Näytä tavallinen näkymä : Kestävä 11-v. (läskipyörän) ketju haussa
Läskimasa
08.05.2016, 00.09
Mitäs laitettais tilalle? Virahti orkkis KMC:t (X10 EPT) jo reilussa 600 km:ssa vaihtokuntoon mielestäni hyvästä voitelusta huolimatta.
Pyörässä nyt 11-v. Simpan osat, joten sais varmaan 11-v. ketjukin olla vaikka edellinen 10-v. ketjukin pelas ookoo.
Mikä se olis sellanen hyvin toimiva ja kuraisissakin oloissa kestävä kettinki joka ei viruis hetkessä? Läskiin siis tulossa. Mielellään KMC:n MissingLink-tyylisellä ketjulukolla jonka saa liitettyä/auki ilman työkaluja.
Vaikka joku parempi kmc10 ketjut. SL ebaysta noin 30€
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Läskimasa
08.05.2016, 12.48
Onko kukaan näillä ajellut? http://m.ebay.com/itm/New-11-Speed-YBN-Yaban-SLA-H11-TiB-Bike-Chain-Road-MTB-Cycling-116-Links-Gold-/291691922769
Minä olen käyttänyt Campan ketjuja ysissä ja kympissä. Omassa ajossa ne ovat olleet ihan ylivertaisia verrattuna mihinkään muuhun. Campa ei itse tee pikalukkoja, joten ne pitää erikseen hommata. Ysissä olen käyttänyt Sramin lukkoja ja kympissä KMC:n tuotoksia (huom! kympissä Campan ketjulle on erilainen lukko kuin muille). Nyt on ekat 11-vaihteet pyörissä, ja niihinkin on tulossa Campan ketjut. Toivottavasti laatu on samaa kuin noissa muissakin.
brilleaux
08.05.2016, 13.12
Srammia. Ja siihen KMC:n pikalinkku.
Läskimasa
11.05.2016, 00.01
Onko kukaan näillä ajellut? http://m.ebay.com/itm/New-11-Speed-YBN-Yaban-SLA-H11-TiB-Bike-Chain-Road-MTB-Cycling-116-Links-Gold-/291691922769
Tilasin nää, paitsi mustana. Kokeillaan nyt kun ei tuntunut kokemusta olevan niin saadaan sitä.
Technical info
YABAN Chain SLA H11 Ti 11S Black
H11 version , Hollow, to save weight thanks to its hollow pin.
SLA Superior Lubricating Aid series
YBN took two years to explore the Ni-PTFE Teflon Coating, and made the "SLA" Superior Lubricating Aid series. Less Friction, Smooth, Noiseless and Easy cleaning are the main characteristics of SLA chain series. The Durability of the SLA series are upgraded 200% by these characteristics. SLA Superior Lubricating Aid series no need to grease heavily, slightly greased after cycling will be fine.
Chromium Carbide Surface Hardened Treatment
YBN has been using the DHA Chromium Carbide Surface Hardened Treatment to increase the hardness of chain pins. Excellent performance can be expected even in adverse conditions, including the presence of abrasive contaminants. Furthermore, DHA pins is also anti-rust. DHA Chromium Carbide Surface hardened pins are able to prolong 100% of lifetime. The chains are not prolonged easily
Compatible with 11 speed Shimano and Sram
Yaban quick coupler
Color Black painted
Weight manufacturer : 232 g
http://www.yaban.com/userfiles/2013introduction/SLA%20detial.jpg
http://www.yaban.com/userfiles/2013introduction/SLA%20chain%20life.jpg
http://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-x11-93-chain-11-speed-bulk-package-255431/wg_id-407
Noi on kestänyt minusta ihan hyvin tunteja/runtua.
Läskimasa
21.05.2016, 20.58
Tilasin nää, paitsi mustana. Kokeillaan nyt kun ei tuntunut kokemusta olevan niin saadaan sitä.
No nyt olis uus kettinki paikoillaan, katotaas kuinka kestää. Mukana tuli MissingLink-tyyppinen, paitsi banaaninmuotoinen liitin ja lisäks liitintappi. Jopas parani vaihdot kovasti, kyllä se virunut ketju vaan huomaamatta pikkuhiljaa huonontaa selvästi vaihtoja.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/1uEvq3.jpg
Vilhelm V
20.08.2019, 22.39
Mikäs on arvon raadin mielestä päivän sana, kun haetaan kestävää 11-ketjua? Tavoitteena löytää talvimaasturiin ketju, joka kestäisi mahdollisimman hyvin kulutusta. Nyt on kokemusta yhdestä ketjusta, joka ainakin on sysipaskaa kumia ja ns. ketjun kaltainen valmiste. Muistuttaa ketjua olematta ketju. Pistäkääs tänne päivitettyjä kokemuksia mikä kestää mielestänne hyvin ja mikä huonommin.
Vilhelm V
22.08.2019, 18.34
Laittakaahan rohkeasti näkemyksiä. Varmasti on porukalla kokemuksia aiheesta.
Vähän samaa tietoa kaipailisin minäkin. Kalliita en raski ostaa. Vai pitääkö? SRAM PC-X1 tähän asti ehkä paras kokeilemistani kestää ehkä sen 700km että on 0.5 venymässä. Shimanon 601 oli 500km jälkeen jo reilusti yli 0.75 venymässä.
maalinni
22.08.2019, 21.49
Eikös nuo sähköpyörien ketjut ole suunniteltu ykkösenä kestävyys?
https://www.bike-discount.de/en/shop/11-speed-chain-17940
^ Niin, parhaassa tapauksessahan kalliimpi sähköketjuversio myös todella kestää enemmän kilometrejä ja on hintansa väärti. Mutta kestääkö ja onko?
maalinni
23.08.2019, 08.10
No sehän selviää huimalla parin kympin sijoituksella.
Vähän samaa tietoa kaipailisin minäkin. Kalliita en raski ostaa. Vai pitääkö? SRAM PC-X1 tähän asti ehkä paras kokeilemistani kestää ehkä sen 700km että on 0.5 venymässä. Shimanon 601 oli 500km jälkeen jo reilusti yli 0.75 venymässä.Voi olla, että tietämättäni ajan ketjua säästämällä, mutta kuulostaa kyllä vähälle nuo määrät. Kierrätän kahta ketjua ja 2000km kohta takana työmatkaa+maastoa ympäri vuoden ja ei mene kummassakaan ketjussa 0.5 läpi. Tietty rasitus eri jos toi 700km on kokonaan maastossa. Mutta ketjun kestoon vaikuttaa mun mielestä myös huolto ja pihinä kierrätän jotta pakka myös kestäisi kauemmin.
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Voi olla, että tietämättäni ajan ketjua säästämällä, mutta kuulostaa kyllä vähälle nuo määrät. Kierrätän kahta ketjua ja 2000km kohta takana työmatkaa+maastoa ympäri vuoden ja ei mene kummassakaan ketjussa 0.5 läpi. Tietty rasitus eri jos toi 700km on kokonaan maastossa. Mutta ketjun kestoon vaikuttaa mun mielestä myös huolto ja pihinä kierrätän jotta pakka myös kestäisi kauemmin.
Moi, itseasiassa joo vähän liioittelin. Ekan PC-X1 vaihdoin vähän etuajassa noin 0.5 kulumalla kun vaihdoin kiekkoja ja pakkaa. Sillä olisi kyllä vielä ehkä ajanut. Jälkeisellä on menty joku 1500 ja se ei aivan ole 0.75.
Kaikki maastossa ajettu ja ketjua on koitettu öljytä ja pitää puhtaana.
Noiden alkuperäisen Shimanon Deore/SLX-tason ketjun venyminen on ollut molemmissa läskeissä ihan älytöntä, eli sellaista en tule kokeilemaan enää koskaan. 500km ja roskiin.
Moi, itseasiassa joo vähän liioittelin. Ekan PC-X1 vaihdoin vähän etuajassa noin 0.5 kulumalla kun vaihdoin kiekkoja ja pakkaa. Sillä olisi kyllä vielä ehkä ajanut. Jälkeisellä on menty joku 1500 ja se ei aivan ole 0.75.
Kaikki maastossa ajettu ja ketjua on koitettu öljytä ja pitää puhtaana.
Noiden alkuperäisen Shimanon Deore/SLX-tason ketjun venyminen on ollut molemmissa läskeissä ihan älytöntä, eli sellaista en tule kokeilemaan enää koskaan. 500km ja roskiin.Nyt käytössä olevat ketjut on kmc ja shimpan XT, molemmat samaa hinta luokkaa. Shimano noista vaihtaa paremmin. Kun noi on saatu ajettua odottaa hyllyssä jo kolmet Deoret, oli niin halpoja että ostin. Onneks pyörä mihin ne tulee siirtyy yhä enemmän työmatkakäyttöön. En tiedä onko sattumaa, mutta siis tolla Shimanolla vaihdot sujuu vaan paremmin. Maantiepyörässä taas on kmc ja toimii ihan hyvin
El-Carpaso
26.08.2019, 20.07
Mä olen elänyt käsityksessä, että nuo mittarit, jotka mittaavat 0,5 tai 0,75 % kulumaa eivät olisi kovin tarkkoja todellisen kuluman määrittäjiä. Siitä oli pidempikin artikkeli jossain, mutta en muista juuri tähän hätään mistä sen löysin.
Kuitenkin ko. artikkelin perusteella on olemassa vain muutama luotettava ketjumittari. Shimano tekee yhtä ja connexilta löytyy toinen. Nämä eivät mittaa kulumaa prosentteina, vaan ovat ns. go/no go -mittareita. Omalla Shimanon mittarilla ketjut ovat kestäneet huomattavasti pidempiä aikoja, kuin parkin 0.5-0.75-mittarilla, eikä voimansiirto ole siitä sen enempää itseensä ottanut. Parkin mittarilla joidenkin valmistajien ketjut (SRAM esim.) tulevat tehtaalta käytännössä lähes 0.5 kulumalla. Toisaalta SRAM ketjut kuluvat myös Shimanon mittarilla hälyttävän nopeasti.
kestäviä ketjuja oman kokemuksen perusteella tekevät ainakin Connex, Shimano ja KMC. Kokeilussa on nyt myös YBN. Campagnolosta ei ole kokemusta, mutta internetin HiveMindin mielestä ovat lähes parhaimmistoa.
Tuumaviivottimella / työntömitalla voi mitata tarkan mitan, nuo "ketjunvenymätulkit" on kuitenkin kätevämpiä käyttää hämärässä tallissakin pikatsekkauksia varten.
maalinni
27.08.2019, 09.28
Itse kierrätän kahta/kolmea ketjua ja vaihdan kaikki rattaat, kun pari kertaa hyppää hampaiden yli. Tulkkikin löytyy, mutta on jäänyt käyttämättä. Yleensä kestää omilla ajoilla 2-3 vuotta ( käytössä 2 fillaria )
El-Carpaso
27.08.2019, 09.33
http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html
Tuossa on tuo artikkeli mistä puhuin. Tosiaan shimanon mitta eliminoi mittauksesta rullien kulumisen vaikutuksen
Condor Heritage
28.12.2019, 21.05
https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/
^ Mielenkiintoista asiaa. Ilmeisesti tosiaan ratasmäärän kasvaessa ketjujen kestävyyskin voi kasvaa, kun valmistusteknologia parantuu. Vaikka en olisi ilman dataa välttämättä uskonut.
With lessons learned in materials engineering, metal treatments and design, many 11-speed chains improved in durability over 10-speed chains, and it seems the same applies for certain brands of 12-speed chains, too.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.