan sisällä. Sitä voi treenata.
Sanoisin että tasapainoelin on sellainen kun on, sisä/välikorvan nesteen sameus on sellainen kun on ja nesteen liikettä aistivat karvat sellaisia kun on. Iän myötä neste sameutuu, alkoholi tilapäisesti sitä juoksevoittaa (joskus liikaakin) ja silleen.
Tasapainotaitoa voi sen sijaan harjoittaa. Silmät kiinni nyt, jalasta kiinni nyt jne. Aivot oppii ohjaamaan vartalon motoriikkaa hienovaraisemmin niiden aistiärsykkeiden perusteella, kun komentokeskusta kuormittaa. Kapasiteetti tietysti loppuu jossain kohtaa, eikä kaikista tule harjoittelemallakaan nuorallakävelijöitä.
Koitappa katsoa pidemmälle, nosta katsetta reilusti eteenpäin, sinne horisonttiin minne olet menossa. Nyrkkisääntöjä mitä lujempaa menee sitä pidemmälle pitää katsoa. Hitaastikin ajaessa pitäisi katsoa sinne minne haluaa mennä, jos rupeaa katsomaan ojaa/kiveystä/reunaa tms. niin sinnehän sitä sitten ajaa.
Harjoitellahan voi kaikkea, reunaviiva tai muu maalattu viiva tiessä on hyvä alkuharjoitteluun. Ajaessa yrittää pysyä viivan päällä.
Ulkorengas
14.05.2016, 08.32
Minusta tuossa oli tämän asian ydin. Itse en pidä todennäköisenä ongelman olevan tasapainossa, vaan ajotekniikassa ja turhassa jännittämisessä. Pyörä pitää itsensä pystyssä hyrrävoimilla, mutta katseen ollessa aivan eturenkaan edessä, suoraan ajamisesta ei tahdo tulla ainakaan minulla mitään. Kun kokeilee, miltä tuntuu ajaa esim. laatoitetun tien laattariviä, tiemerkintäviivaa tms. linjaa pitkin katse lukittuna aivan pyörän eteen tai sitten selkeästi kauemmas, eron huomaa selvästi. Kannattaa kokeilla paikassa, jossa ei muita häiriötekijöitä ole, niin saa poistettua esim. ohittavien autojen aiheuttaman stressin vaikutuksen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.