Näytä tavallinen näkymä : Hyvin sisäänajetun pyörän jarrupäivityksen mielekkyys
Potilas on 6-vuotias titaanirunkoinen Van Nicholas Amazon, joka on ympärivuotisessa (pääasiassa) työmatkakäytössä n. 5000-6000 km/vuosi. Osasarja on 105/Ultegra-sekoitus. Nyt näyttää pahasti siltä, että takavanne alkaisi olemaan läpijarrutettu ja vaihdon tarpeessa. Koska rungossa on korvakkeet levyjarruille, jotenkin houkuttelisi päivittää järjestelmä, mutta arveluttaa koko projektin järkevyys.
Yksinkertaisin (= halvin) vaihtoehto olisi pysytellä vannejarruissa, virittää uusi vanne ja pinnat vanhan takanavan ympärille ja pohtia päivitystä muutaman vuodan päästä uudelleen. Päivitys levyjarruihin vaatisi uuden keulan (mielellään kuitua ja lokarikiinnikkeillä, => >150e), levyjarrut (esim. BB7 Road, 2*50e), uudet kiekot + dynamonapa, eli kokonaisuutena budjetti menee helposti yli 500e. Nykyisen dynamollisen etukiekon voisi vaihtaa talouden sisällä eteenpäin, joten se ei menisi hukkaan, mutta muista ylijäämäosista ei varmaankaan saa kompensaatiota.
Ja miksi sitten levyjarrut kiinnostaisivat? Märällä kelillä (jota riittää) nykyinen jarruteho ei ole oikein optimaalinen. Muutaman minuutin ajon jälkeen vanne ja jarrut ovat märät ja seuraavassa jarrutuksessa kestää hieman pidempään, että jarrut ylipäänsä ottavat kiinni. Plus tieltä jarrujen väliin nouseva hiekka hirvittää hiontavoimallaan.
Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä asiasta.
Itse en ole vielä keksinyt mitään syytä siirtyä levyjarruihin. Pyörän vauhdin hiljentäminen ei ole koskaan ollut minulle pieninkään ongelma. Ei kisoissa, harjoittelussa, maastossa tai maantiellä. Ongelmat ovat pikemminkin sen vauhdin saamisessa, mitä sitten vastahakoisesti tarpeentullen jarruilla hiljennellään. Jarruni ovat olleet Campan Super recordia, Dura-acea ja XT:tä. Lähes sadantuhannen kilometrin aikana ei vannejarrut ole koskaan toimineet odotuksien vastaisesti. En näe tulevaisuudessani levyjarruja.
Itsellä BB7 MTB mallin jarrut enkä vaihtaisi niitä enään vannejarruihin.
maalinni
07.05.2016, 14.04
Levyjarru vain taakse. (Varo muotipoliisia)
maalinni
07.05.2016, 14.06
Laroute ei taida asua Suomessa tai ei koskaan aja loskasäällä. Pari kertaa on meinannut henki lähteä, kun vanne on jäässä ja jarrut ei toimi. Levyillä ei tätä ongelmaa.
Minä äänestän levyjarrua taakse nyt ja eteen sitten, kun etuvanne kuluu puhki.
Kyllä on tullut loskat koettua vuosien varrella. Nämä kelit sijoittuvat sinne rauhallisemman ajon aikaan ja ennakointiin on hyvin aikaa. Silloin tällöin testijarrutus ja vanteen puhdistus jarruttamalla esim. risteystä lähestyessä. En ole kokenut sitä mitenkään vaivalloiseksi. Ajot, missä jarruilla on oikeasti merkitystä, kuten ryhmässä, ajoittuvat useimmiten sulan maan aikaan. Nämä nyt kuitenkin ovat jokaisen omia valintoja. Itse kuitenkin vedän loppuun asti vannejarruilla.
Vannejarrut syövät kehiä pikkuhiljaa, kuten on havaittu. Eivät ne nopeasti kulu, joten sen vuoksi ei jarruja kannata päivittää. Jos ei levyjarrujen aina silloin tällöin esiintyvä laahausääni rassaa hermoja, painon lisääntyminen ei haittaa ja rahaa riittää, niin levyjarruihin vain. Itse pysyisin vannejarruissa kyseisessä skenaariossa.
Joo eikä kannata viillellä itseään niihin levyihin. Ovat kiellettyjä myös monissa (ulkomaiden) kuntoajoissa.
Vannejarrut syövät kehiä pikkuhiljaa, kuten on havaittu. Eivät ne nopeasti kulu, joten sen vuoksi ei jarruja kannata päivittää. Jos ei levyjarrujen aina silloin tällöin esiintyvä laahausääni rassaa hermoja, painon lisääntyminen ei haittaa ja rahaa riittää, niin levyjarruihin vain. Itse pysyisin vannejarruissa kyseisessä skenaariossa.
Joo eikä kannata viillellä itseään niihin levyihin. Ovat kiellettyjä myös monissa (ulkomaiden) kuntoajoissa.
Mikä laahausääni ? jarruissa on säädöt molemmille paloille sitä varten että ne ei laahaa. Ei olleet kalliit tai painavat edes..
maalinni
07.05.2016, 14.57
Ei kai siihen levyyn kukaan ole itseään viiltänyt? Riski koskee lähinnä ihan oikeita kisoja tai ryhmässä ajoa.
Se laahausääni, joka kuuluu välillä kaikista levyjarruista, kun palat hankaavat levyyn. Erityisesti tämä tapahtuu takana, kun rapakelillä kuraista vettä joutuu levyn ja palojen väliin. Ääni on jokseenkin samanlainen kuin metallin hiominen santapaperilla ja on niin voimakas, että kuuluu sadan metrin päähän. Ääni toki pikkuhiljaa vaimenee ja häviää, koska erityisesti hydraulisissa levyjarruissa palat siirtyvät jarrusatulassa ulommas kosketuksen vuoksi automaattisesti. Sama laahausääni tulee myös esimerkiksi voimakkaan jarrutuksen jälkeen. Vaijerivetoisilla levareilla säätö on hieman erilainen, mutta sama ääni löytyy sieltäkin.
Todettakoon tähän taustaksi, että kommenttini pohjautuvat omiin kokemuksiini hydraulisista levareista, vaijerilevareista ja caliper (maantie)-, cantilever- ja V-vannejarruista. Itse asiassa nykyisissä pyörissäni on kaikki mainitut jarrut edustettuina. En ole kovin innostunut levyjarruista, vaikka olen niitä lähes 10 vuotta käyttänyt.
Se laahausääni, joka kuuluu välillä kaikista levyjarruista, kun palat hankaavat levyyn. Erityisesti tämä tapahtuu takana, kun rapakelillä kuraista vettä joutuu levyn ja palojen väliin. Ääni on jokseenkin samanlainen kuin metallin hiominen santapaperilla ja on niin voimakas, että kuuluu sadan metrin päähän. Ääni toki pikkuhiljaa vaimenee ja häviää, koska erityisesti hydraulisissa levyjarruissa palat siirtyvät jarrusatulassa ulommas kosketuksen vuoksi automaattisesti. Sama laahausääni tulee myös esimerkiksi voimakkaan jarrutuksen jälkeen. Vaijerivetoisilla levareilla säätö on hieman erilainen, mutta sama ääni löytyy sieltäkin.
Todettakoon tähän taustaksi, että kommenttini pohjautuvat omiin kokemuksiini hydraulisista levareista, vaijerilevareista ja caliper (maantie)-, cantilever- ja V-vannejarruista. Itse asiassa nykyisissä pyörissäni on kaikki mainitut jarrut edustettuina. En ole kovin innostunut levyjarruista, vaikka olen niitä lähes 10 vuotta käyttänyt.
Jaa, en ole tuollaiseen meteliin vielään törmännyt omissa, mutta kai se ongelma vaani vielä tulevaisuudessa.. toisessa pyörässä on vannejarru ja ne vasta äänekkäät on, kun vertaa omiin levyihin.
Vannejarru on hiljainen, kun ei jarruteta. Levari ei.
Vannejarru on hiljainen, kun ei jarruteta. Levari ei.
Onhan se uskottava kun 10 vuoden kokemus puhuu, itse ajelin fillarilla ensimmäisiä kertoja -70 luvulla joten kokemus on hieman puutteellinen.
Harryupp
07.05.2016, 15.33
Jos vannejarrussa ei muuten ole mitään vikaa niin itse laittaisin vain uuden vanteen takakiekkoon. Mutta jos tekee mieli kokeilla levyjarruja niin siitä vaan ostamaan ne kalliit osat joita tarvitset. Eihän sitä etujarrua tarvii asentaa heti. Mutta yleensä ne osat tulevat edullisemmin uuden pyörän hankkimisen yhteydessä.
Ei mekaaniset levarit äännä, jos ne on säädetty kauemmas. Enpä ole edes ajatellut, että hydr jarruilla saa tuollaisia vaivoja kaupanpäälle ympärivuotisessa käytössä.
Ei mekaaniset levarit äännä, jos ne on säädetty kauemmas. Enpä ole edes ajatellut, että hydr jarruilla saa tuollaisia vaivoja kaupanpäälle ympärivuotisessa käytössä.
Kävin oikein kuuntelemassa jarruja, miten tavatonta metakkaa ne pitää.. käänsin pyörän nurinniskoin että se valtava laahausääni kuuluisi, en ääntäkään saannut ulos ei niin sihaustakaan.
Sitten kävin oikein rohkeaksi ja säätelin niin lähelle kun vain mahdollista, ihan molemmilta puolilta.. ei edelleenkään laahaa tai kirsku kuin kivimurskaamo. Rakoa jäi juuri sen verran että päivä paistaa läpi.
Sanon että omat jarrut ei kirsku ja huuda, vaikka kokenut kaveri toisin väittää. No sen verran annan löysiä että kovassa jarrutuksessa etujarru hieman narahtaa.
Kävin oikein kuuntelemassa jarruja, miten tavatonta metakkaa ne pitää.. käänsin pyörän nurinniskoin että se valtava laahausääni kuuluisi, en ääntäkään saannut ulos ei niin sihaustakaan.
Sitten kävin oikein rohkeaksi ja säätelin niin lähelle kun vain mahdollista, ihan molemmilta puolilta.. ei edelleenkään laahaa tai kirsku kuin kivimurskaamo. Rakoa jäi juuri sen verran että päivä paistaa läpi.
Sanon että omat jarrut ei kirsku ja huuda, vaikka kokenut kaveri toisin väittää. No sen verran annan löysiä että kovassa jarrutuksessa etujarru hieman narahtaa.
Huuda niille takaisin niin kaikuu?
Sinne levyyn tarttuu hiekkakuraa kiinni, niin takulla huutaa. Mutta ensin pitää kääntää se pyörä oikeinpäin ja ajaa sinne kuraan ja vieläpä antaa kuran kuivua sopivasti levyyn kiinni. Kyllähän nämä mekaanisetkin levarit huutavat jarrutuksen alussa, jos hiekkaa on välissä.
Huuda niille takaisin niin kaikuu?
Sinne levyyn tarttuu hiekkakuraa kiinni, niin takulla huutaa. Mutta ensin pitää kääntää se pyörä oikeinpäin ja ajaa sinne kuraan ja vieläpä antaa kuran kuivua sopivasti levyyn kiinni. Kyllähän nämä mekaanisetkin levarit huutavat jarrutuksen alussa, jos hiekkaa on välissä.
No juu tietenkin pitää ääntä kun kuravellissä vetelee ja hiekkaa und kuraa joka paikka täynnä, vähän vaan hymyilytti noi kilometrien päähän kuuluvat kirskunnat. Aika harvoin tulee sellaisessa paskassa ajettua että pyörä muuttuu kivimurskaamoksi.
Toki ne jotka tykkää siellä kurassa vetää päivästä toiseen ongelma on varmaan todellinen, mutta kaikkien pyöräily tottumukset ei ole samanlaisia.
Sitä hiekkaa ja kuraa tulee aina, jos ajat vain pyörällä syyskuun ja toukokuun välillä märällä kelillä. Maastossa huuto kuuluu oikeasti kilometrien päähän.
Levyjarruista voi kuulua kirskuntaa tai ulinaa jarruttaessa. Se on eri tilanne kuin se, josta mainitsin ylempänä. Rohina, joka kuuluu ajaessa ilman jarrutusta, voi johtua ainakin virheellisistä säädöistä, jumittuneista jarrupaloista, kuluneista jarrupaloista, vääntyneestä levystä tai moskasta levyn ja palojen välissä. Levyjarrujen paras ominaisuus eli jarrutuksen hyvä toimivuus eri keleissä ei muuta sitä, että niissä on omat ongelmansa.
Ja kuten heti tuolla ylhäällä totesin, niin siitä vain levyjarrut pyörään, jos niitä haluaa. Kallis vaihto ja vähän hyötyä minusta.
Sitä hiekkaa ja kuraa tulee aina, jos ajat vain pyörällä syyskuun ja toukokuun välillä märällä kelillä. Maastossa huuto kuuluu oikeasti kilometrien päähän.
No nyt ollaan jo samalla aaltopituudella, itse kun en möyri tai viihdy edes vesisateessa (olen toki ajanut) niin aika hiljaista on levyjarru osastolla, ei se ole automaatio että jarrut huutaa ja kirskuu ja sen perusteella sanotaan että ei niillä tee mitään. Omassa käytössä varsin tarpeelliset ja en ole löytänyt syytä vaihtaa vannejarruihin, tämän taisin jo mainita. Eli tullaanko nyt siihen että jokainen pitäköön sellaisia jarruja kun kokee itselleen tarpeelliseksi/hyväksi.
Jos ei aja kuin sunnuntaisin kirkolle auringonpaisteessa, niin levyjarrut ovat puhdasta rahan haaskausta.
Jos ei aja kuin sunnuntaisin kirkolle auringonpaisteessa, niin levyjarrut ovat puhdasta rahan haaskausta.
Siksi varmaan viihdytkin vannejarruissa, enemmän siinä menee rahaa hukkaan kun alkaa modamaan levyjarruja vannejarruiksi, noissa jutuissa ei ole enään mitään järkeä.
Ei kai kukaan tässä ole levyjarruja ollut vannejarruiksi modaamassa?
Minusta Harryupp tuossa ylempänä totesi järkevästi, että uudet osat saa halvemmalla uutta pyörää ostaessa. Vanhaa on taloudellisesti järkevää päivittää samanlaisilla osilla kuin siinä on.
Ei kai kukaan tässä ole levyjarruja ollut vannejarruiksi modaamassa?
Minusta Harryupp tuossa ylempänä totesi järkevästi, että uudet osat saa halvemmalla uutta pyörää ostaessa. Vanhaa on taloudellisesti järkevää päivittää samanlaisilla osilla kuin siinä on.
Samaa mieltä, en väitä vastaan. Mutta kun kysyttiin kokemuksia levyjarruista niin vastasin siihen. En ole myymässä omia juttujani kenellekkään tai käännyttämässä levyjarruihin, itsellä nyt ei vain ole huonoja kokemuksia niistä enkä oikein osaa toisten kokemuksista puhua.
Minusta Harryupp tuossa ylempänä totesi järkevästi, että uudet osat saa halvemmalla uutta pyörää ostaessa. Vanhaa on taloudellisesti järkevää päivittää samanlaisilla osilla kuin siinä on.
Paitsi tässä nimenomaisessa tapauksessa, jossa rungon käyttöikä on 200 vuotta. Siihen tullaan vielä asentamaan levyjarrun seuraajakin.
tirsintarsi
07.05.2016, 19.47
Potilas on 6-vuotias titaanirunkoinen Van Nicholas Amazon, joka on ympärivuotisessa (pääasiassa) työmatkakäytössä n. 5000-6000 km/vuosi. Osasarja on 105/Ultegra-sekoitus. Nyt näyttää pahasti siltä, että takavanne alkaisi olemaan läpijarrutettu ja vaihdon tarpeessa. Koska rungossa on korvakkeet levyjarruille, jotenkin houkuttelisi päivittää järjestelmä, mutta arveluttaa koko projektin järkevyys.
Yksinkertaisin (= halvin) vaihtoehto olisi pysytellä vannejarruissa, virittää uusi vanne ja pinnat vanhan takanavan ympärille ja pohtia päivitystä muutaman vuodan päästä uudelleen. Päivitys levyjarruihin vaatisi uuden keulan (mielellään kuitua ja lokarikiinnikkeillä, => >150e), levyjarrut (esim. BB7 Road, 2*50e), uudet kiekot + dynamonapa, eli kokonaisuutena budjetti menee helposti yli 500e. Nykyisen dynamollisen etukiekon voisi vaihtaa talouden sisällä eteenpäin, joten se ei menisi hukkaan, mutta muista ylijäämäosista ei varmaankaan saa kompensaatiota.
Ja miksi sitten levyjarrut kiinnostaisivat? Märällä kelillä (jota riittää) nykyinen jarruteho ei ole oikein optimaalinen. Muutaman minuutin ajon jälkeen vanne ja jarrut ovat märät ja seuraavassa jarrutuksessa kestää hieman pidempään, että jarrut ylipäänsä ottavat kiinni. Plus tieltä jarrujen väliin nouseva hiekka hirvittää hiontavoimallaan.
Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä asiasta.
Kyllähän se vannejarrukin kihnuttaa ihan mukavasti, kun sinne hiekkaa väliin menee.
Väittäisin, että jarrulevy on kuitenkin kohtuullisesti kovempaa materiaalia kuin vanne. Edellisiin kommentteihin tukeutuen oma mielipiteeni on, että vaihda nyt taakse levyjarru, etenkin kun ympärivuotisesti ajat (perustuu omiin tarkemmin määrittelemättömiin kokemuksiin vanne ja levyjarruista), edellyttäen ettei se muutaman sadan gramman painon lisäys ole ongelma.
Levyjarruista voi kuulua kirskuntaa tai ulinaa jarruttaessa. Se on eri tilanne kuin se, josta mainitsin ylempänä. Rohina, joka kuuluu ajaessa ilman jarrutusta, voi johtua ainakin virheellisistä säädöistä, jumittuneista jarrupaloista, kuluneista jarrupaloista, vääntyneestä levystä tai moskasta levyn ja palojen välissä. Levyjarrujen paras ominaisuus eli jarrutuksen hyvä toimivuus eri keleissä ei muuta sitä, että niissä on omat ongelmansa.
Tämä kuulostaa tosiaan aivan loogiselta hydr jarrujen kanssa, jossa levyn ja palan välys on aina pieni. Mekaanisissa jarruissa palojen etäisyyden voi taas säätää hivenen suuremmaksi. Omat jarruni eivät kyllä aivan helposti ala ääntämään likaisenakaan. Toispuolisella männällä liian iso välys ei ole kyllä kovin hyvä juttu, koska laikka vääntyy jarruttaessa ja huutaa sitten märkänä kuin eläin.
Kai ne vannejarrutkin ääntävät, jos vanne on kierossa tai välys on säädetty liian pieneksi.
Tämä kuulostaa tosiaan aivan loogiselta hydr jarrujen kanssa, jossa levyn ja palan välys on aina pieni. Mekaanisissa jarruissa palojen etäisyyden voi taas säätää hivenen suuremmaksi. Omat jarruni eivät kyllä aivan helposti ala ääntämään likaisenakaan. Toispuolisella männällä liian iso välys ei ole kyllä kovin hyvä juttu, koska laikka vääntyy jarruttaessa ja huutaa sitten märkänä kuin eläin.
Kai ne vannejarrutkin ääntävät, jos vanne on kierossa tai välys on säädetty liian pieneksi.
Vannejarru ääntää jarruttaessa ainoastaan silloin, jos jarrupalojen "aurauskulma" on pielessä. Kun jarrupalan etuosa ottaa vanteeseen hieman ennen takaosaa, niin silloin vannejarru on aina äänetön jarruttaessa. Jos taas jarrupala ottaa täysin tasaisesti alussa tai jopa takaa ensin, se pyrkii viemään koko jarrun rakennetta eteenpäin ennen jarrutustehon alkamista ja se jumppaa siinä edestakaisin satoja tai tuhansia kertoja, yrittäen joka kerta aloittaa jarruttamisen uudestaan, kun se palautuu takaisin taka-asentoon. Tämä mikrovärinä aiheuttaa ulinan vannejarrussa. Kun etuosa ottaa ensin kiinni, niin se vetää jarrun rakenteen jouston takia jarrupalan kokonaan kiinni vanteeseen jarruvoiman kasvaessa, eikä tätä mikrovärinää pysty syntymään.
Vuosi ajettuna Spessu-cyclossa TRP Hy/Rd:llä (semi-hydrauliset eli kahvat toimii vaijerilla ja jarrusatulassa on hydraulinen jarrusylinteri) ilman mitään ongelmaa. En lähtisi enää pelkkiin vaijerilla toimiviin levyihin, enkä ole varma haluasinko täys-hydrauliset jarrut: Nämä ovat toimineet läpi vuoden duunimatkalla ja rospuutto-kauden harrastepyöränä. Ainoa harkinnassa oleva muutos on ollut vaihtaa etulevy 160=>140mm kun jarruvoimaa tuntuu olevan ihan riittävästi. Vahva suositus.
Van Nicolas on titaanirunkoisena pitkäaikanen fillari joten itse en lähtisi "hinnat alkaen" -ratkaisuihin, vaan tekisin niin hyvän jarru+keulan -valinnan kuin on mahdollista.
Oma kokemukseni on, että vannejarru menee hyvin harvoin niin tukkoon, että pitäisi lainkaan ääntä jarrutustilanteen ulkopuolella. Jarruttaessakin aika hiljaiset. Levareissa mekaanisissa on yleisesti isompi clearance palan ja levyn välissä ja siten vähemmän tuota ääntelytaipumusta. Hydraulisissa etenkin hiekkaisella sadekelillä tuota hiekan kertymisestä johtuvaa ääntelytaipumusta on vaikea saada kokonaan kitkettyä. Toisille tällä on merkitystä, toisille ei. Jarrujen toimintaan tällä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Molemmilla pääjarrutyypeillä säännöllisesti ajavana en näe levyjä mitenkään välttämättöminä, myöskään jarrutusominaisuuksien kannalta, mutta tämä saattaa johtua siitä, että olen tottunut ja myös mieltynyt vähän jyrkempään modulaatioon.
Summa summarum. En siis ehkä panostaisi olemassa olevan pyörän konvertointiin, jos rahaa menee noinkin paljon, eikä nykyisissä jarruissa ole ollut käytössä valittamista. Oikeata vastausta kysymykseen ei luonnollisesti ole.
maalinni
08.05.2016, 09.14
Oikeata vastausta kysymykseen ei luonnollisesti ole.
Tuo nyt on taas tommonen humanistien harhakäsitys. Oikea vastaus on aina olemassa, varsinkin pyöräilyyn liittyen.
Tarkoituksenani ei ollut aloittaa sen suurempaa ideologista sotaa vanne- ja levyjarrujen välille, mutta saada vähän ulkopuolisia mielipiteitä pohditusta projektista.
Pieni painolisä ei haittaa, jos sitä vastaan saa hyödyllistä toiminnallisuutta.
Täytyy mitata menisikö taakse levy helposti vai täytyykö tarakan kanssa askarrella ja jos menisi isommaksi säädöksi, niin viritän vain uuden kehän vanhan navan ympärille. Tekee sitten isomman päivityksen myöhemmin, esim 10-v syntymäpäiväksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.