Penseilijä
07.05.2016, 16.30
Terve!
Nyt kun on alkanut kokemuksia karttumaan enemmän maantie-tyyppisemmästä ajelusta, niin olen todennut omistamani Ridley X-Riden itselleni liian suureksi/ajoasennon turhan makaavaksi. Kaikkein mieluiten ajaisin yläotteella pidellen kiinni sarvien mutkasta enkä haluaisi viedä niitä jarruille asti. Stemmiä ei voi käytännössä lyhentää kun on jo tarpeeksi huteraa menoa muutenkin ja satula on liian edessä jo nyt. Paperilla (Ridelyn sivujen mukaan) pyörän pitäisi olla sopiva, mutta se ei kuitenkaan hyvältä tunnu.
Nytpä on siis hakusessa rennomman ajoasennon tarjoava (ja muutenkin sopivamman kokoinen) fillari. Ajo on 90%:sti asfalttia, loput hyväpohjaista hiekkatietä, mutta asfaltti ei useinkaan ole sieltä tasaisimmasta päästä ja suosin pyöräteitä ajoväylien sijaan aina kun sellainen on tarjolla. Ajatuksena olisikin löytää fillari joka ei säikähdä möykkyjä tiessä ja saisi siten syödä mieluusti kumia haarukassa 28-32mm. Nyt ei pyörän kiihtyvyys ole etusijalla vaan mukava matkanteko. Saa se toki kulkeakin, kun traktori löytyy jo hidasteluun :)
Eniten mietin sitä, pitäisikö suunnata katseet paksumpia renkaita syöviin endurance-pyöriin vai mennä suosiolla sinne gg-osastolle. Jarruiksi kelpaa kaikki järkevät pysäyttimet levyillä tai ilman.
Seuraavassa hieman kuskiin liittyviä speksejä:
- pituus 167 cm
- inseam 78 cm (suhteellisen pitkät jalat)
- rahaa käytettävissä max 2ke
- paikkakuntana Oulu
Alustavien tutkimusten tuloksina olen löytänyt pari vaihtoehtoa:
- Canyon Endurace CF 7.0 (https://www.canyon.com/fi/road/endurace/2016/endurace-cf-7-0.html)
- GT Grade Alloy 105 (http://www.gtbicycles.com/int_en/2016/bikes/pavement/enduroad/grade-alloy-105)
Ko. laitteiden tarkat versiot voivat vielä muuttua suuntaan jos toiseen, mutta toimikoon nuo lähtökohtina. Laitetaan vertailun vuoksi vielä nykyinen fillari (https://www.ridley-bikes.com/us/en/bikes/offroad/cross/x-ride) (vanhempi malli, sama geometria, koko 48). Osasarjana 105:n olen todennut toimivaksi enkä parempia kaipaa. Voisin kelpuuttaa myös Tiagran. Mieluummin otan lisärahalla pyörivää massaa pois.
Ainakin paperilla em. kolmen laitteen emoputken pituutta sekä stack- ja reach-lukemia vertailemalla tuohon makaavaan asentoon pitäisi löytyä lääke sekä Canyonilta että GT:ltä. Canyon ehdottaa kooksi S:ää ja GT:ltä se olisi varmaankin XS. Erikoista tosin, että Canyonissa vaakaputki on pidempi kuin Ridleyssä, mutta reach on silti pienempi. Onko jollain geometrioita paremmin tuntevalla selitys tähän?
Jos tuota Endurace ja Grade vertailee yleisesti, niin löysin seuraavia plussia ja miinuksia (Canyonin kohdalla osaltaan itsestäänselviä):
Canyon:
+ osien laadun ja hinnan suhde ylivoimainen
+ selvästi kevyempi (ja varmastikin nopeampi)
+/- 28 millisen kumin pitäisi ainakin mennä, mutta meneekö 32?
- kisakireämpi ajoasento kuin Gradessa? mutta voi silti olla riittävän rento
- vaikea koeaja?
GT:
+ mahtunee paksumpaa kumia kuin Canyoniin (tosin ainakin 32 riittää)
+ luulisi löytyvän joku peli testattavaksi
+ foorumin mukaan hauska peli ajaa
+ rennompi ajoasento?
- selvästi painavampi
- ei lähellekään samaa vastinetta rahalle
Olisko raadilla vielä joku ässä hihassa etenkin tulevaa kivijalkakierrosta silmällä pitäen? Toki näistäkin em. fillareista otetaan kaikki tiedot ja näkemykset kiitollisuudella vastaan :)
Nyt kun on alkanut kokemuksia karttumaan enemmän maantie-tyyppisemmästä ajelusta, niin olen todennut omistamani Ridley X-Riden itselleni liian suureksi/ajoasennon turhan makaavaksi. Kaikkein mieluiten ajaisin yläotteella pidellen kiinni sarvien mutkasta enkä haluaisi viedä niitä jarruille asti. Stemmiä ei voi käytännössä lyhentää kun on jo tarpeeksi huteraa menoa muutenkin ja satula on liian edessä jo nyt. Paperilla (Ridelyn sivujen mukaan) pyörän pitäisi olla sopiva, mutta se ei kuitenkaan hyvältä tunnu.
Nytpä on siis hakusessa rennomman ajoasennon tarjoava (ja muutenkin sopivamman kokoinen) fillari. Ajo on 90%:sti asfalttia, loput hyväpohjaista hiekkatietä, mutta asfaltti ei useinkaan ole sieltä tasaisimmasta päästä ja suosin pyöräteitä ajoväylien sijaan aina kun sellainen on tarjolla. Ajatuksena olisikin löytää fillari joka ei säikähdä möykkyjä tiessä ja saisi siten syödä mieluusti kumia haarukassa 28-32mm. Nyt ei pyörän kiihtyvyys ole etusijalla vaan mukava matkanteko. Saa se toki kulkeakin, kun traktori löytyy jo hidasteluun :)
Eniten mietin sitä, pitäisikö suunnata katseet paksumpia renkaita syöviin endurance-pyöriin vai mennä suosiolla sinne gg-osastolle. Jarruiksi kelpaa kaikki järkevät pysäyttimet levyillä tai ilman.
Seuraavassa hieman kuskiin liittyviä speksejä:
- pituus 167 cm
- inseam 78 cm (suhteellisen pitkät jalat)
- rahaa käytettävissä max 2ke
- paikkakuntana Oulu
Alustavien tutkimusten tuloksina olen löytänyt pari vaihtoehtoa:
- Canyon Endurace CF 7.0 (https://www.canyon.com/fi/road/endurace/2016/endurace-cf-7-0.html)
- GT Grade Alloy 105 (http://www.gtbicycles.com/int_en/2016/bikes/pavement/enduroad/grade-alloy-105)
Ko. laitteiden tarkat versiot voivat vielä muuttua suuntaan jos toiseen, mutta toimikoon nuo lähtökohtina. Laitetaan vertailun vuoksi vielä nykyinen fillari (https://www.ridley-bikes.com/us/en/bikes/offroad/cross/x-ride) (vanhempi malli, sama geometria, koko 48). Osasarjana 105:n olen todennut toimivaksi enkä parempia kaipaa. Voisin kelpuuttaa myös Tiagran. Mieluummin otan lisärahalla pyörivää massaa pois.
Ainakin paperilla em. kolmen laitteen emoputken pituutta sekä stack- ja reach-lukemia vertailemalla tuohon makaavaan asentoon pitäisi löytyä lääke sekä Canyonilta että GT:ltä. Canyon ehdottaa kooksi S:ää ja GT:ltä se olisi varmaankin XS. Erikoista tosin, että Canyonissa vaakaputki on pidempi kuin Ridleyssä, mutta reach on silti pienempi. Onko jollain geometrioita paremmin tuntevalla selitys tähän?
Jos tuota Endurace ja Grade vertailee yleisesti, niin löysin seuraavia plussia ja miinuksia (Canyonin kohdalla osaltaan itsestäänselviä):
Canyon:
+ osien laadun ja hinnan suhde ylivoimainen
+ selvästi kevyempi (ja varmastikin nopeampi)
+/- 28 millisen kumin pitäisi ainakin mennä, mutta meneekö 32?
- kisakireämpi ajoasento kuin Gradessa? mutta voi silti olla riittävän rento
- vaikea koeaja?
GT:
+ mahtunee paksumpaa kumia kuin Canyoniin (tosin ainakin 32 riittää)
+ luulisi löytyvän joku peli testattavaksi
+ foorumin mukaan hauska peli ajaa
+ rennompi ajoasento?
- selvästi painavampi
- ei lähellekään samaa vastinetta rahalle
Olisko raadilla vielä joku ässä hihassa etenkin tulevaa kivijalkakierrosta silmällä pitäen? Toki näistäkin em. fillareista otetaan kaikki tiedot ja näkemykset kiitollisuudella vastaan :)