PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cannondale SLATE (maantiepyörä 27,5'' renkailla)



jcool
06.05.2016, 07.11
Moro

Yritin etsiä, mutta en löytänyt haulla tästä pyörästä tällä foorumilla. Onko mielipiteitä tai tietoa ko. pyörästä? Miksi pyörä alkoi kiinnostamaan, niin pitäisi jotenkin järkeistää "tallin" sisältöä. Läski jää taloon maastopyöräksi, mutta täpärin vois myydä pois. Täpäri rynkyttää enemmän kivikossa kuin läski :-) No eipä silti, mutta cyclocross pyörästäkin saan enemmän fiiliksiä nykyään.

Olisikohan kuinka hullu idea myydä täpäri+krossari pois ja ostaa joku SLATE? Paljonkohan ko. pyörässä on kompromisseja joka asiassa. Cannondalen CAADX 105 on paras pyörä, joka sopii omiin tarpeisiin ja sehän on jo tallissa. MUTTA, mutta se rynkyttää todella ikävästi käsille. Aika erikoinen pyörä SLATE ja varsinkin tuo etuiskari ja paksu rengastus alkoivat kiinnostamaan. Tubeless setti siihen tottakai ja maantieajot sitten kovemmilla paineilla?

https://www.youtube.com/watch?v=ROsE7dT6PgQ

jcool
06.05.2016, 07.29
Sen verran vielä, että maastopyörä ja hybridit yms. suoratankoiset unohdan jo heti! Tykkään esimerkiksi krossarilla tykittää ja varsinkin se huikean tehokas ajoasento käppyräsarven alaosassa on parasta. Krossarissa olen eniten tykännyt kiihtyvyydestä ja siitä, kuinka kaikki voima jaloista siirtyy heti alustaan, eikä sitten vasta joskus :-) Esimerkiksi lyhyet ylämäet menee heittämällä, kun runttaa seisaaltaan käppyrän ala-asennosta. Aivan kuin ei olisi mäkiä ollenkaan tai se vauhti, minkä kelaa ennen mäkeä, riittää melkein jo päälle asti. Maastovehkeet ym. hidastuu jo niin paljon ilman polkemista, että se ajamisen fiilis tahtoo lopahtaa jo alkuunsa. Tarvin kakkospyöräksi kiihtyvän fiilistelyvehkeen, joka olisi vähän pehmeämpi ajaa rynkytyspätkällä...

stumpe
06.05.2016, 09.43
Eikös uusimmassa f-lehdessä ollut tästä juttua? On kyllä härö peli hyvällä tavalla. :) 30mm jousto kuulostaa vähältä, toisaalta pitäisi päästä kokeilemaan paljonko tasoittaa menoa. Vähän enempi joustoa ja lukitusmahdollisuus maantiepätkille?

Salsalla on noita etujousitettuja käyrätankoisia, tosin isommat kiekot. Geometrioita en ole vertaillut.

noniinno
06.05.2016, 09.50
Omaan krossariini kaipailen hissitolppaa, mutta sellaista ei ole mahdollista asentaa. Tuohon Cännärin se suorastaan kuuluu. Voisin hyvinkin ajatella tuota ainoaksi pyöräkseni. Ehkä joustoa voisi olla pari senttiä lisää.

Exluossa
06.05.2016, 17.28
Pyöräsi kuva topicissa oli juttua tosta huhtikuussa. Tuli hypisteltyä tuota velosportin avajaisissa, hämmentävä laite. Myyjän tietämättömyys pilasi vaan sen hetken.
Voisi olla cyclolle hyvä vaihtoehto.

jcool
06.05.2016, 21.10
Moikka,

Pääsinpäs testaamaan! Löysin Oulun Suvalasta yhden M koossa. Sinne se oli nakattu perähyllylle piiloon. "Anteeksi, että olen olemassa" -fiilis. Myyjiä ei missään ja pyöräkin näytti ihan naurettavalta mini vehkeeltä. Uskalsin kokeilla kaameaa nakki rengasta sormilla ja ihan tyhjä lussuhan se oli. Kukaan ei ollut ajanut tätä varmaan ikinä :-) Yli 4K hintalappu vielä viimeinen pelote. No joku myyjä vihdoin osui sinnepäin ja uskalsin kysyä koeajoa. Laitettiin renkaisiin ilmat ja penkkikin saatiin vähän säädettyä suurinpiirtein. Oli nimittäin jotenkin jumissa ja en kyllä ihmettele. Tuo Cannondalen penkkisäätö on ihan mitä sattuu. Kahdella ruuvilla kikkaillaan, kokemusta on.

Eka ajofiilis oli.."mille ihmeen Tarzanille tämä on oikein kehitetty". En yltänyt lähellekään ohjaamoa, vaikka penkki oli keskellä! Ihan järkyttävän pitkä ja matala pyörä! No pakkohan se oli silti tykittää johonkin. Suurin yllätys oli kuinka kevyt huilaus löytyi. Huilasi tiellä paremmin kuin unelma. Roikuin jonkun matkaa maantie fillarin perässä eikä tuntunut missään. Vauhti ei ollut päätä huimaava, mutta lähemmäs 30km/h kuitenkin. Tosi pehmeää kyyti, kun ei jystänyt käsille yhtään mistään. Aivan kuin "leijuis ilmassa" -fiilis! Sorapätkälläkään ei tuntunut missään. Tosi rentouttavaa ajaa, kun ei hakkaa hulluna käsille. En ollut ekaksi uskoa fiilistä sorapätkällä - ei oo tosi.

Vaihteet oli hirveää p***aa. "Ei ikinä tämmösiä sram romuja" -fiiliksellä ja arpomalla jotain sain sentään vaihdettua (1xjotain vaihteisto). En ole eläissään noin vaikeaa vaihteistoa käyttänyt! Pikku juttuja kuitenkin, kun pyörä kulki unelmana! Kaikki missä ajoin tuntui huipulle.

Tosi hyvä pyörä ja tätä tulen seuraamaan erittäin tarkkaan. Tässä oli just se malli, mikä onkin maantien ja maaston välille. Huippua oli myös ketteryys ja krossariin verrattuna ihan eri planeetalta. Kiihtyvyys ja ajamisen ilo -fiiliksiä sieltä parhaimmasta päästä.

Pyörä oli niin ihme geometrialtaan, että ei tullut sitä: "istuu kuin sukka jalkaan" -fiilistä. Tosi paljon potentiaalia pyörässä. Pitäis päästä ajaan pienemmällä rungolla tai lyhyemmällä stemmillä.

Almarro
06.05.2016, 21.58
En yltänyt lähellekään ohjaamoa, vaikka penkki oli keskellä! Ihan järkyttävän pitkä ja matala pyörä! Pitäis päästä ajaan pienemmällä rungolla tai lyhyemmällä stemmillä.

Mitkä sun mitat on? Katselin tuota slaten taulukkoa ja reach on 38,5 ja stack 56 tuossa M koossa.

orc biker
06.05.2016, 23.27
Eikös uusimmassa f-lehdessä ollut tästä juttua? On kyllä härö peli hyvällä tavalla. :) 30mm jousto kuulostaa vähältä, toisaalta pitäisi päästä kokeilemaan paljonko tasoittaa menoa. Vähän enempi joustoa ja lukitusmahdollisuus maantiepätkille?

No, on kyllä tosi vähän. Tuohan pohjaa heti.

Jcool, eikö tässä olisi kiva mahdollisuus speksata ja kasata itse juuri mieleinen pyörä? Tekee itse vielä paremman sekasikiön. Jos vaihtoehtona on mitä... sanoitko, että neljä tonnia tai jotain sinne päin... niin siinä on vara ostaa aika kivat palikat kaikin puolin, ja jää vielä rahaa asennusjuomiinkin.

jcool
07.05.2016, 07.16
No, on kyllä tosi vähän. Tuohan pohjaa heti.

Jcool, eikö tässä olisi kiva mahdollisuus speksata ja kasata itse juuri mieleinen pyörä? Tekee itse vielä paremman sekasikiön. Jos vaihtoehtona on mitä... sanoitko, että neljä tonnia tai jotain sinne päin... niin siinä on vara ostaa aika kivat palikat kaikin puolin, ja jää vielä rahaa asennusjuomiinkin.

Jeps! Tarkoitatko, että speksais ihan kunnon pyörän, joka olisi tuolla rahalla jo ihan huippu, vaiko speksais SLATEn ihan uusiksi? Kyllähän tuommonen rahasumma on huikea ja ei sillä SLATEa saa, vaikka kuinka speksais. Ainoastaan SLATE on SLATE :-)

Aikoinaan huomasin, kun jäykkäperä normi maastiksella ajoin, että tämä ei oo mun juttu. En olisi siitäkään läskiä saanut, vaikka olisin kuinka speksannut.

Tässä kävi just niinkuin epäilinkin, eli löysin uuden pyöräkategorian. SLATEn tyyppinen pyörä korjasi juuri sen ongelman, mikä on rasittavin omassa krossarissa. Krossari onkin jo siirtynyt aika pitkälti maantiepyöräksi, kun sillä ei viitti ajaa yhtään rynkkypätkää. Hyvät polut ja sorapätkät ajan krossarilla, mutta ei pyörä vaan kykene ihan niin pitkälle kuin olisi haluja.

En muistanut sanoa siitä iskarista mitään. Se oli kuin vitsi, aivan kuin olisi omassa täpärissä ajanut keula "lukossa". Siitä löyty säätö löysästä tiukkaan ja muita en ehtinyt kokeilla, jos niitä edes olikaan. Ei se huono ollut, ei todellakaan. Toimi just niinkuin pitikin. Se oli ehdottomasti SLATEn juttu ja kuului siihen, kuin se kuuluisa piste iin päälle. Jarrut oli myös huiput, koska ei ollut yhtään halvempien jarrujen haukkaavuutta. Otti tasaisesti ja "pitkällä" liikkeellä ilman mitään kikkailuja.

jcool
07.05.2016, 07.29
Mitkä sun mitat on? Katselin tuota slaten taulukkoa ja reach on 38,5 ja stack 56 tuossa M koossa.

Joo, palataanpa vielä asiaan myöhemmin. Mä oon 173cm pitkä ja pitkä selkäinen. Pitää hiukan tutkia geometria taulukkoja tarkemmin. En muista mikä koko on krossarissa ja se pitää käydä tallissa tsekkaamassa. Ehkä mittanauha mukaan ja ihmettelemään. Sen tiedän, että koskaan ei ole mikään pyörä ollut yhtä mukava ja istuva, kuin oma cannarin krossari.

orc biker
07.05.2016, 07.34
Ainoastaan SLATE on SLATE :-)

Tarkoitin, että tekee tuon tyylisen, mutta paremman. Tuon hinnalla käytännössä saa ihan, mitä vain haluaa, jos jotain järkeä pitää touhussa mukana, eikä vain tuhlaa rahaa aivan överiksi hinnoiteltuihin osiin.

Suoraan sanottuna minusta tuo pyörä ei näytä mitenkään ihmeelliseltä. Alumiinirunkoon on laitettu erikoinen keula ja kallista palikkaa. Ihan hyvin voisi tehdä monsteri crossarin tai gravel grinderin tai miksi haluaakaan sitä kutsua, missä olisi monta asiaa paremmin tai ainakin mieleisemmin.

jcool
07.05.2016, 08.36
Tarkoitin, että tekee tuon tyylisen, mutta paremman. Tuon hinnalla käytännössä saa ihan, mitä vain haluaa, jos jotain järkeä pitää touhussa mukana, eikä vain tuhlaa rahaa aivan överiksi hinnoiteltuihin osiin.

Suoraan sanottuna minusta tuo pyörä ei näytä mitenkään ihmeelliseltä. Alumiinirunkoon on laitettu erikoinen keula ja kallista palikkaa. Ihan hyvin voisi tehdä monsteri crossarin tai gravel grinderin tai miksi haluaakaan sitä kutsua, missä olisi monta asiaa paremmin tai ainakin mieleisemmin.

Tuo mahtoi olla se kallein ja kevein, mitä ajoin. Shimanon 105 on vissiin se budjettimalli. Mä olen oman krossarin pilannut pistosuojanauhalla ja laitankin renkaaksi leveimmän Schwalben G-one renkaa, tai vastaavan litkutettuna kun ehdin. Krossari paranee kyllä, mutta seuraan mielenkiinnolla mihin etujousto maantiepyörät nyt lähtee kehittymään. Kyllä näitä varmaan tulee muiltakin valmistajilta.

jcool
07.05.2016, 09.11
Laitan vielä yhden videon. Tässä on erityisen merkille pantavaa, kun ei keula tärise juurikaan yhtään. Ihmeen kyvykäs pyörä kyseessä ja itse en kyllä omalla krossarilla lähtis samoille reiteille ajaan. Ei silti, etteikö pääsis, mutta järki lähtis siihen tärinään...

https://www.youtube.com/watch?v=ieDhdaiSQis#t=9.89927

edit...sonyn kamerassa varmaan tärinänvaimennus, joten oikeasti tärrää enemmän

paaton
07.05.2016, 09.35
Omaan krossariini kaipailen hissitolppaa, mutta sellaista ei ole mahdollista asentaa. Tuohon Cännärin se suorastaan kuuluu. Voisin hyvinkin ajatella tuota ainoaksi pyöräkseni. Ehkä joustoa voisi olla pari senttiä lisää.

Hissitolppa olisi minustakin kiva cyclossa. Tai oikeastaan enämmän kuin kiva. auts.

Voi olla, että tuo 30mm on maksimi jousto, mikä cyclossa voi toimia. Geomatriaa joutuisi varmaankin muuttamaan aivan liikaa pidemmällä joustolla.
Jos esimerkiksi tuosta omasta cyclosta keula painuisi 50mm alaspäin, niin sehän pyörähtäisi ympäri jo tasaisella maalla jarruttaessa.

jcool
07.05.2016, 10.19
Mitkä sun mitat on? Katselin tuota slaten taulukkoa ja reach on 38,5 ja stack 56 tuossa M koossa.

Ok, ajan CAADX 51 koossa ja ohessa vertailua...

SLATE(MD) vs CAADX(51)

top tube: 54,5/53,5
seat tube angle: sama molemmissa 74
stack: 56/54.1
reach: 38.5/37.6

Eli numeroina ei pitäis olla eroa kuin tuo pieni ero yläputkessa? Miten se tuntui niin hullun paljon isommalta ohjaamossa tuo SLATE? Pakko lähteä käväseen Suvalalla katsomassa oliko se pyörä MD. Stack mittako tuon selittää? Tuleeko monta senttiä lisää tuohon ohjaamon pituuteen, kun penkkiä pitää laittaa ylemmäs tms?

tiaalto
07.05.2016, 10.20
Jokohan aika olisi kypsä Rockshox Paris-Roubaixin paluuseen... Tosin aika nihkeästi GG-piireissä tunnutaan suhtautuvan joustokeuloihin. Slatekin saattaa jäädä kuriositeetiksi.

paaton
07.05.2016, 15.50
Eli numeroina ei pitäis olla eroa kuin tuo pieni ero yläputkessa? Miten se tuntui niin hullun paljon isommalta ohjaamossa tuo SLATE? Pakko lähteä käväseen Suvalalla katsomassa oliko se pyörä MD. Stack mittako tuon selittää? Tuleeko monta senttiä lisää tuohon ohjaamon pituuteen, kun penkkiä pitää laittaa ylemmäs tms?

Sentti lisää pituudessa, mutta stemmi/tangon reach voi olla helpostikkin sen toisen sentin pidempi. 20mm onkin jo paljon pidempi mitä vanha pyörä.

timpe
07.05.2016, 21.51
^ja oikeastaan 1,5 cm , jos tangot laitetaan samalle korkeudelle, niin caad tulee vielä lisää noin 6 mm lähemmäs, jolloin vertailukelpoinen reach ero on 15mm ja siihen muut erot, niin tuleehan sitä mahdollista pituuseroa.
Tuo Slaten mitoitus ei ole kuitenkaan mitenkään erikoispitkä ja matala, kylläkin maantiepyörämitoissa, tosin ei ole mukavuusmitoituskaan.

jcool
08.05.2016, 10.23
^ja oikeastaan 1,5 cm , jos tangot laitetaan samalle korkeudelle, niin caad tulee vielä lisää noin 6 mm lähemmäs, jolloin vertailukelpoinen reach ero on 15mm ja siihen muut erot, niin tuleehan sitä mahdollista pituuseroa.
Tuo Slaten mitoitus ei ole kuitenkaan mitenkään erikoispitkä ja matala, kylläkin maantiepyörämitoissa, tosin ei ole mukavuusmitoituskaan.

Joo, siltä se tosiaan tuntui. Kävin vielä kerran kokeileen ja ero tuntui just tuolta 1,5cm luokkaa. Helppo pelata pois tuo, kun kääntää stemmin toisinpäin (nousukilmaan) ja hiukan asemoi penkkiä paremmin. Jos ei sitten korjaannu, niin stemmiä karvan verran lyhyemmäksi.

Pakko sanoa, että pyörä on huikea kokemus. Ajoin nyt enemmän offroad ja se kelluvuuden tunne on paras fiilis. Ei kyllä hakkaa tai täristä. Ihme pyörä tai sitten mä oon tottunut liian kovilla paineilla ajaan :-) Ei edelleenkään vakuuttanut sram romut, varsinkin kun ne ei olleet yhtään säädöissä. Omassa krossarissa ei ole tarvinnut säätää juuri yhtään shimanon vaihteita. Muistelisin, että noin 2tkm:n aikana olen kertaalleen tarkistanut ja hiukan virittänyt säätöjä. En voi sietää huonosti pelaavia vaihteita! Läskissä on Shimanon 1x11 setti, eikä siihenkään ole tarvinut kertaakaan koskea! Uskomatonta kun vertaa täpärin sramiin, joka ei pelaa vieläkään, vaikka kuinka säätäis!

Kugelschreiber
08.05.2016, 10.48
Tarkoitin, että tekee tuon tyylisen, mutta paremman. Tuon hinnalla käytännössä saa ihan, mitä vain haluaa, jos jotain järkeä pitää touhussa mukana, eikä vain tuhlaa rahaa aivan överiksi hinnoiteltuihin osiin.

Suoraan sanottuna minusta tuo pyörä ei näytä mitenkään ihmeelliseltä. Alumiinirunkoon on laitettu erikoinen keula ja kallista palikkaa. Ihan hyvin voisi tehdä monsteri crossarin tai gravel grinderin tai miksi haluaakaan sitä kutsua, missä olisi monta asiaa paremmin tai ainakin mieleisemmin.

Hmm taitaa kuitenkin olla niin et cannondalen alumiini taitaa olla siitä paremmasta päästä elikkäs painonsa ja ominaisuuksiensa puolesta taitaa pärjätä hienosti tusinahiilikuidulle. Vähän silti vistottais muakin sijottaa yli 4 tonnia slateen ottaen palikat huomioon. Ellei sit se joustokeula oo painonsa arvoinen kullassa.

Sitä mää mietin kans et rajoittuuko ton slaten rengastila 42 milliin, vai mahtuisko alle vaikka 2" kumit. Kyl sais mahtua, keksisin ainaski parit 2-tuumaset nakit joilla toi laite vois olla aika vitsikäs silleen hyvällä tavalla.

Mitä taas tulee vaihteisiin niin mää oon ajanut yhtä onnellisena sekä shimanoilla että srameilla. Tai noh srameilla onnellisempana koska mun shimanon kahvoista lähtee vaijerit myös jarruille ja sramin kahvoista hydrauliikkanestettä sisältävät letkut. :rolleyes:

jcool
08.05.2016, 10.58
^oman koeajon perusteella keula oli nimenomaan - SE JUTTU. Ei tämmöstä SLATEa ois mitään järkiä lähteä edes miettiin ilman joustokeulaa. Ihmeen toimiva keula kun juurakossa päästelin. Renkaat on myös aika erikoinen juttu, koska tuntui huilaavan reilusti sen, mitä kelaan krossarilla ja sekään ei ihan huono ole. Ontto humina renkaista lisäsi fiilistä, tuntui että meni miljoonaa ;-)

jcool
08.05.2016, 11.06
Cannarilla on pyörästä takaisinkutsu, koska vanteet ei ole tubeless. Asiakkaalle tulee uudet oikeasti tubeless vanteet. Tuo kantsii tarkastaa, jos ostoksilla on.

mvk_nurmi
08.05.2016, 20.21
Englantilaisessa Cycling+ lehdessä oli juttu Ultegra Slatesta, johon oli vaihdettu Surly Knard 2.0" renkaat. Kehuttiin maasto-ominaisuuksien parantuneen huimasti ja silti maantiellä pärjäsi.


Sent from my iPad using Tapatalk

stenu
08.05.2016, 21.35
Kahden tuuman renkaat, suunnilleen kolme senttiä joustoa ja droppitanko ;)

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/9d/94/11/9d94116be94e1396b311577898f42a5b.jpg

jcool
09.05.2016, 06.07
Bikeradar arvostelu (3/5 pojoa). Tuon kun lukee läpi ajatuksella, niin samat löydän omastakin koeajosta sekä enemmänkin. Loistava ajaa ja todella iso potentiaali. Vaihteita moititaan ja tietysti renkaita! Itse en kokenut lyhyellä koeajolla renkaita ongelmaksi, mutta ne tulee oleen sitä taatusti pitemmällä kokemuksella. Puhkeilee ja sivupitoa ei ollenkaan. Loppujen lopuksi pyörän suolainen hinta huomioon ottaen, rahalle ei saa mielestäni kunnon vastiketta. Sitten se iskari tarvii kuitenkin huoltoa ja nykyään olen yrittänyt siirtyä vähemmin huollettaviin pyöriin. Mikä olikaan se kuituinen iskari tms. joka on jo maastopyörille? Onkohan sitä jo maantielle tarjolla tai vastaavaa...
Edit...oujee, löysin...!!!http://www.laufforks.com/lauf-grit

http://www.bikeradar.com/road/gear/category/bikes/road/product/review-cannondale-slate-force-cx1-50005/

(http://www.bikeradar.com/road/gear/category/bikes/road/product/review-cannondale-slate-force-cx1-50005/)

jcool
09.05.2016, 06.15
orc bikerille ja muillekin speksaajille terveisiä...
Speksaamiseta puheenollen, kävisköhän normiin cannondalen krossariin tuo Lauf Grit haarukka? Mietin vaan, kun tuo SLATE avasi silmät näihin joustokeuloihin ja pakko olla parempaakin tarjolla,,,
http://www.laufforks.com/lauf-grit

jcool
09.05.2016, 06.54
Painelin huvikseen lauff haarukan orden nappia ja haarukkaa saa 15 tai 12mm thru axle versiona? Mä en nyt ymmärrä näiden akseleiden päälle yhtään mitään, paitsi inhoan pikalinkkuja :-) Pyörässäni on vissiin Formulan CX-20 pikalinkulla? Meneekö koko napa myös uusiksi, käykö kumpikaan 15/12 thru suoraan tuohon Formulaan?

edit...googletin pdf dokumentin, missä on näköjään erikseen thru axle versiot, eli menee ilmeisesti uusiksi. Eli pinnat ja napa sekä työt.
http://www.formulahubs.com/upload/21397035969.pdf

http://www.formulahubs.com/products_p01.php?id=62&pid=10&sid=22

(http://www.formulahubs.com/products_p01.php?id=62&pid=10&sid=22)

stenu
09.05.2016, 09.01
Slate on muuten loistoesimerkki siitä, miten tarvitaan uusia teknisiä ratkaisuja ratkomaan uusien teknisten ratkaisujen aiheuttamia ongelmia. A) hiilikuitu, B) levarit ja C) muoti on aheuttanut sen, että pyörien etupäät on ylikokositä ja läpipulttitota ja sitten niistä tulee liian jäykkiä ja kovia ajaa. Crosschecki ei hakkaa käsille yhtään niin kovasti.

noniinno
09.05.2016, 19.29
Ajatusleikkiä: 27,5" kuiturunkoon lyhytjoustoinen keula jota vielä joustomatkaltaan kuristettu. Jopa 26" keula saattaisi riittää, tai tuo edellä mainitti lauf. Talveksi tietty jäykkä keula... Cyclotanko Sramin 1x hydr levarivaihdevivuilla ja 1x kammilla. Alle keveät ja leveät tubeless -kuitukiekot. Missä kohtaan tuo itse rakennettu jää huonommaksi kuin Slate vai jääkö? Hintaa ei luultavasti tule ainakaan enempää.

Onkohan Cännäri nyt keksinyt 27,5" monsterikrossin...plussaa odotellessa.

orc biker
10.05.2016, 00.08
orc bikerille ja muillekin speksaajille terveisiä...
Speksaamiseta puheenollen, kävisköhän normiin cannondalen krossariin tuo Lauf Grit haarukka? Mietin vaan, kun tuo SLATE avasi silmät näihin joustokeuloihin ja pakko olla parempaakin tarjolla,,,
http://www.laufforks.com/lauf-grit
Minä lähtisin tekemän tuota ihan perus joustokeuloista vähän tähän suuntaan:

http://www.gravelcyclist.com/wp-content/uploads/2015/05/SetteEldorado2015-1.jpg

http://www.gravelcyclist.com/bicycle-tech/featured-bike-sette-eldorado-monster-cross-bike/
(http://www.gravelcyclist.com/bicycle-tech/featured-bike-sette-eldorado-monster-cross-bike/)
Tuo yllä oleva alkaa olla jo kunnon monsteri. Kieltämättä nyt alkoi mietityttää, että minun tykkäämäni polut ovat sen verran helppoja, että periaatteessa voisin muuntaa oman 29erin käyräsarvikolliseksi. Vähän alkoi nyt himotuttaa, koska onhan tuollainen tosi siisti peli. Voisi olla ihan kiva vetää 2,25":n renkailla maantiepyörämiehistä ohitse ihan vain ilmeiden näkemiseksi. Nyt se ei ole sama asia, kun kaikki tietävät, että saa kiskoa hulluna, että pääsee pystyllä ajoasennolla niitä nopeuksia, mutta ajoasentoa virtaviivaistamalla sehän sujuisi ihan vain morjestaen siinä ohi mennessä.

paaton
10.05.2016, 09.44
Eikai 29erin muutos droppitangolle ole noin helppoa? Jarrukahvat tulevat liian kauas eteen.

JackOja
10.05.2016, 09.49
Jospa ei muuta sitä omaansa vaan hankkii tarkoituksella lyhyemmän rungon? Siis jos tuollaiseen haluaa ryhtyä.

paaton
10.05.2016, 11.07
Jospa ei muuta sitä omaansa vaan hankkii tarkoituksella lyhyemmän rungon? Siis jos tuollaiseen haluaa ryhtyä.

Jep. Rungon joka on tarkoitettu dropeille. Ei kai voi ostaa 3 kokoa liian pientä normi maasturin runkoa. Tulee paljon muita ongelmia.

Bensakeuhko
10.05.2016, 11.16
http://salsacycles.com/files/bikes/CUTHROAT_RIVAL_1_Carousel_1.jpg
Eikös tämä tulisi aika lähelle, jos keulille laittaisi Leafin ja sitten hyvin rullaavat kumit tubelessina? Tosin eihän tämä mikään cyclocross ole mutta, taitaa kuitenkin olla niitä vauhdikkaimpia droppitangolle rakennettuja maastureita. Suurin osahan sellaisista on kuitenkin teräsrunkoisia retkipyöriä.

noniinno
10.05.2016, 13.13
^Nopealla vilkaisulla on kyllä järkyttävän korkea geometria. Ihan kuin keula olisi lainattu jostain toisesta pyörästä. Taitaa olla aika kaukana Cännärin ajatusmaailmasta tuo.

tiaalto
10.05.2016, 15.11
Monstercrossaukseen kannattaa harkita aihioksi myös 27.5" jäykkäperää. pyörittelin http://www.bikegeo.net/ laskurissa omasta tallista löytyvien koon 53 Kona Roven ja 16" Cube Attention SL:n (ja vielä bonuksena Cube 16" Reaction GTC:n) geometrioita ja totesin että stemmiä ja spacereita säätämällä noilla pitäisi saada lähes täsmälleen sama ajoasento droppitangolla. 29" vastaavat rungot jäävät väistämättä korkeammiksi.

Bonuksena vielä noita Cuben runkoja saa Bike-discountista usein pilkkahinnalla.

velib
10.05.2016, 15.42
^Nopealla vilkaisulla on kyllä järkyttävän korkea geometria. Ihan kuin keula olisi lainattu jostain toisesta pyörästä. Taitaa olla aika kaukana Cännärin ajatusmaailmasta tuo.

Salsassa keula on suunniteltu niin, että 100 mm joustokeulalla geometria pysyy samana, eli pyörä on väkisinkin korkea. Tosiaan aika eri käyttötarkoitus tuolla kuin Slatella. Itselleni kelpaisi kumpi vain :)

Slatessa vakiona olevat sliksit eivät vaikuta kovin hyviltä noihin offroadajoihin, mitä mainosvideoissa fiilistellään. Krossarissa tai soratiepyörässä renkaissa saisi olla mieluusti hieman nappulaa tuomaan pitoa kaarteissa. Olisiko Slate vakioasussaan omimmillaan huonokuntoisella asfaltilla? Toki renkaita vaihtamalla luonne hieman muuttuu. Pelkkä joustokeula ei vielä maastossa paljon lämmitä, jos renkaissa ei ole pitoa.

Farina
10.05.2016, 16.25
^Jossain pätkässä Slaten alla oli vähän rouheampikin rengas, joten kai vaihtoehtoja löytyy. Nuo jenkki-maastopätkät filmeissä on monesti aika kovapohjaisia, joten vähän sileämmälläkin renkaalla pärjää verrattuna suomalaisiin röllipolkuihin. Silti jossain koeajoarapsassa oli mainittu, että useampi koeajaja oli vetänyt lipat, kun rengas lähti alta. Aika kuumottava vehje kaikesta huolimatta. Hinta on vaan yksinkertaisesti turhan pitkä.

orc biker
10.05.2016, 18.40
Eikai 29erin muutos droppitangolle ole noin helppoa? Jarrukahvat tulevat liian kauas eteen.
Minun pyöräni on aika lyhyt ja aika pitkällä stemmillä, ja kun tuli ajettua 20 vuotta 90-luvun XC-pyörällä, niin hieman pidempi asento ei suuremmin pelota, vaan se olisi tuollaisessa jopa tavoitteena. Samoin satula on aika korkealla keulaan nähden, vaikka 29er onkin. Luulen, että kompakti droppitanko menisi ihan mainiosti pienin muutoksin.

Bensakeuhko
11.05.2016, 15.33
^Nopealla vilkaisulla on kyllä järkyttävän korkea geometria. Ihan kuin keula olisi lainattu jostain toisesta pyörästä. Taitaa olla aika kaukana Cännärin ajatusmaailmasta tuo.
Jep. Onhan se kaukana Slatesta geometrian suhteen mutta käsittääkseni tuo on ainoa yhtään vauhdikkaampaan ajoon tarkoitettu maasturi joka on myös tarkoitettu alusta alkaen toimimaan droppitangon kanssa. Itse en ainakaan muita tiedä. Tuohan on kuitenkin juurikin Tour Divide kisaa varten tehty pyörä, ja sehän koostuu suurimmaksi osaksi sorateiden ja polkujen ajamisesta, joten mielestäni tuo olisi ihan hyvä lähtökohta alkaa rakentamaan jotain maastopyörän ja gravell grinderin sekasikiötä.